Interpretacja indywidualna z dnia 18 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.666.2024.3.MC
Temat interpretacji
Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji polegającej na wykonaniu … . Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 października 2024 r. (data wpływu 30 października 2024 r.) i 12 listopada 2024 r. (data wpływu 14 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gminna Spółka Wodna w … prowadzi działalność opartą na uchwalonym przez Walne Zgromadzenie Członków Spółki Wodnej statucie opracowanym na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 310 z późn. zm.) i zatwierdzonym przez Starostę … .
Gminna Spółka Wodna w … nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Gminna Spółka Wodna w … nie jest jednostką organizacyjną Gminy i nie podlega obowiązkowi centralizacji rozliczeń w podatku VAT w ramach jednostki samorządu terytorialnego Gminy.
Gminna Spółka Wodna w … jest samodzielnym podmiotem praw i obowiązków.
Gminna Spółka Wodna w … złożyła do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, … Oddziału Regionalnego wniosek w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczenie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” typ operacji „Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej”, finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich PROW na lata 2014-2020.
Zadanie Spółki to „Wspieranie zapobiegania ryzyku i zarządzenie ryzykiem w gospodarstwach-3B”, dofinansowanie dotyczy refinansowania prac remontowych na gruntach rolnych, polegające na wykonaniu prac melioracyjnych (obkoszenie, odmulenie, wyrwanie karp, wycinka zakrzaczeń i drzew) i remontowych (remonty urządzeń melioracjo-wodnych tj. przepustów, rowów, itp.). Wykonanie prac melioracyjnych na urządzeniach melioracji wodnych służących zabezpieczeniu gospodarstw rolnych przed skutkami suszy, zalaniem, podtopieniem lub nadmiernym uwilgoceniem, spowodowanymi przez powódź lub deszcz nawalny. Remont urządzeń melioracji wodnych w miejscowości … na rowach o symbolu MŁ-B o łącznej długości ... mb polegał będzie na wykonaniu remontu rowu oraz wycince zakrzaczeń i usunięciu karp po wycince, który związany jest z przywróceniem funkcji nawadniająco-odwadniającej. Planuje się wykonanie po raz pierwszy generalnego remontu na ww. rowach melioracyjnych (usunięcie zakrzaczeń i karp), co pozwoli na lepszy przepływ a także ułatwi bieżącą konserwację w latach następnych.
Gminna Spółka Wodna w … nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, jednakże usługi nabywane w trakcie realizacji będą świadczone przez podmiot, który jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a usługi melioracyjne tj. usługi polegające na konserwacji urządzeń melioracji wodnych mieszczące się w grupowaniu (PKWiU 81.30.10.0) opodatkowane są podstawową stawką podatku VAT tj. 8% VAT.
Faktury za wykonanie dla Spółki usług finansowanych z ww. programu będą wystawiane dla Spółki przez podmiot, który jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 441 ust. 1 ww. ustawy, spółki wodne (...) są niepublicznymi formami organizacyjnymi, które nie działają w celu osiągnięcia zysku, zrzeszają osoby fizyczne lub prawne na zasadzie dobrowolności i mają na celu zaspokojenie wskazanymi przepisami ustawy potrzeb w zakresie gospodarowania wodami.
Zgodnie z art. 441 ust. 2 ww. ustawy, spółka wodna, zapewniając zaspokojenie potrzeb zrzeszonych w niej osób w zakresie gospodarowania wodami, może podejmować prowadzenie działalności umożliwiającej osiągnięcie zysku netto, który przeznacza się wyłącznie na cele statutowe spółki wodnej.
Zgodnie zaś z art. 441 ust. 3 spółki wodne mogą być tworzone w szczególności do wykonywania, utrzymania oraz eksploatacji urządzeń, w tym urządzeń wodnych, służących do:
1)zapewniania wody dla ludności,
2)ochrony wód przed zanieczyszczeniami, w tym odprowadzania i oczyszczania ścieków,
3)melioracji wodnych oraz prowadzenia racjonalnej gospodarki na zmeliorowanych gruntach,
4)ochrona przed powodzią,
5)odwadnianie gruntów zmeliorowanych lub zurbanizowanych.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 b) i ust. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Spółka Wodna jest zwolniona z podatku VAT.
Art. 43 ust. 1 pkt 31, zwalnia się od podatku: usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:
a)kościoły i (...),
b)organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim,
- w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem, że podmioty te nie są nastawione na osiągnięcie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.
Art. 43 ust. 18, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Gminna Spółka Wodna w … złożyła wniosek do ARiMR o dofinansowanie na refinansowanie prac melioracyjnych, otrzymała decyzję pozytywną na wykonanie prac melioracyjnych na rowach szczegółowych do czego została powołana. Gminna Spółka Wodna planuje złożyć wniosek o płatność, jednak elementem niezbędnym do złożenia wniosku jest interpretacja indywidualna, z której wynikałoby, że Spółka nie odzyska podatku VAT od wykonywanych prac.
W uzupełnieniu wniosku z 23 października 2024 r. ponownie podano, że Gminna Spółka Wodna w … prowadzi działalność opartą na uchwalonym przez Walne Zgromadzenie Członków Spółki statucie opracowanym na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (tj. Dz. U z 2020 r. poz. 310 z późn. zm.) i zatwierdzonym przez Starostę ....
Zgodnie z art. 441 ust. 1 ww. ustawy, spółki wodne (...) są niepublicznymi formami organizacyjnymi, które nie działają w celu osiągnięcia zysku, zrzeszają osoby fizyczne lub prawne na zasadzie dobrowolności i mają na celu zaspokajanie wskazanymi przepisami ustawy potrzeb w zakresie gospodarowania wodami.
Zgodnie z art. 441 ust. 2 ww. ustawy, spółka wodna, zapewniając zaspokojenie potrzeb zrzeszonych w niej osób w zakresie gospodarowania wodami, może podejmować prowadzenie działalności umożliwiającej osiągnięcie zysku netto, który przeznacza się wyłącznie na cele statutowe Spółki Wodnej.
Zgodnie zaś z art. 441 ust. 3 ustawy, spółki wodne mogą być tworzone w szczególności do wykonywania, utrzymywania oraz eksploatacji urządzeń, w tym urządzeń wodnych, służących do:
1)zapewnienia wody dla ludności, w tym uzdatniania i dostarczania wody;
2)ochrony wód przed zanieczyszczeniem, w tym odprowadzania i oczyszczania ścieków;
3)melioracji wodnych oraz prowadzenia racjonalnej gospodarki na zmeliorowanych gruntach;
4)ochrony przed powodzią;
5)odwadniania gruntów zabudowanych lub zurbanizowanych.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 b) i ust. 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Spółka Wodna jest zwolniona z podatku VAT.
Art. 43 ust. 1 pkt 31, zwalnia się od podatku: usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:
a) kościoły i (...)
b) organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim,
- w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem, że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.
Art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Spółka złożyła wniosek do ARIMR o dofinansowanie na zakup sprzętu, otrzymała decyzję pozytywną i zakupiła sprzęt niezbędny do wykonywania przez nią usług melioracyjnych na rowach szczegółowych - do czego została powołana. Spółka planuje złożyć wniosek o płatność, jednak elementem niezbędnym do złożenia wniosku jest interpretacja indywidualna, z której wynikałoby, że Spółka nie odzyska podatku VAT od zakupionego sprzętu. W związku z faktem, iż Spółka nie jest płatnikiem podatku VAT, a jej czynności są zwolnione na podstawie ww. art. 43 ustawy o VAT, Spółka nie będzie mogła wystąpić do urzędu skarbowego i odzyskać VATu od zakupionego sprzętu.
W uzupełnieniu wniosku z 12 listopada 2024 r. Spółka wskazała, że w związku z realizowaną inwestycją oraz poniesionymi wydatkami będą służyły do czynności zwolnionych od towarów i usług.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 12 listopada 2024 r.)
Czy Gminna Spółka Wodna w … ma możliwość odzyskania podatku VAT od towarów i usług od realizowanej inwestycji?
Państwa stanowisko w sprawie
Gminna Spółka Wodna w … informuje również, że:
1.Nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
2.Prace melioracyjne na rowach szczegółowych będzie wykonywała wyłącznie w ramach działalności statutowej, czyli zwolnione z podatku od towarów i usług.
3.Zdaniem Spółki nie przysługuje prawo odzyskania podatku od towarów i usług od usług melioracyjnych na rowach szczegółowych, ponieważ prace będą wykonywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31b oraz art. 43 ust. 18 ustawy o podatku od towarów i usług.
4.Zdaniem Spółki, w związku z faktem, iż Spółka nie jest podatnikiem podatku VAT, a jej czynności są zwolnione na podstawie ww. art. 43 ustawy o VAT, Spółka nie będzie mogła wystąpić do urzędu skarbowego i odzyskać VATu od wykonywanych prac.
5.Czy Spółka ma możliwość odzyskania podatku VAT od nabytych przez nią usług polegających na wykonywania usług melioracyjnych na rowach szczegółowych biorąc pod uwagę art. 43 ust. 1 pkt 31b oraz art. 43 ust. 18 ustawy o podatku od towarów i usług?
Ponadto w uzupełnieniu wniosku z 23 października 2024 r. podano, że w związku z faktem, iż Spółka nie jest płatnikiem podatku VAT, a jej czynności są zwolnione na podstawie ww. art. 43 ustawy o VAT, Spółka nie będzie mogła wystąpić do urzędu skarbowego i odzyskać VATu od zakupionego sprzętu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w związku z realizowaną inwestycją nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponadto nie są Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik VAT. W związku z powyższym, nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. inwestycji. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W związku z poniesionymi wydatkami, nie będą mieli Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. W związku z tym, że nie spełniają Państwo tych warunków, nie będą mieli Państwo możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji polegającej na … , ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w ramach ww. inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto nie są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji objętej wnioskiem, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).