Uznanie, że zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący Dział 1, który w ramach drugiego podziału przez wydzielenie zostanie przeniesion... - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Uznanie, że zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący Dział 1, który w ramach drugiego podziału przez wydzielenie zostanie przeniesiony do Spółki przejmującej na dzień poprzedzający będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa i w konsekwencji transakcja te nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 30 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, że zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący Dział 1, który w ramach drugiego podziału przez wydzielenie zostanie przeniesiony do Spółki przejmującej na dzień poprzedzający będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa i w konsekwencji transakcja te nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, wpłynął 30 września 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Uwagi ogólne
Spółka dzielona jest polską spółką akcyjną, której działalność gospodarcza obejmie trzy segmenty:
1.sprzedaż detaliczna (dalej: „Dział 2”);
2.usługi kurierskie i logistyczne (z wyłączeniem logistyki (...)) oraz sprzedaż usług „...” (dalej: „Dział 1”);
3.usługi logistyki (...) oraz zarządzanie i wynajem nieruchomości (dalej: „Działalność pozostała”).
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności przedmiotem jej działalności jest m.in. sprzedaż detaliczna gazet i artykułów piśmiennych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach, pozostałe pośrednictwo pieniężne, pozostała działalność pocztowa i kurierska, magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów, wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, sprzedaż detaliczna napojów alkoholowych i bezalkoholowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach, działalność świadczona przez agencje inkasa i biura kredytowe, sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet, pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach, działalność agentów i brokerów ubezpieczeniowych.
Przy czym Spółka informuje że w związku z prowadzonymi działaniami restrukturyzacyjnymi sprzedaż detaliczna („Dział 2”) jest przedmiotem planowanego wygaszenia oraz Spółka zamierza uzyskać odpowiednie zgody jej organów celem odpowiedniej aktualizacji PKD.
Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT”) i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania - w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o CIT (jest rezydentem podatkowym w Polsce). Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”) zarejestrowanym w Polsce.
Obecnie planowane są przez Spółkę (oraz podmioty z nią powiązane) określone działania reorganizacyjne. Wśród planowanych działań jest podział Spółki przez wyodrębnienie, tj. podział w ramach procedury przewidzianej art. 529 ust. 1 pkt 5 k.s.h.
W ramach planowanego podziału przez wyodrębnienie, nastąpi przeniesienie części majątku Wnioskodawcy (tj. Działu 1) na nowo zawiązaną spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka nowo zawiązana”) w zamian za udziały ww. spółki (tj. Spółki nowo zawiązanej), które obejmie spółka dzielona (tj. Wnioskodawca).
Wnioskodawca w dniu zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie posiadać stosowny regulamin organizacyjny, odzwierciedlający wewnętrzną strukturę Spółki (dalej: „Regulamin organizacyjny”) i określający m.in. organizacje zarządzania w Spółce, elementy struktury organizacyjnej oraz zakresy odpowiedzialności poszczególnych jednostek organizacyjnych. Regulamin organizacyjny zostanie przyjęty w formie uchwały zarządu Spółki.
W strukturze Spółki będzie można wyróżnić trzy osobne działalności:
1)Segment sprzedaży detalicznej (dalej: „Dział 2”) prowadzony poprzez Biuro Sprzedaży Detalicznej;
2)Segment działalności kurierskiej, logistycznej (z wyłączeniem logistyki (...)) i sprzedaży usług kurierskich „(...)” (dalej „Dział 1”) prowadzony poprzez (...)
3)Usługi logistyki (...), zarządzanie i wynajem nieruchomości oraz funkcje wsparcia operacyjnego Spółki (dalej: „Działalność pozostała”) prowadzone przez: Biuro (...) oraz Biuro (...), zapewniające funkcje: kontroli i bezpieczeństwa, administracji, zakupów, finansów, obsługi prawnej i korporacyjnej, wsparcia IT, jak również obsługi kadrowo-płacowej.
Mając na uwadze powyższe, w ramach Wniosku, Spółka zmierza do potwierdzenia przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, że działalność wyodrębniana (tj. Dział 1) oraz działalność która pozostanie w Spółce (tj. Działalność pozostała) wraz z Dział 2 będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. W tym celu Wnioskodawca przedstawia poniżej opis poszczególnych działalności funkcjonujących w Spółce (Dział 2, Dział 1 oraz Działalności pozostałej), wyodrębnienie wraz z założeniami biznesowymi stojącymi u podstaw ww. działań reorganizacyjnych.
Ilekroć w niniejszym Wniosku mowa jest o stanie przyszłym (w tym o zdarzeniach, które mają nastąpić), należy przez to rozumieć stan istniejący na dzień poprzedzający dzień podziału Wnioskodawcy przez wyodrębnienie (dalej: „Dzień wyodrębnienia”). Tytułem przykładu, jeśli we Wniosku mowa jest o strukturze Spółki, należy rozumieć przez to strukturę Spółki funkcjonującą najpóźniej na dzień poprzedzający Dzień wyodrębnienia.
Struktura organizacyjna Spółki dzielonej na dzień poprzedzający Dzień wyodrębnienia
Pierwotnie, Spółka rozważała przeprowadzenie procesu restrukturyzacyjnego w formie wyodrębnienia ze struktur Spółki działów Dział 2 oraz Dział 1.
28 września 2023 r. Spółka złożyła do Dyrektora KIS wniosek o interpretację indywidualną i otrzymała pozytywną interpretację 19 grudnia 2023 r. (znak pisma: 0114-KDIP2-2.4010.537.2023.2.IN) uznającą stanowisko Spółki w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych za prawidłowe w pełnym zakresie. W szczególności, za prawidłowe zostało uznane stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie uznania składników materialnych i niematerialnych tworzących Dział 2, Dział 1 i Działalność pozostałą (w rozumieniu nadanym wnioskiem z dnia 28 września 2023 r.) za zorganizowane części przedsiębiorstwa w myśl art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.
Wnioskodawca w toku wcześniejszych prac koncepcyjnych, rozważał kontynuowanie działalności sprzedaży hurtowej (...) (działalności (...)), w ramach pozostającego w Spółce po podziale przez wydzielenie Działu 2 i Działu 2, segmentu Działalności pozostałej. Spółka w zakresie uwzględniającym powyższe okoliczności uzyskała interpretację indywidualną z dnia 30 stycznia 2024 r. (znak pisma: 0114-KDIP2-2.4010.696.2023.1.ASK) uznającą stanowisko Spółki w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych za prawidłowe w pełnym zakresie (odstąpiono od uzasadnienia na podstawie art. 14c ust. 1 w zw. z art. 14r ust. 5 Ordynacji podatkowej). W szczególności, za prawidłowe zostało uznane stanowisko Zainteresowanych w przedmiocie uznania składników materialnych i niematerialnych tworzących Działu 2, Działu 1 i Działalność pozostałą (w rozumieniu nadanym wnioskiem z dnia 27 grudnia 2023 r.) za zorganizowane części przedsiębiorstwa w myśl art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.
Z uwagi jednak na względy natury biznesowej Wnioskodawca zdecydował się na wygaszenie dotychczasowej działalności sprzedaży (...) prowadzonej w ramach Biura Sprzedaży (...), która pierwotnie miała być kontynuowana poprzez segment Działalności pozostałej, jednocześnie dalej prowadząc działalność w zakresie usług wsparcia. W związku z powyższą zmianą okoliczności dot. zdarzenia przyszłego, Spółka, wraz ze spółką zainteresowaną, złożyła odrębny wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego, odzwierciedlający zmiany w działalności Wnioskodawcy. Spółka w zakresie uwzględniającym powyższe okoliczności uzyskała interpretację indywidualną z dnia 2 kwietnia 2024 r. (znak pisma: 0111-KDIB1-1.4010.118.2024.1.AND) uznającą stanowisko Spółki w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych za prawidłowe w pełnym zakresie (odstąpiono od uzasadnienia na podstawie art. 14c ust. 1 w zw. z art. 14r ust. 5 Ordynacji podatkowej). W szczególności, za prawidłowe zostało uznane stanowisko Zainteresowanych w przedmiocie uznania składników materialnych i niematerialnych tworzących Dział 2, Dział 1 i Działalność pozostałą (w rozumieniu nadanym wnioskiem z dnia 27 grudnia 2023 r.) za zorganizowane części przedsiębiorstwa w myśl art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.
Obecnie Spółka zdecydowała o wygaszaniu kolejnej działalności tj. w zakresie sprzedaży detalicznej, która pierwotnie miała być kontynuowana przez nowo wydzieloną spółkę. Na dzień poprzedzający Dzień wyodrębnienia działalność operacyjna w zakresie sprzedaży detalicznej zostanie zakończona.
W konsekwencji powyższych działań, na dzień poprzedzający dzień wyodrębnienia działalności Działu 1, działalność Spółki będzie prowadzona w zakresie finalnych rozliczeń związanych z zakończoną działalnością hurtową sprzedaży (...), w zakresie działalności dotyczącej rozliczania wygaszanej sprzedaży detalicznej (Dział 2), działalności w zakresie logistyki (...), jak również w zakresie zapewnienia usług wsparcia dotyczących zakończenia realizacji dotychczasowych projektów Spółki i archiwizacji dokumentów z powyższego zakresu oraz bieżącej obsługi pracowników Spółki, które będą prowadzone w ramach segmentu działalności pozostałej, t.j. przez Wnioskodawcę.
Opis Działu 2 w Spółce na dzień poprzedzający Dzień wyodrębnienia
Pierwszym z obszarów działalności Wnioskodawcy jest Dział 2, prowadzony i zarządzany w ramach Biura Sprzedaży Detalicznej (dalej: „Biuro Działu 2”). Zgodnie z Regulaminem organizacyjnym, do Biura Działu 2 przyporządkowane zostaną następujące zadania:
1)Prowadzenie wyprzedaży pozostałych zapasów towarów.
2)Rozliczanie współpracy z agentami prowadzącymi punkty sprzedaży detalicznej.
3)Kompleksowe zarządzanie procesami operacyjnymi.
4)Nadzór i decyzje nad prowadzeniem działalności.
5)Optymalizacja kosztów funkcjonowania.
6)Zarządzanie regulacjami wewnętrznymi dotyczącymi zarządzanego obszaru wynikającymi z potrzeb Spółki.
Na dzień wyodrębnienia Biuro Działu 2 kierowane jest przez Dyrektora Biura. Jednostce zostaną przydzielone w Regulaminie organizacyjnym określone zadania.
Zgodnie z Regulaminem organizacyjnym, Dyrektor Biura Działu 2 będzie bezpośrednio podlegał Członkowi Zarządu.
Dział 2 stanowić będzie zespół składników majątkowych i niemajątkowych, obejmujący m.in.
1)środki trwałe i wyposażenie, w tym m.in.:
a)prawa własności lokali niemieszkalnych;
b)komputery kasowe;
c)kioski;
d)pozostały sprzęt elektroniczny, w tym laptopy, komputery, monitory, modemy;
e)samochody osobowe;
f)urządzenia chłodnicze i klimatyzatory;
g)pawilony handlowe;
h)nośniki reklamowe;
i) grunty zabudowane;
j) inwestycje w obcym środku trwałym;
2)zapasy;
3)składniki niematerialne, w tym m.in.:
a)umowy najmu lokalu oraz dzierżawy terenu;
b)umowy na dostawę mediów;
c)umowy agencji sprzedaży (UAS);
d)umowy handlowe, marketingowe, na sprzedaż usług, serwisowe;
e)umowa na świadczenie usług monitoringu punktów sprzedaży detalicznej;
f)umowa z Spółką A., w tym umowa współpracy (dzierżawy urządzeń płatniczych), umowa o przyjmowaniu zapłaty przy użyciu instrumentów płatniczych;
g)zabezpieczenia w postaci weksli oraz kaucji;
h) decyzje administracyjne na zajęcie pasa drogi, na których posadowione są punkty sprzedaży detalicznej;
i)prawa wieczystego użytkowania gruntu, na których posadowione są punkty sprzedaży detalicznej;
j)spółdzielcze własnościowe prawa do lokalu;
k)prawa autorskie i licencje;
l)oprogramowania, aplikacje, system IT (w tym m.in.: systemy kasowe);
m)domeny internetowe;
n)znaki towarowe oraz umowa na licencję znaku „(...)”;
o)prawa do baz danych.
Ponadto do Działu 2 przypisane zostaną również zarządzenia i instrukcje dot. procesów biznesowych. W zakresie zasobów kadrowych, do wykonywania zadań powierzonych Działowi 2 zostaną przyporządkowani określeni pracownicy Wnioskodawcy. Każdy z pracowników Biura Działu 2 będzie wykonywał przypisane mu zadania związane z realizacją funkcji właściwych dla Działu 2.
Do Działu 2 odrębnie przyporządkowane zostaną koszty i przychody związane z jego funkcjonowaniem. Dział 2 będzie posiadać dedykowane miejsce powstawania kosztów (tzw. ...) i wszystkie zestawienia finansowe dla Działu 2 zostaną wyszczególnione z pozostałych działalności Spółki dzielonej w ramach rachunku zysków i strat (tzw. ...). Przy wszystkich fakturach przychodowych i kosztowych Spółka zaimplementuje proces weryfikacji i przypisywania kosztów.
Opis Działu 1 w Spółce na dzień poprzedzający Dzień wyodrębnienia
Drugim z obszarów działalności Wnioskodawcy jest Dział 1. Jest on prowadzony przez: (...) oraz Samodzielne stanowisko ds. BHP i PPOŻ.
Do każdej z ww. komórek, zgodnie z Regulaminem organizacyjnym, przypisane zostaną określone zadania:
- do Biura Sprzedaży, w szczególności:
1)Przygotowywanie celów handlowych, systemów motywacyjnych dla handlowców i nadzór nad nimi.
2)Prowadzenie projektów i wdrażanie nowych usług zgodnie ze strategią Spółki.
3)Prowadzenie negocjacji handlowych z kontrahentami w obszarze kompetencji Biura.
4)Nadzór nad wdrażaniem i rozwojem usług w zakresie oferty usługi logistyczno-kurierskiej zgodnie ze strategią Spółki.
5)Nadzór i prowadzenie negocjacji handlowych z kontrahentami.
6)Nadzór nad zapewnieniem jakości procesów obsługi paczek i Klientów w punktach (...).
- do Biura Obsługi Klienta, w szczególności:
1)Wsparcie Sprzedaży w realizacji strategii poprzez dostarczanie narzędzi zwiększających efektywność i jakość procesów.
2)Tworzenie i wdrażanie standardów obsługi Klientów i Partnerów.
3)Nadzór nad procesem rejestracji umów z Partnerami w systemach informatycznych oraz nadzór nad jakością danych.
4)Obsługa klientów kluczowych w zakresie realizacji usług logistyczno kurierskich „...”.
- do Biura (...), w szczególności:
1)Marketing i komunikacja (...).
2)Zarządzanie nośnikami i powierzchniami reklamowymi.
3)Komunikacja zewnętrzna, media i PR Spółki.
- do Biura (...), w szczególności:
1)Zarządzanie procesami zakupowymi zgodnie z obowiązującymi zasadami.
2)Zarządzanie procesami administracyjnymi.
3)Przygotowanie informacji zarządczej, komunikacji wyników finansowych Spółki oraz budżetów i okresowych prognoz.
4)Zarządzanie źródłami finansowania, środkami finansowymi, ryzykiem finansowym i walutowym.
- do Biura (...), w szczególności:
1)Świadczenie pomocy prawnej, w tym w szczególności: wydawanie opinii prawnych, udzielanie porad i konsultacji prawnych, reprezentowanie Spółki w toczących się sprawach sądowych i postępowaniach administracyjnych,
2)Wykonywanie nadzoru prawnego nad działalnością Spółki.
3)Przygotowywanie projektów regulacji wewnętrznych we współpracy z właściwą merytorycznie komórką organizacyjną Spółki.
4)Nadzór nad zapewnieniem zgodności Spółki z wymaganiami Zobowiązań dotyczących Zgodności w rozumieniu Standardu Organizacyjnego Spółki w sprawie Polityki Compliance Grupy Kapitałowej (...).
5)Prowadzenie kontroli wewnętrznych oraz raportowanie do Zarządu i Rady Nadzorczej w zakresie zgodności Spółki z wymaganiami Zobowiązań dotyczących Zgodności.
6)Prowadzenie i inicjowanie szkoleń oraz komunikacji wewnętrznej w Spółce w zakresie Compliance.
- do Biura Logistyki, w szczególności:
1)Realizacja usług dostaw paczek.
2)Zarządzanie procesami logistycznymi w usługach kurierskich (z wyłączeniem logistyki (...)).
3)Pełnienie funkcji wykonawczych w ramach zawartych umów handlowych przez Biuro Sprzedaży.
4)Zarządzanie rozwojem sieci magazynów, kurierów, transportami międzymagazynowymi i kurierskimi.
5)Tworzenie i wdrażanie zasad i reguł postępowania w zakresie bezpieczeństwa fizycznego, pozwalających na realizację założonych celów biznesowych Spółki.
- do Biura IT, w szczególności:
1)Zapewnienie efektywnego utrzymania, spójności i rozwoju infrastruktury oraz systemów informatycznych niezbędnych do realizacji celów Spółki z uwzględnieniem ciągłości działania środowiska informatycznego.
2)Przygotowanie, we współpracy z poszczególnymi obszarami Spółki harmonogramów działań niezbędnych do wdrożenia i utrzymania rozwiązań informatycznych wspierających realizację celów biznesowych.
- Do Biura (...), w szczególności:
1)Tworzenie wytycznych oraz odpowiedzialność za projektowanie usług i systemów informatycznych zgodnie z wymaganiami biznesowymi i ustalonym poziomem świadczenia usług informatycznych, dbając o wysoką efektywność i jakość rozwiązań oraz zgodność z wytycznymi dla środowiska informatycznego Spółki.
2)Budowanie i zarządzanie portfolio projektów strategicznych.
3)Zarządzanie zmianą i analizą biznesowo-systemową dla projektów technologicznych.
4)Wytwarzanie i rozwój oprogramowania.
- Do Biura Rachunkowości i Podatków, w szczególności:
1)Nadzór nad wykonywaniem obowiązków wynikających z Ustawy o Rachunkowości, Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) i Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (MSR).
2)Prowadzenie rozliczeń podatkowych, kontakty z urzędami skarbowymi, współpraca z doradcą podatkowym.
- Do samodzielnego stanowiska ds. BHP i PPOŻ, w szczególności:
1)Profilaktyka ogólna bezpieczeństwa i higieny pracy.
2)Kontrola stanu bhp i przestrzegania przepisów oraz zasad bhp w Spółce.
3)Odpowiedzialność w Spółce za kwestie PPOŻ oraz dostosowanie Spółki do przepisów prawa i standardów w tym zakresie.
- Do Biura HR, w szczególności:
1)Opracowanie i realizacja strategii personalnej wynikającej ze strategii Spółki.
2)Zarządzanie budżetem personalnym Spółki.
3)Zapewnienie właściwych zasobów ludzkich koniecznych do realizacji celów biznesowych Spółki, w tym nadzór nad procesem rekrutacji, rozwoju oraz ocen pracowniczych.
- Do Zespołu (...), w szczególności:
1)Przygotowywanie celów handlowych, systemów motywacyjnych dla handlowców w związku z rozwojem sieci (...) i nadzór nad nimi.
2)Nadzór nad wdrażaniem i rozwojem usług w zakresie oferty (...)
3)Nadzór nad zapewnieniem jakości procesów w punktach (...)
Biuro Sprzedaży i Biuro Logistyki stanowiące trzon (Dział 1), wspólnie realizują kluczowe dla tej działalności funkcje. W ramach Biura Sprzedaży skupione zostaną wszystkie niezbędne funkcje związane z:
1)pozyskiwaniem nowych klientów usługi kuriersko-logistycznej w ramach wszystkich segmentów klientów, z wyłączeniem logistyki (...) (w formule dostaw do maszyn paczkowych oraz punktów (...);
2)zawieraniem z klientami umów oraz obsługi tych umów;
3)rozwojem w ramach Działu 1 oferowanych usług na rynku.
Z kolei Biuro Logistyki będzie:
1)realizować usługę dostaw paczek;
2)pełnić funkcje wykonawcze w ramach zawartych umów handlowych przez Biuro Sprzedaży;
3)zarządzać rozwojem sieci magazynów, kurierów, transportami międzymagazynowymi i kurierskimi;
4)zarządzać realizacją usługi transportowej, operacji magazynowych;
5)koordynować pracę kurierów;
6)nadzorować prace sieci Centrów/Oddziałów Logistycznych, poprzez które dystrybuowane są paczki;
7)zarządzać nieruchomościami logistycznymi.
Biuro Logistyki będzie realizować usługi z wykorzystaniem własnych zasobów ludzkich oraz nabywanych w formie usług zewnętrznych. Funkcjonowanie Biura Logistyki jest niezbędne dla należytej realizacji zawartych umów na dostawy paczek.
Indywidualna współpraca Biura Sprzedaży z Biurem Logistyki wynika z:
1)zapewnienia klientowi dedykowanych podjazdów po paczki - w zakresie ustalenia możliwości i celowości takiego rozwiązania;
2)określenia planów sprzedażowych w celu zapewnienia przepustowości operacji.
Z kolei funkcje wsparcia obsługi klientów dla usługi logistyczno-kurierskiej (w tym rozpatrywania reklamacji oraz bieżących zapytań dot. realizowanej usługi) realizować będzie Biuro Obsługi Klienta między innymi poprzez dedykowany zespół Contact Center.
Jak zostało wcześniej wskazane, Dział 1 będą tworzyć Biuro (...). Wymienione powyżej komórki będą funkcjonować w ramach dwóch zintegrowanych pionów podległych członkowi zarządu oraz prezesowi zarządu.
W ramach poszczególnych biur zadania realizować będą wyodrębnione komórki organizacyjne.
Na Biuro Sprzedaży składać się będzie: (...) oraz Zespół (...). W obręb Biura Obsługi Klienta wejdą (...). Do Biura (...) przynależeć będą (...). Biuro Logistyki obejmie: (...). Biuro HR obejmie: (...). Z kolei Biuro (...) obejmie: (...) będą stanowić samoistne jednostki organizacyjne. Powyższe komórki będą odpowiedzialne za realizację wyodrębnionych dla nich zadań.
Dział 1 obejmował będzie zespół składników materialnych i niematerialnych, takich jak m.in.:
1) środki trwałe i wyposażenie, w tym. m.in.:
a)wózki paletowe, platformowe, widłowe i podnośnikowe;
b)zestawy komputerowe, laptopy, monitory;
c)terminale mobilne, drukarki laserowe i termiczne;
d)telefony komórkowe;
e)samochody osobowe;
f)elektryczne wózki widłowe;
g)regały magazynowe;
h)kontenery;
i)inwestycje w obcym środku trwałym;
j)infrastruktura IT współdzielona do tej pory a także niezbędna do dalszego funkcjonowania spółki dzielonej i spółki nowo zawiązanej.
2)składniki niematerialne, w tym m.in.:
a)umowy z klientami (w tym na usługi logistyczne);
b)umowy najmu centrów logistycznych i magazynów;
c)umowy transportowe oraz kurierskie;
d)umowy na operacje magazynowe;
e)umowy na dostawę mediów;
f)leasing i najem samochodów osobowych;
g)umowy z zakresu marketingu;
h)umowy dzierżawy terenu;
i)prawa autorskie, licencje, znaki towarowe;
j)domeny internetowe;
k)oprogramowania, aplikacje, systemy IT (w tym system (...) oraz systemy związane z usługą logistyczno-kurierską i systemy współdzielone do tej pory, niezbędne do dalszego funkcjonowania spółki nowo zawiązanej oraz częściowo także dla spółki dzielonej);
l)decyzje administracyjne (w tym wszelkie prawa i obowiązki wynikające i związane ze statusem operatora pocztowego);
m)prawa do bazy danych.
Ponadto do Działu 1 przypisane zostaną zarządzenia i instrukcję dot. procesów biznesowych. W zakresie zasobów kadrowych, do wykonywania zadań powierzonych Działowi 1 zostaną przyporządkowani określeni pracownicy Wnioskodawcy. Podział pracowników pomiędzy poszczególne komórki Działu 1 określą właściwe dokumenty korporacyjne. Każdy z pracowników wykonuje przypisane mu zadania związane z realizacją funkcji przydzielonych do określonych Biur lub Zespołów stanowiących segment. Dodatkowo do Działu 1 zostaną przypisane osoby współpracujące ze Spółką w formie stałej umowy o współpracę (B2B) lub umowy zlecenia.
Do Działu 1 odrębnie przyporządkowane zostaną koszty i przychody związane z jego funkcjonowaniem. Dział 1 będzie posiadać dedykowane miejsce powstawania kosztów (tzw. ( ...) i wszystkie zestawienia finansowe dla Działu 1 zostaną wyszczególnione z pozostałych działalności Spółki dzielonej w ramach rachunku zysków i strat (tzw. (...). Przy wszystkich fakturach przychodowych i kosztowych Spółka zaimplementuje proces weryfikacji i przypisywania kosztów.
Opis Działalności pozostałej Spółki na dzień poprzedzający Dzień wyodrębnienia
Kolejnym obszarem działalności Wnioskodawcy będzie Działalność pozostała. Do ww. obszaru, zgodnie z Regulaminem organizacyjnym, przypisane zostaną określone zadania. W szczególności:
1)Usługi logistyki (...), obejmującej zarządzanie obiektem Magazynu Logistyki (...) (z wykorzystaniem posiadanej przez Spółkę infrastruktury logistycznej) oraz świadczenia usługi tzw. full-fillment’u, polegającej na magazynowaniu produktów na rzecz partnera, ich konfekcjonowaniu oraz dystrybucji do kontrahentów wskazanych przez partnera korzystającego z usługi logistycznej. Biuro Logistyki (...) będzie odpowiedzialne również za operacje magazynowe;
2)Obsługa administracyjno-zakupowa, w szczególności związana z usługami wynajmu nieruchomości;
3)Obsługa kadrowo-płacowa;
4)Obsługa IT;
5)Obsługa prawna i korporacyjna;
6)Obsługa finansowa;
7)Nadzór nad kontrolą i bezpieczeństwem.
Obszar będzie prowadzony przez: Biuro Logistyki (...) oraz Biuro Wsparcia. Zgodnie z Regulaminem organizacyjnym, Dyrektor Biura Logistyki (...) oraz Dyrektor Biura Wsparcia będzie bezpośrednio podlegał Członkowi Zarządu. Ponadto do Działalności pozostałej przypisane zostaną również zarządzenia i instrukcje dot. procesów biznesowych i administracyjnych.
W zakresie zasobów kadrowych, do wykonywania zadań powierzonych Działalności pozostałej zostaną przyporządkowani określeni pracownicy Wnioskodawcy. Podział pracowników pomiędzy poszczególne komórki określą właściwe dokumenty korporacyjne. Każdy z pracowników obszaru będzie wykonywał przypisane mu zadania związane z realizacją funkcji właściwych dla obszaru Działalności pozostałej.
Do obszaru Działalności pozostałej odrębnie przyporządkowane zostaną koszty i przychody związane z jego funkcjonowaniem. Obszar będzie posiadać dedykowane miejsce powstawania kosztów (tzw. (...) i wszystkie zestawienia finansowe dla obszaru zostaną wyszczególnione z pozostałych działalności Spółki w ramach rachunku zysków i strat (tzw. (...). Przy wszystkich fakturach przychodowych i kosztowych Spółka zaimplementuje proces weryfikacji i przypisywania kosztów.
Zgodnie z Regulaminem organizacyjnym, na czele Działalności pozostałej stanie Członek Zarządu Wnioskodawcy. Wnioskodawca pragnie także wskazać, że będąc motywowany względami natury biznesowej zdecydował się na wygaszenie dotychczasowej działalności sprzedaży hurtowej (...) (działalności (...)) oraz działalności detalicznej co zostanie dokonane przed podjęciem działań reorganizacyjnych (tj. przed Dniem wyodrębnienia). Mimo tego, na Dzień wyodrębnienia, w ramach działalności pozostałej, będzie funkcjonować Biuro Sprzedaży Detalicznej, które dotychczas prowadziło w ramach Spółki dzielonej ww. sprzedaż detaliczną. W związku z zaprzestaniem sprzedaży detalicznej przez Spółkę dzieloną, Biuro Sprzedaży Detalicznej na Dzień wyodrębnienia będzie realizowało wyłącznie funkcje związane z rozliczaniem wygaszanej działalności detalicznej. Po wyodrębnieniu, planowane jest zakończenie działalności Biura Sprzedaży Detalicznej.
Planowana reorganizacja Wnioskodawcy (dalszy opis dotyczy zdarzeń oraz stanu mającego nastąpić z momentem podziału przez wyodrębnienie)
Jak zostało opisane na wstępie, obecnie planowane są przez Spółkę (oraz podmioty z nią powiązane) określone działania reorganizacyjne. Wśród planowanych działań planowany jest podział Spółki przez wyodrębnienie.
W ramach planowanego podziału przez wyodrębnienie, nastąpi przeniesienie części składników Wnioskodawcy (tj. Działu 1) na Spółkę nowo zawiązaną w zamian za udziały ww. spółki (tj. Spółki nowo zawiązanej), które obejmie spółka dzielona (tj. Wnioskodawca).
Przeniesienie Działu 1 do Spółki nowo zawiązanej poprzez „podział przez wyodrębnienie” służy realizacji zdefiniowanych przez Spółkę celów biznesowych. Wnioskodawca motywowany względami organizacyjnymi, funkcjonalnymi oraz ekonomicznymi podjął decyzję o przeniesieniu do odrębnej spółki działalności związanej z działalnością kuriersko-logistyczną (tj. Dział 1).
Spośród dostępnych form reorganizacji (sposobów na przeniesienie Działu 1 do Spółki nowo zawiązanej) zdecydowano się na wybór nowo wprowadzonej w 2023 r. instytucji jaką jest „podział przez wyodrębnienie”. Zaletami powyższego rozwiązania są przede wszystkim sukcesja uniwersalna praw i obowiązków, w tym wynikających z umów (zob. art. 531 KSH w znowelizowanym brzmieniu) oraz brak zaangażowania w podziale wspólników spółki dzielonej (udziały w Spółce nowo zawiązanej otrzyma bowiem Wnioskodawca, a nie jego wspólnicy). Można zatem powiedzieć, że podział przez wyodrębnienie łączy w sobie zalety podziału przez wydzielenie (sukcesja uniwersalna) oraz wkładu niepieniężnego (przeniesienie składników nie angażuje wspólnika spółki dzielonej). Powyższe w znaczącym stopniu ułatwia proces kontynuacji działalności (w tym przenoszenia składników majątkowych i niemajątkowych), jednocześnie nie komplikując struktury kapitałowej grupy.
W ramach strategii reorganizacyjnej wyodrębnienie Działu 1 ma na celu m.in. skoncentrowanie Działu 1 w jednej spółce. Skoncentrowanie Działu 1 w jednej spółce (tj. Spółce nowo zawiązanej) umożliwi szybsze skalowanie biznesu, integrację, koncentrację zasobów i optymalizację procesów, kształtowanie się nowej kultury organizacyjnej budowanej w otoczeniu branżowym, utworzenie przejrzystej formy organizacyjnej opartej o jasny podział zadań i obowiązków umożliwiający łatwiejsze ustalanie celów MBO (ang. Management by Objectives) czy umożliwienie łatwiejszego wyjścia z działalności lub wprowadzenie nowego inwestora.
Na mocy podziału przez wyodrębnienie, na Spółkę nowo zawiązaną przejdą wszystkie prawa i obowiązki przypisane w planie podziału Spółki - zarówno o charakterze cywilnoprawnym, jak i publicznoprawnym.
Jak opisano powyżej, w ramach Spółki w momencie dokonania podziału przez wyodrębnienie będą prowadzone 3 (trzy) odrębne działalności: Dział 2, Dział 1 oraz Działalność pozostała. Na moment podziału przez wyodrębnienie, ww. działalności będą posiadały:
1)szczegółowo określone funkcje,
2)środki trwałe,
3)należności oraz zobowiązania,
4)umowy związane z prowadzoną działalnością,
5)własną strukturę organizacyjną.
W związku z powyższym, w skład segmentu Działu 1 (wyodrębnianego do Spółki nowo zawiązanej w ramach podziału) wejdą w szczególności następujące składniki:
1)Wszystkie środki trwałe związane z Działu 1, w tym m.in. magazyn, centra logistyczne, sprzęt IT, samochody czy wózki widłowe;
2)Umowy związane z Działem 1;
3)Prawa autorskie, licencje, oprogramowania, aplikacje , znaki towarowe;
4)Należności i zobowiązania związane z Działem 1;
5)Pracownicy i współpracownicy dotychczas związani z Działem 1;
6)Prawa do baz danych;
7)Decyzje administracyjne, zarządzenia i instrukcje wewnętrzne.
Z kolei w skład Działu 2 (pozostającej w Spółce dzielonej) wejdą w szczególności następujące składniki:
1)Środki trwałe związane z Dział 2, w tym m.in. kioski, sprzęty IT, samochody, grunty;
2)Zapasy towarów;
3)Umowy związane z Działem 2;
4)Prawa autorskie, licencje, oprogramowanie, aplikacje, znaki towarowe oraz umowy na licencje znaku związane z Działem 2;
5)Środki pieniężne na rachunkach bankowych związane z Działem 2;
6)Należności i zobowiązania związane z Działem 2;
7)Prawa do baz danych;
8)Pracownicy dotychczas związani z Działem 2.
Z kolei w skład Działalności pozostałej (pozostającej w Spółce dzielonej) mają wejść następujące składniki:
1)Środki trwałe związane z Działalnością pozostałą, w tym m.in. samochody osobowe, telefony komórkowe, urządzenia komputerowe,
2)Umowy związane z Działalnością pozostałą,
3)Umowa najmu budynku przy (...) w (...) (Spółka nowo zawiązana będzie miała zapewnioną powierzchnię biurową na zasadzie podnajmu od Wnioskodawcy lub w innej lokalizacji),
4)Środki pieniężne w kasie oraz na rachunkach bankowych związane z Działalnością pozostałą,
5)Należności i zobowiązania związane z Działalnością pozostałą,
6)Pracownicy związani z Działalnością pozostałą,
7) Logistyka kontraktowa i pracownicy związani z logistyka kontraktową.
Należy przy tym podkreślić, że wymienione powyżej składniki mają charakter przykładowy, a transferem mogą być objęte także inne składniki przedsiębiorstwa Wnioskodawcy (mowa tutaj o składnikach o charakterze pobocznym, suplementarnym wobec głównych składników majątkowych i niemajątkowych niezbędnych do kontynuowania działalności gospodarczej przez Spółkę nowo zawiązaną, związanych z działalnością kuriersko-logistyczną).
Dla Działu 2 oraz Działalności pozostałej i Działu 1 (prowadzonymi po podziale odpowiednio przez Spółkę nowo zawiązaną oraz Spółkę dzieloną) możliwe będzie odrębne przyporządkowanie kosztów i przychodów związanych z ich funkcjonowaniem. Działalności te będą miały dedykowane miejsca powstawania kosztów (tzw. ...) oraz dla każdej z nich będzie sporządzany odrębny rachunek zysków i strat (tzw. (...).
Wskutek podziału przez wyodrębnienie, w oparciu o otrzymane zespoły składników materialnych i niematerialnych należących dotychczas do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, Spółka nowo zawiązana będzie kontynuowała działalność w obszarze działalności kuriersko-logistycznej.
Ponadto Spółka nowo zawiązana jako spółka powstała w wyniku podziału, stosownie do znowelizowanego (tj. w brzmieniu nadanym Nowelizacją KSH) art. 93c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.) wstąpi z dniem podziału przez wyodrębnienie, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej pozostające w związku z przydzielonymi im w planie podziału składnikami majątku.
Tym samym, w następstwie podziału Spółka dzielona kontynuować będzie aktywność gospodarczą w obszarze Działalności pozostałej i Działu 2 (przy zaangażowaniu ww. składników majątkowych i niemajątkowych przypisanych do ww. działalności), a Spółka nowo zawiązana kontynuować będzie aktywność gospodarczą w obszarze Działu 1 (przy zaangażowaniu ww. składników majątkowych i niemajątkowych przypisanych Działowi 1, przejętych od Spółki dzielonej).
Wnioskodawca wyjaśnia, że zarówno przenoszony Dział 1 jak również pozostająca w Spółce Działalność pozostała oraz Dział 2 będą stanowić kompletne zespoły składników majątkowych i niemajątkowych, będących w stanie prowadzić działalność gospodarczą w zakresie przypisanych im funkcji i zadań. Ponadto, w celu prowadzenia działalności bezpośrednio w okresie następującym po podziale, Spółka nowo zawiązana będzie mieć zapewnione finansowanie w ramach grupy (...). Podstawą tego finansowania będą przyjęte biznes plany.
Ponadto po podziale, Wnioskodawca będzie nabywał od Spółki nowo zawiązanej określone usługi wsparcia. Realizacja powierzenia usług nastąpi w oparciu o umowę o współpracy zawartą przed podziałem pomiędzy Spółką dzieloną a Spółką nowo zawiązaną w organizacji. Umowa będzie obejmowała m.in.: obsługę IT dla Działu 2 i Działalności pozostałej.
Pytania
1. Czy wyodrębnione przez Wnioskodawcę składniki materialne i niematerialne tworzące Dział 1, które w ramach drugiego podziału przez wyodrębnienie zostaną przeniesione do Spółki nowo zawiązanej, będą stanowić na dzień poprzedzający Dzień wyodrębnienia zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?
2. Jeżeli stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe, a więc jeżeli składniki materialne i niematerialne tworzące Dział 1, będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, to czy przeniesienie Działu 1 do Spółki nowo zawiązanej, w ramach podziału przez wyodrębnienie, nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego:
1.Zdaniem Wnioskodawcy, składniki materialne i niematerialne tworzące Dział 1, w ramach drugiego podziału przez wyodrębnienie zostaną przeniesione do Spółki nowo zawiązanej, będą stanowić na dzień poprzedzający Dzień wyodrębnienia zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
2.Mając na uwadze, że zdaniem Wnioskodawcy składniki materialne i niematerialne tworzące Dział 1, będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, to zdaniem Wnioskodawcy przeniesienie Działu 1 do Spółki nowo zawiązanej, w ramach podziału przez wyodrębnienie, nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Ad 1
Zorganizowana część przedsiębiorstwa została zdefiniowana przez ustawodawcę w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Zgodnie z tą definicją poprzez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Definicja ta jest tożsama z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.
Z analizy powyższej definicji wynika więc, że zorganizowaną część przedsiębiorstwa stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych spełniający łącznie następujące przesłanki:
- stanowiący zespół składników materialnych i niematerialnych pozostających w funkcjonalnym związku i przeznaczonych do wykonywania określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne);
- posiadający określone, wydzielone miejsce w strukturze organizacyjnej istniejącego przedsiębiorstwa (wyodrębnienie organizacyjne);
- będący finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie (wyodrębnienie finansowe);
- zespół tychże składników materialnych i niematerialnych może stanowić odrębne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.
Organy podatkowe wielokrotnie podkreślały, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których można prowadzić odrębną działalność, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników. Podstawowym wymogiem jest zatem to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Ponieważ ustawodawca nie precyzuje, w jaki sposób spełnienie powyższych przesłanek powinno być weryfikowane, konieczne jest odniesienie do każdej z tych przesłanek osobno.
Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań
Należy wskazać, że Dział 1 obejmie szeroki zakres aktywów (nieruchomości, pojazdy, urządzenia itd.) oraz składników niematerialnych (tym licznych umów, decyzji administracyjnej itd.) zorganizowanych w ramach Wnioskodawcy w formie odrębnego segmentu, które to aktywa posłużą do pełnienia działalności w zakresie sprzedaży detalicznej (której zadania szczegółowo opisano w zdarzeniu przyszłym).
Aktywa, jakimi będzie dysponować Dział 1 to m.in.: magazyn oraz centra logistyczne zlokalizowane w poszczególnych miastach, umożliwiające prowadzenie działalności kurierskiej, logistycznej (w tym logistyki (...)) i sprzedaży usług „(...)”.
Dział 1 obejmie również wózki paletowe, widłowe, platformowe i podnośnikowe, samochody osobowe, sprzęt elektroniczny, drukarki laserowe i termiczne, regały magazynowe czy kontenery oraz składniki niematerialne w tym przede wszystkim decyzje administracyjną (obejmującą wszelkie prawa i obowiązki wynikające i związane ze statusem operatora pocztowego, będącą kluczowym elementem umożliwiającym prowadzenie działalności kurierskiej) czy umowy bezpośrednio powiązane z działalnością segmentu, których stroną jest Wnioskodawca. Wśród umów należy wymienić przede wszystkim umowy transportowe oraz kurierskie, umowy z klientami (w tym logistyczne), umowy na najem wózków, umowy dzierżawy terenu, leasing i najem samochodów osobowych, umowy na dostawę mediów i wiele innych umów będących, niezbędnym i niezastępowalnym elementem prowadzonej działalności. Dział 1 obejmie także należności i zobowiązania, których podmiotem jest Wnioskodawca, a które bezpośrednio związane są z jego działalnością.
Ponadto do Dział 1 przypisane zostaną również zarządzenia i instrukcje dot. procesów biznesowych. Dysponowanie powyższymi aktywami oraz składnikami niematerialnymi pozwoli na kontynuowanie działalności Działu 1 w strukturze organizacyjnej Spółki nowo zawiązanej, do której przeniesiony zostanie segment w ramach procedury podziału Wnioskodawcy przez wyodrębnienie.
Co istotne, Dział 1 obejmie również szeroką kadrę pracowników, do tej pory pełniących swoje obowiązki służbowe na rzecz Wnioskodawcy. Pracownicy są związani z działalnością Działu 1 i są kluczowi do jej kontynuowania. Dodatkowo do Działu 1 zostaną przypisane również osoby dotychczas współpracujące ze Spółką w formie stałej umowy o współpracę (umów zlecenia czy B2B).
Wyodrębnienie organizacyjne
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza zazwyczaj wyodrębnienie części działalności przedsiębiorstwa w strukturze organizacyjnej całego podmiotu. Przyjmuje się, że konkretny zespół składników powinien być pewną całością, będącą przy tym organizacyjnie wyodrębnioną w strukturze danego przedsiębiorstwa.
W dotychczasowych interpretacjach zwraca się uwagę, iż wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika, jako przykładowo: dział, wydział czy oddział (zob. Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 stycznia 2018 r., znak 0112-KDIL2-3.4012.516.2017.2.WB). Przy czym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej akceptuje pogląd zgodnie, z którym wyodrębnienie takie nie musi koniecznie wynikać z formalnych procedur korporacyjnych, a może jedynie mieć faktyczny charakter (zob. Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 sierpnia 2019 r., znak 0114-KDIP2-2.4010.243.2019.3.RK).
Podobne stanowisko można także odnaleźć we wcześniejszym orzecznictwie sądów administracyjnych (zob. Wyrok WSA w Warszawie z 10 marca 2016 r., III SA/Wa 455/15 - prawomocne): „[...] nawet w przypadku, gdy fakt wyodrębnienia składników nie wynika z żadnych zapisów zawartych w dokumentach konstytuujących dany podmiot lub też regulujących jego funkcjonowanie, a takie wyodrębnienie w praktyce jest dostrzegalne i ono, chociaż nie ma oparcia w dokumentach podatnika, faktycznie istnieje - możemy mieć do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa”.
Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące "część przedsiębiorstwa" powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w "istniejącym przedsiębiorstwie", a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza składa się z kilku niezależnych od siebie rodzajów działalności logistycznej (w tym logistyki (...)) i sprzedaży usług „(...)” (Dział 1) oraz pozostałej działalności Spółki (Działalność pozostała).
Każdy rodzaj działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę posiada odrębny zespół składników materialnych i niematerialnych, niezbędnych do realizacji określonych zadań gospodarczych.
O wyodrębnieniu organizacyjnym może również świadczyć obowiązująca struktura organizacyjna, wskazująca szczegółowy zakres obowiązków pracowniczych czy też zasady zwierzchnictwa nad wykonywaną pracą (por. Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w Warszawie z 6 lutego 2017 r., sygn. 1462-IPPB5.4510.1047.2016.1.AK).
Mając na względzie powyższe, wyodrębnienie organizacyjne Działu 1 zostanie potwierdzone regulaminem organizacyjnym przyjętym w formie uchwały zarządu Wnioskodawcy. Regulamin organizacyjny będzie statuować odrębność Działu 1 od innych komórek/jednostek w ramach organizacji Wnioskodawcy i szczegółowo określać zadania mu przynależne, wskazując również obszary współpracy wewnętrznej i zewnętrznej. Jak wskazano powyżej, praca Działu 1 nadzorowana i kontrolowana będzie przez prezesa zarządu oraz wyznaczonego członka zarządu, a kadra zarządzająca Działem 1 zostanie uprawniona do podejmowania decyzji dotyczących działań i operacji gospodarczych związanych z powyższym działem.
Wyodrębnienie organizacyjne Działu 1 będzie potwierdzać także obowiązująca w jednostce stabilna struktura organizacyjna obejmująca opisane powyżej komórki (...) ze stojącym na ich czele prezesem zarządu oraz członkiem zarządu. Poszczególne komórki będą realizować określone zadania przynależne Działowi 1, dzięki czemu możliwe będzie efektywne i samodzielne prowadzenie działalności w powyższym zakresie. Wewnętrzna struktura Działu 1 będzie odpowiadać strukturze, jaką posiadałby niezależny podmiot działający na rynku kurierskim, logistycznym i sprzedaży usług, co tym bardziej dowodzi jego wyodrębnienia w ramach Wnioskodawcy.
Dodatkowo powyższe wnioski potwierdza również odmienny charakter działalności prowadzonej przez Dział 2 od pozostałych części przedsiębiorstwa. W interpretacji indywidualnej z 6 lipca 2023 r., znak 0111-KDIB1-1.4010.231.2023.2.RH, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał następujące stanowisko w całości za prawidłowego (odstępując od uzasadnienia): „Wyodrębnienie organizacyjne sprowadza się do odmiennego przedmiotu działalności obu zorganizowanych części przedsiębiorstwa w ramach jednej działalności gospodarczej. Na wyodrębnienie organizacyjne wskazuje odmienny charakter prowadzonych działalności, w szczególności zupełnie różne, niezwiązane ze sobą rodzaje przychodów z obu rodzajów działalności uzyskiwanych obecnie w ramach prowadzonego jednego przedsiębiorstwa.”
Jak wskazano powyżej, działalności Wnioskodawcy, w postaci Działu 2 i Działalności pozostałej, będą realizować odmienne od Działu 1 cele. Zgodnie z powyższym opisem zdarzenia przyszłego, przedmiotem działalności Działu 1 będzie prowadzenie działalności kurierskiej, logistycznej (z wyłączeniem logistyki (...)) oraz sprzedaż usług „(...)”. Natomiast do zadań Działu 2 będzie należeć zarządzanie siecią sprzedaży detalicznej. Działalność pozostała będzie z kolei odpowiadać m.in. za świadczenie usług logistyki (...) oraz zarządzanie i wynajem nieruchomościami. Szczegółowe opisy zakresu zadań przydzielonych ww. jednostkom precyzyjnie przedstawiono w opisie zdarzenia przyszłego. Wskazać należy, iż samo wyodrębnienie tych działalności na podstawie regulaminu organizacyjnego, stanowić będzie o odmiennym charakterze podejmowanych zadań, gdyż gdyby ich działalność się pokrywała, bezprzedmiotowym i przeciw skutecznym z ekonomicznego punktu widzenia byłoby wyodrębnianie powyższych oddziałów, co wiąże się z kosztami w postaci m.in. rozrostu biurokracji korporacyjnej. Odmienny charakter działalności, prowadzony przez ww. segmenty znajduje również odzwierciedlenie w różnych, niezwiązanych ze sobą źródłach przychodów. Tytułem przykładu; dla Działu 2 są to wpływy z punktów sprzedaży detalicznej, podczas gdy dla Działu 1 są to m.in. wpływy z ości - segmentu sprzedaży detalicznej (Dział 2), segmentu działalności kurierskiej, działalność kurierskiej.
Należy zatem stwierdzić, że intencją Spółki będzie prowadzenie działalności kurierskiej, logistycznej ( z wyłączeniem logistyki (...)) i sprzedaży usług „...” w ramach Działu 1 na zasadzie organizacyjnego wyodrębnienia i samodzielności. Znajdzie to wyraz w działaniach formalnych oraz faktycznych podejmowanych przez Spółkę, polegających w szczególności na przyjęciu regulaminu organizacyjnego czy alokowaniu niezbędnych zasobów do Dział 1.
W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy warunek wyodrębnienia organizacyjnego wynikający z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT zostanie spełniony w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego w stosunku do Działu 1.
Wyodrębnienie finansowe
Warunkiem istnienia odrębności finansowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest możliwość przypisania do niego określonych kosztów, przychodów, należności i zobowiązań. W orzecznictwie podkreśla się przy tym, że wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej, lecz sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do danej zorganizowanej części przedsiębiorstwa (por. Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 czerwca 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.176.2018.2.JF). W szczególności nie musi się to zatem wiązać z koniecznością prowadzenia odrębnej księgowości dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Istotne jest zatem wyodrębnienie danej części przedsiębiorstwa dla celów rachunkowości zarządczej, jeśli polega ono na odrębnym ewidencjonowaniu przychodów i kosztów związanych z prowadzeniem danej części przedsiębiorstwa. Ponadto, zdaniem organów podatkowych, o wyodrębnieniu finansowym może świadczyć między innymi plan kont danej spółki lub też sprawozdawczość finansowa.
Jak wskazano w Interpretacji Indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 marca 2017 r., znak: 1462-IPPB5.4510.1109.2016.1.PW: „w doktrynie prawniczej stawia się tezę, że minimalny poziom wydzielenia finansowego powinien polegać na wydzieleniu ewidencyjnym aktywów, pasywów oraz przychodów i kosztów związanych z ZCP. W tym kontekście istotne jest zastrzeżenie, że wyodrębnienie finansowe jednostki nie musi jednak oznaczać jej samodzielności finansowej. Przyjmuje się bowiem, że wyodrębnienie finansowe nie wiąże się z koniecznością prowadzenia odrębnej księgowości i sporządzania bilansu”.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wskazuje, że będzie w stanie przypisać odpowiednie przychody oraz koszty do Działu 1 w oparciu o dedykowane dla jednostki (...). Dodatkowo Wnioskodawca przyporządkuje do Działu 1 wszelkie koszty i przychody związane z jego obsługą, na podstawie (...), w którym wyszczególniane są wszelkie zestawienia dotyczące segmentu. Przy wszystkich fakturach przychodowych i kosztowych zostanie zaimplementowany proces weryfikacji i przypisywania kosztów. Dodatkowo do Działu 1 przyporządkowane zostaną należności i zobowiązania związane z funkcjonowaniem segmentu. Oznacza to, ze Wnioskodawca będzie w stanie dokonywać ewidencji zdarzeń gospodarczych dla powyższej działalności. W konsekwencji czego Spółka będzie posiadać wszelkie dane konieczne do obliczenia rentowności Działu 1 dla celów wewnętrznych i kontrolnych. To z kolei pozwala na stosowanie planowania finansowego dla Segmentu, uwzględniającego jego wyniki finansowe.
W związku z planowanym przydzieleniem określonych funkcji do opisywanej działalności oraz w związku możliwością alokacji zdarzeń gospodarczych do Działu 1, działalność ta będzie posiadała źródła przychodów (generowane przez działalność kurierską, logistyczną i sprzedaży usług) niezależne od wszelkiej pozostałej działalności Wnioskodawcy. Wnioskodawca będzie również w stanie przypisać poszczególne składniki majątkowe i niemajątkowe wykorzystywane w działalności kurierskiej, logistycznej (w tym logistyki (...)) i sprzedaży usług „(...)”, będące podstawą uzyskiwanych w Dziale 1 przychodów. W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy warunek wyodrębnienia finansowego wynikający z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT zostanie spełniony w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego w stosunku do Działu 1.
Wyodrębnienie funkcjonalne
Aby dany zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, musi być również wyodrębniony pod względem funkcjonalnym. Uznaje się, że zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Zespół składników materialnych i niematerialnych musi zatem być zdolny do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Podkreśla się, iż zespół tychże składników powinien być na tyle wyodrębniony, aby mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.
Zdolność ta oznacza możliwość samodzielnego działania na rynku, w oparciu o wyodrębnione składniki, jako odrębny podmiot prowadzący zadania gospodarcze realizowane w ramach dotychczasowego przedsiębiorstwa. Jak wskazuje się w interpretacjach indywidualnych, tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj, jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego, jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa.
Co więcej, składniki majątkowe tworzące zorganizowaną część przedsiębiorstwa powinny pozostawać we wzajemnych relacjach, pozwalając na stwierdzenie, iż jest to coś więcej niż tylko przypadkowy zbiór elementów. Składniki te powinny zatem tworzyć pewną całość, których punktem odniesienia jest rola, jaką odgrywają one w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.
W opinii Wnioskodawcy, składniki materialne i niematerialne, które zostaną przypisane do Działu 1 pozwolą na samodzielną realizację prowadzonej działalności, a ich transfer w ramach podziału przez wyodrębnienie umożliwi kontynuację działalności już w ramach struktury Spółki nowo zawiązanej. Należy zwrócić uwagę, że Dział 1 obejmie wszystkie kluczowe funkcje do wykonywania działalności w logistyczno-kurierskiej, w stopniu podobnym jak gdyby działalność ta była prowadzona przez niezależnego przedsiębiorcę. Znajdzie to wyraźnie odzwierciedlenie w wewnętrznej strukturze Działu 1, która przypomina strukturę odrębnego przedsiębiorstwa. Również fakt posiadania przez Dział 1 niezbędnych składników materialnych i niematerialnych opisanych powyżej (takich jak np. centra logistyczne czy liczne umowy) oraz pracowników dowodził będzie samodzielnej zdolności wykonywania funkcji w obszarze sprzedaży usług kurierskich. Kluczowym elementem z perspektywy działalności Spółki nowo zawiązanej, będzie przeniesienie decyzji administracyjnej obejmującej wszelkie prawa i obowiązki wynikające i związane ze statusem operatora pocztowego i umożliwiających prowadzenie działalności kurierskiej w dotychczasowej formie.
Na marginesie powyższych rozważań, warto również zwrócić uwagę, iż zgodnie z orzecznictwem nie jest konieczne, aby składniki wymienione w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT (tj. jak wskazano powyżej przepisie tożsamym do art. 2 pkt 27e ustawy o VAT) w pełni realizowały wszystkie elementy obsługi przedsiębiorstwa: „Zawarta w art. 4a pkt 4 u.p.d.o.p. definicja nie wymaga, aby zespół składników, o którym w niej mowa, obejmował wszelkie elementy obsługi funkcjonowania przedsiębiorstwa, gdyż zawęża ona pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do składników materialnych i niematerialnych pozwalających na realizację określonych zadań gospodarczych, jako niezależne przedsiębiorstwo. Brak w przedsiębiorstwie wewnętrznych działów (np. obsługujących jego zadania kadrowe, informatyczne i finansowe) nie pozbawia tegoż przedsiębiorstwa możliwości realizacji określonych zadań gospodarczych. Ponadto trzeba wskazać, że istotą przedsiębiorstwa, jako zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest prowadzenie działalności gospodarczej poprzez realizację określonych zadań gospodarczych. Mogą być one wykonywane bez wewnętrznych działów obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej przedsiębiorstwa, które to zadania, jak trafnie podniósł sąd I instancji, mogą być przedmiotem obsługi dokonywanej przez firmy zewnętrzne (outsourcing)” (Wyrok NSA z 23 marca 2012 r., sygn. II FSK 1643/10; por. Wyrok WSA w Gliwicach z 11 kwietnia 2018 r., sygn. I SA/Gl 1066/17).
W związku z powyższym wskazać należy, że orzecznictwo jest zgodne w kwestii, iż brak którejś z jednostek/komórek zajmujących się obsługą administracyjną przedsiębiorstwa, a nawet brak dedykowanych pracowników (zob. Wyrok NSA z 22 marca 2018 r., II FSK 808/16, por. Wyrok WSA w Rzeszowie z 9 października 2014 r., I SA/Rz 594/14) nie wyklucza uznania statusu jednostki za ZCP.
W opinii Wnioskodawcy wyodrębnione składniki majątkowe i niemajątkowe, w połączeniu z przejęciem pracowników związanych z działalnością Działu 1, pozwolą Spółce nowo zawiązanej na kontynuowanie działalności kurierskiej, logistycznej (z wyłączeniem logistyki (...)) i sprzedaży usług w analogicznym zakresie jak przed podziałem Wnioskodawcy przez wyodrębnienie.
Nie ulega zatem wątpliwości, że po stronie Spółki nowo zawiązanej będzie istniał zamiar kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez Wnioskodawcę przy pomocy składników majątkowych alokowanych do Działu 1, a faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności Spółka nowo zawiązana uzyska w oparciu o te właśnie składniki. Ewentualne wyłączenie określonych składników nie będzie istotne dla możliwości kontynuacji działalności, którą prowadzić będzie Dział 1.
W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy spełniony zostanie także warunek wyodrębnienia funkcjonalnego wynikający art. 2 pkt 27e ustawy o VAT w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego w stosunku do Działu 1.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wyżej opisany zespół składników materialnych i niematerialnych, który zostanie przypisany do Działu 1 będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Wyżej wskazany Dział 1 będzie wyodrębniony organizacyjnie i finansowo. Ponadto całość składników służy wykonywaniu określonej działalności gospodarczej, tj. działalności kurierskiej, logistycznej i sprzedaży usług (...), co świadczy o wyodrębnieniu funkcjonalnym. Nie powinno być zatem wątpliwości, że tak zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych mógłby i będzie stanowić przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące te same zadania gospodarcze, co w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy przed podziałem przez wyodrębnienie.
Ad 2
Opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Jednocześnie art. 6 ustawy o VAT zawiera katalog czynności, do których przepisów tejże ustawy się nie stosuje. Stosownie do punktu 1 wspomnianego artykułu, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
W ocenie Wnioskodawcy, pojęcie „transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. „zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę czy też przeniesienie własności w innej formie, np. aportu czy tytułem podziału przez wydzielenie czy też przez wyodrębnienie.
Powyższa wykładnia została zaaprobowana przez utrwalone orzecznictwo sądów administracyjnych - przykładowo w wyroku WSA w Warszawie z 6 października 2009 r., sygn. III SA/Wa 368/09, Sąd zwrócił uwagę, iż: „ (...) „ "transakcją zbycia", o której mowa w art. 6 ust. 1 u.p. t.u. jest każda czynność, w świetle obowiązujących przepisów skutkująca przeniesieniem własności przedsiębiorstwa. W ocenie Sądu nie budzi wątpliwości, że przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. podział dokonywany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest ich końcowy efekt - przeniesienie własności. Reasumując, podział spółki przez wydzielenie jest transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 ust. 1 u.p. t. u.”
Podobnie również wskazał WSA w Rzeszowie w wyroku z 23 lutego 2016 r., sygn. I SA/Rz 19/16: „Zatem całą transakcję należy uznać za jednolitą i stwierdzić, że słuszne okazało się stanowisko strony skarżącej, że nie ma znaczenia sama forma zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa (podatkowi nie będzie podlegać sprzedaż Z.C.P., a także aport, zamiana i darowizna, , jeśli mają za przedmiot Z.C.P.), , jak też złożoność procedur związanych z transakcją. Istotny jest ich końcowy efekt, czyli przeniesienie własności zorganizowanej części przedsiębiorstwa.” (por. także wyrok NSA z 10 marca 2011 r., sygn. akt I FSK 2101/09 czy też wyrok WSA w Warszawie z 7 kwietnia 2016 r., sygn. III SA/Wa 869/15).
Stosownie do przytoczonych wcześniej przepisów należy zauważyć, iż aby transakcja zbycia nie podlegała opodatkowaniu VAT, jej przedmiotem musi być przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.
Jak już zostało wskazane, Wnioskodawca w interpretacji indywidualnej z 6 lutego 2024 r. (znak pisma: 0114-KDIP1-1.4012.770.2023.1.MŻ) uzyskał potwierdzenie, że Dział 1 stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
W wydanej interpretacji, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził również, że przeniesienie Działu 1 do Spółki przejmującej 2 w ramach podziału przez wydzielenie nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT. Jak też wskazano powyżej, w opisie Dział 1 (zawartym w niniejszym wniosku) względem opisu przedstawionego w ww. interpretacji nie zaszły żadne zmiany, w związku z czym, zdaniem Wnioskodawcy, ocena Dział 1 jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, powinna pozostawać aktualna.
Mając to na uwadze, Wnioskodawca wskazuje, iż również ocena co do niepodlegania opodatkowaniu VAT wyodrębnienia Działu 1 do Spółki nowo zawiązanej powinna pozostawać aktualna.
W świetle powyższego, Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż Dział 1, będący przedmiotem transakcji zbycia, spełniać będzie wszystkie przesłanki niezbędne do uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT (stosownie do argumentacji przedstawionej przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu stanowiska do pytania nr 1 w niniejszym wniosku). W związku z czym przeniesienie Działu 1 do Spółki nowo zawiązanej nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie uznania, że zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący Dział 1, który w ramach drugiego podziału przez wydzielenie zostanie przeniesiony do Spółki przejmującej stanowi zorganizowaną części przedsiębiorstwa i w konsekwencji transakcja te nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT - jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Końcowo informuję, że obecny publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług to: t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 361.
Ponadto publikator ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa to: t. j. Dz. U. z 2023 poz. 2383, ze zm.).
Natomiast publikator ustawy z dnia z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych to: t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 18.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 2383, ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.