Interpretacja indywidualna z dnia 26 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.584.2024.4.AKR
Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT w wysokości 50% od wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem samochodów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 29 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT w wysokości 50% od wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem samochodów. Uzupełniła go Pani pismem z 29 września 2024 r. (wpływ 29 września 2024 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 listopada 2024 r. (wpływ 18 listopada 2018 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od 1995 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą spedycja transport międzynarodowy. Pełnomocnikiem jest Pani mąż, który nieodpłatnie pomaga Pani w prowadzeniu i reprezentacji firmy. Praca polega na wyszukiwaniu i sprzedaży zleceń transportowych w kraju i poza jego granicami. Wiąże się to z wieloma wyjazdami.
Używa Pani leasingowanego od maja 2023 r. auta, mąż korzysta również ze swojego starego prywatnego auta, które ma 14 lat i jest bardzo awaryjne. Koszty związane z autem Pani męża nigdy nie były rozliczane. Obecnie zamówiła Pani drugie auto, które zamierza Pani rozliczać w działalności swojej firmy.
Oba auta będą rozliczane w sposób mieszany.
Zamówione auto ma większą przestrzeń bagażową. Często przerzuca Pani małe paczki i dokumenty do kierowców, a w obecnym aucie jest mała przestrzeń bagażowa. Często jest Pani w rozjazdach i wówczas na miejscu nie ma samochodu niezawodnego do obsługi firmy. Pani również potrzebuje niezawodnego auta i bez względu na sprawy serwisowe zawsze gotowe do drogi.
Obecnie Pani mąż jest wpisany w ewidencji działalności gospodarczej Pani firmy jako zarządca sukcesyjny.
Doprecyzowanie opisu sprawy
Na pytania zawarte w wezwaniu:
1)czy jest Pani zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług,
2)czy samochody, które są przedmiotem Pani wniosku, są pojazdami samochodowymi, o których mowa w art. 2 pkt 34 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą,
3)czy przedmiotowe samochody są pojazdami, których konstrukcja wyklucza użycie ich do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że użycie ich do celów niezwiązanych z działalnością jest nieistotne, tzn. czy są pojazdami, o których mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1-3 ustawy – jeżeli tak, to prosimy wskazać:
a)który konkretnie przepis dotyczy tych pojazdów,
b)czy spełnienie wymagań określonych w tym przepisie zostało stwierdzone na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz adnotacją w dowodzie rejestracyjnym o spełnieniu tych wymagań (dotyczy pojazdów wymienionych w art. 86a ust. 9 pkt 3 ustawy),
4)czy ww. samochody to pojazdy konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą i czy z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie,
5)do jakich czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystuje Pani samochody będące przedmiotem Pani wątpliwości:
a)opodatkowanych podatkiem VAT,
b)zwolnionych od podatku VAT,
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
6)w przypadku, gdy w ramach działalności gospodarczej przedmiotowe samochody są wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT i/lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, to czy ma Pani obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT i/lub niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
odpowiedziała Pani:
1)w zakresie podatku od towarów i usług jest Pani zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług;
2)samochody które są przedmiotem wniosku są pojazdami samochodowymi, o których mowa w art. 2 pkt 34 ustawy z dnia 11 marca 2024 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwaną dalej ustawą. Są to pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t;
3)ww. samochody osobowe nie są pojazdami wymienionymi w art. 86 a ust. 9 pkt 1-3 ustawy;
4)ww. samochody osobowe nie są pojazdami konstrukcyjnie przystosowanymi do przewozu 10 osób łącznie z kierowcą, z dokumentów o ruchu drogowym nie wynika takie przeznaczenie;
5)w ramach prowadzonej działalności wykorzystuje Pani ww. samochody do czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 18 listopada 2024 r.)
Czy ma Pani prawo do odliczenia 50% podatku VAT od wydatków dotyczących eksploatacji i utrzymania leasingowanych samochodów, wykorzystywanych w systemie mieszanym?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w piśmie z 18 listopada 2024 r.)
Uważa Pani, że specyfika Pani działalności, częste wyjazdy w celu zdobywania nowych zleceń transportowych i przewoźników oraz dostarczanie dokumentów i małych paczek w celu dotrzymania terminów dostaw, wymaga stałej dostępności do sprawnego auta, gotowego zawsze do drogi, bez względu na sprawy serwisowe. Również Pani mąż pełniący nieodpłatnie funkcję pełnomocnika, obecnie wpisanego do ewidencji działalności gospodarczej Pani firmy jako zarządca sukcesyjny pomaga Pani w prowadzeniu i reprezentacji firmy, wymaga korzystania z samochodu do celów przedstawicielstwa i reprezentacji. Dodatkowo Pani mąż posiada umiarkowany stopień niepełnosprawności bez auta, ma utrudnione poruszanie i dotarcie do celu.
W Pani ocenie, ustawodawca nie limituje ilości rozliczanych w kosztach działalności aut, które służą w jej prowadzeniu, jedynie wskazuje na formę rozliczenia, gdy są wykorzystywane również do celów niezwiązanych z działalnością. Dlatego rozlicza Pani i będzie Pani chciała również drugie auto rozliczać w systemie mieszanym, odliczając 50% podatku VAT od kosztów eksploatacji i utrzymania samochodu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Przywołany przepis art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Kwestie dotyczące odliczenia podatku od towarów i usług związanego z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane przepisami art. 86a ustawy.
Zgodnie z treścią art. 86a ust. 1 ustawy:
W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:
1)wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;
2)należnego z tytułu:
a)świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,
b)dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,
c)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
3)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;
4)wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 oraz art. 34.
W myśl art. 86a ust. 2 ustawy:
Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:
1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Stosownie natomiast do art. 86a ust. 3 ustawy:
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania:
1)w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:
a)wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
b)konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
2)do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.
Zgodnie z art. 86a ust. 4 ustawy:
Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:
1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.
W myśl art. 86a ust. 5 ustawy:
Warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:
1) przeznaczonych wyłącznie do:
a) odprzedaży,
b) sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,
c) oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze
– jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;
2) w odniesieniu do których:
a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub
b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.
Użycie wyrazu „wyłącznie” w art. 86a ust. 5 ustawy, wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane – choćby przejściowo – do innych celów (np. użytek prywatny, jazda próbna, użytek służbowy podatnika, itp.). Zatem w odniesieniu do pojazdu, który np. jest przeznaczony do odprzedaży, ale jest wykorzystywany przez podatnika także do innych celów, nie może być zastosowane zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji.
Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 34 ustawy:
Przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony.
W powołanych wyżej przepisach art. 86a ustawy ustawodawca zawarł szczególne uregulowania dotyczące określenia wysokości przysługującej do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Taka konstrukcja oznacza, że w sytuacji, gdy znajdzie zastosowanie szczególne uregulowanie zawarte w art. 86a ust. 1 ustawy, wówczas podatnik może skorzystać jedynie z prawa do odliczenia 50% kwoty podatku naliczonego.
Z opisu sprawy wynika, że od 1995 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą spedycja transport międzynarodowy. Jest Pani zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Pełnomocnikiem jest Pani mąż, który nieodpłatnie pomaga Pani w prowadzeniu i reprezentacji firmy. Praca polega na wyszukiwaniu i sprzedaży zleceń transportowych w kraju i poza jego granicami. Wiąże się to z wieloma wyjazdami.
Używa Pani leasingowanego od maja 2023 r. auta. Obecnie zamówiła Pani drugie auto, które zamierza Pani rozliczać w działalności swojej firmy. Oba auta będą rozliczane w sposób mieszany. Zamówione auto ma większą przestrzeń bagażową. Często przerzuca Pani małe paczki i dokumenty do kierowców, a w obecnym aucie jest mała przestrzeń bagażowa.
Przedmiotowe samochody są pojazdami samochodowymi, o których mowa w art. 2 pkt 34 ustawy. Są to pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t. Ww. samochody osobowe nie są pojazdami wymienionymi w art. 86a ust. 9 pkt 1-3 ustawy. Samochody osobowe nie są pojazdami konstrukcyjnie przystosowanymi do przewozu 10 osób łącznie z kierowcą, z dokumentów o ruchu drogowym nie wynika takie przeznaczenie.
W ramach prowadzonej działalności wykorzystuje Pani przedmiotowe samochody do czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Pani wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w wysokości 50% od wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem samochodów wykorzystywanych zarówno do czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Podkreślić należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje podatnikowi w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy i uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ jest Pani zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku do towarów i usług, a leasingowane samochody w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystywane są do czynności opodatkowanych VAT. Zatem, przysługuje Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki dotyczące przedmiotowych samochodów związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, przy uwzględnieniu ograniczeń wynikających z art. 88 i art. 86a ust. 1 ustawy.
Jak wskazano powyżej, podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”, tj. wykorzystywanych nie tylko w działalności gospodarczej, ale również do celów niezwiązanych z tą działalnością, np. do celów prywatnych. Ograniczenie to – co do zasady – nie ma zastosowania w przypadku pojazdów samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej. Dla celów pełnego odliczania VAT fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być jednak rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. W celu dokonania pełnego odliczenia podatku VAT muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, wyklucza ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.
Odnosząc powyższe do analizowanej sprawy należy wskazać, że z uwagi na fakt, że przedmiotowe samochody są wykorzystywane przez Panią do celów mieszanych, tj. zarówno do działalności gospodarczej – do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak i prywatnie, to – zgodnie z art. 86a ust. 1 i ust. 2 ustawy – przysługuje Pani prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego od wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem leasingowanych samochodów.
Podsumowując stwierdzić należy, że ma Pani prawo do odliczenia 50% kwoty podatku naliczonego od wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem leasingowanych samochodów. Przy czym, prawo to będzie Pani przysługiwało, o ile nie zaistnieją wyłączenia wynikające z art. 88 ustawy.
Tym samym, Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych podlega odrębnemu rozpatrzeniu.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).