Częściowe prawo do odliczenia od wydatków na realizację Projektu w zakresie dotyczącym Urzędu Miejskiego oraz Szkoły oraz brak prawa do odliczenia w z... - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.457.2024.1.KSA
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Częściowe prawo do odliczenia od wydatków na realizację Projektu w zakresie dotyczącym Urzędu Miejskiego oraz Szkoły oraz brak prawa do odliczenia w zakresie dotyczącym MOPS.
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
- częściowego prawa do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do wydatków na realizację Projektu w części dotyczącej Urzędu Miejskiego w (…) za pomocą prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy, a następnie proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy, obliczonych na podstawie danych Urzędu Miejskiego w (…),
- częściowego prawa do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do wydatków na realizację Projektu w części dotyczącej Szkoły Podstawowej nr (…) w (…) za pomocą prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy, obliczonego na podstawie danych Szkoły Podstawowej nr (…) w (…),
- braku prawa do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do wydatków na realizację Projektu w części dotyczącej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego, realizująca zadania nałożone na nią ustawą o samorządzie gminnym, nie jest uznana za podatnika - zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina dokonuje:
- czynności opodatkowanych VAT według odpowiednich stawek m.in.: najem lokali użytkowych, użytkowanie wieczyste, sprzedaż działek;
- czynności zwolnionych z VAT, jak wynajem lokali mieszkaniowych, dzierżawa gruntów rolnych.
Gmina realizuje zadania własne wynikające z ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609 z późn. zm.) służące, zgodnie z art. 7 tej ustawy, zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Stosownie do art. 2 ust. 1, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy - w oparciu o art. 6 ust. 1 - należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zadania własne obejmują m.in. sprawy edukacji publicznej; pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych; wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej; polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.
Natomiast art. 9 ust. 1 tejże ustawy stanowi, iż w celu wykonywania zadań, gmina może tworzyć jednostki organizacyjne. Do końca 2016 r. jednostki te były odrębnymi od Gminy podatnikami podatku od towarów i usług, jednak w konsekwencji wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko Ministerstwu Finansów, zgodnie z którym „artykuł 9 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że podmioty prawa publicznego, takie jak gminne jednostki budżetowe będące przedmiotem postepowania głównego, nie mogą być uznane za podatników podatku od wartości dodanej, ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności przewidzianego w tym przepisie” oraz na podstawie przepisów ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wspólnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 poz. 280 z późn. zm.).
Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina (...) dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT i od tego dnia prowadzi wspólne rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostki organizacyjnymi będącymi jednostkami budżetowymi. Po centralizacji rozliczeń dostawy towarów i usług świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi danej JST jako czynności o charakterze wewnętrznym są neutralne z punktu widzenia VAT, tzn. nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego na zadaniach ogólnych, wskazanych w ustawie o VAT, tj. tylko w takim zakresie, w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Gmina (...) prowadzi działalność gospodarczą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (działalność opodatkowaną VAT i zwolnioną od tego podatku) oraz działalność pozostającą poza zakresem tego podatku. W sytuacji, kiedy dokonywane przez nią zakupy towarów i usług służą wyłącznie działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług i jest możliwe bezpośrednie ich przyporządkowanie do tego rodzaju działalności, Gmina dokonuje odliczenia podatku naliczonego w całości.
W sytuacji gdy dokonywane przez nią zakupy towarów i usług służą zarówno działalności gospodarczej jak i działalności pozostającej poza VAT i nie jest możliwe bezpośrednie ich przyporządkowanie do któregoś z rodzajów tej działalności, podatek naliczony do odliczenia ustala się z wykorzystaniem:
- tzw. prewspółczynnika - jeśli dokonywane zakupy będą służyć działalności gospodarczej jak i działalności pozostającej poza strefą VAT,
- tzw. współczynnika - jeśli dokonywane zakupy będą służyć czynnościom opodatkowanym VAT, jak i czynnościom zwolnionym od tego podatku.
Gmina (...) podpisała Umowę o powierzenie grantu o numerze (...) i będzie realizowała projekt pn. „(...)” z programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy na lata 2021-2027, Działanie 2.2. Wzmocnienie krajowego systemu Cyberbezpieczeństwa.
Celem projektu jest zwiększenie stopnia cyfryzacji wnioskodawcy w zakresie rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa. Efektem realizacji projektu będzie wzmocnienie odporności oraz zdolności do skutecznego zapobiegania i reagowania na incydenty w systemach informatycznych.
Po przeanalizowaniu potrzeb w zakresie cyfryzacji projekt będzie realizowany w Urzędzie Miejskim w (...) i dwóch jednostkach organizacyjnych, tj. Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w (...) i Szkole Podstawowej Nr (…) w (...). Analiza wskazała na potrzebę zrealizowania działań w trzech obszarach: obszarze organizacyjnym, obszarze kompetencyjnym, obszarze technicznym.
Projekt realizowany będzie w okresie do dnia (…) 2026 r. i składa się z następujących zadań:
Zadanie 1. Wzmocnienie potencjału organizacyjnego (obszar organizacyjny). Wnioskodawca posiada wdrożone elementy SZBI, jednak nie uwzględnia on docelowego stanu systemu teleinformatycznego jednostki (tj. po realizacji projektu grantowego) oraz wymaga przeprowadzenia audytu pod kątem zgodności z aktualnie obowiązującymi normami. W ramach zadania przewidziano także usługi doradztwa technicznego stanowiące usługi wspomagające realizację projektu. Zadanie będzie realizowane w Urzędzie Miejskim w (...), w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w (...) i w Szkole Podstawowej Nr (…) w (...)
Zadanie 2. Wzmocnienie potencjału kompetencji kadr (obszar kompetencyjny). Do tej pory szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa były przeprowadzane głównie w zakresie własnym, a w opinii władz JST stan wiedzy pracowników w zakresie bezpieczeństwa informacji oraz zapobiegania i reagowania na incydenty jest niewystarczający. Z kolei efektywne wdrożenie rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa w obszarze technicznym nie będzie możliwe bez podniesienia kompetencji administratora IT w tym zakresie. Dlatego też w ramach projektu zaplanowano zakup usług szkolenia z cyberbezpieczeństwa dla pracowników oraz zakup usług szkolenia administratora IT w zakresie wdrażanych rozwiązań, w tym specjalistyczne szkolenia z zakresu poszczególnych produktów będących przedmiotem wdrożenia. Zadanie będzie realizowane na rzecz Urzędu Miejskiego w (...), Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w (...) oraz Szkoły Podstawowej Nr (…) w (...).
Zadanie 3. Wzmocnienie potencjału technicznego (obszar techniczny). Serwerownie UM i MOPS zlokalizowane są w dedykowanym do tego celu pomieszczeniu. Pomieszczenia te zostały częściowe wyposażone w systemy bezpieczeństwa fizycznego. Architektura serwerowa jest w stanie wymagającym modernizacji (aktualnie UM posiada 4 serwery, z czego dwa kupione w 2012 i 2016 roku, w oparciu o dwa serwery działa klaster serwerów z macierzą SAN stanowiącą storage dla klastra, natomiast MOPS posiada 4 serwery w tym jeden z niewspieranym systemem operacyjnym), w konsekwencji infrastruktura ta jest niewystarczająca do wdrażania systemów w zakresie cyberbezpieczeństwa i w związku z tym za niezbędne uznano zakup dodatkowych serwerów, które umożliwią stworzenie klastra serwerowego. Jednostki wykorzystują wirtualizację środowiska informatycznego oraz posiadają wdrożony kontroler domeny, co pozytywnie wpływa na stopień cyberbezpieczeństwa. Istotnym problemem zabezpieczenia urządzeń i danych, co wpływa na zapewnienie bezpiecznego ich użytkowania, jest stworzenie systemu podtrzymania zasilania dla istniejących i planowanych do zakupu urządzeń, gdyż UM i MOPS boryka się często z chwilową utratą zasilania i spadkami napięcia. W związku z tym zaplanowano zakup UPS, gdyż aktualnie użytkowane nie działają poprawnie z uwagi na wyeksploatowanie baterii. Bazy danych systemów informatycznych są właściwie archiwizowane na urządzenia NAS, jednak ich pojemość jest niewystarczająca oraz wymaga ręcznego zarządzania kopiami zapasowymi, mając to na uwadze w zakresie archiwizacji danych planuje się zakup dodatkowych urządzeń NAS na potrzeby UM i MOPS. Dla infrastruktury UM i MOPS należy wymienić przełączniki sieciowe na zarządzane, gdyż istniejące wymagają wymiany ze względu na ograniczony zakres funkcjonalności w zakresie bezpieczeństwa. Na styku z siecią Internet w UM i MOPS pracują urządzenia UTM, które działają prawidłowo i nie wymagają interwencji. Zbieranie i analiza logów odbywa się w sposób ręczny bez możliwości zarządzania dlatego przewidziano zakup oprogramowania ułatwiającego agregację i zarządzanie logami. Aktualnie UM i MOPS nie wykorzystuje oprogramowania EDR, do zarządzania podatnościami, czy konsekwentnego szyfrowania danych i dysków, w konsekwencji, wykorzystując możliwości posiadanego oprogramowania antywirusowego, planuje się zakupić i wdrożyć dodatkowe moduły. UM i MOPS nie wykorzystuje oprogramowania do zarządzania bezpieczeństwem IT zapewniającego mechanizmy DLP, monitoringu zasobów etc., które zabezpieczyłoby infrastrukturę w tym wymiarze. Dla podniesienia potencjału technicznego UM i MOPS są zatem konieczne następujące działania: zakup serwera (4 szt.), zakup UPS (4 szt.), zakup NAS (3 szt.), zakup przełącznika sieciowego (6 szt.), zakup oprogramowania do agregacji logów (2 szt.), rozbudowa oprogramowania antywirusowego o funkcje XDR, szyfrowania danych, zarządzanie podatnościami (1 szt.), zakup oprogramowania do zarządzania bezpieczeństwem IT (1 szt.). Zadanie będzie realizowane na rzecz Urzędu Miejskiego w (...) i Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w (...).
Organizacją wdrażającą Projekt, a jednocześnie inwestorem i wnioskodawcą w niniejszym Projekcie jest Beneficjent - Gmina (...). Faktury dokumentujące ponoszone na projekt wydatki zostaną wystawione na Gminę (...). Projekt będzie realizowany samodzielnie przez Beneficjenta, bez udziału innych instytucji.
Zakupione w ramach projektu towary dla Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej zostaną nieodpłatnie przekazane na rzecz ww. jednostki organizacyjnej i będą przez nią wykorzystywane w ramach realizowanych zadań statutowych nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej czy zwolnionej.
Zakupione w ramach projektu towary dla Urzędu Miejskiego w (...) stanowić będą własność Gminy (...) i będą wykorzystywane jednocześnie:
- do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, w ramach realizowanych zadań statutowych,
- do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
- do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.
Zakupione w ramach realizacji projektu usługi dotyczące wzmocnienia potencjału organizacyjnego i kompetencji kadr (np. szkolenia, audyt) będą dotyczyć wszystkich trzech jednostek organizacyjnych oraz pracowników tych jednostek organizacyjnych, w których realizowany jest projekt. Będą jednocześnie wykorzystywane odpowiednio:
- w Urzędzie Miejskim w (...) obsługującym Gminę (...) jednocześnie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, w ramach realizowanych zadań statutowych, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług;
- w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, w ramach realizowanych zadań statutowych;
- w Szkole Podstawowej Nr (…) w (...) do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, w ramach realizowanych zadań statutowych oraz do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (wynajem sali lekcyjnych, wstęp na basen, wynajem toru na basenie).
Projekt nie będzie generował żadnych przychodów, jednak nabyte w ramach projektu mienie i usługi będą wykorzystywane odpowiednio:
- w Urzędzie Miejskim w (...) przez wszystkich pracowników Urzędu Miejskiego w (...), których zakres zadań wynikający z zakresu czynności, zadań przypisanych do poszczególnych komórek organizacyjnych i wykonywanych zastępstw w poszczególnych komórkach organizacyjnych wskazują, że są to zarówno czynności niepodlegające ustawie o VAT, w ramach zadań statutowych, jak i bezpośrednio lub pośrednio związane z działalnością opodatkowaną oraz zwolnioną z VAT. W związku z powyższym efekty projektu „(...)” będą wykorzystywane do różnych kategorii czynności, tzn. do czynności niepodlegających opodatkowaniu (zadań statutowych), opodatkowanych podatkiem VAT oraz zwolnionych od podatku. Gmina (...) nie ma możliwości przyporządkowania ww. wydatków w całości do konkretnego obszaru swojej działalności. W związku z tym Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu w oparciu o prewspółczynnik, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-h ustawy o VAT oraz proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT;
- w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej przez wszystkich pracowników do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, w ramach realizowanych zadań statutowych. Od wydatków poniesionych na projekt w części dotyczących tej jednostki Gmina (...) nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT;
- w Szkole Podstawowej Nr (…) w (...) przez pracowników do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług pozostających poza strefą działalności gospodarczej, tj. realizacja zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym w zakresie edukacji publicznej: kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług: wynajem pomieszczeń dydaktycznych, wynajem toru na basenie, wstęp na basen - dokumentowanych fakturami z zastosowaniem odpowiedniej stawki VAT.
Wykonawcy Projektu będą wystawiać faktury na Gminę (...), która będzie miała możliwość przyporządkowania wydatków ponoszonych w ramach realizacji Projektu do konkretnej jednostki budżetowej, której wydatki te będą dotyczyć. Gmina (...) nie będzie w stanie dokonać wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi VAT. Jak opisano powyżej projekt obejmuje zakup towarów i usług, które będą wykorzystywane przez wszystkich pracowników jako całości i nie jest możliwe wyodrębnienie nabyć towarów i usług podatku VAT naliczonego dotyczącego jedynie prowadzonych w danej jednostce czynności opodatkowanych.
Pytanie
Gmina (...) zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(...)” na lata 2021-2027 Działanie 2.2 Wzmocnienie krajowego systemu cyberbezpieczeństwa pytając, czy w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe Gmina (...):
- ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w odniesieniu do wydatków dotyczących realizacji ww. projektu w części dotyczącej Urzędu Miejskiego w (...) związanych z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, działalnością objętą zwolnieniem od podatku od towarów i usług oraz działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosując najpierw tzw. prewspółczynnik, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h, a następnie z zastosowaniem proporcji o której mowa w art. 90 ustawy o VAT obliczonej na podstawie danych Urzędu Miejskiego w (...);
- ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w odniesieniu do wydatków dotyczących realizacji ww. projektu w części dotyczącej Szkoły Podstawowej Nr (…) w (...) związanych z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług oraz działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosując tzw. prewspółczynnik, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h obliczony na podstawie danych Szkoły Podstawowej Nr (…) (...);
- oraz nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do wydatków dotyczących realizacji ww. projektu w części dotyczącej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, gdzie wykonywane są czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT w ramach realizowanych zadań statutowych, nie są wykonywane czynności związane z działalnością opodatkowaną.
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina (...) ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, proporcjonalnie w części, w jakiej nabyte towary i usługi służą czynnościom podlegającym opodatkowaniu zgodnie z art. 86 ust. 1 na podstawie obliczonej proporcji z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.
Przy dokonywaniu częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu, Gmina (...) powinna stosować prewspółczynnik i proporcję sprzedaży obliczoną dla każdej z jednostek organizacyjnych, tj.:
- w odniesieniu do wydatków przeznaczonych na nabycie towarów i usług dotyczących wzmocnienia potencjału organizacyjnego, wzmocnienia potencjału kompetencji kadr oraz wzmocnienia potencjału technicznego, które będą wykorzystywane w Urzędzie Miejskim w (...) - prewspółczynnik oraz proporcja obliczana na podstawie danych Urzędu Miejskiego w (...);
- w odniesieniu do wydatków przeznaczonych na nabycie usług dotyczących wzmocnienia potencjału organizacyjnego, wzmocnienia potencjału kompetencji kadr, które będą wykorzystywane w Szkole Podstawowej Nr (…) - prewspółczynnik obliczany na podstawie danych Szkoły Podstawowej Nr (…) w (...).
Jednocześnie Gmina (...) uważa, że nie ma prawa odliczyć podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim dotyczą działalności placówki nie wykonującej czynności opodatkowanych - Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w (...) - wykonującej czynności pozostające poza ustawą o VAT z uwagi na niespełnienie warunku art. 86 ust. 1 ustawy.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu: w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy: kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności, które nie są opodatkowane podatkiem VAT oraz korzystają ze zwolnienia z tego podatku.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.
Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym: w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Na podstawie delegacji zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy, zostało wydane Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.
W rozporządzeniu tym, ustawodawca w § 3 ust. 1 wskazał: w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
W przepisie § 3 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 powołanego rozporządzenia wskazano dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, jednostkę budżetową i zakład budżetowy.
Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
2)nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy, a zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W oparciu o art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy, należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.
Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności, tj. działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT i zwolnionej od podatku) oraz działalności innej niż gospodarcza.
W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości, natomiast w przypadku wydatków związanych z działalnością inną niż gospodarcza lub zwolnionymi od podatku VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje. Natomiast w przypadku, gdy wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przyporządkowanie ich do działalności gospodarczej nie jest możliwe podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina (...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina podjęła wspólne rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi z dniem 1 stycznia 2017 r.
Gmina (...) podpisała Umowę o powierzenie grantu o numerze (…) i będzie realizowała projekt pn. „(...)” z programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy na lata 2021-2027, Działanie 2.2. Wzmocnienie krajowego systemu Cyberbezpieczeństwa. Celem projektu jest zwiększenie stopnia cyfryzacji wnioskodawcy w zakresie rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa. Efektem realizacji projektu będzie wzmocnienie odporności oraz zdolności do skutecznego zapobiegania i reagowania na incydenty w systemach informatycznych.
Projekt będzie realizowany w Urzędzie Miejskim obsługującym Gminę (...) oraz w dwóch jednostkach organizacyjnych, tj. Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej oraz w Szkole Podstawowej Nr (…) w (...) w trzech obszarach: obszarze organizacyjnym, obszarze kompetencyjnym i obszarze technicznym.
Zakupione w ramach realizacji projektu w obszarze technicznym towary zostaną nieodpłatnie przekazane do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w (...) i będą przez niego wykorzystywane w ramach realizowanych zadań statutowych, nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej czy zwolnionej oraz zostaną przyjęte na stan Urzędu Miejskiego w (...), obsługującego Gminę (...) i będą wykorzystywane jednocześnie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, w ramach realizowanych zadań statutowych, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.
Zakupione w ramach realizacji projektu usługi dotyczące wzmocnienia potencjału organizacyjnego i kompetencji kadr (np. szkolenia, audyt) będą dotyczyć wszystkich trzech jednostek organizacyjnych oraz pracowników tych jednostek organizacyjnych, w których realizowany jest projekt. Będą jednocześnie wykorzystywane odpowiednio:
- w Urzędzie Miejskim w (...) obsługującym Gminę (...) jednocześnie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w ramach realizowanych zadań statutowych, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług;
- w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w ramach realizowanych zadań statutowych;
- w Szkole Podstawowej Nr (…) w (...) do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w ramach realizowanych zadań statutowych oraz do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (wynajem sali lekcyjnych, wstęp na basen, wynajem toru na basenie).
Projekt nie będzie generował żadnych przychodów, jednak nabyte w ramach projektu mienie i usługi będą wykorzystywane odpowiednio:
- w Urzędzie Miejskim w (...) przez wszystkich pracowników Urzędu Miejskiego w (...), których zakres zadań wynikający z zakresu czynności, zadań przypisanych do poszczególnych komórek organizacyjnych i wykonywanych zastępstw w poszczególnych komórkach organizacyjnych wskazują, że są to zarówno czynności niepodlegające ustawie o VAT, w ramach zadań statutowych, jak i bezpośrednio lub pośrednio związane z działalnością opodatkowaną oraz zwolnioną z VAT. W związku z powyższym efekty projektu „(...)” będą wykorzystywane do różnych kategorii czynność, tzn. do czynności niepodlegających opodatkowaniu (zadań statutowych), opodatkowanych podatkiem VAT oraz zwolnionych od podatku. Gmina (...) nie ma możliwości przyporządkowania ww. wydatków w całości do konkretnego obszaru swojej działalności. W związku z tym Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu w oparciu o prewspółczynnik, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-h ustawy o VAT oraz proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT.
Podsumowując w sprawie będącej przedmiotem wniosku:
- beneficjentem Projektu, inwestorem i zamawiającym (wnioskodawca) jest Gmina (...),
- podmiotem realizującym Projekt, jak wskazano we wcześniejszej części opisu zdarzenia przyszłego, jest Gmina (...),
- podmiotami faktyczne wykorzystującym efekty Projektu będą jednostki organizacyjne oraz Urząd Miejski w (...) obsługujący Gminę (...).
Działalność Gminy jako jednego podatnika, obejmuje realizowane przez jednostki organizacyjne, będące jednostkami budżetowymi, zadania publiczne niebędące działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT), a także czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej (czynności opodatkowane VAT i zwolnione od VAT).
Trzeba przy tym zauważyć, że o kwalifikacji wydatków, tj. ustaleniu czy wydatki związane są z działalnością gospodarczą Gminy, czy z inną jego działalnością, nie przesądza wewnętrzny charakter rozliczeń między poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi Gminy. Właściwa kwalifikacja tych wydatków zależy bowiem od tego, jakiej działalności, prowadzonej przez Gminę za pośrednictwem jednostek organizacyjnych, służą te wydatki.
W związku z powyższym należy postrzegać wyłącznie sposób wykorzystania nabywanych towarów i usług z czynnościami realizowanymi bezpośrednio przez Gminę za pośrednictwem swoich jednostek organizacyjnych. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że w przypadku zakupów i usług z obszaru organizacyjnego, które zostaną przyjęte na stan Urzędu Miejskiego oraz usług z obszaru kompetencji kadr, będą wykorzystywane przez tą jednostkę organizacyjną i jej pracowników do działalności gospodarczej (opodatkowanej i zwolnionej od VAT) oraz do czynności pozostających poza działalnością gospodarczą (czynności niepodlegające VAT).
Gminie (...) będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu tzw. prewspółczynnika obliczonego dla Urzędu Miejskiego w (...) wykorzystującego zakupione towary. Ponadto, jeżeli nabywane towary i usługi będą służyły w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, jak również czynności zwolnionych od podatku, w sytuacji gdy nie będzie możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obnażenia kwoty podatku należnego, Wnioskodawca jest obowiązany, do proporcjonalnego rozliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.
Zatem stwierdzić należy, że Wnioskodawca, po scentralizowaniu rozliczeń podatku VAT od dnia 1 stycznia 2017 r., dokonując odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług, które będą przyjęte na stan Urzędu Miejskiego w (...) oraz bezpłatnie przekazane do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w (...) będą związane z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi od podatku oraz niepodlegającymi ustawie, Gmina powinna stosować „sposób określenia proporcji”, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy przy uwzględnieniu § 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., wyliczony odrębne dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego oraz proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy obliczoną odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych wykorzystujących zakupione towary usługi tj.:
- w odniesieniu do wydatków przeznaczonych na nabycie towarów i usług dotyczących wzmocnienia potencjału organizacyjnego, wzmocnienia potencjału kompetencji kadr oraz wzmocnienia potencjału technicznego, które będą wykorzystywane w Urzędzie Miejskim w (...) - prewspółczynnik oraz proporcja obliczana na podstawie danych Urzędu Miejskiego w (...),
- w odniesieniu do wydatków przeznaczonych na nabycie usług dotyczących wzmocnienia potencjału organizacyjnego, wzmocnienia potencjału kompetencji kadr, które będą wykorzystywane w Szkole Podstawową Nr (…) w (...) - prewspółczynnik obliczany na podstawie danych Szkoły Podstawowej Nr (…) w (...).
W stosunku do wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług dotyczących wzmocnienia potencjału organizacyjnego, wzmocnienia potencjału kompetencji kadr oraz wzmocnienia potencjału technicznego, które będą wykorzystywane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w (...), Gminie (...) nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Powtórzyć należy, że zgodnie z powołanym wyżej przepisami, rozliczenie w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywana czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generująca podatek należny.
W Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w (...) związek taki nie występuje, bowiem z całokształtu działań dotyczących wzmocnienia potencjału organizacyjnego, wzmocnienia potencjału kompetencji kadr oraz wzmocnienia potencjału technicznego wynika, ze nabyte towary i usługi nie będą miały związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Działalność tej jednostki finansowana jest środkami pochodzącymi z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, która ma obowiązek realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej, co wynika z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w (...) realizując zadana z zakresu pomocy społecznej nie występuje w roli podatnika VAT i tym samym ich wykonywanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż wykonywane tych czynności jest podporządkowane ścisłemu reżimowi publiczno-prawnemu.
Biorąc pod uwagę powołane przepisy w kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie - pomimo że Gmina (...) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT - warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż efekty realizacji tego zadania w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w (...) nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług. Tym samym, Gmina me ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z części wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu w stosunku do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w (...).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Obecny publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług to Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.
Obecny publikator ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym to Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Wskazuję, że jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego i to Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.