Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - null

ShutterStock
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 października 2024 r., za pośrednictwem ePUAP, wpłynął Państwa wniosek z 21 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „(...)”. Uzupełnili go Państwo 30 października 2024 r. i 7 listopada 2024 r. oraz – w odpowiedzi na wezwanie – 12 listopada 2024 r. (wpływ ePUAP 12 listopada 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (...), dalej jako: „Wnioskodawca” albo „Gmina” realizuje projekt „(...)”. Jest to projekt unijny finansowany z programu Fundusze Europejskie (...), którego całkowita wartość wynosi (…) zł. Liderem projektu jest Województwo (…) a partnerami (…) gmin.

Projekt zakłada przede wszystkim zatrudnienie ekspertów, którzy będą doradzać mieszkańcom najlepsze rozwiązania energetyczne.

Ekodoradcy będą mieli wiedzę m.in. ochrony powietrza, efektywności energetycznej, źródeł energii, jak również źródeł dofinansowania, planowania i zarządzania zarówno budżetem gminnym jak i gospodarstwa domowego. Ekodoradcy zostaną wyposażeni w niezbędny sprzęt do wykonywania swoich obowiązków oraz profesjonalne narzędzia do kontroli.

W projekcie zaplanowano również działania edukacyjne organizowane przez ekodoradców w ich gminach, a także profesjonalny portal internetowy, na którym zgromadzone zostaną wszelkie informacje dotyczące ochrony powietrza.

Zgodnie z pismem Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…) w (…) z dnia (…) przesłanym do Wnioskodawcy, zasady dokumentowania podkreślają konieczność posiadania, najpóźniej do dnia złożenia pierwszego rozliczenia refundacji, indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego istotnej z punktu widzenia kwalifikowalności VAT w projekcie.

Cytując treść „Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata (…)” - „Podatek VAT w projekcie, którego łączny koszt wynosi co najmniej 5 mln EUR (włączając VAT), może być kwalifikowany, gdy brak jest prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami prawa krajowego (...)”.

Biorąc pod uwagę łączną wartość projektu (…) zł, kwalifikowalność podatku VAT musi być badana nie tylko przed przystąpieniem do projektu, ale również w okresie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu.

W tym okresie partner projektu będzie oświadczać, że nie ma prawnej możliwość odzyskania podatku VAT, którego wysokość została określona przy zadaniach partnera w odpowiednim punkcie wniosku o dofinansowanie projektu oraz zobowiązuje się do zwrotu zrefundowanej ze środków unijnych części VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku. Stąd też potrzeba potwierdzenia przez Ministerstwo Finansów w formie interpretacji, że partner projektu jako beneficjent środków unijnych, nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT.

Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższe oznacza, że organ władzy publicznej (lub urząd go obsługujący) nie jest podatnikiem w zakresie swojej działalności, do której wykonywania został powołany. Natomiast w przypadku, gdy organ ten wykonuje czynności, które wykraczają poza zadania nałożone na niego odrębnymi przepisami i wykonuje je na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, organ władzy publicznej jest traktowany jak każdy inny podatnik.

Nabywane przez Gminę towary i usługi w związku z projektem „(...)” w trakcie jak i po realizacji nie będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Projekt nie będzie realizowany w ramach zadań własnych nałożonych na Gminę, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.)

Faktury za dostarczone towary i usługi zakupione w ramach dofinansowania wystawione będą na Gminę (...).

W uzupełnieniu wniosku (wpływ 12 listopada 2024 r.) wskazali Państwo, że efekty projektu pn. „(...)” nie będą odsprzedawane przez Gminę innym podmiotom w zamian za wynagrodzenie. Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z efektów projektu. Realizacja projektu nie będzie generowała żadnego dochodu Gminy.

Pytanie

Czy w związku z realizacją projektu pod nazwą: „(...)” w ramach programu „Fundusze Europejskie (...)”, Wnioskodawca - Gmina (...) - ma możliwość odliczenia podatku VAT?

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w ramach programu „Fundusze Europejskie (...)”.

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w projekcie „(...)” w ramach programu „Fundusze Europejskie (...)”.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 361), zwanej dalej Ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4 art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: a) nabycia towarów i usług, b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 Ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 Ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego i podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełniać przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 Ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z art. 7 ust. 1 Ustawy o samorządzie gminnym wynika, że zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Ponadto, na podstawie art. 6 ust. 1 Ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Wszystkie te okoliczności świadczą o tym, że Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu nabywania towarów i usług związanych z realizacją projektu „(...)”.

Nabywane przez Gminę towary i usługi w związku z projektem „(...)” w trakcie jak i po realizacji nie będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Projekt nie będzie realizowany w ramach zadań własnych nałożonych na Gminę, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.)

Faktury za dostarczone towary i usługi zakupione w ramach dofinansowania wystawione będą na Gminę.

Efekty projektu pn. „(...)” nie będą odsprzedawane przez Gminę innym podmiotom w zamian za wynagrodzenie. Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z efektów projektu. Realizacja projektu nie będzie generowała żadnego dochodu Gminy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje  w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 r. ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zadania własne gminy określa art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie czynności o charakterze cywilnoprawnym, tj. realizowanych przez nie na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie czynności realizowane przez te jednostki w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT. Zatem, zadania realizowane przez gminę, wskazane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, tj. zadania własne nałożone na gminę na podstawie odrębnych przepisów, nie stanowią działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina realizuje projekt unijny pn. „(...)” finansowany z programu Fundusze Europejskie (...). Projekt zakłada zatrudnienie ekspertów (ekodoradców) posiadających wiedzę m.in. z zakresu ochrony powietrza, efektywności energetycznej, źródeł energii, jak również źródeł dofinansowania, planowania i zarządzania zarówno budżetem gminnym jak i gospodarstwa domowego. Ekodoradcy będą doradzać mieszkańcom najlepsze rozwiązania energetyczne. W projekcie zaplanowano również działania edukacyjne organizowane przez ekodoradców oraz portal internetowy zawierający informacje dotyczące ochrony powietrza. Faktury za zakupione towary i usługi będą wystawione na Gminę. Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z projektem „(...)” w trakcie jak i po realizacji nie będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Efekty projektu nie będą odsprzedawane przez Gminę innym podmiotom w zamian za wynagrodzenie. Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z efektów projektu. Realizacja projektu nie będzie generowała żadnego dochodu Gminy.

Przedstawione wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą: „(...)” w ramach programu „Fundusze Europejskie (...)”.

Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku nie są spełnione, ponieważ jak Państwo wskazali – efekty projektu pn. „(...)” nie będą odsprzedawane przez Gminę innym podmiotom w zamian za wynagrodzenie. Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z efektów projektu. Realizacja projektu nie będzie generowała żadnego dochodu Gminy. Zatem, podatek naliczony dotyczący wydatków objętych realizacją ww. projektu nie jest związany z realizacją czynności opodatkowanych wykonywanych w ramach działalności gospodarczej. W konsekwencji nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „(...)” w ramach programu „Fundusze Europejskie (...)”.

Tym samym przedstawione stanowisko jest prawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).