Wskazanie, czy wycofanie Nieruchomości z działalności gospodarczej do majątku prywatnego i wynajmowania jej przez Panią w ramach najmu prywatnego, pod... - Interpretacja - null

ShutterStock

Wskazanie, czy wycofanie Nieruchomości z działalności gospodarczej do majątku prywatnego i wynajmowania jej przez Panią w ramach najmu prywatnego, pod... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Wskazanie, czy wycofanie Nieruchomości z działalności gospodarczej do majątku prywatnego i wynajmowania jej przez Panią w ramach najmu prywatnego, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT oraz brak obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego związanego z ww. Nieruchomością.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 19 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie wskazania, czy wycofanie Nieruchomości z działalności gospodarczej do majątku prywatnego i wynajmowania jej przez Panią w ramach najmu prywatnego na rzecz (…), podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT oraz obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego związanego z ww. Nieruchomością. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 października 2024 r. (wpływ 21 października 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…) (dalej jako: „Firma”, „(…)”). Podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. (...) prowadzi pełną księgowość, a Pani jest opodatkowana podatkiem liniowym.

Przedmiotem przeważającej działalności Firmy jest produkcja pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowana (kod PKD 28.29.Z). Firma zajmuje się projektowaniem i budową maszyn oraz świadczeniem usług w zakresie montażu maszyn. Ponadto, Firma realizuje indywidualne projekty odpowiadające na wyspecjalizowane potrzeby klientów.

W okresie prowadzenia działalności gospodarczej, zakupiła Pani nieruchomość gruntową z halą magazynową oraz częścią biurową (dalej: „Nieruchomość”), stanowiącą obecnie siedzibę przedsiębiorstwa. Odliczyła Pani podatek VAT naliczony, wynikający z faktury zakupu. Nieruchomość ta została wprowadzona do ewidencji środków trwałych w 2014 r. i jest w dalszym ciągu amortyzowana.

Ponadto, w latach 2015-2016, dokonała Pani ulepszeń zwiększających wartość początkową tego środka trwałego. Ulepszenia zostały dokonane 18 marca 2015 r. (wartość powyżej 15.000 zł), 22 października 2015 r. (wartość poniżej 15.000 zł) i 8 lipca 2016 r. (wartość powyżej 15.000 zł).

Obecnie chce Pani wycofać ww. Nieruchomość z działalności do majątku prywatnego.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

1.  Posiada Pani status czynnego podatnika VAT.

2.  Pierwsze zasiedlenie budynku zostało dokonane przed zakupieniem Nieruchomości przez Panią, czyli przed 23 października 2014 r. Kupiona została Nieruchomość już użytkowana przez poprzedniego właściciela.

3.  W związku z prowadzonymi pracami modernizacyjnymi przysługiwało Pani prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących dokonane w latach 2015-2016 modernizacje.

4.  Wartość wydatków poniesionych w związku z modernizacją Nieruchomości będącej przedmiotem wniosku wyniosła tylko (...) zł (znacznie poniżej 30% wartości początkowej).

4a)Wydatki na modernizację środka trwałego będącego przedmiotem wniosku ponoszone były w latach 2015-2016 (dokładne daty znajdują się w opisie zdarzenia przyszłego wniosku).

4b) Modernizacja budynku nie prowadziła do jego przebudowy, tj. dokonania istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany   warunków jego zasiedlenia.

4c) Budynek, w obrębie którego przeprowadzono prace modernizacyjne, został oddany do użytkowania na potrzeby własne (...). Od momentu oddania budynku do użytkowania minął okres dłuższy niż dwa lata.

5.  W związku z prowadzonymi pracami modernizacyjnymi przysługiwało Pani prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur.

6.  Nieruchomość gruntowa z halą magazynową oraz częścią biurową została nabyta przez Panią 23 października 2014 r.

7.  Chęć wycofania Nieruchomości do majątku własnego motywowana jest przez Panią planowaną restrukturyzacją działalności gospodarczej oraz chęcią zabezpieczenia posiadanego majątku.

8.  W wyniku wycofania Nieruchomości do majątku własnego, Nieruchomość ta będzie przedmiotem najmu względem (…). W późniejszym okresie zakłada Pani przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, zatem podmiotem najmującym będzie Spółka. Nie wyklucza Pani również darowizny nieruchomości na rzecz syna.

9.  W skład Nieruchomości wchodzi nieruchomość gruntowa wraz z budynkiem (jednym), obejmującym halę magazynową, część produkcyjną oraz część biurową.

Pytania

1.  Czy wskazane w opisie zdarzenia przyszłego wycofanie Nieruchomości do majątku prywatnego będzie neutralne w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług?

2.  Czy w wyniku zdarzenia przyszłego dotyczącego wycofania Nieruchomości do majątku prywatnego Wnioskodawczyni zobowiązana będzie, zgodnie z art. 91 ust. 2 UVAT, do korekty podatku naliczonego powiązanego z ww. środkiem trwałym?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem:

1.  Wskazane w opisie zdarzenia przyszłego wycofanie Nieruchomości do majątku prywatnego będzie neutralne w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.

2.  W wyniku wycofania Nieruchomości z majątku Firmy do majątku prywatnego będzie Pani zobowiązana do korekty podatku naliczonego odliczonego w związku z dokonanymi ulepszeniami środka trwałego.

Ad 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 UVAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 UVAT stanowi, że: przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 UVAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)  przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)  wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, w tym także wszelkie inne darowizny, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.

Zgodnie z art. 43 ust. 10 UVAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa (w analizowanym przypadku dostawa rozumiana jest jako dokonanie przeniesienia do majątku własnego) budynków, budowli lub ich części jest co do zasady zwolniona z podatku VAT. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 UVAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UVAT stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata.

Nieruchomość, o której mowa w opisie zdarzenia przyszłego, została oddana do użytku w 2014 r., a ostatnie ulepszenie środka trwałego nastąpiło w 2016 r. W związku z tym, wycofanie nieruchomości do Pani majątku osobistego stanowić będzie działanie neutralne z perspektywy podatku VAT, gdyż od momentu zasiedlenia oraz ostatniego ulepszenia upłynął okres ponad 2 lat.

Potwierdzeniem poprawności takiego stanowiska są interpretacje Dyrektora KIS, przykładowo:

·    interpretacja z 20 stycznia 2023 r. (znak: 0114-KDIP1-3.4012.601.2022.1.LK): „W świetle przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że planowana dostawa (wycofanie do majątku osobistego) ww. budynku i budowli nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż ww. budynek, budowle zostały już zasiedlone, a ich zajęcie (używanie) trwa dłużej niż 2 lata. Zatem, z uwagi na fakt, że od pierwszego zasiedlenia do chwili planowanej dostawy (wycofania z działalności gospodarczej) upłynie okres dłuższy niż 2 lata i jednocześnie nie ponoszono nakładów na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej ww. budynku i budowli, to w odniesieniu do tych nieruchomości zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jak wskazano powyżej, grunt – na którym posadowione są budynek, budowle – będące przedmiotem dostawy podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione. W związku z powyższym – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – również dostawa gruntu, z którym związane są ww. budynki i budowle, będzie zwolniona od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Zatem, wycofanie przez Pana z prowadzonej działalności gospodarczej do majątku osobistego przedmiotowej nieruchomości, będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy”.

Ad 2.

Art. 91 ust. 2 UVAT stanowi, że w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Jest Pani czynnym podatnikiem VAT, w związku z czym z tytułu nabycia Nieruchomości oraz dokonywania jej ulepszeń, przysługiwało jej odliczenie podatku naliczonego od ww. wydatków.

Zgodnie z art. 91. ust. 2 UVAT, wycofanie z działalności gospodarczej nieruchomości może powodować obowiązek skorygowania odliczonego VAT (tzw. korekty in minus). Korekta dokonywana jest jeżeli wycofanie nastąpi w tzw. okresie korekty. Okres korekty dla nieruchomości (stanowiących środki trwałe) wynosi 10 lat, licząc od roku, w którym nieruchomość została oddana do użytkowania.

Korekty takiej dokonuje się jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż (lub wycofanie z działalności gospodarczej). Stanowi o tym art. 91 ust. 5 UVAT.

Analizując przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w stosunku do samej Nieruchomości okres korekty już upłynął. Okres korekty nie upłynął jednakże w stosunku do dokonanych ulepszeń. W związku z tym, Wnioskodawczyni zobowiązana będzie do skorygowania odliczonego VAT w stosunku do ulepszeń, których wartość przekracza 15.000 zł:

·    okres korekty ulepszenia z 18 marca 2015 r. obejmuje rok 2024 r. – przekazując Nieruchomość na cele prywatne w 2024 r. Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do skorygowania 1/10 kwoty VAT odliczonej od kosztu realizacji ulepszenia,

·    okres korekty ulepszenia z 8 lipca 2016 r. obejmuje lata 2024-2025 – przekazując Nieruchomość na cele prywatne w 2024 r. Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do skorygowania 2/10 kwoty VAT odliczonej od kosztu realizacji ulepszenia.

Kwoty korekty (in minus) powinny zostać uwzględnione w rozliczeniu VAT za miesiąc, w którym nastąpiło przekazanie Nieruchomości do majątku osobistego.

Takie podejście znajduje potwierdzenie w:

·    interpretacji Dyrektora KIS z dnia 11 czerwca 2021 r. (znak: 0111-KDIB3-2.4012. 265.2021.1.MD): „Dla celów korekty wieloletniej, ulepszenia środków trwałych należy traktować jako odrębne środki trwałe. Oznacza to, iż niezależnie od wartości początkowej ulepszanego środka trwałego, ulepszenie tego środka trwałego będzie podlegało korekcie wieloletniej, jeżeli wartość ulepszenia przekracza 15 000,00 zł. Jak wynika z analizy treści wniosku, faktura dotycząca zrealizowanej inwestycji opiewała na wartość wyższą niż 15.000,00 zł. […] W niniejszym przypadku nie ma podstaw do odnoszenia wartości poczynionych nakładów do wartości użytkowanej nieruchomości (budynku). Istotne jest że wartość środka trwałego tj. nieruchomości stanowiącej odbudowane ogrodzenie przekroczyła kwotę 15.000 zł o której mowa w art. 91 ust. 2 ww. ustawy o podatku VAT. Tym samym ww. nakłady, które Powiat poniósł w związku z odbudową rozebranego ogrodzenia ceglanego, należy traktować jak wydatki na zakup odrębnego środka trwałego. W tej sytuacji korekta dotyczy odbudowanej nieruchomości tj. ogrodzenia. W związku z powyższym, Powiat na podstawie art. 91 ust. 2 ustawy, powinien dokonywać korekty podatku naliczonego związanego z ww. nakładami o wartości przekraczającej 15.000,00 zł z uwzględnieniem 10-letniego okresu, licząc od roku, w którym nakłady zostały oddane do użytkowania.”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie (za wynagrodzeniem). Jednocześnie ustawodawca zrównał niektóre dostawy towarów i świadczenia usług wykonywane nieodpłatne z odpłatną dostawą towarów i odpłatnym świadczeniem usług, a więc z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)  przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)  wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Z przytoczonego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Natomiast zużycie towarów podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy dokonywane jest na rzecz podmiotów i na cele wymienione w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy, pod warunkiem, że przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie lub zużycie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazanie), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać jego opodatkowania).

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), zwanej dalej Kodeksem cywilnym:

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Jak wynika z art. 659 § 2 Kodeksu cywilnego:

Czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.

Najem jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Zatem oddanie w ramach umowy najmu osobie trzeciej nieruchomości skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie podmiotu dokonującego wynajmu.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą oraz posiada Pani status czynnego podatnika VAT. Firma zajmuje się projektowaniem i budową maszyn oraz świadczeniem usług w zakresie montażu maszyn. Ponadto, Firma realizuje indywidualne projekty odpowiadające na wyspecjalizowane potrzeby klientów.

W okresie prowadzenia działalności gospodarczej, zakupiła Pani Nieruchomość gruntową z halą magazynową oraz częścią biurową, stanowiącą obecnie siedzibę przedsiębiorstwa. Odliczyła Pani podatek VAT naliczony, wynikający faktury zakupu. Nieruchomość gruntowa z halą magazynową oraz częścią biurową została nabyta przez Panią w 2014 r. Nieruchomość ta została wprowadzona do ewidencji środków trwałych w 2014 r. i jest w dalszym ciągu amortyzowana. W skład nieruchomości wchodzi Nieruchomość gruntowa wraz z budynkiem (jednym), obejmującym halę magazynową, część produkcyjną oraz część biurową.

W latach 2015-2016, dokonała Pani ulepszeń zwiększających wartość początkową tego środka trwałego. Ulepszenia zostały dokonane 18 marca 2015 r. (wartość powyżej 15.000 zł), 22 października 2015 r. (wartość poniżej 15.000 zł) i 8 lipca 2016 r. (wartość powyżej 15.000 zł). Wartość wydatków poniesionych w związku z modernizacją ww. Nieruchomości wyniosła (...) zł (znacznie poniżej 30% wartości początkowej). Modernizacja budynku nie prowadziła do jego przebudowy, tj. dokonania istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia. Budynek, w obrębie którego przeprowadzono prace modernizacyjne, został oddany do użytkowania na potrzeby własne (…). W związku z prowadzonymi pracami modernizacyjnymi przysługiwało Pani prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących dokonane w latach 2015-2016 modernizacje.

Obecnie chce Pani wycofać ww. Nieruchomość z działalności do majątku prywatnego. W wyniku wycofania nieruchomości do majątku własnego, nieruchomość ta będzie przedmiotem najmu względem (…). W późniejszym okresie zakłada Pani przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, zatem podmiotem najmującym będzie Spółka.

Pani wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą w pierwszej kolejności ustalenia, czy wycofanie Nieruchomości z działalności gospodarczej do majątku prywatnego i wynajmowanie jej przez Panią w ramach najmu prywatnego na rzecz (…), będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Odnosząc się do Pani wątpliwości stwierdzić należy, że czynność wycofania Nieruchomości (nieruchomości gruntowej wraz z budynkiem obejmującym halę magazynową oraz część biurową) z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej, którą następnie zamierza Pani wynajmować na rzecz (…), w ramach majątku prywatnego, pozostając zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy, gdyż w przedmiotowej sprawie nie nastąpi dostawa towarów na Pani cele osobiste. Jak wynika z opisu sprawy, ww. Nieruchomość po wycofaniu jej do majątku prywatnego w dalszym ciągu będzie służyła Pani do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT – Nieruchomość ta będzie przedmiotem najmu na rzecz (...). W późniejszym okresie zakłada Pani przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, zatem podmiotem najmującym będzie Spółka.

Należy zauważyć, że oddając w najem ww. Nieruchomość, po jej uprzednim wycofaniu z działalności gospodarczej, nie utraci Pani statusu czynnego podatnika podatku VAT w tym zakresie. Wynika to z faktu, że oddanie przedmiotowej Nieruchomości w najem poza dotychczasową działalnością gospodarczą – na gruncie ustawy – skutkować będzie wykonywaniem działalności gospodarczej (polegającej na wynajmie Nieruchomości na rzecz Spółki), zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy oraz dokonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (czynsz z tytułu najmu), określonych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jak wskazano wyżej, świadczenie usług najmu na cele inne niż mieszkaniowe, stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zatem, w odniesieniu do czynności wycofania Nieruchomości (tj. nieruchomości gruntowej wraz z budynkiem obejmującym halę magazynową oraz część biurową) z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej (którą Pani jako osoba fizyczna będzie wykorzystywała do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, tj. na potrzeby najmu), nie będzie miał zastosowania art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy. W konsekwencji, ww. czynność wycofania Nieruchomości z działalności gospodarczej nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, Pani stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest nieprawidłowe. Jakkolwiek wywiodła Pani prawidłowy skutek w postaci braku opodatkowania podatkiem VAT czynności wycofania Nieruchomości z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej do majątku prywatnego, to jednak dokonała Pani tego w oparciu o inną argumentację niż tutejszy organ, gdyż Pani zdaniem, zastosowanie w sprawie znajduje art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Pani wątpliwości dotyczą również ustalenia, czy w związku z wycofaniem Nieruchomości z prowadzonej działalności gospodarczej do majątku prywatnego, będzie Pani zobowiązana do dokonania korekty podatku naliczonego VAT, związanego z tą Nieruchomością.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi:

1)suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania zostały określone w art. 91 ustawy.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy:

Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Zgodnie z art. 91 ust. 3 ustawy:

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Stosownie do art. 91 ust. 4 ustawy:

W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Natomiast jak stanowi art. 91 ust. 5 ustawy:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Na podstawie art. 91 ust. 6 ustawy:

W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1)  opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2)  zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy:

Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Jak stanowi art. 91 ust. 7a ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Jak wynika z okoliczności sprawy jest Pani zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W okresie prowadzenia działalności gospodarczej, zakupiła Pani nieruchomość gruntową z halą magazynową oraz częścią biurową, stanowiącą obecnie siedzibę przedsiębiorstwa. Odliczyła Pani podatek VAT naliczony, wynikający faktury zakupu. Nieruchomość ta została wprowadzona do ewidencji środków trwałych w 2014 r. i jest w dalszym ciągu amortyzowana. Ponadto, w latach 2015-2016, dokonała Pani ulepszeń zwiększających wartość początkową tego środka trwałego. Wartość wydatków poniesionych w związku z modernizacją Nieruchomości nie przekroczyły 30% wartości początkowej Nieruchomości. Ww. Nieruchomość, po jej wycofaniu z Pani działalności, będzie nadal wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, tj. Pani, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, planuje ich dalszy wynajem na rzecz (...), który będzie opodatkowany VAT.

Zatem Nieruchomość nadal będzie przez Panią wykorzystywana do działalności gospodarczej – do czynności opodatkowanych. Tym samym, nie nastąpi w tym przypadku zmiana przeznaczenia ww. Nieruchomości, a tylko taka sytuacja rodzi obowiązek korekty podatku naliczonego związanego z tą Nieruchomością.

W konsekwencji, wycofanie z działalności gospodarczej Nieruchomości (tj. nieruchomości gruntowej wraz z budynkiem obejmującym halę magazynową oraz część biurową), nie spowoduje obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego od wydatków poniesionych na ww. Nieruchomości, na podstawie art. 91 ust. 2 ustawy.

Tym samym Pani stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna rozstrzyga w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2 i nr 3, dotyczących podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na informacji, że po wycofaniu Nieruchomości z działalności gospodarczej do majątku prywatnego, Nieruchomość ta będzie przedmiotem najmu na rzecz (...), a po przekształceniu jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, podmiotem najmującym będzie Spółka. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).