Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.441.2024.3.MAZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.441.2024.3.MAZ

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług (we wniosku pytania nr 1 i 2) jest:

-nieprawidłowe zakresie opodatkowania sprzedaży budynków posadowionych na działce nr …;

-prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży działki nr … oraz części działki nr …

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 24 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący opodatkowania sprzedaży budynków posadowionych na działce nr … oraz zwolnienia od podatku sprzedaży działki nr … i części działki nr …, wpłynął 24 września 2024 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 listopada 2024 r. (wpływ 21 listopada 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Spółka (dalej także jako: „Wnioskodawca”) zamierza sprzedać część posiadanych nieruchomości w postaci działek gruntu, zlokalizowanych w gminie …, obręb …, z których działka … jest działką zabudowaną, a pozostałe … są niezabudowane. Spółka jest właścicielem działek nr … .

Spółka nabyła działki … wraz z budynkami znajdującymi się na działce … od Skarbu Państwa (…) na podstawie aktu notarialnego [z] 28 czerwca 2001 r. Budynki znajdujące się na terenie działki oznaczonej … są obiektami powojskowymi, zostały przyjęte przez poprzedniego użytkownika przed wprowadzeniem podatku VAT. W dniu nabycia przez spółkę działki … wraz z budynkami, budynki zostały zasiedlone. Na dzień złożenia wniosku upłynął już okres dłuższy niż 2 lata od momentu pierwszego zasiedlenia.

Obiekty budowlane znajdujące się na działce … są w całości wykorzystywane przez Spółkę w działalności gospodarczej i są sklasyfikowane jako budynki przemysłowe, symbol PKOB 1.12.125.1251.

Spółka nabyła działkę … od Skarbu Państwa (…) na podstawie aktu notarialnego [z] 30 września 2003 r. Na działkach mających być przedmiotem sprzedaży nie znajdują się żadne obiekty budowlane, które nie są własnością Spółki.

Z tytułu nabycia działek … Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Spółka nie wytworzyła nowych budynków, budowli lub ich części na działkach … i nie dokonała ulepszeń istniejących budynków znajdujących się na działce …, nie prowadzano remontów, których wartość przekraczałaby 30% wartości początkowej budynków. Dokonywano jedynie drobnych napraw wynikających z eksploatacji obiektów, które nie przekroczyły 30% wartości początkowej budynków.

Działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ani decyzją o warunkach zabudowy. Działka … jest przewidziana do sprzedaży tylko w części o powierzchni 0,3500 hektara. Działki nie są otoczone ogrodzeniem. Działki są położone na terenie, który nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ani decyzją o warunkach zabudowy. Działki nie są przeznaczone pod zabudowę.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka nie prowadziła działalności zwolnionej od podatku. Obrót nieruchomościami nie jest ujęty w zgłoszonym zakresie działalności Spółki. Spółka nigdy się tym nie zajmowała i nie planowała się tym zajmować.

Sprzedaż ma się odbyć na podstawie notarialnej umowy kupna-sprzedaży i fakt ten ma być odnotowany w odpowiednich księgach wieczystych obejmujących poszczególne działki. Nabywcą ma być Wojsko Polskie.

Pytania (we wniosku pytania nr 1 i 2, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.  Czy w świetle ustawy o podatku VAT prawidłowe jest przyjęcie założenia, że sprzedaż działki … (zabudowanej) ma być objęta podatkiem VAT i na dowód tego, oprócz zapisów w akcie notarialnym, należy wystawić fakturę VAT?

2.  Czy w świetle ustawy o podatku VAT, zwłaszcza biorąc pod uwagę art. 43 ust. 1 pkt 9 [ustawy o VAT], prawidłowe jest przyjęcie założenia, że sprzedaż działki … i części działki … (nieobjętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ani decyzją o warunkach zabudowy), nie będzie objęta podatkiem VAT i może się odbyć jedynie na podstawie notarialnej umowy kupna-sprzedaży?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.  Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż działki … należało będzie objąć podatkiem VAT i udokumentować sprzedaż fakturą VAT.

2.  Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż działki … i części działki … zostanie objęta przedmiotowym zwolnieniem od podatku VAT ze względu na art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka nie będzie wystawiać faktury dokumentującej sprzedaż zgodnie z art. 106b ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w odniesieniu do podatku od towarów i usług (we wniosku pytania nr 1 i 2) jest:

-nieprawidłowe zakresie opodatkowania sprzedaży budynków posadowionych na działce nr …;

-prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży działki nr … oraz części działki nr …

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”):

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)    odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)    eksport towarów;

3)    import towarów na terytorium kraju;

4)    wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)    wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zatem w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, należy przyjąć, że zbycie nieruchomości gruntowej (działek) traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Jak stanowi art. 29a ust. 8 ustawy:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Stosownie do art. 106b ust. 2 ustawy:

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Jak stanowi art. 106b ust. 3 pkt 2 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118 - jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Państwa wątpliwości dotyczą uznania, że:

-    sprzedaż zabudowanej działki nr … powinna być objęta podatkiem VAT i wymaga wystawienia faktury VAT;

-    sprzedaż niezabudowanych działki nr … oraz części działki nr … (nieobjętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ani decyzja o warunkach zabudowy) nie będzie objęta podatkiem VAT, a ich sprzedaż może się odbyć na podstawie notarialnej umowy kupna-sprzedaży.

Przepis art. 43 ust. 1 ustawy zawiera katalog zwolnień od podatku. Przy czym w przypadku dostawy budynku, budowli lub ich części w pierwszej kolejności należy ocenić, czy zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy:

Gdy mowa jest o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, działka nr … jest zabudowana budynkami przemysłowymi, wykorzystywanymi w działalności gospodarczej Spółki. Działka nr … została nabyta przez Wnioskodawcę w 2001 r. Na dzień złożenia wniosku upłynął okres dłuższy niż 2 lata od momentu pierwszego zasiedlenia. Spółka nie wytworzyła nowych budynków, budowli lub ich części na działce nr … i nie dokonywała ulepszeń istniejących budynków. Nie przeprowadzano remontów, których wartość przekraczałaby 30% wartości początkowej budynków.

Powyższe okoliczności wskazują zatem, że pierwsze zasiedlenie budynków posadowionych na działce nr … nastąpiło ponad 2 lata temu. Do tego Wnioskodawca nie ponosił na ulepszenie budynków wydatków, które by przekraczały 30% ich wartości początkowej, a jedynie drobne naprawy wynikające z eksploatacji obiektów. W tych okolicznościach dostawa budynków posadowionych na działce nr … będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ostawy o VAT. Należy zauważyć, że grunt (zabudowana budynkami działka nr …) będący własnością Wnioskodawcy, w przypadku planowanej dostawy, będzie dzielił byt prawny zbywanych budynków, co wynika z art. 29a ust. 8 ustawy.

W związku z tym, że sprzedaż budynków znajdujących się na działce nr … będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawienia faktury, co wynika wprost z przepisu art. 106b ust. 2 ustawy. Wnioskodawca – jako podatnik – nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy. W przypadku natomiast żądania nabywcy budynków, Spółka będzie obowiązana wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż zwolnioną, co wynika z art. 106b ust. 3 pkt 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług – we wniosku pytanie nr 1 – należy uznać za nieprawidłowe.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy wskazuje na zwolnienie od podatku dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Definicja terenów budowlanych została zawarta w art. 2 pkt 33 ustawy.

W myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Przedstawiony opis zdarzenia przyszłego wskazuje, że Wnioskodawca zamierza sprzedać niezabudowaną działkę nr … oraz część niezbudowanej działki nr … . Działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ani decyzją o warunkach zabudowy. W tych okolicznościach działka nr … oraz część działki nr … (przeznaczone do sprzedaży) nie będą spełniały definicji terenów budowlanych, zawartej w art. 2 pkt 33 ustawy. Zatem sprzedaż wskazanych działek będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, a Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawienia faktury, co wynika wprost z przepisu art. 106b ust. 2 ustawy. W przypadku natomiast żądania nabywcy działek, Spółka będzie obowiązana wystawić fakturę dokumentująca sprzedaż zwolnioną, co wynika z art. 106b ust. 3 pkt 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług – we wniosku pytanie nr 2 – należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

W zakresie objętym pytaniem nr 3, dotyczącym podatku od czynności cywilnoprawnych, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”). 

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.