Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.588.2024.1.KK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.588.2024.1.KK

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina „A” jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wniosek dotyczy wydania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dla zadania pn.: „(…)”, planowanego do realizacji z udziałem środków UE w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (...) 2021-2027, Priorytet (...), działanie (typ: (...)).

Gmina „A” wraz z Gminą „B” aplikowała o środki zewnętrzne na realizację ww. inwestycji. Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie realizowane w ramach partnerstwa obu Gmin i Powiatu „C”, przy czym część finansowa dotyczy tylko Gmin „A” i „B”.

Samorządy partnerskie otrzymały dofinansowanie ze środków UE w ramach Programu UE na lata 2021-2027, zawarły umowę dotacji. Roboty budowlane nie zostały rozpoczęte. Przedmiotem projektu będą działania infrastrukturalne w zakresie budowy dróg rowerowych na terenie gmin „B” – „A”. Trasa będzie łączyć miejscowości: (…).

Planowany termin realizacji zadania szacowany jest na lata 2025/2026 z możliwością wydłużenia terminu realizacji.

Celem jest stworzenie bezpiecznej ścieżki, która połączy (...) Gminy, umożliwiając mieszkańcom i turystom wygodne oraz bezpieczne podróżowanie rowerem.

Realizacja projektu obejmuje:

-utworzenie drogi rowerowej dwukierunkowej (ścieżki rowerowej, ciągów pieszo-rowerowych) wraz z niezbędną infrastrukturą, łączącej Gminy (...) o dł. ok. 19.5 km, szerokości od 3,0 do 3,5 m,

-utworzenie X - 2 szt. (po jednym w każdej Gminie) na trasie budowanej ścieżki wraz infrastrukturą towarzyszącą m.in. wiaty, kosze, ławki, stoły, stojaki na rowery, ładowarki rowerów elektrycznych z wykorzystaniem OZE, stację samonapraw rowerów, oświetlenie, oznakowanie,

-utworzenie miejsc postojowych dla rowerów - 18 szt.,

-utworzenie miejsc postojowych dla samochodów - 6 szt.,

-przebudowę istniejących skrzyżowań dróg na trasie planowanych ścieżek, zjazdy, kolizje z sieciami, celem wprowadzenia bezpiecznego ciągłego i bezkolizyjnego ruchu rowerowego wraz z oznakowaniem,

-montaż instalacji monitorującej liczbę użytkowników-monitoring,

-promocję projektu, w tym działania informacyjno-promocyjne, tablice, mapy, plakaty,

-nadzór inwestorski.

Ścieżka usytuowana będzie w pasie drogowym dróg powiatowych, gminnych i wewnętrznych oraz częściowo na działkach przyległych. Część ścieżki leżąca w Gminie „A” usytuowana zostanie w pasie dróg powiatowych oraz działce należącej do Gminy „A”. W ramach współpracy samorządów, Powiat „C” udzielił Gminom prawa do dysponowania terenem na cele związane z rzeczową realizacją Projektu w pasach drogowych dróg powiatowych.

Projekt zakłada montaż/wbudowanie wyłącznie nowych, nieużywanych elementów /materiałów.

W przypadku ścieżki zlokalizowanej w pasie drogowym dróg powiatowych, w ramach odrębnych porozumień, Gminy otrzymają bezpłatnie w administrowanie wytworzoną infrastrukturę i będą nią zarządzały.

Majątek wytworzony na działce Gminy „A” będzie zarządzany przez Gminę „A”.

Środki na utrzymanie obiektu w części leżącej na terenie Gminy „A” będą pochodziły z budżetu Gminy „A”.

Podmiotami odpowiedzialnymi za realizację działań (robót budowlanych) i zarządzanie w ramach projektu będą partnerskie samorządy, tj. Gmina „A” - partner oraz Gmina „B” – lider.

Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją rzeczową przedmiotowego zadania będą wystawiane na:

-partnera – Gminę „A”, która jest czynnym podatnikiem podatku VAT w zakresie działań/robót realizowanych na terenie Gminy „A” oraz

-na lidera/drugiego realizatora projektu Gminę „B” w zakresie działań na terenie Gminy „B”.

Partner – Gmina „A” nie prowadzi działalności opodatkowanej VAT w obszarze, którego dotyczy projekt. Projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną i stanowi realizację zadań własnych zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym w zakresie: ładu przestrzennego, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, ochrony zdrowia, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Podejmowane zadanie w ramach wyżej opisywanego projektu należy do zadań własnych Gminy. Do zakresu działań Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym w szczególności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 1), 2), 5), 10).

Realizacja projektu nie jest ukierunkowana na osiąganie zysku, a na poprawę jakości życia i zdrowia mieszkańców.

Po realizacji inwestycji korzystanie z obiektu będzie bezpłatne i ogólnodostępne, w tym dla osób niepełnosprawnych.

Gmina „A” będzie wykorzystywać wytworzone w ramach projektu mienie od momentu oddania do użytkowania inwestycji do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Gminie „A” będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)” będącego przedmiotem złożonego wniosku?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie „A” nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Według art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 5, 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności

zadania własne obejmują sprawy:

1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2)gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

5)ochrony zdrowia;

10)kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wniosek dotyczy zadania pn.: „(…)”.

Gmina „A” wraz z Gminą „B” aplikowała o środki zewnętrzne na realizację ww. inwestycji. Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie realizowane w ramach partnerstwa obu Gmin i Powiatu „C”, przy czym część finansowa dotyczy tylko Gmin „A” i „B”.

Samorządy partnerskie otrzymały dofinansowanie ze środków UE w ramach Programu UE na lata 2021-2027, zawarły umowę dotacji. Roboty budowlane nie zostały rozpoczęte. Przedmiotem projektu będą działania infrastrukturalne w zakresie budowy dróg rowerowych na terenie gmin „B” – „A”.

Celem Projektu jest stworzenie bezpiecznej ścieżki, która połączy (...) Gminy, umożliwiając mieszkańcom i turystom wygodne oraz bezpieczne podróżowanie rowerem.

Realizacja projektu obejmuje:

-utworzenie drogi rowerowej dwukierunkowej (ścieżki rowerowej, ciągów pieszo-rowerowych) wraz z niezbędną infrastrukturą, łączącej Gminy (...) o dł. ok. 19.5 km, szerokości od 3,0 do 3,5 m,

-utworzenie X - 2 szt. (po jednym w każdej Gminie) na trasie budowanej ścieżki wraz infrastrukturą towarzyszącą m.in. wiaty, kosze, ławki, stoły, stojaki na rowery, ładowarki rowerów elektrycznych z wykorzystaniem OZE, stację samo napraw rowerów, oświetlenie, oznakowanie,

-utworzenie miejsc postojowych dla rowerów - 18 szt.,

-utworzenie miejsc postojowych dla samochodów - 6 szt.,

-przebudowę istniejących skrzyżowań dróg na trasie planowanych ścieżek, zjazdy, kolizje z sieciami, celem wprowadzenia bezpiecznego ciągłego i bezkolizyjnego ruchu rowerowego wraz z oznakowaniem,

-montaż instalacji monitorującej liczbę użytkowników-monitoring,

-promocję projektu, w tym działania informacyjno-promocyjne, tablice, mapy, plakaty,

-nadzór inwestorski.

Ścieżka usytuowana będzie w pasie drogowym dróg powiatowych, gminnych i wewnętrznych oraz częściowo na działkach przyległych. Część ścieżki leżąca w Gminie „A” usytuowana zostanie w pasie dróg powiatowych oraz działce należącej do Gminy „A”. W ramach współpracy samorządów, Powiat „C” udzielił Gminom prawa do dysponowania terenem na cele związane z rzeczową realizacją Projektu w pasach drogowych dróg powiatowych.

W przypadku ścieżki zlokalizowanej w pasie drogowym dróg powiatowych, w ramach odrębnych porozumień, Gminy otrzymają bezpłatnie w administrowanie wytworzoną infrastrukturę i będą nią zarządzały.

Majątek wytworzony na działce Gminy „A” będzie zarządzany przez Gminę „A”.

Środki na utrzymanie obiektu w części leżącej na terenie Gminy „A” będą pochodziły z budżetu Gminy „A”.

Podmiotami odpowiedzialnym za realizację działań (robót budowlanych) i zarządzanie w ramach projektu będą partnerskie samorządy, tj. Gmina „A” - partner oraz Gmina „B” – lider.

Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją rzeczową przedmiotowego zadania będą wystawiane na:

-partnera – Gminę „A”, która jest czynnym podatnikiem podatku VAT w zakresie działań/robót realizowanych na terenie Gminy „A” oraz

-na lidera/drugiego realizatora projektu Gminę „B” w zakresie działań na terenie Gminy „B”.

Partner Gmina „A” nie prowadzi działalności opodatkowanej VAT w obszarze, którego dotyczy projekt. Projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną i stanowi realizację zadań własnych zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym w zakresie: ładu przestrzennego, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, ochrony zdrowia, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Realizacja projektu nie jest ukierunkowana na osiąganie zysku, a na poprawę jakości życia i zdrowia mieszkańców.

Po realizacji inwestycji korzystanie z obiektu będzie bezpłatne i ogólnodostępne, w tym dla osób niepełnosprawnych.

Gmina będzie wykorzystywać wytworzone w ramach projektu mienie od momentu oddania do użytkowania inwestycji do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą kwestii, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi, które są opodatkowane podatkiem VAT, były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. Projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Gmina będzie wykorzystywać wytworzone w ramach projektu mienie od momentu oddania do użytkowania inwestycji do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Po realizacji inwestycji korzystanie z obiektu będzie bezpłatne i ogólnodostępne, w tym dla osób niepełnosprawnych. Realizacja projektu nie jest ukierunkowana na osiąganie zysku, a na poprawę jakości życia i zdrowia mieszkańców.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Gmina nie będzie miała – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. Projektu.

Podsumowując, stwierdzić należy, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

     Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

     Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

     Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).