Opodatkowania dostawy Kompleksu (budynku wraz z gruntem) w ramach aportu do spółki oraz prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacj... - Interpretacja - null

shutterstock

Opodatkowania dostawy Kompleksu (budynku wraz z gruntem) w ramach aportu do spółki oraz prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacj... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Opodatkowania dostawy Kompleksu (budynku wraz z gruntem) w ramach aportu do spółki oraz prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją tej inwestycji.

Interpretacja indywidualna

- stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania dostawy Kompleksu w ramach aportu do Spółki oraz prawa do odliczenia podatku od wydatków związanych z realizacją tej inwestycji.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 24 października 2024 r., które wpłynęło 25 października 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT) zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należą m.in. zadania w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, obejmujących sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych urządzeń sportowych stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym.

Zadania własne z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych Gmina realizuje za pośrednictwem spółki A. w (…) (dalej: Spółka), której jest jedynym udziałowcem. Spółka jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. W przeszłości realizacją zadań własnych Gminy w tym zakresie zajmował się Ośrodek (…) (dale: O.), będący gminną jednostką budżetową.

Jak wynika z uchwały nr (…) Rady Miejskiej (…) z dnia 30 października 2019 r. w sprawie likwidacji O.:

  • likwiduje się jednostkę budżetową Gminy (…) - Ośrodek (…) i w (…) - 1 stycznia 2019 r. - rozpoczęcie likwidacji, 31 grudnia 2019 r. - zakończenie likwidacji,
  • mienie po zlikwidowanej jednostce zostało przekazane Spółce na podstawie umów cywilno-prawnych.

Spółka została powołana z dniem 24 lipca 2019 r.

W przeszłości Gmina podjęła decyzję o budowie (…). W szczególności, zamiar realizacji zadania polegającego na budowie takiego obiektu wynika z zapisów uchwały nr (…) z dnia (…) lutego 2019 r. w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2019 r. (dalej: Uchwała). Przedmiotową Uchwałą wprowadzono nowe zadania, w tym „(…)” (dalej: Inwestycja). Jednocześnie Gmina od momentu podjęcia decyzji o realizacji Inwestycji planowała ten majątek wykorzystywać do działalności podlegającej opodatkowaniu VAT. Pierwotnym zamiarem Gminy było udostępnienie tego majątku na podstawie zawartej w tym zakresie umowy dzierżawy ze Spółką.

Przekazanie placu budowy miało miejsce w dniu (…) października 2020 r. Zgłoszenie zakończenia prac przez wykonawcę odbyło się dnia (…) grudnia 2021 r., a zakończenie czynności odbiorowych nastąpiło w dniu (…) grudnia 2021 r. Całkowita wartość netto Inwestycji - zgodnie z dowodem OT nr (…) z dnia (…) lutego 2022 r. przyjęcia nowego środka trwałego - wyniosła (…) PLN.

Kompleks jest obiektem zlokalizowanym na działce nr (...) ((..)) o powierzchni (…) ha. Na działce tej znajduje się także obiekt pływalni (dalej: Obiekt Wodny), którego budowa została rozpoczęta kilka lat wcześniej, aniżeli rozpoczęcie budowy Kompleksu (przykładowo, jedne z pierwszych wydatków na Obiekt Wodny Gmina poniosła już w 2014 r.) kompleks oraz Obiekt Wodny zlokalizowane są na tej samej działce.

W obiekcie Kompleksu znajdują się w szczególności:

  • dwie sauny fińskie,
  • tężnia solankowa,
  • łaźnia parowa,
  • sauna (…) (sauna na podczerwień).

Kompleks połączony jest tzw. „łącznikiem” z Obiektem Wodnym jednakże oba obiekty stanowią odrębne środki trwałe. Powyższe wynikało w szczególności z faktu, że inwestycje te były realizowane niezależnie, w innych okresach, na podstawie innych uchwał Rady Gminy, w oparciu o odrębne pozwolenia na budowę. Ponadto, budowa Obiektu Wodnego była współfinansowana z innych źródeł zewnętrznych, tj. ze środków Ministerstwa (…), z Województwa (…) oraz z PFRONu. Natomiast budowa Kompleksu była realizowana jedynie ze środków własnych Gminy oraz z Rządowego Funduszu Rozwoju Inwestycji Lokalnych.

Zarówno Obiekt Wodny oraz Kompleks są obecnie przedmiotem odpłatnej dzierżawy na rzecz Spółki na podstawie zawartej w tym zakresie umowy cywilnoprawnej. Kompleks został wydzierżawiony niezwłocznie po zakończeniu budowy tego obiektu tj. z dniem (…) grudnia 2021 r. w drodze aneksu do umowy dzierżawy dotyczącej Obiektu Wodnego.

W pierwszych 7 miesiącach funkcjonowania Kompleksu, czynsz dzierżawny przypadający na tenże obiekt ustalony został samodzielnie przez Gminę, aczkolwiek z uwzględnieniem wartości i wytycznych wynikających z wyceny niezależnego rzeczoznawcy sporządzonej dla Obiektu Wodnego i wynosił (…) PLN netto miesięcznie. Następnie Gmina uzyskała opinię rzeczoznawcy z dnia (…) czerwca 2022 r., w której wskazana została wysokość czynszu dzierżawnego przypadającego na obiekt Kompleks w wysokości (…) PLN netto miesięcznie. W związku z powyższym, w drodze kolejnego aneksu do umowy dzierżawy zawartej ze Spółką, Gmina zwiększyła odpowiednio kwotę czynszu dzierżawnego przypadającą na Kompleks tj. łączny czynsz wynosi obecnie (…) PLN netto miesięcznie ((…) PLN - Obiekt Wodny plus (…) PLN - Kompleks).

Powyższe zwiększenie wartości czynszu obowiązuje od dnia (…) sierpnia 2022 r.

Gmina dokumentuje ww. usługę dzierżawy za pomocą faktur VAT wystawionych na Spółkę i rozlicza VAT należny z tego tytułu w swoich rozliczeniach VAT.

Gmina w sierpniu 2024 r. podjęła zamiar wniesienia Kompleksu w drodze wkładu niepieniężnego (aportu) do Spółki. W tym celu Gmina dokona podziału geodezyjnego działki, na której mieści się zarówno Kompleks oraz Obiekt Wodny w taki sposób, aby po podziale oba obiekty były posadowione na odrębnych działkach. Przedmiotem aportu będzie zarówno grunt, na którym mieści się Kompleks jak również cały budynek wraz z infrastrukturą. Przekazanie przez Gminę tej nieruchomości aportem do Spółki nastąpi jeszcze w 2024 r. i zostanie udokumentowane aktem notarialnym oraz fakturą wystawioną przez Gminę na Spółkę.

W zamian za aport Gmina obejmie udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki. Wartość przedmiotu wkładu w zakresie Inwestycji zostanie ustalona alternatywnie jako:

1.wartość brutto udziałów - na wartość zapłaty składać się będzie wartość nominalna udziałów Spółki otrzymanych w zamian za aport (tj. kwota netto) oraz kwota podatku od towarów i usług;

2.wartość netto udziałów oraz zapłata VAT w formie pieniężnej - kwota zapłaty pomniejszona o kwotę podatku VAT, przy czym na wartość zapłaty składać się będzie wartość nominalna udziałów Spółki otrzymanych w zamian za aport (tj. kwota netto), natomiast kwota podatku od towarów i usług wpłacona zostanie - zgodnie z ustaleniami stron - przez Spółkę.

Wartość nominalna udziałów, jakie Gmina otrzyma od Spółki będzie odpowiadać wartości Inwestycji (kosztom budowy infrastruktury) wraz z wartością gruntu, przekazanej do Spółki.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że w ramach planowanego aportu na Spółkę zostanie przeniesiona jedynie własność infrastruktury wytworzonej w ramach Inwestycji oraz grunt tj. nie dojdzie do przeniesienia innych elementów wymienionych w art. 55(1) Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2024 r. poz. 1061). Planowana transakcja wniesienia aportu nie obejmie zatem przeniesienia żadnych należności Gminy, rachunków bankowych ani środków pieniężnych zdeponowanych na rachunkach Gminy. Spółka nie przejmie również żadnych zobowiązań Gminy (w szczególności zobowiązań z tytułu pożyczek lub kredytów) i nie dojdzie do przeniesienia umów o pracę osób zatrudnionych w Gminie (tj. nie dojdzie do przeniesienia zakładu pracy). Powyższe wynika z tego, iż infrastruktura powstała w ramach Inwestycji stanowi wyłącznie jeden z elementów całości infrastruktury sportowo‑rekreacyjnej występującej na terenie Gminy.

Gmina podkreśla, że przedmiot aportu na moment wniesienia go do Spółki nie będzie wyodrębniony na płaszczyźnie:

  • organizacyjnej - przejawem tego będzie brak statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze, który ten przedmiot by wyodrębniał;
  • finansowej - planowana transakcja wniesienia aportu nie obejmie przeniesienia należności Gminy, jak również przeniesienia rachunków bankowych oraz środków pieniężnych zdeponowanych na rachunkach Gminy, ponadto Spółka nie przejmie również zobowiązań Gminy (w szczególności zobowiązań z tytułu pożyczek lub kredytów);
  • funkcjonalnej - w ramach planowanego aportu nie dojdzie do przeniesienia umów o pracę osób zatrudnionych w Gminie (tj. nie dojdzie do przeniesienia zakładu pracy).

Kompleks stanowi budynek w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (art. 3 pkt 2 ustawy). Jednocześnie pierwsze zasiedlenie Kompleksu miało miejsce ponad 2 lata temu, w konsekwencji zasadniczo jego dostawa w formie aportu do Spółki podlegałaby zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Gmina jednak wraz ze Spółką planuje złożyć zgodne oświadczenie w akcie notarialnym dokumentującym aport Kompleksu, informujące, że obie strony wybierają opodatkowanie VAT tej transakcji i rezygnują ze zwolnienia z VAT zgodnie z treścią art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, z uwzględnieniem danych, o których mowa w art. 43 ust. 11 ustawy o VAT.

Gmina dotychczas nie dokonywała odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z Inwestycją, bowiem w pierwszej kolejności Gmina zamierzała potwierdzić przedmiotową kwestię w drodze wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Po uzyskaniu potwierdzenia, że prawo do odliczenia VAT do wydatków związanych z realizacja Inwestycji Gminie przysługuje, Gmina zamierzała dokonać korekty VAT w tym zakresie, zgodnie z metodologią przewiedzianą w art. 86 ust. 13 ustawy o VAT.

Gmina wskazuje, że jej wniosek dotyczy tylko i wyłącznie wydatków na budowę Kompleks, nie dotyczy on natomiast wydatków na budowę Słonecznego Parku Wodnego.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina nie poniosła i nie będzie ponosiła nakładów na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym Budynku Kompleksu, których wartość przekroczyła/przekroczy 30% wartości początkowej Budynku.

Jak Gmina wskazała powyżej, nie poniosła i nie będzie ponosiła nakładów na ulepszenie Budynku Kompleksu, których wartość przekroczyła/przekroczy 30% wartości początkowej Budynku. Zatem nie przysługiwało i nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia VAT w tym zakresie, bowiem Gmina nie poniosła/nie poniesie wydatków na ulepszenie Budynku.

Jak Gmina wskazała powyżej, nie dokonywała i nie będzie dokonywała ulepszenia Budynku Kompleksu.

Budynek ten, od momentu oddania go do użytkowania po wybudowaniu jest udostępniony na podstawie umowy dzierżawy Spółce, tj. jest wykorzystywany do czynności, które zdaniem Gminy stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

Do dnia wniesienia Budynku aportem Gmina nie zamierza zmieniać dotychczasowego sposobu wykorzystania Budynku, tj. będzie on przedmiotem odpłatnej dzierżawy na rzecz Spółki do dnia wniesienia aportem. Gmina nie planuje zakończyć dzierżawy we wcześniejszym terminie i do dnia wniesienia Budynku aportem do Spółki, wykorzystywać go do jakichkolwiek innych czynności. Budynek będzie dzierżawiony przez Gminę aż do dnia wniesienia go aportem do Spółki.

Pytania

1.Czy dokonanie aportu niepieniężnego, tj. wniesienie majątku powstałego w ramach Inwestycji (wraz z gruntem, na którym się on znajduje) do Spółki, będzie stanowiło czynność opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT, przy założeniu, że strony transakcji zrezygnują ze zwolnienia z VAT poprzez złożenie zgodnego oświadczenia w akcie notarialnym dokumentującym aport zgodnie z treścią art. 43 ust. 10 ustawy o VAT?

2.Czy Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji w pełnej wysokości?

Pytanie nr 1 dotyczy pierwszego zdarzenia przyszłego. Pytanie nr 2 dotyczy pierwszego stanu faktycznego i drugiego zdarzenia przyszłego.

Państwa stanowisko w sprawie

1.Dokonanie aportu niepieniężnego, tj. wniesienie majątku powstałego w ramach Inwestycji do Spółki (wraz z gruntem, na którym się on znajduje), będzie stanowiło czynność opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT, przy założeniu, że strony transakcji zrezygnują ze zwolnienia z VAT poprzez złożenie zgodnego oświadczenia w akcie notarialnym dokumentującym aport zgodnie z treścią art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

2.Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji w pełnej wysokości zgodnie z metodologią przewidzianą w art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, tj. poprzez dokonanie korekt deklaracji podatkowych za okresy, w których powstało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego bądź poprzez dokonanie korekt za jeden z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych (nie później jednak niż w ciągu 5 lat licząc od początku roku w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast, przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się wszelkie czynności, polegające na przeniesieniu prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

Ponadto w myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 niniejszej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano tej czynności.

Stosownie natomiast do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednocześnie zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należą sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

W wybranych przypadkach, w ramach wykonywania zadań własnych, gmina występuje w roli podatnika VAT - podejmuje bowiem działania na podstawie umów cywilnoprawnych.

Natomiast o opodatkowaniu VAT danej czynności można mówić wówczas, gdy spełnione są następujące przesłanki:

  • wchodzi ona w przedmiotowy zakres ustawy o VAT (kryterium przedmiotowe) oraz
  • jest wykonywana przez podatnika VAT działającego w takim charakterze (kryterium podmiotowe).

Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku Gminy - kiedy działa ona w charakterze podatnika VAT, należy dodatkowo przeanalizować przesłanki czy dana czynność jest objęta zakresem ustawy o VAT oraz czy mieści się w katalogu czynności opodatkowanych VAT wskazanym w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, do gminnego zasobu nieruchomości należą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności gminy i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste, oraz nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego gminy.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw, nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek, przekazywane jako wyposażenie tworzonych przedsiębiorstw państwowych oraz jako majątek tworzonych fundacji.

Gmina występuje w charakterze podatnika VAT w zakresie, w jakim działa w ramach czynności o charakterze cywilnoprawnym. Aport do takich czynności należy. Dokonywany jest w ramach stosunku wzajemnie zobowiązującego - Gmina zobowiązuje się przenieść na Spółkę własność określonej rzeczy, w zamian za udziały w Spółce. Tym samym, co do zasady, aport stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów.

Jednocześnie, ustawodawca przewidział, w wybranych przypadkach zwolnienie z VAT. Dla dostawy budynków, budowli lub ich części ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT, w szczególności, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest, co do zasady, zwolniona z VAT. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z uwagi na fakt, że do aportu dojdzie w drugiej połowie 2024 r., tj. po upływie dwóch lat od momentu pierwszego zasiedlenia (które miało miejsce w grudniu 2021 r.) Gmina mogłaby skorzystać ze zwolnienia z VAT, o którym mowa w ww. przepisie.

Jednocześnie, strony transakcji planują złożenie zgodnego oświadczenia w akcie notarialnym, który będzie dokumentował aport majątku Inwestycji do Spółki o rezygnacji z ww. zwolnienia i opodatkowanie VAT przedmiotowej transakcji.

Zgodnie bowiem z treścią art. 43 ust. 10 ustawy o VAT podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2)złożą:

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Jednocześnie stosownie do treści art. 43 ust. 11 ustawy o VAT oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3)adres budynku, budowli lub ich części.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy dokonanie aportu niepieniężnego, tj. wniesienie majątku powstałego w ramach Inwestycji (wraz z gruntem, na którym się on znajduje) do Spółki, będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT, przy założeniu, że strony transakcji zrezygnują ze zwolnienia z VAT poprzez złożenie zgodnego oświadczenia w akcie notarialnym dokumentującym aport zgodnie z treścią art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w m.in. interpretacji indywidulanej z dnia 27 października 2023 r. o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.402.2023.2.DP, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS) wskazał, iż: „Zatem, w sytuacji, gdy:

  • Spółka, tak jak Państwo, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz
  • strony transakcji złożą przed dniem transakcji do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla Spółki lub w umowie przenoszącej własność, zawartej w formie aktu notarialnego, wspólne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budowli

- wówczas aport Inwestycji będzie podlegał opodatkowaniu według właściwej stawki VAT.

Podobnie Dyrektor KIS wypowiedział się w interpretacji indywidualnej z dnia 1 września 2023 r. o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.357.2023.2.AM w której stwierdził, że: „Ponadto wskazali Państwo, że w zakresie wytworzonych w ramach Inwestycji sieci wodociągowej oraz sieci kanalizacji sanitarnej złożą Państwo ze Spółką zgodne oświadczenie na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o rezygnacji ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Zatem w sytuacji, gdy strony transakcji, tj. Państwo i Spółka zrezygnują z zastosowania zwolnienia od podatku, spełniając warunki z art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy, to transakcja wniesienia aportem Inwestycji będzie podlegała opodatkowaniu według właściwej stawki podatku VAT”.

Ad 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  • nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz
  • nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Mając na uwadze, że Gmina zrealizowała Inwestycję z zamiarem odpłatnego udostępnienia jej efektów (bazując na umowie cywilnoprawnej) na rzecz Spółki, stwierdzić należy, że ponosząc wydatki na realizację Inwestycji, Gmina działała jako podatnik VAT. W odniesieniu natomiast do związku dokonywanych nabyć z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT, w kontekście zawarcia ze Spółką umowy dzierżawy infrastruktury, która powstała w ramach Inwestycji a następnie przekazania tego majątku aportem (podlegającym opodatkowaniu VAT) do Spółki, również i ta przesłanka jest spełniona.

W ocenie Gminy za bezsporny należy uznać fakt, że ponoszenie wydatków inwestycyjnych na Inwestycję jest konieczne i bezpośrednio związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanej w postaci usługi dzierżawy oraz następnie aportu do Spółki.

Skoro Gmina jest zobowiązana do rozliczania VAT należnego z tytułu dzierżawy jak również będzie zobowiązana do rozliczenia VAT należnego z tytułu aportu to powinna mieć również prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W ocenie Gminy, stanowisko odmienne do przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślaną wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE lub Trybunał) oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina przytacza orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, że: „prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie zwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu realizacji tej sprzedaży.

Skoro bowiem Gmina jako czynny podatnik VAT zobowiązana będzie uiścić VAT należny, to powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących wykonywanie czynności opodatkowanych VAT.

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Natomiast w myśl ust. 7a wskazanej regulacji, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Stosownie do art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. Zgodnie z art. 91 ust. 3 ustawy o VAT, korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

W ocenie Gminy, cytowane powyżej przepisy nie mają zastosowania w sprawie Gminy. Jak bowiem Gmina wskazała, już na etapie realizacji Inwestycji Gmina zamierzała wykorzystywać jej majątek do czynności opodatkowanych VAT.

Tym samym, stosownie do treści art. 86 ust. 1 i 13 ustawy o VAT, Gmina uważa, że przysługuje jej prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w m.in. interpretacji indywidualnej z dnia 1 marca 2024 r. o sygn. 0114-KDIP4-3.4012.614.2023.2.RK, w której Dyrektor KIS stwierdził, że  „W konsekwencji, skoro nie można zastosować żadnego z przewidzianych zwolnień od podatku VAT do czynności wniesienia aportem Infrastruktury do Spółki, transakcja ta będzie podlegać opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów, przy zastosowaniu właściwej stawki podatku VAT. Ponadto, jak już wcześniej wskazano, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, będzie Państwu przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację Inwestycji. Prawo do odliczenia będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy”.

Podobne stanowisko Dyrektor KIS wyraził:

  • w interpretacji indywidualnej z dnia 3 listopada 2023 r. sygn. 0111-KDIB3-2.4012.511.2023.2.SR stwierdzając, iż „Podsumowując, w okolicznościach przedstawionych we wniosku wniesienie aportem powstałej infrastruktury wodociągowej do Spółki bezpośrednio po oddaniu jej do użytkowania, będzie stanowić odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT i niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku. Jednocześnie Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących wydatków poniesionych na realizację ww. inwestycji;
  • w interpretacji indywidualnej z dnia 27 marca 2024 r. sygn. 0114-KDIP4-3.4012.35.2024.2.MKA stwierdzając, że „W konsekwencji, skoro nie można zastosować żadnego z przewidzianych zwolnień od podatku VAT do czynności wniesienia aportem Infrastruktury do Spółki, transakcja ta będzie podlegać opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów, przy zastosowaniu właściwej stawki podatku VAT. Jak już wcześniej wskazano, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, będzie Państwu przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację Projektu. Prawo do odliczenia będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług (podatkiem VAT) reguluje  ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwana dalej „ustawą”.

Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 2 pkt 6 i 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

6) towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii;

22) sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby niebędące dostawą. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Usługą nie będzie natomiast takie świadczenie, którego treścią jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stanowi ono bowiem dostawę towarów.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być wykonana przez podatnika.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj.:

  • gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
  • gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Natomiast w związku z realizacją zadań, które organ władzy publicznej podejmuje jako podmiot prawa publicznego, nie będzie podatnikiem VAT, nawet jeśli pobiera należności, opłaty lub składki.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.).

Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Wskazali Państwo, że są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zrealizowali Państwo zadanie pn. „(…)” (Inwestycja). Od momentu podjęcia decyzji o realizacji Inwestycji planowali Państwo wykorzystywać ten majątek do działalności podlegającej opodatkowaniu. Pierwotnym zamiarem było udostępnienie majątku na podstawie zawartej w tym zakresie umowy dzierżawy ze Spółką. Kompleks jest obecnie przedmiotem odpłatnej dzierżawy na rzecz Spółki.

Kompleks został wydzierżawiony niezwłocznie po zakończeniu budowy tego obiektu, tj. z dniem 30 grudnia 2021 r.

W 2024 r. zamierzają Państwo przekazać tę nieruchomość aportem do Spółki. Czynność ta zostanie udokumentowana aktem notarialnym oraz fakturą wystawioną przez Państwa na Spółkę.

W zamian za aport obejmą Państwo udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki. Wartość przedmiotu wkładu w zakresie Inwestycji zostanie ustalona alternatywnie jako:

1.wartość brutto udziałów - na wartość zapłaty składać się będzie wartość nominalna udziałów Spółki otrzymanych w zamian za aport (tj. kwota netto) oraz kwota podatku od towarów i usług;

2.wartość netto udziałów oraz zapłata VAT w formie pieniężnej - kwota zapłaty pomniejszona o kwotę podatku VAT, przy czym na wartość zapłaty składać się będzie wartość nominalna udziałów Spółki otrzymanych w zamian za aport (tj. kwota netto), natomiast kwota podatku od towarów i usług wpłacona zostanie - zgodnie z ustaleniami stron - przez Spółkę.

Wartość nominalna udziałów, jakie Państwo otrzymają od Spółki będzie odpowiadać wartości Inwestycji (kosztom budowy infrastruktury) wraz z wartością gruntu, przekazanej do Spółki.

W ramach planowanego aportu na Spółkę zostanie przeniesiona własność infrastruktury wytworzonej w ramach Inwestycji oraz grunt, tj. nie dojdzie do przeniesienia innych elementów wymienionych w art. 551 Kodeksu cywilnego.

Mają Państwo wątpliwości, czy dokonanie aportu niepieniężnego, tj. wniesienie majątku powstałego w ramach Inwestycji (wraz z gruntem, na którym się on znajduje) do Spółki, będzie stanowiło czynność opodatkowaną, niekorzystającą ze zwolnienia, przy założeniu, że strony transakcji zrezygnują ze zwolnienia z VAT poprzez złożenie zgodnego oświadczenia w akcie notarialnym dokumentującym aport.

Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne, czy zawodowe.

W związku z wniesieniem wkładu do spółki realizują się dwa rodzaje świadczeń ekonomicznych:

  • wnoszący wkład (aport) przenosi na spółkę, do której dokonuje wkładu, prawo do rozporządzania określonymi składnikami majątku,
  • w zamian za aport wnoszący otrzymuje pewne uprawnienia (udziały) mające określoną wartość.

Taka transakcja bez wątpienia ma charakter odpłatny. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest konieczne, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. otrzymanie udziałów spółki, w związku z którym wnoszący aport uzyskuje pewną wymierną korzyść.

Wniesienie aportu do spółki prawa handlowego lub cywilnego - w zależności od tego co jest jego przedmiotem - spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług. Tym samym uznawane jest za sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, ponieważ odbywa się za wynagrodzeniem - istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów.

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, wniesienie aportem składników majątku w zamian za udziały należy uznać za odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju.

Wnosząc do Spółki aport w postaci Kompleksu, będą Państwo działać w charakterze podatnika podatku od towarów, a nie w roli organu władzy publicznej. Czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako dostawa towaru dokonywana za wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy.

Czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, może korzystać ze zwolnienia od podatku. Warunki stosowania zwolnień zawarte zostały zarówno w ustawie, jak i przepisach wykonawczych.

Art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania, zarówno wtedy, gdy po wybudowaniu budynku/budowli sprzedano go/ją lub oddano go/ją w najem/dzierżawę, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli na potrzeby własne - ponieważ w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku/budowli.

W przypadku budynków lub budowli niespełniających przesłanek do zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia, o którym stanowi art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy budynków, budowli lub ich części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - jeśli przy ich nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i podatnik wykorzystywał je wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT, w żadnym momencie ich posiadania nie zmieniając ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania.

Niespełnienie jednego ze wskazanych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy stanie się bezzasadne.

Art. 43 ust. 10 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2) złożą:

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b) w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Art. 43 ust. 11 ustawy:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3)adres budynku, budowli lub ich części.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.).

Art. 3 pkt 2 Prawa budowlanego:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Z okoliczności sprawy wynika, że Kompleks stanowi budynek w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane (art. 3 pkt 2 ustawy).

Zasadne jest zatem zbadanie przesłanek, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla tej transakcji.

Z okoliczności sprawy wynika, że Kompleks został wydzierżawiony niezwłocznie po zakończeniu budowy tego obiektu, tj. z dniem 30 grudnia 2021 r. Następnie zdecydowali Państwo, że wniosą Kompleks w ramach aportu do Spółki jeszcze w 2024 r. Przedmiot aportu stanowić będzie budynek Kompleksu oraz grunt, na którym obiekt ten wraz z infrastrukturą jest posadowiony.

Od momentu oddania do użytkowania Kompleksu do dnia przekazania tego budynku przez Państwa w ramach aportu upłynie okres ponad dwóch lat.

Ponadto od momentu oddania do użytkowania Kompleksu na podstawie umowy dzierżawy do momentu dokonania transakcji aportu nie ponosili oraz nie planują Państwo ponoszenia nakładów, których wartość przekraczała/przekroczy 30% wartości tego budynku.

Zatem dostawa budynku Kompleksu w ramach aportu w zamian za udziały w Spółce podlegać będzie zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ dla tego budynku doszło do pierwszego zasiedlenia w myśl art. 2 pkt 14 ustawy oraz od momentu tego zasiedlenia do dnia przekazania go Spółce minie okres przekraczający dwa lata.

Wskazali Państwo także, że wraz ze Spółką planuje złożyć zgodne oświadczenie w akcie notarialnym dokumentującym aport Kompleksu, informujące, że obie strony wybierają opodatkowanie tej transakcji i rezygnują ze zwolnienia od podatku zgodnie z treścią art. 43 ust. 10 ustawy, z uwzględnieniem danych, o których mowa w art. 43 ust. 11 ustawy.

Zatem w zakresie dostawy w ramach aportu budynku Kompleksu na rzecz Spółki mogą Państwo zrezygnować ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy przy spełnieniu warunków wynikających z art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy.

Zgodnie z ww. art. 29a ust. 8 ustawy, dostawa gruntu w ramach aportu będzie opodatkowana na takich samych zasadach jak budynek, który jest na nim posadowiony.

Zatem dostawa budynku Kompleksu w ramach transakcji aportu w zamian za udziały w Spółce oraz gruntu, na którym obiekt ten wraz z infrastrukturą jest posadowiony będzie podlegała opodatkowaniu wg właściwej stawki podatku od towarów i usług dla przedmiotu aportu, w przypadku Państwa rezygnacji ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Mają Państwo także wątpliwości czy przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji w pełnej wysokości.

Wskazali Państwo, że dotychczas nie odliczali Państwo podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z ww. Inwestycją.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanowi, że:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który umożliwi podatnikowi odliczenie podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeśli związany jest z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czyli zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi).

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części przysługuje podatnikowi pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Art. 86 ust. 10 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Art. 86 ust. 11 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Art. 86 ust. 13 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z powołanych przepisów wynika, że nierozliczony w okresie otrzymania faktury lub w jednym z okresów rozliczeniowych, o których mowa w art. 86 ust. 11 ustawy, podatek naliczony może zostać rozliczony w okresie 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. Odliczenie podatku, zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy będzie możliwe poprzez korektę deklaracji za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku bądź za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych.

W analizowanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy zostały spełnione. We wniosku wskazali Państwo, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz realizowali inwestycję dotyczącą Komplesku z zamiarem wykorzystywania efektów Inwestycji do czynności opodatkowanych.

Od momentu zakończenia Inwestycji, Kompleks jest przedmiotem odpłatnej dzierżawy. Planują Państwo w 2024 r. wniesienie efektów Inwestycji w ramach aportu na rzecz Spółki, za co otrzymają Państwo udziały w Spółce.

Do dnia wniesienia ww. budynku aportem do Spółki nie zamierzają Państwo zmieniać dotychczasowego sposobu jego wykorzystania, tj. będzie on przedmiotem odpłatnej dzierżawy na rzecz Spółki do dnia aportu.

Jak wyżej wskazano transakcja wniesienia przedmiotu aportu do Spółki będzie podlegała opodatkowaniu, jeśli zgodnie z Państwa wskazaniem zrezygnują Państwo, ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Oznacza to, że powstałe efekty Inwestycji od momentu oddania ich do użytkowania są/będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT do momentu przekazania ich aportem do Spółki.

Zatem przysługuje/będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z prawidłowo wystawionych faktur dokumentujących wydatki ponoszone na realizację Inwestycji.

W konsekwencji, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstało/powstanie dla Państwa w okresie, w którym otrzymali/otrzymają Państwo faktury dokumentujące poniesione wydatki (o ile w tym okresie lub wcześniej powstał/powstanie obowiązek podatkowy po stronie dostawcy/usługodawcy tych towarów lub usług) lub w trzech następnych okresach rozliczeniowych. Z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego mogą/będą Państwo mogli także skorzystać poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym to prawo uzyskali/uzyskają, albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało/powstanie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jednak nie później niż w ciągu 5 lat licząc od początku roku, w którym powstało/powstanie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, zgodnie z art. 86 ust. 10, ust. 10b pkt 1, ust. 11 i ust. 13 ustawy, przy zachowaniu pozostałych warunków wskazanych w ustawie.

Prawo do odliczenia przysługuje/będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być rozpatrzone. Ponadto należy podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego uzależnione jest od rezygnacji ze zwolnienia od podatku i opodatkowania transakcji aportu.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywa się/będzie się pokrywał z opisem sprawy, który Państwo przedstawili we wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).