Uznanie, że świadczone usługi w ramach platformy stanowią usługi elektroniczne; określenia miejsca świadczenia tych usług, na rzecz konsumenta posiada... - Interpretacja - null

ShutterStock

Uznanie, że świadczone usługi w ramach platformy stanowią usługi elektroniczne; określenia miejsca świadczenia tych usług, na rzecz konsumenta posiada... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Uznanie, że świadczone usługi w ramach platformy stanowią usługi elektroniczne; określenia miejsca świadczenia tych usług, na rzecz konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej oraz na rzecz konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie trzecim, a także możliwości rozliczenia przez Spółkę podatku od wartości dodanej w stosunku do świadczonych usług za pośrednictwem serwisu na rzecz konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej w procedurze unijnej One Stop Shop (OSS)

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług, w zakresie uznania, że:

-   usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach platformy stanowią usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług – jest prawidłowe;

-   miejscem świadczenia usług, świadczonych przez spółkę za pośrednictwem platformy na rzecz konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej będzie państwo Unii Europejskiej, w którym konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu – jest prawidłowe;

-   miejscem świadczenia usług, świadczonych przez Spółkę za pośrednictwem platformy na rzecz konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie trzecim będzie państwo trzecie, w którym konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu – jest prawidłowe;

-   Spółka będzie mogła rozliczać podatek od wartości dodanej w stosunku do usług świadczonych przez Spółkę za pośrednictwem serwisu na rzecz konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej w procedurze unijnej One Stop Shop (OSS), o której mowa w art. 130a-130d ustawy VAT – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 31 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania czy świadczone usługi w ramach platformy stanowią usługi elektroniczne; określenia miejsca świadczenia tych usług, na rzecz konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej oraz na rzecz konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie trzecim, a także możliwości rozliczenia przez Spółkę podatku od wartości dodanej w stosunku do świadczonych usług za pośrednictwem serwisu na rzecz konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej w procedurze unijnej One Stop Shop (OSS), wpłynął 2 sierpnia 2024 r. Wniosek – w odpowiedzi na wezwanie Organu - uzupełnili Państwo pismem z 13 września 2024 r. (data wpływu: 13 września 2024 r.), pismem z 14 października 2024 r. (data wpływu: 14 października 2024 r.) oraz pismem z 23 października 2024 r. (data wpływu: 27 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (dalej również jako: „Spółka”).

Spółka podlega w Rzeczpospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych, bez względu na miejsce osiągania dochodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Spółka swoją działalność koncentruje na prowadzeniu platformy internetowej (...) (https://(...)/; zwana dalej również jako; „platforma”), w ramach której użytkownicy mogą korzystać z tzw. Generatora tokenów (...) lub (...) (dalej również jako: „tokeny”). Sposób generowania tokenów przedstawiony został pod wskazanym linkiem: (...).

Dodatkową funkcjonalnością przedmiotowej platformy jest możliwość poddania wygenerowanych tokenów weryfikacji - schemat przeprowadzania weryfikacji, w tym jej istota opisane zostały pod linkiem: https://(...).

Generator tokenów oraz weryfikacja kodu źródłowego to dwie głównie, choć nie wyłączne funkcjonalności platformy (dalej zbiorczo zwane również jako: „usługi”).

W tym miejscu wskazać należy, że procesy generowania tokenów, jak i korzystanie z innych funkcjonalności platformy są w pełni zautomatyzowane, tj. każdorazowy proces wdrożenia tokenów (...) na blockchainach kompatybilnych z (...) jest przetwarzany za pośrednictwem, tzw. (...).

Każdorazowy proces wdrożenia tokenów (...) na blockchainach kompatybilnych z (...) jest przetwarzany za pomocą instrukcji programów systemowych (...) oraz wybranych z biblioteki (...) m.in. „(...)” i „(...)”. Innymi słowy, udział człowieka jest niewielki, ograniczony tylko do niezbędnych czynności wdrożeniowych samych (...).

Użytkownikami platformy będą zarówno osoby fizyczne (dalej również jako: „konsument”), jak i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne.

Warunki korzystania z platformy określone zostały w regulaminie korzystania z usługi (regulamin jest dostępny pod linkiem: (...) dalej zwany również jako: „regulamin”).

Zgodnie z postanowieniami § 3 regulaminu: „Klient przyjmuje do wiadomości i oświadcza, że rozumie, iż w niektórych krajach obowiązuje wymóg, aby ceny podawane kupującym na stronach z wynikami wyszukiwania i informacjami były takie samy jak wysokość kwoty na etapie płatności za zamówienie.

Oznacza to konieczność uwzględniania w cenie wszystkich podatków, w tym podatku VAT. Obecna cena wyświetlana w witrynie uwzględnia podatek VAT właściwy dla państw Unii Europejskiej. Oznacza to, że jeśli klient ma stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie ujętym w powyższej tabeli [dotyczy tabeli z regulaminu], to w gestii usługodawcy leży określenie odpowiedniej stawki podatkowej od sprzedaży usług i następnie odprowadzenie podatku do właściwego urzędu skarbowego.

Jeżeli klient posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie trzecim, tj. w państwie które nie zostało wymienione w powyższej tabeli, to klient odpowiada osobiście za określenie odpowiedniej stawki podatkowej od sprzedaży, a następnie skuteczne odprowadzenie wymaganych podatków do właściwego (niekoniecznie lokalnego) urzędu podatkowego, z zastrzeżeniem kolejnego ustępu. W tym celu, przy wypełnianiu formularza klient zobowiązany jest złożyć stosowne oświadczenie o treści: „Niniejszym oświadczam, że posiadam stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie trzecim, tj. w państwie niebędącym członkiem Unii Europejskiej. Rozumiem jednocześnie, że jestem zobowiązany do indywidualnego określenia odpowiedniej stawki podatku VAT z tytułu nabycia usługi w ramach witryny, a następnie do skutecznego odprowadzenia podatku VAT do właściwego urzędu skarbowego ze względu na moje miejsce zamieszkania. Usługodawca oświadcza, a klient przyjmuje do wiadomości i wyraża na to zgodę, że bezwzględnie zakazane jest korzystanie z witryny w sytuacji, gdy w państwie trzecim, tj. w państwie spoza Unii Europejskiej obowiązek rozliczenia podatku VAT spoczywa na podmiocie dostarczającym usługi - w tym wypadku na usługodawcy, a nie kliencie.

Podsumowując, Spółka będzie świadczyła za pośrednictwem platformy odpłatne usługi polegające na zapewnieniu użytkownikowi dostępu do wyżej omówionych funkcjonalności. Usługi odbywać się będą w sposób zautomatyzowany i w całości świadczone będą przez internet. Spółka zastrzegła w regulaminie platformy, iż nie będzie odpowiedzialna za rozliczenie podatku VAT w krajach spoza Unii Europejskiej - bowiem obowiązek ten będzie spoczywał na danym użytkowniku. Użytkownik przed przystąpieniem do umowy ze Spółką, zobowiązany jest zaakceptować regulamin, w tym złożyć odrębne oświadczenie w postaci zaznaczenia odpowiedniej opcji, w ramach, tzw. Checkboxa.

W uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na pytania Organu:

1.czy przedmiotem Państwa wątpliwości, oprócz usługi generowania tokenów oraz usługi poddania wygenerowanych tokenów weryfikacji, są także „inne funkcjonalności platformy”? Proszę opisać jakie inne funkcjonalności posiada opisana platforma internetowa – odpowiedzieli Państwo:

Platforma na ten moment nie posiada innych odpłatnych funkcjonalności niż generowanie tokenów i weryfikacja stworzonych (na platformie) tokenów.

2.na czym dokładnie polega generowanie tokenów? Proszę szczegółowo wyjaśnić tą funkcjonalność platformy – odpowiedzieli Państwo:

Generowanie tokenów to automatyczne tworzenie oprogramowania przez platformę na podstawie wyborów użytkownika w formularzu dostępnym na stronie. W przypadku tokenów w standardzie (...), stworzony (wygenerowany) w ten sposób program (...) w języku (...) jest następnie za pośrednictwem platformy umieszczany na blockchainie i inicjalizowany według danych z formularza. W przypadku tokenów (...) na blockchainie „(...)” tworzenie tokena odbywa się bez generowania kodu, a poprzez skompletowanie wybranych oraz niezbędnych instrukcji wywołujących istniejące już funkcje w istniejących programach, m.in. w programach systemowych (...), w odpowiedniej kolejności i z odpowiednimi parametrami w celu permanentnego zapisu na blockchainie i zainicjowania tokena według danych z formularza.

3.czy wykonywanie usług świadczonych przez Spółkę jest możliwe bez wykorzystania technologii informacyjnej? – odpowiedzieli Państwo:

Nie.

4.czy względem usług będących przedmiotem wniosku zachodzą wyłączenia, o których mowa w art. 7 ust. 3 Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. (Dz.Urz.UE.L Nr 77, poz. 1)? – odpowiedzieli Państwo:

Nie, względem usług będących przedmiotem wniosku nie zachodzą wyłączenia, o których mowa w art. 7 ust. 3 Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r.

5.czy posiadają Państwo siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby – stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium Polski, czy posiadają Państwo stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej również w innym kraju członkowskim niż Polska, jeśli tak należy wskazać w jakim i czy są Państwo zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w innym kraju członkowskim UE niż Polska? – odpowiedzieli Państwo:

Siedziba działalności gospodarczej znajduje się wyłącznie na terytorium Polski.

6.czy konsumenci, o których mowa we wniosku są podatnikami w myśl art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361)? – odpowiedzieli Państwo:

Nie.

7.czy suma całkowitej wartości usług, o których mowa w art. 28k ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku dostawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000 zł? – odpowiedzieli Państwo:

Nie przekroczyła.

8.czy korzystają Państwo lub zamierzają Państwo złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej zgodnie z art. 130b ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozliczać świadczenia usług w ww. procedurze? – odpowiedzieli Państwo:

Tak, spółka ma zamiar złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej zgodnie z art. 130b Ustawy VAT oraz rozliczać świadczenia usług w ww. procedurze.

Ponadto w piśmie z 23 października 2024 r. wyjaśnili Państwo, że nie zostało złożone zawiadomienie do Naczelnika Urzędu Skarbowego o wyborze miejsca opodatkowania albo o rezygnacji z dokonanego wyboru miejsca opodatkowania. Spółka natomiast ma zamiar złożyć przedmiotowe zawiadomienie.

Pytania

1.   Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach platformy stanowią usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

2.   Czy miejscem świadczenia usług, świadczonych przez spółkę za pośrednictwem platformy na rzecz konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej będzie państwo Unii Europejskiej, w którym konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu?

3.   Czy miejscem świadczenia usług, świadczonych przez Spółkę za pośrednictwem platformy na rzecz konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie trzecim będzie państwo trzecie, w którym konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu?

4.   Czy Spółka będzie mogła rozliczać podatek od wartości dodanej w stosunku do usług świadczonych przez Spółkę za pośrednictwem serwisu na rzecz konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej w procedurze unijnej One Stop Shop (OSS), o której mowa w art. 130a-130d ustawy VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1.

Usługi świadczone przez Spółkę za pośrednictwem platformy na rzecz konsumentów będą stanowiły usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy VAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2024 r. o podatku od towarów i usług (dalej również zwana jako: „ustawa VAT”) przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011 (dalej również zwana jako: „rozporządzenie”).

Zgodnie z art. 7 rozporządzenia, do usług świadczonych drogą elektroniczną, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Powyższe obejmuje w szczególności:

a)   ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;

b)   usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej. Takich jak witryna lub strona internetowa;

c)   usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez internet lub sieć elektroniczna w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;

d)   odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

e)   pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości. Informacji meteorologicznych lub turystycznych. Gier, umożliwiają hosting witryn internetowych. Dostęp do grup dyskusyjnych; itp );

f)    usługi wyszczególnione w załączniku I.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 ustęp 1 nie ma zastosowania do:

a)usług nadawczych;

b)usług telekomunikacyjnych:

c)towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;

d)płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;

e)materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;

f)płyt CD i kaset magnetofonowych:

g)kaset wideo i płyt DVD;

h)gier na płytach CD-ROM:

i)usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;

j)usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie):

k)usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;

l)hurtowni danych off-line:

m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;

n)usług centrum wsparcia telefonicznego;

o)usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;

p)konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;

q)-s) (uchylone):

t)biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe. Naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online

u)zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Zważając na powyższe, stwierdzić należy, że z usługą elektroniczną mamy do czynienia przy spełnieniu łącznie poniższych warunków:

1.usługa jest realizowana za pomocą internetu lub sieci elektronicznej,

2.świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,

3.jej wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej jest niemożliwe,

4.nie zachodzą względem usługi wyłącznie określone w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie powyżej przedstawione przesłanki mają zastosowanie względem usług świadczonych w ramach platformy.

Wnioskodawca w tym miejscu raz jeszcze wskazuje, że usługi są świadczone za pomocą internetu, a sama platforma zapewnia funkcjonalność przez 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu. Dodatkowo korzystanie z platformy jest zautomatyzowane i nie wymaga interakcji z człowiekiem. Usługi generowane są automatycznie przez komputer (...) i przesyłane przez internet.

Ponadto, nie zachodzą przesłanki negatywne określone w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.

Wobec powyższego, zdaniem Spółki usługi świadczone za pośrednictwem platformy będą stanowiły usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy VAT.

Ad 2.

W przypadku konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej, miejscem świadczenia usług na podstawie art. 28k ust. 1 ustawy VAT będzie państwo Unii Europejskiej, w którym konsument ma stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Zgodnie z art. 28k ust. 1 ustawy VAT miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. W przypadku uznania, że usługi świadczone w ramach platformy stanowią usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o VAT, to miejscem świadczenia usług będzie miejsce stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu konsumenta.

Ad 3.

W przypadku konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie trzecim (poza terytorium Unii Europejskiej), miejscem świadczenia usług na podstawie art. 28k ust. 1 ustawy VAT będzie państwo trzecie w którym konsument ma stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Jak powyżej, zgodnie z art. 28k ust. 1 ustawy VAT miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykle miejsce pobytu. Wobec stanowiska Wnioskodawcy, wedle którego usługi świadczone w ramach platformy stanowią usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług będzie miejsce stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu konsumenta.

Ad 4.

Zgodnie z art. 130b ust. 1 ustawy VAT podatnik może złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej w państwie członkowskim identyfikacji. Procedura unijna ma zastosowanie do wszystkich dostaw towarów lub każdego świadczenia usług objętych tą procedurą, dokonywanych przez podatnika na terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 130a pkt 3 ustawy VAT przez procedurę unijną rozumie się rozliczenie VAT należnego z tytułu czynności określonych w pkt 2 lit. a-c państwu członkowskiemu konsumpcji za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji.

Zgodnie z treścią art. 130a pkt 1a ilekroć mowa o usługach, w zakresie przepisów dotyczących unijnej procedury dotyczącej niektórych dostaw towarów oraz świadczenia niektórych usług, rozumie się przez to usługi świadczonego na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a ustawy VAT, których miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego konsumpcji.

Natomiast zgodnie z art. 130a pkt 2 lit. c ilekroć mowa o podatnikach - rozumie się przez to osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które posiadają siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, ale nie posiadają siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego konsumpcji oraz świadczą usługi na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a ustawy VAT.

Zważając na powyższe, zdaniem Spółki, Spółka będzie spełniać wymogi zastosowania procedury unijnej One Stop Shop (dalej również zwana jako: „Procedura OSS”) w odniesieniu do usług świadczonych za pośrednictwem platformy na rzecz konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej, ponieważ:

1.   w ślad za art. 130a pkt 1a ustawy VAT, Spółka świadczyć będzie usługi na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a ustawy VAT, których miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego konsumpcji - jak wynika ze stanowiska Spółki zaprezentowanego w odpowiedzi na pytanie 2,

2.   (art. 130a pkt 2 lit. c ustawy VAT) Spółka posiada siedzibę działalności gospodarczej w Polsce, ale nie posiada siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego konsumpcji oraz świadczyć będzie usługi na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a ustawy VAT.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, Spółka spełniać będzie warunki do korzystania z procedury OSS, w związku z czym będzie mogła skutecznie dokonać zgłoszenia o wyborze procedury OSS oraz stosować te procedurę w stosunku do usług świadczonych za pośrednictwem platformy na rzecz konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w zakresie uznania, że:

-   usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach platformy stanowią usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług – jest prawidłowe;

-   miejscem świadczenia usług, świadczonych przez spółkę za pośrednictwem platformy na rzecz konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej będzie państwo Unii Europejskiej, w którym konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu – jest prawidłowe;

-   miejscem świadczenia usług, świadczonych przez Spółkę za pośrednictwem platformy na rzecz konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie trzecim będzie państwo trzecie, w którym konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu – jest prawidłowe;

-   Spółka będzie mogła rozliczać podatek od wartości dodanej w stosunku do usług świadczonych przez Spółkę za pośrednictwem serwisu na rzecz konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej w procedurze unijnej One Stop Shop (OSS), o której mowa w art. 130a-130d ustawy VAT – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z cytowanego wyżej przepisu ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zauważyć należy, że samo stwierdzenie, że podmiot dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu (w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy) nie jest wystarczającą przesłanką, aby daną czynność opodatkować podatkiem od towarów i usług. Istotnym jest, aby w ramach określonych transakcji podmiot działał w charakterze podatnika, a więc osoby prowadzącej działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jednym z rozróżnionych rodzajów usług na gruncie podatku VAT są usługi elektroniczne. Zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy:

Przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 r. str. 1 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011.

Stosownie do art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011:

Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Jak wynika z art. 7 ust. 2 rozporządzenia 282/2011:

Ustęp 1 obejmuje w szczególności:

a)ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;

b)usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;

c)usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;

d)odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

e)pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);

f)usługi wyszczególnione w załączniku I.

Załącznik I zawiera następujące usługi:

Punkt 1 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)tworzenie i hosting witryn internetowych;

b)automatyczna konserwacja oprogramowania, zdalnie i online;

c)zdalne zarządzanie systemami;

d)hurtownie danych online, umożliwiające elektroniczne przechowywanie i wyszukiwanie konkretnych danych;

e)dostarczanie online przestrzeni na dysku na żądanie.

Punkt 2 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)uzyskiwanie dostępu online i pobieranie oprogramowania (w szczególności programy w zakresie zamówień publicznych/księgowości, programy antywirusowe) oraz jego uaktualnień;

b)oprogramowanie blokujące pojawianie się banerów reklamowych;

c)sterowniki do pobierania, takie jak programy ustawiające interfejsy komputera i urządzeń peryferyjnych (np. drukarek);

d)automatyczna instalacja online filtrów na witrynach internetowych;

e)automatyczna instalacja online zabezpieczeń typu firewall.

Punkt 3 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)uzyskiwanie dostępu i pobieranie motywów pulpitów;

b)uzyskiwanie dostępu i pobieranie obrazów, fotografii i wygaszaczy ekranu;

c)zawartość książek w formie cyfrowej i innych publikacji elektronicznych;

d)prenumerata gazet i czasopism publikowanych online;

e)dzienniki logowania i statystyki odwiedzania stron internetowych;

f)wiadomości, informacje o sytuacji na drogach oraz prognozy pogody online;

g)informacje generowane automatycznie online przez oprogramowanie po wprowadzeniu przez klienta określonych danych, takich jak dane prawne lub finansowe (w szczególności stale uaktualniane kursy giełdowe);

h)dostarczanie przestrzeni reklamowej, szczególnie banerów reklamowych na stronach lub witrynach internetowych;

i)korzystanie z wyszukiwarek i katalogów internetowych.

Punkt 4 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)uzyskiwanie dostępu i pobieranie muzyki na komputery i telefony komórkowe;

b)uzyskiwanie dostępu i pobieranie sygnałów dźwiękowych, urywków nagrań, dzwonków i innych dźwięków;

c)uzyskiwanie dostępu do filmów i ich pobieranie;

d)pobieranie gier na komputery i telefony komórkowe;

e)uzyskiwanie dostępu do automatycznych gier online, które wymagają użycia Internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni;

f)odbieranie programów radiowych lub telewizyjnych rozpowszechnianych za pomocą sieci radiowej lub telewizyjnej, internetu lub podobnej sieci elektronicznej, tj. słuchanie lub oglądanie programów w momencie wybranym przez użytkownika, na jego indywidualne życzenie, na podstawie katalogu programów wybranych przez dostawcę usług medialnych, np. telewizja lub wideo na życzenie;

g)odbieranie programów radiowych lub telewizyjnych rozpowszechnianych za pomocą internetu lub podobnej sieci elektronicznej (streaming IP), chyba że są one nadawane jednocześnie z ich transmisją lub retransmisją za pomocą sieci radiowych lub telewizyjnych;

h)dostawa treści audio i audiowizualnych za pomocą sieci komunikacyjnych, które to treści nie są udostępniane przez dostawcę usług medialnych i nie są objęte jego odpowiedzialnością redakcyjną;

i)dalsza dostawa treści audio i audiowizualnych należących do dostawcy usług medialnych, lecz dostarczanych przez inny podmiot za pomocą sieci komunikacyjnych.

Punkt 5 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:

a)automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;

b)ćwiczenia wypełniane przez ucznia online i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:

Ustęp 1 nie ma zastosowania do:

a)usług nadawczych;

b)usług telekomunikacyjnych;

c)towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;

d)płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;

e)materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;

f)płyt CD i kaset magnetofonowych;

g)kaset wideo i płyt DVD;

h)gier na płytach CD-ROM;

i)usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;

j)usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);

k)usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;

l)hurtowni danych off-line;

m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;

n)usług centrum wsparcia telefonicznego;

o)usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;

p)konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;

q-s) (uchylone);

t)biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;

u)zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Z przedstawionych przez Państwa okoliczności sprawy wynika, że Spółka swoją działalność koncentruje na prowadzeniu platformy internetowej, w ramach której użytkownicy mogą korzystać z tzw. Generatora tokenów. Dodatkową funkcjonalnością przedmiotowej platformy jest możliwość poddania wygenerowanych tokenów weryfikacji.

Procesy generowania tokenów, jak i korzystanie z innych funkcjonalności platformy są w pełni zautomatyzowane, udział człowieka jest niewielki, ograniczony tylko do niezbędnych czynności wdrożeniowych samych (...).

Usługi odbywać się będą w sposób zautomatyzowany i w całości świadczone będą przez internet. Użytkownikami platformy będą zarówno osoby fizyczne, jak i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne. Spółka zastrzegła w regulaminie platformy, iż nie będzie odpowiedzialna za rozliczenie podatku VAT w krajach spoza Unii Europejskiej - bowiem obowiązek ten będzie spoczywał na danym użytkowniku. Użytkownik przed przystąpieniem do umowy ze Spółką, zobowiązany jest zaakceptować regulamin, w tym złożyć odrębne oświadczenie w postaci zaznaczenia odpowiedniej opcji, w ramach, tzw. Checkboxa.

Ponadto, jak Państwo wskazali, konsumenci, o których mowa we wniosku nie są podatnikami w myśl art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług. Osoby te będą posiadały stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terenie Unii Europejskiej albo w kraju trzecim.

Ponadto, wskazali Państwo, że suma całkowitej wartości usług, świadczonych na rzecz Konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty 10 000 euro lub jej równowartość w PLN, tj. 42 000 zł.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia czy usługi świadczone przez Spółkę w ramach platformy stanowią usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z powołanych przepisów wynika, że warunkiem koniecznym do uznania usługi za usługę elektroniczną jest to, aby była ona świadczona za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej. Sam ten warunek jednak nie jest wystarczający - istotne jest wystąpienie łącznie następujących cech świadczonych usług:

-ich realizacja odbywa się za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,

-świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,

-ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej jest niemożliwe,

-nie są one wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.

Jak wskazali Państwo wprost w opisie sprawy, usługi odbywać się będą w sposób zautomatyzowany i w całości świadczone będą przez internet.

Zatem mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy, należy uznać, że usługi świadczone przez spółkę za pośrednictwem platformy na rzecz konsumentów będą stanowiły usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy VAT.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą także ustalenia, czy miejscem świadczenia usług świadczonych przez Spółkę za pośrednictwem platformy na rzecz Konsumenta:

-   posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej będzie państwo Unii Europejskiej, w którym Konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu,

-   posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie trzecim (poza terytorium Unii Europejskiej) będzie państwo trzecie, w którym Konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Dla stwierdzenia, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT konieczne jest ustalenie miejsca jej świadczenia. Od miejsca świadczenia bowiem zależeć będzie miejsce opodatkowania.

Kwestie miejsca świadczenia usług regulują przepisy Działu V Rozdział 3 ustawy - Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług.

I tak, stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1)  Ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a)  podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;

b)  osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)  podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany przepis art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Na podstawie art. 28b ust. 1-3 ustawy:

1.  Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

2.  W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

3.  W przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Ww. przepis dotyczy przypadków gdy usługi są świadczone dla podatników. Wiąże on miejsce świadczenia (opodatkowania) usługi z siedzibą usługobiorcy ewentualnie z jego stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej albo ze stałym miejscem zamieszkania lub zwykłym miejscem pobytu.

Jak stanowi art. 28c ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

Z powołanego art. 28c ust. 1 ustawy wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej. Zasada ta ma zastosowanie wówczas gdy przepisy szczególne, o których mowa w art. 28c ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n ustawy, nie przewidują innych zasad ustalenia ich miejsca świadczenia.

Przy czym, w myśl art. 28k ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Natomiast stosownie do art. 28k ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 nie ma zastosowania, w przypadku gdy łącznie są spełnione następujące warunki:

1)  usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;

2)  usługi, o których mowa w ust. 1, są świadczone na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;

3)  suma całkowitej wartości usług, o których mowa w ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości dostaw towarów, o których mowa w art. 22a ust. 1 pkt 3, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku usługodawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000 zł.

W myśl art. 28k ust. 3 ustawy:

Jeżeli w trakcie roku podatkowego kwota, o której mowa w ust. 2 pkt 3, zostanie przekroczona, przepis ust. 1 stosuje się począwszy od usługi, w związku ze świadczeniem której przekroczono tę kwotę.

Jednocześnie, na mocy art. 28k ust. 4 ustawy:

Podatnik, do którego ma zastosowanie przepis ust. 2, może wskazać jako miejsce świadczenia usług miejsce, o którym mowa w ust. 1. Podatnik posiadający siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wskazuje miejsce świadczenia usług przez złożenie zawiadomienia o takim wyborze w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tego wyboru, na zasadach określonych w art. 28p.

Przy tym, w myśl art. 28k ust. 5 ustawy:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, podatnik nie może zmienić miejsca świadczenia usług wcześniej niż po upływie 2 kolejnych lat, licząc od dnia wykonania pierwszej usługi, dla której miejsce świadczenia zostało określone zgodnie z ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 28k ust. 6 ustawy:

Podatnik posiadający siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, może ponownie określić miejsce świadczenia usług zgodnie z ust. 2, po uprzednim zawiadomieniu o rezygnacji z dokonanego wyboru, o którym mowa w ust. 4, przed początkiem miesiąca, w którym rezygnuje z określania miejsca świadczenia usług zgodnie z ust. 1, na zasadach określonych w art. 28p.

Wskazać należy, że usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy, zostały wskazane jako jeden z wyjątków od zasady wyrażonej w powołanym wyżej art. 28c ust. 1 ustawy. Stosownie do art. 28c ust. 1 oraz ar. 28k ustawy, w przypadku usług elektronicznych świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami - miejsce świadczenia, co do zasady, należy ustalić w oparciu o regulacje szczególne wynikające z art. 28k ustawy.

Nadmienić należy, że w przypadku realizacji świadczeń na rzecz podmiotów niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego, co do zasady art. 28k ust. 1 ustawy znajduje zastosowanie wówczas, gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w art. 28k ust. 2 ustawy, bądź w przypadku gdy mimo spełnienia warunków, o których mowa w art. 28k ust. 2 stawy, usługodawca złoży naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie, wskazujące jako miejsce świadczenia usług miejsce, o którym mowa w art. 28k ust. 1 ustawy.

Wskazali Państwo, że siedziba działalności gospodarczej Spółki znajduje się wyłącznie na terytorium Polski. Ponadto, Konsumenci (tj. użytkownicy platformy będący osobami fizycznymi), nie są podatnikami w myśl art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług. Podali Państwo również, że suma całkowitej wartości usług, świadczonych na rzecz Konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty 10 000 euro lub jej równowartości w PLN, tj. 42 000 zł.

Zatem, z przedstawionych przez Państwa okoliczności sprawy wynika, że będą spełnione łącznie warunki, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 1-3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym, w odniesieniu do usług elektronicznych świadczonych przez Państwa na rzecz podmiotów niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy, miejscem opodatkowania będzie Polska (do momentu ewentualnego przekroczenia limitu o którym mowa w art. 28k ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT oraz przy spełnieniu pozostałych warunków).

Jak bowiem wynika z powołanych wcześniej przepisów, miejsce opodatkowania na podstawie art. 28k ust. 1 ustawy ustala się wówczas, gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w art. 28k ust. 2 ustawy bądź w przypadku gdy mimo spełnienia warunków, o których mowa w art. 28k ust. 2 stawy, usługodawca złoży naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie.

Jak wskazali Państwo w uzupełnieniu opisu sprawy nie zostało złożone zawiadomienie do Naczelnika Urzędu Skarbowego o wyborze miejsca opodatkowania albo o rezygnacji z dokonanego wyboru miejsca opodatkowania, natomiast Spółka ma zamiar złożyć przedmiotowe zawiadomienie.

Zatem w przypadku usług świadczonych przez Spółkę za pośrednictwem platformy na rzecz Konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej oraz złożenia zawiadomienia, w którym jako miejsce świadczenia usług, Spółka wybiera miejsce, o którym mowa w art. 28k ust. 1 ustawy - miejscem opodatkowania tych usług będzie miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 oceniono jako prawidłowe.

Natomiast w przypadku usług świadczonych przez Państwa za pośrednictwem platformy na rzecz Konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie trzecim (poza terytorium Unii Europejskiej), miejscem świadczenia (a zarazem miejscem opodatkowania) tych usług będzie państwo trzecie, w którym Konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 należy uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą także ustalenia, czy Spółka będzie mogła rozliczać podatek od wartości dodanej w stosunku do usług świadczonych za pośrednictwem serwisu na rzecz konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej w procedurze unijnej One Stop Shop (OSS), o której mowa w art. 130a-130d ustawy VAT.

Przepisy Rozdziału 6a ustawy o podatku od towarów i usług regulują kwestię procedury unijnej dotyczącej niektórych dostaw towarów oraz świadczenia niektórych usług.

Na podstawie art. 130a ustawy ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

1)VAT - rozumie się przez to podatek i podatek od wartości dodanej;

1a)usługach - rozumie się przez to usługi świadczone na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a, których miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego konsumpcji;

2)podatnikach - rozumie się przez to osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które:

a)dokonują wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość lub

b)ułatwiają dostawę towarów zgodnie z art. 7a ust. 2, jeżeli wysyłka lub transport towarów będących przedmiotem dostawy rozpoczyna się i kończy na terytorium tego samego państwa członkowskiego, lub

c)posiadają siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, ale nie posiadają siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego konsumpcji oraz świadczą usługi na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a;

2a)państwie członkowskim konsumpcji - rozumie się przez to:

a)w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - państwo członkowskie zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy,

b)w przypadku dostaw towarów dokonanych przez podatnika ułatwiającego takie dostawy zgodnie z art. 7a ust. 2, jeżeli wysyłka lub transport towarów będących przedmiotem takich dostaw rozpoczyna się i kończy na terytorium tego samego państwa członkowskiego - to państwo członkowskie,

c)w przypadku świadczenia usług - państwo członkowskie, na terytorium którego ma miejsce świadczenie usług;

2b)państwie członkowskim identyfikacji - rozumie się przez to państwo członkowskie:

a)w którym podatnik posiada siedzibę działalności gospodarczej albo

b)w którym podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, albo

c)w którym podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które wybiera w celu złożenia zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej, jeżeli nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, ale posiada więcej niż jedno stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, albo

d)rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów, a w przypadku większej liczby takich państw członkowskich - państwo członkowskie, które podatnik wybiera w celu złożenia zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej, pod warunkiem że nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej;

3)procedurze unijnej - rozumie się przez to rozliczenie VAT należnego z tytułu czynności określonych w pkt 2 lit. a-c państwu członkowskiemu konsumpcji za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji.

Na mocy art.  130b ust. 1 ustawy

Podatnik może złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej w państwie członkowskim identyfikacji. Procedura unijna ma zastosowanie do wszystkich dostaw towarów lub każdego świadczenia usług objętych tą procedurą, dokonywanych przez podatnika na terytorium Unii Europejskiej. 

W myśl art. 130d ust. 1 ustawy:

Podatnicy zidentyfikowani na potrzeby procedury unijnej są obowiązani prowadzić w postaci elektronicznej ewidencję transakcji objętych procedurą unijną, zgodnie z wymogami, o których mowa w art. 63c rozporządzenia 282/2011.

Ww. przepisy wprowadzają procedura tzw. One Stop Shop (OOS). Procedura OSS obejmuje swym zasięgiem:

-świadczenie usług telekomunikacyjnych, nadawczych oraz elektronicznych na rzecz osób niebędących podatnikami w UE, w krajach UE, gdzie sprzedawca nie posiada siedziby firmy;

-świadczenie pozostałych usług transgranicznych na rzecz osób niebędących podatnikami w UE, w krajach UE, gdzie sprzedawca nie posiada siedziby firmy;

-WSTO – wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na odległość (sprzedaż wysyłkowa);

-WSTO oraz niektóre dostawy krajowe wspomagane/ułatwiane przez operatorów interfejsów elektronicznych (elektroniczne platformy handlowe), którzy zostają w tym wypadku uznani za sprzedawców.

Procedura ta ma na celu uproszczenie obowiązków w zakresie podatku VAT nałożonych na podatników dokonujących dostaw towarów i świadczących usługi osobom niebędącym podatnikami (konsumentom) na terytorium UE, poprzez umożliwienie im:

-elektronicznej rejestracji dla celów podatku VAT w jednym państwie członkowskim;

-deklarowania i płacenia należnego podatku VAT w ramach jednej elektronicznej kwartalnej deklaracji;

-współpracy z administracją podatkową państwa członkowskiego siedziby działalności gospodarczej, nawet jeśli dokonywane dostawy/świadczenie usług mają charakter transgraniczny.

Na podstawie ww. procedury podatnicy, m.in. dokonujący WSTO czy świadczący usługi elektroniczne, nie muszą rejestrować się do celów podatku VAT we wszystkich państwach członkowskich, w których dokonywane są dostawy. Zamiast tego podatek VAT należny od tych transakcji mogą zadeklarować i zapłacić w jednym państwie członkowskim (państwie członkowskim identyfikacji) za pośrednictwem OSS. Podatek VAT należny z tytułu zrealizowanych transakcji objętych VAT OSS zapłacony w kraju rejestracji do procedury VAT OSS zostaje podzielony i przekazany państwom UE konsumpcji.

Korzystanie z tej procedury ma charakter fakultatywny.

W przypadku usług świadczonych przez Państwa za pośrednictwem serwisu na rzecz Konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym Państwie Unii Europejskiej, które - jak wskazano wyżej - stanowią usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o VAT i których miejscem świadczenia (a zarazem miejscem opodatkowania) będzie państwo Unii Europejskiej, w którym Konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (zgodnie z Państwa wskazaniem o zamiarze złożenia zawiadomienia o wyborze miejsca opodatkowania), mogą Państwo korzystać z rozliczania podatku VAT należnego w ramach procedury szczególnej VAT-OSS, według zasad wskazanych w art. 130a-130d ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.