Brak możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków UE. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Brak możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków UE.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków UE w ramach umowy zawartej (...)2024 r. nr (...). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Stowarzyszenie (…) (dalej: A lub Stowarzyszenie) jest organizacją branżową typu NGO, której działalność statutowa związana jest z szeroko pojętą działalnością wspierającą dla otoczenia prawnego i gospodarczego swoich członków, którzy związani są z branżą (...). Działania polegają na lobbingu na rzecz branży w organach administracji krajowej i UE, organizacji transferu wiedzy dla swoich członków – począwszy od wiedzy na temat prawny, związanej z obowiązkami formalnymi czy też wiedzy typowo branżowej związanej z technologią. A współpracuje w tym zakresie z większością czołowych polskich instytutów badawczych i uczelni, które działają na polach związanych z branżą. A utrzymuje się ze składek członkowskich, pozyskuje także dotacje na konkretne projekty szkoleniowe lub rozwojowe. A prowadzi także działalność gospodarczą, która obejmuje nieliczne inicjatywy typowo gospodarcze – przede wszystkim organizację targów technologicznych w ramach, których pobiera opłaty od wystawców i uczestników. Przychody uzyskiwane w ten sposób są opodatkowane podatkiem VAT na zasadach ogólnych, A jest w związku z tym aktywnym podatnikiem podatku VAT.
A odlicza także VAT od kosztów, ale wyłącznie tych, które służą bezpośrednio działalności gospodarczej. Przychody z działalności statutowej (składki członkowskie i dotacje) nie są objęte podatkiem VAT, dlatego też wszystkie koszty związane z działalnością statutową w tym koszty ponoszone w ramach tej działalności nie są kosztami, od których można odliczyć VAT – ponoszone są więc przez Stowarzyszenie w kwocie brutto. W ramach działań objętych wsparciem ze środków Unii Europejskiej co do zasady podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowalnym. Od tej reguły istnieje jednak wyjątek, który pozwala uznać VAT za kwalifikowalny w projektach, o ile nie istnieje prawna możliwość jego odliczenia w związku z czym jest on ostatecznie ponoszony przez beneficjenta. Kierując się tą regułą, A występując o dofinansowania kilkunastu już projektów w ciągu ostatnich kilku lat zawsze zaliczał VAT jako kwalifikowalny, ponieważ projekty te realizowane były w ramach działalności statutowej. Ponadto nie prowadziły do uzyskania jakichkolwiek przychodów. Nie istniała więc możliwość odzyskania podatku VAT zawartego w kosztach projektów.
Zarówno w ramach Programu Operacyjnego (…), jak i w Programie Operacyjnym (…), A występowało o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, uzyskując za każdym razem potwierdzenie poprawnego rozumienia przepisów. Ponadto w Programie Operacyjnym (…), A wystąpiło także o dofinansowanie kilku projektów, zaliczając VAT do kosztów kwalifikowalnych na podstawie oświadczenia. Wynikało to z faktu, że obowiązek uzyskania indywidualnej interpretacji podatkowej nie pojawił się jako obowiązkowy załącznik wniosku o rozliczenie projektu, a projekty realizowane przez Stowarzyszenie są analogiczne do tych przeprowadzanych we wcześniejszych latach, (…) Oddział Regionalny (...) znając sytuację nie wymagał od A przedstawienia interpretacji indywidualnej. W związku z audytem wdrażania programów współfinansowanych przez Unię Europejską w Polsce, jaki miał miejsce na początku roku 2022, instytucja audytowa zaleciła Instytucjom Pośredniczącym, aby te wymagały każdorazowo interpretacji indywidualnej w przypadku uznania kwalifikowalności podatku VAT z kosztów projektów. W związku z powyższym, A wystąpiło do Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie interpretacji dla wszystkich projektów, w których VAT został uznany za kwalifikowalny. W pierwszej fazie do projektów aktualnie weryfikowanych przez Instytucję Pośredniczącą (...), w kolejnej do projektów już rozliczonych.
Złożony wniosek dotyczy projektu, który planują Państwo zrealizować w ramach działania (…) Europejskiego Funduszu (…). Wniosek o dofinansowanie numer (...) z (…)2024 r. dotyczy „(…)”.
W ramach wdrażania tzw. (…), A realizuje działania wspierające członków Stowarzyszenia o charakterze niekomercyjnym. W ramach tych działań prowadzone są akcje promocyjne (...). Zapewnione jest także wsparcie członków w zakresie transferu wiedzy m.in. poprzez prenumeratę pism branżowych, opracowań prawnych i rynkowych. Wszystkie usługi i materiały pozyskane w ramach projektu są nieodpłatnie przekazywane członkom lub stanowią własność intelektualną A i jej członków. W ramach projektu A nie uzyskuje żadnych przychodów, nie prowadzi obrotu (…), skupu (…) nie uczestniczy w mechanizmie wycofania z rynku tzw. (...). Wszystkie koszty projektu finansowane są w (…)% ze środków Europejskiego Funduszu (…) i w (…)% ze środków statutowych A (wkład własny).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT: „w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do ich odliczenia (...)”. Jeśli zatem realizacja projektu nie prowadzi do powstania przychodów, podatnikowi nie przysługuje prawo do odzyskania VAT. Tym samym spełniony jest warunek uznania VAT za kwalifikowalny w projekcie, ten może być bowiem kwalifikowalny tylko w przypadku, kiedy beneficjentowi nie przysługuje prawo jego zwrotu i jest on przez niego ostatecznie poniesiony. Zgodnie z dotychczasową praktyką stosowaną we wcześniejszych projektach tego typu, A uznało VAT w tym projekcie za kwalifikowalny. Jest to również o tyle istotne, że takie podejście jest całkowicie neutralne dla samego Stowarzyszenia – ponieważ w przypadku nieuznania możliwości kwalifikowalności podatku VAT, powinien on podlegać zwrotowi. W tym przypadku jednak nie ma możliwości odliczenia VAT, może być on więc uznany za kwalifikowalny – w tej sytuacji jest on pokryty w (...)% ze środków UE, w (…)% ze środków Stowarzyszenia – co jest wariantem najkorzystniejszym z punktu widzenia interesu Skarbu Państwa.
Nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu w ramach działania (...), nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
A występowało już w roku 2023 z analogicznymi wnioskami ORD-IN dla tożsamych projektów z lat (…) – za każdym razem uzyskując pozytywną interpretację Krajowej Informacji Skarbowej.
Pytanie
Czy podatek VAT zawarty w kosztach poniesionych w ramach realizacji projektu dofinansowanego ze środków UE, realizowanego w ramach działalności statutowej Stowarzyszenia, a w ramach którego Stowarzyszenie nie osiąga przychodów – a pokrywa te koszty z dotacji oraz środków ze składek członkowskich, które nie są opodatkowane podatkiem VAT, można uznać za niemożliwy do odzyskania oraz ostatecznie poniesiony przez A?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), dalej „ustawa”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma podatku wynikającego z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu zakupu towarów i usług.
Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, przewyższa w danym okresie rozliczeniowym kwotę podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia tej różnicy w podatku należnym za kolejne okresy lub do zwrotu nadwyżki na rachunek bankowy.
Szczegółowe zasady zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone są w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Powyższe przepisy wskazują, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie w przypadku spełnienia określonych warunków, tj. gdy odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli takich, które prowadzą do powstania zobowiązania podatkowego.
Przepisy te wykluczają zatem możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warto również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego zostało zagwarantowane podatnikowi pod warunkiem spełnienia tzw. przesłanek pozytywnych, jak np. wykorzystywanie zakupów do czynności opodatkowanych, oraz braku przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten zawiera wykaz wyjątków, które uniemożliwiają podatnikowi obniżenie kwoty podatku należnego o podatek naliczony.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu podatku, jeśli transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona z podatku.
Ponadto, jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku nie przysługuje podatnikom, którzy nie są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT, zgodnie z art. 96, z wyjątkiem przypadków wskazanych w art. 86 ust. 2 pkt 7.
W związku z tym, tylko zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT mogą korzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Aby zatem podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia towarów i usług, musi spełnić przesłanki pozwalające uznać go za podatnika VAT działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które samodzielnie wykonują działalność gospodarczą, niezależnie od celu czy rezultatu tej działalności.
Z kolei art. 15 ust. 2 ustawy określa, że działalność gospodarcza obejmuje wszelkie działania producentów, handlowców i usługodawców, w tym pozyskiwanie zasobów naturalnych i działalność rolniczą, a także wolne zawody. Obejmuje to w szczególności działania polegające na ciągłym wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w celach zarobkowych.
Ustawa definiuje podatnika jako podmiot prowadzący samodzielną działalność gospodarczą, niezależnie od jej formy prawnej, celu czy wyniku, co umożliwia szerokie zastosowanie tej definicji do podmiotów funkcjonujących w obrocie gospodarczym.
Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach, jednak dochód z tej działalności musi służyć realizacji celów statutowych, bez możliwości podziału go między członków.
Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.
Jak wynika z przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy wymaga, aby nabyte towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika VAT do działalności opodatkowanej. W przedmiotowej sprawie taki związek nie istnieje.
Mając na uwadze powyższe, A uznaje, że wydatki poniesione w ramach projektu polegającego na wdrożeniu (...), które nie prowadzą do uzyskania jakichkolwiek przychodów, a które pokrywane będą częściowo z dotacji z Europejskiego Funduszu (…) (…%), oraz przychodów statutowych w postaci składek członkowskich (…%) – oba źródła finansowania są zwolnione z podatku VAT przedmiotowo – zgodnie zatem z art. 86 ust. 1 ustawy towary i usługi nabyte w ramach tego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi nie będzie przysługiwać zatem prawo do ich odliczenia. Tym samym można uznać, że VAT zawarty w kosztach projektu będzie podatkiem ostatecznie poniesionym przez podatnika, w związku z czym może zostać uznany za kwalifikowalny w projekcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Według art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.
Wskazać należy, że na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.
Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT od zakupów dotyczących projektu dofinansowanego ze środków UE.
Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W niniejszej sprawie związek taki nie występuje.
Wskazali Państwo, że:
·wniosek dotyczy projektu, który planują Państwo zrealizować w ramach działania (…) Europejskiego Funduszu (…). Wniosek o dofinansowanie numer (...) z (…)2024 r. dotyczy „(…)”;
·w ramach wdrażania tzw. (...), A realizuje działania wspierające członków Stowarzyszenia o charakterze niekomercyjnym. W ramach tych działań prowadzone są akcje promocyjne (...). Zapewnione jest także wsparcie członków w zakresie transferu wiedzy m.in. poprzez prenumeratę pism branżowych, opracowań prawnych i rynkowych;
·wszystkie usługi i materiały pozyskane w ramach projektu są nieodpłatnie przekazywane członkom lub stanowią własność intelektualną A i jej członków. W ramach projektu A nie uzyskuje żadnych przychodów;
·nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu w ramach działania (...), nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zatem, nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, gdyż nie będzie spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W konsekwencji, nie będzie Państwu przysługiwać prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowych wydatków, nie będą Państwo mieli również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. W związku z tym, że nie będą Państwo spełniać tego warunku, nie będą Państwo mieli możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Podsumowanie
Nie będą Państwo mieli możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu kosztów poniesionych w ramach realizacji projektu dofinansowanego ze środków UE w ramach umowy zawartej (…) 2024 r. nr (...).
Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja indywidualna opiera się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).