Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Uznanie realizowanego świadczenia za dostawę towarów, miejsce opodatkowania świadczenia oraz obowiązek wystawiania faktur i ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 sierpnia 2024 r. wpłynął za pośrednictwem ePUAP Państwa wniosek z 26 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania realizowanego świadczenia za dostawę towarów, miejsca opodatkowania świadczenia oraz obowiązku wystawiania faktur i ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 października 2024 r. przesłanym za pośrednictwem ePUAP (data wpływu 28 października 2024 r.).
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, wiodącym przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest sprzedaż towarów w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem. Działalność ta polega na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę i ma być prowadzona w formie pośrednictwa handlowego poprzez aukcje, ogłoszenia internetowe na własnej stronie internetowej (dalej: „Strona internetowa”) z ofertami Spółki.
Model działania Wnioskodawcy (proces pośrednictwa w handlu) ma wyglądać następująco:
1.Spółka będzie wyszukiwała produkty związane z poprawą postawy ciała i zdrowia kręgosłupa, oferowane na zagranicznych serwisach aukcyjnych, kierując się m.in. jakością oferowanych towarów oraz oceną ogólną sprzedawcy (bazującą na opiniach kupujących).
2.Informacje dotyczące towarów oferowanych w serwisie aukcyjnym będą pobierane, modyfikowane i prezentowane na prowadzonej przez Wnioskodawcę Stronie internetowej. Strona internetowa nie będzie funkcjonowała jako sklep internetowy, lecz jako portal pośrednictwa zakupowego. Modyfikacja ofert sprzedawców polegać ma m.in. na ich tłumaczeniu na język polski, dodawaniu spersonalizowanych opisów, edycji graficznej zdjęć produktowych - celem dostosowania do potrzeb odbiorcy.
3.Klienci (co do zasady: osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, posiadające miejsce zamieszkania m.in. na terytorium Polski) będą składali zamówienia na towary za pośrednictwem Strony internetowej. Przed złożeniem zamówienia klient będzie zobligowany do zaakceptowania regulaminu Strony internetowej, wypełnienia danych dostawy, które zostaną przekazane sprzedawcy oraz do wpłacenia pieniędzy w wysokości wartości zamówienia, na rachunek bankowy Wnioskodawcy.
4.W ramach organizacji zamówienia (pośrednictwa w handlu) Wnioskodawca dokona w imieniu i na rzecz klienta, zamówienia towaru od sprzedawcy oraz uiści zapłatę za zamówiony przez klienta towar.
5.W ramach realizowanych świadczeń Wnioskodawca nie będzie występował jako importer towaru ani nie będzie zobowiązany do uiszczania opłat celno-skarbowych.
6.Ewentualny zwrot towaru klient powinien kierować bezpośrednio do Wnioskodawcy.
7.Na podstawie złożonego przez klientów zamówienia, Wnioskodawca działający w imieniu klientów, nabędzie towary w serwisie aukcyjnym; w stosownym formularzu Wnioskodawca wpisze dane klientów, które są danymi dla sprzedawcy do wysyłki nabytych towarów oraz poinformuje sprzedawców o tym, że działa jako pośrednik.
8.Zgodnie z regulaminem, zamówienie złożone w postaci elektronicznej wiąże klienta, jeżeli na podany przez klienta adres poczty elektronicznej Wnioskodawca prześle potwierdzenie przyjęcia do realizacji zamówienia, które stanowi oświadczenie Spółki o przyjęciu zamówienia klienta i z chwilą jej otrzymania przez klienta zawarta zostaje umowa sprzedaży.
9.Wnioskodawca dokona płatności za towar zamówiony przez klienta środkami wpłaconymi przez klienta.
10.Wynagrodzenie z tytułu prowadzonej działalności stanowi różnicę pomiędzy kwotami wpłat dokonywanych przez klientów a kwotami odpowiadającymi wartości towaru.
11.Sprzedawcy z Chin będą wysyłać nabyty przez klientów towar bezpośrednio na ich adres. Klient zostanie poinformowany w regulaminie, że towar będzie wysyłany przez inny podmiot. Natomiast klient nie będzie informowany o wysokości wynagrodzenia ani o cenie zakupu towaru na aukcji w Chinach.
12.Prawo do rozporządzania towarem przejdzie na klienta niemalże z chwilą złożenia zamówienia u sprzedawcy. Wnioskodawca w krótkim czasie od zaksięgowania płatności przystąpi do realizacji usługi, tj. złoży zamówienie u sprzedawcy i opłaci je.
13.Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność z tytułu niezgodności towaru z umową sprzedaży. Jeżeli okaże się, że towar jest niezgodny z umową, klient może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od ww. umowy.
14.Zakupiony towar nie będzie trafiał do Wnioskodawcy, ale bezpośrednio do klienta zgodnie z przekazanymi do sprzedawcy informacjami. Wnioskodawca nie uzyska od sprzedawców faktur oraz rachunków potwierdzających zakup przez klientów. Pakowaniem towarów i dostarczeniem towarów do przewoźnika zajmować się będzie sprzedawca.
15.Warunki, na jakich ma być dokonywana transakcja, są szczegółowo opisane w regulaminie Strony internetowej, poprzez którą składane będą zamówienia. W ocenie Wnioskodawcy treść regulaminu jest zrozumiała i nie może budzić żadnych wątpliwości.
16.Spółka nie dokonała oraz nie planuje dokonać w przyszłości rejestracji do szczególnej procedury dotyczącej sprzedaży na odległość towarów importowanych, przewidzianej w Dziale XII, Rozdziale 9 ustawy o VAT (tzw. procedury IOSS).
17.Na żadnym etapie transakcji Wnioskodawca nie będzie dysponował fizycznie towarem, w szczególności nie będzie go magazynował ani nie dokona odprawy celnej na terytorium Polski. Towar będzie przesyłany bezpośrednio od sprzedawców z Chin do końcowego odbiorcy na terytorium Polski i to na odbiorcy końcowym spoczywać będzie obowiązek rozliczenia się w deklaracji importowej.
Wnioskodawca dysponuje magazynem zlokalizowanym na terenie Polski i prowadzi dostawy towarów dla klientów również z tego obszaru. Jednakże, przedmiotem niniejszego zapytania nie są tego rodzaju transakcje.
W przyszłości Wnioskodawca zamierza otworzyć magazyn w Chinach, do którego lokalni sprzedawcy będą dostarczać produkty. Chiński pośrednik będzie następnie odpowiedzialny za wysyłkę tych towarów bezpośrednio do klientów końcowych. Chociaż zmieni się lokalizacja wysyłki towarów - z bezpośredniej dostawy od chińskich sprzedawców do klienta w Polsce, na dostawę z chińskiego magazynu Wnioskodawcy - to pozostałe zasady opisane w obecnym stanie faktycznym pozostaną niezmienione.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
1.czy towary oferowane przez Państwa Spółkę na stronie internetowej są/będą towarami o wartości rzeczywistej nieprzekraczającej wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 150 euro;
Oferowane towary na stronie internetowej są i będą towarami o wartości rzeczywistej wyrażonej w złotych nieprzekraczającej równowartości 150 euro.
2.jak konkretnie wygląda/będzie wyglądał proces dostawy towarów, od momentu wyboru oferty przez klienta na stronie internetowej do momentu odbioru przez niego zamówienia, należało opisać okoliczności zdarzenia;
Proces dostawy towarów wygląda w następujący sposób: Klient wybiera towar na stronie internetowej Spółki, a następnie składa zamówienie, akceptując regulamin i dokonując płatności na rachunek bankowy Spółki. Po zaksięgowaniu wpłaty, Spółka (samodzielnie lub za pośrednictwem chińskiego agenta) zamawia towar u chińskiego sprzedawcy, który następnie bezpośrednio wysyła produkt na adres klienta. Spółka nie ma fizycznego kontaktu z towarem, który jest dostarczany bezpośrednio od sprzedawcy do klienta.
W przyszłości, po otwarciu magazynu w Chinach, proces dostawy będzie podobny, z tą różnicą, że towar będzie trafiał do magazynu Spółki w Chinach, a następnie chiński agent zajmie się wysyłką towaru do klienta.
Przez określenie chiński agent należy rozumieć, podmiot z Chin, który wykonuje usługi na rzecz Spółki. Agent nie jest stroną transakcji zakupu/sprzedaży towarów.
3.czy towary dostarczane są/będą bezpośrednio z państwa trzeciego tj. Chin do klientów w Polsce;
Obecnie towary są dostarczane bezpośrednio z Chin do klientów w Polsce.
4.czy sprzedawcy z Chin działają/będą działać poprzez portale internetowe takie np. jak (...);
Tak, obecnie chińscy sprzedawcy działają poprzez serwisy aukcyjne, takie jak (...). W przyszłości ten model współpracy pozostanie niezmieniony.
5.jakie podmioty biorą/będą brać udział w opisanej we wniosku transakcji, czy są/będą to: chińscy sprzedawcy, serwis aukcyjny np. (...), Państwa Spółka oraz ostateczni klienci, jeśli nie to należało wymienić podmioty biorące udział w transakcji i wskazać jaką rolę pełnią/będą pełnić;
Obecnie w transakcji biorą udział chińscy sprzedawcy, Spółka oraz klienci końcowi. Ponadto, część zamówień realizowana przy udziale chińskiego agenta, który ma dostęp do konta sklepu Spółki i zajmuje się zakupem towarów z chińskich fabryk (w imieniu Spółki) oraz wysyłką do klienta końcowego. W przyszłości, po otwarciu magazynu, w transakcję zostanie dodatkowo zaangażowany chiński pośrednik odpowiedzialny za wysyłkę towarów z magazynu do klientów.
Chiński pośrednik nie nabywa jednak towarów na żadnym etapie transakcji - jedynie świadczy usługi na rzecz Spółki.
6.czy Państwa Spółka zawarła/zawrze umowę z chińskimi sprzedawcami w zakresie oferowania za pośrednictwem strony internetowej towarów dostarczanych z Chin, jeśli tak należało wskazać jakie uzgodnienia odnośnie wynagrodzenia dla Spółki wynikają/będą wynikać z tej umowy;
Spółka zawarła umowę z chińskim agentem, który odpowiada za wyszukiwanie produktów oferowanych na stronie internetowej Spółki w chińskich fabrykach. Agent ten dostarcza Spółce oferty wybranych fabryk, a ponadto nalicza opłatę za spakowanie każdej paczki. W ramach tej umowy Spółka otrzymuje również szczegółowe informacje dot. stawki za wysyłkę towarów do różnych krajów - koszty te różnią się w zależności od kraju docelowego oraz wagi produktu.
W odniesieniu do platformy (...), Spółka nie posiada podpisanej umowy z tym podmiotem. Współpraca odbywa się na bazie akceptacji regulaminu platformy.
7.w jaki sposób Państwa Spółka nawiązuje/będzie nawiązywać współpracę z chińskimi sprzedawcami i portalami aukcyjnymi. Czy współpraca nawiązywana jest/będzie bezpośrednio z chińskimi sprzedawcami czy poprzez portal (...) bądź inny podobny portal, należało opisać okoliczności zdarzenia;
Obecnie współpraca odbywa się bezpośrednio ze sprzedawcami za pośrednictwem platform aukcyjnych, takie jak (...). W przyszłości współpraca ta pozostanie bez zmian.
Współpraca z (...) odbywa się poprzez założenie i obsługę konta na portalu tej platformy.
8.czy Państwa Spółka posiada/będzie posiadać konto na portalu aukcyjnym np. (...) lub innej platformie sprzedażowej za pomocą której dokonują/będą dokonywać Państwo zamówienia u chińskich sprzedawców, należało wyjaśnić;
Spółka posiada oraz będzie posiadać konta na portalu aukcyjnym - (...), za pomocą którego składa zamówienia.
9.czy Państwa Spółka w którymkolwiek momencie opisywanej we wniosku transakcji ma /będzie mieć prawo do rozporządzania towarem jak właściciel (nie chodzi tutaj o fizyczne posiadanie towaru lub aspekt prawny lecz o rozporządzanie nim, np. prawo do jego sprzedaży);
Tak. Spółka nabywa towary we własnym imieniu - korzystając z własnego konta na platformie (...). Posiada wiec prawo do rozporządzania towarem - np. zwrotu, sprzedaży, itd.
10.czy klienci zlecają/będą zlecać Państwa Spółce jakie konkretne towary chcieliby nabyć, czy też klienci mogą/będą mogli zakupić towar który został już zamieszczony na stronie internetowej Spółki;
Klienci mogą nabywać wyłącznie towary zamieszczone na stronie internetowej Spółki. W przyszłości ten model pozostanie niezmieniony.
11.czy chińscy sprzedawcy mają/będą mieli prawo dokonywania zmian w opisie towarów na stronie internetowej Państwa Spółki lub do jakiejkolwiek ingerencji po umieszczeniu towaru na Państwa stronie internetowej;
Chińscy sprzedawcy nie mają prawa do zmian w opisach towarów na stronie internetowej Spółki. W przyszłości zasada ta pozostanie niezmieniona.
12.kto decyduje/będzie decydował jakie towary są/będą oferowane przez Spółkę na stronie internetowej;
Spółka decyduje o wyborze towarów na podstawie jakości produktów i opinii kupujących. W przyszłości Spółka nadal będzie samodzielnie wybierać towary do oferty.
13.co oznacza, że „Strona internetowa nie będzie funkcjonowała jako sklep internetowy, lecz jako portal pośrednictwa zakupowego”, należało wyjaśnić;
Strona internetowa Spółki służy jako portal pośrednictwa zakupowego, a nie sklep internetowy, co oznacza, że Spółka pośredniczy w zakupie towarów od chińskich sprzedawców, nie posiadając fizycznie towarów. W przyszłości ta zasada się nie zmieni.
Jednakże, Spółka faktycznie nabywa towar i sprzedaje je do odbiorców w Polsce.
14.czy Państwa Spółka składając zamówienie u sprzedawcy chińskiego dokonuje zamówienia posługując się danymi Spółki, a oprócz tego wskazuje dane adresowe klienta do wysyłki towaru;
Tak - Spółka dokonuje zamówień korzystając w własnego konta na portalu (...). Obecnie do każdego zamówienia wskazywane są dane klienta jako adres wysyłki towarów.
15.czy nabycie towaru na serwisach aukcyjnych odbywa się/będzie odbywać się z wykorzystaniem i konta/rachunku bankowego Państwa Spółki;
Obecnie nabycie towarów odbywa się z wykorzystaniem rachunku bankowego Spółki, na który klienci wpłacają środki, a następnie Spółka dokonuje zapłaty chińskiemu sprzedawcy. W przyszłości ten model działania pozostanie niezmieniony.
16.czy wysokość wynagrodzenia dla Spółki wynika/będzie wynikać z uzgodnień zawartych z chińskimi sprzedawcami, czy chińscy sprzedawcy mają/będą mieli jakiś wpływ na wysokość wynagrodzenia Spółki, należało opisać okoliczności zdarzenia w tym zakresie;
Obecnie wynagrodzenie Spółki jest ustalane jako różnica między kwotą wpłaconą przez klientów a ceną zakupu towaru. Chińscy sprzedawcy nie mają wpływu na wysokość wynagrodzenia Spółki. W przyszłości zasady wynagrodzenia pozostaną bez zmian.
17.kto ustala/będzie ustalał cenę oferowanych przez Spółkę towarów na stronie internetowej, jakie elementy cenotwórcze wchodzą/będą wchodzić w skład zapłaty za towar którą Państwa Spółka otrzymuje na rachunek bankowy od klientów;
Obecnie ceny towarów ustala Spółka, bazując na kosztach zakupu i swojej marży. Cena dla klienta obejmuje koszt towaru oraz wynagrodzenie Spółki. W przyszłości zasady ustalania cen pozostaną niezmienione, z tym że dodatkowo może zostać uwzględniony koszt logistyki z magazynu.
18.jaki dokument sprzedaży wystawia chiński sprzedawca towaru i czy transakcja między sprzedawcą z Chin a Spółką jest/będzie w jakiś sposób udokumentowana, należało wskazać;
Każda transakcja z chińskim sprzedawcą jest dokumentowana fakturą wystawianą przez chińskiego sprzedawcę.
19.w jaki sposób Państwa Spółka dokumentuje/będzie dokumentować sprzedaż dokonaną na rzecz klientów, jaki rodzaj świadczenia jest/będzie wykazywany na dokumencie sprzedaży;
Spółka dokumentuje każdą transakcję w ewidencji sprzedaży zawierającej informacje na temat nabywcy oraz przedmiotu transakcji. Na życzenie konsumenta wystawiana będzie wystawiana faktura dokumentująca sprzedaż towarów.
20.w którym państwie odbywa/będzie odbywać się dopuszczenie towarów do obrotu w Unii Europejskiej, który kraj jest/będzie państwem importu i czy państwo importu jest/będzie państwem przeznaczenia tj. państwem w którym Państwa Spółka dokonuje/będzie dokonywać dostawy towarów na rzecz klientów;
Obecnie dopuszczenie towarów do obrotu oraz ich import odbywają się na terytorium Polski, w przyszłości Spółka planuje sprzedaż również w innych krajach UE (w zależności od tego w jakim kraju ma miejsce zamieszkania nabywca).
21.kto dokonuje/będzie dokonywać transportu (wysyłki) towarów do ostatecznych klientów lub na czyją rzecz transport jest/będzie dokonywany - czy chińscy sprzedawcy dokonują/będą dokonywali transportu, czy robi/zrobi to podmiot trzeci działający na jego rzecz, kto ponosi/będzie ponosił odpowiedzialność za dostarczenie towarów do klienta, należało opisać okoliczności zdarzenia w tym zakresie;
Obecnie transport towarów jest realizowany przez chińskich sprzedawców lub chińskich agentów. W przyszłości, po otwarciu magazynu w Chinach, odpowiedzialność za transport do klientów będzie leżeć po stronie chińskiego pośrednika, który w imieniu Spółki będzie organizował wysyłkę z magazynu do ostatecznych klientów.
22.czy w związku ze sprzedażą towarów za pośrednictwem stron internetowych Państwa Spółka prowadzi/będzie prowadzić ewidencję otrzymanych zapłat oraz informacji jakiej dostawy dotyczyła konkretna zapłata i na czyją rzecz została dokonana dostawa;
Obecnie Spółka prowadzi ewidencję wpłat od klientów i szczegółowe dane dotyczące zamówień. W przyszłości ewidencja ta będzie prowadzona w dalszym ciągu, z uwzględnieniem dodatkowych informacji o przesyłkach z magazynu.
23.czy w prowadzonej obecnie działalności gospodarczej Spółka jest/będzie zobowiązana do stosowania kasy rejestrującej, jeśli tak to należało wskazać z jakiego tytułu;
Spółka nie jest i nie będzie zobowiązana do stosowania kasy rejestrującej.
24.w jaki sposób klienci Spółki reklamują/będą reklamować uszkodzony towar? W jaki sposób odbywa się/będzie odbywać się rozpatrzenie tej reklamacji. Czy klient składa/będzie składać reklamację na uszkodzony towar do Państwa Spółki? - należało krótko opisać ten proces;
Obecnie klient zgłasza reklamację bezpośrednio do Spółki, która odpowiada za zgodność towaru z umową. W przyszłości zasady reklamacji pozostaną bez zmian - klient nadal będzie zgłaszał uszkodzenia lub niezgodności do Spółki.
25.kto jest/będzie stroną odstąpienia w przypadku odstąpienia klienta od umowy zawartej na odległość, czy jest/będzie to Państwa Spółka czy dostawca z Chin? W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość to czy Spółka zobowiązana jest/będzie do zwrotu ewentualnie zapłaconej kwoty przez klienta z tytułu zakupu towaru, jeśli nie to należało wskazać kto dokonuje/będzie dokonywał zwrotu tej kwoty i w jaki sposób to się odbywa/będzie odbywało – należało krótko opisać okoliczności zdarzenia;
Obecnie, w przypadku odstąpienia od umowy, Spółka jest odpowiedzialna za zwrot środków klientowi. W przyszłości zasady te pozostaną niezmienione - Spółka będzie odpowiedzialna za zwrot zapłaconej kwoty, a proces ten będzie zgodny z regulaminem sprzedaży.
26.na jakich zasadach będzie funkcjonował opisany w zdarzeniu przyszłym magazyn Państwa Spółki w Chinach, należało wyjaśnić w tym wskazać:
a.czy Spółka będzie właścicielem tego magazynu, czy będzie wynajmować magazyn od chińskiego podmiotu, jeśli magazyn będzie przedmiotem wynajmu to należało wskazać warunki umowy, do czego zobowiązane będą strony umowy w związku z „otwarciem” przez Spółkę magazynu;
Właścicielem magazynu będzie chiński pośrednik, którego obowiązki obejmują kontakt z chińską fabryką, zamówienie towaru do magazynu oraz jego wysyłkę do klienta. Spółka nie jest i nie będzie właścicielem magazynu ani fabryki.
b.kim jest „chiński pośrednik” i jaką rolę będzie pełnił w transakcji sprzedaży towarów opisanych we wniosku, czy będzie sprzedawcą produktów nabywanych przez ostatecznych klientów, należało wskazać ogólne informacje o tym podmiocie, do czego jest zobowiązany oraz status tego chińskiego pośrednika (gdzie posiada siedzibę działalności gospodarczej);
Chiński pośrednik będzie odpowiedzialny za obsługę logistyczną związaną z wysyłką towarów z magazynu do klientów końcowych. Nie będzie on sprzedawcą towarów, lecz zajmie się przyjmowaniem towarów od chińskich dostawców oraz ich przygotowaniem do wysyłki. Siedziba działalności gospodarczej tego pośrednika znajdować się będzie na terenie Chin.
c.czy lokalni dostawcy z Chin będą dostarczać towary do magazynu w związku z ich zamówieniem/zakupem przez polskich klientów, czy państwa Spółka będzie utrzymywać stałe zapasy towarów w magazynie, należało wyjaśnić;
Tak, lokalni dostawcy z Chin będą dostarczać towary do magazynu na potrzeby zamówień złożonych przez polskich klientów. Spółka nie planuje utrzymywać stałych zapasów towarów w magazynie - towary będą przechowywane w magazynie tylko tymczasowo, przed ich wysyłką do ostatecznych odbiorców.
d.czy chiński pośrednik będzie zajmował się również obsługą magazynu np. przyjmowaniem towaru, pakowaniem przesyłek, naklejaniem etykiet itp., jeśli nie należało wskazać jaki podmiot będzie to robił;
Tak, chiński pośrednik będzie odpowiedzialny za pełną obsługę magazynu, w tym przyjmowanie towarów, pakowanie przesyłek oraz ich przygotowanie do wysyłki, w tym naklejanie etykiet i organizację transportu.
e.jak będzie wyglądał proces dostawy towarów od momentu złożenia zamówienia przez klienta na stronie internetowej do momentu odbioru zamówienia;
Po złożeniu zamówienia przez klienta na stronie internetowej Spółki, towar zostanie zamówiony od chińskiego dostawcy i dostarczony do magazynu Spółki w Chinach. Stamtąd chiński pośrednik zajmie się przygotowaniem przesyłki i wysłaniem jej do ostatecznego odbiorcy na terenie Polski.
f.czy towar zamówiony przez klienta będzie znajdował się magazynie i z magazynu będzie dostarczany do klienta w Polsce;
Tak, po złożeniu zamówienia towar będzie dostarczany do magazynu Spółki w Chinach, skąd zostanie wysłany bezpośrednio do klienta w Polsce.
g.jak długo towar będzie magazynowany w chińskim magazynie zanim nastąpi transport do klienta oraz kto będzie rozporządzał towarem jak właściciel zanim zostanie wysłany do klientów w Polsce.
Towary będą przechowywane w magazynie wyłącznie tymczasowo, do momentu ich przygotowania do wysyłki. Po zamówieniu od chińskich sprzedawców (dla konkretnego nabywcy), produkty będą przekazywane do magazynu chińskiego pośrednika, który zajmie się ich dalszą wysyłką. W przypadku wystąpienia zapasów, towar będzie przebywać w magazynie maksymalnie przez 7 dni. Właścicielem towarów do chwili ich dostarczenia do klienta będzie Spółka.
Pytania
1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż opisana w stanie faktycznym sprzedaż, która jest realizowana przez Spółkę na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania w Polsce stanowi odpłatną dostawę towarów?
2.Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż sprzedaż opisana w stanie faktycznym, która jest realizowana przez Spółkę na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania w Polsce nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce?
3.W jaki sposób Spółka powinna w opisanym stanie faktycznym dokumentować sprzedaż oraz czy ma on obowiązek jej ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej?
4.Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż sprzedaż opisana w zdarzeniu przyszłym, która będzie realizowana przez Spółkę na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania w Polsce, nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce?
5.W jaki sposób Spółka powinna w opisanym zdarzeniu przyszłym dokumentować sprzedaż oraz czy ma obowiązek jej ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej?
Państwa stanowisko w sprawie
1. Zdaniem Wnioskodawcy, opisana w stanie faktycznym sprzedaż, która jest realizowana przez Spółkę na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania w Polsce stanowi odpłatną dostawę towarów.
2. Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż opisana w stanie faktycznym, która jest realizowana przez Spółkę na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania w Polsce nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.
3. Zdaniem Spółki, skoro przedmiotowa sprzedaż nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce, nie ma obowiązku wystawiania faktur oraz ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.
4. Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż opisana w zdarzeniu przyszłym, która będzie realizowana przez Spółkę na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania w Polsce, nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.
5. Zdaniem Spółki, skoro przedmiotowa sprzedaż nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce, nie ma obowiązku wystawiania faktur oraz ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.
Ad 1
Zgodnie z art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Zdaniem Wnioskodawcy, czynności dokonywane na rzecz Klientów wypełnianą zmamiona handlu towarem. Efektem wykonanych czynności (istotą zamówienia) jest konkretny towar w postaci towaru prezentowanego na stronie internetowej, który w takiej postaci jest dostarczany bezpośrednio klientowi (ostatecznemu nabywcy). To Spółka wyszukuje i decyduje jakie towary i za jaką cenę zostaną zaoferowane do sprzedaży na stronach internetowych Spółki. Jak zostało przedstawione w stanie faktycznym, klient może zakupić jedynie towar, który został zamieszczony na Stronie internetowej Spółki. Klienci Spółki nie mają wpływu na wartość (cenę) kupowanego towaru, nie decydują też o wyborze oferty i podmiotu, od którego zamierzają nabyć towar. O wyborze sprzedawcy oraz cenie towaru wystawionego na własnej Stronie internetowej decyduje wyłącznie Spółka.
Czynności podejmowane przez Wnioskodawcę w celu zrealizowania zamówienia nie stanowią dla klientów celu samego w sobie, Klient jest zainteresowany nabyciem konkretnego towaru. W chwili złożenia zamówienia u sprzedawcy, na Klienta zostaje przeniesione prawo do rozporządzania towarem jak właściciel. Zatem fakt przedstawienia klientom regulaminu, w treści którego Wnioskodawca określa siebie jako pośrednika dokonującego w imieniu i na rzecz Klienta zamówienia towaru, pozostają bez znaczenia na gruncie przepisów ustawy o VAT. Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie uzależniają kwalifikacji danej dostawy/nabycia od treści zawartej przez strony umowy (regulaminu), lecz odnoszą się do rzeczywiście zaistniałych zdarzeń gospodarczych.
Powyższe zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in.:
- 23 lipca 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.178.2024.1.MAZ;
- 18 września 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.256.2023.2.JSU;
- 21 lipca 2023 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.177.2023.2.RD.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy należy zatem stwierdzić, że w przypadku, w którym Wnioskodawca dokonuje zamówienia towaru na rzecz Klientów, dochodzi do dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.
Ad 2
Zgodnie ze stanowiskiem przyjętym w uzasadnieniu do pytania pierwszego, zdaniem Spółki w celu prawidłowego ustalenia miejsca opodatkowania zastosować należy przepisy dotyczące dostawy towarów.
Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju. Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. (art. 2 pkt 1 ustawy o VAT). Natomiast przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3 (art. 2 pkt 5 ww. ustawy)
Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, Wnioskodawca nie jest zarejestrowany do procedury szczególnej IOSS i nie będzie dokonywać odprawy celnej na terytorium Polski. To na odbiorcy końcowym (kliencie) spoczywać będzie obowiązek wypełnienia formalności celnych związanych z importem towaru, a zatem klient będzie podatnikiem w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Aby ustalić miejsce opodatkowania, konieczna jest analiza przepisów art. 22 ustawy o VAT, które określają miejsce dostawy towarów. W opinii Wnioskodawcy, przepisy, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1b i 1c, nie będą miały zastosowania w niniejszej sprawie, gdyż Spółka nie jest zarejestrowana w szczególnej procedurze IOSS.
Ponadto nie będzie miał zastosowania art. 22 ust. 4 ustawy o VAT, mający zastosowania do transakcji łańcuchowych, w myśl którego, w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów. Wnioskodawca będzie dokonywał dostaw na rzecz importera towarów, tj. klienta końcowego. Przed dokonaniem importu towar nie zostanie dopuszczony do obrotu jako towar wspólnotowy podlegający konsumpcji. Ponadto, wypełnienie formalności celnych związanych z importem towarów spoczywać będzie na kliencie (ostatecznym odbiorcy). Klient i jednocześnie importer towarów, nabywać będzie przedmiotowe towary od Wnioskodawcy, z tym, że towary trafią bezpośrednio z kraju trzeciego (Chiny). Odrzucić należy zatem możliwość zastosowania w przedstawionym stanie przyszłym art. 22 ust. 4 ustawy o VAT. Przepis ten odnosi się do dostaw dokonanych przez importera. W żadnym wypadku nie można w oparciu o jego treść czynić ustalenia w zakresie miejsca świadczenia dostaw na wcześniejszych etapach przed importerem.
W takim przypadku miejsce dostawy towarów dokonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz klienta, który jest równocześnie importerem tych towarów, należy ustalać zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jako dokonane i opodatkowane w miejscu rozpoczęcia wysyłki, czyli na terytorium państwa trzeciego.
Powyższe rozumienie przepisów zostało potwierdzone również w interpretacjach indywidualnych przedstawionych w uzasadnieniu do pytania pierwszego niniejszego wniosku. W związku z tym, mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy, należy uznać, że transakcja objęta zapytaniem nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski. Miejscem opodatkowania w tym przypadku będzie terytorium poza Unią Europejską, tj. Chiny.
Ad 3
Zgodnie z art. 106a pkt 2 ustawy o VAT, przepisy rozdziału 1 działu XI „Dokumentacje” stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
a. państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
b. państwa trzeciego.
Z powołanego art. 106a pkt 2 lit. b ww. ustawy wynika, że przepisy dotyczące wystawiania faktur stosuje się m.in. do dostawy towarów dokonywanych przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju - w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium państwa trzeciego. W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. Natomiast w myśl art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy, kiedy obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1 - wówczas podatnik jest obowiązany wystawić fakturę - na żądanie nabywcy towaru.
Zatem mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione okoliczności sprawy (dostawa nie będzie podlegała VAT w Polsce) należy uznać, że w przypadku transakcji dokonywanych w ramach opisanego modelu, co do zasady Spółka nie będzie miała obowiązku wystawienia faktury na rzecz klienta indywidualnego. Jeżeli jednak taka dostawa zostanie udokumentowana fakturą, wówczas nie powinna ona wskazywać stawki ani kwoty podatku. W pozycji „stawka podatku” Spółka może wpisać oznaczenie „NP” (nie podlega opodatkowaniu).
Jednocześnie, z uwagi na to, że obowiązkowi ewidencji na kasie rejestrującej podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju, dostawy towarów dokonywane przez Wnioskodawcę na rzecz odbiorców indywidualnych z miejscem zamieszkania na terytorium kraju, dla których miejscem świadczenia (opodatkowania) nie jest terytorium kraju, nie będą podlegały wynikającemu z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT obowiązkowi ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w Polsce.
W konsekwencji sprzedaż towarów dokonywana przez Wnioskodawcę nie będzie musiała być dokumentowana fakturami, ani rejestrowana za pomocą kas ewidencjonujących.
Ad 4 i 5
Zdaniem Wnioskodawcy, argumentacja przedstawiona w uzasadnieniu do pytań 2 i 3 będzie analogicznie odpowiednia do pytań dotyczących zdarzenia przyszłego oznaczonych jako 4 i 5.
W związku z tym sprzedaż opisana w zdarzeniu przyszłym, realizowana przez Spółkę na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania w Polsce, nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT w Polsce. W konsekwencji, skoro przedmiotowa sprzedaż nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce, Spółka nie będzie miała obowiązku wystawiania faktur ani ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:
opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2.eksport towarów;
3.import towarów na terytorium kraju;
4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy:
przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).
Jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:
przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:
towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:
przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Z kolei art. 2 pkt 7 ustawy stanowi, że:
przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
Definicja ustawowa importu towarów kładzie nacisk przede wszystkim na czynność faktyczną, czyli przywóz towaru. Dla zaistnienia importu nie ma znaczenia cel przywozu, czy stosunek prawny w ramach którego dokonano przywozu, gdyż jeżeli towar został faktycznie przywieziony, to ma miejsce import.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem. Działalność ta polega na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę z Chin i ma być prowadzona w formie pośrednictwa handlowego poprzez aukcje, ogłoszenia internetowe na własnej Stronie Internetowej Spółki.
Model działania Wnioskodawcy (proces pośrednictwa w handlu) ma wyglądać następująco:
- Spółka będzie wyszukiwała produkty związane z poprawą postawy ciała i zdrowia kręgosłupa, oferowane na zagranicznych serwisach aukcyjnych np. (...).
- Informacje dotyczące towarów oferowanych w serwisie aukcyjnym będą pobierane, modyfikowane i prezentowane na prowadzonej przez Spółkę Stronie internetowej.
- Oferowane towary na Stronie internetowej są i będą towarami o wartości rzeczywistej wyrażonej w złotych nieprzekraczającej równowartości 150 euro.
- Klienci (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, posiadające miejsce zamieszkania m.in. na terytorium Polski) będą składali zamówienia na towary za pośrednictwem Strony internetowej oraz będą zobligowani do wpłacenia pieniędzy w wysokości wartości zamówienia, na rachunek bankowy Spółki.
- Po zaksięgowaniu wpłaty, Spółka (samodzielnie lub za pośrednictwem chińskiego agenta) zamawia towar u chińskiego sprzedawcy za pośrednictwem portalu aukcyjnego (...), który następnie bezpośrednio wysyła produkt na adres klienta.
- Spółka zawarła umowę z chińskim agentem, który odpowiada za wyszukiwanie produktów oferowanych na stronie internetowej Spółki w chińskich fabrykach. Agent ten dostarcza Spółce oferty wybranych fabryk, a ponadto nalicza opłatę za spakowanie każdej paczki.
- Klient ewentualną reklamację zgłasza bezpośrednio do Spółki, która odpowiada za zgodność towaru z umową. Również ewentualny zwrot towaru klient powinien kierować bezpośrednio do Spółki. Natomiast w przypadku odstąpienia od umowy, Spółka jest odpowiedzialna za zwrot środków klientowi.
W przyszłości Spółka zamierza otworzyć magazyn w Chinach, do którego lokalni sprzedawcy będą dostarczać produkty. Właścicielem magazynu będzie chiński pośrednik. Chiński pośrednik będzie odpowiedzialny za wysyłkę tych towarów bezpośrednio do klientów końcowych. Nie będzie on sprzedawcą towarów, lecz zajmie się przyjmowaniem towarów od chińskich dostawców oraz ich przygotowaniem do wysyłki.
Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia:
- czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż opisana w stanie faktycznym sprzedaż, która jest realizowana przez Spółkę na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania w Polsce stanowi odpłatną dostawę towarów (pytanie nr 1);
- czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż sprzedaż opisana w stanie faktycznym, która jest realizowana przez Spółkę na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania w Polsce nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce (pytanie nr 2);
- w jaki sposób Spółka powinna w opisanym stanie faktycznym dokumentować sprzedaż oraz czy ma on obowiązek jej ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej (pytanie nr 3);
- czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż sprzedaż opisana w zdarzeniu przyszłym, która będzie realizowana przez Spółkę na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania w Polsce, nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce (pytanie nr 4);
- w jaki sposób Spółka powinna w opisanym zdarzeniu przyszłym dokumentować sprzedaż oraz czy ma obowiązek jej ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej (pytanie nr 5).
Mając na uwadze Państwa wątpliwości przedstawione w pytaniu nr 1 należy wskazać, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. W analizowanej sprawie klient wybiera towar na Stronie internetowej Spółki, a następnie składa zamówienie, akceptując regulamin i dokonując płatności na rachunek bankowy Spółki. Po zaksięgowaniu wpłaty, Spółka (samodzielnie lub za pośrednictwem chińskiego agenta) zamawia towar u chińskiego sprzedawcy, który następnie bezpośrednio wysyła produkt na adres klienta. Spółka choć nie ma fizycznego kontaktu z towarem, który jest dostarczany bezpośrednio od sprzedawcy do klienta, co jednak istotne, jak wskazali Państwo we wniosku, Spółka nabywa towary we własnym imieniu korzystając z własnego konta na platformie (...) i sprzedaje je do odbiorców w Polsce. Zatem Państwa Spółka przenosi prawo do rozporządzania towarami jak właściciel i tym samym transakcja realizowana przez Spółkę wpisuje się w definicję dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. Taka sama kwalifikacja transakcji jako dostawa towarów będzie miała miejsce w przypadku zdarzenia przyszłego (w sytuacji gdy towar będzie wysyłany z chińskiego magazynu Wnioskodawcy przez chińskiego pośrednika do klienta w Polsce).
W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Natomiast mając na uwadze Państwa wątpliwości odnoszące się do miejsca opodatkowania sprzedaży opisanej w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym i realizowanej przez Spółkę na rzecz klientów indywidualnych wskazać należy, że zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Z kolei jak stanowi art. 22 ust. 2-2d ustawy:
2.w przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.
2a.w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego przez nabywcę, który dokonuje również ich dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej do tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towarów należy przyporządkować jego dostawie.
2b.w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego, wysyłka lub transport tych towarów są przyporządkowane wyłącznie dostawie dokonanej do podmiotu pośredniczącego.
2c.w przypadku gdy podmiot pośredniczący przekazał swojemu dostawcy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany mu przez państwo członkowskie, z którego towary są wysyłane lub transportowane, wysyłkę lub transport przypisuje się wyłącznie dostawie dokonanej przez ten podmiot.
2d.przez podmiot pośredniczący, o którym mowa w ust. 2b i 2c, rozumie się innego niż pierwszy w kolejności dostawcę towarów, który wysyła lub transportuje towar samodzielnie albo za pośrednictwem osoby trzeciej działającej na jego rzecz.
W świetle art. 22 ust. 2e ustawy:
w przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego albo z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez:
1)pierwszego dostawcę – wysyłkę lub transport przyporządkowuje się jego dostawie;
2)ostatniego nabywcę – wysyłkę lub transport przyporządkowuje się dostawie dokonanej do tego nabywcy.
W myśl art. 22 ust. 3 ustawy:
w przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c, dostawę towarów, która:
1)poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
2)następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.
Jednocześnie w myśl art. 22 ust. 3b ustawy:
przepisy ust. 2-2d nie mają zastosowania do dostaw towarów, o których mowa w art. 7a ust. 1 i 2, dokonywanych na rzecz podatnika ułatwiającego dostawy towarów oraz przez tego podatnika.
Stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy:
w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.
W myśl art. 22 ust. 4 ustawy o VAT w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika, który również jest podatnikiem z tytułu importu tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium kraju. Powyższe przepisy regulują zasady ustalania miejsca opodatkowania dostaw towarów. Jednocześnie przepis art. 22 ust. 4 ustawy o VAT powinien być interpretowany jako specyficzna zasada ustalania miejsca opodatkowania w odniesieniu do towarów importowanych. W szczególności, powyższy przepis ustanawia zasadę, iż w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru (transakcja łańcuchowa) na terytorium kraju opodatkowana jest transakcja stanowiąca import towarów - to na importerze spoczywa obowiązek rozliczenia cła i VAT.
Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku tzw. transakcji łańcuchowych, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie przemieszczany tylko od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, wówczas przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport), więc tylko w odniesieniu do jednej z transakcji można ustalić miejsce świadczenia w oparciu o art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy (dostawa ruchoma). W odniesieniu do pozostałych dostaw, którym nie można przypisać wysyłki (transportu), ustalenie miejsca świadczenia odbywa się jak dla towarów niewysyłanych, a więc według miejsca, w którym towary znajdowały się w momencie dostawy (dostawa nieruchoma).
Jednocześnie w myśl art. 26a ust. 1 ustawy:
miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.
Jak wynika z opisu sprawy klienci (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej z miejscem zamieszkania na terytorium Polski) zamawiają towar od Państwa Spółki na prowadzonej przez Państwa Stronie internetowej. Jednak Państwa Spółka w chwili przyjęcia zamówienia nie posiada danego towaru i zamawia go u Sprzedawcy chińskiego. Państwa Spółka dokonuje więc zamówienia u chińskiego Sprzedawcy i zleca też chińskiemu Sprzedawcy wysłanie towaru bezpośrednio na adres klienta. Przy czym w przedstawionym przez Państwa zdarzeniu przyszłym zmieni się lokalizacja wysyłki towarów - z przedstawionej w stanie faktycznym bezpośredniej dostawy od chińskich sprzedawców do klienta w Polsce, na dostawę z chińskiego magazynu Wnioskodawcy prowadzonego przez chińskiego pośrednika. Chiński pośrednik nie będzie sprzedawcą towarów, a jedynie będzie odpowiedzialny za obsługę logistyczną towarów. Zatem w przedmiotowym przypadku zarówno w stanie faktycznym jak i zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z transakcją łańcuchową. W transakcję tą zaangażowane są/będą następujące podmioty: chiński Sprzedawca, w stanie faktycznym - platforma sprzedażowa (np. (...)), Państwa Spółka oraz ostateczny Klient. Przy czym platforma sprzedażowa jest jedynie miejscem w którym wyszukują Państwo towary oferowane przez chińskich Sprzedawców. To tutaj zamawiają Państwo towar u Sprzedawcy poprzez platformę sprzedażową (np. (...)), a towar wysyłany jest bezpośrednio z Chin do Polski (ostatecznego klienta) w łańcuchu sprzedaży. W opisanym przypadku zarówno w stanie faktycznym jak i zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z transakcją w której można mówić o relacji podmiotu chińskiego (Sprzedawcy) dokonującego sprzedaży na rzecz Państwa Spółki (B2B), a Państwem dokonującym sprzedaży na rzecz ostatecznego Klienta (B2C), a więc jest to relacja B2B2C.
W przedmiotowej sprawie istotne jest, który w kolejności uczestnik transakcji jest podatnikiem z tytułu importu towarów. Wskazali Państwo, że klient jest informowany o tym, że towar będzie wysłany przez inny podmiot. Państwa Spółka nie występuje jako importer towaru ani nie jest zobowiązana do uiszczenia opłat celno-skarbowych. A zatem w sytuacji, gdy w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku podatnikiem z tytułu importu towarów, jak sami Państwo wskazali, jest klient kupujący od Państwa Spółki towar to miejscem świadczenia dostawy towarów dokonanej przez Spółkę na rzecz tego klienta zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy jest miejsce rozpoczęcia wysyłki tj. terytorium kraju trzeciego. Oznacza to, że dostawa towarów zarówno w stanie faktycznym jak i zdarzeniu przyszłym dokonana przez Państwa Spółkę na rzecz klientów nie podlega opodatkowaniu na terytorium Polski.
W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 i 4 należy uznać za prawidłowe.
Ponadto Państwa wątpliwości dotyczą także ustalenia czy w opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym Spółka powinna dokumentować sprzedaż oraz czy ma ona obowiązek jej ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.
Mając na uwadze powyższe wątpliwości wskazać należy, że w myśl art. 106a pkt 1 i 2 ustawy przepisy niniejszego rozdziału, stosuje się do:
1.sprzedaży, z wyjątkiem:
a.przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów,
b.czynności rozliczanych w procedurach szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9, dla których państwem członkowskim identyfikacji w rozumieniu przepisów tych rozdziałów jest państwo członkowskie inne niż Rzeczpospolita Polska;
2.dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
a.państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
b.państwa trzeciego.
Z kolei w myśl art. 106b ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1.sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2.wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3.wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4.otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a.wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b.czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c.dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Na podstawie art. 106b ust. 3 ustawy na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1.czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a. czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,
b. czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,
1a. otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a. przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,
b. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118
- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
W świetle przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.
Faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.
Zasady dotyczące wystawiania faktur zostały określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały wymienione w art. 106e ustawy.
Zgodnie z art. 106e ust. 1 ustawy faktura powinna zawierać:
1.datę wystawienia;
2.kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3.imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4.numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
5.numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
6.datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
7.nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
8.miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
9.cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
10.kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
11.wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
12.stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;
13.sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
14.kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
15.kwotę należności ogółem (…).
W świetle przedstawionych w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym okoliczności sprawy należy uznać, że w związku z realizowanymi dostawami towarów przez Państwa Spółkę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z miejscem zamieszkania w Polsce w sytuacji gdy miejscem opodatkowania nie jest terytorium kraju zastosowanie do tej transakcji znajdą przepisy obowiązujące w miejscu opodatkowania przedmiotowej transakcji tj. w kraju trzecim (Chinach).
Jednocześnie, w odniesieniu do dokumentowania sprzedaży dokonanej na rzecz konsumentów na ich żądanie możecie Państwo wystawić fakturę, zgodnie z cyt. powyżej art. 106b ust. 3 ustawy.
Odnośnie zaś obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej należy wskazać, że w myśl art. 111 ust. 1 ustawy:
podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Na podstawie art. 111 ust. 3a ustawy:
podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:
1.wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a.w postaci papierowej lub
b.za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony;
2.dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy;
3.udostępniać kasy rejestrujące do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów;
4.poddawać kasy rejestrujące w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących;
5.(uchylony)
6.przechowywać kopie dokumentów kasowych przez okres wymagany w art. 112, zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217);
7.stosować kasy rejestrujące wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 3b;
8.dokonać wydruku dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, z wyjątkiem dokumentów, o których mowa w pkt 1 lit. b;
9.prowadzić i przechowywać dokumentację o przebiegu eksploatacji kasy rejestrującej, z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie ust. 7a i ust. 9 pkt 1;
10.(uchylony)
11.poddać obowiązkowemu przeglądowi technicznemu kasy rejestrujące, które zostały przez podatnika utracone, a następnie odzyskane, przed ich ponownym zastosowaniem do prowadzenia ewidencji;
12.zapewnić połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3;
13.zakończyć używanie kas rejestrujących w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy kas rejestrujących, zapewniając zabezpieczenie danych z kasy rejestrującej.
Cytowany przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonego w nim kręgu odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
W analizowanej sytuacji, mimo że Spółka dokonuje transakcji na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, to czynności opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym nie podlegają rejestracji za pomocą kas rejestrujących. Powyższe wynika z faktu, że miejscem świadczenia (opodatkowania) dokonywanych dostaw nie jest terytorium Polski tylko kraj trzeci tj. Chiny. Przez sprzedaż, jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W związku z powyższym należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, że w przypadku transakcji opisanych we wniosku wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, gdzie miejscem świadczenia tej dostawy nie jest terytorium Polski, Spółka nie jest/nie będzie zobowiązana do ewidencjonowania tych czynności za pomocą kas rejestrujących.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 i 5 stanowiące, że skoro przedmiotowa sprzedaż nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce, Spółka nie ma obowiązku wystawiania faktur oraz ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –(t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).