Brak prawa do odliczenia w związku z realizowanym projektem. - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.569.2024.2.SKJ
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia w związku z realizowanym projektem.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(...)”.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 października 2024 r. (data wpływu 28 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
1 stycznia 2017 r. Powiat A. stał się zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Powiat rozlicza podatek od towarów i usług wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi (tzw. centralizacja rozliczeń VAT), tj. zgodnie z ustawą z 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280 ze zm.).
Zgodnie z ustawą z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (określone w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym) samodzielnie lub poprzez powołane samorządowe jednostki budżetowe. Wykonując zadania we własnym imieniu i na własny rachunek Powiat wykonuje czynności spełniające definicje działalności gospodarczej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, Powiat działa w charakterze podatnika podatku VAT.
Projekt realizowany będzie z udziałem środków (…).
Data rozpoczęcia realizacji projektu z wniosku o dofinasowanie: (…) 2024 r.: przy czym rzeczywista realizacja projektu w Powiecie A. planowana jest na okres: (…) r. Data zakończenia realizacji projektu z wniosku o dofinansowanie: (…) r., Tytuł projektu: (…). Projekt (…) zakłada wdrożenie na obszarze powiatu A. wsparcia uczniów o szczególnych predyspozycjach oraz ich rodziców/opiekunów prawnych.
Projekt kierowany jest do uczniów szkół podstawowych: klasy VII i VIII oraz ponadpodstawowych klas I - V. Projekt pozwoli na rozpoznanie i rozwijanie uzdolnień. Wsparcie ucznia szczególnie uzdolnionego i jego potencjału w ramach projektu to m.in.: diagnoza predyspozycji ucznia, warsztaty przestrzenno-matematyczne, warsztaty humanistyczne, spotkania z psychologiem, spotkania z doradcą zawodowym, wycieczki edukacyjne, umożliwienie uczestnictwa w spotkaniach akademickich organizowanych przez uczelnie wyższe z terenu województwa (...). Ponadto zaistniała potrzeba wsparcia w postaci konsultacji dotyczącej dziecka z psychologiem i doradcą zawodowym dla rodziców/opiekunów prawnych uczniów według ankietowanych. W ramach kwalifikacji ucznia do projektu sporządzona zostanie diagnoza uzdolnień ucznia objętego wsparciem która jest niezbędnym elementem w realizacji pozostałych form wsparcia i pozwoli na ukierunkowanie działań kierowanych do uczniów.
Celem głównym projektu wpisującego się w koordynowane przez B. przedsięwzięcie strategiczne pn. „(…)” jest zapewnienie odpowiedniego wsparcia w rozwoju uczniom z indywidualnie zdiagnozowanymi uzdolnieniami, potrzebami i barierami o charakterze społeczno-ekonomicznym. Do celów szczegółowych będzie należało zwiększenie szans na sukces uczniów w dalszej edukacji i karierze zawodowej, wzrost atrakcyjności i jakości oferty edukacyjnej szkół i placówek systemu oświaty w zakresie wspierania uzdolnień uczniów oraz zwiększenie świadomości i zainteresowania rodziców wspieraniem uzdolnień uczniów. Korzystanie w ramach projektu z form wsparcia rozwijających uzdolnienia - w szczególności wycieczek edukacyjnych wpłynie na rozwój kompetencji miękkich i zniweluje bariery ekonomiczne. Uczeń rozbuduje wiedzę dotyczącą możliwości i kierunków rozwoju osobistego i zawodowego.
Zadania:
Zadanie 1. Diagnoza,
Zadanie 2. Opiekun Talentów,
Zadanie 3. Spotkanie z psychologiem,
Zadanie 4. Spotkanie z doradcą zawodowym,
Zadanie 5. Spotkania dla rodziców,
Zadanie 6. Warsztaty z kreatywności przestrzenno – matematycznej,
Zadanie 7. Warsztaty z kreatywności humanistycznej,
Zadanie 8. Wyjazdy - zwrot kosztów,
Zadanie 9. Nagrody,
Zadanie 10. Debata,
Zadanie 11. Wycieczka edukacyjna,
Zadanie 12. Zakup materiałów eksploatacyjnych,
Zadanie 13. Pomoce dydaktyczne,
Zadanie 14. Koszty pośrednie.
Założeniem projektu jest wspieranie uczniów uzdolnionych w ramach rozwijania kompetencji kluczowych w tym w szczególności przestrzenno-matematycznej, humanistycznej oraz wsparcie w postaci doradztwa zawodowego i spotkań z psychologiem.
Dzięki realizacji poszczególnych działań zgodnie z założeniami projektu nastąpi możliwość identyfikacji ucznia zdolnego, doboru odpowiednich form i metod pracy oraz zastosowania zindywidualizowanych form wsparcia. Projekt (…) zakłada wykorzystywanie elementów wynikających z modelu systemu wspierania uczniów uzdolnionych, przedstawionego w produkcie finalnym projektu „(…)”. Działania będą komplementarne z działaniami prowadzonymi w ramach projektu „(…)”, (…) na lata (…). Uczestnictwo w projekcie dla ucznia trwa jeden rok szkolny. Potrzeby i oczekiwania grupy docelowej tworzące zakres wsparcia: spotkania warsztatowe, spotkania z psychologami specjalizującymi się we wspieraniu rozwoju uzdolnień oraz spotkania z doradcą zawodowym charakteryzuje się identyfikacją uzdolnień oraz predyspozycji zawodowych.
Zadanie 1. DIAGNOZA.
Odnosząc się do celu głównego projektu w tym zwiększenia oferty edukacyjnej szkół i placówek systemu oświaty przeprowadzona zostanie rekrutacja. Materiały promocyjno- informacyjne dostępne będą m.in. na stronie Internetowej, w PP-P w (…), w (…) LO w (…) oraz w Starostwie Powiatowym w (…). W wyżej wymienionych placówkach zostaną udostępnione formularze rekrutacyjne do projektu. Uczeń będzie miał możliwość otrzymania wsparcia w postaci diagnozy, która umożliwi mu udział w systemie wspierania uczniów szczególnie uzdolnionych.
Poniższa diagnoza ma na celu określenie dalszego wsparcia ucznia zdolnego. Diagnoza będzie obejmowała:
1)wywiad z uczniem, odbywający się w celu zbadania jego preferencji, uzdolnień, zainteresowań,
2)przeprowadzenie serii testów diagnostycznych m.in.: testy do badania inteligencji - pozwalające na uzyskanie pełniejszego obrazu zdolności dziecka, testy do badania twórczego myślenia - zastosowanie jako narzędzie w celach przesiewowych, inne testy, które badający psycholog uzna za uzupełniające w celu sporządzenia opinii.
Opinia ma na celu indywidualizację wsparcia. Po diagnozie psycholog wraz z opiekunem talentów stworzą listę uczniów przebadanych w danym roku szkolnym z najwyższym wynikiem punktów uzyskanych w trakcie diagnozy. Uczniowie zrekrutowani do projektu po diagnozie będą mogli skorzystać z pozostałych form wsparcia m.in.: z warsztatów, wycieczki edukacyjnej, debaty, nagrody, spotkań z psychologiem i doradcą zawodowym. W ramach wykonanej diagnozy Opiekun Talentów stworzy listy uczniów zakwalifikowanych do kolejnych form wsparcia.
ZADANIE 2. OPIEKUN TALENTÓW.
Opiekun talentów będzie pełnił szczególną rolę we wdrożeniu działań projektowych, który będzie prowadził rekrutację uczniów do projektu „(…)”, zgodnie z regulaminem projektu, prowadził będzie nadzór nad przeprowadzaniem diagnoz, konsultację programów opracowanych na potrzeby warsztatów, konsultację realizowanych form wsparcia, konsultacje z nauczycielami, którzy będą prowadzić warsztaty, autorskich programów nauczania, prowadzenie obserwacji oraz konsultacji realizowanych form wsparcia, nadzór nad formami wsparcia dla rodziców/opiekunów prawnych uczniów biorących udział w projekcie, opracowywanie rekomendacji dotyczących udziału uczniów uzdolnionych w dodatkowych formach wsparcia poza siedzibą placówki, współpraca ze szkołami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, personelem zatrudnionym w ramach Projektu, z właściwymi organami samorządu terytorialnego oraz z instytucjami zaangażowanymi w realizację projektów w ramach naboru wniosków o dofinansowanie; właściwe prowadzenie dokumentacji pracy opiekuna talentów, przekazywanie bieżących informacji na portalach społecznościowych oraz na stronie internetowej. Opiekun talentów będzie, współpracował z wnioskodawcą, nauczycielami prowadzącymi warsztaty i uczestnikami projektu. Podstawą realizacji zadania będzie: karta czasu pracy oraz lista płac.
Zadanie numer 3. SPOTKANIE Z PSYCHOLOGIEM.
W ramach wsparcia uczeń zrekrutowany do projektu będzie uczestniczył w indywidualnych i grupowych spotkaniach z psychologiem. Priorytetem tej formy wsparcia jest skoordynowanie działań na rzecz wielopłaszczyznowego procesu wspierania ucznia utalentowanego oraz wsparcie psychologiczne uczniów zdolnych co będzie miało wpływ na zwiększenie szans na sukces uczniów w dalszej edukacji i karierze zawodowej.
Zadaniem psychologa będzie m.in. badanie możliwości rozwojowych uczniów i czynniki środowiskowe, które wpływają na ich funkcjonowanie w tym stwarzanie warunków do ich aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym, inspirowanie uczniów do własnych poszukiwań, znajdowania indywidualnych form samodoskonalenia te formy będą doskonalone wraz z uczniami.
Zadanie numer 4. SPOTKANIE Z DORADCĄ ZAWODOWYM.
Zadanie wynikające z diagnozy potrzeb edukacyjnych i obejmujące kształtowanie ścieżki edukacyjnej/zawodowej ucznia uzdolnionego. Doradztwo zawodowe jest ważnym elementem wspierającym rozwój talentów oraz uczenie umiejętności, które podnoszą wiarę we własną siłę, wzmocnią poczucie skutecznych działań w zakresie adekwatnego odnalezienia się młodego człowieka na rynku pracy.
Spotkania obejmą m.in.: opracowanie diagnozy predyspozycji, realizację zajęć indywidualnych i grupowych z doradztwa zawodowego uwzględniających aspekty przełamywania stereotypów płciowych w wyborze zawodu oraz promocję kierunków z obszaru STEM, szczególnie wśród dziewcząt. Doradca będzie się spotykał z uczestnikami projektu podczas spotkań indywidualnych oraz spotkań grupowych.
Zadanie numer 5. SPOTKANIA DLA RODZICÓW.
Diagnoza potrzeb edukacyjnych Powiatu A. ukazała potrzebę wsparcia rodziców/opiekunów prawnych w kwestii wsparcia ucznia i jego rodziny, które ma na celu ukierunkowanie działań związanych z rozwojem uzdolnień i kształtowanie kompetencji zawodowych w postaci spotkań z doradcą zawodowym oraz z psychologiem. Zaplanowano w ramach tego zadania dwie formy wsparcia:
1)grupowe spotkania dla rodziców/opiekunów prawnych z doradcą zawodowym,
2)grupowe spotkania dla rodziców/opiekunów prawnych z psychologiem.
Realizowane będą spotkania służące pogłębianiu i wymianie doświadczeń, spotkania te umożliwiać będą pogłębienie świadomości i kompetencji w zakresie budowania trwałych i szczęśliwych relacji rodzinnych, a także będą ukierunkowane na odpowiednie wsparcie ucznia zdolnego.
Zadanie numer 6. Warsztaty z KREATYWNOŚCI PRZESTRZSENNO - MATEMATYCZNEJ.
Podstawą zadania jest kształtowanie postaw twórczych, w tym rozwijanie kreatywności w myśleniu i działaniu. Uczeń zdolny zainteresowany jest m.in. udziałem w konkursach, olimpiadach. W związku z tym jest zainteresowany zarówno rozwiązywaniem zadań konkursowych, jak i poznawaniem metod tematów, które w rozwiązywaniu tego typu zadań mogą mu pomóc. Nauczyciel w ramach warsztatów będzie dla niego mentorem, będzie prowadził rolę przewodnika, będzie angażował ucznia do samodzielnego myślenia, poszukiwania pomysłów i rozwiązania problemów, uzasadniania własnego zdania.
Zadanie numer 7. WARSZTATY Z KREATYWNOŚCI HUMANISTYCZNEJ.
Projekt oparty jest na rozwijaniu potencjału twórczego, konstruktywnego i kreatywnego podejścia do przedmiotów humanistycznych. Podstawowym założeniem dydaktycznym projektu jest dążenie do kształtowania tzw. kompetencji miękkich. Kompetencje te zapewniają sprawne zarządzanie sobą oraz wysoką skuteczność interpersonalną. Opisywane są pod postacią cech osobowości (np. samodzielność, odpowiedzialność, kreatywność, rozpoznawanie swoich mocnych i słabych stron, odporność na stres, wysoka automotywacja, innowacyjność i podatność na zmiany, itp.) oraz umiejętności interpersonalnych (np. komunikatywność, empatia, tolerancja, umiejętność pracy w zespole, umiejętność przekonywania i negocjowania, itp.).
Zadanie numer 8. WYJAZDY.
W ramach zadania przewidziano sfinansowanie kosztów dojazdu uczniów na formy wsparcia, dzięki którym uczeń poszerzy swoją wiedzę i uatrakcyjni to pozostałe formy wsparcia. Celem zadania jest zapewnienie korzystania uczniom z ofert uczelni wyższych, a także udział w wydarzeniach zaplanowanych w ośrodkach kultury. Zaplanowane formy obejmują:
1)dojazd na spotkania akademickie,
2)udział w różnego rodzaju wydarzeniach kulturalnych terenie kraju które rozwiną kompetencje m.in. do muzeów, kin, teatrów.
Zadanie numer 9. NAGRODY.
Nagroda dla uczestnika projektu jest formą wsparcia skupioną na podwyższeniu możliwości rozwijania kompetencji uczniów zdolnych. Wpisując się w cel projektu, nagroda uatrakcyjni jakość projektu i będzie dodatkową formą motywacji wpływającą na efektywność i zaangażowanie ucznia w procesie edukacyjnym. Będzie działała stymulująco i pobudzała do wysiłku.
Zadanie numer 10. DEBATA.
Uczniowie w ramach zadania pod nazwą debata będą rozwijać swoje umiejętności wystąpień, wypowiadania się na forum, dzielenia się wiedzą, umiejętność twórczego i krytycznego myślenia, a także umiejętność współpracy zespołowej.
Debata uczniowska będzie zwiększać szansę uczniów w dalszym rozwoju. Uczestnictwo w debacie pozwoli na rozwój kompetencji społecznych.
Zadanie numer 11. WYCIECZKA EDUKACYJNA.
Formy wsparcia dla uczniów będą przeprowadzone w formule wycieczki podczas której odbywałyby się zajęcia m.in. o charakterze naukowym i warsztatowym. Celem głównym zadania jest uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej oraz zwiększenie świadomości i zainteresowań uczniów środowiskiem lokalnym. Przykładowa tematyka form wsparcia m.in. centra nauki, parki naukowe, muzea, zwiedzanie miasta z przewodnikiem, wydarzenia kulturalne (np. wyjście do teatru, muzeum, pokazy, wystawy). Wycieczki będą organizowane do miast na terenie całego kraju.
Zadanie numer 12. ZAKUP MATERIAŁÓW EKSPLOATACYJNYCH.
Materiały eksploatacyjne niezbędne do prowadzenia zajęć. Na potrzeby prowadzonych form wsparcia, konieczny będzie zakup materiałów eksploatacyjnych (m.in. papier, tonery), który przyczyni się do podwyższenia jakości prowadzonych dla uczniów warsztatów.
Wykorzystane będą w procesie badawczo-rozwojowym, w celu uatrakcyjnienia formuły zajęć, wykorzystania wiedzy i umiejętności w praktycznych ćwiczeniach. Materiały do przygotowania m.in. materiałów edukacyjnych, kart ćwiczeń na zajęcia z uczniami.
Materiały te będą również wykorzystane podczas przeprowadzania diagnoz predyspozycji uczniów przez psychologów w PPP (…) m.in. do przeprowadzania dedykowanych testów diagnostycznych, sporządzaniu opinii o uczniu oraz przez doradcę zawodowego w m.in. kwestionariuszy dla uczniów, skrypty dla rodziców. Dzięki zakupom materiałów wzrośnie atrakcyjność i jakość oferty edukacyjnej w zakresie wspierania uzdolnień uczniów. Materiały zostaną przekazane dla Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w (…) oraz (…) Liceum Ogólnokształcącego w (…).
Zadanie numer 13. POMOCE DYDAKTYCZNE.
Rodzaj pomocy dydaktycznej będzie dostosowany do programów zajęć opracowywanych z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych uczniów, po zestawieniu tych informacji z posiadanym wyposażeniem. Zakup pomocy dydaktycznych jest niezbędny do realizacji form wsparcia w postaci diagnozy i warsztatów. Dzięki zakupom pomocy dydaktycznych wzrośnie atrakcyjność i jakość oferty edukacyjnej w zakresie wspierania uzdolnień uczniów.
Planuje się zakup następujących pomocy dydaktycznych: (...)
Zaplanowano również pomoce dydaktyczne do warsztatów humanistycznych, objęte są wsparciem w ramach których uczeń będzie miał możliwość uczenia się podczas zajęć samodzielności, kreatywności oraz podniesienia swoich umiejętności interpersonalnych. Pomoce będą używane w salach w których będą odbywać się zajęcia, (...)
Zadanie numer 14. KOSZTY POŚREDNIE.
Instytucją odpowiedzialną za wdrożenie projektu będzie Wnioskodawca przy współpracy Poradni Psychologicznej - Pedagogicznej w (…) oraz (…) Liceum Ogólnokształcące w (…). Personel zarządzający projektem stanowią pracownicy Wnioskodawcy.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
W związku z wezwaniem do uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z 18 października 2024 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dotyczącego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej złożonego 5 września 2024 r. informują Państwo jak niżej:
Zgodnie z ustawą z 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (określone w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym) samodzielnie lub poprzez powołane samorządowe jednostki budżetowe.
W związku z powyższym, Powiat wykonuje zarówno czynności podlegające opodatkowaniu VAT, czynności zwolnione przedmiotowo z VAT oraz czynności niepodlegające VAT, tj. pozostające całkowicie poza sferą rozliczeń VAT.
Powiat wyżej wymienione czynności wykonuje przy pomocy aparatu pomocniczego, jakim jest Starostwo Powiatowe. W związku z planowaną realizacją projektu faktury będą wystawione na Powiat A. oznaczony jako nabywca, a płatnikiem będzie Starostwo Powiatowe w (…).
Powiat wraz jednostkami biorącymi udział w projekcie będzie wykorzystywał efekty wyżej wymienionego projektu „(…)”, tzn. zapewnienie odpowiedniego wsparcia w rozwoju uczniom z indywidulanie zdiagnozowanymi uzdolnieniami, potrzebami i barierami o charakterze społeczno - ekonomicznym, wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W sytuacji gdyby efekty wyżej wymienionego projektu były wykorzystywane do celów działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza nie istniałaby możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Efekty wyżej wymienionego projektu nie będą wykorzystywane przez Powiat A. wraz z jednostkami organizacyjnymi do czynności opodatkowanych.
Świadczenie usług edukacyjnych jest na gruncie podatku VAT traktowane w sposób preferencyjny, ponieważ tego rodzaju usługa korzysta z przedmiotowego zwolnienia od podatku VAT.
Potwierdzeniem stanowiska w tej kwestii jest art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, który mówi, że zwalnia się z opodatkowania podatkiem VAT:
26) usługi świadczone przez:
a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Projekt będzie realizowany w placówkach: Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w (…), (…) LO w (…) oraz Starostwo Powiatowe w (…) zatem będzie służył czynnościom, które są zwolnione z VAT-u.
Pytanie
Czy Powiatowi jako czynnemu podatnikowi podatku VAT przystępującemu do realizacji projektu realizowanego ze środków (…) dla (…) na lata (…) przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur związanych z realizacją projektu?
Państwa stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu
Powiat A. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towaru usług, w związku z czym może odliczyć podatek naliczony przy zakupie towarów i usług. Jednakże w związku z realizacją przedmiotowego projektu zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Powiat do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z realizacją Projektu Powiat A. nie będzie dokonywał odliczeń podatku VAT, jak również nie będzie dokonywał sprzedaży w związku z projektem. Powiat A. przyjmuje założenie, że nie uzyska przychodów w wyniku realizacji wyżej wymienionego projektu.
Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat A. nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania: „(…)”. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione zostaną określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, z których nabyciem podatek został naliczony i są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona we wniosku sytuacja wskazuje, że zrealizowane zadania: Diagnoza, Opiekun Talentów, spotkania z psychologiem, spotkanie z doradcą zawodowym spotkania dla doradców, warsztaty z kreatywności przestrzenno – matematycznej, warsztaty z kreatywności humanistycznej, wyjazdy edukacyjne, zakup nagród, debata, wycieczka edukacyjna, zakup pomocy dydaktycznej nie będą służyły do prowadzenia przez jednostki działalności gospodarczej.
Z przepisów wynika, iż organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług. W związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego oraz że, jednostki świadczące usługi w zakresie kształcenia i wychowania objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty są zwolnione z opodatkowania VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Według art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 107):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Katalog zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, które wykonuje powiat został określony w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – efekty wyżej wymienionego projektu „(…)” będą wykorzystywane przez Państwa do czynności zwolnionych od podatku. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi z tytułu realizacji ww. projektu.
Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „(…)”, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.
Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ponadto informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania), tj. prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).