Prawo do odliczenia w związku z realizowanym projektem (w całości, w części, brak prawa). - Interpretacja - null

shutterstock

Prawo do odliczenia w związku z realizowanym projektem (w całości, w części, brak prawa). - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.484.2024.2.RMA

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia w związku z realizowanym projektem (w całości, w części, brak prawa).

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji zadań: modernizacja Wystawy (...) (działanie nr 1), modernizacja przyległego sklepiku (działanie nr 3), aranżacja czytelni (działanie nr 5) oraz nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji zadań: zmiana aranżacji holu głównego (działanie nr 2), remont elewacji budynku głównego (działanie nr 4).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem złożonym 1 października 2024 r. (wpływ 3 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. jest samorządową instytucją kultury o numerze (...), czynnym podatnikiem podatku VAT rozliczającym się współczynnikiem i prewspółczynnikiem, prowadzi działalność opodatkowaną, zwolnioną i nieodpłatną, wpisaną do Rejestru Kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa (...). Sposób wyliczenia preproporcji wg wzoru ustalonego w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999).

Przedmiotem działalności A. zgodnie ze statutem jest (...).

Podstawowe zadania A:

  • upowszechnianie kultury i sztuki,
  • edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę,
  • gromadzenie, dokumentowanie i tworzenie dóbr kultury,
  • wspieranie amatorskiego ruchu turystycznego, kół i klubów zainteresowań, sekcji, zespołów i innych form aktywności artystycznej,
  • organizowanie spektakli, koncertów, festiwali, wystaw, odczytów oraz innych imprez kulturalnych, artystycznych, rozrywkowych i turystycznych,
  • prowadzenie działalności instruktażowo-metodycznej,
  • prowadzenie działalności wydawniczej i promocyjnej,
  • rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb kulturalnych mieszkańców,
  • nawiązywanie i rozwijanie międzynarodowych kontaktów w zakresie wymiany kulturalnej,
  • (...).

W ramach działalności statutowej A. świadczy odpłatne usługi kulturalne wstępu opodatkowane 8% stawką VAT (...). Prowadzi warsztaty tematyczne wraz ze wstępem do kina opodatkowane stawką 8%. Ponadto A. dokonuje zakupu literatury w celu dalszej sprzedaży ze stawką 5% lub 23%, można też zakupić pamiątki, np. (...) ze stawką VAT 23%. A. dokonuje zakupu filmów, na które wstęp jest ze stawką 8%. Prowadzi działalność gastronomiczną, gdzie stosowana jest stawka 8% i 23%.

A. prowadzi koła zainteresowań dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych, za które pobierane są opłaty ze stawką zw. na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, świadczy też usługi w zakresie reklamy i wynajmu opodatkowane stawką VAT 23%. Organizuje imprezy nieodpłatne, ale są pobierane opłaty za wynajem miejsca pod stoiska handlowe i usługi reklamowe.

A. będzie aplikowało o środki finansowe do Programu Regionalnego Fundusze Europejskie (...).

Projekt „(...)” zakłada realizację 3 zadań:

1)Modernizację Wystawy (...) - opracowanie dokumentacji projektowej oraz prace wykonawcze.

2)Zmianę aranżacji holu głównego (...) wraz z przyległym sklepikiem.

3)Remont elewacji budynku głównego A. oraz elementów małej architektury.

Głównym założeniem projektu jest wykonanie modernizacji obiektu głównego A. w celu (...). Zadaniem strategicznym dla instytucji jest Modernizacja Wystawy (...), która jest obecnie najchętniej odwiedzaną atrakcją.

Działanie nr 1 „Modernizacja wystawy (...)” po wykonaniu modernizacji będzie przeznaczona dla turystów za odpłatnością.

Działanie nr 2 zmiana „Aranżacji holu głównego” po wykonaniu aranżacji będzie przeznaczony dla turystów korzystających z działań płatnych oraz osoby uczestniczące w działaniach nieodpłatnych i zwolnionych.

Natomiast w przyległym sklepiku jest prowadzona sprzedaż pamiątek, książek, upominków.

Działanie nr 3 „Remont elewacji na budynku głównym A. oraz elementów małej architektury”, będzie służyć działalności odpłatnej, zwolnionej i ogólnodostępnej oraz działalności administracyjnej.

Poza wymienionymi wyżej działaniami A. planuje wykonanie aranżacji czytelni, do której wstęp jest wolny, nieodpłatny.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W ramach projektu pn. „(...)” A. będzie miało możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków odrębnie do poszczególnych zadań.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania aranżacji czytelni będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (usługa udostępniania książek).

Nabywane towary i usługi będą służyły różnym rodzajom działalności, Wnioskodawca będzie w stanie bezpośrednio przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności.

Pytanie

Czy A. prawidłowo dokona odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu usług i wyposażenia w związku z realizacją operacji pn. „(...)” w poszczególnych działaniach:

1)Modernizacja Wystawy (...) będzie służyła działalności opodatkowanej. A. dokona odliczenia podatku VAT naliczonego w wysokości 100%.

2)Zmiana aranżacji holu głównego A., który będzie służył działalności ogólnodostępnej, A rozliczy prewspółczynnikiem.

3)Koszty poniesione na modernizację przyległego sklepiku - A. dokona odliczenia VAT naliczonego w wysokości 100 %.

4)Remont elewacji budynku głównego A. oraz elementów małej architektury, służy działalności ogólnodostępnej i A planuje rozliczyć prewspółczynnikiem.

5)Aranżacja czytelni, do której wstęp jest wolny i nieodpłatny, A. planuje nie odliczać podatku VAT naliczonego.

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z obowiązującymi przepisami A. powinno dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu usług i wyposażenia w związku z realizacją zadania z Programu Regionalnego Fundusze Europejskie (...) w poniższy sposób:

1)W ramach działania „Modernizacja Wystawy (...)” - odliczenie podatku VAT naliczonego w wysokości 100%. Działanie to i prowadzona inwestycja jest związana z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy.

2)W ramach działania „Zmiana aranżacji holu głównego A” - rozliczenie podatku VAT naliczonego prewspółczynnikiem.

Działanie to i prowadzona inwestycja jest związana z działalnością ogólnodostępną Wnioskodawcy.

3)W ramach działań związanych z modernizacją sklepiku przyległego do holu głównego - odliczenie podatku VAT naliczonego w wysokości 100%. Działanie to i prowadzona inwestycja jest związana z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy.

4)W ramach działań związanych z remontem elewacji budynku głównego A oraz elementów małej architektury - rozliczenie podatku VAT prewspółczynnikiem. Działanie to i prowadzona inwestycja jest związana z działalnością ogólnodostępną Wnioskodawcy.

5)W ramach działań związanych z aranżacją czytelni w budynku Wnioskodawcy - bez odliczenia podatku VAT naliczonego. Wstęp do czytelni jest wolny i nieodpłatny.

Stanowisko takie w odniesieniu do poszczególnych działań Wnioskodawca uzasadnia rodzajem prowadzonej działalności oraz rodzajem poszczególnych realizowanych inwestycji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:

  • podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.

Na mocy § 1 rozporządzenia:

Rozporządzenie:

1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;

2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Rozporządzenie wprowadza wzory, według których będą wyznaczane sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć. Zaproponowane metody mają charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu udziału „obrotów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą VAT.

Należy zauważyć, że wśród wymienionych w rozporządzeniu podmiotów Minister Finansów wskazał również samorządowe instytucje kultury.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia:

W przypadku samorządowej instytucji kultury, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100/P

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez samorządową instytucję kultury,

P - przychody wykonane samorządowej instytucji kultury.

Stosownie do § 8 rozporządzenia:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w § 3-7, mogą być przyjęte dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy.

W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

W myśl art. 90 ust. 1-3 ustawy:

1.W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

2.Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

3.Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z wniosku wynika, że są Państwo samorządową instytucją kultury, czynnym podatnikiem podatku VAT rozliczającym się współczynnikiem i prewspółczynnikiem, prowadzą Państwo działalność opodatkowaną, zwolnioną i nieodpłatną.

Przedmiotem Państwa działalności jest (...).

W ramach działalności statutowej świadczą Państwo odpłatne usługi kulturalne wstępu opodatkowane 8%. Prowadzą Państwo warsztaty tematyczne wraz ze wstępem do kina opodatkowane stawką 8%. Dokonują Państwo zakupu literatury w celu dalszej sprzedaży ze stawką 5% lub 23%, można też zakupić u Państwa pamiątki, koszulki z nadrukami, pocztówki ze stawką VAT 23%. Dokonują Państwo zakupu filmów, na które wstęp jest ze stawką 8%. Prowadzą działalność gastronomiczną, gdzie stosowana jest stawka 8% i 23%. Prowadzą Państwo koła zainteresowań dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych, za które pobierane są opłaty zwolnione od podatku VAT, świadczą usługi w zakresie reklamy i wynajmu opodatkowane stawką VAT 23%. Organizują Państwo imprezy nieodpłatne, ale są pobierane opłaty za wynajem miejsca pod stoiska handlowe i usługi reklamowe.

Będą Państwo aplikowali o środki finansowe w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie (...).

Projekt zakłada realizację 3 zadań:

1)Modernizację Wystawy (...) - opracowanie dokumentacji projektowej oraz prace wykonawcze.

2)Zmianę aranżacji holu głównego A. wraz z przyległym sklepikiem.

3)Remont elewacji budynku głównego A. oraz elementów małej architektury.

Działanie nr 1 „Modernizacja wystawy (...)” po wykonaniu modernizacji będzie przeznaczona dla turystów za opłatnością.

Działanie nr 2 zmiana „Aranżacji holu głównego” po wykonaniu aranżacji będzie przeznaczony dla turystów korzystających z działań płatnych oraz osoby uczestniczące w działaniach nieodpłatnych i zwolnionych.

W przyległym sklepiku jest prowadzona sprzedaż pamiątek, książek, upominków.

Działanie nr 3 „Remont elewacji na budynku głównym A. oraz elementów małej architektury”, będzie służyć działalności odpłatnej, zwolnionej i ogólnodostępnej oraz działalności administracyjnej.

Poza wymienionymi wyżej działaniami planują Państwo wykonanie aranżacji czytelni, do której wstęp jest wolny, nieodpłatny. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania aranżacji czytelni będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (usługa udostępniania książek).

W ramach projektu będą Państwo mieli możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków odrębnie do poszczególnych zadań.

Państwa wątpliwości dotyczą prawidłowości odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach poszczególnych zadań.

Analizując opis sprawy powtórzyć należy, że w celu odliczenia podatku naliczonego w pierwszej kolejności podatnik powinien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem).

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania oraz niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, a w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem – proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Tym samym ponieważ działanie nr 1 „Modernizacja wystawy (...)” po wykonaniu będzie przeznaczona dla turystów za odpłatnością - będzie służyła Państwa działalności opodatkowanej, będą Państwo mieli możliwość odliczenia całości podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach tego działania.

Podobnie będzie w sytuacji wydatków poniesionych na modernizacje przyległego sklepiku. Jak Państwo wskazali, w przyległym sklepiku prowadzona jest sprzedaż pamiątek, książek i upominków - dokonują Państwo zakupu literatury w celu dalszej sprzedaży ze stawką 5% lub 23%, można też zakupić pamiątki, np. (...) ze stawką VAT 23%. Z uwagi zatem na związek poniesionych kosztów na modernizację przyległego sklepiku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia całości podatku naliczonego w tej sytuacji.

Natomiast aranżacja czytelni będzie dotyczyła obiektu, do którego wstęp jest wolny, nieodpłatny. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją tego zadania będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (usługa udostępniania książek). W tej sytuacji nie będzie Państwo przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych w tym zakresie wydatków.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie prawidłowości dokonania odliczenia, wskazane w pytaniu w przypadkach nr 1, 3 i 5, jest prawidłowe.

Projekt dotyczy również przypadku nr 2 - zmiana aranżacji holu głównego A., który będzie służył działalności ogólnodostępnej. Po wykonaniu aranżacji będzie przeznaczony dla turystów korzystających z działań płatnych oraz osoby uczestniczące w działaniach nieodpłatnych i zwolnionych.

Podobnie wskazany w przypadku nr 4 remont elewacji budynku głównego A. oraz elementów małej architektury służy działalności ogólnodostępnej - działalności odpłatnej, zwolnionej i ogólnodostępnej oraz działalności administracyjnej.

W odniesieniu do ponoszonych przez Państwa wydatków z tytułu realizacji projektu w tych przypadkach będą Państwo zatem w pierwszej kolejności zobowiązani do obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej - stosownie do art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Następnie - ponieważ zarówno w przypadku nr 2, jak i w przypadku nr 4, projekt będzie wykorzystywany również m.in. do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług - będą Państwo kolejno zobowiązani (po dokonaniu podziału kwoty podatku naliczonego związanego z działalnością gospodarczą oraz działalnością inna niż gospodarcza) do zastosowania współczynnika proporcji - wskaźnika struktury sprzedaży, o którym mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy, w celu wydzielenia z kwoty podatku naliczonego związanego z działalnością gospodarczą, podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi zatem na fakt, że w ww. przypadkach wskazali Państwo, że będą rozliczać podatek naliczony wyłącznie prewspółczynnnikiem, stanowisko dotyczące działań wymienionych w pytaniu w pkt 2 i 4, należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).