Obowiązek wymiany posiadanej przez Wnioskodawę kasy rejestrującej na kasę on-line w przypadku wykonywania usług oklejania szyb samochodowych. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Obowiązek wymiany posiadanej przez Wnioskodawę kasy rejestrującej na kasę on-line w przypadku wykonywania usług oklejania szyb samochodowych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 6 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku wymiany posiadanej przez Pana kasy rejestrującej na kasę on-line w przypadku wykonywania usług oklejania szyb samochodowych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 22 września 2024 r. (data wpływu 22 września 2024 r.) oraz pismem z 23 października 2024 r. (data wpływu 23 października 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
1 sierpnia 2024 r. wznowił Pan zawieszoną w 2022 r. działalność gospodarczą, która polega głównie na sprzedaży samochodów osobowych, PKD 45.11.Z. Dodatkowo, będzie Pan wykonywał usługę przyciemniania szyb samochodowych sklasyfikowaną pod PKD 45.20.Z, ale faktyczna działalność nie będzie polegała na naprawie i konserwacji samochodów, a jedynie na oklejaniu szyb folią.
Posiada Pan kasę fiskalną z zapisem elektronicznym, drukująca paragony. Do tej pory wykonał Pan dwie takie usługi, które zewidencjonował za pomocą tej kasy.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Usługi wykonuje Pan na rzecz osób fizycznych prowadzących i nieprowadzących działalności gospodarczej.
Pytanie
Czy skoro nie naprawia Pan samochodów, a jedynie okleja szyby samochodowe, musi Pan wymienić obecną kasę fiskalną na kasę on-line?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku)
Pana zdaniem nie ma takiej konieczności, ponieważ oklejanie szyb (przyciemnianie), nie jest ani naprawą, ani konserwacją samochodu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi lub towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Pojęcie „kasa fiskalna on-line” zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U 2021 r. poz. 1625), a mianowicie:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kasie on-line - rozumie się przez to kasę, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.
Stosownie natomiast do art. 111 ust. 6a ustawy:
Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. (…)
Ustawa o VAT wskazuje terminy i grupy podatników, których obejmuje obowiązek posiadania kasy on-line. Natomiast podatnicy, prowadzący działalność w innych obszarach niż określone w ustawie, nie zostali objęci obowiązkiem posiadania kas fiskalnych on-line. W ich przypadku ewidencja sprzedaży może być prowadzona z wykorzystaniem dotychczas stosowanych „tradycyjnych” kas fiskalnych.
Zgodnie bowiem z art. 145a ust. 1 ustawy:
Z zastrzeżeniem art. 145b, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, które nie umożliwiają połączenia i przesyłania danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określonych w art. 111a ust. 3.
W myśl art. 145b ust. 1 ustawy:
Podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie:
1) do dnia 31 grudnia 2019 r. - do:
a) świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
b) sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych;
2) do dnia 30 czerwca 2020 r. - do:
a) świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania,
b) sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych;
3) do dnia 31 grudnia 2020 r. - do świadczenia usług:
a) fryzjerskich,
b) kosmetycznych i kosmetologicznych,
c) budowlanych,
d) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
e) prawniczych,
f) związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu;
4) do dnia 31 grudnia 2021 r. - do sprzedaży towarów w systemie zwrotu podatku podróżnym, o którym mowa w przepisach działu XII rozdziału 6.
Na podstawie art. 145b ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się tylko do kas rejestrujących, przy zastosowaniu których jest prowadzona ewidencja sprzedaży w zakresie sprzedaży towarów lub świadczenia usług wymienionych w ust. 1.
Z opisu sprawy wynika, że 1 sierpnia 2024 r. wznowił Pan zawieszoną w 2022 r. działalność gospodarczą, która polega głównie na sprzedaży samochodów osobowych, PKD 45.11.Z. Dodatkowo, będzie Pan wykonywał usługę przyciemniania szyb samochodowych sklasyfikowaną pod PKD 45.20.Z, ale faktyczna działalność nie będzie polegała na naprawie i konserwacji samochodów, a jedynie na oklejaniu szyb folią. Posiada Pan kasę fiskalną z zapisem elektronicznym, drukującą paragony. Usługi wykonuje Pan zarówno na rzecz osób fizycznych prowadzących jak i nieprowadzących działalności gospodarczej.
Pana wątpliwości dotyczą kwestii braku obowiązku wymiany posiadanej przez Panią kasy rejestrującej na kasę on-line.
Odnosząc się do Pana wątpliwości należy wskazać, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas on-line m.in. od 1 stycznia 2020 r., dotyczy tylko ściśle określonych grup podatników. Jak wskazał Pan we wniosku, prowadzona przez Pana działalność polega głównie na sprzedaży samochodów osobowych oraz dodatkowo na przyciemnianiu szyb samochodowych, ale faktycznie nie będzie Pan dokonywał napraw samochodów.
W tym miejscu należy podnieść, że przyciemnianie szyb ma na celu najczęściej osiągnięcie oczekiwanych efektów estetycznych bądź praktycznych, jak np. ochrona przed promieniami słonecznymi i ciepłem, nie jest natomiast podyktowane koniecznością naprawienia uszkodzeń, lub usunięcia ewentualnych usterek.
Trzeba również wskazać, że z uwagi na brak definicji świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych, należy się odnieść do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem „naprawa” należy rozumieć usunięcie w czymś usterek, uszkodzeń i doprowadzenie czegoś do stanu używalności; zmiana na lepsze.
Mając na uwadze regulacje prawne wynikające z powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro – jak wynika z opisu sprawy – w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie świadczy Pan usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, to stosownie do zapisu art. 145b ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy, nie był Pan zobowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy użyciu kasy on-line, tj. kasy umożliwiającej połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą, a Centralnym Repozytorium Kas.
W konsekwencji, usługi świadczone przez Pana nie mieszczą się w kategorii określonej w art. 145b ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy, co nie obligowało Pana do wymiany kasy fiskalnej z zapisem elektronicznym na kasę fiskalną on-line.
W efekcie odpowiadając na Pana pytanie stwierdzić należy, że skoro nie naprawia Pan samochodów, a jedynie okleja szyby samochodowe i sprzedaje samochody, to świadcząc te czynności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie jest Pan zobowiązany do wymiany obecnej kasy fiskalnej na kasę on-line.
Dodatkowe informacje
Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Pana do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).