Na podstawie art. 207 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r., poz. 2383), zwanej dalej „Ordynacją podatkową”, w z... - Interpretacja - 0110-KSI1-2.442.9.2023.4.AJG
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Na podstawie art. 207 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r., poz. 2383), zwanej dalej „Ordynacją podatkową”, w związku z art. 42h ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r., poz. 1570, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”,
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej,
w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości w wydanej w dniu 24 sierpnia 2021 r. decyzji nr 0110-KSI1-2.442.5.2021.5.AJG, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zmienił z urzędu wiążącą informację stawkową (WIS) nr 0111-KDSB1-1.450.1214.2020.1. z dnia 25 stycznia 2021 r., określającej dla towaru „profil zamknięty – rura falcowana pokryta tworzywem sztucznym PCV” klasyfikację do działu 73 CN oraz określającej stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy,
zmienia z urzędu wyżej wymienioną decyzję określając:
•Przedmiot wniosku: towar – „profil zamknięty – rura falcowana pokryta tworzywem sztucznym PCV”
•Opis towaru: profil zamknięty – rura falcowana pokryta tworzywem sztucznym PCV, (...)
•Rozstrzygnięcie: CN 83
•Stawka podatku od towarów i usług: 23%
•Podstawa prawna: art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 1 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy,
•Cel wydania WIS: określenie stawki podatku od towarów i usług
UZASADNIENIE
W dniu 19 listopada 2020 r. (...), zwana dalej Stroną, złożyła wniosek, o wydanie wiążącej informacji stawkowej w zakresie sklasyfikowania towaru według Nomenklatury scalonej (CN) na potrzeby opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy towarów.
W treści wniosku przedstawiono następujący szczegółowy opis towaru:
Profil zamknięty - rura falcowana pokryta tworzywem sztucznym PCV, (...)Spółka produkuje profile stalowe z blach walcowanych na zimno: niskowęglowych (o powierzchniach: oklejonych PCV).
Proces produkcji polega na (...).
1.Przykładem profilu zamkniętego są rury falcowane.
Jest to profil zamknięty wykonany z blachy, pokryty tworzywem sztucznym, powstały w procesie kształtowania na zimno oraz zamknięty metodą zaciskania na zimno tzw. falca.
Wyłączne przeznaczenie: służy jako rura karniszowa, na której są montowane zaczepy firanek lub zasłon.
(...)
W polu 55 przedmiotowego wniosku Spółka zaproponowała klasyfikację towaru do podpozycji 7326 90 98 Nomenklatury scalonej (CN). Pozycja 7326 „Pozostałe artykuły z żeliwa lub stali” znajduje się w dziale 73 Nomenklatury scalonej, który nosi nazwę „Artykuły z żeliwa lub stali”.
W wiążącej informacji stawkowej z dnia 25 stycznia 2021 r. nr 0111-KDSB1-1.450.1214.2020.1, Organ pierwszej instancji wskazał, że towar klasyfikowany jest do działu 83 Nomenklatury scalonej (CN) oraz określił stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.
W ramach nadzoru nad poprawnością wydawanych Wiążących Informacji Stawkowych sprawę przekazano do ponownej analizy w zakresie klasyfikacji przedstawionego towaru.
Postanowieniem nr 0110-KSI1-2.442.5.2021.1.AJG z dnia 28 czerwca 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wszczął postępowanie w sprawie wydanej w dniu 25 stycznia 2021 r. WIS nr 0111-KDSB1-1.450.1214.2020.1. Pismo zostało doręczone Stronie (ZPO-zwrotne poświadczenie odbioru) 30 czerwca 2021 r.
W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej, postanowieniem nr 0110-KSI1-2.442.5.2021.4.AJG z dnia 8 lipca 2021 r., organ odwoławczy poinformował Stronę o możliwości wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego. Pismo zostało doręczone Stronie (ZPO) w dniu 13 lipca 2021 r. W dniu 22.07.2021r. (data wpływu) Strona złożyła dodatkowe informacje:
„„Profil zamknięty - rura falcowana pokryta tworzywem sztucznym PCV jest wyłącznie przeznaczona do użytkowania wewnątrz budynków jako wyposażenie wnętrz np. jako rura karniszowa, na której są montowane zaczepy firanek lub zasłon (tworzywo sztuczne PCV jest zazwyczaj drewnopodobne) lub jako rurka nawojowa rolety okiennej.
Jako rurka nawojowa rolety okiennej - profil zamknięty - rura falcowana może być ocynkowana lub lakierowana lub pokryta tworzywem sztucznym PCV.
(...)
(...)
(...)
Mając na uwadze powyższe, 24 sierpnia 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, decyzją nr 0110-KSI1-2.442.5.2021.5.AJG zmienił z urzędu wiążącą informację stawkową (WIS) nr 0111-KDSB1-1.450.1214.2020.1. z 25 stycznia 2021 r. klasyfikując towar „profil zamknięty – rura falcowana pokryta tworzywem sztucznym PCV” do działu 73 CN.
W dniu 1 czerwca 2022 r. Komisja Europejska zgodnie z art. 34 ust. 10 lit. a) Rozporządzenia (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. (Unijny Kodeks Celny) powiadomiła organy państw członkowskich o zawieszeniu podejmowania decyzji WIT. Z powiadomienia wynika, że towary zidentyfikowane jako „rury na karnisze” lub produkt o bardzo podobnych właściwościach zostały sklasyfikowane pod różnymi kodami nomenklatury, co dało podstawę do niejednorodności klasyfikacji taryfowej. Ponieważ państwom członkowskim, których dotyczy ta sprawa, nie udało się rozstrzygnąć różnic zdań w odniesieniu do klasyfikacji, sprawa została przedłożona Komisji w celu przeprowadzenia konsultacji na szczeblu unijnym.
Mając na uwadze powyższe oraz zgodnie z przepisami unijnego kodeksu celnego (UKC), w szczególności jego art. 34 ust. 10 lit. a), wydawanie WIT dla tych towarów zostało zawieszone.
Następnie zgodnie z otrzymanym powiadomieniem z dnia 1 lutego 2023 r. Komisja Europejska na podstawie art. 34 ust. 10 lit. b rozporządzenia (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 roku (unijny kodeks celny) wycofała zawieszenie wydawania decyzji WIT. Jednocześnie w przedmiotowym piśmie wskazała, że w odniesieniu do powiadomienia będącego przedmiotem odniesienia, dotyczącego zawieszenia podejmowania decyzji WIT dla „rur do karniszy" klasyfikacja taryfowa tych towarów została obecnie rozstrzygnięta. Konsultacje na szczeblu unijnym wykazały, że produkt ten należy klasyfikować do kodu CN 8302 41 90 (zob. protokół z 239. posiedzenia Komitetu Kodeksu Celnego).
Uwzględniając powyższe, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po ponownym rozpoznaniu przedmiotowej sprawy, na podstawie art. 42h ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, postanowieniem nr 0110-KSI1-2.442.9.2023.1.AJG z 6 października 2023 r., wszczął z urzędu postępowanie w sprawie zmiany wydanej w dniu 24 sierpnia 2021 r. decyzji nr 0110-KSI1-2.442.5.2021.5.AJG, zmieniającej z urzędu wiążącą informację stawkową (WIS) nr 0111-KDSB1-1.450.1214.2020.1. z 25 stycznia 2021 r. Pismo zostało doręczone Stronie 11 października 2023 r.
W trybie przewidzianym w art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej, postanowieniem nr: 0110-KSI1-2.442.9.2023.3.AJG z 3 listopada 2023 r., organ poinformował Stronę o możliwości wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego. Pismo zostało doręczone Stronie 8 listopada 2023 r.
Po zapoznaniu się z aktami sprawy Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że decyzja nr 0110-KSI1-2.442.5.2021.5.AJG z 24 sierpnia 2021 r. zmieniająca wiążącą informację stawkową z 25 stycznia 2021 r. nr 0111-KDSB1-1.450.1214.2020.1. nie jest prawidłowa i wyjaśnia, co następuje.
1.Uzasadnienie klasyfikacji towaru w Nomenklaturze scalonej
Rozpatrując niniejszą sprawę na wstępie należy wskazać, że zgodnie z art. 42h ust. 3 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną WIS, w przypadku gdy nie jest ona zgodna z przepisami prawa w wyniku błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Wiążąca informacja stawkowa (WIS), wydawana na podstawie art. 42a ustawy, jest decyzją dokonującą klasyfikacji towarów albo usług według:
1)Nomenklatury scalonej (CN),
2)Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), albo
3)Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)
na potrzeby określenia stawki podatku od towarów i usług właściwej dla towaru albo usługi, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4 ustawy.
Stosownie do brzmienia art. 5a ustawy towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.), zwanym dalej rozporządzeniem Rady, lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.
Nomenklatura scalona (CN) zawarta jest w załączniku nr I do rozporządzenia Rady nr 2658/87 - art. 1 ust. 3 rozporządzenia. Nomenklatura scalona (CN) stanowi systematykę towarów w obrocie międzynarodowym i bazuje na Systemie Zharmonizowanym (HS), wprowadzonym w życie Międzynarodową Konwencją w sprawie Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów sporządzoną w Brukseli 14 czerwca 1983 r., której Wspólnota Europejska jest stroną (decyzja Rady 87/369/EWG z 7 kwietnia 1987, Dz. Urz. WE L 198 z 20.07.1987 r., str. 1).
Nomenklatura scalona (CN) w zakresie 6 cyfr (podpozycje) w pełni jest zgodna z systemem HS, który jest przyjęty na świecie przez większość państw – stron konwencji. CN stanowi systematyczny i hierarchiczny zbiór towarów podzielonych na duże grupy towarowe, które są podzielone na 21 sekcji, działy (2 cyfry CN), pozycje (4 cyfry CN), podpozycje (6 cyfr CN) oraz kody CN (8 cyfr CN).
Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze scalonej (CN) podlega pewnym warunkom określającym zasady, na których jest oparta oraz ogólnym regułom zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że określony towar zawsze jest klasyfikowany wyłącznie do jednej i tej samej pozycji lub podpozycji z wyłączeniem innych, które mogłyby być brane pod uwagę. Zatem do każdego towaru jest przypisany odpowiedni kod.
W tym względzie należy zaznaczyć, że zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), w interesie pewności prawa i ułatwienia kontroli, decydującego kryterium dla klasyfikacji taryfowej towarów należy poszukiwać zasadniczo w ich obiektywnych cechach i właściwościach, takich jak określone w pozycjach CN oraz uwagach do sekcji lub działów (por. w szczególności wyroki TSUE: z dnia 18 lipca 2007 r. w sprawie C-142/06, Olicom, pkt 16; z dnia 11 grudnia 2008 r. w sprawach połączonych C-362/07 i C-363/07, Kip Europe i in., pkt 26; z dnia 7 maja 2009 r. w sprawie C-150/08, Siebrand BV, pkt 24; z dnia 20 maja 2010 r. w sprawie C-370/08, Data I/O, pkt 29; z dnia 20 października 2022 r. w sprawie C-542/21, Mikrotīkls, pkt 22 ).
Przy ustalaniu prawidłowej klasyfikacji towaru do danej pozycji Nomenklatury scalonej w pierwszej kolejności należy kierować się Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej (ORINS), zawartymi w załączniku I do wyżej wskazanego rozporządzenia Rady.
W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej serii L 282/1 z 31 października 2022 r. opublikowane zostało rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/1998 z dnia 20 września 2022 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. Rozporządzenie stosuje się od 1 stycznia 2023 r.
Zgodnie z regułą 1 ORINS tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne, a do celów prawnych klasyfikację towarów należy ustalać zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz, o ile nie są one sprzeczne z treścią powyższych pozycji i uwag, zgodnie z następującymi regułami od 2 do 6. Nomenklatura scalona jest 8-znakowym rozwinięciem Systemu Zharmonizowanego (HS), a powołane wyżej Ogólne reguły interpretacji i uwagi do sekcji i działów pochodzą z Systemu Zharmonizowanego. Uwagi do sekcji i działów stanowią integralną część nomenklatury i zawierają szczegółowe informacje co do zakresu poszczególnych pozycji lub podpozycji, podają listę towarów włączonych lub wyłączonych, wraz z technicznym opisem i praktycznymi wskazówkami dla ich identyfikacji. Ich celem jest zapewnienie jednolitej interpretacji Systemu Zharmonizowanego i właściwej identyfikacji poszczególnych towarów, warunkującej poprawne ich zaklasyfikowanie do konkretnych pozycji lub podpozycji taryfowych.
Do ustalenia prawidłowej klasyfikacji towarów stosuje się również:
1.Noty Wyjaśniające do Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów („Explanatory Notes”), Opinie klasyfikacyjne i Decyzje Komitetu Systemu Zharmonizowanego, które są wydawane i uaktualniane przez Światową Organizację Celną w Brukseli [World Customs Organization (WCO) – ustanowioną w 1952 r. jako Rada Współpracy Celnej]. Zmiany Not wyjaśniających do HS i Opinie klasyfikacyjne redagowane są przez Komitet HS Światowej Organizacji Celnej i przyjmowane zgodnie z artykułem 8 Konwencji w sprawie Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów, sporządzonej w Brukseli w dniu 14 czerwca 1983 r. Polska wersja językowa Not do HS znajduje się w Systemie ISZTAR tj. przeglądarce Taryfowej utrzymywanej w ramach Informacyjnego Systemu Zintegrowanej Taryfy Celnej – ISZTAR4[1].
2.Noty wyjaśniające do Nomenklatury scalonej (CN), będące efektem pracy Sekcji Nomenklatury Taryfowej i Statystycznej Komitetu Kodeksu Celnego, przyjmowane są przez Komisję Europejską na mocy art. 9 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (EWG) nr 2658/87 po uzyskaniu opinii Komitetu Kodeksu Celnego.
Skonsolidowana wersja Not wyjaśniających do Nomenklatury scalonej, opublikowana została w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej serii C nr 119 z dnia 29 marca 2019 r. Przyjmowane po tej dacie przez Komitet Kodeksu Celnego Noty wyjaśniające są publikowane w kolejnych Dziennikach Urzędowych Unii Europejskiej serii C.
W celu jednolitego stosowania Nomenklatury scalonej w zakresie klasyfikacji towarów, środkami służącymi do zachowania jednolitej klasyfikacji towarów są także:
–rozporządzenia wykonawcze Komisji (UE) w sprawie klasyfikacji taryfowej towarów (poprzednio rozporządzenia Komisji WE), w których określa się podpozycje taryfowe, jakie powinny być stosowane w odniesieniu do opisanych towarów, wydawane przez Komisję Europejską na mocy art. 9 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (EWG) nr 2658/87 po uzyskaniu opinii Komitetu Kodeksu Celnego,
–wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej,
–wiążące informacje taryfowe (WIT), o których mowa w art. 33 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10.10.2013, str. 1, z późn. zm.).
Noty wyjaśniające opracowane w odniesieniu do CN przez Komisję, a w odniesieniu do HS przez WCO, w znaczący sposób przyczyniają się do interpretacji poszczególnych pozycji, jednakże nie są prawnie wiążące. Ponadto, nawet jeśli opinie WCO dotyczące klasyfikacji towaru w ramach Systemu Zharmonizowanego nie mają mocy wiążącej, to stanowią dla klasyfikacji tego towaru w Nomenklaturze scalonej wskazówki, które przyczyniają się w istotny sposób do interpretacji zakresu poszczególnych pozycji i podpozycji Nomenklatury scalonej.
Jak wskazano powyżej, przystępując do klasyfikacji wyrobu w Nomenklaturze scalonej (CN), należy wyjść od reguły 1 ORINS, która informuje, że dla celów prawnych klasyfikację towarów należy ustalić zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów i dopiero gdy jest to niemożliwe, należy – przy zachowaniu kolejności – korzystać z następnych reguł, od 2 do 6. Z brzmienia Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej wynika bowiem jednoznacznie, iż zostały one ułożone sekwencyjnie i ze względu na to zastosowanie kolejnej z nich uzależnione jest od uprzedniego wyeliminowania możliwości zastosowania uprzedniej reguły. Dopiero zatem gdy pierwsza reguła Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej nie jest możliwa do zastosowania w sprawie, należy korzystać z reguł od 2 do 6 (por. wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 lutego 2017 r. sygn. akt. V SA/Wa 71/16).
W tym miejscu należy podkreślić, że klasyfikacji wyrobów w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej nie dokonuje się na podstawie nazw handlowych lub oznaczeń stosowanych na potrzeby innych ustaw. Jak już wcześniej bowiem wskazano – klasyfikacja towarów w Nomenklaturze scalonej podlega pewnym warunkom określającym zasady, na których jest oparta oraz ogólnym regułom zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że określony towar zawsze jest klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji lub podpozycji z wyłączeniem innych, które mogłyby być brane pod uwagę. Zatem do każdego towaru jest przypisany odpowiedni kod CN.
Mając na uwadze zebrany materiał dowodowy po ponownym rozpoznaniu sprawy, organ podatkowy przeanalizował możliwość klasyfikacji towaru w postaci rury karniszowej (...) do działu 83 CN.
Przechodząc na grunt niniejszej sprawy, w zakresie spornego towaru, należy wyjaśnić, że:
Dział 73 Nomenklatury scalonej obejmuje swoim zakresem „Artykuły z żelaza i stali”.
Z zapisów Not wyjaśniających do HS do działu 73 wynika, że: „Niniejszy dział obejmuje pewne ściśle określone artykuły, wyszczególnione w pozycjach od 7301 do 7324 oraz w pozycjach 7325 i 7326 grupę artykułów niewyszczególnionych lub nieobjętych działem 82. lub 83. i nieobjętych innymi działami nomenklatury, z żelaza (włączając żeliwo zdefiniowane w uwadze 1. do niniejszego działu) lub stali.
Na potrzeby niniejszego działu ustala się, że określenia „rury i przewody rurowe” oraz „kształtowniki drążone” mają następujące znaczenie:
(1)Rury i przewody rurowe
Koncentryczne wyroby drążone, o jednolitym przekroju poprzecznym, z jedną tylko zamkniętą przestrzenią na całej swej długości, mające zewnętrzną i wewnętrzną powierzchnię o tym samym kształcie. Rury stalowe zasadniczo mają przekrój kołowy, owalny, prostokątny (w tym kwadratowy), ale również mogą mieć przekrój w kształcie trójkąta równobocznego i innych prawidłowych wieloboków wypukłych. Wyroby o przekroju poprzecznym innym niż kołowy, mające zaokrąglone naroża na całej długości, i rur z pogrubionymi końcami są również uważane za rury. Mogą być polerowane, powlekane, gięte (włączając wężownice), gwintowane i ze złączkami lub nie, wiercone, obciskane, rozszerzane, stożkowate lub wyposażone w kołnierze, kryzy lub pierścienie
(2)Kształtowniki drążone
Wyroby drążone nieodpowiadające powyższej definicji i głównie niemające zewnętrznej i wewnętrznej powierzchni o takim samym kształcie”.
Pozycja 7306 CN „Pozostałe rury, przewody rurowe i profile drążone, z żeliwa lub stali (na przykład z otwartym szwem lub spawane, zgrzewane, nitowane lub podobnie zamykane) obejmuje:
(...)
Niniejsza pozycja obejmuje również:
(1)Rury i przewody rurowe zgrzewane przez kucie, określane również jako rury i przewody rurowe zgrzewane na styk.
(2)Rury i przewody rurowe o zbliżonych krawędziach, tzn. rury i przewody rurowe, w których krawędzie stykają się lub zachodzą na siebie; takie rury i przewody rurowe określane są nazwą rur z otwartym szwem. Jednakże wyroby mające otwartą szczelinę na całej swej długości są klasyfikowane do pozycji 7216, 7222 lub 7228.
(3)Rury i przewody rurowe, w których stykające się krawędzie są łączone przez zaciskanie.
Niektóre rury i przewody rurowe spawane wzdłużnie, objęte niniejszą pozycją, mogły zostać poddane walcowaniu lub ciągnieniu na zimno lub na gorąco, w celu uzyskania wyrobu o mniejszej średnicy zewnętrznej lub grubości ścianek, jak również o zacieśnionych tolerancjach wymiarowych. Metody obróbki plastycznej na zimno pozwalają także na uzyskanie innego stanu powierzchni(...).
Niniejsza pozycja obejmuje także rury, przewody rurowe i kształtowniki drążone pokrywane tworzywem sztucznym (...).”.
Decyzją nr 0110-KSI1-2.442.5.2021.5.AJG „Profil zamknięty – rura falcowana pokryta tworzywem sztucznym PCV”, ze względu na rodzaj metalu z jakiego jest wykonany został zaklasyfikowany do działu 73 CN.
Klasyfikacja przedmiotowego towaru w postaci profilu zamkniętego – (...) przeznaczonej wyłącznie do użytkowania wewnątrz budynków jako wyposażenie wnętrz jako rura karniszowa, na której są montowane zaczepy firanek lub zasłon” została poddana ponownej weryfikacji.
Zgodnie z tytułem działu 83 Nomenklatury scalonej obejmuje: „Artykuły różne z metali nieszlachetnych”. Natomiast zgodnie z tytułem pozycji „Oprawy, okucia i podobne artykuły z metalu nieszlachetnego, nadające się do mebli, drzwi, schodów, okien, żaluzji, nadwozi pojazdów, wyrobów rymarskich, waliz, kufrów, kasetek lub temu podobnych; wieszaki, podpórki i podobne uchwyty z metalu nieszlachetnego; kółka samonastawne z zamocowaniem, z metalu nieszlachetnego; automatyczne urządzenia do zamykania drzwi z metalu nieszlachetnego” .
Z not wyjaśniających do HS do pozycji 8302 CN wynika, że „Niniejsza pozycja obejmuje ogólnego użytku dodatkowe oprawy i okucia z metalu nieszlachetnego, powszechnie stosowane w meblach, oknach, nadwoziach itp. Wyroby należące do tak szerokich klas są klasyfikowane do niniejszej pozycji, nawet jeżeli są skonstruowane do szczególnych zastosowań (np. klamki do drzwi lub zawiasy do samochodów). Jednakże niniejsza pozycja nie obejmuje wyrobów tworzących zasadniczą część konstrukcji wyrobu, jak ramy okienne lub urządzenia obrotowe w fotelach obrotowych.
Niniejsza pozycja obejmuje: (...)
(D) Oprawy, okucia i podobne wyroby nadające się do użytku w budynkach.
Grupa ta obejmuje: (...)
5). Okucia do kurtyn, zasłon i portier (np. pręty, rurki, rozetki, wsporniki, taśmy, haczyki z ozdobami, zaciski, pierścienie lub kółka do karniszy, ograniczniki); haczyki z zaciskami, prowadnice i uchwyty węzłowe do ściągaczy itp.; okucia schodów jak ochraniacze stopni schodów; uchwyty chodników schodowych, pręty przytrzymujące chodniki; słupki poręczy.
Pręty, rurki i sztaby nadające się do użytku jako drążki kurtyn lub mocujące chodniki na schodach, jedynie ucięte na określoną długość i przewiercone, są klasyfikowane w zależności od metalu, z którego są wykonane”.
Dodatkowo należy wspomnieć, że w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej serii C-79/16 z 8 marca 2021 r. opublikowane zostało postanowienie Trybunału (dziewiąta izba) z dnia 3 grudnia 2020 r. w sprawie C-99/20 dotyczące podpozycji 8302 41 30, dotyczące elementów karnisza metalowego. Zgodnie z tym postanowieniem:
„Nomenklaturę scaloną, znajdującą się w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, w brzmieniu wynikającym z rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1754 z dnia 6 października 2015 r., należy interpretować w ten sposób, że elementy zestawu karnisza w postaci gotowych rurek (malowanych, niklowanych lub chromowanych) objęte są podpozycją taryfową 8302 41 90, chyba że te gotowe rurki składają się z profili, rur lub prętów, które zostały jedynie przycięte na pożądaną długość, czego sprawdzenie należy do sądu odsyłającego w celu dokonania klasyfikacji taryfowej produktów”.
Klasyfikację podobnych rur do pozycji 8302 potwierdzają także wiążące informacje taryfowe (WIT) zawarte w bazie EBTI, wydane przez polską administrację po wydaniu wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w niniejszym rozstrzygnięciu:
•PLBTWIT-2023-000210 - elementy systemów karniszy w postaci rurek wykonanych ze stali niskostopowej (malowanych, galwanizowanych, szczotkowanych) przeznaczonych do montażu na ścianie lub suficie. (...) Produkt klasyfikowany jest do pozycji 8302
•PLBTIWIT-2023-000206 - drążki przeznaczone jako elementy składowe do karniszy służących do zawieszania np. firan, zasłon. Wyrób wykonany ze stali, jest w postaci cienkościennej rury o okrągłym przekroju poprzecznym, który jest jednakowy na całej długości drążka. Występuje w następujących średnicach: 12 mm, 16 mm, 19 mm, 25 mm oraz w następujących długościach: 120 cm, 140 cm, 160 cm, 180 cm, 200 cm, 240 cm, 300 cm. Powierzchnia zewnętrzna wyrobów jest specjalnie obrobiona w celu uzyskania na niej efektu dekoracyjnego – może mieć następujące barwy i rodzaje powierzchni: antyk mosiądz, chrom mat, nikiel, chrom, biały mat, czarny mat, biały połysk, czarny połysk, stal antyczna, tytan, miedź antyk mat, szlifowany mosiądz mat. Drążki karniszowe są pojedynczo owijane folią termokurczliwą w celu ochrony dekoracyjnej powierzchni i pakowane w pudełko po 10 lub 20 sztuk. Produkt klasyfikowany jest do pozycji 8302.
Reasumując przedmiotowy towar „Profil zamknięty – rura falcowana pokryta tworzywem sztucznym PCV” przeznaczona do karniszy spełnia wszelkie wymagania do objęcia działem 83 CN, gdyż jest on poddany większej obróbce (pokrywany (...) niż tylko przycięcie na odpowiednią długość.
Podkreślenia wymaga, że wiążąca informacja stawkowa wydawana jest indywidualnie w odniesieniu do towaru, którego opis, skład, charakter, zastosowanie są każdorazowo przedstawiane we wniosku przez wnioskodawcę. Organ ze szczególną starannością przeprowadza postępowanie wyjaśniające, podając w rozstrzygnięciu jego podstawy, odnosząc się do konkretnej, zindywidualizowanej danym stanem faktycznym sprawy i na tej podstawie wykazuje, dlaczego wydał decyzję o danej treści.
2.Uzasadnienie zmiany stanowiska w zakresie opodatkowania towaru.
Przechodząc do kwestii określenia dla towaru odpowiedniej stawki podatku VAT, należy zwrócić uwagę, że ustawodawca w art. 42a ustawy enumeratywnie wymienił elementy jakie zawiera WIS. Zgodnie z treścią tegoż artykułu, wiążąca informacja stawkowa, zwana dalej „WIS”, jest decyzją wydawaną na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług, która zawiera:
1)opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS;
2)klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN) albo według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług albo według sekcji, działu, grupy lub klasy Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych albo usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, pod-kategorii lub pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, niezbędną do:
a)określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi,
b)stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie – w przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4;
3)stawkę podatku właściwą dla towaru albo usługi, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w art. 42b ust. 4.
Tak skonstruowana norma jednoznacznie wskazuje i wytycza schemat, a właściwie kolejność, postępowania organu wydającego WIS.
Organ dokonując rozstrzygnięcia, w oparciu o zebrany materiał dowodowy dokonuje w pierwszej kolejności klasyfikacji towaru. Następstwem prawidłowej klasyfikacji towaru do odpowiedniego kodu CN jest określenie odpowiedniej stawki podatku od towarów i usług.
Przepisy ustawy nie przewidują możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług dla towarów sklasyfikowanych do działu 83 Nomenklatury scalonej (CN).
W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146ea pkt 1 ustawy, w roku 2023 stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.
Na podstawie art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. poz. 655, 974 i 1725) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.
W konsekwencji, z uwagi na fakt, że sklasyfikowany towar do działu 83, nie spełnia przesłanek do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT, jego dostawa, import lub wewnątrzwspólnotowe nabycie, podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146ea pkt 1 ustawy oraz art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy.
W świetle powyższego należało z urzędu zmienić ww. decyzję gdyż stwierdzono jej niezgodność z prawem.
Informacje dodatkowe
Niniejsza decyzja o zmianie WIS nr 0110-KSI1-2.442.9.2023.4.AJG z dnia 20 grudnia 2023 r. jest ważna, jeśli w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe od podatku od towarów i usług (art. 42a ustawy). W zakresie wyeliminowania lub zastosowania zwolnienia Wnioskodawca może zwrócić się o interpretację indywidualną do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.
Podmiot, na rzecz którego wydano decyzję, może ją stosować wyłącznie do towarów tożsamych pod każdym względem z towarem będącym przedmiotem tej decyzji.
Niniejsza decyzja nr 0110-KSI1-2.442.9.2023.4.AJG z dnia 20 grudnia 2023 r. wiąże, z zastrzeżeniem art. 42c ust. 2-2d, organy podatkowe wobec podmiotu, na rzecz którego została wydana, oraz ten podmiot, w odniesieniu do towaru: „Profil zamknięty – rura falcowana pokryta tworzywem sztucznym” będącego przedmiotem dostawy, importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia dokonanych/wykonanej/wykonanego w okresie ważności decyzji (art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy), z wyjątkiem następujących przypadków:
–podmiot ten złożył fałszywe oświadczenie, że w dniu złożenia wniosku o WIS, w zakresie przedmiotowym tego wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego (art. 42b ust. 3 ustawy),
–towar, będący przedmiotem niniejszej decyzji, stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy (art. 42ca ustawy).
W przypadku zastosowania się przez podatnika do wydanej na jego rzecz WIS nr 0110-KSI1-2.442.5.2021.5.AJG z dnia 24 sierpnia 2021 r. przed jej zmianą, przepisy art. 14k-14m ustawy Ordynacja podatkowa stosuje się odpowiednio (art. 42c ust. 2 ustawy).
Jak stanowi art. 42c ust. 2b ustawy, w przypadku zmiany WIS z powodu wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 42h ust. 3 pkt 4, i zastosowania się przez podmiot, na rzecz którego została ona wydana, do zmienionej WIS od dnia następującego po dniu, w którym WIS została doręczona, do dnia doręczenia decyzji o zmianie WIS, przepisy art. 14k-14m Ordynacji podatkowej stosuje się odpowiednio.
Niniejsza decyzja o zmianie WIS 0110-KSI1-2.442.9.2023.4.AJG z dnia 20 grudnia 2023 r. jest wydawana na okres 5 lat i jest ważna od dnia następującego po dniu jej doręczenia. WIS traci ważność przed upływem tego okresu, z dniem:
1)następującym po dniu doręczenia decyzji o zmianie WIS albo decyzji o uchyleniu WIS, albo
2)wygaśnięcia na podstawie art. 42h ust. 1
–w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpiło wcześniej (art. 42ha ust. 1 i 2 ustawy).
Decyzja o zmianie WIS 0110-KSI1-2.442.9.2023.4.AJG z dnia 20 grudnia 2023 r. wygasa z mocy prawa w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru, będącego przedmiotem niniejszej decyzji, w wyniku której wskazana w decyzji zmieniającej:
1)klasyfikacja towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej (CN), lub
2)stawka podatku właściwa dla towaru, lub
3)podstawa prawna wskazanej w WIS stawki podatku
–staje się niezgodna z tymi przepisami.
Wygaśnięcie niniejszej decyzji WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna (art. 42h ust. 1 ustawy).
Do liczenia terminów okresu ważności WIS stosuje się odpowiednio art. 12 Ordynacji podatkowej.
POUCZENIE
Od niniejszej decyzji, stosownie do art. 220 § 1 w zw. z art. 221 oraz art. 223 § 2 Ordynacji podatkowej, służy Stronie odwołanie do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP.
Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 Ordynacji podatkowej).
[1]https://ext-isztar4.mf.gov.pl/taryfa_celna/