Brak prawa do odliczenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu (opracowanie technologii). - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.570.2024.1.MR

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.570.2024.1.MR

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu (opracowanie technologii).

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 22 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwestii braku prawa do odliczenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Podatnik złożył wniosek i uzyskał dofinansowanie realizacji operacji z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie działania „Współpraca”, stając się w ten sposób ich Beneficjentem.

Zakres projektu obejmuje opracowanie technologii (…), co pozwoli na istotną redukcją stosowania środków ochrony roślin, a tym samym na ochronę środowiska glebowego oraz otrzymanie znacząco udoskonalonego produktu w postaci (…) wolnych od mikroorganizmów, ich toksycznych metabolitów i pozostałości pestycydów, z dłuższym okresem przydatności do spożycia.

Realizacja operacji pozwoli na osiągnięcie konkretnych efektów. Wśród najważniejszych należy wymienić:

a)wprowadzenie na rynek znacząco udoskonalonego produktu w postaci (…) charakteryzujących się pożądanymi przez odbiorców właściwościami w zakresie przedłużonej trwałości przechowalniczej oraz dobrej zdrowotności (wolnych od mikroorganizmów, ich toksycznych metabolitów i pozostałości pestycydów);

b)wdrożenie w produkcji (…) nowych technologii wykorzystujących w uprawie (…), które pozwolą na otrzymanie ulepszonego produktu (stanowić będą też nowe metody organizacji uprawy).

Technologie te można podzielić z uwagi na etap produkcji (…), na której zostaną zastosowane:

(…).

Uprawa (…) będzie się charakteryzować: dużą wydajnością plonu, lepszą siłą wzrostu, niską obecnością pozostałości po pestycydach. Technologie te zostaną wprowadzone wśród członków Grupy Operacyjnej, którzy zajmują się uprawą oraz przygotowaniem (…) do sprzedaży.

Wymiernym efektem realizacji projektu będzie powstała infrastruktura w postaci budynku pakowalni wyposażonego w instalacje do pozbiorczego traktowania wypustek: instalację chłodniczą, linie do (…), instalacje (…). Ponadto stworzony zostanie prototyp urządzenia do oprysków (…) wytwarzaną na bieżąco w trybie ciągłym, w trakcie wykonywania oprysków. Konkretnym efektem będą także wyniki prac badawczych ujętych w formie raportów, które stanowić będą podstawę dla opracowanych technologii – przed wszystkim określone zostaną optymalne stężenia ozonu i czasu aplikacji, dzięki którym osiągnięte zostaną konkretne właściwości produktów (…). Za efekty realizacji operacji należy także uznać nową metodą marketingową w postaci nanoszenia kodu QR na etykiety nakładane na (…). Kod ten odnosić będzie klienta do strony www informującej o właściwościach produktu oraz zastosowanych metodach uprawy.

Zakres robót i kosztów, które ponosi Podatnik-Beneficjent w ramach projektu obejmuje:

-zapewnienie co najmniej powierzchni (…) plantacji (…) celem prowadzenia badań,

-wykonywanie czynności agrotechnicznych wg wskazań jednostki badawczej i pod nadzorem lidera – czyli nawożenie, opryski, zabiegi agrotechniczne zgodne ze sztuką,

-prowadzenie zbioru (…),

-wykonywanie oprysków z użyciem (…) w ramach procesu badawczego pod nadzorem lidera.

Wszelkie prace są wykonywane w ramach prowadzonego przez Podatnika–Beneficjenta gospodarstwa rolnego, Podatnik-Beneficjent pozostaje rolnikiem ryczałtowym. W wyniku uczestnictwa w programie Beneficjent uzyska możliwość zastosowania nowo opracowanej technologii przy produkcji i sprzedaży (…).

W załączniku do wniosku o dofinansowanie Podatnik-Beneficjent oświadczył, że nie jest podatnikiem VAT i nie figuruje w ewidencji podatku VAT. Otrzymanie interpretacji podatkowej jest niezbędnym załącznikiem do wniosku o płatności. W przypadku, gdy Beneficjent złożył do wniosku o przyznanie pomocy Oświadczenie o kwalifikowalności VAT oraz wykazał w kosztach kwalifikowalnych VAT, zobowiązany jest przedłożyć interpretację indywidualną w zakresie interpretacji prawa podatkowego wystawioną przez upoważniony organ – zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383) w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT. Wydana Beneficjentowi interpretacja indywidualna powinna dotyczyć przedmiotowej operacji i powinna jednoznacznie wskazywać, czy Beneficjent może odzyskać uiszczony w związku z realizacją operacji podatek od towarów i usług (VAT).

Pytanie

Czy Podatnik Beneficjent ma możliwość odliczenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją wyżej opisanego projektu?

Pana stanowisko w sprawie

Podatnik-Beneficjent, w związku z realizacją wyżej opisanego projektu, działa jako rolnik ryczałtowy, nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku VAT, stąd cały podatek VAT naliczony przy dokonywanych przez Podatnika-Beneficjenta zakupach dotyczących kosztów związanych z projektem, będzie stanowić wydatek kwalifikowalny.

Uzasadnienie Pana stanowiska w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2024r. poz. 361) – zwanej dalej ustawą VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy VAT określa, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7. Podatnik-Beneficjent realizuje projekt w ramach gospodarstwa rolnego, działając w ramach statusu rolnika ryczałtowego. Rolnik ryczałtowy to podatnik, który korzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT w zakresie dostawy produktów pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Jak stanowi art. 2 pkt 15 ustawy VAT, przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

W myśl art. 117 ustawy VAT rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku wystawiania faktur, prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług, składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1, dokonania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.

W konsekwencji niezależnie od przeznaczenia produktów rolnych ich dostawa dokonana przez rolnika ryczałtowego jest zwolniona od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczanie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust.1 ustawy nie będzie miało w tym przypadku zastosowania, gdyż nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez czynnego zarejestrowanego podatnika VAT. Podatnik – Beneficjent jest rolnikiem ryczałtowym i nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jest Pan rolnikiem ryczałtowym, nie jest Pan podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji podatku VAT. Uzyskał Pan dofinansowanie projektu, którego zakres obejmuje opracowanie technologii wykorzystywania (…) w uprawie i przechowalnictwie (…).

Pana wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez czynnego podatnika podatku VAT. Jednocześnie art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie podatku VAT w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż nie jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a także, jak wynika z okoliczności sprawy, nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podsumowując zatem, stwierdzam, że nie przysługuje Panu prawo do odliczenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu.

A zatem Pana stanowisko uznaję za jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W myśl art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (pytania). Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii czy korzysta Pan ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie.

Ponadto należy także zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą jedynie być Panu pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pana do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).