Planowana sprzedaż ww. nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.449.2024.3.PM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.449.2024.3.PM

Temat interpretacji

Planowana sprzedaż ww. nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podlegania opodatkowaniu sprzedaży udziału w nieruchomości.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 października 2024 r. (wpływ 31 października 2024 r.) oraz pismem z 12 listopada 2024 r. (wpływ 12 listopada 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Powiat działa na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107). Wnioskodawca, na mocy art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz. U. z 1998 r. nr 96 poz. 603 ze zm.), stanowi jednostkę samorządu terytorialnego. Wnioskodawca, będący jednostką samorządu terytorialnego, uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej zgodnie z art. 16 ust. 2 Konstytucji oraz wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone dla innych organów władzy publicznej zgodnie z art. 163 Konstytucji.

Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje zadania należące do właściwości samorządu powiatowego. Działając we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność wykonuje określone ustawami zadania, wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym w zakresie m. in. gospodarki nieruchomościami. Niemniej jednak, pewne czynności Powiat wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, w związku z czym zaliczane są one do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 11 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344 ze zm.), organem reprezentującym Skarb Państwa jest Starosta wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej. Jednakże podatnikiem podatku od towarów i usług w ramach wykonywania zadań zleconych w imieniu Skarbu Państwa jest Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego wyposażona w osobowość prawną.

W związku z planowaną sprzedażą, Wojewoda wydał Zarządzenie wyrażające zgodę Staroście, wykonującemu zadanie z zakresu administracji rządowej, na zbycie w drodze bezprzetargowej przysługującego Skarbowi Państwa udziału wynoszącego 1/4 w prawie własności nieruchomości zabudowanej. Następnie, po analizie dokumentów dot. przedmiotowej nieruchomości, na wniosek Starosty Wojewoda wydał Zarządzenie zmieniające, w którym wyraził zgodę Staroście, wykonującemu zadanie z zakresu administracji rządowej, na zbycie w drodze bezprzetargowej przysługującego Skarbowi Państwa udziału wynoszącego 1/4 w prawie własności nieruchomości niezabudowanej, oznaczonej geodezyjne jako działka nr 6, na rzecz współwłaściciela nieruchomości. Sprzedaż nieruchomości nastąpi w drodze umowy zawartej w formie aktu notarialnego.

Działka 6 na wypisie i wyrysie z rejestru gruntów wydanym przez Starostę, oznaczona i wykazana jest jako użytek Bp – zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy. Stan ten został ujawniony w bazie EGiB na podstawie Modernizacji ewidencji gruntów i założenia ewidencji budynków i lokali dla miasta. Zgodnie z treścią księgi wieczystej działka 6 ma przedstawiony sposób korzystania zgodny z zapisami w operacie ewidencyjnym jako BP – ZURBANIZOWANE TERENY NIEZABUDOWANE LUB W TRAKCIE ZABUDOWY.

Odmienny stan zagospodarowania działki nr 6 jest zdefiniowany w aktualnym operacie szacunkowym określającym wartość rynkową udziału 1/4 w prawie własności zabudowanej nieruchomości gruntowej, znajdującym się w posiadaniu Powiatu, sporządzonym przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego w celu określenia wartości zbywanych praw własności. Operat szacunkowy opisuje nieruchomość jako zabudowaną przy czym w opisie jest wyszczególnione, iż przedmiotową nieruchomość stanowi działka zabudowana budynkiem mieszkalnym przeznaczonym do rozbiórki. Na działce znajduje się częściowo spalony budynek mieszkalny konstrukcji drewniano-murowanej oraz fragment murowanej z kamienia ściany budynku gospodarczego – obiekty budowlane przeznaczone są do rozbiórki. Na działce znajduje się również garaż stalowy niezwiązany trwale z gruntem, utwardzenia z płyt chodnikowych oraz betonowych płyt drogowych.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przedmiotowa nieruchomość znajduje się na terenach o przeznaczeniu: mieszkalnictwo wielorodzinne i usługowe – symbol – 1MW/U – przeważająca część działki, oraz tereny dróg publicznych – ulica klasy dojazdowej – symbol – 6 KDD – nieznaczna część działki.

Powiat ma wątpliwość z jaką stawką powinna odbyć się sprzedaż działki, która zgodnie z operatem szacunkowym rzeczoznawcy jest zabudowana budynkiem mieszkalnym przeznaczonym do rozbiórki. Natomiast zgodnie z wydanym przez Starostę wypisem i wyrysem, działka 6 wykazana jest jako użytek Bp–- zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Zgodnie z dokumentacją fotograficzną z operatu szacunkowego częściowo spalony budynek mieszkalny konstrukcji drewniano-murowanej w ocenie tut. organu nie wyczerpuje definicji budynku określonej w ustawie Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.).

Zgodnie z treścią opisu stanu nieruchomości oraz dokumentacją fotograficzną z operatu szacunkowego, a także wyrysem z mapy ewidencyjnej wydanym przez Starostę, fragment murowanej z kamienia ściany budynku gospodarczego jest jedynie pozostałością po nieistniejącym już budynku i nie stanowi części innego istniejącego budynku posadowionego na sąsiedniej działce.

W ocenie tut. Organu, fragment murowanej z kamienia ściany budynku gospodarczego nie wyczerpuje definicji budowli zawartej w ustawie Prawo budowlane.

Sprzedaż udziału Skarbu Państwa w działce 6 nastąpi według stanu faktycznego na gruncie. Na chwilę obecną nie planuje się żadnych prac rozbiórkowych z udziałem środków Skarbu Państwa. Zmiana stanu na nieruchomości nastąpi po sprzedaży w formie aktu notarialnego i wydaniu nieruchomości.

W ocenie tut. Organu, utwardzenia z płyt chodnikowych oraz betonowych płyt drogowych istniejące na działce będącej przedmiotem planowanej sprzedaży mogą, ale nie muszą wyczerpywać definicji budowli określonej w ustawie Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.), tzn. tut. organ nie posiada informacji o celu lub zamiarze budowlanym na podstawie, którego przedmiotowe obiekty zostały na działce posadowione oraz czy ewentualne zamierzenie budowlane zostało zrealizowane w całości lub części.

Skarb Państwa od momentu nabycia udziału w nieruchomości nie prowadził postępowań mających na celu zasiedlenie nieruchomości (budynku, budowli i ich części), ani też nie planuje takich postępowań prowadzić. Sprzedaż udziału Skarbu Państwa w działce 6 nastąpi według stanu faktycznego na gruncie.

W stosunku do częściowo spalonego budynku mieszkalnego konstrukcji drewniano-murowanej oraz fragmentu murowanej z kamienia ściany budynku gospodarczego Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Skarb Państwa – Starosta wszedł w posiadanie udziału w działce 6 w formie spadku postanowieniem sądu.

W stosunku do garażu stalowego nie związanego trwale z gruntem i utwardzenia z płyt chodnikowych oraz betonowych płyt drogowych również nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Skarb Państwa – Starosta wszedł w posiadanie udziału w działce 6 w formie spadku postanowieniem sądu.

Nie były i nie będą ponoszone wydatki na ulepszenie budynków, budowli i ich części posadowionych na sprzedawanej działce.

Skarb Państwa – Starosta wszedł w posiadanie udziału w działce 6 w formie spadku postanowieniem sądu. Powiatowi w związku z tym nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Od momentu przyjęcia spadku (przez cały okres posiadania) nie wykorzystywał, nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywał działki na cele działalności gospodarczej ani opodatkowanej, ani zwolnionej od podatku VAT.

Częściowo spalony budynek mieszkalny nie spełnia definicji budynku (nie posiada wszystkich przegród i dachu).

Ustawa Prawo budowlane nie definiuje „utwardzenia gruntu”. Przedmiotowe utwardzenie można zakwalifikować jako budowla lub urządzenie budowlane.

Udział % w nieruchomości Skarb Państwa w gospodarowaniu Starosty nabył na mocy postanowienia Sądu Rejonowego o stwierdzeniu nabycia spadku. Stan nieruchomości został opisany w operacie szacunkowym. Przyjmując, iż istnienie obiektów na nieruchomości wiązało się ze stanem ich używalności, stąd należy założyć, iż wskazany powyżej dwuletni okres od pierwszego zasiedlenia już upłynął, biorąc pod uwagę sam fakt długości okresu posiadania części nieruchomości przez SP (jako prawa podlegającego sprzedaży).

Garaż stalowy nietrwale powiązany z gruntem jest obiektem budowlanym.

Pytanie

Czy sprzedaż działki wykazanej na wypisie i wyrysie z rejestru gruntów wydanym przez Starostę, oznaczonej zgodnie z operatem ewidencji gruntów jako użytek Bp (zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy) i tak samo wykazanej w KW, a jednocześnie przedstawionej w operacie szacunkowym jako nieruchomość zabudowana, przy czym w opisie jest wyszczególnione, że znajdujący jest tam częściowo spalony budynek mieszkalny konstrukcji drewniano-murowanej oraz fragment murowanej z kamienia ściany budynku gospodarczego – obiekty budowlane przeznaczone są do rozbiórki, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Sprzedaż działki wykazanej na wypisie i wyrysie z rejestru gruntów wydanym przez Starostę, oznaczonej zgodnie z operatem ewidencji gruntów jako użytek Bp (zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy) i tak samo wykazanej w KW, a jednocześnie przedstawionej w operacie szacunkowym jako nieruchomość zabudowana, przy czym w opisie jest wyszczególnione, że znajdujący jest tam częściowo spalony budynek mieszkalny konstrukcji drewniano-murowanej oraz fragment murowanej z kamienia ściany budynku gospodarczego – obiekty budowlane przeznaczone są do rozbiórki (przedmiotowe obiekty budowlane jak również ich stan są wykazane dodatkowo na dokumentacji fotograficznej będącej treścią operatu szacunkowego), będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż działki zgodnie z wypisem i wyrysem z rejestru gruntów oznaczonej i wykazanej jako użytek Bp – zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy oraz z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, gdzie przedmiotowa nieruchomość znajduje się na terenach o przeznaczeniu (mieszkalnictwo wielorodzinne i usługowe – symbol – 1MW/U – przeważająca część działki, oraz tereny dróg publicznych – ulica klasy dojazdowej – symbol – 6 KDD – nieznaczna część działki) stanowi czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 ust. 33 ustawy o VAT, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Tym samym sprzedaż gruntu niezabudowanego (obiekty budowlane przeznaczone są do rozbiórki) powinna być opodatkowana podatkiem VAT .

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy wskazuje, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Towarem jest także udział w prawie własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:

Państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:

a) określone udziały w nieruchomości,

b) prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,

c) udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.

Zatem na gruncie przepisów ustawy również zbycie udziału w towarze (np. współwłasność nieruchomości), stanowi odpłatną dostawę towarów. Powyższe potwierdził NSA w uchwale 7 sędziów z 24 października 2011 r. sygn. akt I FPS 2/11.

W oparciu o powyższe przepisy zbycie nieruchomości gruntowych (działek), a także udziału w prawie własności działek, jest traktowane jako odpłatna dostawa towarów.

Nie każda jednak czynność, która stanowi dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 str. 1, ze zm.), na podstawie którego:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że planują Państwo sprzedaż udziału w nieruchomości – działce. Na działce na moment sprzedaży znajdować się będą takie obiekty jak: częściowo spalony budynek mieszkalny – niespełniający definicji budynku w rozumieniu Prawa budowlanego; fragment ściany budynku gospodarczego – niebędący budowlą w rozumieniu tej ustawy; utwardzenia z płyt, które można zakwalifikować jako budowlę lub urządzenia budowlane oraz garaż stalowy niezwiązany trwale z gruntem – obiekt budowlany. Względem wszystkich budynków, budowli lub ich części posadowionych na działce upłynął dwuletni okres od pierwszego zasiedlenia. Nie były i nie będą ponoszone wydatki na ulepszenie budynków, budowli i ich części posadowionych na sprzedawanej działce.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży udziału w nieruchomości.

Zgodnie z treścią art. 27 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U z 2024 r. poz. 1145 ze zm.):

Sprzedaż nieruchomości albo oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej wymaga zawarcia umowy w formie aktu notarialnego (…).

Umowa sprzedaży nieruchomości jest zatem umową cywilnoprawną.

Mając na uwadze powyższe, dokonując planowanej sprzedaży nieruchomości nie będą Państwo działali w charakterze organu władzy publicznej, ale występowali będą Państwo jako podatnik podatku od towarów i usług.

Tym samym, planowana transakcja sprzedaży nieruchomości będzie stanowić odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podsumowując, stwierdzam, że planowana sprzedaż ww. nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem Państwa stanowisko uznałem jako prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że przedmiotowa interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w myśl którego:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Tym samym wskazuję, że pomimo kwestii poruszonych przez Państwa w treści wniosku związanych z opodatkowaniem transakcji, zobowiązani byliśmy wydać rozstrzygnięcie jedynie w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT (zgodnie z zadanym przez Państwa pytaniem). Zarówno informacje przedstawione przez Państwa we wniosku, jak też w jego uzupełnieniu, nie pozwalały na wydanie rozstrzygnięcia w innym zakresie – opis sprawy w kontekście ewentualnego opodatkowania transakcji nadal pozostawał niekompletny.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.)