Miejsce opodatkowania zakupu oraz sprzedaży energii elektrycznej; wskazania podmiotu zobowiązanego do rozliczenia podatku z tytułu zakupu oraz sprzeda... - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Miejsce opodatkowania zakupu oraz sprzedaży energii elektrycznej; wskazania podmiotu zobowiązanego do rozliczenia podatku z tytułu zakupu oraz sprzedaży energii elektrycznej; stosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia w przypadku sprzedaży lub zakupu energii elektrycznej, dokonywanych z polskimi podmiotami oraz powstania obowiązku podatkowego; w zakresie podatku akcyzowego – brak opodatkowania w Polsce energii elektrycznej sprzedawanej Giełdzie
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 13 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który wpłynął 13 września 2024 r. dotyczy następujących zagadnień: w zakresie podatku od towarów i usług – miejsca opodatkowania zakupu oraz sprzedaży energii elektrycznej; wskazania podmiotu zobowiązanego do rozliczenia podatku z tytułu zakupu oraz sprzedaży energii elektrycznej; stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w przypadku sprzedaży lub zakupu energii elektrycznej, dokonywanych z polskimi podmiotami oraz powstania obowiązku podatkowego; w zakresie podatku akcyzowego – braku opodatkowania w Polsce energii elektrycznej sprzedawanej Giełdzie. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 listopada 2024 r. (wpływ 12 listopada 2024 r.).Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
AAAA (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest wyspecjalizowanym podmiotem z Grupy Kapitałowej … (dalej jako: „Grupa”), działającym jako dom maklerski, na podstawie zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego. Głównym obszarem działalności Wnioskodawcy jest pośrednictwo w transakcjach towarami giełdowymi – w szczególności w zakresie dostaw energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, zarówno na rzecz podmiotów z Grupy, jak i klientów spoza grupy kapitałowej.
Wnioskodawca jest spółką akcyjną z siedzibą w Polsce, zarejestrowaną jako podatnik czynny na potrzeby podatku od towarów i usług, wykonującą wskazane czynności w zakresie obrotu towarami giełdowymi. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. 2014, poz. 197 z późn. zm.), dom maklerski, jako pośrednik w handlu towarami giełdowymi, działa w imieniu własnym, ale na rachunek klienta.
Wnioskodawca zamierza nawiązać współpracę w zakresie obrotu energią elektryczną z …, to jest podmiotem prowadzącym ogólnoeuropejską giełdę energii z siedzibą w … (dalej jako: „Giełda” lub „Giełda Energii”). Giełda Energii uzyskała licencję od … na organizację i prowadzenie rynku energii elektrycznej oraz licencję od … na ułatwianie obrotu energią elektryczną z zagranicą. Giełda Energii prowadzi [działalność] na rynku polskim jako wyznaczony operator rynku energii elektrycznej (NEMO) w rozumieniu art. 2 pkt 23 rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1222 z dnia 24 lipca 2015 r. (dalej jako: „Rozporządzenie” lub „Rozporządzenie 2015/1222”) oraz art. 3 pkt 28b ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (dalej jako: „Prawo energetyczne”), tj. podmiot wyznaczony przez właściwy organ do wykonywania zadań związanych z jednolitym łączeniem rynków dnia następnego lub dnia bieżącego.
Zgodnie z Rozporządzeniem, NEMO działają w charakterze podmiotu działającego na rynkach krajowych lub regionalnych w celu dokonania, we współpracy z operatorami systemu przesyłowego, jednolitego łączenia rynków dnia następnego i dnia bieżącego. Ich zadania obejmują otrzymywanie zleceń od uczestników rynku, ponoszenie ogólnej odpowiedzialności za kojarzenie i przydzielanie zleceń zgodnie z wynikami jednolitego łączenia rynków dnia następnego i dnia bieżącego, publikację cen oraz prowadzenie rozrachunków i rozliczeń zawartych kontraktów wynikających z transakcji, zgodnie z odpowiednimi umowami z uczestnikami oraz przepisami.
Giełda Energii nie ma w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, nie jest również zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT. Proces realizacji transakcji w zakresie obrotu energią elektryczną znajdującą się w polskim systemie elektroenergetycznym realizowany jest za pomocą narzędzi komunikacji elektronicznej oraz przy wykorzystaniu infrastruktury technologicznej Giełdy zlokalizowanej poza Polską.
Transakcje obrotu energią realizowane przy udziale Giełda Energii będą przebiegały w ten sposób, że w przypadku złożenia przez klienta domu maklerskiego zlecenia kupna, Spółka dokona zakupu energii elektrycznej od Giełdy we własnym imieniu i następnie odsprzeda ją składającemu zlecenie klientowi. Natomiast w przypadku złożenia przez klienta zlecenia sprzedaży, Spółka kupi od niego towar we własnym imieniu i odsprzeda go następnie Giełdzie.
Uwzględniając regulacje ustawy o VAT, opisane transakcje stanowią oddzielne czynności podlegające opodatkowaniu, tj. w przypadku zlecenia kupna energii Wnioskodawca zakupuje energię od Giełda Energii (transakcja opodatkowana VAT jako odpłatna dostawa towarów/świadczenie usług na rzecz Wnioskodawcy), a następnie Spółka sprzedaje ją klientowi (transakcja opodatkowana VAT jako odpłatna dostawa towarów/świadczenie usług na rzecz klienta). Każda z tych transakcji jest dokumentowana stosowną fakturą VAT. W przypadku zlecenia sprzedaży opisany proces ulega odwróceniu tj. Wnioskodawca kupi energię elektryczną od klienta (transakcja opodatkowana VAT jako odpłatna dostawa towarów na rzecz Wnioskodawcy), a następnie dokona jej odsprzedaży na rzecz Giełdy Energii (transakcja opodatkowana VAT jako odpłatna dostawa towarów na rzecz Giełdy). Giełda Energii w ramach przyjętych w ... regulacji podatkowych udokumentuje w takim przypadku rozliczenie dostawy w mechanizmie samofakturowania.
Przedmiotem niniejszego wniosku są transakcje dotyczące dostawy energii elektrycznej w polskim systemie elektroenergetycznym, wynikające ze zleceń zakupu lub sprzedaży złożonych przez klientów Spółki, zarejestrowanych zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT jako czynni podatnicy VAT. W wyniku dokonanych transakcji energia elektryczna nie będzie przesyłana poza terytorium Polski.
W uzupełnieniu wniosku z 12 listopada 2024 r. Wnioskodawca podał, że:
1. Zarówno Wnioskodawca, jak i jego polscy klienci nabywający energię elektryczną, objęci opisem zdarzenia przyszłego opisanego w przedmiotowym wniosku spełniają kryteria wskazane w art. 145 ust. 2 [winno być: art. 145e ust. 1 pkt 1 – przypis Organu] ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361; dalej jako: „ustawa o VAT”), a zatem ich główna działalność w odniesieniu do energii elektrycznej polega na jej odprzedaży, a jednocześnie własne zużycie energii elektrycznej jest nieznaczne.
2. Zarówno Wnioskodawca, jak i jego polscy dostawcy sprzedający energię elektryczną, objęci opisem zdarzenia przyszłego opisanego w przedmiotowym wniosku, będą zarejestrowanymi podatnikami VAT, u których sprzedaż nie jest zwolniona od podatku ze względu na nie przekroczenie progu wartościowego, tj. na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
3. Zarówno Wnioskodawca, jak i jego polscy klienci będący dostawcami lub nabywcami energii elektrycznej objęci opisem zdarzenia przyszłego opisanego w przedmiotowym wniosku, przed dokonaniem pierwszej czynności, o której mowa w art. 145e ust. 1 ustawy o VAT, złożą naczelnikowi urzędu skarbowego zawiadomienie o rozpoczęciu dokonywania tych czynności.
Pytania
1. Czy miejscem opodatkowania zakupu energii elektrycznej przez Wnioskodawcę od Giełda Energii będzie Polska, i czy to Wnioskodawca powinien rozliczyć podatek wynikający z realizowanej na jego rzecz dostawy energii?
2. Czy w przypadku sprzedaży energii elektrycznej przez Wnioskodawcę do Giełda Energii, miejscem dostawy energii będzie ... i to Giełda będzie zobligowana do jej opodatkowania?
3. Czy w przypadku sprzedaży lub zakupu energii w odniesieniu do podmiotów polskich będących klientami Wnioskodawcy, spełniającymi kryteria określone w art. 145e ust. 2 ustawy o VAT, zastosowany powinien zostać mechanizm odwrotnego obciążenia na podstawie art. 145e ust. 1 ustawy o VAT?
4. Czy sprzedaż energii elektrycznej przez Wnioskodawcę do Giełda Energii nie będzie podlegała w Polsce opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy:
1) Miejscem opodatkowania zakupu energii elektrycznej przez Wnioskodawcę od Giełdy Energii będzie Polska, i to Wnioskodawca powinien rozliczyć podatek wynikający z realizowanej na jego rzecz dostawy energii.
2) W przypadku sprzedaży energii elektrycznej przez Wnioskodawcę do Giełdy Energii, miejscem dostawy energii będzie ... i to Giełda będzie zobligowana do jej opodatkowania.
3) W przypadku sprzedaży lub zakupu energii w odniesieniu do podmiotów polskich będących klientami Wnioskodawcy, spełniającymi kryteria określone w art. 145e ust. 2 ustawy o VAT, zastosowany powinien zostać mechanizm odwrotnego obciążenia na podstawie art. 145e ust. 1 ustawy o VAT.
4) Sprzedaż energii elektrycznej przez Wnioskodawcę do Giełda Energii nie będzie podlegała w Polsce opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Uzasadnienie w zakresie pytania [nr] 1 i 2
W zakresie analizy miejsca opodatkowania transakcji dostawy energii, w opisanych we wniosku okolicznościach, istotna jest analiza zarówno mechanizmów dyrektywowych dotyczących podatnika-pośrednika, wynikających z art. 38 i 195 Dyrektywy VAT [dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE.L 2006 Nr 347, str. 1)], jak i ich implementacji do krajowego porządku prawnego.
Zgodnie z art. 38 Dyrektywy VAT, w przypadku dostawy do podatnika-pośrednika dostawy energii elektrycznej poprzez sieci dystrybucji energii za miejsce dostawy uznaje się miejsce, w którym ten podatnik-pośrednik ma siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, na rzecz którego dostarczane są towary lub, w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. „Podatnik-pośrednik” oznacza przy tym podatnika, którego główna działalność w odniesieniu do zakupu energii elektrycznej polega na odsprzedaży tych produktów i którego własna konsumpcja tych produktów jest nieznaczna.
Wskazane przepisy Dyrektywy znalazły odzwierciedlenie w art. 17 ust. 1 pkt 5 i art. 22 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT. Zgodnie z nimi podatnikiem VAT są m.in. osoby prawne nabywające energię elektryczną w systemie elektroenergetycznym, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, a nabywcą jest podmiot zarejestrowany jako podatnik, zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4 ustawy o VAT.
Jednocześnie za miejsce dostawy energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym do podmiotu będącego podatnikiem, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, którego głównym celem nabywania energii elektrycznej jest odprzedaż tych towarów w takich systemach, i u którego własne zużycie takich towarów jest nieznaczne – uznawane powinno być miejsce, gdzie podmiot taki posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, do którego dostarczane są te towary – miejsce, gdzie podmiot ten posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, a w przypadku braku siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej – miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Powyższe regulacje w okolicznościach opisanych w niniejszym wniosku prowadzą do konkluzji, że w zakresie nabytej od Giełda energii Wnioskodawca, jako spełniający kryteria uznania za podatnika-pośrednika, powinien być uznany za podatnika z tytułu nabytej energii elektrycznej.
Z kolei w świetle art. 22 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, wobec spełnienia przez Giełda Energii kryteriów podmiotowych opisanych w tej regulacji (cel działalności jako giełdy energii, zagraniczna siedziba w ..., brak miejsca prowadzenia działalności oraz rejestracji VAT w Polsce), uprawniona jest ocena, że dla transakcji sprzedaży energii elektrycznej przez Wnioskodawcę miejsce dostawy energii powinno być ustalone w ... . W związku z powyższym dostawa tego rodzaju nie podlega opodatkowaniu VAT na terytorium Polski.
Zdaniem Wnioskodawcy Giełda, jako podmiot posiadający stosowne uprawnienia w kraju swojej siedziby w zakresie obrotu energią elektryczną, jak również mająca w Polsce status NEMO, spełnia definicję „podatnika-pośrednika” w rozumieniu art. 38 ust. 2 Dyrektywy VAT, zgodnie z którą podatnik-pośrednik oznacza podatnika, którego główna działalność w odniesieniu do energii elektrycznej polega na odsprzedaży tych produktów, i którego własna konsumpcja tych produktów jest nieznaczna. Zdaniem Wnioskodawcy, w ww. zakresie dokonuje on dostawy do podmiotu, w odniesieniu do którego nie sposób zakładać, że samodzielnie zużywa nabywaną energię – nie jest to zatem podmiot inny niż wskazany w art. 22 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT oraz art. 38 ust. 1 Dyrektywy VAT. Jak wskazano wcześniej, Giełda Energii nie posiada na terytorium Polski siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności, do którego dostarczana jest energia elektryczna.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej powyżej sytuacji miejsce dostawy energii elektrycznej na rzecz Giełdy powinno być ustalone zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT. Wspominany przepis jest odzwierciedleniem art. 38 ust. 1 Dyrektywy 112, zgodnie z którym: „W przypadku dostawy do podatnika-pośrednika gazu w systemie gazowym znajdującym się na terytorium Wspólnoty lub jakiejkolwiek sieci połączonej z takim systemem dostawy energii elektrycznej lub dostawy energii cieplnej lub chłodniczej poprzez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej za miejsce dostawy uznaje się miejsce, w którym ten podatnik-pośrednik ma siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, na rzecz którego dostarczane są towary lub, w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, stałe miejsca zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu”.
W rozpatrywanym przypadku, zdaniem Spółki, spełnione są wszystkie przesłanki przewidziane dla zastosowanie tego przepisu.
Uzasadnienie w zakresie pytania [nr] 3
Zmiany wprowadzone z dniem 1 kwietnia 2023 r. do ustawy o VAT stanowią, iż w okresie od dnia 1 kwietnia 2023 r. do dnia 28 lutego 2025 r. w przypadku dostawy energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym podatnikami są co do zasady nabywcy energii o ile łącznie są spełnione następujące warunki:
1) nabywcą jest podatnik zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4, którego główna działalność w odniesieniu do nabywania energii elektrycznej polega na jej odprzedaży, i którego własne zużycie tych towarów jest nieznaczne;
2) dostawa towarów jest dokonywana w ramach transakcji zawartej bezpośrednio lub za pośrednictwem uprawnionego podmiotu na giełdzie towarowej w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych, rynku regulowanym lub OTF w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
3) dostawcą jest podatnik zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.
Ustawodawca zdecydował się dodatkowo na zdefiniowanie otwartego katalogu podmiotów, o których mowa w art. 145e ust. 1 pkt 1, tj. „których główna działalność w odniesieniu do nabywania gazu lub energii elektrycznej polega na ich odprzedaży i którego własne zużycie tych towarów jest nieznaczne”. Zgodnie z art. 145e ust. 2 są nimi w szczególności zarejestrowani podatnicy VAT:
1)będący spółką prowadzącą giełdę towarową w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych;
2)będący towarowym domem maklerskim lub domem maklerskim w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych;
3)będący spółką prowadzącą giełdową izbę rozrachunkową w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. lub spółką, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
4)będący spółką prowadzącą jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
5)posiadający koncesję wydaną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, umożliwiającą obrót energią, gazem lub uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych lub posiadający rachunek w rejestrze Unii, o którym mowa w art. 8 ust. 5 ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.
Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy nie powinno budzić wątpliwości, że w opisanych we wniosku okolicznościach sprzedaż lub nabycie energii elektrycznej od polskiego klienta Wnioskodawcy, spełniającego kryteria podmiotowe określone w art. 145e ust. 2, powinna być kwalifikowana jako podlegająca odwrotnemu obciążeniu VAT, gdzie do podatkowego rozpoznania transakcji dostawy energii jest zobowiązany jej nabywca (odpowiednio Klient dla zlecenia zakupu energii bądź Wnioskodawca dla zlecenia sprzedaży). Jak wskazano, transakcja każdorazowo zamykana jest z Giełda Energii jako podmiotem uprawnionym do prowadzenia giełdy towarowej w zakresie obrotu energią elektryczną i posiadającym stosowne uprawnienia w ... jako kraju jego rejestracji. Dodatkowo w świetle ustawy o giełdach towarowych, przez giełdę towarową w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy należy rozumieć „zespół osób, urządzeń i środków technicznych zapewniający wszystkim uczestnikom obrotu jednakowe warunki zawierania transakcji giełdowych oraz jednakowy dostęp w tym samym czasie do informacji rynkowych, a w szczególności do informacji o kursach i cenach towarów giełdowych oraz o obrotach towarami giełdowymi”. Towarem giełdowym są natomiast dopuszczone do obrotu na danej giełdzie towarowej lub do obrotu organizowanego zgodnie z odrębnymi przepisami, różne rodzaje energii w rozumieniu Prawa energetycznego.
Transakcja realizowana przez Wnioskodawcę, jako podmiot uprawniony do prowadzenia działalności maklerskiej na giełdzie energii prowadzonej przez Giełda Energii, powinna być oceniana jako spełniająca kryteria wskazane w art. 145e ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o VAT, tj. dostawa tych towarów jest dokonywana w ramach transakcji zawartej bezpośrednio lub za pośrednictwem uprawnionego podmiotu na giełdzie towarowej w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych.
Uzasadnienie w zakresie pytania [nr] 4
Zgodnie z art. 9 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku energii elektrycznej katalog zdarzeń opodatkowanych akcyzą jest zamknięty i obejmuje zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 2 między innymi sprzedaż energii elektrycznej, która kumulatywnie spełnia poniższe warunki (pozostałe przypadki ujęte w art. 9 ustawy o podatku akcyzowym, w ocenie Wnioskodawcy, w sposób oczywisty nie odnoszą się do sytuacji opisanej w niniejszym wniosku):
1)jest dokonywana do nabywcy końcowego,
2)jest dokonywana na terytorium Polski.
Wnioskując a contrario, nie jest opodatkowana akcyzą sprzedaż do podmiotu nie będącego nabywcą końcowym lub która nie jest dokonywana na terytorium Polski.
W świetle definicji nabywcy końcowego jest nim podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów Prawa energetycznego, z wyłączeniem:
a) spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 380) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
b) towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 646 i 825),
c) giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
d) spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.
W ocenie Wnioskodawcy nie sposób uznać Giełdę Energii za nabywcę końcowego w rozumieniu powyższej definicji. W pierwszym rzędzie ze względu na pełnienie przez Giełdę systemowej funkcji wyznaczonego operatora rynku energii elektrycznej (NEMO). Zgodnie z art. 32 ust. pkt 4 lit. d Prawa energetycznego, obrót energią elektryczną dokonywany w ramach działalności wyznaczonych operatorów rynku energii elektrycznej w zakresie uregulowanym rozporządzeniem 2015/1222 nie wymaga uzyskania koncesji. Sytuacja ta wynika z faktu, że szczególny status NEMO poprzedzony jest stosownym postępowaniem kwalifikacyjnym, prowadzonym zgodnie z odrębnymi przepisami Rozporządzenia oraz ustawy Prawo energetyczne.
W konsekwencji, zgodnie z zasadą systemowej wykładani regulacji prawnych podmiot, od którego ze względu na zakres jego funkcji rynkowych w zakresie obrotu energią, nie jest wymagane dodatkowe postępowanie koncesyjne, nie może być traktowany jako odbiorca końcowy jeśli nie jest nim w świetle regulacji o podatku akcyzowym podmiot muszący przechodzić dedykowane postępowanie koncesyjne. Innymi słowy Giełda Energii nie może być oceniany w świetle definicji odbiorcy końcowego jako nie posiadający koncesji na obrót energią, a raczej jako podmiot, któremu to uprawnienie przysługuje z mocy samego prawa.
Dodatkowym argumentem za brakiem statusu obiorcy końcowego Giełda Energii jest fakt prowadzenia przez ten podmiot ogólnoeuropejskiej giełdy energii elektrycznej, która w ocenie Wnioskodawcy powinna być oceniana jako giełda towarowa. Zgodnie z definicją giełdy towarowej, zawartą w art. 2 pkt. 1 ustawy o giełdach towarowych, przez giełdę towarową rozumie się „zespół osób, urządzeń i środków technicznych zapewniający wszystkim uczestnikom obrotu jednakowe warunki zawierania transakcji giełdowych oraz jednakowy dostęp w tym samym czasie do informacji rynkowych, a w szczególności do informacji o kursach i cenach towarów giełdowych oraz o obrotach towarami giełdowymi”.
Towarem giełdowym są natomiast dopuszczone do obrotu na danej giełdzie towarowej lub do obrotu organizowanego zgodnie z odrębnymi przepisami różne rodzaje energii w rozumieniu Prawa energetycznego.
Jednocześnie aktywność Giełdy jako strony transakcji nie wykracza poza zakres wskazany w art. 5 ust. 3a ustawy o giełdach towarowych, tj. Giełda Energii jako spółka prowadząca giełdę może być stroną transakcji wyłącznie w celu dokonania rozliczeń transakcji zawartych przez członków giełdy.
Końcowo, jak wskazano w opisie stanu faktycznego niniejszego wniosku, transakcje sprzedaży energii elektrycznej na rzecz Giełdy Energii dokonywane są za pośrednictwem rynku giełdowego, który ta spółka prowadzi, zgodnie z postanowieniami Ogólnych Warunków (General Terms Giełdy Energii) w ..., tj. poza granicami Polski. W konsekwencji w ocenie Wnioskodawcy, w odniesieniu do sprzedaży energii na rzecz Giełdy Energii nie będzie spełniony żaden z warunków skutkujących koniecznością opodatkowania transakcji podatkiem akcyzowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”):
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy:
Przez państwo członkowskie rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.
Jak stanowi art. 2 pkt 3 ustawy:
Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).
Jak wskazano w art. 2 pkt 4 ustawy o VAT:
Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Stosownie do art. 2 pkt 5 ustawy:
Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 2 pkt 7 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie towarów - rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
Jak stanowi art. 2 pkt 8 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o eksporcie towarów - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a)dostawcę lub na jego rzecz, lub
b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych;
Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:
Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Jak wskazano w art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak wynika art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy:
Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
a)dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku dostawy towarów:
-innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej,
-innej niż transfer bonów jednego przeznaczenia
-podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
b)nabywcą jest:
-w przypadku nabycia gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej - podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4,
-w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem dostawy towarów, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
-w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4,
c)dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość lub sprzedaży na odległość towarów importowanych rozliczanej w procedurze szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 9, lub na zasadach odpowiadających tym regulacjom.
Jak stanowi art. 22 ust. 1 pkt 5 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku dostawy gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej do podmiotu będącego podatnikiem, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6, którego głównym celem nabywania gazu, energii elektrycznej, energii cieplnej lub chłodniczej jest odprzedaż tych towarów w takich systemach lub sieciach dystrybucji i u którego własne zużycie takich towarów jest nieznaczne - miejsce, gdzie podmiot taki posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, do którego dostarczane są te towary - miejsce, gdzie podmiot ten posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, a w przypadku braku siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy o VAT:
Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
W rozumieniu art. 97 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15 i art. 15a, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.
W myśl art. 97 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podmiot, który dokonał zawiadomienia zgodnie z ust. 1, jako podatnika VAT UE.
Zgodnie z art. 145e ustawy:
1.W okresie od dnia 1 kwietnia 2023 r. do dnia 28 lutego 2025 r. w przypadku dostawy gazu w systemie gazowym, dostawy energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym i świadczenia usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, o których mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. z 2023 r. poz. 589 i 2029), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące nabywcą tego gazu, tej energii lub usługobiorcą tych uprawnień, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:
1) w przypadku dostawy tego gazu lub tej energii - nabywcą jest podatnik zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4, którego główna działalność w odniesieniu do nabywania gazu lub energii elektrycznej polega na ich odprzedaży i którego własne zużycie tych towarów jest nieznaczne;
2) w przypadku świadczenia tych usług - usługobiorcą jest podatnik zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4;
3) dostawa tych towarów lub świadczenie tych usług są dokonywane w ramach transakcji zawartej bezpośrednio lub za pośrednictwem uprawnionego podmiotu na:
a)giełdzie towarowej w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych,
b)rynku regulowanym lub OTF w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
4) dostawcą lub usługodawcą jest podatnik zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.
2. Za nabywcę lub usługobiorcę, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lub 2, uważa się w szczególności podatnika zarejestrowanego zgodnie z art. 96 ust. 4:
1) będącego spółką prowadzącą giełdę towarową w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych;
2) będącego towarowym domem maklerskim lub domem maklerskim w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych;
3) będącego spółką prowadzącą giełdową izbę rozrachunkową w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. lub spółką, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
4) będącego spółką prowadzącą jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
5) posiadającego koncesję wydaną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, umożliwiającą obrót towarami wskazanymi w ust. 1 lub posiadającego rachunek w rejestrze Unii, o którym mowa w art. 8 ust. 5 ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.
Jak wskazano w art. 145i ust. 1 ustawy o VAT:
Dostawca lub usługodawca i nabywca lub usługobiorca składają naczelnikowi urzędu skarbowego przed dokonaniem pierwszej czynności, o której mowa w art. 145e ust. 1, zawiadomienie o rozpoczęciu dokonywania tych czynności.
W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca podał, że jest spółką akcyjną z siedzibą w Polsce, zarejestrowaną jako podatnik czynny na potrzeby podatku od towarów i usług, wykonującą wskazane czynności w zakresie obrotu towarami giełdowymi. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. 2014, poz. 197 z późn. zm.), dom maklerski, jako pośrednik w handlu towarami giełdowymi, działa w imieniu własnym, ale na rachunek klienta. Wnioskodawca zamierza nawiązać współpracę w zakresie obrotu energią elektryczną z Giełdą Energii, podmiotem prowadzącym ogólnoeuropejską giełdę energii z siedzibą w .... Giełda Energii nie ma w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, nie jest również zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT. Proces realizacji transakcji w zakresie obrotu energią elektryczną znajdującą się w polskim systemie elektroenergetycznym realizowany jest za pomocą narzędzi komunikacji elektronicznej oraz przy wykorzystaniu infrastruktury technologicznej Giełdy zlokalizowanej poza Polską. Transakcje obrotu energią realizowane przy udziale Giełdy Energii będą przebiegały w ten sposób, że w przypadku złożenia przez klienta domu maklerskiego zlecenia kupna, Spółka dokona zakupu energii elektrycznej od Giełdy we własnym imieniu i następnie odsprzeda ją składającemu zlecenie klientowi. Natomiast w przypadku złożenia przez klienta zlecenia sprzedaży, Spółka kupi od niego towar we własnym imieniu i odsprzeda go następnie Giełdzie. Uwzględniając regulacje ustawy o VAT, opisane transakcje stanowią oddzielne czynności podlegające opodatkowaniu, tj. w przypadku zlecenia kupna energii Wnioskodawca zakupuje energię od Giełda Energii (transakcja opodatkowana VAT jako odpłatna dostawa towarów/świadczenie usług na rzecz Wnioskodawcy), a następnie Spółka sprzedaje ją klientowi (transakcja opodatkowana VAT jako odpłatna dostawa towarów/świadczenie usług na rzecz klienta). Każda z tych transakcji jest dokumentowana stosowną fakturą VAT. W przypadku zlecenia sprzedaży opisany proces ulega odwróceniu tj. Wnioskodawca kupi energię elektryczną od klienta (transakcja opodatkowana VAT jako odpłatna dostawa towarów na rzecz Wnioskodawcy), a następnie dokona jej odsprzedaży na rzecz Giełdy Energii (transakcja opodatkowana VAT jako odpłatna dostawa towarów na rzecz Giełdy). Giełda Energii w ramach przyjętych w ... regulacji podatkowych udokumentuje w takim przypadku rozliczenie dostawy w mechanizmie samofakturowania. Przedmiotem niniejszego wniosku są transakcje dotyczące dostawy energii elektrycznej w polskim systemie elektroenergetycznym, wynikające ze zleceń zakupu lub sprzedaży złożonych przez klientów Spółki, zarejestrowanych zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT jako czynni podatnicy VAT. W wyniku dokonanych transakcji energia elektryczna nie będzie przesyłana poza terytorium Polski. W przypadku Wnioskodawcy, jak i jego polskich klientów, nabywających energię elektryczną, ich główna działalność w odniesieniu do energii elektrycznej polega na jej odprzedaży, a jednocześnie własne zużycie energii elektrycznej jest nieznaczne. Zarówno Wnioskodawca, jak i jego polscy dostawcy sprzedający energię elektryczną, objęci opisem zdarzenia przyszłego, będą zarejestrowanymi podatnikami VAT, u których sprzedaż nie jest zwolniona od podatku ze względu na nie przekroczenie progu wartościowego, tj. na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. Zarówno Wnioskodawca, jak i jego polscy klienci będący dostawcami lub nabywcami energii elektrycznej, objęci opisem zdarzenia przyszłego, przed dokonaniem pierwszej czynności, o której mowa w art. 145e ust. 1 ustawy o VAT, złożą naczelnikowi urzędu skarbowego zawiadomienie o rozpoczęciu dokonywania tych czynności.
Wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług dotyczą:
- wskazania, że w Polsce jest miejsce opodatkowania zakupu energii elektrycznej przez Wnioskodawcę od Giełdy Energii oraz obowiązku rozliczenia podatku przez Wnioskodawcę w związku z realizowaną na jego rzecz dostawą energii;
- uznania, że miejscem dostawy energii będzie ... w przypadku sprzedaży energii elektrycznej przez Wnioskodawcę do Giełdy Energii oraz obowiązku Giełdy do jej opodatkowania;
- zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia, na podstawie art. 145e ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku sprzedaży lub zakupu energii w odniesieniu do podmiotów polskich będących klientami Wnioskodawcy, spełniającymi kryteria określone w art. 145e ust. 2 ustawy o VAT.
Przepis art. 22 ust. 1 pkt 5 ustawy wskazuje na sposób określenia miejsca dostawy w przypadku m.in. dostawy energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, do podmiotu będącego podatnikiem, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6, którego głównym celem nabywania gazu, energii elektrycznej, energii cieplnej lub chłodniczej jest odprzedaż tych towarów w takich systemach lub sieciach dystrybucji i u którego własne zużycie takich towarów jest nieznaczne. Wówczas miejscem dostawy jest miejsce, gdzie podmiot będący podatnikiem – do którego następuje dostawa energii elektrycznej – posiada siedzibę działalności gospodarczej.
Przy czym w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT zostały zawarte szczególne zapisy określające status podatnika w przypadku dostawy energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym i łącznego spełnienia wskazanych w tym przepisie, następujących warunków:
- dokonującym dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju;
- nabywca jest podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4 ustawy;
- dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość lub sprzedaży na odległość towarów importowanych rozliczanej w procedurze szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 9, lub na zasadach odpowiadających tym regulacjom.
Przepisy art. 22 ust. 1 pkt 5 oraz art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT stanowią wyraz implementacji do polskiego porządku prawnego przepisów art. 38 oraz art. 195 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE.L 2006 Nr 347, str. 1; dalej jako: „Dyrektywa VAT”).
Jak stanowi art. 38 Dyrektywy VAT:
1.W przypadku dostawy do podatnika-pośrednika gazu w systemie gazowym znajdującym się na terytorium Wspólnoty lub jakiejkolwiek sieci połączonej z takim systemem dostawy energii elektrycznej lub dostawy energii cieplnej lub chłodniczej poprzez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej za miejsce dostawy uznaje się miejsce, w którym ten podatnik-pośrednik ma siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, na rzecz którego dostarczane są towary lub, w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
2. Do celów ust. 1 „podatnik-pośrednik” oznacza podatnika, którego główna działalność w odniesieniu do zakupu gazu, energii elektrycznej, energii cieplnej lub chłodniczej polega na odsprzedaży tych produktów i którego własna konsumpcja tych produktów jest nieznaczna.
Stosownie do art. 195 Dyrektywy VAT:
Każda osoba zidentyfikowana do celów VAT na terytorium państwa członkowskiego, w którym VAT jest należny i na rzecz której dostarczane są towary na warunkach przewidzianych w art. 38 i 39, jeżeli dostawy są dokonywane przez podatnika niemającego siedziby na terytorium tego państwa członkowskiego, jest zobowiązana do zapłaty VAT.
Spółka podała w opisie zdarzenia przyszłego, że jej główna działalność w odniesieniu do energii elektrycznej polega na odprzedaży tej energii, a własne zużycie energii elektrycznej jest nieznaczne. Ponadto Spółka posiada siedzibę w Polsce, jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i wykonuje czynności w zakresie obrotu towarami giełdowymi. Tak opisane okoliczności zdarzenia przyszłego wskazują więc, że w przypadku zakupu przez Spółkę energii elektrycznej od Giełdy Energii, miejscem opodatkowania będzie terytorium kraju. Wnioskodawca spełnia bowiem przesłanki wskazane w art. 22 ust. 1 pkt 5 ustawy, aby uznać, że właśnie w Polsce będzie miejsce opodatkowania nabywanej energii elektrycznej.
W tych okolicznościach Wnioskodawca powinien być – zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy – uznany za podatnika zobowiązanego do rozliczenia podatku należnego z tytułu nabycia od Giełdy energii elektrycznej. Bowiem podmiot dokonujący dostawy energii elektrycznej (Giełda) nie posiada w Polsce siedziby ani ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Z kolei nabywca (Spółka) jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, czyli zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy. Ponadto nie zaistnieje przesłanka negatywna, wskazana w art. 17 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy, czyli dostawa energii elektrycznej nie jest dokonywana w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość lub sprzedaży na odległość towarów importowanych rozliczanej w procedurze szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 9, lub na zasadach odpowiadających tym regulacjom.
Reasumując – miejscem opodatkowania zakupu energii elektrycznej przez Wnioskodawcę od Giełda Energii będzie Polska, a Spółka powinna rozliczyć podatek wynikający z realizowanej na jej rzecz dostawy energii elektrycznej.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
W przypadku sprzedaży energii elektrycznej przez Spółkę do Giełdy Energii, miejsce dostawy należy określić zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 5 ustawy. Z uwagi na to, że Giełda ma siedzibę w ..., nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, a do tego nie jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT, miejscem dostawy sprzedawanej do Giełdy energii elektrycznej będzie .... W takiej sytuacji to Giełda będzie zobligowana do rozliczenia podatkowego na terytorium ... od nabywanej od Spółki energii elektrycznej. Wnioskodawca podał, że Giełda Energii, w ramach przyjętych w ... regulacji podatkowych, udokumentuje rozliczenie dostawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Przepis art. 145e ust. 1 ustawy wskazuje, że w okresie od dnia 1 kwietnia 2023 r. do dnia 28 lutego 2025 r., w przypadku dostawy energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące nabywcą tej energii. Przy czym uznanie nabywcy energii elektrycznej za podatnika wymaga łącznego spełnienia następujących warunków:
- w przypadku dostawy tej energii - nabywcą jest podatnik zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4, którego główna działalność w odniesieniu do nabywania gazu lub energii elektrycznej polega na ich odprzedaży i którego własne zużycie tych towarów jest nieznaczne, w szczególności wskazany w art. 145e ust. 2 ustawy;
- dostawa tych towarów są dokonywane w ramach transakcji zawartej bezpośrednio lub za pośrednictwem uprawnionego podmiotu na giełdzie towarowej w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych lub rynku regulowanym lub OTF w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
- dostawcą jest podatnik zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.
Jak wskazano w art. 145e ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, za nabywcę (o którym mowa w art. 145e ust. 1 pkt 1 ustawy) uważa się w szczególności podatnika zarejestrowanego zgodnie z art. 96 ust. 4, będącego towarowym domem maklerskim lub domem maklerskim w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych. Ponadto przepis art. 145i ust. 1 ustawy o VAT wymaga, aby dostawca i nabywca złożyli naczelnikowi urzędu skarbowego, przed dokonaniem pierwszej czynności, o której mowa w art. 145e ust. 1 (dostawy energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym), zawiadomienie o rozpoczęciu dokonywania tych czynności.
Przedstawione okoliczności zdarzenia przyszłego wskazują, że w przypadku sprzedaży lub zakupu energii elektrycznej, czyli transakcji dokonywanych przez Wnioskodawcę z polskimi klientami, zastosowanie znajdzie mechanizm wskazany w art. 145e ust. 1 ustawy o VAT. W tym wypadku podatnikami będą nabywcy energii elektrycznej dostarczanej w systemie elektroenergetycznym. Wnioskodawca wskazał bowiem w opisie zdarzenia przyszłego, że będą spełnione wszystkie przesłanki zawarte w art. 145e ustawy, aby zastosowanie znalazł mechanizm odwrotnego obciążenia, gdy podatnikami są nabywcy energii elektrycznej, tzn.:
-Wnioskodawca i jego polscy dostawcy energii elektrycznej będą zarejestrowanymi podatnikami VAT;
-Wnioskodawca i jego polscy nabywcy energii elektrycznej będą spełniać kryteria określone w art. 145e ust. 2 ustawy;
-dostawa energii elektrycznej będzie dokonywana w ramach transakcji zawartej za pośrednictwem uprawnionego podmiotu na giełdzie towarowej;
-zarówno u Wnioskodawcy, jak i u jego polskich dostawców energii elektrycznej, sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.
Ponadto wypełnione zostaną wymagania wymienione w art. 145i ust. 1 ustawy o VAT, czyli Wnioskodawca oraz jego polscy klienci, będący dostawcami lub nabywcami energii elektrycznej, przed dokonaniem pierwszej czynności, o której mowa w art. 145e ust. 1 ustawy, złożą naczelnikowi urzędu skarbowego zawiadomienie o rozpoczęciu dokonywania tych czynności.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należy uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku akcyzowym:
Nabywca końcowy oznacza podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 1385, z późn. zm.), z wyłączeniem:
a)spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 380) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
b)towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2023 r. poz. 646 i 825),
c)giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
d)spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:
W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
W myśl art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym:
W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju.
Przedmiot wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie podatku akcyzowego dotyczy rozstrzygnięcia, czy sprzedaż energii elektrycznej przez Spółkę do Giełda Energii nie będzie podlegała w Polsce opodatkowaniu akcyzą.
Przepis art. 9 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zawiera katalog czynności, które w przypadku energii elektrycznej są przedmiotem opodatkowania akcyzą. Wśród tych czynności, w art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, wymieniona została sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w ramach której realizowana jest zasada opodatkowania akcyzą ostatniego etapu obrotu energią elektryczną – etapu wydania energii elektrycznej do konsumpcji nabywcy końcowemu. Z kolei art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku akcyzowym zawiera definicję pojęcia „nabywca końcowy”. Przy czym z definicji tej wyłączone są spółki prowadzące giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 380) nabywające energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, co wynika z art. 2 ust. 1 pkt 19 lit. a ustawy o podatku akcyzowym.
Jak stanowi art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 910, ze zm.; dalej jako: „ustawa o giełdach towarowych”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o giełdzie towarowej - rozumie się przez to zespół osób, urządzeń i środków technicznych zapewniający wszystkim uczestnikom obrotu jednakowe warunki zawierania transakcji giełdowych oraz jednakowy dostęp w tym samym czasie do informacji rynkowych, a w szczególności do informacji o kursach i cenach towarów giełdowych oraz o obrotach towarami giełdowymi.
Natomiast art. 5 ust. 3a ustawy o giełdach towarowych wskazuje, że:
W przypadku prowadzenia działalności określonej w ust. 3 spółka prowadząca giełdę może być stroną transakcji wyłącznie w celu dokonania rozliczeń transakcji zawartych przez członków giełdy.
Z kolei zgodnie z art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o giełdach towarowych:
Spółka, o której mowa w ust. 1, może dokonywać rozliczeń transakcji giełdowych - jeżeli zasady dokonywania rozliczeń takich transakcji zostaną określone odpowiednio w regulaminie giełdy lub zorganizowanej platformy obrotu.
Ponadto w myśl art. 3 ust. 28b Prawa energetycznego:
Wyznaczony operator rynku energii elektrycznej oznacza podmiot wyznaczony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do wykonywania zadań związanych z jednolitym łączeniem rynków dnia następnego lub dnia bieżącego w rozumieniu art. 2 pkt 23 rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1222 z dnia 24 lipca 2015 r. ustanawiającego wytyczne dotyczące alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi (Dz.Urz. UE L 197 z 25.07.2015, str. 24, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 2015/1222”, lub podmiot oferujący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej usługi związane z jednolitym łączeniem rynków dnia następnego i dnia bieżącego, będący wyznaczonym na operatora rynku energii elektrycznej w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej, państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Turcji, w stosunku do którego nie stwierdzono podstaw do odrzucenia tych usług zgodnie z tym rozporządzeniem.
Jak podał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego, Giełda Energii jest podmiotem prowadzącym ogólnoeuropejską giełdę energii z siedzibą w .... Giełda uzyskała licencję od … na organizację i prowadzenie rynku energii elektrycznej oraz licencję od … na ułatwianie obrotu energią elektryczną z zagranicą. Giełda Energii prowadzi działalność na rynku polskim jako wyznaczony operator rynku energii elektrycznej (NEMO) w rozumieniu art. 2 pkt 23 Rozporządzenia oraz art. 3 pkt 28b Prawa energetycznego, czyli podmiot wyznaczony przez właściwy organ do wykonywania zadań związanych z jednolitym łączeniem rynków dnia następnego lub dnia bieżącego. Zgodnie z Rozporządzeniem, NEMO działają w charakterze podmiotu działającego na rynkach krajowych lub regionalnych w celu dokonania, we współpracy z operatorami systemu przesyłowego, jednolitego łączenia rynków dnia następnego i dnia bieżącego. Ich zadania obejmują otrzymywanie zleceń od uczestników rynku, ponoszenie ogólnej odpowiedzialności za kojarzenie i przydzielanie zleceń zgodnie z wynikami jednolitego łączenia rynków dnia następnego i dnia bieżącego, publikację cen oraz prowadzenie rozrachunków i rozliczeń zawartych kontraktów wynikających z transakcji, zgodnie z odpowiednimi umowami z uczestnikami oraz przepisami. W wyniku dokonywanych transakcji energia elektryczna nie będzie przesyłana poza terytorium Polski.
Przedstawione przez Spółkę okoliczności sprawy wskazują, że Giełda Energii nie będzie nabywcą końcowym, stanowiąc podmiot wyłączony w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 19 lit. a ustawy o podatku akcyzowym. Giełda Energii jest ogólnoeuropejską giełdą energii, działającą na podstawie uzyskanych licencji. Ponadto Giełda jest wyznaczonym operatorem rynku energii elektrycznej, co oznacza podmiot wyznaczony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do wykonywania zadań związanych z jednolitym łączeniem rynków dnia następnego lub dnia bieżącego. Przy czym wskazane jednolite łączenie rynków stanowi – w myśl art. 2 pkt 27 i 28 Rozporządzenia 2015/1222 – procesy, w których złożone zlecenia są kojarzone, a jednocześnie alokowane są międzyobszarowe zdolności przesyłowe dla różnych obszarów rynkowych. Zatem w tak opisanym zdarzeniu przyszłym funkcja sprawowana przez Giełda Energii nie wskazuje, że mamy do czynienia z nabywcą końcowym. W konsekwencji sprzedaż przez Wnioskodawcę energii elektrycznej do Giełda Energii nie będzie mieściła się w katalogu czynności opodatkowanych akcyzą, wymienionych w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym – nie będzie to czynność podlegająca opodatkowaniu w Polsce.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.