Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.672.2024.1.MMA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.672.2024.1.MMA

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(...)”. Uzupełnili go Państwo - pismem z 30 października 2024 r. ( wpływ 31 października 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Jest także osobą prawną jednostką samorządu terytorialnego.

W ramach swojej działalności wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa do realizacji, których została powołana, jak również działania podlegające regulacjom VAT.  

Gmina (...) dążąc do zachowania dziedzictwa lokalnego będzie realizować projekt dofinansowany ze środków pochodzących z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 pod nazwą „(...)” w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategu rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”.

Powyższy projekt finansowany będzie częściowo ze środków Gminy 36,37 % oraz ze środków pochodzących z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w wysokości (...) zł, co stanowi 63,63 % kosztów kwalifikowanych, tj.: (...) zł.

Zadanie obejmuje zakup (...) zindywidualizowanych, drewnianych domków wystawienniczych, które będą bezpłatnie udostępniane podczas wydarzeń społeczno-kulturalnych dla lokalnych twórców, w tym rzemieślników i artystów, przedstawicieli KGW co przyczyni się do upowszechniania tradycyjnej, lokalnej kultury.

Zakupione domki są i będą przeznaczone do:

  • Prezentowania: rękodzieła, wyrobów rzemieślniczych, lokalnych plonów, tradycyjnych wyrobów oraz potraw.
  • Przeprowadzania warsztatów z tworzenia tradycyjnych ozdób i dekoracji z wykorzystaniem naturalnych materiałów i technik nawiązujących do regionu Gminy.
  • Organizowania wystawy sprzętów, akcesoriów oraz narzędzi pokazujących jak przed laty wyglądała praca mieszkańców wsi na terenie Gminy (...).

Realizacja operacji wpływa na rozwój edukacji, przez co przybliża mieszkańcom (zwłaszcza tym najmłodszym) dziedzictwo wsi oraz daje możliwość integracji społeczności wiejskiej z mieszkańcami miasta oraz zwiększa świadomość o bogactwie kulturowym regionu oraz kształtowania jego wizerunku jako miejsca o silnych korzeniach kulturowych, co zachęca turystów szukających autentycznych doświadczeń.

Wymiary domków to ok. 3 x 2 metry z podpięciem do prądu, z oknami (wystawienniczymi) otwieranymi z trzech stron.

(...)

Operacja ma niekomercyjny charakter. Infrastruktura ta będzie funkcjonowała przez okres co najmniej 5 lat od dnia dokonania przez ARiMR płatności ostatecznej.

Domki wraz z wyżej wymienionymi działaniami wykorzystano już podczas organizacji następujących wydarzeń:

  • 14 września 2024 r. - Święto (...) współorganizowane wspólnie z A. w (…). Gmina wraca do pięknej tradycji wyrażania wdzięczności za obfite plony i zdrową, lokalną żywność.
  • 21 września 2024 r. - (...) na Zdrowie organizowany wspólnie ze Szkołą Podstawową nr (…) w (...) upowszechnianie zdrowego stylu życia poprzez eksponowanie naturalnych, tradycyjnych potraw i wyrobów w wykonaniu Gminnego Koła Gospodyń Wiejskich.
  • 27-29 września 2024 r. – (…) na (…), trzydniowa impreza z koncertami lokalnych zespołów, konkursami dla dzieci i dorosłych oraz warsztatami.

W ramach operacji nie poniesiono żadnych kosztów niekwalifikowalnych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją zadania pn. „(...)”, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Pytanie

Czy Gmina w świetle obowiązujących przepisów, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

W odniesieniu do wydatków związanych z realizacją powyższego projektu Gmina nie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego w 100 % ani też do częściowego odliczenia w oparciu o proporcję sprzedaży (prewspółczynnik, współczynnik sprzedaży), o którym mowa w art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, w zakresie jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponieważ, jak powyżej wskazano, towary i usługi nabyte przez Gminę do realizacji powyższego projektu nie są i nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, a do celów innych niż działalność gospodarcza Gminy. Gmina nie ma i nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego z tytułu działalności gospodarczej Gminy o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowych dla sprawy towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”.

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wtedy, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz
  • gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który umożliwi podatnikowi odliczenie podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeśli związany jest z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czyli są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi).

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(...)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego, jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie zostanie spełniony.

Jak wynika z opisu sprawy, drewniane domki wystawiennicze będą bezpłatnie udostępniane podczas wydarzeń społeczno-kulturalnych dla lokalnych twórców, w tym rzemieślników i artystów, przedstawicieli KGW co przyczyni się do upowszechniania tradycyjnej, lokalnej kultury. Operacja ma niekomercyjny charakter. Ponadto wskazali Państwo, że towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu pn. „(...)”, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn. „(...)” nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją tego projektu, gdyż nie został spełniony podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Należy w tym miejscu wskazać, że skoro nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, ponieważ jak już wskazano powyżej nie został spełniony podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych, to rozpatrywanie, czy art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ust. 3 ustawy znajdzie tu ewentualnie zastosowanie, jest bezzasadne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności na podstawie informacji, że towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu pn. „(...)”, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).