Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości od wydatków na realizację zadań inwestycyjnych związanych z ... - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.479.2024.2.MK
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości od wydatków na realizację zadań inwestycyjnych związanych z budową otwartych kąpielisk oraz wydatków bieżących związanych z funkcjonowaniem basenów.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości od wydatków na realizację zadań inwestycyjnych związanych z budową otwartych kąpielisk oraz wydatków bieżących związanych z funkcjonowaniem basenów. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 18 października 2024 r. (wpływ 18 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) (dalej: „Gmina”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). W 2024 r. rozpoczęła realizację zadania inwestycyjnego związanego z budową kompleksu basenów otwartych. Zadanie to w procedurze przetargowej zostało podzielne na trzy części: II część „(…)”, I część „(…)” oraz część III „(…)”.
W dniu 14 marca 2024 r. zostały podpisane umowy z wybranymi wykonawcami na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych. Z zwartych umów wynika:
- „(…)” - wysokość wynagrodzenia brutto wynosi (…) zł, w tym podatek VAT (…) zł, termin wykonania zadania 14 miesięcy od podpisania umowy, (rozliczenie na podstawie dwóch faktur). Gmina uzyskała promesę dofinansowania inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład w wys. 90% wydatków,
- „(…)” - wysokość wynagrodzenia brutto wynosi (…) zł w tym podatek VAT (…) zł, termin wykonania zadania 11 miesięcy od podpisania umowy, rozliczenie na podstawie jednej faktury (końcowej). Gmina uzyskała promesę dofinansowania inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład w wys. (…) zł,
- „(…)” - wysokość wynagrodzenia brutto wynosi (…) zł w tym podatek VAT (…) zł, termin wykonania zadania 14 miesięcy od podpisania umowy, rozliczenie kwartalne (pierwsza faktura będzie za trzeci kwartał 2024 r.). Gmina (…) będzie ubiegać się o dofinansowanie w ramach projektu (…).
Rezultatem tych zadań będzie kompleks basenów otwartych oraz budynek techniczny, w którym znajdować się będzie wypożyczalnia sprzętu rekreacyjnego np. leżaków oraz mała gastronomia (sprzedaż napojów, lodów itp.). Realizacja niniejszego przedsięwzięcia pozwoli na zapewnienie mieszkańcom Gminy oraz okolicznych miejscowości dostępu i możliwości korzystania z infrastruktury rekreacyjno-sportowej odkrytych basenów wraz z usługami towarzyszącymi (wypożyczalnia sprzętu i sprzedaż małej gastronomii).
Faktury dokumentujące wydatki związane z zadaniem inwestycyjnym będą wystawiane na Gminę (…) - nabywca (NIP Gminy), a odbiorcą będzie Urząd Miejski w (…) (jednostka budżetowa, nieposiadająca osobowości prawnej). Natomiast wydatki bieżące związane z utrzymaniem basenów otwartych będą dokumentowane fakturą wystawianą na Gminę (…) - nabywca (NIP Gminy), a odbiorcą będzie jednostka budżetowa, nieposiadająca osobowości prawnej.
Zgodnie z założeniami baseny otwarte mają być czynne w okresie od maja do końca września. Wstęp na baseny będzie odpłatny. Obiekt będzie pełnił wyłącznie funkcję „komercyjną”. Kąpielisko będzie wykorzystywane za odpłatnością. Wejścia nieodpłatne będą możliwe jedynie w odniesieniu do dzieci do lat trzech, które nie mogłyby samodzielnie korzystać z basenu (bo ich opiekunowie muszą uiścić opłatę za bilet) oraz osób które mają takie prawo na podstawie odrębnych ustaw np. kombatanci. Na terenie obiektu będą też powierzchnie, które w całości zostaną przeznaczone do wykorzystania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej gminy (np. najem miejsca pod punkt gastronomiczny). Gmina nie będzie wykorzystywać, udostępniać basenu na rzecz uczniów szkół w ramach zajęć szkolnych.
Gmina przewiduje:
- bilety ulgowe dla dzieci i młodzieży szkolnej, studentów , emerytów i rencistów za okazaniem legitymacji,
- bilety bezpłatne dla dzieci do lat 3 lub osób, które mają prawo do bezpłatnego wstępu na podstawie odrębnych przepisów np. kombatanci,
- bilety normalne dla pozostałych korzystających.
Ponadto, na terenie basenów będą dokonywane dodatkowe czynności:
- odpłatne udostępnianie powierzchni pod działalność usługowo-gastronomiczną,
- odpłatne udostępnianie powierzchni reklamowych,
- odpłatne wypożyczanie sprzętu (np. leżaków).
Wnioskodawca będzie wykonywał powyższe czynności oraz bieżącą obsługę basenu poprzez jednostkę organizacyjną Gminy, działającej jako jednostka budżetowa, nieposiadająca osobowości prawnej objęta centralizacją rozliczeń VAT z Gminą (…), i cała działalność związana ze sprzedażą i utrzymaniem bieżącym basenów będzie udokumentowana fakturami na Gminę (…) i NIP Gminy, a tylko odbiorcą lub wystawcą będzie jednostka budżetowa Gminy (…).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Zakup towarów i usług związanych z budową i funkcjonowaniem basenów będzie miał związek wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Odpłatny i nieodpłatny wstęp na baseny będzie odbywał się na podstawie ustnych umów cywilnoprawnych. Do obsługi będą wykorzystywane kasy fiskalne. Nieodpłatny wstęp na baseny może wystąpić tylko w stosunku do weteranów (kombatantów). Natomiast dla dzieci do lat trzech opłatę za wstęp poniosą opiekunowie, którzy zapłacą za swój bilet.
Na podstawie art. 30a. ust. 1 ustawy o weteranach działań poza granicami państwa z dnia 19 sierpnia 2011 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 2112), weterani i weterani poszkodowani korzystają bezpłatnie z hali sportowej, siłowni i pływalni będących w zasobie jednostek samorządu terytorialnego. Gmina (…) nie posiada informacji czy taka sytuacja będzie miała miejsce i czy z takimi uprawnieniami osoby będą korzystać z otwartych kąpielisk.
Odpłatny i nieodpłatny wstęp na baseny będzie odbywał się w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Gmina (…) poprzez jednostkę budżetową nieposiadającą osobowości prawnej będzie wykonywać działalność gospodarczą. Kompleks basenów nie będzie udostępniany nieodpłatnie uczniom szkół z terenu gminy (…) w ramach zajęć szkolnych tj. w tym zakresie gmina nie będzie realizowała zadań publicznych. Wstęp będzie odpłatny.
Nieodpłatne wejścia dla dzieci do lat 3 ściśle są związane z działalnością gospodarczą, ponieważ bilet wstępu zapłacą opiekunowie. Natomiast bez opiekunów dzieci do lat trzech nie mogą przebywać.
Pytanie
Czy Gmina (…) będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w pełnej wysokości podatku VAT (100%) od wydatków na realizację zadań inwestycyjnych związanych z budową otwartych kąpielisk oraz wydatków bieżących związanych z funkcjonowaniem basenów?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskujący uważa, że będzie mu przysługiwało pełne prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy realizacji zadania inwestycyjnego oraz wydatków bieżących związanych z funkcjonowaniem basenów otwartych. Powyższe stanowisko związane jest z tym, że Gmina zamierza odpłatnie udostępniać w okresie letnim baseny otwarte i nie będzie wykorzystywać, udostępniać basenów na rzecz uczniów szkół w ramach zajęć szkolnych. Czynności te będą stanowiły tylko odpłatne świadczenie usług. Odpłatny wstęp na baseny będzie dokonywany przez Gminę jako podatnika VAT. Wnioskujący będzie zawierał z korzystającymi umowy cywilnoprawne w formie ustnej. Gmina zapewni korzystającym wstęp na basen, a w zamian uzyska wynagrodzenie. Taka aktywność będzie miała charakter działalności gospodarczej.
Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Wnioskodawca wystąpi tu w roli podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT. W tym zakresie Gmina będzie wykonywała odpłatne usługi opodatkowane podatkiem VAT, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W przedstawionej sytuacji, będą występowały skonkretyzowane świadczenia, które będą wykonane między dwoma stronami umowy, tj. między Gminą (która zobowiązała się umożliwić wstęp na teren Kąpieliska), a korzystającymi z Kąpieliska, którzy zobowiązali się do wniesienia zapłaty wynagrodzenia na rzecz Gminy w związku z ww. możliwością wstępu na Kąpielisko.
Wobec powyższego będzie występował bezpośredni związek (ekwiwalentność) pomiędzy świadczeniem Wnioskodawcy, a zapłatą wnoszoną przez korzystających z Kąpieliska. Z uwagi na zaistnienie bezpośredniego związku pomiędzy otrzymanymi płatnościami, a zindywidualizowanymi świadczeniami na rzecz korzystających z Kąpieliska należy stwierdzić, że usługi, które będzie wykonywać Gmina w zamian za otrzymane płatności od korzystających z Kąpieliska, będą stanowić czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, a Wnioskodawca wystąpi w roli podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT.
Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Dla oceny przysługującego prawa do odliczenia podatku VAT konieczne jest ustalenie, czy nabywane towary i usługi zostały nabyte przez podatnika VAT oraz czy są związane z dokonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wybudowane baseny otwarte będą wykorzystywane przez Gminę do świadczenia odpłatnych opodatkowanych podatkiem VAT usług. W szczególności Gmina będzie dokonywała odpłatnych usług wstępu na baseny i dodatkowo na wskazanym terenie, Gmina będzie wykonywała odpłatne usługi udostępniania powierzchni pod działalność usługowo- gastronomiczną, udostępniania powierzchni reklamowych i wypożyczania sprzętu rekreacyjnego. Tym samym, z uwagi na fakt wykorzystywania efektów zrealizowanych zadań inwestycyjnych wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT. Skoro Gmina, jako czynny podatnik VAT, zobowiązana będzie uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z dokonywaniem tych czynności, zarówno inwestycyjnych jak również bieżących związanych z utrzymaniem obiektów. A zwolnienie z opłat dzieci do lat trzech będzie ściśle związane z ponoszeniem odpłatności przez ich opiekunów. Ponadto zwolnienie z ponoszenia opłat w stosunku do osób o których mowa w odrębnych przepisach np. kombatantów będzie występować poza działalnością gospodarczą i Wnioskujący nie ma na to wpływu ani nie jest w stanie określić ilości. W związku z powyższym Wnioskujący uważa, że przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony podatek VAT w 100%.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskujący będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku w związku z realizowaną inwestycją oraz również od wydatków bieżących związanych z utrzymaniem basenów otwartych. Powyższe wynika z faktu, że Gmina (…) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki poniesione na realizację zadań inwestycyjnych i wydatki związane utrzymaniem basenów otwartych mają związek z prowadzoną w przyszłości działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i wyłącznie z wykonywanymi w ramach tej działalności czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Tym samym Wnioskujący twierdzi, że Gminie (…) będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację zadania inwestycyjnego oraz wydatków bieżących związanych z utrzymaniem obiektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z przywołanych przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:
- odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz
- towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.
Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.
Art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. Towarzyszą one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).
Z wniosku wynika, że w 2024 r. rozpoczęli Państwo realizację zadania inwestycyjnego związanego z budową kompleksu basenów otwartych. Zadanie to w procedurze przetargowej zostało podzielne na trzy części: II część „(…)”, I część „(…)” oraz część III „(…)”.
Zgodnie z założeniami baseny otwarte mają być czynne w okresie od maja do końca września. Wstęp na baseny będzie odpłatny. Obiekt będzie pełnił wyłącznie funkcję „komercyjną”. Kąpielisko będzie wykorzystywane za odpłatnością. Wejścia nieodpłatne będą możliwe jedynie w odniesieniu do dzieci do lat trzech, które nie mogłyby samodzielnie korzystać z basenu (bo ich opiekunowie muszą uiścić opłatę za bilet) oraz osób które mają takie prawo na podstawie odrębnych ustaw np. kombatanci.
Odpłatny i nieodpłatny wstęp na baseny będzie odbywał się na podstawie ustnych umów cywilnoprawnych. Do obsługi będą wykorzystywane kasy fiskalne.
Na podstawie art. 30a. ust. 1 ustawy o weteranach działań poza granicami państwa z dnia 19 sierpnia 2011 r. weterani i weterani poszkodowani korzystają bezpłatnie z hali sportowej, siłowni i pływalni będących w zasobie jednostek samorządu terytorialnego. Nie posiadają Państwo informacji czy taka sytuacja będzie miała miejsce i czy z takimi uprawnieniami osoby będą korzystać z otwartych kąpielisk.
Kompleks basenów nie będzie udostępniany nieodpłatnie uczniom szkół z terenu gminy w ramach zajęć szkolnych tj. w tym zakresie nie będą Państwo realizowali zadań publicznych. Wstęp będzie odpłatny.
Przewidują Państwo:
- bilety ulgowe dla dzieci i młodzieży szkolnej, studentów, emerytów i rencistów za okazaniem legitymacji,
- bilety bezpłatne dla dzieci do lat 3 lub osób, które mają prawo do bezpłatnego wstępu na podstawie odrębnych przepisów np. kombatanci,
- bilety normalne dla pozostałych korzystających.
Ponadto, na terenie basenów będą dokonywane dodatkowe czynności:
- odpłatne udostępnianie powierzchni pod działalność usługowo-gastronomiczną,
- odpłatne udostępnianie powierzchni reklamowych,
- odpłatne wypożyczanie sprzętu (np. leżaków).
Będą Państwo wykonywali powyższe czynności oraz bieżącą obsługę basenu poprzez Państwa jednostkę organizacyjną, działającej jako jednostka budżetowa, nieposiadająca osobowości prawnej objęta centralizacją rozliczeń VAT z Gminą, i cała działalność związana ze sprzedażą i utrzymaniem bieżącym basenów będzie udokumentowana fakturami na Państwa i NIP Państwa, a tylko odbiorcą lub wystawcą będzie Państwa jednostka budżetowa.
Zakup towarów i usług związanych z budową i funkcjonowaniem basenów będzie miał związek wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego VAT od wydatków na realizację zadań inwestycyjnych związanych z budową otwartych kąpielisk oraz wydatków bieżących związanych z funkcjonowaniem basenów.
Jak wskazano powyżej, przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z ww. przepisu wynika, że odliczenie przysługuje tylko podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, z kolei czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.).
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności, zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Biorąc pod uwagę przywołane przepisy ustawy oraz okoliczności rozpatrywanej sprawy, należy stwierdzić, że nieodpłatne usługi, polegające na zwolnieniu od wnoszenia opłat dla wskazanych podmiotów, będą świadczone przez Państwa wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Wskazali Państwo, że dzieci do lat trzech, które będą zwolnione z opłat nie mogą samodzielnie korzystać z basenów, a ich opiekunowie będą musieli uiścić opłatę za bilet. Ponadto, wejścia nieodpłatne będą możliwe także w stosunku do kombatantów, gdyż nieodpłatny wstęp podyktowany jest na podstawie art. 30a. ust. 1 ustawy o weteranach działań poza granicami państwa z dnia 19 sierpnia 2011 r. Na podstawie powołanego przepisu weterani i weterani poszkodowani korzystają bezpłatnie z hali sportowej, siłowni i pływalni będących w zasobie jednostek samorządu terytorialnego. W tym przypadku brak jest podstaw, by dzielić Państwa aktywność w zakresie odpłatnej sprzedaży biletów na baseny na opodatkowane usługi świadczone w sferze działalności gospodarczej oraz w zakresie zwolnionych od opłat wejść na baseny dla określonych grup osób na usługi spoza systemu VAT.
Jak wynika bowiem z opisu sprawy, w obu ww. przypadkach udostępnienie basenów - odpłatnie jak i nieodpłatnie - będzie odbywało się na podstawie umów cywilnoprawnych. Tym samym przyjęcie, że usługa wstępu i korzystania z basenów w zakresie dotyczącym osób zwolnionych z ponoszenia opłat odbywa się poza działalnością gospodarczą w ramach władztwa publicznoprawnego nie znajduje uzasadnienia i ma charakter sztuczny.
Wobec tego, w przedstawionych okolicznościach będą Państwo świadczyć usługi wstępu na baseny wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Nie będą Państwo zobowiązani do odliczania podatku naliczonego od wydatków na realizację zadań inwestycyjnych związanych z budową otwartych kąpielisk oraz wydatków bieżących związanych z funkcjonowaniem basenów, zgodnie ze sposobem określenia proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, ze względu na nieodpłatne świadczenie usług wstępu i korzystania z basenów dzieci do lat trzech oraz kombatantów.
Zatem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku od wydatków na realizację zadań inwestycyjnych związanych z budową otwartych kąpielisk oraz wydatków bieżących związanych z funkcjonowaniem basenów. Wynika to z faktu, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki będą mieć związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i wyłącznie wykonywanymi w ramach tej działalności czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Prawo to będzie Państwu przysługiwać pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).