Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a kursów obejmujących kształcenie ustawiczne w obszarze szeroko rozumianego obrotu n... - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a kursów obejmujących kształcenie ustawiczne w obszarze szeroko rozumianego obrotu nieruchomości.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a kursów obejmujących kształcenie ustawiczne w obszarze szeroko rozumianego obrotu nieruchomości.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka Akcyjna (dalej: Wnioskodawca bądź Spółka) działa pod firmą …, pod adresem ul. …, zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym od 1 czerwca 2020 roku pod numerem KRS: …, numerem NIP: … oraz numerem REGON: ….
Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm., dalej: ustawa o CIT). Spółka jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku w myśl ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361, dalej: ustawa o VAT).
Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność w zakresie Kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek (68.10.Z). Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, zamierza organizować szkolenia.
Spółka zamierza uzyskać status placówki kształcenia ustawicznego zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737, dalej: Prawo Oświatowe). Wnioskodawca planuje założyć placówkę niepubliczną po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, zgodnie z art. 168 ust. 1 związku z art. 2 pkt 4 Prawa Oświatowego.
Spółka w jej ramach zamierza prowadzić kursy obejmujące:
a.konsultacje realizowane w określonym wymiarze tygodniowym;
b.dostęp do wiedzy, doświadczenia w zakresie realizacji Inwestycji z podziałem na:
-etap 1 poszukiwanie idealnej Nieruchomości dla Partnera,
-etap 2 zabezpieczenie Nieruchomości,
-etap 3 analiza prawna i budowlana Nieruchomości i formalne przygotowanie do sprzedaży,
-etap 4 identyfikacja marketingowa i przedsprzedaż lokali,
-etap 5 przedsprzedaż lokali, zakup Nieruchomości, remont i sprzedaż nieruchomości;
c.dostęp do Procedur;
d.dostęp do materiałów szkoleniowych i edukacyjnych związanych z realizacją Inwestycji;
e.dostęp do wzorcowej dokumentacji pomocnej przy realizacji Inwestycji, w tym wzorów umów, niezbędnych pism;
f.dostęp do CRM;
g.dostęp do danych nt. Nieruchomości, które mogą być przedmiotem Inwestycji;
h.dostęp do Danych Transakcyjnych realizowany w następujący sposób: Partner składa zamówienie na dane transakcyjne z danego okresu i otrzymuje je w pierwszym możliwym terminie;
i.mentoring realizowany w następujący sposób: spotkanie raz w tygodniu online, Partner przygotowuje pytania na spotkanie dzień wcześniej przed spotkaniem, zaproszenia na spotkania są umieszczanie na wskazanej grupie na ...;
j.prawo posługiwania się Znakami Towarowymi na określonych warunkach;
k.profesjonalne, kompleksowe wsparcie na wszystkich etapach realizacji Inwestycji.
Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości będzie organizował inne kursy czy szkolenia w zakresie zakupu, remontów czy obrotu nieruchomościami obejmujące każdorazowo kształcenie ustawiczne.
Szkolenia organizowane przez Spółkę będą miały na celu umożliwienie kursantom nabycie lub uzupełnienie wiedzy zawodowej. Wnioskodawca będzie opracowywać programy i procedury jakości, niezbędne do prowadzenia kształcenia ustawicznego. Spółka będzie zatrudniać pracowników administracyjnych i dydaktycznych (wykładowców i nauczycieli), zapewniać kursantom materiały dydaktyczne, pomieszczenia i niezbędny sprzęt, gromadzić informacje naukowo-techniczne oraz tworzyć bazę uczestników.
W tym zakresie Wnioskodawca zamierza postępować zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 2175) oraz innymi regulacjami dotyczącymi kształcenia ustawicznego osób dorosłych.
Oferta kształcenia ustawicznego zmierzać będzie do zwiększenia szansy uczestników kursów na zatrudnianie, znalezienie klientów oraz współpracę z pracodawcami w zakresie zakupu, remontów czy obrotu nieruchomościami. Spółka propagować będzie postawy sprzyjające pracy i rozwoju. Wnioskodawca umożliwi absolwentom uzupełnienie wiedzy zawodowej we wskazanym obszarze.
Z chwilą uzyskania wpisu do ewidencji szkół i placówek, jednostka oświatowa prowadzona przez Wnioskodawcę stanie się podmiotem objętym systemem oświaty w rozumieniu art. 2 pkt 4 Prawa Oświatowego działającym w formie placówki kształcenia ustawicznego. W związku z wpisaniem placówki kształcenia ustawicznego do ewidencji szkół i placówek, Spółka uzyska status organu prowadzącego w rozumieniu art. 4 pkt 16 w związku z art. 10 Prawa Oświatowego.
Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność w zakresie kształcenia ustawicznego dorosłych, poprzez świadczenie szerokiego spektrum kursów doszkalających w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczestników, nabywania i uzupełniania przez nich wiedzy, umiejętności i postaw, które są konieczne do pracy i rozwoju w obszarze szeroko rozumianego obrotu nieruchomościami.
Pytanie
Czy opisane kursy obejmujące każdorazowo kształcenie ustawiczne, które Spółka zamierza świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, będą stanowić usługi w zakresie kształcenia, zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, opisane kursy obejmujące każdorazowo kształcenie ustawiczne, które Spółka zamierza świadczyć po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, będą stanowić usługi w zakresie kształcenia, zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.
Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, ustawodawca odwołał się do przepisów ustawy - Prawo oświatowe. Jak stanowi art. 2 pkt 4 Prawo oświatowe, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Zgodnie z art. 4 pkt 30 i 31 Prawa Oświatowego, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o: 30) kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny; 31) formach pozaszkolnych - należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, o których mowa w art. 117 ust. 1a.
W świetle art. 8 ust. 1 Prawa Oświatowego, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 Prawa Oświatowego, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:
1.jednostkę samorządu terytorialnego;
2.inną osobę prawną;
3.osobę fizyczną.
W myśl art. 117 ust. 1 Prawa Oświatowego, kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w: publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych; formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.
Na podstawie art. 117 ust. 1a Prawa Oświatowego, kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:
1.kwalifikacyjny kurs zawodowy;
2.kurs umiejętności zawodowych;
3.kurs kompetencji ogólnych;
4.turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;
5.kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe mogą być prowadzone przez:
1.publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z wyjątkiem szkół artystycznych - w zakresie zawodów, w których kształcą, oraz w zakresie innych zawodów przypisanych do branż, do których należą zawody, w których kształci szkoła;
2.publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego;
3.instytucje rynku pracy, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową;
4.podmioty prowadzące działalność oświatową, o której mowa w art. 170 ust. 2, posiadające akredytację, o której mowa w art. 118 (art. 117 ust. 2 Prawa Oświatowego).
Zgodnie z art. 117 ust. 2b Prawa Oświatowego, kursy kompetencji ogólnych oraz kursy, o których mowa w ust. 1a pkt 5 (kurs inny, niż wymienione w ust. 1 pkt 1 - 3), umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych), mogą być prowadzone przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego.
Na podstawie powyższych przepisów należy stwierdzić, że kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.
O statusie podatnika jako jednostki objętej systemem oświaty, świadczy uzyskanie wpisu do ewidencji, o której mowa w art. 168 ust. 1 Prawa Oświatowego. W myśl art. 168 ust. 1 Prawa Oświatowego - osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek (dalej: ewidencja). Wpisu do ewidencji dokonuje organ administracji oświatowej (właściwa jednostka samorządu terytorialnego), która przyjmuje zgłoszenie podmiotu dotyczące wpisu do ewidencji oraz decyduje o zakresie takiego wpisu na podstawie przedłożonych dokumentów. Oznacza to, że jedynie organ administracji oświatowej posiada kognicję do prowadzenia postępowania w przedmiocie wpisu, zaś właściwy w trybie nadzoru pedagogicznego kurator oświaty może dokonać kontroli w zakresie spełniania przez podmiot wpisany do ewidencji wymogów przewidzianych przepisami prawa, w tym warunków niezbędnych do uzyskania wpisu, które zostały określone w art. 168 ust. 4 i 12 Prawa Oświatowego.
O uzyskaniu statusu jednostki objętej systemem oświaty decyduje dokonanie wpisu do ewidencji placówek kształcenia ustawicznego. Zakres działania jednostki wskazany we wpisie do ewidencji świadczy zatem, jakie czynności dany podmiot wykonuje jako jednostka objęta systemem oświaty. Tym samym o zakresie zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT rozstrzyga treść ewidencji.
Reasumując, w sytuacji, gdy Wnioskodawca prowadzić będzie placówkę kształcenia ustawicznego, która uzyska wpis do ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych, spełnione zostanie kryterium podmiotowe, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Spółka będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty, bowiem posiadać będzie zaświadczenie o wpisie placówki do właściwej ewidencji placówek niepublicznych prowadzonej przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego. Tym samym spełniona zostanie podstawowa przesłanka umożliwiająca zastosowanie zwolnienia od podatku, określonego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. W stosunku do usług kształcenia realizowanych przez Wnioskodawcę, zostanie spełniona również druga przesłanka warunkująca korzystanie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca w zakresie prowadzonej działalności jako placówka kształcenia ustawicznego świadczyć będzie usługi kształcenia w postaci szkoleń adresowanych do osób związanych z szeroko rozumianym obrotem nieruchomościami (obrót nieruchomościami), stanowiące kształcenie ustawiczne. Kursy te stanowić mają element dokształcenia zawodowego, a także służyć zdobyciu nowych umiejętności, pozwalających na rozszerzenie zakresu świadczonych usług. Kształcenie to będzie bowiem uzyskiwaniem i uzupełnianiem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Wskazania wymaga, że ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Nadto zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Natomiast ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, korzystać mogą uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami w zakresie kształcenia.
W tym miejscu wskazania wymagają przepisy ustawy Prawo oświatowe.
W świetle art. 1 pkt 10 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2024 r., poz. 737):
System oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.
W myśl art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe:
System oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.
Zgodnie z art. 4 pkt 30 i 31 ustawy Prawo oświatowe:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
- kształceniu ustawicznym – należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny;
- formach pozaszkolnych – należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, o których mowa w art. 117 ust. 1a.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy Prawo oświatowe:
Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
Na podstawie art. 117 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:
1) publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych;
2) formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.
W myśl art. 117 ust. 1a ustawy Prawo oświatowe:
Kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:
1) kwalifikacyjny kurs zawodowy;
2) kurs umiejętności zawodowych;
3) kurs kompetencji ogólnych;
4) turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;
4a) branżowe szkolenie zawodowe;
5) kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.
Stosownie do art. 117 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe:
Kształcenie ustawiczne może być prowadzone w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej, a w przypadku form pozaszkolnych – także z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Turnus dokształcania młodocianych pracowników może być prowadzony wyłącznie w formie dziennej.
Zgodnie z art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Na podstawie art. 168 ust. 9 ustawy Prawo oświatowe:
Organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.
Z przepisu tego wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Jak wskazali Państwo we wniosku, Spółka jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierzają Państwo organizować szkolenia. Spółka zamierza uzyskać status placówki kształcenia ustawicznego zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe i planuje założyć placówkę niepubliczną po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, zgodnie z art. 168 ust. 1 związku z art. 2 pkt 4 Prawa Oświatowego.
Spółka w jej ramach zamierza prowadzić kursy obejmujące:
l.konsultacje realizowane w określonym wymiarze tygodniowym;
m.dostęp do wiedzy, doświadczenia w zakresie realizacji Inwestycji z podziałem na:
-etap 1 poszukiwanie idealnej Nieruchomości dla Partnera,
-etap 2 zabezpieczenie Nieruchomości,
-etap 3 analiza prawna i budowlana Nieruchomości i formalne przygotowanie do sprzedaży,
-etap 4 identyfikacja marketingowa i przedsprzedaż lokali,
-etap 5 przedsprzedaż lokali, zakup Nieruchomości, remont i sprzedaż nieruchomości;
n.dostęp do Procedur;
o.dostęp do materiałów szkoleniowych i edukacyjnych związanych z realizacją Inwestycji;
p.dostęp do wzorcowej dokumentacji pomocnej przy realizacji Inwestycji, w tym wzorów umów, niezbędnych pism;
q. dostęp do CRM;
r.dostęp do danych nt. Nieruchomości, które mogą być przedmiotem Inwestycji;
s.dostęp do Danych Transakcyjnych realizowany w następujący sposób: Partner składa zamówienie na dane transakcyjne z danego okresu i otrzymuje je w pierwszym możliwym terminie;
t.mentoring realizowany w następujący sposób: spotkanie raz w tygodniu online, Partner przygotowuje pytania na spotkanie dzień wcześniej przed spotkaniem, zaproszenia na spotkania są umieszczanie na wskazanej grupie na ...;
u. prawo posługiwania się Znakami Towarowymi na określonych warunkach;
v.profesjonalne, kompleksowe wsparcie na wszystkich etapach realizacji Inwestycji.
Szkolenia organizowane przez Państwa będą miały na celu umożliwienie kursantom nabycie lub uzupełnienie wiedzy zawodowej. Będą Państwo opracowywać programy i procedury jakości, niezbędne do prowadzenia kształcenia ustawicznego. Spółka będzie zatrudniać pracowników administracyjnych i dydaktycznych (wykładowców i nauczycieli), zapewniać kursantom materiały dydaktyczne, pomieszczenia i niezbędny sprzęt, gromadzić informacje naukowo - techniczne oraz tworzyć bazę uczestników. Zamierzają Państwo prowadzić działalność w zakresie kształcenia ustawicznego dorosłych, poprzez świadczenie szerokiego spektrum kursów doszkalających w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczestników, nabywania i uzupełniania przez nich wiedzy, umiejętności i postaw, które są konieczne do pracy i rozwoju w obszarze szeroko rozumianego obrotu nieruchomościami.
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania, świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Skoro – jak wskazali Państwo we wniosku – zamierzają Państwo prowadzić działalność w zakresie kształcenia ustawicznego dorosłych, poprzez świadczenie szerokiego spektrum kursów doszkalających w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczestników, nabywania i uzupełniania przez nich wiedzy, umiejętności i postaw, które są konieczne do pracy i rozwoju w obszarze szeroko rozumianego obrotu nieruchomościami w ramach założonej placówki kształcenia ustawicznego - jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, to dla usług objętych zakresem pytania, spełniona będzie zarówno przesłanka podmiotowa, jak i przedmiotowa zwolnienia określona w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Tym samym analiza okoliczności sprawy i obowiązujących przepisów prowadzi do wniosku, że świadczone przez Państwa - po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych – usługi kształcenia ustawicznego w postaci kursów w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczestników, nabywania i uzupełniania przez nich wiedzy, umiejętności i postaw, które są konieczne do pracy i rozwoju w obszarze szeroko rozumianego obrotu nieruchomości będą stanowić usługi w zakresie kształcenia korzystające ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w ww. zakresie uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).