Zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy dla świadczonych usług. - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.556.2024.1.WH
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy dla świadczonych usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 2 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy dla świadczonych usług dotyczących prac konserwatorskich i restauratorskich, wykonania dokumentacji powykonawczej prac konserwatorskich i restauratorskich, opracowania programu prac konserwatorskich dla pozostałej części Kościoła. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Z zawodu jest Pani konserwatorką zabytków o specjalizacji konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej. Ukończyła Pani Akademię (...) zdobywając tytuł magistra sztuki o specjalności konserwacja malarstwa i rzeźby polichromowanej. Dodatkowo uczestniczyła Pani w stypendium w (...), gdzie ukończyła Pani roczne stypendium konserwatorskie oraz grafikę. Ponadto ukończyła Pani kurs projektowania w programach graficznych - kurs (...)
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą A. w (...). W ewidencji działalności gospodarczej przedmiot działalności został zakwalifikowany jako 91.03.Z - Działalność historycznych miejsc i budynków oraz podobnych atrakcji turystycznych (działalność przeważająca), 74.10.Z - Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania, 90.03.Z - Artystyczna i literacka działalność twórcza. Dochody osiągane z prowadzonej przeze mnie działalności gospodarczej opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Nie jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Obecnie korzysta Pani na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ze zwolnienia podmiotowego od ww. podatku z uwagi na limit obrotów nie przekraczających 200.000 zł rocznie. W ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej zawarła Pani z Panem B.B. prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą B. w (...) umowę podwykonawstwa, na podstawie której będzie Pani świadczyć opisane w treści niniejszego wniosku usługi konserwatorskie i restauratorskie wskazane w zawartej przez niego umowie generalnego wykonawstwa z Parafią Rzymskokatolicką pw. (...) w (...) („Kościół").
Mianowicie Pan B.B. zawarł w lipcu 2024 r. z Kościołem umowę, której przedmiotem są prace konserwatorskie i restauratorskie, opisane poniżej w treści niniejszego wniosku.
Usługi stanowiące przedmiot umowy zawartej przez Panią z Panem B.B. będzie Pani świadczyć w okresie od lipca 2024 r. do sierpnia 2025 r. Neogotycki Kościół, który jest zamawiającym usługi, nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Kościół objęty jest indywidualną ochroną konserwatorską, wynikającą z wpisu do rejestru zabytków na podstawie decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z (...) r. pod numerem (...).
Zakres usług, które będzie Pani świadczyć w ramach umowy podwykonawczej na rzecz Kościoła (i której skutków podatkowych dotyczy niniejszy wniosek) obejmuje zakres usług wskazanych w 4 (czterech) punktach poniżej:
I. Prace konserwatorskie i restauratorskie w przedmiocie wykonania szaty malarskiej poprzez rekonstrukcję części pierwotnej polichromii w zakresie ścian prezbiterium Kościoła.
Zakres prac konserwatorskich i restauratorskich w przedmiocie wykonania szaty malarskiej poprzez rekonstrukcję części pierwotnej polichromii w zakresie ścian prezbiterium Kościoła został ustalony na podstawie autorskiego programu prac konserwatorskich, który stanowił podstawę wydania przez (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków decyzji w przedmiocie zezwolenia na prowadzenie prac konserwatorskich w Parafii Rzymskokatolickiej pw. (...) w (...), polegających na wykonaniu szaty malarskiej wnętrza przedmiotowego neogotyckiego Kościoła poprzez rekonstrukcję części pierwotnej polichromii. Program konserwatorski obejmuje prezbiterium Kościoła.
Ww. program konserwatorski został opracowany przez Panią oraz Panią E.E. na podstawie odrębnej umowy, którą zawarły Panie w tym zakresie z Parafią Rzymskokatolicką pw. (...) w (...) i w ramach której przeniosła Pani w zamian za honorarium autorskie prawa majątkowe do tego programu konserwatorskiego na rzecz Kościoła. Jednocześnie wyjaśnia Pani, że ww. program konserwatorski oraz wydana na jego podstawie ww. decyzja (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w przedmiocie zezwolenia na prowadzenie prac konserwatorskich w zakresie wykonania szaty malarskiej wnętrza Kościoła poprzez rekonstrukcję pierwotnej polichromii obejmuje prezbiterium Kościoła, na który składa się ołtarz główny, sklepienie i ściany. Z uwagi na ilość pracy w zakresie konserwacji i restauracji prezbiterium Kościoła, prace te zostały podzielone na kilka etapów. Pierwszym etapem było wykonanie prac konserwatorskich i restauratorskich na podstawie ww. programu konserwatorskiego w obszarze ołtarza głównego i sklepienia prezbiterium Kościoła. Ww. prace zostały zakończone w 2023 r. Prace te zostały wykonane przez Panią oraz Panem B.B. na podstawie umów zawartych z Kościołem. Za ww. prace otrzymała Pani honorarium od Kościoła, w zamian za które również zostały przeniesione na rzecz Kościoła autorskie prawa majątkowe do utworów będących wynikiem tych prac. Ww. usługi nie zostały opodatkowane podatkiem VAT z uwagi na zwolnienie podmiotowe, z którego Pani korzysta na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Natomiast na podstawie umowy podwykonawczej, którą zawarła Pani z Panem B.B. i której skutków podatkowych w zakresie rozliczeń z generalnym wykonawcą prac konserwatorskich i restauratorskich na rzecz Kościoła dotyczy pytanie sformułowane w niniejszym wniosku będzie Pani uczestniczyła jako podwykonawca w kolejnym etapie prac konserwatorskich i restauratorskich, przy czym tym razem w zakresie ścian prezbiterium Kościoła. Usługi konserwatorskie i restauratorskie, świadczone na podstawie umowy podwykonawczej również będą świadczone na podstawie ww. programu konserwatorskiego. Prace konserwatorskie i restauratorskie w zakresie ścian prezbiterium Kościoła będą obejmowały m.in. usunięcie wtórnych przemalowań oraz oczyszczenie, konsolidacja uszkodzonych warstw tynkarskich wraz z uzupełnieniami, odtworzenie oryginalnej kolorystyki, rekonstrukcja ornamentów, retusz malowideł i odkrytych starszych malarskich dekoracji. W ramach wskazanego powyżej zakresu prac będzie Pani wykonywała wraz z generalnym wykonawcą Panem B.B. prace konserwatorskie, polegające na odsłonięciu i późniejszej rekonstrukcji oryginalnych polichromii, zakrytych wtórnymi farbami. W tym miejscu podkreśliła Pani, iż wnętrza Kościoła pomalowano w przeszłości na jeden kolor, zamalowując oryginalne malarstwo na ścianach i sklepieniach. Oryginalna polichromia (ornamenty i kolory) zachowały się w bardzo niewielkim stopniu - ok 10%, pozostała cześć została w przeszłości zniszczona, przez nieumiejętnie prowadzone remonty. Prace, które wykona Pani w ramach umowy podwykonawczej, wspólnie z Panem B.B. mają na celu zrekonstruowanie tych polichromii, tj. zaprojektowanie ich wg nielicznych zachowanych fragmentów i kwerendy historycznej oraz namalowanie ich na nowo na ścianach Kościoła.
Dodatkowo w ścianach prezbiterium znajdują się malowidła świętych (...). Zatem wskazany zakres pracy polega nie tylko na pracy konserwatorskiej ale w dużej mierze na pracy rekonstrukcyjnej. Konserwacja polega na naprawie niewielkich zniszczonych fragmentów zaś rekonstrukcja na odtworzeniu całych dekoracji na dużej powierzchni. Wiąże się to z zaprojektowaniem i namalowaniem polichromii na nowo, co jest procesem twórczym. Stworzone podczas ww. prac projekty ornamentów muszą zostać dodatkowo zaakceptowane przez (...) Konserwatora Zabytków w (...). Wskazany powyżej zakres prac determinuje całkowitą rekonstrukcję i stworzenie nowych projektów ornamentów na podstawie zachowanych na ścianach reliktów i kwerendy historycznej, co z kolei wiąże się z obowiązkiem zaprojektowania i wykonania szaty malarskiej od podstaw. Wskazane powyżej prace wymagają twórczego i kreatywnego podejścia do problematyki konserwacji dzieła sztuki ze względu na jego indywidualny charakter i niepowtarzalność. Powyższe wymaga zdolności plastycznych i wiedzy dla przywrócenia pierwotnych walorów artystycznych. Prace te mają niewątpliwie charakter twórczy i objęte są ochroną prawnoautorską.
Jak zostało to już podkreślone powyżej, ww. prace konserwatorskie i restauracyjne będzie Pani wykonywała w ramach umowy podwykonawczej wraz z Panem B.B. Ponadto ww. usługi na rzecz Kościoła w ramach umów o dzieło zawartych z Panem B.B. będą świadczyli również inni zatrudnieni przez niego podwykonawcy - specjaliści z poszczególnych dziedzin konserwacji zabytków. Podwykonawcy ci również będą wykonywali prace o charakterze twórczym. Pan D.D. - dr architekt wnętrz, absolwent (...) opracuje rysunki techniczne wystroju Kościoła. Konserwację i restaurację rzeźb ołtarzowych wykona Pani E.E. - dyplomowana konserwatorka malarstwa i rzeźby polichromowanej, absolwenta (...) w (...). Z kolei konserwację drewnianego ołtarza wykona Pan C.C. konserwator drewna. Natomiast do konserwacji i restauracji zniszczonych tynków oraz wykonania uzupełnień o odpowiedniej do oryginału fakturze zostaną zatrudnieni na podstawie umowy o dzieło mistrzowie sztukatorstwa.
Niezależnie od świadczenia ww. usług konserwatorskich i restauratorskich, będzie Pani sprawowała w ramach umowy podwykonawczej kierownictwo nad pracami konserwatorskimi i restauratorskimi wskazanymi powyżej jako osoba posiadająca stosowne uprawnienia w tym zakresie, o których mowa w art. 37a ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Obowiązek sprawowania ww. kierownictwa przez uprawnioną do tego osobę, wynika z ww. decyzji (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Zgodnie z umową podwykonawczą zawartą z Panem B.B. po zakończeniu prac konserwatorskich i restauracyjnych w obszarze ścian prezbiterium Kościoła oraz po przeniesieniu na jego rzecz autorskich praw majątkowych, otrzyma Pani w zamian honorarium określone w umowie, na które wystawi Pani fakturę jako osoba prowadząca indywidualną działalność gospodarczą. Z kolei Pan B.B. jako generalny wykonawca usług konserwatorskich i restauratorskich na rzecz Kościoła, na podstawie Umowy zawartej z Kościołem w lipcu 2024 r., przeniesie w zamian za honorarium całość autorskich praw majątkowych na rzecz Kościoła do wszystkich utworów.
II. Dokumentacja powykonawcza prac konserwatorskich i restauratorskich w przedmiocie wykonania szaty malarskiej wnętrza Kościoła poprzez rekonstrukcję części pierwotnej polichromii w zakresie całego prezbiterium Kościoła.
Przedmiotem umowy podwykonawczej zawartej z Panem B.B. jest również opracowanie dokumentacji powykonawczej z przeprowadzonych prac konserwatorskich i restauracyjnych w zakresie całego prezbiterium Kościoła. W tym miejscu podkreśliła Pani, iż ww. dokumentacja powykonawcza z prac konserwatorskich i restauracyjnych będzie obejmowała nie tylko prace konserwatorskie i restauracyjne w zakresie ścian prezbiterium Kościoła, które zostały opisane w pkt I powyżej, ale będzie również obejmowała opis prac konserwatorskich i restauratorskich, które zostały wykonane w 2023 r. na podstawie programu konserwatorskiego w zakresie ołtarza głównego i sklepienia w obszarze prezbiterium Kościoła. Dokumentację powykonawczą w zakresie wszystkich prac konserwatorskich prezbiterium Kościoła opracuje Pani wspólnie wraz z Panem B.B. Ww. dokumentacja będzie zawierała opisy, materiał zdjęciowy jak również projekty rekonstruowanych ornamentów i wizualizacje. Sporządzenie takiej dokumentacji jest wymogiem nałożonym przez (...) Konserwatora Zabytków. Ww. dokumentacja ma zindywidualizowany charakter będąc utworem w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Korzysta Pani z ochrony prawno-autorskiej. Po sporządzeniu ww. dokumentacji, przeniesie Pani w zamian za honorarium, autorskie prawa majątkowe do tej części ww. dokumentacji, która będzie stanowiła przejaw Pani działalności twórczej, na rzecz Pana B.B., natomiast on jako główny wykonawca usług przeniesie całość autorskich praw majątkowych do ww. dokumentacji powykonawczej na rzecz Kościoła. Ww. dokumentacja będzie mogła być wykorzystywana przez Kościół m.in. w publikacjach dotyczących przeprowadzonych prac konserwatorskich. W opisie przedmiotowej dokumentacji jako jej twórcy zostaną wskazani: Pani i Pan B.B. (jako twórcy, którym przysługują niezbywalne osobiste prawa do utworu- dokumentacji powykonawczej).
III. Program prac konserwatorskich dla pozostałej części Kościoła
Niezależnie od powyższego na podstawie umowy podwykonawczej zawartej z Panem B.B. jako generalnym wykonawcą prac na rzecz Kościoła, opracuje Pani autorski program konserwatorski dla Kościoła obejmujący konserwację i restaurację dla pozostałej części Kościoła (program konserwatorski, na podstawie którego będą wykonywane prace konserwatorskie i restauracyjne wskazane w pkt I obejmuje wyłącznie prace konserwatorskie i restauracyjne na rzecz prezbiterium Kościoła). W opracowaniu ww. programu konserwatorskiego będzie Pani uczestniczyła oraz Pan B.B. W. Opracowanie programu prac konserwatorskich będzie opierało się na wykonaniu badań odkrywkowych i stratygraficznych tynków i malarstwa, oceniających zakres zachowania oryginalnych polichromii, autorskiej dokumentacji fotograficznej, przeprowadzeniu kwerendy z zakresu historii sztuki, historii zabytku. Jego opracowanie wymaga sporządzenia opisu stanu zachowania, opracowania metodyki i technologii postępowania oraz zawarcia projektu opracowania artystyczno-estetycznego. Dopiero uzyskane na podstawie ww. badań i prac wyniki w połączeniu z wiedzą teoretyczną i praktyczną, pozwolą na stworzenie autorskiego programu konserwatorskiego, dostosowanego do szczególnych warunków istniejącego zabytku, tj. Kościoła. Ww. program prac konserwatorskich jest formą pracy naukowej, jest utworem w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych i tym samym objęty jest ochroną prawnoautorską.
Program konserwatorski jako dzieło chronione prawem autorskim będzie przedmiotem umowy przeniesienia autorskich praw majątkowych. Jako jego współautorka, przeniesie Pani autorskie prawa majątkowe do programu konserwatorskiego (do tej części która będzie stanowiła przejaw Pani działalności twórczej) na rzecz Pana B.B. a on jako generalny wykonawca prac przeniesie całość autorskich praw majątkowych do programu konserwatorskiego na rzecz Kościoła. Ww. program zostanie opatrzony notką wskazującą na jego autorów, którym przysługują autorskie osobiste prawa. Kościół po uzyskaniu praw autorskich majątkowych będzie mógł wykorzystywać przedmiotowy program konserwatorski w przyszłości m.in. w celach publikacji. Program ten będzie mógł również - po jego zatwierdzeniu przez (...) Konserwatora Zabytków, stanowić podstawę prac konserwatorskich i restauracyjnych pozostałych elementów wnętrza Kościoła, planowanych w kolejnych latach.
Za wykonanie ww. programu prac konserwatorskich w tym z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych, otrzyma Pani umówione honorarium, na które wystawi Pani faktury jako osoba prowadząca działalność gospodarczą.
IV. Prace konserwatorskie i restauratorskie w przedmiocie wykonania szaty malarskiej poprzez rekonstrukcję części pierwotnej polichromii w zakresie Kaplicy Matki Bożej wraz z ołtarzem i krużgankiem prowadzącym do tej kaplicy wraz z dokumentacją powykonawczą.
Przedmiot umowy podwykonawczej obejmuje również prace konserwatorskie i restauratorskie w przedmiocie wykonania szaty malarskiej poprzez rekonstrukcję części pierwotnej polichromii w zakresie kaplicy Matki Bożej wraz z ołtarzem i krużgankiem prowadzącym do tej kaplicy. Ww. prace zostaną wykonane po zatwierdzeniu przez (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków programu prac konserwatorskich obejmującego ww. kaplicę. W tym miejscu wyjaśniła Pani, iż program prac konserwatorskich pozostałej części neogotyckiego Kościoła, o którym mowa w pkt III powyżej będzie obejmował m.in. (...). Po zatwierdzeniu przez (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków ww. programu konserwatorskiego w części dotyczącej kaplicy Matki Bożej, w ramach umowy podwykonawczej wykonam wraz z Panem B.B. jako generalnym wykonawcą prac konserwatorskich i restauratorskich na rzecz Kościoła prace konserwatorskie i restauratorskie w obszarze ww. kaplicy, które będą obejmowały ściany, sklepienie i ołtarz główny w kaplicy jak również krużganek do niej prowadzący. Zakres ww. prac konserwatorskich i restauratorskich w zakresie wykonania szaty malarskiej kaplicy poprzez rekonstrukcję pierwotnej polichromii jest identyczny jak opisany w pkt I zakres prac konserwatorskich i restauratorskich w zakresie ścian prezbiterium Kościoła.
Przedmiotem Umowy podwykonawczej zawartej z Panem B.B. jest również opracowanie dokumentacji powykonawczej z przeprowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich w przedmiocie wykonania szaty malarskiej poprzez rekonstrukcję(...). Uwagi dotyczące dokumentacji powykonawczej sporządzanej po zakończeniu prac konserwatorskich i restauratorskich zawarte w pkt II powyżej, pozostają również aktualne do dokumentacji powykonawczej z przeprowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich w przedmiocie wykonania szaty malarskiej poprzez rekonstrukcję części pierwotnej polichromii w zakresie kaplicy Matki Bożej wraz z ołtarzem i krużgankiem prowadzącym do tej kaplicy. Taka dokumentacja będzie zawierała opracowany materiał zdjęciowy, opisy jak również projekty rekonstruowanych ornamentów i wizualizacje. Ma ona zindywidualizowany charakter będąc utworem w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Korzysta z ochrony prawno-autorskiej. Po sporządzeniu ww. dokumentacji Pani jako jej współautorka przeniesie w zamian za honorarium autorskie prawa majątkowe do dokumentacji na rzecz Pana B.B. (w części w jakiej będzie stanowiła przejaw Pani działalności twórczej), natomiast Pan B.B. jako główny wykonawca usług na rzecz Kościoła, przeniesie w zamian za honorarium całość autorskich praw majątkowych do ww. dokumentacji powykonawczej na rzecz Kościoła. Ww. dokumentacja będzie mogła być wykorzystywana przez Kościół m.in. w publikacjach dotyczących przeprowadzonych prac konserwatorskich. W opisie przedmiotowej dokumentacji jako jej twórcy zostaną wskazani: Pani i Pan B.B. (jako twórcy, którym przysługują niezbywalne osobiste prawa do utworu- dokumentacji powykonawczej).
Zgodnie z umową podwykonawczą po zakończeniu prac konserwatorskich i restauratorskich w obszarze kaplicy (...) jak również po sporządzeniu ww. dokumentacji powykonawczej oraz po przeniesieniu na rzecz Pana B.B. autorskich praw majątkowych, otrzyma Pani w zamian honorarium określone w umowie, na które wystawi Pani fakturę jako osoba prowadząca indywidualną działalność gospodarczą.
Świadcząc usługi wskazane w treści niniejszego wniosku (projektowe, konserwatorskie, restauratorskie), działa Pani jako twórca w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszystkie usługi są świadczone na podstawie chronionego prawem autorskim programu konserwatorskiego jako przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, wynikającym z niepowtarzalności obiektu- Kościoła. Świadczone przez Panią na podstawie umowy podwykonawczej usługi wymagają twórczego, kreatywnego podejścia do problematyki konserwacji poszczególnych elementów zabytku ze względu na jego niepowtarzalność i indywidualny charakter, a także wymagają wiedzy i zdolności plastycznych dla przywrócenia pierwotnych walorów artystycznych elementów, które będą przedmiotem prac konserwatorskich i restauracyjnych. Usługi te często będą wiązały się z obowiązkiem odtworzenia brakujących fragmentów malowidła lub rzeźby w charakterze epoki. Dla każdego elementu zabytkowego, który będzie przedmiotem Pani prac konserwatorskich i restauracyjnych będzie tworzona osobna koncepcja artystyczna, konserwatorska i technologiczna, która będzie stanowiła Pani własność intelektualną. Ponadto osiągnięcie celu wspomnianych prac konserwatorskich i restauratorskich stanowi prace twórczą i koncepcyjną, która związana jest z zastosowaniem odpowiednich technik wykonawczych, materiałów, surowców czy metod twórczych.
W ramach świadczonych przez Panią na podstawie umowy podwykonawczej usług konserwatorskich i restauratorskich cały proces będzie się składał zarówno z czynności estetycznych i kreacyjnych, spełniających kryteria określone w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych jak i z czynności technicznych, których zakres będzie niewielki i zmienny i będzie obejmował np. montaż czy demontaż elementów składowych, dezynfekcję, impregnację, oczyszczanie z zabrudzeń. Podejmowane czynności techniczne będą niezbędne do przeprowadzenia koniecznych prac konserwatorskich i restauratorskich. Czynności estetyczne, kreacyjne i techniczne są ze sobą ściśle powiązane albowiem niemożliwe jest przeprowadzenie pełnej konserwacji bez wykonania czynności technicznych. Opis całego procesu konserwacji, autorskich rozwiązań z dziedziny konserwacji (w tym konieczne czynności techniczne) odzwierciedlony został zarówno w programie prac konserwatorskich jak i zostanie opisany w dokumentacji konserwatorskiej po zakończeniu prac.
Opisane w niniejszym wniosku prace konserwatorskie i restauratorskie na rzecz Kościoła, które zostaną wykonane w ramach umowy podwykonawczej, stanowią usługi kulturalne. Dotyczą one dzieła sztuki, tzw. zabytku wpisanego do rejestru zabytków, stanowiąc tym samym dziedzictwo kulturalne Rzeczpospolitej Polskiej. Świadczone usługi konserwatorskie i restauratorskie przyczynią się w bardzo wysokim stopniu do upowszechnienia dorobku kulturalnego poprzez zapewnienie przetrwania zabytku wpisanego do rejestru zabytków. Świadczone usługi mają charakter kulturalny albowiem dotyczą działania na rzecz ochrony dziedzictwa narodowego.
W zamian za wszystkie usługi, opisane powyżej w tym z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych do powstałych utworów, otrzyma Pani od Pana B.B. należne na podstawie umowy podwykonawczej wynagrodzenie, na które wystawi Pani faktury jako osoba prowadząca indywidualną działalność gospodarczą.
Pytanie
Czy opisane we wniosku usługi świadczone przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w ramach umowy podwykonawczej zawartej z Panem B.B. prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą B.B. (...) podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT?
Pani stanowisko w sprawie
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:
a) podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
b) indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie o autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
We wskazanym powyżej art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawodawca wymienił usługi indywidualnych twórców i artystów wykonawców, odsyłając w celu zdefiniowania tych pojęć do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej.
Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.
Na podstawie art. 1 ww. ustawy, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
Zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną. Ustawodawca posłużył się syntetyczną definicją utworu, określając w sposób generalny cechy konieczne wyróżniające utwór od innych rezultatów działalności człowieka.
Utwór musi zatem wykazywać łącznie trzy cechy:
a) stanowić przejaw działalności człowieka (twórcy),
b) stanowić przejaw działalności twórczej,
c) mieć indywidualny charakter.
Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione w treści niniejszego wniosku okoliczności faktyczne, stwierdzić należy, że świadczone przez Panią usługi w ramach umowy podwykonawczej, opisane w treści niniejszego wniosku, podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.
Z analizy powołanego art. 43 ust. 1 pkt 33 ww. ustawy jednoznacznie wynika, że zwolnienie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Oznacza to, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku na jego podstawie jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, albo indywidualnym twórcą lub artystą wykonawcą w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanym za wykonaną usługę w formie honorarium.
W Pani ocenie świadcząc jako podwykonawca usługi kulturalne w zakresie konserwacji i restauracji opisane w treści niniejszego wniosku, dotyczące Kościoła wpisanego do rejestru zabytków, podlega Pani zwolnieniu z podatku od towarów i usług albowiem działa Pani jako twórca w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Usługi są i będą świadczone na podstawie chronionego prawem autorskim programu konserwatorskiego, którego jest Pani współautorem a który stanowi przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze wynikającym z niepowtarzalności zabytku jakim jest Kościół. Jak już zostało to zasygnalizowane, sporządzenie z kolei programu konserwatorskiego wskazanego w pkt III opisu stanu faktycznego będą poprzedzały badania stratygraficzne, odkrywki, opracowania metodyki i technologii postępowania. Program ten będzie zawierał projekt opracowania artystyczno-estetycznego. Przedmiotowy program wraz z dokumentacją powykonawczą, której również będzie Pani współautorem chronione są prawami autorskimi. Z kolei świadczone przez Panią usługi na podstawie umowy podwykonawczej w zakresie prac konserwatorskich i restauratorskich są traktowane indywidualnie i wymagają twórczego, kreatywnego podejścia. Rezultaty Pani pracy w zakresie prac konserwatorskich i restauracyjnych będą posiadały walory artystyczne. Autorskie prawa majątkowe w zamian za wcześniej ustalone honorarium, zarówno do programów konserwatorskich, dokumentacji powykonawczej jak i efektów Pani prac konserwatorskich i restauratorskich przeniesie Pani na generalnego wykonawcę - Pana B.B. a on z kolei na rzecz Zamawiającego, tj. Kościoła.
Pani praca twórcza wyraża się w zastosowaniu umiejętności artystycznych w celu wkomponowania nowej materii w taki sposób, by uzyskać artystycznie wartościowe dzieło. W przypadku obiektów o dużym zniszczeniu, co ma miejsce w przypadku prac konserwatorskich i restauratorskich na rzecz Kościoła, konieczne jest niemal całkowite stworzenie nowego dzieła, jedynie w możliwie zbliżonym stopniu oddające pierwotny zamysł artysty, co wymaga ogromnej wiedzy, kreatywności i pracy.
Chciałaby Pani podkreślić, iż w wyroku z 31 stycznia 2018 r. w sprawie o sygn. akt I FSK 588/16 Naczelny Sąd Administracyjny przyznał pracom konserwatorskim i restauracyjnym zindywidualizowany charakter. Sąd stwierdził, że osiągnięcie celu prac konserwatorskich i restauratorskich w określonym przypadku może wiązać się z pracą twórczą i wymagać kreatywności, czego skutkiem będzie powstanie utworu w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (np. dokumentacji projektowej, której egzemplarz będzie posiadał cechy utworu). Sąd argumentował przy tym, że definicje prac konserwatorskich oraz prac restauratorskich, zawarte w art. 3 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami wskazują przede wszystkim na cel prac konserwatorskich i restauratorskich. W żaden sposób nie opisują, na czym te prace polegają i jakie czynności w ramach tych prac są wykonywane. Nie można zatem twierdzić, że definicje te zestawione z pojęciem utworu określonym przez prawo autorskie potwierdzają „odtworzeniowy" charakter utworu. Podobne stanowisko Naczelny Sąd Administracyjny zaprezentował w wyrokach z 9 listopada 2016 r., sygn. akt I FSK 558/15, z 11 maja 2017 r., sygn. akt I FSK 1649/15 i z 12 września 2017 r., sygn. akt I FSK 18/16.
Ponadto chciałaby Pani zaznaczyć, że wszystkie usługi, które będę świadczyła w ramach umowy podwykonawczej związane z konserwacją i restauracją Kościoła mają charakter usług kulturalnych albowiem ich celem jest zapewnienie przetrwania zabytku wpisanego do rejestru zabytków, co z kolei pozwala je zakwalifikować jako usługi kulturalne na rzecz ochrony dziedzictwa narodowego. Działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Powyższe wskazuje na ścisłą relację między kulturą a opieką nad zabytkami poprzez przeprowadzane prace konserwatorsko-restauratorskie.
Niezależnie od powyższego chciałaby Pani również zaznaczyć, że wskazane we wniosku prace techniczne, które będą jedynie służyły przygotowaniu określonych elementów do prac konserwatorskich i restauratorskich będą niewielkich rozmiarów. Prace te będą konieczne z uwagi na cały proces konserwacji i restauracji. Albowiem bez ich wykonania niemożliwe byłoby przeprowadzenie tego procesu. W związku z powyższym chciałaby Pani zwrócić uwagę na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z z 6 marca 2024 r., w sprawie oznaczonej sygn. akt. I SA/Wr 697/23, wydany na skutek zaskarżenia interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 maja 2023 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.106.2023.3.ASZ w przedmiocie podatku od towarów i usług, w którym Wojewódzki Sąd Administracyjny podniósł, iż „Jak wskazuje się w orzecznictwie zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) VAT nie dotyczy tych przypadków, gdy prace konserwatorskie i restauratorskie obejmują wyłącznie czynności o charakterze czysto technicznym (wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 maja 2017 r. o sygn. akt I FSK 1649/15, z 12 września 2017 r. o sygn. akt I FSK 18/16 (CBOSA)). W rozpatrywanej sprawie jednakże przedstawione zdarzenie przyszłe nie zostało ograniczone wyłącznie do czynności o charakterze czysto technicznym lecz obejmuje proces konserwacji/restauracji w wyniku którego powstaje utwór, a opis całego procesu konserwacji (w tym konieczne czynności techniczne) odzwierciedlony zostaje zarówno w programie prac konserwatorskich jak i dokumentacji konserwatorskiej po zakończeniu prac. Przedmiotem zdarzenia przyszłego, opisanego przez Skarżącą we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie były jedynie czynności techniczne lecz kompleksowy proces konserwacji/rejestracji zabytku, na który m.in. składały się czynności techniczne stanowiąc element niezbędny i niejedyny tego procesu. Początkiem zaś procesu konserwacji/restauracji zabytku było tworzenie projektu konserwatorskiego (program prac konserwatorskich), a kończyło stworzenie dokumentacji konserwatorskiej, wypłata honorarium i przeniesienie praw autorskich przez Skarżącą".
Swoje stanowisko w sprawie oparła Pani m.in. o orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego, tj. wyroku NSA z 5 grudnia 2013 r. sygn. akt l FSK 1750/12; wyroku NSA z 9 listopada 2016 r. sygn. akt I FSK 558/15; wyroku NSA z 11 maja 2017 r., sygn. akt I FSK 1649/15; wyroku NSA z 12 września 2017 r., sygn. akt I FSK 18/16; wyroku NSA z 31 stycznia 2018 r., I FSK 588/16; wyroku NSA z 23 czerwca 2021 r., sygn. akt I FSK 1926/18.
Podkreśliła Pani również, że wskazany przez Panią we wniosku stan faktyczny pozostaje podobny do stanu faktycznego wskazanego m.in. w interpretacji Dyrektora KIS z 30 sierpnia 2022 r. 0114- KDIP4-2.4012.352.2022.1.MC; z 28 czerwca 2024 r. 111-KDIB3-2.4012.184.2024.3.ASZ; z 26 lipca 2024 r. 0113-KDIPT1 -1.4012.352.2024.2.AK; z 9 sierpnia 2024 r. 0111- KDIB3-2.4012.106.2023.10. ASZ.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:
a) podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
b) indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Z analizy powołanego art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy jednoznacznie wynika, że zwolnienie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Oznacza to, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku na jego podstawie jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury, w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, albo indywidualnym twórcą lub artystą wykonawcą w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanym za wykonaną usługę w formie honorarium.
Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.
Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.
Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy opisane we wniosku usługi świadczone przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w ramach umowy podwykonawczej podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.
Odnosząc się do Pani wątpliwości wskazać należy, że ustawodawca w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy, wymienił usługi indywidualnych twórców i artystów wykonawców, odsyłając w celu zdefiniowania tych pojęć do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509 ze zm.), zwanej dalej ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
Na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
2) plastyczne;
3) fotograficzne;
4) lutnicze;
5) wzornictwa przemysłowego;
6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
7) muzyczne i słowno-muzyczne;
8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
9) audiowizualne (w tym filmowe).
Zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej.
Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.
W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
dopóki twórca nie ujawnił swojego autorstwa, w wykonywaniu prawa autorskiego zastępuje go producent lub wydawca, a w razie ich braku - właściwa organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.
Ustawodawca posłużył się syntetyczną definicją utworu, określając w sposób generalny cechy konieczne wyróżniające utwór od innych rezultatów działalności człowieka.
Utwór musi zatem wykazywać łącznie trzy cechy:
1)stanowić przejaw działalności człowieka (twórcy),
2)stanowić przejaw działalności twórczej,
3)mieć indywidualny charakter.
Tak sformułowana treść przepisów określających zwolnienie od podatku od towarów i usług, gdzie szczególnie akcentowana jest „indywidualność twórców i artystów wykonawców”, w zestawieniu z brzmieniem przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych pozwala stwierdzić, iż intencją ustawodawcy podatkowego było objęcie zwolnieniem wyłącznie takich usług kulturalnych, które świadczone są przez twórców, artystów wykonawców, z uwzględnieniem ich szczególnych relacji z dziełem, utworem.
Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych wyróżnia się dwa rodzaje praw:
- autorskie prawa osobiste,
- autorskie prawa majątkowe.
Przepisy dotyczące praw osobistych zostały uregulowane w rozdziale trzecim ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Na podstawie art. 16 ust. 1-5 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste chronią nieograniczoną w czasie i niepodlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więź twórcy z utworem, a w szczególności prawo do:
1) autorstwa utworu;
2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania go anonimowo;
3) nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania;
4) decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności;
5) nadzoru nad sposobem korzystania z utworu.
Autorskie prawa osobiste chronią więź twórcy z utworem i są z nim w sposób trwały związane. Są one bezterminowe oraz niezbywalne.
Niezbywalność praw osobistych oznacza, że nie da się takiego prawa sprzedać, ani przekazać innej osobie.
W myśl art. 17 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.
Zatem, prawa te chronią godność twórcy, która wyraża się w jego intelektualnym związku z dziełem.
Natomiast, autorskie prawo majątkowe to uprawnienie o charakterze majątkowym, które zostało ukształtowane na wzór prawa własności. Twórca ma wyłączne uprawnienie do korzystania z dzieła lub rozporządzania nim.
Autorskie prawa majątkowe, w przeciwieństwie do osobistych są zbywalne. Wynika to z art. 41 ust. 1 pkt 1-2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
jeżeli ustawa nie stanowi inaczej:
1) autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy;
2) nabywca autorskich praw majątkowych może przenieść je na inne osoby, chyba że umowa stanowi inaczej.
Zatem, autorskie prawo majątkowe obejmuje wyłącznie prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.
Majątkowe prawa autorskie są przedmiotem obrotu w postaci umów zbycia tych praw lub umów licencyjnych. Po przeniesieniu majątkowych praw autorskich do utworu, prawa te przechodzą całkowicie na nabywcę.
Zatem, w chwili powstania gotowego utworu, rodzą się prawa autorskie przysługujące osobie, która taki utwór stworzyła. Autor staje się właścicielem dzieła i może z nim robić, co tylko zechce. Posiada do niego prawa dwojakiego rodzaju – osobiste i majątkowe. Podsumowując – autor ma prawo podpisać dzieło swoim nazwiskiem (prawo autorskie osobiste) oraz na nim zarabiać (prawo autorskie majątkowe). To pierwsze prawo jest niezbywalne, tym drugim może się podzielić całkowicie lub w części.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
współtwórcom przysługuje prawo autorskie wspólnie. Domniemywa się, że wielkości udziałów są równe. Każdy ze współtwórców może żądać określenia wielkości udziałów przez sąd, na podstawie wkładów pracy twórczej.
Zgodnie z art. 11 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
autorskie prawa majątkowe do utworu zbiorowego, w szczególności do encyklopedii lub publikacji periodycznej, przysługują producentowi lub wydawcy, a do poszczególnych części mających samodzielne znaczenie – ich twórcom. Domniemywa się, że producentowi lub wydawcy przysługuje prawo do tytułu.
Tak więc, odwołując się do pojęcia „twórcy” w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wskazać należy, że twórcą w rozumieniu ww. ustawy jest nie tylko jedyny twórca utworu, ale również osoby, które są współtwórcami stworzonego dzieła. Zgodnie z przywołanym wyżej art. 9 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, współtwórcom przysługuje prawo autorskie wspólnie. Domniemywa się, że wielkości udziałów są równe. Utwór powstały w rezultacie współtwórczości jest zatem przedmiotem wspólnego prawa autorskiego niezależnie od tego, czy dają się w nim wyróżnić części stworzone przez poszczególnych twórców. Wykładnia systemowa zewnętrzna, oparta na zapisach ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych prowadzi do wniosku, że twórcą jest osoba fizyczna, która wykonała dany utwór sama lub z udziałem innych współtwórców.
W opisie sprawy wskazała Pani, że ukończyła Pani A.A. zdobywając tytuł magistra sztuki o specjalności konserwacja malarstwa i rzeźby polichromowanej. Nie jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Obecnie korzysta Pani na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ze zwolnienia podmiotowego od ww. podatku z uwagi na limit obrotów nie przekraczających 200.000 zł rocznie. W ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej zawarła Pani umowę podwykonawstwa, na podstawie której będzie Pani świadczyć opisane w treści niniejszego wniosku usługi konserwatorskie i restauratorskie wskazane w zawartej przez niego umowie generalnego wykonawstwa z Parafią Rzymskokatolicką pw. (...) w (...).
Zakres usług, które będzie Pani świadczyć w ramach umowy podwykonawczej na rzecz Kościoła obejmuje zakres usług wskazanych poniżej:
I. Prace konserwatorskie i restauratorskie w przedmiocie wykonania szaty malarskiej poprzez rekonstrukcję części pierwotnej polichromii w zakresie ścian prezbiterium Kościoła.
II. Dokumentacja powykonawcza prac konserwatorskich i restauratorskich w przedmiocie wykonania szaty malarskiej wnętrza Kościoła poprzez rekonstrukcję części pierwotnej polichromii w zakresie całego prezbiterium Kościoła.
III. Program prac konserwatorskich dla pozostałej części Kościoła.
IV. Prace konserwatorskie i restauratorskie w przedmiocie wykonania szaty malarskiej poprzez rekonstrukcję części pierwotnej polichromii w zakresie (...) wraz z dokumentacją powykonawczą.
Wskazała Pani, że świadcząc usługi wskazane w treści niniejszego wniosku (projektowe, konserwatorskie, restauratorskie), działa Pani jako twórca w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszystkie usługi są świadczone na podstawie chronionego prawem autorskim programu konserwatorskiego jako przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, wynikającym z niepowtarzalności obiektu - Kościoła. Świadczone przez Panią na podstawie umowy podwykonawczej usługi wymagają twórczego, kreatywnego podejścia do problematyki konserwacji poszczególnych elementów zabytku ze względu na jego niepowtarzalność i indywidualny charakter, a także wymagają wiedzy i zdolności plastycznych dla przywrócenia pierwotnych walorów artystycznych elementów, które będą przedmiotem prac konserwatorskich i restauracyjnych. Usługi te często będą wiązały się z obowiązkiem odtworzenia brakujących fragmentów malowidła lub rzeźby w charakterze epoki. Dla każdego elementu zabytkowego, który będzie przedmiotem Pani prac konserwatorskich i restauracyjnych będzie tworzona osobna koncepcja artystyczna, konserwatorska i technologiczna, która będzie stanowiła Pani własność intelektualną. Ponadto osiągnięcie celu wspomnianych prac konserwatorskich i restauratorskich stanowi pracę twórczą i koncepcyjną, która związana jest z zastosowaniem odpowiednich technik wykonawczych, materiałów, surowców czy metod twórczych.
Ponadto wskazała Pani, że dokumentacja powykonawcza prac konserwatorskich i restauratorskich w zakresie całego prezbiterium Kościoła oraz w zakresie (...) ma zindywidualizowany charakter będąc utworem w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Po sporządzeniu ww. dokumentacji Pani jako jej współautorka przeniesie w zamian za honorarium autorskie prawa majątkowe do tej części dokumentacji, która będzie stanowiła przejaw Pani działalności twórczej na Pana B.B. Przedmiotem zawartej umowy jest także wykonanie programu prac konserwatorskich dla pozostałej części Kościoła. Wskazała Pani, że ww. program prac konserwatorskich jest formą pracy naukowej, jest utworem w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych i tym samym objęty jest ochroną prawnoautorską. Jako jego współautorka, przeniesie Pani autorskie prawa majątkowe do programu konserwatorskiego (do tej części która będzie stanowiła przejaw Pani działalności twórczej) na rzecz Pana B.B. a on jako generalny wykonawca prac przeniesie całość autorskich praw majątkowych do programu konserwatorskiego na rzecz Kościoła. Za wykonanie ww. programu prac konserwatorskich w tym z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych, otrzyma Pani umówione honorarium, na które wystawi Pani faktury jako osoba prowadząca działalność gospodarczą.
Wskazała Pani także, że prace konserwatorskie i restauratorskie na rzecz Kościoła, które zostaną wykonane w ramach umowy podwykonawczej, stanowią usługi kulturalne. Dotyczą one dzieła sztuki, tzw. zabytku wpisanego do rejestru zabytków, stanowiąc tym samym dziedzictwo kulturalne Rzeczpospolitej Polskiej. Świadczone usługi konserwatorskie i restauratorskie przyczynią się w bardzo wysokim stopniu do upowszechnienia dorobku kulturalnego poprzez zapewnienie przetrwania zabytku wpisanego do rejestru zabytków. Świadczone usługi mają charakter kulturalny albowiem dotyczą działania na rzecz ochrony dziedzictwa narodowego. W zamian za wszystkie usługi, opisane powyżej w tym z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych do powstałych utworów, otrzyma Pani należne na podstawie umowy podwykonawczej wynagrodzenie, na które wystawi Pani faktury jako osoba prowadząca indywidualną działalność gospodarczą.
Mając zatem na uwadze powołane regulacje prawne oraz opis sprawy należy stwierdzić, że świadczone przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w ramach umowy podwykonawczej usługi obejmujące: prace konserwatorskie i restauratorskie w przedmiocie wykonania szaty malarskiej poprzez rekonstrukcję części pierwotnej polichromii w zakresie ścian prezbiterium Kościoła, wykonanie dokumentacji powykonawczej prac konserwatorskich i restauratorskich w przedmiocie wykonania szaty malarskiej wnętrza Kościoła poprzez rekonstrukcję części pierwotnej polichromii w zakresie całego prezbiterium Kościoła, opracowanie programu prac konserwatorskich dla pozostałej części Kościoła oraz prace konserwatorskie i restauratorskie w przedmiocie wykonania szaty malarskiej poprzez rekonstrukcję części pierwotnej polichromii w zakresie Kaplicy Matki Bożej wraz z ołtarzem i krużgankiem prowadzącym do tej kaplicy wraz z dokumentacją powykonawczą korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Świadczone przez Panią usługi wymienione powyżej mają charakter indywidualny i twórczy, a w związku z ich świadczeniem działa Pani jako twórca konkretnego utworu. Ponadto, za świadczone usługi otrzyma Pani należne honorarium.
W konsekwencji, świadczone przez Panią opisane we wniosku usługi obejmujące: prace konserwatorskie i restauratorskie w przedmiocie wykonania szaty malarskiej poprzez rekonstrukcję części pierwotnej polichromii w zakresie ścian prezbiterium Kościoła, wykonanie dokumentacji powykonawczej prac konserwatorskich i restauratorskich w przedmiocie wykonania szaty malarskiej wnętrza Kościoła poprzez rekonstrukcję części pierwotnej polichromii w zakresie całego prezbiterium Kościoła, opracowanie programu prac konserwatorskich dla pozostałej części Kościoła oraz prace konserwatorskie i restauratorskie w przedmiocie wykonania szaty malarskiej poprzez rekonstrukcję części pierwotnej polichromii w zakresie Kaplicy Matki Bożej wraz z ołtarzem i krużgankiem prowadzącym do tej kaplicy wraz z dokumentacją powykonawczą świadczone przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w ramach umowy podwykonawczej podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT.
Tym samym, Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).