Brak prawa do odliczenia w związku z realizowanym projektem. - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.639.2024.1.SKJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 18 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.639.2024.1.SKJ

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia w związku z realizowanym projektem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania czynności, w ramach których gmina wykorzystuje efekty rzeczowe będące przedmiotem projektu pn. „(...)”oraz braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją wskazanego projektu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.) do zadań własnych Gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie ochrony środowiska i przyrody.

Gmina w celu poprawy jakości powietrza na terenie gminy przystąpiła do realizacji projektu p.n. „(…)” realizowanego w ramach (…) na lata (…). Okres realizacji Projektu zaplanowany jest na lata 2024 - 2028.

„(…)” to projekt, który realizowany będzie w latach 2024 - 2028 i którego liderem jest Województwo (…), natomiast partnerami (...) gmin z terenu województwa (…), w tym partnerem jest Gmina (…). Projekt ma na celu wsparcie jednostki samorządu terytorialnego we wdrażaniu Programu ochrony powietrza dla stref w województwie (…). Program zakłada ograniczenie emisji i zmniejszenie stężeń: pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5, B(a)P oraz dwutlenku azotu. Zaangażowanie jednostki samorządu terytorialnego w realizację Programu pozwoli na efektywne wdrożenie strategii poprawy jakości powietrza oraz realizację neutralnej środowiskowo polityki energetyczno - klimatycznej.

Planowane interwencje będą dotyczyły w szczególności podnoszenia potencjału administracyjnego gmin w zakresie:

  • właściwego planowania działań związanych z ochroną powietrza,
  • komunikacji z mieszkańcami, doradztwa energetycznego i ekologicznego,
  • wdrażania systemów informatycznych wspierających procesy zarządzania jakością powietrza,
  • monitorowania, kontroli i egzekucji działań w zakresie poprawy jakości powietrza.

Projekt „(…)” zakłada doprowadzenie do poprawy jakości powietrza poprzez zapewnienie sieci ekspertów wyspecjalizowanych w dziedzinie ochrony powietrza i energetyki, a także zapewnienie dostępu do informacji i możliwości aktywnej ich wymiany pomiędzy jednostką samorządu terytorialnego i innymi podmiotami zainteresowanymi i związanymi z ochroną powietrza. W zakresie projektu znajdą się poniższe działania:

1.doradztwo energetyczne i ekologiczne - realizowane poprzez zatrudnienie ekodoradców (zadanie jst),

2.serwis internetowy wspierający procesy zarządzania jakością powietrza, obejmujący obszar całego województwa (zadanie Lidera),

3.edukacja ekologiczna - realizowana poprzez działania informacyjno-edukacyjne prowadzone na szczeblu wojewódzkim i lokalnym (zadanie jst i Lidera).

Zgodnie z Koncepcja projektu „(…)” realizowanego w ramach (…) 2021-2027, doradztwo energetyczne i ekologiczne będzie realizowane przez ekodoradców, którzy będą stanowić wsparcie JST w realizacji działań z zakresu ochrony powietrza oraz w zakresie energetyki i dziedzin pokrewnych ochronie powietrza, m.in. w zakresie wykorzystywania dostępnych narzędzi i przepisów prawa. Ekodoradcy będą wspierać mieszkańców w dążeniu do poprawy jakości życia i zdrowia. Ponadto zgodnie z koncepcją Projektu w zakresie czynności ekodoradcy nie mogą znaleźć się zadania realizowane przez Gminę w zakresie ochrony środowiska, niezwiązane z Projektem.

Do zadań ekodoradcy będzie należeć wykonywanie czynności z zakresu:

1)obsługi systemów wytworzonych przez lidera w ramach projektu;

2)opracowania strategii służącej poprawie jakości powietrza gminy;

3)nadzoru nad wdrażaniem opracowanej strategii oraz monitorowanie realizacji uchwał i strategii lokalnych w zakresie ochrony powietrza;

4)monitorowania oraz pomocy w sprawozdawczości/prowadzenie sprawozdawczości dotyczącej ochrony powietrza;

5)monitorowania stanu inwentaryzacji źródeł ciepła oraz wsparcie w aktualizacji bazy danych;

6)wykonania i aktualizowania badań dotyczących potrzeb edukacyjnych mieszkańców gminy, w tym zidentyfikowanie grup wymagających szczególnego wsparcia oraz opracowanie scenariusza planowanych do przeprowadzenia działań;

7)wykonania i aktualizowania diagnozy ubóstwa energetycznego mieszkańców gminy;

8)utworzenia bazy danych dotyczącej ubóstwa energetycznego w gminie;

9)udziału w kontrolach palenisk oraz czynna współpraca w tym zakresie z uprawnionymi urzędnikami gminy;

10)zlecania badania próbek popiołu do akredytowanego laboratorium w celu wykrycia spalania najgorszej jakości paliw i odpadów;

11)wsparcia w pozyskiwaniu zewnętrznego wsparcia finansowego dla gminy na realizację zidentyfikowanych potrzeb w zakresie inwestycji i działań ograniczających emisję zanieczyszczeń, podnoszących efektywność energetyczną budujących świadomość społeczną w tym zakresie;

12)doradztwa mieszkańcom w zakresie wymiany źródła ogrzewania i termomodernizacji oraz pomoc w pozyskaniu środków finansowych w tym m.in.:

a)identyfikację w budynkach mieszkalnych elementów wymagających termomodernizacji;

b)wykonanie planu termomodernizacji i poszukiwanie źródeł wsparcia dla sfinansowania tych działań. Zakres obowiązków ekodoradców nie obejmuje przeprowadzania profesjonalnych pełnych ocen charakterystyki energetycznej lub sporządzania kompletnych projektów technicznych na potrzeby termomodernizacji, wymiany źródeł ciepła, czy modernizacji instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej;

c)ocenę możliwości finansowych mieszkańca i rozłożenia w czasie działań termomodernizacyjnych;

d)analizę zasadności wymiany źródła ciepła;

e)analizę możliwości zastosowania OZE;

f)doradztwo w zakresie wymagań uchwały antysmogowej i Programu ochrony powietrza;

g)informowanie w zakresie zadań wynikających z Planu działań krótkoterminowych, w przypadku wydania komunikatów przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska o ryzyku przekroczenia norm jakości powietrza;

h)informowanie o obowiązku wprowadzania danych dotyczących posiadanego źródła ciepła do CEEB, w tym: zapoznanie z przepisami prawa, pokazanie jak działa CEEB i pomoc w wypełnieniu deklaracji;

13)wsparcia działań zmierzających do zwiększenia oszczędności zużycia energii w gospodarstwach domowych dotkniętych ubóstwem energetycznym;

14)organizacji wydarzeń w zakresie ochrony powietrza, skierowanych do ogółu społeczeństwa oraz do grup wymagających szczególnego wsparcia, np. szkoleń, pokazów, kolportaż publikacji;

15)organizacji spotkań z grupami opiniotwórczymi, tj. przedsiębiorcami, lekarzami, księżmi, Ochotniczą Strażą Pożarną, LGD, organizacjami pozarządowymi, instytucjami publicznymi działającymi w obszarze ochrony powietrza;

16)prowadzenia akcji informacyjnej o wymaganiach uchwały antysmogowej oraz dostępnych formach dofinansowania do wymiany kotłów;

17)druku i dystrybucji materiałów informacyjno-edukacyjnych;

18)udziału w cyklicznych spotkaniach ekodoradców.

Zgodnie z koncepcją Projektu naczelną ideą funkcjonowania sieci doradców będzie koncentracja na współpracę z mieszkańcami i umocnienie kompetencji JST oraz jej roli w kreowaniu lokalnej polityki ochrony powietrza, a także realizacja strategii ochrony powietrza przygotowanej podczas szkoleń. Natomiast edukacja ekologiczna będzie obejmować kampanie edukacyjne, które zostaną poprzedzone wykonaniem badań dotyczących potrzeb edukacyjnych.

Ponadto Gmina przystępując do realizacji Projektu podejmuje działania zmierzające do realizacji obowiązków jakie na nią nałożono w Programie Ochrony Powietrza oraz uchwale antysmogowej. Planowany łączny koszt realizacji Projektu w Gminie (…) to: (…) zł, w tym 85 % planowanych kosztów zostanie pokryte z dotacji, natomiast 15 % planowanych kosztów zostanie pokryte z wkładu własnego. Gmina otrzyma środki od Lidera na podstawie wniosku o płatność. Zgodnie z koncepcją Projektu pozyskane środki zostaną przeznaczone na:

  • koszty osobowe z tytułu zatrudnienia ekodoradcy w pełnym wymiarze czasu pracy (umowa o pracę),
  • wyposażenie stanowiska pracy, m.in. w: artykuły biurowe, sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem, meble, niezbędne publikacje i materiały informacyjne z zakresu ochrony powietrza i energetyki,
  • wyposażenie w narzędzia do kontroli,
  • kampanie edukacyjne - edukacja ekologiczna,
  • zakup drona, który będzie wykorzystywany w trakcie kontroli spalania paliw stałych i odpadów.

Towary i usługi, które zostaną nabyte w związku z realizacją Projektu „(…)” nie będą stanowić przedmiotu dalszej odpłatnej sprzedaży oraz nie będą przedmiotem odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług na podstawie np. umowy najmu, dzierżawy, itp. Wszystkie towary i usługi, które zostaną przez Gminę nabyte w związku z realizacją wyżej wymienionego Projektu będą przeznaczone do użytku niekomercyjnego. Będą służyć one nieodpłatnie mieszkańcom Gminy, zgodnie z celami określonymi w „Koncepcji projektu”, tj. w celu poprawy jakości powietrza poprzez zapewnienie sieci ekspertów wyspecjalizowanych w dziedzinie ochrony powietrza i energetyki, a także zapewnienie dostępu do informacji związanych z ochroną powietrza. W związku z powyższym, Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek dochodów z tytułu wykorzystania towarów i usług, które zostaną nabyte przez Gminę w związku z realizacją Projektu przez wskazane powyżej osoby.

W trakcie realizacji projektu Gmina (…), oprócz kosztów pracowniczych, ponosić będzie wydatki opodatkowane podatkiem VAT (zakup dostaw i usług). Zgodnie z „Koncepcją projektu”, podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym, jeżeli nie jest możliwe jego odzyskanie. Zakupione, w trakcie realizacji projektu, dostawy i usługi oraz działania ekodoradcy nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Realizowane zadania będą wykonywane nieodpłatnie na rzecz społeczności gminy w ramach zadań własnych Gminy.

Pytanie

Czy w opisanym zdarzeniu, czynności w ramach których Gmina będzie wykorzystywać efekty rzeczowe będące przedmiotem Projektu „(…)”, będą stanowić czynności podlegające opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, 7 lub 8 ustawy o VAT i czy w związku z tym Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu p.n. „(…)” realizowanego w ramach (…) na lata 2021 - 2027?

Państwa stanowisko w sprawie

W opisanym przypadku, czynności w ramach których Gmina (…) będzie wykorzystywać efekty rzeczowe będące przedmiotem Projektu „(…)”, nie będą stanowić czynności podlegających opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, 7 lub 8 ustawy o VAT. W związku z tym Gminie (…) nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją wyżej wymienionego projektu, ponieważ wszystkie podejmowane w jego trakcie działania będą wykonywane nieodpłatnie na rzecz społeczności gminy w ramach zadań własnych Gminy, a nabyte w trakcie realizacji projektu „(…)” mienie nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym podatek VAT, naliczony w związku z zakupami w ramach wyżej wymienionego projektu, powinien być kosztem kwalifikowalnym dla Gminy (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Oba warunki muszą być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise), przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego.

Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę, należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. Zatem za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

  • istnieje związek prawny między dostawcą i odbiorcą bądź między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
  • wynagrodzenie otrzymane przez dostawcę/usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za dokonywane dostawy bądź świadczone usługi na rzecz odbiorcy,
  • istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
  • odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
  • istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Jednak nie każda czynność, stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.):

„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności:

  • inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
  • mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Z opisu sprawy wynika, że w celu poprawy jakości powietrza na terenie gminy przystąpiliście Państwo do realizacji projektu pn.: „(…)”.

Są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Towary i usługi, które zostaną nabyte w związku z realizacją Projektu „(…)” nie będą stanowić przedmiotu dalszej odpłatnej sprzedaży oraz nie będą przedmiotem odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług na podstawie np. umowy najmu, dzierżawy, itp. Wszystkie towary i usługi, które zostaną przez Gminę nabyte w związku z realizacją wyżej wymienionego Projektu będą przeznaczone do użytku niekomercyjnego. Będą służyć one nieodpłatnie mieszkańcom Gminy, zgodnie z celami określonymi w „Koncepcji projektu”, tj. w celu poprawy jakości powietrza poprzez zapewnienie sieci ekspertów wyspecjalizowanych w dziedzinie ochrony powietrza i energetyki, a także zapewnienie dostępu do informacji związanych z ochroną powietrza. Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek dochodów z tytułu wykorzystania towarów i usług, które zostaną nabyte przez Gminę w związku z realizacją Projektu przez wskazane powyżej osoby. Realizowane zadania będą wykonywane nieodpłatnie na rzecz społeczności gminy w ramach zadań własnych Gminy.

W pierwszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy czynności, w ramach których będą Państwo wykorzystywać efekty rzeczowe będące przedmiotem projektu „(…)”, będą stanowić czynności podlegające opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, art. 7 lub art. 8 ustawy.

Rozpatrując Państwa wątpliwości należy przede wszystkim rozstrzygnąć, czy realizacja przez Państwa projektu będzie dokonywana w ramach działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Jak Państwo wskazali, wszystkie towary i usługi, które zostaną przez Gminę nabyte w związku z realizacją projektu będą przeznaczone do użytku niekomercyjnego. Realizowane zadania będą wykonywane nieodpłatnie na rzecz społeczności gminy w ramach zadań własnych Gminy.

Zatem realizując opisany projekt nie wykonują Państwo działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (nie zostały tu bowiem spełnione przesłanki określone w tym przepisie, a więc wykorzystywanie towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych), tym samym nie można Państwa uznać za podatnika podatku od towarów i usług z tego tytułu.

Państwa działania, w ramach których będą Państwo wykorzystywać efekty rzeczowe będące przedmiotem projektu „(…)” nie będą stanowiły ani dostawy towarów ani świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, zatem czynności zrealizowane w ramach projektu pn. „(…)” nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5, art. 7 ani art. 8 ustawy.

Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Innymi słowy podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.

W analizowanej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka, która warunkuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ wydatki, które Państwo ponoszą w związku z realizacją projektu, nie będą związane z wykonywanymi przez Państwa czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Efekty projektu będą służyły nieodpłatnie mieszkańcom Gminy, a więc nie będą generowały podatku należnego.

Zatem nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).