Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji - rozbudowa sieci wodociągowej. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji - rozbudowa sieci wodociągowej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. (...). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina … (dalej: Gmina, Wnioskodawca) jako jednostka samorządu terytorialnego działa zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, wypełnia zawarte w tej ustawie zadania publiczne i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 24 lipca 2000 r.
Gmina realizuje następującą inwestycję pn.: (...).
Teren objęty opracowaniem położony jest w miejscowościach … i … w gminie ….
Na rozpatrywanym terenie zlokalizowana jest sieć wodociągowa, gazowa, teletechniczna i elektroenergetyczna, dreny i rowy. Przez teren inwestycji objęty wnioskiem przebiegają cieki wodne - potok „…” oraz dwa potoki „…”.
Projektuje się rozbudowę sieci wodociągowej rozdzielczej na działkach ew. nr (...) w obr. …, w gminie …, w celu dostawy wody do istniejących i planowanych budynków mieszkalnych zlokalizowanych w (...), gdzie dotychczas mieszkańcy korzystali z indywidualnego zaopatrzenia w wodę. Sieć wodociągową rozdzielczą projektuje się z rur … o średnicach dn10 oraz dn63, dn50, dn40. Na sieci wodociągowej projektowane są zasuwy, trójniki, obejmy do nawiercania oraz studnie wodomierzowe betonowe o średnicy Ø1,0 - 1,5 m. Na sieci projektowane są hydranty przeciwpożarowe nadziemne DN80 wraz z zasuwami odcinającymi DN80mm.
W rejonie najniższego punktu sieci, w rejonie przekroczenia potoku …, projektuje się studnię spustową, umożliwiającą spuszczenie wody z sieci w celach eksploatacyjnych.
W związku z uwarunkowaniami terenowymi, część odcinków sieci wodociągowej projektuje się wykonać metodą bezwykopową.
W związku z koniecznością redukcji ciśnienia w sieci wodociągowej, projektuje się studnię redukcyjną, wyposażoną w regulator ciśnienia wody.
Studnię „…” projektuje się na działce nr ….
Na sieci wodociągowej projektowane są studnie wodomierzowe (w sytuacji gdy jest więcej niż jeden odbiorca).
Wyposażenie studni projektowane jest w ramach projektu przyłączy.
Projektowana długość sieci wodociągowej wynosi łącznie … mb wg poniższego zestawienia:
-sieć wodociągowa dn10x10,0mm PE100RC SDR11 - L= … m
-sieć wodociągowa dn63x5,8mm PE100RC SDR11 - L= …….. m
-sieć wodociągowa dn50x4,6mm PE100RC SDR11 - L= … m
-sieć wodociągowa dn40x3,7mm PE1 00RC SDR11 - L= ... m
Termin zakończenia realizacji inwestycji planowany jest na … r.
Przewidywana wartość inwestycji wyniesie około … zł brutto.
W zakresie realizacji przedmiotowej inwestycji podatek VAT nie będzie kosztem kwalifikowanym.
Na realizację zadania Gmina otrzyma dofinansowanie ze środków Programu Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych - (Edycja …).
Dofinansowanie z Programu wypłacane jest na podstawie promes, po zakończeniu realizacji zadania inwestycyjnego lub jego wydzielonego etapu. Mieszkańcy Gminy ani przedsiębiorcy nie partycypują w kosztach inwestycji.
Budowana sieć wodociągowa będzie podłączona do funkcjonującej i obsługiwanej przez Gminę infrastruktury wodno-kanalizacyjnej podpiętej do istniejącej oczyszczalni ścieków w …, która jest wykorzystywana przede wszystkim w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie odpłatnego dostarczania wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków.
Ponoszone wydatki w odniesieniu do realizowanego zadania inwestycyjnego będą bezpośrednio i wyłącznie związane z ww. inwestycją i będą udokumentowane wystawionymi na Gminę … jako nabywcę, Urząd Gminy jako odbiorcę przez wykonawców/ dostawców fakturami VAT.
Inwestorem przedsięwzięcia i użytkownikiem będzie Gmina i po zakończeniu inwestycji powstała infrastruktura będzie utrzymywana przez Gminę w sposób ciągły.
Gmina będzie wykorzystywać przedmiot inwestycji do działalności opodatkowanej, bowiem do sieci zostaną podpięte jedynie podmioty zewnętrzne, tj. mieszkańcy Gminy, przedsiębiorcy. Zostaną zawarte z nimi umowy cywilnoprawne na podstawie których będą oni obciążani przez Gminę opłatami za odbiór wody w wyniku których Gmina będzie osiągać dochody i odprowadzać VAT należny.
Gmina nie będzie świadczyć usług (za pomocą wytworzonej infrastruktury) na rzecz odbiorców wewnętrznych (dokumentowanych notami księgowymi/obciążeniowymi).
Powstała infrastruktura w wyniku realizowanej inwestycji służyć będzie zatem działalności opodatkowanej VAT - w zakresie odbioru wody na podstawie umów cywilnoprawnych.
Infrastruktura będąca przedmiotem wniosku będzie wykorzystywana przez Gminę wraz z jej jednostkami do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 poz.361 z późn. zm.).
Pytanie
Czy Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od realizowanej inwestycji pn. „…”, …”?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy w ramach realizowanej inwestycji pn. „…”, …” Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od realizowanej inwestycji.
Uprawnienie to wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, iż Gmina będzie dokonywać odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1-2 ustawy o VAT. Do wytworzonych inwestycji Gmina nie podłączy żadnej swojej jednostki organizacyjnej. Gmina w ramach inwestycji wskazanej powyżej świadczyć będzie usługi związane z odbiorem wody jedynie dla odbiorców zewnętrznych (mieszkańców, przedsiębiorców). W związku z realizowaną usługą Gmina będzie obciążać mieszkańców fakturami z 8% stawką podatku VAT. Wykazany na fakturach podatek zostanie ujęty w rejestrach sprzedaży oraz w deklaracji Gminy.
W podobnej sytuacji w dniu 10 marca 2017 r., została wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacja podatkowa, sygn. 0461-ITPP2.4512.165.2017.1.DM. Gmina zwróciła się o wydanie interpretacji podatkowej w zakresie możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego oraz zwrot podatku w związku z realizowaną inwestycją dotyczącą gospodarki wodno-ściekowej. Gmina wybudowany odcinek sieci wodociągowej i kanalizacyjnej będzie wykorzystywała wyłącznie do realizowania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa sieć wodociągowa i kanalizacyjna nie będzie wykorzystywana przez jednostki organizacyjne tej Gminy. W związku z tym, Gmina stanęła na stanowisku, iż w związku z realizacją tej inwestycji będzie jej przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z wystawionych na Gminę faktur. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko Gminy, co do możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z rozbudową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, za prawidłowe.
Również podobna sytuacja zaistniała w interpretacji z dnia 15 marca 2017 r., sygn. 3063-ILPP2-3.4512.29.2017.2.AŻ, w której również uznano stanowisko Gminy za prawidłowe w zakresie możliwości 100% odliczenia podatku VAT naliczonego. Gmina w złożonym wniosku opisała, iż planuje rozpocząć inwestycję polegającą na rozbudowie sieci kanalizacyjnej. Rozbudowa sieci kanalizacyjnej ma na celu podłączenie do niej odbiorców indywidualnych, z którymi to Gmina podpisze umowy. Gmina stanęła na stanowisku, iż całość nowo wybudowanej sieci będzie przez nią wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, wobec czego ma ona pełne, tj. 100% prawo do odliczenia podatku naliczonego z wystawionych w związku z realizacją ww. inwestycji faktur. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko Gminy, co do możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z rozbudową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, za prawidłowe.
Podsumowując w ocenie Gminy przysługiwać jej będzie pełne prawo do odliczenia podatku VAT z inwestycji pn. „…”, …”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
‒podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
‒towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli będzie wykorzystywał do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności:
‒czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników,
‒czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.).
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności, zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Wskazali Państwo, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina realizuje następującą inwestycję pn.: (...). Budowana sieć wodociągowa będzie wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie odpłatnego dostarczania wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków. Ponoszone wydatki będą bezpośrednio i wyłącznie związane z ww. inwestycją i będą udokumentowane wystawionymi na Gminę fakturami VAT. Gmina będzie wykorzystywać przedmiot inwestycji do działalności opodatkowanej, do sieci zostaną podpięte jedynie podmioty zewnętrzne, tj. mieszkańcy Gminy, przedsiębiorcy. Zostaną zawarte z nimi umowy cywilnoprawne na podstawie których będą oni obciążani przez Gminę opłatami za odbiór wody w wyniku których Gmina będzie osiągać dochody i odprowadzać VAT należny. Gmina nie będzie świadczyć usług (za pomocą wytworzonej infrastruktury) na rzecz odbiorców wewnętrznych (dokumentowanych notami księgowymi/obciążeniowymi). Powstała infrastruktura służyć będzie zatem działalności opodatkowanej VAT - w zakresie odbioru wody na podstawie umów cywilnoprawnych.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od realizowanej inwestycji.
Podstawowym warunkiem w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną.
Wskazali Państwo, że powstała infrastruktura w wyniku realizowanej inwestycji służyć będzie wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT - w zakresie odbioru wody na podstawie umów cywilnoprawnych.
Zatem przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwot podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pn. „…, …” na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Prawo to przysługuje Państwu, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.
Wobec powyższego uznałem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej zobowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).
Interpretacja indywidualna wywoła skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku.
W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. Nie zajęto więc stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).