Rezygnacja z ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży towarów na rzecz pracowników. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.783.2024.1.JM
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Rezygnacja z ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży towarów na rzecz pracowników.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rezygnacji z ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży towarów (również tych wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. b-k Rozporządzenia) na rzecz swoich pracowników, w związku z pkt 34 załącznika do Rozporządzenia. Uzupełnili go Państwo pismem z 18 września 2024 r. (wpływ 24 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
S.A. (dalej: Wnioskodawca, Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w branży chemicznej i jest zarejestrowany jako „podatnik VAT czynny”.
Obecnie, w ramach działalności Spółka ewidencjonuje za pośrednictwem kasy rejestrującej sprzedaż na rzecz pracowników, w tym sprzedaż towarów wymienionych w par. 4 pkt 1 lit. b-k Rozporządzenia, zasadniczo towarów takich jak komputerów, laptopów, notebooków (PKWiU 26 i 27.11), telefonów, aparatów fotograficznych (PKWIU 26.70.1), pendrive, karty do aparatów fotograficznych.
Spółka ewidencjonuje na kasie fiskalnej również inne świadczenia, jak rozliczenie udostępnienia pracownikom kart benefit (które to transakcje dokumentuje dowodami wewnętrznymi), jak również świadczenia z tytułu udostępnienia samochodów służbowych na cele prywatne pracowników (tego rodzaju transakcje dokumentowane są dodatkowo fakturą). Zapłaty od pracowników są uiszczane poprzez potrącenie z wynagrodzenia za pracę płatnego przelewem na konto bankowe pracownika. Pod kopię faktury podpinany jest paragon z kasy rejestrującej i archiwizowany w Spółce.
Spółka nie dokonuje sprzedaży na rzecz pracowników świadczeń wskazanych w par. 4 pkt 1 lit. l-o Rozporządzenia.
Spółka rozpoczęła ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kas rejestrujących przed 1 stycznia 2018 r. Na podstawie wówczas obowiązujących przepisów Spółka uznawała, iż ze względu na fakt, iż dokonała na rzecz pracowników sprzedaży uznanej za „wrażliwą” (tj. wyłączoną ze zwolnienia z rejestracji obrotu na kasie fiskalnej na rzecz pracownika w rozumieniu wówczas obowiązujących przepisów), to nie mogła już wówczas korzystać ze zwolnienia z rejestracji obrotu na kasie fiskalnej w żadnym zakresie w odniesieniu do świadczeń na rzecz pracowników (także w odniesieniu do rozliczeń świadczeń na rzecz pracowników zw. z benefitami czy też udostępnieniem samochodów służbowych na cele prywatne).
W kolejnych latach, tj. po 2018 r. regulacje rozporządzeń wykonawczych podlegały zmianom, jednak kierując się zasadą ostrożności i identyfikując pewne wątpliwości, Spółka nadal ewidencjonowała i nadal ewidencjonuje sprzedaż na rzecz swoich pracowników za pomocą kasy rejestrującej w pełnym zakresie, tj. zarówno towarów objętych w par. 4 pkt 1 lit. b-k Rozporządzenia, jak i innych świadczeń na rzecz pracowników, takich jak rozliczenia zw. z benefitami czy też udostępnieniem samochodów służbowych na cele prywatne.
Obecnie Spółka rozważa możliwość zrezygnowania z ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży na rzecz pracowników, chciałaby jednak uzyskać potwierdzenie takiej możliwości.
Pytanie
Czy Spółka może zrezygnować z ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży towarów (również tych wymienionych w par. 4 ust. 1 pkt 1 lit. b)-k) Rozporządzenia) na rzecz swoich pracowników, w związku z pkt 34 załącznika do Rozporządzenia?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka może zrezygnować z ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży towarów (również tych wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. b-k Rozporządzenia) na rzecz swoich pracowników, w związku z pkt 34 załącznika do Rozporządzenia.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Generalną zasadą obowiązującą podatników VAT jest obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jeżeli sprzedaż nastąpiła na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Jak wynika bowiem z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przez sprzedaż, należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o VAT).
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może jednak, na mocy z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...). Może zatem zaistnieć taka sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.
Obecnie, kwestie powyższego zwolnienia zostały uregulowane w obowiązującym § 2 i § 3 Rozporządzenia sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, tj. dotyczą określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) oraz konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
I tak, w § 2 ust. 1 Rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., zostały zwolnione czynności wymienione w załączniku do tego Rozporządzenia. W punkcie 34 załącznika do Rozporządzenia ujęta została dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników.
Z kolei w § 4 ust. 1 Rozporządzenia ustawodawca wymienił enumeratywnie zarówno dostawy towarów, jaki i świadczone usługi w stosunku do których, co do zasady, podatnik ma bezwzględny obowiązek ewidencjonowania takiej sprzedaży na kasie rejestrującej. W zakresie dostawy zwolnień nie stosuje się w przypadku:
a)gazu płynnego,
b)części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c)silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d)nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e)przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),
f)części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g)części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,
h)komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),
i)sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
j)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
k)zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
l)wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,
m)wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
n)napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
o)perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.
Jednakże, na podstawie poz. 34 załącznika do Rozporządzenia zwolnienie z ewidencjonowania na kasie rejestrującej stosuje się do dostawy towarów na rzecz pracowników, w tym również tych towarów, które zostały wymienione § 4 ust. 1 pkt 1 lit. b-k) Rozporządzenia.
Okoliczność, iż Spółka rozpoczęła ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz pracowników na kasie fiskalnej pozostaje bez wpływu na prawo Spółki do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 w związku z poz. 34 załącznika do Rozporządzenia.
W obowiązującym brzmieniu Rozporządzenia ustawodawca nie wskazuje bowiem już, że jeżeli podatnik już zaczął ewidencjonować sprzedaż na rzecz pracowników na kasie rejestrującej, to obecnie z tego przywileju nie może już korzystać.
Powyższe wynika bezpośrednio z obecnego kształtu przepisów końcowych Rozporządzenia, które nie zawierają już klauzul ograniczających powyższe prawo, jak to miało miejsce ostatni raz na mocy Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U.2017.2454 z dnia 2017.12.28), które obowiązywało w roku 2018, wg którego zgodnie z par. 8 ust. 3 „W przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2018 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 36, 41 lub 42 załącznika do rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w § 2, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych nie stosuje się” {pkt 36 dotyczył wówczas sprzedaży na rzecz pracowników, przypis Wnioskodawcy}.
Należy podkreślić, iż przepisy rozporządzeń wykonawczych nie zawierały już takiego sformułowania, które by adresowało wyłączenie ze zwolnienia w odniesieniu do sprzedaży na przecz pracowników. W obecnie obowiązującym Rozporządzeniu mamy bowiem obostrzenia już tylko o zawężonym zakresie, w szczególności par. 6 ust. 2 Rozporządzenia wskazuje, iż „W przypadku podatników, którzy w 2023 r. rozpoczęli prowadzenie ewidencji czynności wymienionych w poz. 39 lub 40 załącznika do niniejszego rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w § 2, w zakresie tych czynności nie stosuje się.”; w efekcie - nie zawiera ono już obostrzenia, które odnosiłoby się do pkt 34 załącznika do Rozporządzenia.
W efekcie, w ocenie Wnioskodawcy, zasadne jest, aby Wnioskodawca odstąpił od rejestracji na kasie fiskalnych ww. świadczeń, jako iż w obecnie obowiązującym stanie prawnym jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia z ich rejestracji na kasie fiskalnej.
Należy podkreślić, iż Wnioskodawca był już zobowiązany do odstąpienia od rejestracji po 2018 r.
Powyższe znajduje uzasadnienie w wydanych interpretacjach indywidualnych m.in. pismo z dnia 17 października 2019 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.447.2019.1.JG, pismo z dnia 22 maja 2019 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.86.2019.3.ISK, interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 grudnia 2019 r., sygn.: 0114-KDIP1-3.4012.607.2019.1.JG.
W świetle powyższego, Wnioskodawca wnosi o uznanie jego stanowiska za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń lub dokonywanych dostaw. Jeżeli nabywcą danej usługi lub danego towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).
Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U., poz. 2605), zwane dalej „rozporządzeniem”.
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.
Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe) i zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe).
W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. uwarunkowanym wysokością osiągniętego obrotu.
W myśl § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia:
Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.
Pod poz. 34 załącznika do rozporządzenia została wymieniona:
Dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali.
Z poz. 47 załącznika wynika, że:
Dostawa towarów i świadczenie usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, jeżeli czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą.
Powyższe zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi, tzn. że dotyczą konkretnych czynności.
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w § 4.
Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:
1)dostawy:
a)gazu płynnego,
b)części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c)silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d)nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e)przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),
f)części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g)części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,
h)komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),
i)sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
j)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
k)zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
l)wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,
m)wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
n)napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
o)perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.
Na podstawie § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia:
Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:
a)przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
b)taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c)naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d)w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e)w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f)w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,
g)prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,
h)doradztwa podatkowego,
i)związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:
– świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
– usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j)fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k)kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l)związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m)mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).
Jednakże na podstawie § 4 ust. 3 pkt 1 lit. a) rozporządzenia:
Przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do dostawy towarów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-k, będącej dostawą towarów, o której mowa w poz. 34 załącznika do rozporządzenia.
Natomiast w myśl § 4 ust. 3 pkt 2 lit. a) rozporządzenia:
Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do świadczenia usług zgodnie z warunkami określonymi w poz. 34 załącznika do rozporządzenia przez podatnika, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy:
W przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Przepis ten wprowadza zasadę, że w przypadku gdy podmiot „pośredniczy” pomiędzy podmiotem faktycznie świadczącym usługę, a jej odbiorcą, przyjmuje się, że podmiot ten działa tak jakby sam wcześniej nabył taką usługę, a następnie ją wyświadczył, co sprawia, że opodatkowaniu podlegają wszystkie etapy w świadczeniu usług, łącznie z tym, w którym nie wykonuje się czynności faktycznych.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii możliwości rezygnacji z ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży towarów (również tych wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. b-k Rozporządzenia) na rzecz swoich pracowników, w związku z pkt 34 załącznika do Rozporządzenia.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą w branży chemicznej i są zarejestrowani jako „podatnik VAT czynny”. Obecnie, w ramach działalności ewidencjonują Państwo za pośrednictwem kasy rejestrującej sprzedaż na rzecz pracowników, w tym sprzedaż towarów wymienionych w par. 4 pkt 1 lit. b-k Rozporządzenia, zasadniczo towarów takich jak komputerów, laptopów, notebooków (PKWiU 26 i 27.11), telefonów, aparatów fotograficznych (PKWIU 26.70.1), pendrive, karty do aparatów fotograficznych. Nie dokonują Państwo sprzedaży na rzecz pracowników świadczeń wskazanych w par. 4 pkt 1 lit. l-o Rozporządzenia. Obecnie rozważają Państwo możliwość zrezygnowania z ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży na rzecz pracowników.
Jak już wcześniej wskazano, w poz. 34 załącznika do rozporządzenia jako czynności zwolnione z ewidencjonowania na kasie rejestrującej zostały wymienione realizowane przez podatnika świadczenie usług i dostawa towarów na rzecz jego pracowników.
Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm.):
Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
Tym samym należy rozstrzygnąć, czy dostawa opisanych towarów na rzecz pracowników może korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie rejestrującej.
Odnosząc się do ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży na rzecz Państwa pracowników (osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę) towarów takich jak komputery, laptopy, notebooki, telefony, aparaty fotograficzne, pendrive, karty do aparatów fotograficznych, należy zauważyć, że są to towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. b-k rozporządzenia. Jednakże, jak już wyżej wskazano, stosownie do § 4 ust. 3 pkt 1 lit. a) rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do dostawy towarów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-k, będącej dostawą towarów, o której mowa w poz. 34 załącznika do rozporządzenia. Tym samym, ograniczenia wynikające z § 4 ust. 1 pkt 1 lit. b-k rozporządzenia do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej nie mają zastosowania do dostaw towarów takich jak komputery, laptopy, notebooki, telefony, aparaty fotograficzne, pendrive, karty do aparatów fotograficznych, jeżeli są one sprzedawane na rzecz pracowników.
Zatem w odniesieniu do sprzedaży towarów takich jak komputery, laptopy, notebooki, telefony, aparaty fotograficzne, pendrive, karty do aparatów fotograficznych oraz pozostałych towarów niewymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia na rzecz pracowników (osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę) mogą/będą mogli Państwo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnienia z kas w powiązaniu z poz. 34 załącznika do tego rozporządzenia.
Tym samym Państwa stanowisko, zgodnie z którym mogą Państwo zrezygnować z ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży towarów (również tych wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. b-k Rozporządzenia) na rzecz swoich pracowników, w związku z pkt 34 załącznika do Rozporządzenia, należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia i zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Zaznaczenia wymaga, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).