Interpretacja indywidualna z dnia 15 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.619.2024.2.MG
Temat interpretacji
Brak obowiązku dokonywania korekty podatku naliczonego związanego z budową hali magazynowej oddanej do użytku w 2020 r. przez przedsiębiorstwo w spadku.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 sierpnia 2024 r. wpłynął wniosek z 7 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, z którym wystąpił Pan w imieniu przedsiębiorstwa w spadku jako zarządca sukcesyjny. Ww. wniosek dotyczy braku obowiązku dokonywania korekty podatku naliczonego związanego z budową hali magazynowej oddanej do użytku w 2020 r. przez przedsiębiorstwo w spadku. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 października 2024 r. (data wpływu 16 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W dniu 22 czerwca 2024 r. zmarła Pana żona A.A., która do śmierci prowadziła jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą ... A.A..
Nie został jeszcze sporządzony, ale jest planowany notarialny akt poświadczenia dziedziczenia po zmarłej, stwierdzający nabycie spadku na podstawie ustawy przez Pana i Pana córkę B.B. PESEL … w udziałach po 50% części spadku dla każdego z Państwa.
Spadkodawca i spadkobiercy to obywatele polscy, mający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Zgodnie z wnioskiem zgłoszonym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej dnia 25 czerwca 2024 został Pan zarządcą sukcesyjnym przedsiębiorstwa w spadku. Działalność wspomnianego przedsiębiorstwa jest kontynuowana na zasadach zarządu sukcesyjnego, jako przedsiębiorstwo w spadku, będącego czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedsiębiorstwo w spadku nie zaprzestało swojej działalności, cały czas realizuje kontrakty handlowe.
W skład masy spadkowej wchodzi przedsiębiorstwo pod nazwą ... A.A. w spadku stanowiące zespół składników materialnych i niematerialnych służących do prowadzenia działalności gospodarczej, na które to przedsiębiorstwo składają się m.in.: prawo własności hali magazynowej wybudowanej w 2020 r. (odliczano VAT przy budowie) oraz inne środki trwałe i składniki majątkowe w tym: dwa samochody osobowe nabyte w latach 2009 i 2015 (odliczano 100% VAT).
Córka zamierza otworzyć własną jednoosobową działalność gospodarczą i zamierza być czynnym podatnikiem VAT.
Wraz z córką planuje Pan dokonanie działu spadku i dokonanie czynności, która przeniesie w całości własność podzielonego wcześniej majątku po zmarłej A.A., obejmującego przedsiębiorstwo w spadku, na córkę w drodze darowizny.
Czynność będzie skutkować objęciem przez córkę części spadku przypadającego na Pana. W konsekwencji obejmie pełny majątek przedsiębiorstwa podzielonego uprzednio w ramach spadku na udziały 1/2 między Pana oraz Pana córkę.
Na skutek powyższego B.B. stałaby się wyłącznym nabywcą przedsiębiorstwa zmarłej i kontynuowałaby działalność przedsiębiorstwa w spadku w ramach swojej jednoosobowej działalności gospodarczej.
Z chwilą działu spadku i dokonaniu darowizny wygasłby zarząd sukcesyjny przedsiębiorstwem w spadku stosownie do treści art. 59 ust. 1 pkt 6 ustawy o zarządzie sukcesyjnym. Zaplanowany dział spadku i zniesienie współwłasności byłoby nieodpłatne, w związku z czym nie będą mu towarzyszyły spłaty ani dopłaty na rzecz drugiego spadkobiercy. W wyniku powyższego Pana córka B.B. otrzyma składniki majątku o wartości przewyższającej jej udział w składnikach spadku będących przedmiotem podziału (przedsiębiorstwo w spadku).
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan:
Darowizny udziałów przedsiębiorstwa w spadku będzie dokonywał Pan jako spadkobierca.
Przy nabyciu majątku wchodzącego w skład przedsiębiorstwa w spadku przysługiwało w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Przeniesienie udziału w przedsiębiorstwie w spadku nastąpi po dziale spadku - czynność będzie skutkować objęciem przez córkę części spadku przypadającego na Pana. W konsekwencji obejmie pełny majątek przedsiębiorstwa podzielonego uprzednio w ramach spadku na udziały 1/2 między Pana oraz Pana córkę.
Na dzień wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego przedmiotem przejęcia przez spadkobierczynię B.B. będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.
Hala magazynowa wybudowana w 2020 r. stanowi środek trwały w przedsiębiorstwie w spadku. Wartość początkowa ww. hali magazynowej przekracza 15.000 zł.
Z chwilą działu spadku i dokonaniu darowizny wygasłby zarząd sukcesyjny przedsiębiorstwem w spadku stosownie do treści art. 59 ust. 1 pkt 6 ustawy o zarządzie sukcesyjnym. Zaplanowany dział spadku i zniesienie współwłasności byłoby nieodpłatne, w związku z czym nie będą mu towarzyszyły spłaty ani dopłaty na rzecz drugiego spadkobiercy. W wyniku powyższego Pana córka B.B. otrzyma składniki majątku o wartości przewyższającej jej udział w składnikach spadku będących przedmiotem podziału (przedsiębiorstwo w spadku).
Pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Czy przedsiębiorstwo w spadku będzie zobowiązane dokonać korekty podatku naliczonego, zwrotu podatku VAT związanego z budową hali magazynowej oddanej do użytku w 2020 r. w sytuacji, gdy jeden ze spadkobierców - B.B. przejmie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Gdy jednoosobowa działalność gospodarcza pod nazwą ... A.A., a następnie przedsiębiorstwo w spadku prowadziły wyłącznie sprzedaż opodatkowaną, to po przejęciu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny przez B.B. nie będzie zobowiązane do dokonywania korekt, o których mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W przywołanym przepisie wyrażona została ogólna zasada, w myśl której prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej reguła wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że w sytuacji, gdy już po złożeniu rozliczenia zmieniły się okoliczności mające wpływ na odliczenie całości lub części podatku naliczonego, powstaje konieczność dokonania jego korekty.
Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekty podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania zostały określone w art. 91 ustawy.
W myśl art. 91 ust. 1 ustawy:
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
Stosownie natomiast do treści art. 91 ust. 2 ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Zgodnie z art. 91 ust. 3 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.
W myśl natomiast art. 91 ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
Stosownie do art. 91 ust. 5 ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
Przepis art. 91 ust. 6 ustawy stanowi, że:
W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
1)opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
2)zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
W myśl art. 91 ust. 7 ustawy:
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Stosownie do art. 91 ust. 7a ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
Natomiast zgodnie z art. 91 ust. 8 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.
Stosownie do art. 91 ust. 9 ustawy:
W przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Korekta podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy, dotyczy podatku naliczonego od zakupów związanych jednocześnie z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego oraz z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, jeżeli podatnik nie jest w stanie wyodrębnić całości lub części kwot podatku, które posłużyłyby tylko czynnościom opodatkowanym oraz gdy zmianie uległo przeznaczenie towaru, od którego podatek został odliczony lub nieodliczony w całości.
Ponadto, korekta ta jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, będącego następcą prawnym (beneficjentem praw i obowiązków zbywcy), który w tym zakresie przejmuje, wynikające z art. 91 ust. 1-8 ustawy, obowiązki zbywcy.
Zatem, nabywca przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, będący następcą prawnym, co do zasady, przejmuje obowiązki swojego poprzednika.
Z opisu sprawy wynika, że 22 czerwca 2024 r. zmarła A.A., która do śmierci prowadziła jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą ... A.A.. W skład masy spadkowej wchodzi przedsiębiorstwo pod nazwą ... A.A. w spadku stanowiące zespół składników materialnych i niematerialnych służących do prowadzenia działalności gospodarczej, na które to przedsiębiorstwo składają się m.in.: prawo własności hali magazynowej wybudowanej w 2020 r. (odliczano VAT przy budowie) oraz inne środki trwałe i składniki majątkowe w tym: dwa samochody osobowe nabyte w latach 2009 i 2015 (odliczano 100% VAT). Hala magazynowa wybudowana w 2020 r. stanowi środek trwały w przedsiębiorstwie w spadku. Wartość początkowa ww. hali magazynowej przekracza 15.000 zł. Wraz z córką planuje Pan dokonanie działu spadku i dokonanie czynności, która przeniesie w całości własność podzielonego wcześniej majątku po zmarłej A.A., obejmującego przedsiębiorstwo w spadku, na córkę w drodze darowizny. Czynność będzie skutkować objęciem przez córkę części spadku przypadającego na Pana. W konsekwencji obejmie pełny majątek przedsiębiorstwa podzielonego uprzednio w ramach spadku na udziały 1/2 między Pana oraz Pana córkę. Na dzień wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego przedmiotem przejęcia przez spadkobierczynię B.B. będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.
Jak wynika z treści przywołanego wyżej przepisu art. 91 ust. 9 ustawy, w przypadku gdy wystąpią wskazane w art. 91 ust. 1-8 ustawy przesłanki obligujące do korekty podatku naliczonego związanego ze składnikami majątku składającymi się na zbyte uprzednio przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa, to podmiotem, który obowiązany jest dokonać korekty nie jest zbywca lecz nabywca tego przedsiębiorstwa/zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy, stwierdzić należy, że skoro przedmiotem przejęcia przez spadkobierczynię będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy Kodeks cywilny, a spadkobierczyni będzie kontynuowała działalność wykonywaną dotychczas przez przejęte przedsiębiorstwo, to w niniejszej sprawie będzie miał zastosowanie art. 91 ust. 9 ustawy.
Tym samym, przedsiębiorstwo w spadku nie będzie miało obowiązku dokonywania korekty podatku naliczonego, związanego z budową hali magazynowej oddanej do użytku w 2020 r., wchodzącej w skład przedsiębiorstwa.
Obowiązek dokonania ewentualnej korekty podatku naliczonego - zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy, będzie ciążył na nabywcy ww. przedsiębiorstwa.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo – jako zarządca sukcesyjny przedsiębiorstwa w spadku - do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.