Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży wysyłkowej towarów oraz obowiązek pr... - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.575.2024.2.SR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.575.2024.2.SR

Temat interpretacji

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży wysyłkowej towarów oraz obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży stacjonarnej na konferencjach.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży wysyłkowej towarów oraz obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży stacjonarnej na konferencjach.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 listopada 2024 r. (wpływ 8 listopada 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Spółka dotychczas prowadziła wyłącznie sprzedaż wysyłkową z płatnościami bezgotówkowymi, korzystając ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej, spełniając warunki, a mianowicie: dostawa towarów następuje w systemie wysyłkowym, a zapłata za wykonaną czynność dokonana jest w całości za pośrednictwem banku odpowiednio na rachunek bankowy Spółki, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Spółka prowadzi sprzedaż za pośrednictwem sklepu internetowego, w którym oferuje suplementy diety, zdrową żywność oraz wyroby medyczne, takie jak ciśnieniomierze, termometry, inhalatory, wagi analityczne oraz inne produkty wspierające zdrowie.

Sprzedaż bezpośrednia nie miała miejsca.

Pragną Państwo również zaznaczyć, że Spółka korzysta z usług fulfillmentu. Procesy takie jak magazynowanie, wysyłka paczek, przyjmowanie zwrotów oraz reklamacji są realizowane przez zewnętrzny magazyn. Magazyn zajmuje się również kompletowaniem zamówień, sprawdzaniem dostaw pod kątem ilościowym i jakościowym, a także wysyłką produktów do klientów.

W najbliższym czasie Spółka planuje rozszerzenie działalności o sprzedaż stacjonarną na konferencjach medycznych i chcieliby Państwo uzyskać interpretację w związku z następującym pytaniem:

Czy mogą Państwo oddzielić sprzedaż internetową, która nadal będzie zwolniona z obowiązku stosowania kasy fiskalnej, od sprzedaży stacjonarnej na konferencjach, gdzie będą Państwo zobowiązani do ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej?

Planują Państwo rozszerzyć swoją działalność o sprzedaż stacjonarną na różnego rodzaju konferencjach. W związku z tym chcą Państwo wdrożyć kasę fiskalną do rejestracji przychodów uzyskanych w trakcie tych wydarzeń. Transakcje gotówkowe oraz płatności realizowane kartami płatniczymi i systemami płatności będą ewidencjonowane na kasie fiskalnej.

Na pytanie Organu „Czy są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT?”, wskazali Państwo, że „Tak, Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT”.

Na pytanie Organu „Czy dokonują Państwo sprzedaży towarów, których dotyczy Państwa wniosek, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych?”, podali Państwo, że „Tak, Spółka dokonuje sprzedaży towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.”

Na pytanie Organu „Kiedy rozpoczęli Państwo sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych?”, odpowiedzieli Państwo, że „Od 7 maja 2020 r. Spółka dokonuje sprzedaży internetowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Dostawa towarów dokonywana jest w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), całość zapłaty za wykonaną czynność dokonywana jest za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).”

Na pytanie Organu „Kiedy zamierzają Państwo rozpocząć dokonywanie sprzedaży stacjonarnej na konferencjach medycznych?”, podali Państwo, że „Spółka zamierza rozpocząć dokonywanie sprzedaży stacjonarnej na konferencjach medycznych zaraz po otrzymaniu interpretacji.”

Na pytanie Organu „Czy wartość sprzedaży dokonanej przez Państwa na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w 2023 r. nie przekroczyła kwoty 20.000 zł? W sytuacji gdy rozpoczęli Państwo sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w trakcie 2023 r., prosimy wskazać czy wartość sprzedaży dokonanej przez Państwa na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych nie przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w 2023 r. kwoty 20.000 zł. Natomiast jeżeli rozpoczęli Państwo po dniu 31 grudnia 2023 r. sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, prosimy wskazać czy przewidywana przez Państwa wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w 2024 r. nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w 2024 r., kwoty 20.000 zł.”, odpowiedzieli Państwo, że „Wartość sprzedaży dokonanej przez Spółkę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w 2023 r. przekroczyła 20.000,00 zł, ale była to jedynie sprzedaż w ramach: dostawa towarów dokonywana jest w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), a całość zapłaty za wykonaną czynność dokonywana była za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), i z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).”

Na pytanie Organu „Czy dokonują Państwo sprzedaży towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605)?”, wskazali Państwo, że „Nie, Spółka nie dokonuje sprzedaży towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605).”

Na pytanie Organu „Czy zamierzają Państwo rozpocząć dokonywanie sprzedaży towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia? Jeżeli tak, prosimy wskazać jakie to będą towary i kiedy zamierzają Państwo rozpocząć dokonywanie sprzedaży ww. towarów.”, odpowiedzieli Państwo, że „Spółka nie zamierza rozpocząć dokonywania sprzedaży towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605).”

Na pytanie Organu „Czy w przypadku sprzedaży wysyłkowej dostawa towarów jest i będzie dokonywana pocztą lub przesyłkami kurierskimi?”, podali Państwo, że „Tak, w przypadku sprzedaży wysyłkowej dostawa towarów jest i będzie dokonywana pocztą lub przesyłkami kurierskimi.”

Na pytanie Organu „Czy podmiot prowadzący magazyn zewnętrzny świadczy na Państwa rzecz wyłącznie usługi fulfillmentu (kompleksowe usługi logistyczne), natomiast sprzedaż towarów jest dokonywana przez Państwa?” wskazali Państwo, że „Magazyn świadczy wyłącznie usługi fulfillmentu, natomiast sprzedaż dokonywana jest przez Spółkę.”

Na pytanie Organu „Czy właścicielem sprzedawanych towarów są Państwo? Czy własność towarów należy do podmiotu prowadzącego magazyn zewnętrzny?”, odpowiedzieli Państwo, że „Właścicielem sprzedawanych towarów jest Spółka.”

Na pytanie Organu „Czy magazyn zewnętrzny, z którego wysyłane są towary, znajduje się na terytorium Polski? Jeżeli nie, to prosimy wskazać w jakim kraju znajduje się ww. magazyn.”, wskazali Państwo, że „Tak, magazyn zewnętrzny, z którego wysyłane są towary, znajduje się na terytorium Polski.”

Na pytanie Organu „Czy sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i/lub rolników ryczałtowych jest/będzie realizowana na terytorium Polski czy na terytorium krajów członkowskich UE innych niż Polska?”, podali Państwo, że „Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych jest realizowana na terytorium Unii Europejskiej.”

Na pytanie Organu „Jeżeli sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych jest/będzie realizowana również na terytorium krajów członkowskich UE innych niż Polska, to prosimy wskazać czy sprzedaż ta również jest przedmiotem Państwa wniosku czy przedmiotem wniosku jest wyłącznie sprzedaż realizowana na terytorium Polski oraz – w przypadku gdy przedmiotem Państwa wniosku jest również sprzedaż realizowana na terytorium krajów członkowskich UE innych niż Polska – udzielić jednoznacznych odpowiedzi na poniższe pytania:

a)czy dokonywana przez Państwa sprzedaż towarówna terytorium krajów członkowskich UE innych niż Polska, będzie spełniała definicję sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), tj. wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość?

b)czy posiadają Państwo siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby – stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium Polski, czy posiadają Państwo stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej również w innym kraju członkowskim niż Polska, jeśli tak należy wskazać w jakim i czy są Państwo zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w innym kraju członkowskim UE niż Polska?

c)czy suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych na terytorium państwa członkowskiego UE innego niż Polska, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczy w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10.000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, w którym dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby – stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu? (W przypadku dostawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby – stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42.000 zł)

d)czy wybiorąPaństwo miejsce opodatkowania dostawy towarów na terytorium państwa członkowskiego, w którym towary będą się znajdowały w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy?

e)czy korzystają Państwo lub zamierzają Państwo złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej zgodnie z art. 130b ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozliczać dostawy towarów w ww. procedurze?”,

odpowiedzieli Państwo, że „Przedmiotem wniosku jest sprzedaż realizowana na terytorium Polski oraz Unii Europejskiej.”

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy mogą Państwo oddzielić sprzedaż internetową, która nadal będzie zwolniona z obowiązku stosowania kasy fiskalnej, od sprzedaży stacjonarnej na konferencjach, gdzie będą Państwo zobowiązani do ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Zdaniem Spółki, sprzedaż internetowa prowadzona w formie dostaw towarów dokonywana w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), gdy całość zapłaty za wykonaną czynność dokonywana jest za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres) korzysta ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących. Inaczej ma się sprawa ze sprzedażą bezpośrednią na konferencjach medycznych – tam Spółka ma obowiązek stosowania kasy rejestrującej. Spółka uważa, że ewidencjonowanie sprzedaży na konferencjach nie wymusza stosowania fiskalizacji transakcji dokonywanych przez sklep internetowy. Zastosowanie kasy fiskalnej nie powoduje dla Spółki obowiązku fiskalizacji wszystkich transakcji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Na mocy § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Stosownie do § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia:

Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu.

Natomiast w myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Pod poz. 36 załącznika do rozporządzenia wymieniono:

Dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Jednocześnie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisie § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i świadczenia usług, które zostały wymienione w § 4 rozporządzenia. Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, podlegają czynności wymienione w § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia:

Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1)dostawy:

a)gazu płynnego,

b)części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c)silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d)nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e)przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f)części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g)części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h)komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i)sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

k)zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l)wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m)wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n)napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o)perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

2)świadczenia usług:

a)przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b)taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c)naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d)w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e)w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f)w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g)prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h)doradztwa podatkowego,

i)związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

-świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

-usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j)fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k)kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l)związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m)mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

-dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

-dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

-z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),

-przedmiotem dostawy nie są towary, jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do niego.

Z opisu sprawy wynika, że dokonują Państwo sprzedaży towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Prowadzą Państwo sprzedaż za pośrednictwem sklepu internetowego, w którym oferują Państwo suplementy diety, zdrową żywność oraz wyroby medyczne, takie jak ciśnieniomierze, termometry, inhalatory, wagi analityczne oraz inne produkty wspierające zdrowie. Dotychczas prowadzili Państwo wyłącznie sprzedaż wysyłkową z płatnościami bezgotówkowymi, korzystając ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej, spełniając warunki, a mianowicie: dostawa towarów następuje w systemie wysyłkowym, a zapłata za wykonaną czynność dokonana jest w całości za pośrednictwem banku odpowiednio na Państwa rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). W najbliższym czasie planują Państwo rozszerzenie działalności o sprzedaż stacjonarną na konferencjach medycznych.

Mają Państwo wątpliwości czy mogą Państwo oddzielić sprzedaż internetową, która nadal będzie zwolniona z obowiązku stosowania kasy fiskalnej, od sprzedaży stacjonarnej na konferencjach, gdzie będą Państwo zobowiązani do ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy wskazać należy, że w przypadku sprzedaży wysyłkowej towarów spełnione są łącznie wszystkie warunki umożliwiające na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do niego, zastosowanie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie sprzedaży towarów dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Jak bowiem Państwo wskazali w opisie sprawy, dostawa towarów dokonywana jest w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), całość zapłaty za wykonaną czynność dokonywana jest za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Ponadto nie dokonują Państwo i nie zamierzają Państwo rozpocząć dokonywania sprzedaży towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia.

W konsekwencji, mają Państwo prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej w odniesieniu do sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w myśl § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przy czym, w myśl aktualnie obowiązujących przepisów zwolnienie na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia obowiązuje do 31 grudnia 2024 r. 

Odnosząc się z kolei do obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży stacjonarnej na konferencjach, należy wskazać, że takie czynności nie będą mogły korzystać z ww. zwolnienia na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Sprzedaż ta nie stanowi bowiem sprzedaży w systemie wysyłkowym (nie jest realizowana za pośrednictwem poczty ani kuriera). Należy również wskazać, że w ww. załączniku do rozporządzenia nie zostały wskazane inne zwolnienia z których mogliby Państwo korzystać w opisanym przypadku.

Ponadto w związku z faktem, że jak Państwo wskazali wartość sprzedaży zrealizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł, to nie będą Państwo mogli również korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa wskazać należy, że w przypadku sprzedaży stacjonarnej będą Państwo mieli obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zaznaczyć należy, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w odniesieniu do sprzedaży stacjonarnej na konferencjach, nie wpłynie na możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej w odniesieniu do sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w myśl § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

Odpowiadając zatem na Państwa pytanie, należy stwierdzić, że mogą Państwo oddzielić sprzedaż internetową, która nadal będzie zwolniona z obowiązku stosowania kasy fiskalnej, od sprzedaży stacjonarnej na konferencjach, gdzie będą Państwo zobowiązani do ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Z uwagi na sposób sformułowania przez Państwa uzupełnienia do wniosku (w szczególności brak odpowiedzi na pytania dotyczące sprzedaży realizowanej na terytorium krajów członkowskich UE innych niż Polska) oraz treść zadanego przez Państwa pytania i przedstawionego stanowiska, uznaliśmy, że Państwa wniosek dotyczy wyłącznie sprzedaży realizowanej (opodatkowanej) na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.