Prawo do częściowego odliczenia od wydatków poniesionych na samochód. - Interpretacja - null

shutterstock

Prawo do częściowego odliczenia od wydatków poniesionych na samochód. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Prawo do częściowego odliczenia od wydatków poniesionych na samochód.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 21 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupu samochodu (wariant A) lub rat leasingowych (wariant B), a także od wydatków związanych z eksploatacją pojazdu (paliwo, naprawy, serwis),

-podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 października 2024 r. (wpływ).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Zwraca się Pan z prośbą o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w związku z zakupem i użytkowaniem drugiego samochodu w środkach trwałych firmy. Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 2018 r. pod nazwą …, zarejestrowaną w CEIDG, NIP: … , REGON: ...

Przedmiotowa działalność związana jest z usługami szkoleniowymi, consultingowymi oraz doradczymi (PKD 70.22.Z oraz PKD 70.21.Z). Posiada Pan obowiązek podatkowy w Polsce i rozlicza się Pan na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów - podatek rozliczany na zasadach ogólnych. Jest Pan również zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Nie zatrudnia Pan żadnych pracowników. Pana działalność wiąże się z częstymi podróżami i wyjazdami do klientów, dlatego samochód jest Pana podstawowym narzędziem pracy. Obecnie posiada Pan jeden samochód osobowy z silnikiem benzynowym w środkach trwałych firmy, który jest intensywnie użytkowany. Już teraz spotyka się Pan z sytuacjami, w których brak możliwości korzystania z pojazdu poważnie zakłóca realizację Pana zobowiązań wobec klientów. Te niespodziewane zdarzenia powodują opóźnienia, które bezpośrednio przekładają się na utratę dochodów i obniżenie jakości usług. W związku z tym chce Pan wprowadzić drugi samochód osobowy, o którym mowa w art. 5a pkt 19a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do ewidencji środków trwałych firmy. Ten pojazd będzie pełnił funkcję zastępczą, pomocniczą, a także rezerwową, co umożliwi Panu zachowanie ciągłości operacyjnej i terminową realizację zleceń, nawet w przypadku braku możliwości użytkowania pierwszego samochodu. Posiadanie dwóch pojazdów zapewni Panu niezbędne zabezpieczenie w sytuacjach, gdy jeden z nich ulegnie awarii lub będzie wymagał serwisowania. W ten sposób będzie Pan mógł zminimalizować zakłócenia w prowadzeniu działalności, utrzymać terminy realizacji projektów i zabezpieczyć źródło przychodów przed dalszymi stratami.

Choć oba samochody będą osobowe, to jeden z silnikiem benzynowym zapewni dynamiczną jazdę i lepsze osiągi na krótszych trasach miejskich, natomiast drugi z silnikiem diesla, dzięki większej oszczędności paliwa, sprawdzi się lepiej podczas długich podróży służbowych po całym kraju, pozwalając na obniżenie kosztów eksploatacji przy przemieszczaniu się na większe odległości. Oba pojazdy będą się uzupełniać, spełniając obecne wymogi środowiskowe narzucone przez duże miasta, a ich przestrzeń bagażowa będzie umożliwiać Panu ciągłość realizacji działań. Drugi samochód będzie stanowił składnik majątku w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, a jego wartość nie przekroczy wartości 150 000 zł. Ponieważ oba samochody będą wykorzystywane do celów mieszanych, tj. zarówno do działalności gospodarczej, jak i prywatnie, poza godzinami pracy, a ewidencja o której mowa w art. 86a ust. 4 ustawy o VAT nie będzie prowadzona to opłaty oraz koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją drugiego samochodu będą rozliczane zgodnie z ustawą o pdof, tj. 75% wydatków związanych z użytkowaniem auta w kosztach uzyskania przychodów oraz 50% odliczenia VAT.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że rozważa dwa warianty użytkowania drugiego samochodu:

-Wariant A - zakup za gotówkę: Drugi samochód zostanie kupiony za gotówkę i wprowadzony do ewidencji środków trwałych jako składnik majątku trwałego firmy.

-Wariant B - leasing operacyjny: Samochód będzie użytkowany na podstawie umowy leasingu operacyjnego, bez wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych. Koszty związane z leasingiem (raty leasingowe) oraz eksploatacją będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Samochód będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT.

Faktury będą wystawiane na Pana firmę ….

Zamierza Pan dokonywać odliczeń VAT od:

-zakupu pojazdu (wariant A) lub rat leasingowych (wariant B),

-wydatków związanych z użytkowaniem i eksploatacją pojazdu (paliwo, serwis, naprawy).

Pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Czy przysługuje Panu prawo do odliczenia VAT od zakupu samochodu (wariant A) lub rat leasingowych (wariant B), a także od wydatków związanych z eksploatacją pojazdu (paliwo, naprawy, serwis)?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Zgodnie z art. 86a ust. 1 i 2 ustawy o VAT, przysługuje Panu prawo do odliczenia 50% VAT od wydatków związanych z użytkowaniem pojazdu, gdyż będzie on wykorzystywany zarówno do działalności gospodarczej, jak i prywatnej. W przypadku leasingu operacyjnego, prawo do odliczenia dotyczy również rat leasingowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Przywołany przepis art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca zapewnił zatem podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Kwestie dotyczące odliczenia podatku od towarów i usług związanego z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane przepisami art. 86a ustawy.

Zgodnie z treścią art. 86a ust. 1 ustawy:

W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o  której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1)wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2)należnego z tytułu:

a)świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b)dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4)wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 oraz art. 34.

W myśl art. 86a ust. 2 ustawy:

Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i  usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Stosownie natomiast do art. 86a ust. 3 ustawy przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1)w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a)wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b)konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2)do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Zgodnie z art. 86a ust. 4 ustawy:

Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

W myśl art. 86a ust. 5 ustawy:

Warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1) przeznaczonych wyłącznie do:

a) odprzedaży,

b) sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c) oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2) w odniesieniu do których:

a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Użycie wyrazu „wyłącznie” w art. 86a ust. 5 ustawy, wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane – choćby przejściowo – do innych celów (np. użytek prywatny, jazda próbna, użytek służbowy podatnika, itp.). Zatem w odniesieniu do pojazdu, który np. jest przeznaczony do odprzedaży, ale jest wykorzystywany przez podatnika także do innych celów, nie może być zastosowane zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji.

Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 34 ustawy:

Przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3.5 tony.

W powołanych wyżej przepisach art. 86a ustawy ustawodawca zawarł szczególne uregulowania dotyczące określenia wysokości przysługującej do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Taka konstrukcja oznacza, że w sytuacji, gdy znajdzie zastosowanie szczególne uregulowanie zawarte w art. 86a ust. 1 ustawy, wówczas podatnik może skorzystać jedynie z prawa do odliczenia 50% kwoty podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Z uwagi na specyfikę pracy zamierza Pan wprowadzić do swojej działalności drugi pojazd. Rozważa Pan dwa warianty użytkowania drugiego samochodu:

-Wariant A - zakup za gotówkę: Drugi samochód zostanie kupiony za gotówkę i wprowadzony do ewidencji środków trwałych jako składnik majątku trwałego firmy.

-Wariant B - leasing operacyjny: Samochód będzie użytkowany na podstawie umowy leasingu operacyjnego, bez wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych. Koszty związane z leasingiem (raty leasingowe) oraz eksploatacją będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Drugi samochód będzie stanowił składnik majątku w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Samochód ten będzie wykorzystywany do celów mieszanych, tj. zarówno do działalności gospodarczej, jak i prywatnie, poza godzinami pracy, a ewidencja o której mowa w art. 86a ust. 4 ustawy o VAT nie będzie prowadzona. Samochód będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT. Faktury będą wystawiane na Pana firmę.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Pana wątpliwości sprowadzają się do ustalenia czy będzie Panu przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupu samochodu (wariant A) lub rat leasingowych (wariant B), a także od wydatków związanych z eksploatacją tego pojazdu (paliwo, naprawy, serwis)

Podkreślić należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, przysługuje podatnikowi w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy i uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ jest Pan podatnikiem podatku do towarów i usług, a samochód będzie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT. Zatem, będzie Panu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki dotyczące przedmiotowego samochodu związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, przy uwzględnieniu ograniczeń wynikających z art.  88 i art. 86a ust. 1 ustawy.

Jak wskazano powyżej, podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”, tj. wykorzystywanych nie tylko w działalności gospodarczej, ale również do celów niezwiązanych z tą działalnością, np. do celów prywatnych. Ograniczenie to – co do zasady – nie ma zastosowania w przypadku pojazdów samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej. Dla celów pełnego odliczania VAT fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być jednak rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. W celu dokonania pełnego odliczenia podatku VAT muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, wyklucza ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Odnosząc powyższe do analizowanej sprawy należy wskazać, że z uwagi na fakt, że samochód który zamierza Pan kupić za gotówkę lub wziąć w leasing operacyjny, będzie wykorzystywany przez Pana do celów mieszanych, tj. zarówno do działalności gospodarczej -do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak i prywatnie, to - zgodnie z art. 86a ust. 1 i ust. 2 ustawy – będzie przysługiwało Panu prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego od wydatków związanych z zakupem samochodu (wariant A) lub rat leasingowych (wariant B), a także od wydatków związanych z eksploatacją pojazdu (paliwo, naprawy, serwis)

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że od wydatków związanych z zakupem samochodu (wariant A) lub rat leasingowych (wariant B), a także od wydatków związanych z eksploatacją tego pojazdu (paliwo, naprawy, serwis), będzie przysługiwało Panu prawo do odliczenia 50% kwoty podatku naliczonego. Przy czym, prawo to będzie Panu przysługiwało, o ile nie zaistnieją wyłączenia wynikające z art. 88 ustawy.

Tym samym, Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pan sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pana do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).