Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT opłaty za wydanie legitymacji dla słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 listopada 2024 r. (wpływ 22 listopada 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

D. jest samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Gmina. Podmiot jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Do podstawowych zadań D. należy między innymi: organizacja imprez kulturalnych, prowadzenie zajęć w ramach sekcji i kół zainteresowań, organizacja koncertów, wystaw czy konkursów.

W strukturach D. działa Uniwersytet Trzeciego Wieku i stanowi jedną z form działalności statutowej. Uniwersytet działa w oparciu o statut D. oraz Regulamin UTW i wypełnia zadania w zakresie upowszechniania kultury, dotyczące organizowania różnorodnych form edukacji kulturalnej.

Usługa, za którą pobierana jest opłata za legitymację dla słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku jest świadczeniem opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, a sama legitymacja (uaktualniana co roku pieczęcią UTW) jest dokumentem potwierdzającym status studenta uniwersytetu. Wysokość opłaty za wydanie legitymacji słuchacza jest związana z kosztem jej wydruku i ustalana jest przez Zarząd UTW i dyrektora D. W bieżącym roku akademickim opłata wynosi … zł i jest to opłata jednorazowa dla każdego studenta. Konieczność posiadania legitymacji, a co za tym idzie pobieranie opłaty za jej wydanie wynika z Regulaminu UTW. Legitymacja słuchacza potwierdza członkostwo w strukturach UTW. Upoważnienie do udziału we wszystkich wykładach, spotkaniach i wydarzeniach organizowanych w trakcie roku akademickiego oraz udziału w opłatach zajęciach fakultatywnych, zgodnie ze złożoną deklaracją i przyjętymi zasadami odpłatności. W trakcie zapisów na nowy rok akademicki, wszystkie osoby pragnące być słuchaczami uniwersytetu, zostają zapoznani z regulaminem. Wypełniając deklarację dla studenta, potwierdzają konieczność uiszczenia opłaty za wydanie legitymacji oraz opłaty członkowskiej. Po dokonaniu wpłaty zostają słuchaczami UTW i mogą uczestniczyć we wszystkich wydarzeniach organizowanych przez uniwersytet.

Zgodnie z Regulaminem UTW, oprócz opłaty za legitymację słuchacze obowiązani są wnosić opłaty roczne za każdy rok akademicki, opłaty za zajęcia fakultatywne oraz pokryć koszty związane z wyjazdami (wycieczki, imprezy kulturalne) lub z udziałem w imprezach.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

Na pytanie Organu „Czy są Państwo wpisani do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej?”, odpowiedzieli Państwo „D. jest wpisany do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez Prezydenta Miasta pod pozycją … w dniu 9 marca 1992 r., w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.”

Na pytanie zadane w wezwaniu „Co konkretnie, jakie czynności świadczą Państwo dla słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku? Prosimy je szczegółowo opisać.”, odpowiedzieli Państwo „Czynnościświadczone w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku:

Wykłady:

- Z historii, literatury, sztuki, filozofii, nauk przyrodniczych i wielu innych dziedzin; prowadzone przez doświadczonych wykładowców akademickich oraz specjalistów w różnych dziedzinach.

Zajęcia fakultatywne:

- Językowe: nauka języków obcych, takich jak angielski, niemiecki.

- Artystyczne: malarstwo, rękodzieło.

- Zdrowotne: ćwiczenia fizyczne, relaksacja.

Inne wydarzenia:

- spotkania poświęcone różnym tematom, wymiana poglądów,

- prezentacje multimedialne, spotkania z podróżnikami,

- wycieczki i wyjazdy: zwiedzanie ciekawych miejsc w regionie i kraju, wizyty w teatrach, muzeach, na koncertach,

- imprezy okolicznościowe: biesiady, Andrzejki, spotkania świąteczne.”

Na pytanie „W związku z niejasnymi informacjami w zakresie przedmiotu wniosku (w opisie sprawy i stanowisku wskazują Państwo na „opłatę za legitymację” natomiast w pytaniu wskazują Państwo na „opłatę za zajęcia”) prosimy o jednoznaczne wskazanie:

a)Jakiej dokładnie opłaty dotyczy Państwa wniosek?

b)Jaką usługę/usługi wykonują Państwo w zamian za uiszczenie opłaty będącej przedmiotem wniosku? Zapłatę za jaką dokładnie usługę wykonywaną przez Państwa stanowi ww. opłata? Czy jest to wyłącznie wydanie legitymacji, czy są to inne świadczenia?

c)Czy opłaty będące przedmiotem wniosku są pobierane za uczestniczenie w zajęciach, czy też aby uczestniczyć w zajęciach uczestnicy muszą wnieść odrębne opłaty (jakie)?”,

odpowiedzieli Państwo

„a) opłata za legitymację,

b) jest to wyłącznie wydanie legitymacji,

c) opłaty będące przedmiotem wniosku nie są pobierane za uczestniczenie w zajęciach, aby uczestniczyć w zajęciach uczestnicy muszą wnieść odrębne opłaty (miesięczne, za dany fakultet).”

Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy ww. opłata jest jednorazowa i bezzwrotna? Jeśli nie, prosimy wskazać co jaki okres słuchacze Uniwersytetu Trzeciego Wieku muszą ponownie wnieść opłatę i jakie są warunki zwrotu opłaty.”, odpowiedzieli Państwo „Tak, opłata jest jednorazowa i bezzwrotna.”

Na pytanie Organu „Na co przeznaczają Państwo ww. opłaty będące przedmiotem wniosku, wpłacane przez słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku?”, odpowiedzieli Państwo „Opłaty będące przedmiotem wniosku, wpłacane przez słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku stanowią koszt wydania legitymacji.”

Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy w zamian za ww. opłatę świadczą Państwo na rzecz wpłacających opłatę (słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku) usługi kulturalne? Jeśli tak, prosimy wskazać czynniki, które decydują o kulturalnym charakterze tych usług. tj.:

-Czy ich celem jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury? Prosimy opisać w jaki sposób realizowany jest powyższy cel?

-W czym przejawia się działalność kulturalna?

-Jakie konkretnie czynności decydują (przesądzają) o kulturalnym charakterze tych usług?

-W jaki sposób wykonywane usługi przyczyniają się do rozwijania i rozpowszechniania dorobku kulturalnego?”,

odpowiedzieli Państwo „W zamian za opłatę, nie świadczymy na rzecz wpłacających opłatę (słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku) usług kulturalnych.”

Na pytanie Organu „Czy uzyskują Państwo w sposób systematyczny zysk z tytułu ww. usług? Jeśli tak, to czy zysk przeznaczają Państwo w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych ww. usług?”, odpowiedzieli Państwo „Nie uzyskujemy w sposób systematyczny zysku z tytułu opłaty za legitymację ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku.”

Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy świadcząc ww. usługi, wykonują Państwo usługi, o których mowa w art. 43 ust. 19 ustawy dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.)?”, odpowiedzieli Państwo „Świadcząc usługę (opłata za legitymację), nie wykonujemy usługi, o których mowa w art. 43 ust. 19 ustawy dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.).”

Pytanie

Czy prawidłowym jest klasyfikowanie opłaty za zajęcia jako zwolnionej od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem z uwagi na fakt, iż świadczona przez D. forma prowadzonych zajęć, usługa za którą pobierana jest opłata za legitymację dla słuchaczy UTW kwalifikuje się do zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Nie każda jednak czynność, stanowiąca świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz  osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez  względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a) podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b) indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jednocześnie stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Na podstawie art. 43 ust. 18 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 19 ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1) usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2) wstępu:

a) na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b) do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c) do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4) usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5) działalności agencji informacyjnych;

6) usług wydawniczych;

7) usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8) usług ochrony praw.

Analizując powołane wyżej regulacje zauważyć należy, iż warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług kulturalnych jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, iż zwolnienie nie ma zastosowania.

Podmiotem mogącym świadczyć usługi kulturalne korzystającym ze zwolnienia może być m.in. podmiot prawa publicznego lub inny podmiot uznany na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym pod warunkiem, że podmiot ten nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy).

Z kolei spełnienie warunku przedmiotowego odnosi się do wyżej przytoczonego art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się z podatku usługi kulturalne (…). Ustawa nie podaje definicji pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, iż pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp.

Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową - ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności.

W przepisach ogólnych (Rozdziału I) ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 87), ustawodawca wskazał w art. 1 ust. 1, że:

Działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W myśl art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Przepis art. 3 ust. 2 cyt. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, stanowi, że:

Działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

Stosownie do art. 9 ust. 1 powołanej ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

1. Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami.

2. Ilekroć w ustawie jest mowa o instytucji kultury bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć zarówno państwową, jak i samorządową instytucję kultury.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo samorządową instytucją kultury, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Do Państwa zadań należy między innymi: organizacja imprez kulturalnych, prowadzenie zajęć w ramach sekcji i kół zainteresowań, organizacja koncertów, wystaw czy konkursów. W Państwa strukturach działa Uniwersytet Trzeciego Wieku i stanowi jedną z form działalności statutowej. Uniwersytet działa w oparciu o statut D. oraz Regulamin UTW i wypełnia zadania w zakresie upowszechniania kultury, dotyczące organizowania różnorodnych form edukacji kulturalnej. Usługa, za którą pobierana jest opłata za legitymację dla słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku jest świadczeniem opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, a sama legitymacja (uaktualniana co roku pieczęcią UTW) jest dokumentem potwierdzającym status studenta uniwersytetu. Wysokość opłaty za wydanie legitymacji słuchacza jest związana z kosztem jej wydruku i ustalana jest przez Zarząd UTW i dyrektora D. W bieżącym roku akademickim opłata wynosi … zł i jest to opłata jednorazowa dla każdego studenta. Konieczność posiadania legitymacji, a co za tym idzie pobieranie opłaty za jej wydanie, wynika z Regulaminu UTW. Legitymacja słuchacza potwierdza członkostwo w strukturach UTW. Upoważnienie do udziału we wszystkich wykładach, spotkaniach i wydarzeniach organizowanych w trakcie roku akademickiego oraz udziału w opłatach zajęciach fakultatywnych, zgodnie ze złożoną deklaracją i przyjętymi zasadami odpłatności.

Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą zastosowania zwolnienia od podatku dla opłaty pobieranej za legitymację wydaną dla słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że wypełniają Państwo przesłankę podmiotową wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Są Państwo podmiotem, o jakim mowa w tym przepisie, bowiem – jak Państwo wskazali – D. jest wpisany do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez Prezydenta Miasta pod pozycją ...

Jednakże w odniesieniu do pobieranej przez Państwa opłaty za wydanie legitymacji dla słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku należy stwierdzić, iż opłata ta nie jest pobierana za uczestniczenie w zajęciach kulturalnych. Wskazali Państwo bowiem, że jest to wyłącznie opłata za wydanie legitymacji i stanowi koszt wydania legitymacji. Ponadto w zamian za opłatę nie świadczą Państwo na rzecz wpłacających usług kulturalnych. Opłaty nie są pobierane za uczestniczenie w zajęciach. Aby uczestniczyć w zajęciach uczestnicy muszą wnieść odrębne opłaty (miesięczne, za dany fakultet). Tym samym należy stwierdzić, że w odniesieniu do opłaty za legitymację nie została spełniona przesłanka przedmiotowa.

Zatem w stosunku do opłaty za wydanie legitymacji nie ma zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. 

W związku z powyższym Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Informujemy, że interpretacja dotyczy wyłącznie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT opłaty za wydanie legitymacji dla słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT. Inne kwestie nieobjęte pytaniem ani własnym stanowiskiem w sprawie (w szczególności dotyczące zwolnienia od podatku na podstawie innych przepisów niż wskazany przez Państwa), nie były przedmiotem interpretacji zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.