Możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT oraz zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na... - Interpretacja - null

ShutterStock

Możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT oraz zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT oraz zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:

   - prawidłowe w zakresie:

   - możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT,

   - możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej na podstawie poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - w przypadku otrzymania zapłaty za wykonaną usługę przelewem,

   - nieprawidłowe w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej na podstawie poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - w przypadku otrzymania zapłaty za wykonaną usługę gotówką.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 sierpnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 28 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 oraz możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej świadczonych przez Panią usług na podstawie poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 października 2024 r. (wpływ 29 października 2024 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni – (…) prowadzi działalność nierejestrowaną dla zainteresowanych podmiotów (zarówno cudzoziemców, jak i ich potencjalnych pracodawców) w zakresie procedur legalizacji pobytu oraz uzyskania prawa pracy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Działalność ta jest świadczona wyłącznie dla podmiotów znajdujących się lub przebywających na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Działalność nierejestrowana wykonywana jest od dnia 7 czerwca 2024 roku tj. od dnia doręczenia wnioskodawczyni postanowienia o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej o numerze (…).

Działalność objęta wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej obejmuje w szczególności aktywność taką jak:

  1. Udzielanie informacji obcokrajowcom w tematyce procedur obowiązujących w zakresie legalizacji pobytu oraz uzyskania prawa pracy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Działalność obejmuje m.in. wskazywanie właściwych dokumentów do przygotowania, kalkulacja kosztów oraz wyjaśnianie procedur. Ponadto wnioskodawczyni informuje potencjalnych pracodawców w tematyce przepisów związanych z zatrudnieniem obcokrajowców.

  2. Pomoc w wypełnianiu dokumentów wymaganych do legalizacji pobytu oraz uzyskania prawa pracy przez obcokrajowców na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

  3. Wsparcie klientów przy wypełnianiu formularzy, dołączaniu załączników, a następnie złożeniu drogą elektroniczną niżej wymienionych dokumentów:

- oświadczenie o powierzeniu pracy cudzoziemców,

- zezwolenia na pracę typu A,

- wniosek o przedłużenie zezwolenia na pracę dla cudzoziemca na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,

- powiadomienie o zakończeniu pracy przez cudzoziemca.

  4. Uzyskiwanie zaświadczenia od starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych.

  5. Uiszczanie opłat skarbowych wymaganych przy rozpatrywaniu wniosków.

  6. Pomoc w przygotowaniu dokumentacji według formy wymaganej przez urzędy uczestniczące w procedurze legalizacji pobytu oraz uzyskania prawa pracy przez cudzoziemców.

  7. Tłumaczenie korespondencji urzędowej z języka polskiego na język ojczysty cudzoziemca (i na odwrót).

  8. Kontrola dokumentów posiadanych przez cudzoziemców lub składanych przez nich w urzędach na potrzeby legalizacji pobytu i uzyskania prawa pracy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej pod kątem ich kompletności, aktualności i zgodności formalnej.

  9. Wsparcie klientów w składaniu monitów, skarg i wniosków dot. postępowań urzędowych.

10. Redagowanie teksów oświadczeń oraz odpowiedzi na pytania urzędowe.

11. Pomoc w rezerwacji terminów na złożenie wniosków o zezwolenie na pobyt czasowy.

12. Zapewnienie tłumaczeń przysięgłych dotyczących dokumentacji składanej przez obcokrajowców, na potrzeby uzyskania wymaganych zezwoleń na pobyt oraz pracę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Na dzień składania wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, wnioskodawczyni nie jest czynnym podatnikiem VAT, ani też nie składała wcześniej deklaracji VAT-R.

Dochody uzyskiwane w ramach działalności nierejestrowanej nie przekraczają ustawowego pułapu 200.000 PLN, dla którego przewidziane jest zwolnienie podatkowe ujęte w art. 113 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym podatnik nie prowadzi ewidencji przy zastosowaniu kas rejestracyjnych, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 roku (Dz. U. 2023 poz. 2605).

Działania wykonywane przez Wnioskodawczynię na rzecz klientów mają charakter informacyjny, związany ze wsparciem technicznym i merytorycznym w zakresie sporządzania wniosków, dokumentów oraz innych koniecznych pism.

Wnioskodawczyni nie występuje w postępowaniach sądowo-administracyjnych na rzecz klienta jako strona, ani też nie reprezentuje swoich klientów jako pełnomocnik, nie ma wykształcenia prawniczego. Działalność prowadzona przez podmiot nie ma zatem charakteru działalności doradczej, a sama wnioskodawczyni nie planuje także w przyszłości świadczyć usług o charakterze doradczym.

Działalność podatnika wg Polskiej Klasyfikacji Działalności zarejestrowana została jako 63.99.Z - Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana. Wybór PKD podyktowany jest wszechstronnością prowadzonej działalności, polegającej na udzielaniu informacji oraz wsparciu merytorycznym w zakresie opisywanym w niniejszym wniosku.

Zapłata wynagrodzenia za wykonywane usługi przyjmowana będzie w formie przelewu na rachunek bankowy, zdarza się również, iż klienci nie posiadający możliwości wykonania przelewu dokonają zapłaty wynagrodzenia w gotówce na podstawie wystawionego rachunku lub faktury. Wnioskodawczyni będzie prowadzić ewidencję na podstawie uproszczonej ewidencji sprzedaży, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Rozliczenie będzie następowało w zeznaniu rocznym.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że:

Podatnik nie wykonuje działalności przewidzianej w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.). Działalność podatnika ma charakter stricte informacyjny oraz związany ze wsparciem technicznym, jak i merytorycznym w zakresie legalizacji pobytu i uzyskania prawa pracy na terenie Rzeczpo­spolitej Polskiej, a także wsparciu cudzoziemców w uzyskaniu dokumentów związanych z życiem codziennym w Polsce.

Podatnik nie przewiduje przekroczenia kwoty sprzedaży powyżej 200.000 PLN.

Podatnik prowadzi wykonywaną działalność samodzielnie i osobiście.

Podatnik ramach wykonywanej działalności świadczy usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Podatnik nie prowadzi działalności na rzecz rolników ryczałtowych.

Wartość sprzedaży przez podatnika na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekracza i nie przekroczy kwoty 20.000,00 zł.

Zapłata wynagrodzenia za wykonywane usługi przyjmowana jest w formie przelewu na rachunek bankowy podatniczki, zdarza się również, iż klienci nie posiadający możliwości wykonania przelewu dokonują zapłaty wynagrodzenia w gotówce. Podatnik będzie prowa­dzić ewidencję na podstawie uproszczonej ewidencji sprzedaży, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Rozliczenie będzie następowało w zeznaniu rocznym. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła. Zapłata dokonywana jest jednorazowo w całości.

Podatnik nie dokonuje dostaw towarów, ani nie wykonuje usług, które są wskazane w powyższym rozporządzeniu Ministra Finansów. Tak jak wskazano wcześniej - działalność podatnika ma charakter stricte informacyjny oraz związany ze wsparciem technicznym, jak i merytorycznym w zakresie legalizacji pobytu i uzyskania prawa pracy na terenie Rzeczpo­spolitej Polskiej, a także wsparciu cudzoziemców w uzyskaniu dokumentów związanych z życiem codziennym w Polsce.

Podatniczka nie prowadziła wcześniej działalności gospodarczej, jak również nie prowa­dziła działalności nierejestrowanej w żadnych charakterze.

Podatniczka nie była zobowiązana do ewiden­cjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, albowiem nie prowadziła działalności gospodarczej, jak również działalności nierejestrowanej.

Pytania

1. Czy wnioskodawczyni przysługuje zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 oraz ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług?

2. W ścisłym związku z pytaniem 1 - czy przysługuje zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej na podstawie poz. 37 Załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów w Sprawie Zwolnień z Obowiązku Prowadzenia Ewidencji Przy Zastosowaniu Kas Rejestrujących?

Pani stanowisko w sprawie (w zakresie pytania nr 2 ostatecznie sformułowane w piśmie z 25 października 2024 r.)

Podatnik wykonując działalność nierejestrowaną spełnia ustawowy warunek zwalniający z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej, przewidujący granicę osiąganej wartości sprzedaży do 200.000 PLN. Osiągana wartość znajduje się znacznie poniżej przewidzianego ustawą pułapu, co uprawnia podatnika do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia. Jednocześnie dochodzi również do spełnienia warunku przewidzianego w art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

W dalszej kolejności wskazać należy, iż faktyczny przedmiot wykonywanej działalności nierejestrowanej nie uniemożliwia skorzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. Podatnik nie wykonuje działalności przewidzianej w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.). Działalność podatnika ma charakter stricte informacyjny oraz związany ze wsparciem technicznym, jak i merytorycznym w zakresie legalizacji pobytu i uzyskania prawa pracy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, a także wsparciu cudzoziemców w uzyskaniu dokumentów związanych z życiem codziennym w Polsce.

Normy prawne wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług nie klasyfikują działalności o charakterze informacyjnym do katalogu podmiotów objętych obowiązkiem bycia czynnym podatnikiem VAT. Jednakże ustawa wskazuje przypadki, kiedy powstaje taki obowiązek - konieczność bycia czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług wynika m.in. w przypadku prowadzenia działalności w przedmiocie usług doradczych (np. w zakresie działalności prawniczej) . Niemniej jednak podkreślić należy, iż wnioskodawczyni nie świadczy usług doradczych, ani doradczo-prawniczych. Charakter prowadzonej działalności przez podatnika klasyfikować należy, jako aktywność typowo informacyjna, obejmująca wsparcie dla zainteresowanych klientów.

Przedstawione pytania w ramach wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej były już przedmiotem innych interpretacji indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Informacji Skarbowej. Warto przywołać w tym miejscu następujące interpretacje:

1. Interpretacja z dnia 14 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2- 2.4012.18.2019.2.AP - Zwolnienie limitowe z VAT. Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Podmiot występujący w powyższej sprawie, świadczył usługi polegające na udzielaniu informacji i wsparcia w zakresie legalizacji pobytu i uzyskania prawa pracy na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. Dyrektor Informacji Skarbowej przychylił się do stanowiska wyrażonego przez podmiot wskazując, że działalność taka w świetle polskiego prawa może korzystać z pełnego zwolnienia z obowiązku bycia czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług.

Dyrektor Informacji Skarbowej stanowisko swoje uzasadnił w następujący sposób: „(...) W związku z powyższym, określenie „usługi w zakresie doradztwa” użyte w Ustawie o Podatku od Towarów i Usług należy rozumieć szeroko, z położeniem nacisku na czynności udzielania porad, wskazywania rozwiązań i sugerowania sposobów postępowania w danej sprawie, natomiast w rozpatrywanym przypadku nie występuje kluczowy aspekt wyboru spośród dostępnego zakresu istniejących możliwości oraz sugerowania kontrahentowi najlepszego rozwiązania. Działalność Wnioskodawcy sprowadza się bowiem do informowania klienta o określonej procedurze postępowania przewidzianej dla danego przypadku (brak jest alternatywnych ścieżek postępowania).”

W ramach interpretacji wskazano pełną słuszność co do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, gdyż zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług oraz na mocy Rozporządzenia Ministra Finansów w Sprawie Zwolnień z Prowadzenia Ewidencji Przy Pomocy Kas Rejestrujących, które w § 2 ust. 2 odwołuje się do załącznika ww. rozporządzenia, gdzie w pozycji 37 zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania czynności świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

2. Interpretacja z dnia 9 stycznia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.621.2022.2.PRM - Zwolnienie limitowe z VAT - usługi organizacji pobytu cudzoziemców w Polsce.

Podmiot występujący w powyższej sprawie zgłosił się z równie podobnym stanem faktycznym, obejmującym działalność polegającą na wsparciu zainteresowanych podmiotów (cudzoziemców oraz ich potencjalnych pracodawców) w zakresie legalizacji pobytu i uzyskania prawa pracy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, a także wsparciu cudzoziemców w uzyskaniu dokumentów związanych z życiem codziennym w Polsce.

Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego wykazał jednoznacznie, iż jego zdaniem nie wykonuje on usług doradczych, uniemożliwiających skorzystanie ze zwolnienia podmiotowego.

Dyrektor Informacji Skarbowej wskazał, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe. Dyrektor uzasadnił swoje stanowisko w następujący sposób: „(…) Przede wszystkim świadczone przez Panią usługi nie są usługami w zakresie doradztwa. Jak wyżej wskazano usługi te pozwalają cudzoziemcom na legalizację pobytu w Polsce, a Pani działalność sprowadza się do załatwienia wszelkich spraw z tym związanych. Ponadto, łączna wartość sprzedaży w prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym zamierza Pani skorzystać ze zwolnienia nie przekroczy kwoty 200.000 zł (bez podatku). Tym samym skoro wraz z końcem 2022 r. w prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej upłynie okres, o którym mowa w art. 113 ust. 11 ustawy, to ma Pani prawo skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej. ”

Podsumowując zastany stan faktyczny, stan prawny oraz wydawane wcześniej interpretacje podatkowe, należy przyjąć, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawczyni może korzystać ze zwolnienia podmiotowego dot. obowiązku bycia czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przemawia za tym zarówno fakt nieosiągania kwot dochodu powyżej 200.000 PLN, jak i charakter wykonywanej działalności. Ustawodawca nie wskazuje aby działalność opierająca się na aktywności informacyjnego wsparcia dla potencjalnych klientów była objęta koniecznością rejestracji podatnika jako czynnego podatnika VAT. Przytoczony stan faktyczny, uzasadnienie oraz stanowiska zajęte w innych interpretacjach wskazują jednoznacznie, że działalność tego typu nie ma charakteru doradczego.

Własne stanowisko w sprawie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej na podstawie poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących:

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 roku w sprawie zwolnień z ob­owiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. 2605), w paragrafie 4, ust. 1, pkt 1 i 2 wskazuje wprost rodzaje dostaw i świadczonych usług, które nie są zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących. Pani zdaniem z przedłożonego stanu faktycznego oraz jego uzasadnienia wynika, iż działalność wnioskodawcy ma charakter stricte informacyjny oraz związany ze wsparciem technicznym i merytorycznym w zakresie legalizacji pobytu i uzyskania prawa pracy na te­renie Rzeczpospolitej Polskiej, a także wsparciu cudzoziemców w uzyskaniu dokumentów związanych z życiem codziennym w Polsce. Podkreśla Pani, że nie świadczy Pani usług doradczych, ani doradczo-prawniczych. Charakter prowadzonej działalności zaklasy­fikować należy jako typowo informacyjny, który obejmuje wsparcie dla zainteresowanych klientów. Taki stan rzeczy uprawnia Panią do skorzystania ze zwolnienia z ewidencjo­nowania przy pomocy kas rejestrujących.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest:

  - prawidłowe w zakresie:

   - możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy o VAT,

   - możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej na podstawie poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - w przypadku otrzymania zapłaty za wykonaną usługę przelewem,

  - nieprawidłowe w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej na podstawie poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - w przypadku otrzymania zapłaty za wykonaną usługę gotówką.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym, przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

 1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

 2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

 3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Powyższe oznacza, że podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może na podstawie powołanego przepisu, ponownie skorzystać z tego zwolnienia, jeżeli upłynął rok, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, przy czym podatnik ma prawo do powrotu do zwolnienia od początku dowolnego miesiąca w trakcie roku podatkowego, o ile zostaną spełnione pozostałe – wynikające z treści przepisu art. 113 ustawy – przesłanki uprawniające do korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

 a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

 b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

   - energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

   - wyrobów tytoniowych,

   - samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

 c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43

 a) ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

 d) terenów budowlanych,

 e) nowych środków transportu,

  f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

 g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

 a) prawnicze,

 b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

 c) jubilerskie,

 d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, należy stwierdzić, że ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy nie korzystają m.in. usługi prawnicze oraz w zakresie doradztwa.

Z opisu sprawy wynika, że od 7 czerwca 2024 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą, która obejmuje m.in. informowanie obcokrajowców o obowiązujących procedurach w zakresie legalizacji pobytu oraz uzyskania prawa pracy na terytorium Polski i pomoc w wypełnieniu związanych z tym dokumentów. Wspiera Pani klientów przy wypełnieniu formularzy, dodaniu załączników i złożeniu ich drogą elektroniczną. W ramach prowadzonej działalności uzyskuje Pani także zaświadczenia od starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych, uiszczanie opłat od składanych wniosków. Tłumaczy Pani korespondencję urzędową z języka polskiego na język cudzoziemca i na odwrót. Kontroluje Pani posiadane przez cudzoziemca dokumenty. Pomaga Pani w redagowaniu tekstów oświadczeń, odpowiedzi na pytania urzędów oraz rezerwowaniu terminów na złożenie wniosków o zezwolenie na pobyt czasowy. Nie występuje Pani w postępowaniach sądowo-administracyjnych na rzecz klienta jako strona, ani też nie reprezentuje swoich klientów jako pełnomocnik, nie ma Pani wykształcenia prawniczego. Działalność prowadzona przez podmiot nie ma zatem charakteru działalności doradczej, a Pani nie planuje także w przyszłości świadczyć usług o charakterze doradczym.

Ponadto wskazała Pani, że wartość przewidywanej przez Panią sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2024 nie przekroczy kwoty 200.000 zł (bez podatku).

Pani wątpliwości dotyczą m.in. możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 oraz ust. 9 ustawy o VAT dla świadczonych przez Panią usług.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy i według zasad określonych w art. 113 ust. 1-12 ustawy pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Jak stanowi przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a) i b) ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego. Wobec powyższego należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ww. ustawy.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia „usługi prawnicze”. Pomocne w tym wypadku jest odwołanie do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w której w kategorii „usługi prawnicze” znalazły się usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji w dziedzinie prawa karnego, handlowego, pracy i cywilnego, a także usługi prawne dotyczące patentów, praw autorskich i pozostałych praw własności intelektualnej, usługi notarialne, arbitrażowe i polubowne, oraz związane z aukcjami. Analiza tej kategorii statystycznej wskazuje zatem, że pod pojęciem usług prawniczych PKWiU rozumie rozmaite czynności związane z doradztwem prawnym.

Podobnie jak w przypadku usług prawniczych, ustawa nie definiuje pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu, termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe. Zakres znaczeniowy pojęcia „usługi w zakresie doradztwa” jest szerszy niż termin „usługi w zakresie doradztwa prawnego”. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa, należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad, np. ekonomicznych, czy finansowych.

Czynności opisanych we wniosku nie można traktować jako usług doradczych. Przede wszystkim usługi świadczone przez Panią nie polegają na wskazywaniu rozwiązań, w osiągnięciu jak najlepszego celu, a jedynie ograniczają się m.in. do pomocy w wypełnianiu dokumentów, ich sprawdzaniu oraz pomocy w ich składaniu w odpowiednich urzędach, wyjaśnianiu przepisów dotyczących zatrudniania obcokrajowców. Czynności te mają na celu wsparcie klientów w zakresie legalizacji pobytu w Polsce i uzyskania prawa do legalnej pracy. Usługi te nie są również usługami prawniczymi. Jak sama Pani wskazała, nie występuje Pani w postępowaniach sądowo-administracyjnych na rzecz klienta jako strona, ani też nie reprezentuje swoich klientów jako pełnomocnik. Ponadto nie posiada Pani wykształcenia prawniczego, a tylko osoby z takim wykształceniem są uprawnione do świadczenia usług prawniczych.

Tym samym, skoro od 7 czerwca 2024 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą, polegającą na wsparciu zainteresowanych podmiotów (cudzoziemców oraz ich potencjalnych pracodawców) w zakresie procedur legalizacji pobytu oraz uzyskania prawa pracy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej i jednocześnie w ramach tej działalności nie świadczy Pani usług prawniczych oraz doradztwa, a przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2024 kwoty 200 000 zł, to spełnia Pani wskazane wyżej warunki i zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy, może Pani skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Zatem, Pani stanowisko w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 oraz ust. 9 ustawy o VAT, należy uznać za prawidłowe.

Podkreślić jednak należy, że w sytuacji, gdy faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 oraz ust. 9 ustawy przekroczy określony limit, bądź też w ramach działalności będzie Pani wykonywać którąkolwiek z czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, to utraci Pani prawo do zwolnienia podmiotowego.

Odnosząc się z kolei do kwestii możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, należy mieć na uwadze poniższe regulacje prawne.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy.

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Według § 3 ust. 1 pkt 1-2 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r.:

 1) podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;

 2) podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2021 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu.

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 37:

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z  ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.

Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1) dostawy:

 a) gazu płynnego,

 b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

 c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

 d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

 e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

  f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

 g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

 h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

  i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

  j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ,,ustawą”,

 k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

  l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m)wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

 n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

 o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów;

2) świadczenia usług:

 a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

 b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

 c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

 d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

 e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

  f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

 g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

 h) doradztwa podatkowego,

  i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

  j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

 k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

  l) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Tym samym § 4 rozporządzenia zawiera katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienionych w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  - świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

  - z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

  - przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jak już wyżej wskazano, w ramach prowadzonej działalności nie wykonuje Pani usług prawniczych ani usług doradczych. Świadczenie usług odbywa się wyłącznie na rzecz podmiotów znajdujących się lub przebywających na terenie Polski. Zapłata za wykonywane usługi przyjmowana jest w formie przelewu na Pani rachunek bankowy, zdarza się również, iż klienci nie posiadający możliwości wykonania przelewu dokonują zapłaty wynagrodzenia w gotówce. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła. Zapłata dokonywana jest jednorazowo w całości.

Analizując więc powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy w kontekście zadanego przez Panią pytania wskazać należy, że w przypadku otrzymania przez Panią zapłaty za wykonaną usługę przelewem, spełnione są łącznie wszystkie warunki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży przez Panią usług, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia. W analizowanej sytuacji – jak Pani wskazała – zapłata za wykonane usługi przyjmowana jest w formie przelewu na Pani rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej czynności dotyczyła. Przy czym, co istotne, usługi które są świadczone przez Panią nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Natomiast w przypadku otrzymania zapłaty za wykonaną usługę gotówką, nie ma Pani prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, ponieważ nie są spełnione łącznie wszystkie warunki wskazane w tym przepisie. Jednym z warunków jest bowiem - jak już wskazano wyżej - otrzymanie w całości zapłaty za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem).

Reasumując, ma Pani prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży usług (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w oparciu o zapis § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, wyłącznie w sytuacji gdy zapłata za te usługi dokonywana jest w całości na rachunek bankowy podatnika, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Natomiast w przypadku otrzymania zapłaty za wykonaną usługę gotówką, nie przysługuje Pani prawo do korzystania z ww. zwolnienia z uwagi na niespełnienie łącznie wszystkich warunków wskazanych w tym przepisie.

Tym samym Pani stanowisko w zakresie:

  - możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej na podstawie poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w przypadku otrzymania zapłaty za wykonaną usługę przelewem jest prawidłowe,

  - możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej na podstawie poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w przypadku otrzymania zapłaty za wykonaną usługę gotówką jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie zadanych pytań. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, a wynikające z opisu sprawy oraz Pani stanowiska – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935), dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.