Brak prawa do odzyskania podatku VAT zawartego w kosztach poniesionych w ramach realizacji projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.521.2024.2.AS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.521.2024.2.AS

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku VAT zawartego w kosztach poniesionych w ramach realizacji projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku VAT zawartego w kosztach poniesionych w ramach realizacji projektu.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 listopada 2024 r. (wpływ 19 listopada 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Stowarzyszenie (...) (dalej Stowarzyszenie) jest organizacją branżową typu (…), której działalność statutowa związana jest z szeroko pojętą działalnością wspierającą dla otoczenia prawnego i gospodarczego swoich członków – którzy związani są z branżą (...). Działania polegają na lobbingu na rzecz branży w organach administracji krajowej i UE, organizacji transferu wiedzy dla swoich członków – począwszy od wiedzy na temat prawny, związanej z obowiązkami formalnymi czy też wiedzy typowo branżowej związanej z technologią. Stowarzyszenie współpracuje w tym zakresie z większością czołowych polskich instytutów badawczych i uczelni, które działają na polach związanych z branżą.

Stowarzyszenie utrzymuje się ze składek członkowskich, pozyskuje także dotacje na konkretne projekty szkoleniowe lub rozwojowe. Stowarzyszenie prowadzi także działalność gospodarczą, która obejmuje nieliczne inicjatywy typowo gospodarcze – przede wszystkim organizację targów technologicznych, w ramach, których pobiera opłaty od wystawców i uczestników. Przychody uzyskiwane w ten sposób są opodatkowane podatkiem VAT na zasadach ogólnych, Stowarzyszenie jest w związku z tym aktywnym podatnikiem podatku VAT. Stowarzyszenie odlicza także VAT od kosztów, ale wyłącznie tych, które służą bezpośrednio działalności gospodarczej.

Przychody z działalności statutowej (składki członkowskie i dotacje) nie są objęte podatkiem VAT, dlatego też wszystkie koszty związane za działalnością statutową, w tym koszty ponoszone w ramach tej działalności nie są kosztami, od których można odliczyć VAT – ponoszone są więc przez Stowarzyszenie w kwocie brutto. W ramach działań objętych wsparciem ze środków Unii Europejskiej co do zasady podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowalnym. Od tej reguły istnieje jednak wyjątek, który pozwala uznać VAT za kwalifikowalny w projektach – o ile nie istnieje prawna możliwość jego odliczenia, w związku z czym jest on ostatecznie ponoszony przez beneficjenta.

Kierując się tą regułą, Stowarzyszenie występując o dofinansowania kilkunastu już projektów w ciągu ostatnich kilku lat zawsze zaliczał VAT jako kwalifikowalny, ponieważ projekty te realizowane były w ramach działalności statutowej, ponadto nie prowadziły do uzyskania jakichkolwiek przychodów. Nie istniała więc możliwość odzyskania podatku VAT zawartego w kosztach projektów.

Zarówno w ramach Programu Operacyjnego (...), jak i w Programie Operacyjnym (...) na lata 2014-2020 Stowarzyszenie występowało o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, uzyskując za każdym razem potwierdzenie poprawnego rozumienia przepisów. Ponadto w Programie Operacyjnym (...) 2014-2020, Stowarzyszenie wystąpiło także o dofinansowanie kilku projektów, zaliczając VAT do kosztów kwalifikowalnych na podstawie oświadczenia. Wynikało to z faktu, że obowiązek uzyskania indywidualnej interpretacji podatkowej nie pojawił się jako obowiązkowy załącznik wniosku o rozliczenie projektu, a projekty realizowane przez Stowarzyszenie są analogiczne do tych przeprowadzanych we wcześniejszych latach, (…) Oddział Regionalny ARiMR znając sytuację nie wymagał od Stowarzyszenia przedstawienia interpretacji indywidualnej.

W związku z audytem wdrażania programów współfinansowanych przez Unię Europejską w Polsce, jaki miał miejsce na początku roku 2022, instytucja audytowa zaleciła Instytucjom Pośredniczącym, aby te wymagały każdorazowo interpretacji indywidualnej w przypadku uznania kwalifikowalności podatku VAT z kosztów projektów. W związku z powyższym Stowarzyszenie wystąpiło do Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie interpretacji dla wszystkich projektów, w których VAT został uznany za kwalifikowalny. W pierwszej fazie do projektów aktualnie weryfikowanych przez Instytucję Pośredniczącą (ARiMR), w kolejnej do projektów już rozliczonych.

Niniejszy wniosek dotyczy projektu, który planują Państwo zrealizować w ramach działania 2.1 Kapitał ludzki grupa operacji szkolenia i konferencje – organizacja cyklicznych szkoleń lub konferencji o zasięgu co najmniej ogólnokrajowym (...) – Europejskiego Funduszu (…). Wniosek o dofinansowanie numer (…) z 1 kwietnia 2024 r. dotyczy projektu cyklicznych szkoleń konferencji dla hodowców (…) obejmujących 5 wydarzeń, przy czym wydarzenia te każdorazowo realizowane są w (…) w formie trzydniowej konferencji w obiekcie hotelowym o odpowiednich zasobach. Powyższy wniosek dotyczy konferencji organizowanych w latach 2024-2028.

W ramach wdrażania projektu pod tytułem (...), Stowarzyszenie zrealizuje działania wspierające członków Stowarzyszenia o charakterze niekomercyjnym. Działania te wpisują się idealnie w Priorytet 2. Programu Fundusze Europejskie dla (…) na lata 2021-2027 – (…), przyczyniając się w ten sposób do bezpieczeństwa żywnościowego w Unii objętego programem Fundusze Europejskie dla (…) na lata 2021-2027 i działania Kapitał ludzki obejmującego grupę operacji: szkolenia i konferencje, w ramach którego pomoc przyznaje się na organizację cyklicznych szkoleń lub konferencji o zasięgu co najmniej ogólnokrajowym. Podczas prelekcji w części szkoleniowej transferowana jest wiedza o szerokim spektrum związanym z branżą – od technologii po aspekty prawne, wizerunkowe, ekonomiczne i administracyjne, w ramach integracji uczestników konferencji tworzona jest sieć kontaktów – Stowarzyszenie dba o zróżnicowane grono prelegentów i zapraszanych gości, tak aby umożliwić integrację ze środowiskiem naukowym, przedstawicielami administracji, firm technologicznych itp. Wszystkie koszty związane z tą częścią wydarzenia są kosztami projektu realizowanego w ramach działania 2.1 i finansowane są w 90% ze środków Europejskiego Funduszu (...) i w 10% ze środków statutowych Stowarzyszenia (wkład własny) – pochodzących ze składek członkowskich członków. Koszty ponoszone w ramach tej części wydarzenia to koszty hotelu i wyżywienia uczestników szkolenia-konferencji, koszty prelegentów, koszty obsługi technicznej wykładów.

Równolegle do szkolenia-konferencji Stowarzyszenie prowadzi również działania o charakterze komercyjnym – obejmujące organizację w tym samym czasie tzw. technologicznych targów (…), które mają na celu umożliwienie firmom stanowiącym zaplecze surowcowe i technologiczne branży prezentację swoich towarów i usług hodowcom. Targi zorganizowane są w tym samym obiekcie co szkolenie-konferencja, umożliwiając zarówno uczestnikom wydarzenia, jak i osobom nieuczestniczącym w szkoleniu odwiedzenie targów. Ponadto w ramach całego wydarzenia Stowarzyszenie organizuje również eventy integracyjne – konkursy kulinarne i umysłowe oraz tzw. uroczystą kolację po zakończeniu szkolenia-konferencji połączoną z różnymi atrakcjami (występy artystów, licytacja na cele dobroczynne). Te dodatkowe atrakcje nie są kosztami kwalifikowalnymi projektu dofinansowanego ze środków UE, traktowane są jako część kosztów imprezy komercyjnej – czyli technologicznych targów (...).

W ramach organizacji tej części imprezy pobierane są opłaty, opodatkowane podatkiem VAT. Są to opłaty pobierane od wystawców, reklamodawców oraz uczestników zarówno samych technologicznych targów, jak i całego wydarzenia – czyli szkolenia-konferencji – z zastrzeżeniem, że pokrywają one koszty niekwalifikowalne w projekcie. Koszty tej części wydarzenia to koszty strony internetowej wydarzenia wraz z kosztami obsługi wystawców, koszty dodatkowych sali wystawienniczych i terenów wokół hotelu, na których eksponowani są wystawcy, koszty podstawowych stoisk wystawienniczych, koszty zakwaterowania i wyżywienia wystawców, którzy nie są uczestnikami szkolenia konferencji, koszty dodatkowych atrakcji, konkursów podczas wydarzenia, koszty uroczystej kolacji po zakończeniu wydarzenia.

Stowarzyszenie prowadzi pełną księgowość, w ramach której wydzielone są odrębne konta księgowe zarówno dla poszczególnych projektów, jak i w tym przypadku – gdzie oddzielnie księgowane są przychody i koszty technologicznych targów (...) opodatkowane podatkiem VAT (w ramach działalności gospodarczej), oddzielnie koszty i przychody (dotacja) projektu cykl szkoleń-konferencji, w ramach działalności statutowej (przychody i koszty niepodlegające podatkowi VAT). W analogiczny sposób Stowarzyszenie organizowało cykle konferencji od roku 1997, przy czym od roku 2006 każdorazowo pozyskiwano dofinansowanie ze środków UE, każdorazowo także uzyskiwano zgodę na kwalifikowalność podatku VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, „w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do ich odliczenia (...)”. Jeśli zatem realizacja projektu w zakresie szkoleń konferencji nie prowadzi do powstania przychodów, podatnikowi nie przysługuje prawo do odzyskania VAT. Tym samym spełniony jest warunek uznania VAT za kwalifikowalny w projekcie, ten może być bowiem kwalifikowalny tylko w przypadku, kiedy beneficjentowi nie przysługuje prawo jego zwrotu i jest on przez niego ostatecznie poniesiony.

Zgodnie z dotychczasową praktyką stosowaną we wcześniejszych projektach tego typu, Stowarzyszenie uznało VAT w tym projekcie za kwalifikowalny. Jest to również o tyle istotne, że takie podejście jest całkowicie neutralne dla samego Stowarzyszenia – ponieważ w przypadku nieuznania możliwości kwalifikowalności podatku VAT, powinien on podlegać zwrotowi. W tym przypadku uznano jednak, że bardziej racjonalnym działaniem będzie oddzielenie części przedsięwzięcia o charakterze komercyjnym (targi technologiczne) od części realizowanej w ramach projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej – zwłaszcza, że program ten umożliwia kwalifikowalność ściśle określonych wydatków związanych z szeroko pojętym transferem wiedzy i doświadczeń, podobnie podchodząc do kwestii kwalifikowalności podatku VAT.

W części komercyjnej zarówno przychody jak i koszty podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, Stowarzyszenie odzyskuje zatem również VAT naliczony w kosztach tego przedsięwzięcia, w części szkoleniowo-konferencyjnej wszystkie koszty uznane są jako ostatecznie ponoszone w kwocie brutto, ponieważ zarówno dotacja jak i wkład własny Stowarzyszenia (składki członkowskie) są źródłami nieopodatkowanymi – realizacja tych działań nie prowadzi zatem do powstania przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Należy przy tym zaznaczyć, że oba przedsięwzięcia są księgowane na oddzielnych kontach księgowych i nie posiadają kosztów wspólnych.

Pytanie

Czy podatek VAT zawarty w kosztach poniesionych w ramach realizacji projektu dofinansowanego ze środków UE, realizowanego w ramach działalności statutowej Stowarzyszenia, a w ramach którego Stowarzyszenie nie osiąga przychodów – a pokrywa te koszty z dotacji oraz środków ze składek członkowskich, które nie są opodatkowane podatkiem VAT, można uznać za niemożliwy do odzyskania oraz ostatecznie poniesiony przez Stowarzyszenie?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), dalej „ustawa”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma podatku wynikającego z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu zakupu towarów i usług.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, przewyższa w danym okresie rozliczeniowym kwotę podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia tej różnicy w podatku należnym za kolejne okresy lub do zwrotu nadwyżki na rachunek bankowy.

Szczegółowe zasady zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone są w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Powyższe przepisy wskazują, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie w przypadku spełnienia określonych warunków, tj. gdy odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli takich, które prowadzą do powstania zobowiązania podatkowego.

Przepisy te wykluczają zatem możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warto również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego zostało zagwarantowane podatnikowi pod warunkiem spełnienia tzw. przesłanek pozytywnych, jak np. wykorzystywanie zakupów do czynności opodatkowanych, oraz braku przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten zawiera wykaz wyjątków, które uniemożliwiają podatnikowi obniżenie kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu podatku, jeśli transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona z podatku.

Ponadto, jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku nie przysługuje podatnikom, którzy nie są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT, zgodnie z art. 96, z wyjątkiem przypadków wskazanych w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W związku z tym, tylko zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT mogą korzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Aby zatem podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia towarów i usług, musi spełnić przesłanki pozwalające uznać go za podatnika VAT działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które samodzielnie wykonują działalność gospodarczą, niezależnie od celu czy rezultatu tej działalności.

Z kolei art. 15 ust. 2 ustawy określa, że działalność gospodarcza obejmuje wszelkie działania producentów, handlowców i usługodawców, w tym pozyskiwanie zasobów naturalnych i działalność rolniczą, a także wolne zawody. Obejmuje to w szczególności działania polegające na ciągłym wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w celach zarobkowych.

Ustawa definiuje podatnika jako podmiot prowadzący samodzielną działalność gospodarczą, niezależnie od jej formy prawnej, celu czy wyniku, co umożliwia szerokie zastosowanie tej definicji do podmiotów funkcjonujących w obrocie gospodarczym.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r., poz. 2261), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach, jednak dochód z tej działalności musi służyć realizacji celów statutowych, bez możliwości podziału go między członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Jak wynika z przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy wymaga, aby nabyte towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika VAT do działalności opodatkowanej. W przedmiotowej sprawie taki związek nie istnieje.

Wobec tego wydatki związane z konferencją nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, co wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Stowarzyszenie uznaje, że wydatki poniesione w ramach projektu polegającego na organizacji cyklu szkoleń-konferencji dla hodowców ryb łososiowatych, które w ramach zakresu rzeczowego ujętego w projekcie dofinansowanym ze środków UE nie prowadzą do uzyskania przychodów, a które pokrywane będą częściowo z dotacji z Europejskiego Funduszu (...) (90%), oraz przychodów statutowych w postaci składek członkowskich (10%) – oba źródła finansowania są zwolnione z podatku VAT przedmiotowo – zgodnie zatem z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT – a towary i usługi nabyte w ramach zakresu rzeczowego tego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi nie będzie przysługiwać prawo do ich odliczenia. Tym samym można uznać, że VAT zawarty w kosztach projektu będzie podatkiem ostatecznie poniesionym przez podatnika, w związku z czym może zostać uznany za kwalifikowalny w projekcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w myśl którego:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

W myśl art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo stowarzyszeniem, którego działalność statutowa związana jest z szeroko pojętą działalnością wspierającą dla otoczenia prawnego i gospodarczego swoich członków – którzy związani są z branżą (…). Prowadzą Państwo także działalność gospodarczą, w związku z którą są Państwo aktywnym podatnikiem podatku VAT. Przychody z działalności statutowej nie są objęte podatkiem VAT, dlatego też wszystkie koszty związane za działalnością statutową, w tym koszty ponoszone w ramach tej działalności nie są kosztami, od których można odliczyć VAT. Niniejszy wniosek dotyczy projektu cyklicznych szkoleń konferencji dla hodowców (…) obejmujących 5 wydarzeń, przy czym wydarzenia te każdorazowo realizowane są w (…) w formie trzydniowej konferencji w obiekcie hotelowym o odpowiednich zasobach. Powyższy wniosek dotyczy konferencji organizowanych w latach 2024-2028. W ramach wdrażania projektu zrealizują Państwo działania wspierające członków Stowarzyszenia o charakterze niekomercyjnym. Wszystkie koszty związane z tą częścią wydarzenia są kosztami projektu. Koszty ponoszone w ramach tej części wydarzenia to koszty hotelu i wyżywienia uczestników szkolenia-konferencji, koszty prelegentów, koszty obsługi technicznej wykładów. Równolegle do szkolenia-konferencji prowadzą Państwo również działania o charakterze komercyjnym – obejmujące organizację w tym samym czasie tzw. technologicznych targów (...). Targi zorganizowane są w tym samym obiekcie co szkolenie-konferencja, umożliwiając zarówno uczestnikom wydarzenia, jak i osobom nieuczestniczącym w szkoleniu odwiedzenie targów. Ponadto w ramach całego wydarzenia organizują Państwo również eventy integracyjne – konkursy kulinarne i umysłowe oraz tzw. uroczystą kolację po zakończeniu szkolenia-konferencji połączoną z różnymi atrakcjami. Te dodatkowe atrakcje traktowane są jako część kosztów imprezy komercyjnej. W ramach organizacji tej części imprezy pobierane są opłaty, opodatkowane podatkiem VAT. Są to opłaty pobierane od wystawców, reklamodawców oraz uczestników zarówno samych technologicznych targów, jak i całego wydarzenia – czyli szkolenia-konferencji – z zastrzeżeniem, że pokrywają one koszty niekwalifikowalne w projekcie. Prowadzą Państwo pełną księgowość, w ramach której wydzielone są odrębne konta księgowe, gdzie oddzielnie księgowane są przychody i koszty technologicznych targów (...) opodatkowane podatkiem VAT, oddzielnie koszty i przychody (dotacja) projektu cykl szkoleń-konferencji, w ramach działalności statutowej (przychody i koszty niepodlegające podatkowi VAT). Należy przy tym zaznaczyć, że oba przedsięwzięcia są księgowane na oddzielnych kontach księgowych i nie posiadają kosztów wspólnych.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku prawa do odzyskania podatku VAT zawartego w kosztach poniesionych w ramach realizacji projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

We wniosku wskazali Państwo, że w części szkoleniowo-konferencyjnej wszystkie koszty uznane są jako ostatecznie ponoszone w kwocie brutto, ponieważ zarówno dotacja jak i wkład własny Stowarzyszenia (składki członkowskie) są źródłami nieopodatkowanymi – realizacja tych działań nie prowadzi zatem do powstania przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji nie zostanie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym, nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego zawartego w kosztach poniesionych w ramach realizacji opisanego projektu.

Zatem nie będzie przysługiwało Państwu również prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z poniesionymi wydatkami, nie będą mieli Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 80 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. W związku z tym, że nie spełniają Państwo tego warunku, nie będą mieli Państwo możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, stwierdzam, że podatek VAT zawarty w kosztach poniesionych w ramach realizacji projektu dofinansowanego ze środków UE, realizowanego w ramach Państwa działalności statutowej, a w ramach którego nie osiągają Państwo przychodów – a pokrywają te koszty z dotacji oraz środków ze składek członkowskich, które nie są opodatkowane podatkiem VAT, należy uznać za niemożliwy do odzyskania.

Tym samym, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).