Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

www.shutterstock.com

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.658.2024.2.LM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 sierpnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 21 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z wykonywaniem usług. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 listopada 2024 r. (wpływ 13 listopada 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i zawarła umowę B2B dotyczącą świadczenia usług na rzecz kontrahenta. Zakres usług, które mają być świadczone na podstawie umowy, obejmuje następujące zadania:

1.Obsługa profilu firmowego na (…), w tym opracowywanie i publikowanie komunikatów mediowych.

2.Nawiązywanie kontaktów z ekspertami i mentorami, wspieranie działań public relations (PR) w celu budowania pozytywnego wizerunku firmy.

3.Redagowanie treści wewnętrznego czasopisma „(…)”.

4.Merytoryczna obsługa i moderacja platformy komunikacyjnej „(…)”.

5.Utrzymywanie kontaktów z mediami w celu dystrybucji notatek prasowych i artykułów dotyczących bieżącej działalności firmy.

6.Współpraca z biurem prasowym oraz dziennikarzami.

Wnioskodawczyni nie świadczy usług doradczych i chce upewnić się, że wspomniany zakres usług, zgodnie z umową, nie będzie wymagał rejestracji jako czynny podatnik VAT. Wnioskodawczyni zamierza kontynuować korzystanie ze zwolnienia podmiotowego z VAT, o ile świadczone usługi nie wykluczają takiej możliwości.

Z umowy wynika, że powyższe usługi mają charakter operacyjny, związany z zarządzaniem komunikacją i relacjami z mediami, a nie doradczy. Wnioskodawczyni nie załącza umowy do wniosku, jednak wskazuje, że umowa nie przewiduje świadczenia usług doradczych ani innych czynności mogących skutkować koniecznością rejestracji jako czynny podatnik VAT.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Działalność gospodarczą jako podatnik zwolniony z podatku VAT Pani prowadzi od 4 sierpnia 2023 r. w zakresie działalności sklasyfikowanej pod kodami:

  • PKD:70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
  • 85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Przeanalizowała Pani dotychczasowe umowy oraz zakres świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności, aktualnie świadczone usługi, poza wspomnianą umową opisaną poniżej, obejmują między innymi:

  • prowadzenie zajęć ze studentami,
  • poprowadzenie warsztatu edukacyjnego,
  • indywidualne sesje mentoringowe.

Usługi te koncentrują się na działaniach edukacyjnych, szkoleniowych oraz mentoringowych, których celem jest rozwój kompetencji uczestników, a nie udzielanie porad doradczych w rozumieniu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o VAT. W związku z tym, nie wykonuje Pani czynności związanych z udzielaniem porad, opinii czy wyjaśnień w zakresie charakterystycznych dla usług doradczych.

Działalność, którą Pani prowadzi, nie obejmuje czynności wyłączonych ze zwolnienia z VAT, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, tj. czynności doradczych oraz innych wymienionych tam usług. Wymienione czynności nie mają charakteru usług doradczych, a ich głównym celem jest wsparcie działań komunikacyjnych i PR oraz moderowanie platform społecznościowych firmy.

Zakres działań opisany w umowie obejmuje jedynie:

1.Obsługę profilu firmowego na (…).

2.Opracowywanie i publikowanie komunikatów mediowych.

3.Nawiązywanie kontaktów z ekspertami i mentorami.

4.Wsparcie w działaniach PR i budowanie pozytywnego wizerunku firmy.

5.Redagowanie treści wewnętrznego czasopisma.

6.Merytoryczną obsługę i moderację platformy komunikacyjnej (…).

7.Kontakt z obsługą relacji z mediami w zakresie dystrybucji notatek prasowych i artykułów.

8.Współpracę z biurem prasowym i dziennikarzami.

Wartość sprzedaży z tytułu świadczonych usług w ramach całej działalności gospodarczej w roku 2024 nie przekroczy kwoty 200 000 zł.

Pytanie

Czy w świetle art. 113 ust. 1 i ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1570) oraz interpretacji ogólnej Ministra Finansów Nr PT3.8101.2.2015.AEW.16, usługi świadczone przez Wnioskodawcę mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT, przy założeniu, że usługi te nie mają charakteru doradczego i nie mieszczą się w katalogu usług wykluczonych ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o VAT?

Pani stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawczyni, usługi wymienione w umowie B2B z kontrahentem nie mają charakteru doradczego w rozumieniu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o VAT. Po konsultacji z księgowością oraz doradcą podatkowym, Wnioskodawca uważa, że żadna z tych czynności, mimo iż mają charakter profesjonalny, nie jest związana z udzielaniem porad. Usługi te dotyczą operacyjnych działań komunikacyjnych, redakcyjnych oraz wsparcia relacji z mediami, a nie doradztwa.

Stanowisko to znajduje również potwierdzenie w interpretacji ogólnej Ministra Finansów Nr PT3.8101.2.2015.AEW.16, która wyjaśnia, że usługi muszą mieć rzeczywisty charakter doradczy, aby zostały wykluczone ze zwolnienia z VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:

do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)  wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)  odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)  transakcji związanych z nieruchomościami,

b)  usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)  usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)  odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:

jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:

zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

  • energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
  • wyrobów tytoniowych,
  • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

  • preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
  • komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
  • urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
  • maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

  • pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
  • motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Wobec powyższego należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi w ww. przepisie art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Ustawa oraz przepisy wykonawcze do ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu, termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa, należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1996), pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto doradza”, natomiast pojęcie „doradzić” oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad na przykład w zakresie ekonomii, finansów czy też z dziedzin technicznych, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko, przy czym najistotniejszy jest charakter wykonywanych czynności. Należy podkreślić, że porada czy opinia nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, bowiem już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od 4 sierpnia 2023 r., w zakresie:

  • PKD:70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
  • 85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Jednocześnie wskazuje Pani, że usługi jakie Pani wykonuje w ramach działalności gospodarczej koncentrują się na działaniach edukacyjnych, szkoleniowych oraz mentoringowych, których celem jest rozwój kompetencji uczestników, a nie udzielanie porad doradczych w rozumieniu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o VAT. Nie wykonuje Pani czynności związanych z udzielaniem porad, opinii czy wyjaśnień w zakresie charakterystycznych dla usług doradczych.

W związku z prowadzoną działalnością korzysta Pani ze zwolnienia podmiotowego. Zamierza Pani dokonać rozszerzenia świadczonych usług i w związku z tym zawarła Pani umowę B2B.

Wartość sprzedaży z tytułu świadczonych usług w ramach całej działalności gospodarczej w roku 2024 nie przekroczy kwoty 200 000 zł.

Wątpliwości Pani dotyczą kwestii tego czy w świetle art. 113 ust. 1 i ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy usługi jakie zamierza Pani wykonywać w ramach zawartej umowy mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

W analizowanej sprawie istotny jest charakter opisanych czynności wykonywanych w ramach Pani działalności gospodarczej. Pomimo tego, że Pani działalność mieści się w PKD: 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, to czynności wykonywane przez Panią nie wskazują aby świadczyła Pani usługi doradcze. Działalność jaką Pani prowadzi koncentruje się na działaniach edukacyjnych, szkoleniowych oraz mentoringowych, gdzie celem jest rozwój kompetencji uczestników. Usługi, które będzie Pani wykonywała na podstawie zawartej umowy B2B również nie wykazują cech usług doradczych. Polegają one na wsparciu działań komunikacyjnych i PR oraz moderowaniu platform społecznościowych firmy. W ramach tych usług będzie Pani dokonywała: obsługi profilu firmowego na (…), opracowywania i publikowania komunikatów mediowych, nawiązywania kontaktów z ekspertami i mentorami, wsparcia w działaniach PR i budowanie pozytywnego wizerunku firmy, redagowana treści wewnętrznego czasopisma, merytoryczna obsługa i moderacja platformy komunikacyjnej (…), kontakt z obsługą relacji z mediami w zakresie dystrybucji notatek prasowych i artykułów, współpracę z biurem prasowym i dziennikarzami. Zawarta z kontrahentem przez Panią umowa nie przewiduje świadczenia usług doradczych. Ponadto nie wykonuje Pani innych czynności o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy. Zatem świadczenie ww. usług nie wyklucza możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej.

Tym samym skoro w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będzie Pani świadczyć usług doradczych, nie będzie również – jak Pani wskazała – wykonywać innych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy i przewidywana wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej za 2024 r. nie przekroczy 200 000 zł to uznać należy, że będzie mogła Pani korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, świadcząc ww. usługi.

Należy jednak zaznaczyć, że jeżeli wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy przekroczy kwotę 200 000 zł, to zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Wskazania wymaga również, że utraci Pani prawo do zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, również w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy.

Tym samym Pani stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).