Brak prawa wystawienia na podstawie art. 106k ustawy o VAT not korygujących błędny numer NIP na fakturach dokumentujących transakcje. - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.596.2024.2.AK
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Brak prawa wystawienia na podstawie art. 106k ustawy o VAT not korygujących błędny numer NIP na fakturach dokumentujących transakcje.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia noty korygującej błędny NIP na fakturach dokumentujących transakcje zakupu sprzętu rolniczego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 3 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:
·wystawienia noty korygującej błędny NIP na fakturach dokumentujących transakcje zakupu sprzętu rolniczego;
·uznania, że wystawione faktury mogą istnieć w obrocie prawnym, jako dokumenty potwierdzające fakt dokonania przez Pana zakupu sprzętu rolniczego.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 października 2024 r. (wpływ 24 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan indywidualne gospodarstwo rolne jako rolnik ryczałtowy i nie jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach tej działalności w celu otrzymania dotacji podpisał Pan w dniu (…) listopada 2021 r. stosowną umowę z (…), z której wynikało, że do wniosku o płatność musi Pan dołączyć między innymi faktury dokumentujące zakup sprzętu rolniczego objętego ww. umową.
Realizując powyższe przedsięwzięcie dokonał Pan zakupu sprzętu rolniczego w firmie (…), co zostało udokumentowane następującymi fakturami VAT:
·(…).
Niestety okazało się, że na ww. dokumentach poza prawidłowymi danymi określającymi Pana jako stronę transakcji (imię i nazwisko, adres i nazwa Pana gospodarstwa rolnego) został wpisany również numer NIP, ale błędny.
Po dostrzeżeniu tej pomyłki (dopiero na etapie weryfikacji dokumentów przez (…) podczas rozpatrywania wniosku o płatność), aby naprawić ten błąd wystawił Pan zgodnie z art. 106k ustawy o VAT stosowne noty korygujące:
·(…).
Niestety Sprzedawca odmówił przyjęcia tych not i nie odesłał ich podpisanych do Pana. Chociaż jednocześnie do każdej z nich przesłał pisemne oświadczenie (…), z którego jednoznacznie wynika, że aczkolwiek odmawia przyjęcia przedmiotowych not korygujących, to wprost potwierdza, że transakcja rzeczywiście miała miejsce z Panem jako stroną nabywającą towar – określoną z imienia i nazwiska oraz adresu i numeru PESEL, z jednoczesnym potwierdzeniem wydania Panu przedmiotowego towaru, jak również otrzymania z Pana konta całej należnej kwoty. Pomimo, że jako rolnik ryczałtowy niebędący czynnym podatnikiem VAT nie powinien Pan w ogóle posłużyć się numerem NIP na fakturach dokumentujących ww. transakcje zakupu, gdyż jego użycie w tej sytuacji jest całkowicie bezprzedmiotowe, to (…) uzależnia wypłatę dotacji od wcześniejszego uzyskania przez Pana indywidualnej interpretacji, o którą niniejszym występuje Pan, a która miałaby potwierdzać, że prawidłowo wystawił Pan noty korygujące do ww. faktur zakupu zawierających błędny numer NIP i w związku z tym faktury te mogą istnieć w obrocie prawnym, jako dokumenty potwierdzające fakt dokonania przeze Pana zakupu towarów (sprzętu rolniczego) opisanych w przedmiotowych fakturach.
W uzupełnieniu do wniosku wskazał Pan następujące informacje:
1.Czy dokonał Pan zakupu sprzętu rolniczego, o którym mowa we wniosku, jako rolnik ryczałtowy w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego?
Odp.: Tak, dokonał Pan zakupu tego sprzętu jako rolnik ryczałtowy w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego i dokonał zapłaty z Pana konta bankowego.
2.Czy prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą? Jeśli tak, prosimy wskazać:
·jaki jest zakres prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej,
·czy jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu prowadzenia tej działalności?
Odp.: Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT ani z tytułu działalności gospodarczej (której nie prowadzi), ani jako rolnik (w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego).
3.Na czym polegał błąd Numeru Identyfikacji Podatkowej, który został wykazany na fakturach, o których mowa we wniosku? Należy wyjaśnić, czy na fakturach został wskazany całkowicie błędny NIP, czy błąd ten oznacza „oczywistą pomyłkę”, tj. np. brak jednej cyfry, przestawienie cyfr, pomyłkę w jednej cyfrze, czy NIP należy do innego podatnika.
Odp.: Błąd w numerze NIP polegał na wpisaniu całkowicie błędnego numeru (nie wie Pan, czy należy do innego podatnika, gdyż nie potrafi Pan tego sprawdzić).
4.Czy zakup przez Pana sprzętu rolniczego został udokumentowany paragonem fiskalnym?
a)Jeśli tak, to czy na paragonie był wskazany NIP taki sam, jak na fakturach?
b)Jeśli nie, należy wyjaśnić dlaczego nie został wystawiony paragon.
Odp.: Jako potwierdzenie transakcji otrzymał Pan faktury, które Pan wymienił i opisał we wniosku.
5.Jaka jest przyczyna odmowy akceptacji wystawionych przez Pana not korygujących?
Odp.: Wystawca przedmiotowych faktur jako przyczynę odmowy przyjęcia not korygujących wskazuje, że zanim wystawił dla Pana faktury nabił te transakcje na kasę fiskalną właśnie z tym błędnym numerem NIP i dlatego nie może przyjąć Pana not korygujących.
Niestety odmawia on również dokonania korekty błędnie w takim przypadku zarejestrowanej na kasie fiskalnej sprzedaży i zarejestrowania jej w prawidłowy sposób.
Należy tu podkreślić, że w tym konkretnym przypadku nie była konieczna rejestracja tych transakcji na kasie fiskalnej, gdyż należność w całości została zapłacona przelewem z Pana konta bankowego, a dodatkowo dotyczy sprzętów rolniczych, których tożsamość można bez trudu jednoznacznie ustalić, gdyż każdy posiada swój numer fabryczny.
Bardzo prosi Pan o pomoc w wybrnięciu z zaistniałej z powodu błędu (nawet nie można ustalić czyjego, gdyż Pan nie widział nawet tych paragonów fiskalnych i nie podawał tego błędnego numeru NIP, ale też nie może Pan tego udowodnić) sytuacji, w której nie ma żadnej wątpliwości w ustaleniu stron transakcji (Pana dane osobowe jako kupującego, zapłata z Pana konta bankowego i odbiór towaru przez Pana oraz faktyczne jego posiadanie i użytkowanie w Pana gospodarstwie rolnym), ale (…) żąda (pod rygorem odmowy wypłaty dotacji), aby przedstawił Pan stanowisko organów skarbowych, że w tej konkretnej sytuacji przedmiotowe faktury mogą funkcjonować w obrocie prawnym.
Pytanie
Czy miał Pan prawo wystawić na podstawie art. 106k ustawy o VAT noty korygujące Pana błędny numer NIP na fakturach dokumentujących przedmiotowe transakcje zakupu przez Pana sprzętu rolniczego, tj.: (…) i uznać w związku z tym, że faktury te mogą istnieć w obrocie prawnym, jako dokumenty potwierdzające fakt dokonania przez Pana zakupu towarów opisanych w przedmiotowych fakturach?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, zgodnie z brzmieniem art. 106k ustawy o VAT miał Pan prawo wystawić noty korygujące Pana błędny numer NIP na fakturach dokumentujących przedmiotowe transakcje zakupu przez Pana sprzętu rolniczego i uznać w związku z tym, że faktury te mogą istnieć w obrocie prawnym, jako dokumenty potwierdzające fakt dokonania przez Pana zakupu towarów opisanych w przedmiotowych fakturach.
Z ustawy o VAT wynika, że faktura powinna m.in. jednoznacznie określać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika (sprzedawcy) i nabywcy, ich adresy. Faktura winna zawierać dane nabywcy towaru lub usługi i tym samym dokumentować rzeczywiste zdarzenia gospodarcze, a jako wystawca i nabywca powinni widnieć faktyczni uczestnicy transakcji. Każdorazowo należy ustalić więc nabywcę towaru lub usługi, który winien wynikać z zawartej umowy.
Zgodnie z art. 106k ust. 1 ustawy, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.
Na mocy art. 106k ust. 2 ustawy, wystawiona nota korygująca wymaga akceptacji wystawcy faktury.
Celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy mają wyłącznie znaczenie dowodowe.
Z powyższego wynika, że o prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. A zatem jeżeli w fakturach dokumentujących transakcje zostanie wskazany błędny NIP nabywcy, przy jednoczesnej możliwości zweryfikowania zdarzenia gospodarczego i prawidłowego określenia nabywcy towaru, nie ma podstaw do kwestionowania faktur.
Z przywołanych przepisów art. 106k ustawy wynika, że w sytuacji, gdy nabywca otrzyma fakturę zawierającą błędy w elementach nazwy nabywcy, np. błąd w nazwie, adresie lub numerze identyfikacyjnym, może je skorygować notą korygującą.
Pana zdaniem, wobec powyższego stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy faktury zawierają jedynie Pana błędny numer NIP i jeżeli na podstawie posiadanych dokumentów jest możliwa identyfikacja Pana jako nabywcy, to miałby Pan nawet prawo do odliczenia z tych faktur podatku naliczonego związanego wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, pomimo braku otrzymania potwierdzonej noty korygującej. Podobne stanowisko zajął np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 27 stycznia 2023 r. 0111-KDIB3-1.4012.931.2022.1.WN.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.
Przepisy dotyczące faktury/faktury korygującej, tj. obowiązku jej wystawienia, elementów, jakie powinna zawierać i inne, zawarte są w przepisach art. 106a–106q ustawy.
Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku od towarów i usług, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.
Na podstawie art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy:
Faktura powinna zawierać:
1)datę wystawienia;
2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
6)datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
7)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
8)miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
9)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
10)kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
11)wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
12)stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;
13)sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
14)kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
15)kwotę należności ogółem (…).
Z ww. uregulowań wynika, że faktura powinna m.in. jednoznacznie określać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika (sprzedawcy) i nabywcy, ich adresy. Faktura winna zawierać dane nabywcy towaru lub usługi i tym samym dokumentować rzeczywiste zdarzenia gospodarcze, a jako wystawca i nabywca powinni widnieć faktyczni uczestnicy transakcji. Każdorazowo należy ustalić więc nabywcę towaru lub usługi, który winien wynikać z zawartej umowy.
W myśl art. 106j ust. 1 ustawy:
W przypadku, gdy po wystawieniu faktury:
1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2) (uchylony)
3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury
– podatnik wystawia fakturę korygującą.
Zgodnie z art. 106j ust. 2 ustawy:
Faktura korygująca powinna zawierać:
1) (uchylony)
2) numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca, z wyjątkiem faktur korygujących wystawianych do faktur, dla których nie został nadany numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur;
3) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,
b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
4) (uchylony)
5) jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
6) w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.
Jak wynika z powyższych regulacji, fakturę korygującą wystawia się w przypadku udzielenia rabatów, obniżek cen, zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, a także zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu (zwrotu całości lub części należności) oraz w sytuacji, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
Zatem, jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Zatem faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.
W myśl art. 106k ust. 1 ustawy:
Nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.
Zgodnie z art. 106k ust. 2 ustawy:
Faktura, o której mowa w ust. 1, wymaga akceptacji wystawcy faktury.
Na podstawie art. 106k ust. 3 ustawy:
Faktura, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:
1)wyrazy „NOTA KORYGUJĄCA”;
2)numer kolejny i datę jej wystawienia;
3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej;
4)dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura, o której mowa w ust. 1, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6;
5)wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.
Jak stanowi art. 106k ust. 4 ustawy:
Przepisy ust. 1-3 nie naruszają przepisów dotyczących wystawiania faktur korygujących.
Zatem, noty korygujące mogą zostać wystawione przez nabywcę towaru lub usługi, w przypadku, gdy otrzymał on fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi (z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15 ustawy).
W tym miejscu należy wskazać, że na podstawie art. 1 pkt 21 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1520 ze zm.) do art. 106b dodano ust. 5-7, które zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2020 r.
W myśl art. 106b ust. 5 ustawy:
W przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym fakturę na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej wystawia się wyłącznie, jeżeli paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży zawiera numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.
Stosownie do art. 106b ust. 6 ustawy:
W przypadku stwierdzenia, że podatnik wystawił fakturę z naruszeniem ust. 5, organ podatkowy ustala temu podatnikowi dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 100% kwoty podatku wykazanego na tej fakturze. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się.
Ww. przepis art. 106b ust. 5 ustawy wprowadza zasadę, zgodnie z którą w przypadku sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, fakturę do paragonu fiskalnego na rzecz nabywcy posługującego się NIP (lub numerem podatku od wartości dodanej) wystawia się tylko w przypadku, gdy paragon dokumentujący tę sprzedaż zawiera ten numer.
Powołane przepisy art. 106b ust. 5 ustawy dotyczą szczególnego przypadku, gdy podatnik otrzymuje paragon fiskalny, a następnie żąda wystawienia do niego faktury. W takim przypadku wystawienie faktury jest możliwe tylko pod warunkiem, że na paragonie fiskalnym będzie numer NIP nabywcy.
Należy zauważyć, że co do zasady na kasie rejestrującej ewidencjonuje się obrót tylko na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy na żądanie tych podmiotów podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą dokonaną sprzedaż. Faktury te mogą służyć do udokumentowania poniesionych wydatków i nie będą zawierały numeru identyfikującego nabywcę.
Przepisy art. 106b ust. 5 ustawy reguluje szczegółowo kwestie dokumentowania transakcji, które zostały uprzednio zaewidencjonowane przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ww. przepis wymusza pewną konsekwencję podatnika. To znaczy, jeżeli dokonuje on zakupu jako podatnik, a nie jako konsument, to powinien o tym fakcie poinformować sprzedawcę w momencie dokonywania zakupu.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan indywidualne gospodarstwo rolne jako rolnik ryczałtowy i nie jest Pan czynnym podatnikiem VAT. W ramach tej działalności w celu otrzymania dotacji podpisał Pan umowę z (…), z której wynikało, że do wniosku o płatność musi Pan dołączyć między innymi faktury dokumentujące zakup sprzętu rolniczego objętego ww. umową. Realizując powyższe przedsięwzięcie dokonał Pan zakupu sprzętu, co zostało udokumentowane fakturami VAT. Niestety okazało się, że na ww. dokumentach poza prawidłowymi danymi określającymi Pana jako stronę transakcji (imię i nazwisko, adres i nazwa Pana gospodarstwa rolnego) został wpisany również numer NIP, ale błędny. Po dostrzeżeniu tej pomyłki (dopiero na etapie weryfikacji dokumentów przez (…) podczas rozpatrywania wniosku o płatność), aby naprawić ten błąd wystawił Pan zgodnie z art. 106k ustawy o VAT stosowne noty korygujące. Sprzedawca odmówił przyjęcia tych not i nie odesłał ich podpisanych do Pana. Chociaż jednocześnie do każdej z nich przesłał pisemne oświadczenie, z którego jednoznacznie wynika, że aczkolwiek odmawia przyjęcia przedmiotowych not korygujących, to wprost potwierdza, że transakcja rzeczywiście miała miejsce ze Panem jako stroną nabywającą towar – określoną z imienia i nazwiska oraz adresu i numeru PESEL, z jednoczesnym potwierdzeniem wydania Panu przedmiotowego towaru, jak również otrzymania z Pana konta całej należnej kwoty. Błąd w numerze NIP polegał na wpisaniu całkowicie błędnego numeru (nie wie Pan, czy należy do innego podatnika, gdyż nie potrafi Pan tego sprawdzić). Wystawca przedmiotowych faktur jako przyczynę odmowy przyjęcia not korygujących wskazuje, że zanim wystawił dla Pana faktury nabił te transakcje na kasę fiskalną właśnie z tym błędnym numerem NIP i dlatego nie może przyjąć Pana not korygujących.
Jak wyżej wskazano, możliwość korygowania faktur poprzez wystawienie przez nabywcę not korygujących dotyczy jedynie pomyłek w elementach danych nabywcy, czyli np. błąd w nazwisku, imieniu, nazwie, adresie lub numerze identyfikacyjnym czy też oznaczeniu towaru lub usługi.
Wystawiona nota korygująca wymaga akceptacji wystawcy faktury/faktury uproszczonej. Niezamierzony błąd w numerze NIP nabywcy oznacza oczywistą pomyłkę, tj. m.in. brak jednej cyfry, przestawienie cyfr bądź pomyłkę w jednej cyfrze i nie może być utożsamiany z uzupełnieniem brakującego numeru NIP na paragonie fiskalnym, czy zmianą widniejącego na paragonie numeru NIP na numer NIP innego podatnika.
Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku na tle obowiązujących przepisów prawa prowadzi do wniosku, że możliwość wystawienia noty korygującej zgodnie z art. 106k ustawy do wystawionej do paragonu faktury, zależy od rodzaju błędu. Należy wskazać, że chodzi głównie o wskazaną powyżej tzw. oczywistą pomyłkę. Tego rodzaju błędy, polegają na braku jednej cyfry, przestawieniu cyfr lub błędnej jednej cyfrze w numerze NIP. Oczywistej pomyłki nie należy utożsamiać z błędami typu: brak numeru NIP na paragonie, numer NIP innego podatnika, lub numer typu 9999999999. W takich sytuacjach nie można wystawić noty do takiego paragonu.
Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że w przypadku gdy na paragonie zostanie wskazany błędny NIP nabywcy – numer NIP innego niż nabywca podmiotu, to nie będzie możliwości zidentyfikowania nabywcy, bowiem paragony fiskalne nie zawierają żadnych innych danych pozwalających zidentyfikować nabywcę. W związku z powyższym, w przypadku gdy – jak Pan wskazał – zanim zostały wystawione dla Pana faktury, wystawca zarejestrował transakcje na kasie rejestrującej z całkowicie błędnym numerem NIP, to nie jest możliwa jego zmiana poprzez wystawienie faktury korygującej lub akceptację noty korygującej wystawionej przez klienta.
W konsekwencji, nie miał Pan prawa wystawić na podstawie art. 106k ustawy o VAT not korygujących Pana błędny numer NIP na fakturach dokumentujących przedmiotowe transakcje zakupu przez Pana sprzętu rolniczego.
Tym samym, Pana stanowisko w zakresie wystawienia noty korygującej błędny NIP na fakturach dokumentujących transakcje zakupu sprzętu rolniczego uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wskazuję, że interpretacja dotyczy wyłącznie wystawienia noty korygującej błędny NIP na fakturach dokumentujących transakcje zakupu sprzętu rolniczego. W zakresie uznania, czy wystawione faktury mogą istnieć w obrocie prawnym, jako dokumenty potwierdzające fakt dokonania przez Pana zakupu sprzętu rolniczego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).