Możliwości ewidencjonowania usługi podawania przygotowanych napojów, głównie alkoholowych, przy użyciu maszyny stosującej kasę rejestrującą o zastosow... - Interpretacja - null

Shutterstock

Możliwości ewidencjonowania usługi podawania przygotowanych napojów, głównie alkoholowych, przy użyciu maszyny stosującej kasę rejestrującą o zastosow... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Możliwości ewidencjonowania usługi podawania przygotowanych napojów, głównie alkoholowych, przy użyciu maszyny stosującej kasę rejestrującą o zastosowaniu specjalnym, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości ewidencjonowania usługi podawania przygotowanych napojów, głównie alkoholowych, przy użyciu maszyny stosującej kasę rejestrującą o zastosowaniu specjalnym, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 października 2024 r. (wpływ 18 października 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu do wniosku)

Wnioskodawca prowadzi pub. W miejscu prowadzenia pubu Wnioskodawca zamierza zamontować maszynę do podawania piwa, drinków i innych napojów alkoholowych, która będzie nadzorowana przez pracownika pubu pod kątem sprawności i kontroli pełnoletności osób nabywających napoje alkoholowe z maszyny. Przy podawaniu napojów przez maszynę spełnione będą wszystkie wymagania dotyczące sprzedaży alkoholu, wynikające z obowiązujących przepisów, w tym w szczególności z ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Maszyna będzie pobierać płatność za podawanie napojów elektronicznie. Przedmiotem wniosku nie jest sprzedaż towarów, lecz świadczenie (sprzedaż) usług podawania przygotowanych napojów, głównie alkoholowych. Kodem PKWiU dla czynności będących przedmiotem wniosku jest kod PKWiU 56.30.10.0 Usługa przygotowywania i podania napojów.

Wnioskodawca ustalił, że cena za zainstalowanie w maszynie drukarki fiskalnej połączonej z kasą fiskalną i terminalem płatniczym będzie wynosiła ponad 4 000,00 zł. Dodatkowo kłopotliwe w obsłudze maszyny byłoby gdyby trzeba było przeszkolić pracowników z obsługi drukarki fiskalnej i procedury wymiany rolki z papierem do drukarki. Jest to dla Wnioskodawcy znaczny koszt. Wnioskodawca zastanawia się, czy może skorzystać dla celów maszyny podającej napoje z opcji wskazanej w art. 111b ustawy o podatku od towarów i usług, przy użyciu kas o zastosowaniu specjalnym. Regulamin używania maszyny przez klientów wskazuje, że warunkiem skorzystania z usługi podania napoju, nalewanego przez maszynę jest akceptacja potwierdzenia wydania przez maszynę paragonu w postaci elektronicznej. Producent maszyny przedstawił potwierdzenie wydane przez Główny Urząd Miar, że kasa rejestrująca, o zastosowaniu specjalnym, która będzie zainstalowana w maszynie, spełnia wymogi dla kas rejestrujących o zastosowaniu specjalnym. Kasa nie będzie wydawać paragonu w postaci papierowej. Zamiast tego będzie pokazywać na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży, następujące dane:

a)numer unikatowy;

b)numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;

c)datę sprzedaży;

d)numer kolejny paragonu;

e)łączną wartość sprzedaży brutto;

f)łączną wysokość podatku należnego;

g)typy form płatności;

h)nazwę formy płatności.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)

Czy Wnioskodawca może prowadzić świadczenie usługi podawania przygotowanych napojów, głównie alkoholowych, przy użyciu maszyny, stosującej kasę rejestrującą, o zastosowaniu specjalnym, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1849 z późn. zm.), która nie będzie wydawać paragonów w postaci papierowej, a zamiast tego będzie pokazywać na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży, następujące dane:

a)numer unikatowy;

b)numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;

c)datę sprzedaży;

d)numer kolejny paragonu;

e)łączną wartość sprzedaży brutto;

f)łączną wysokość podatku należnego;

g)typ formy płatności;

h)nazwę formy płatności?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu do wniosku)

Państwa zdaniem, Wnioskodawca może prowadzić świadczenia usługi podawania przygotowanych napojów, głównie alkoholowych, przy użyciu maszyny, stosującej kasę rejestrującą, o zastosowaniu specjalnym, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1849 z późn. zm.), która nie będzie wydawać paragonów w postaci papierowej, a zamiast tego będzie pokazywać na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży, następujące dane:

a)numer unikatowy;

b)numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;

c)datę sprzedaży;

d)numer kolejny paragonu;

e)łączną wartość sprzedaży brutto;

f)łączną wysokość podatku należnego;

g)typ formy płatności;

h)nazwę formy płatności.

Art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 111b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ewidencja sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 w odniesieniu do określonych grup podatników lub rodzajów czynności może być prowadzona przy użyciu kas rejestrujących mających postać oprogramowania, spełniających wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 3 pkt 2. Zgodnie z ust. 3 powoływanego przepisu Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia:

1)grupy podatników lub rodzaje czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1,

2)wymagania techniczne dla kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1, oraz sposób ich używania, w tym sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy ich użyciu, sposób zakończenia ich używania w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas oraz sposób wystawiania dokumentów z kas rejestrujących i szczególne przypadki wydawania nabywcy dowodu sprzedaży

uwzględniając potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu lub nieprawidłowemu prowadzeniu ewidencji sprzedaży przez podatników oraz zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych, a także bezpiecznego przesyłania tych danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas, konieczność zapewnienia nabywcy prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów i usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość sprawdzenia przez niego prawidłowości zaewidencjonowania sprzedaży i wystawiania dowodu potwierdzającego jej dokonanie oraz optymalne dla danego rodzaju sprzedaży rozwiązania techniczne dla tych kas.

Wydane na podstawie art. 111b ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 maja 2020 r. w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2266) w § 1 pkt 25 wskazuje, iż kasy rejestrujące, mające postać oprogramowania mogą być używane przez podatników w odniesieniu do następujących czynności: usług przygotowywania i podawania napojów (PKWIU 56.30).

Zgodnie natomiast § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1849). wydanego na podstawie art. 111b ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług kasy, ze względu na przeznaczenie do prowadzenia ewidencji danego rodzaju sprzedaży lub w dany sposób, dzieli się na następujące kategorie: kasy o zastosowaniu specjalnym kasy, które uwzględniają szczególne zastosowanie tych kas i odpowiadają szczególnym wymaganiom technicznym określonym w rozdziale 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia, związanym ze szczególnymi formami prowadzenia ewidencji sprzedaży określonych towarów i usług, obejmujące kasy, umieszczane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów lub usług.

Natomiast zgodnie z § 53 rozporządzenia komponent komunikacyjny kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia, może nie umożliwiać komunikacji kasy z drukarką. W przypadku gdy komponent komunikacyjny kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia, nie umożliwia komunikacji kasy z drukarką:

1)kasa nie drukuje danych zapisanych w komputerowych systemach ogólnodostępnych;

2)program pracy kasy nie steruje wydrukiem dokumentów wystawianych przy użyciu kasy;

3)kasa nie wystawia paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej oraz pokazuje na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży następujące dane:

a)numer unikatowy,

b)numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,

c)datę sprzedaży,

d)numer kolejny paragonu,

e)łączną wartość sprzedaży brutto,

f)łączną wysokość podatku należnego,

g)typ formy płatności,

h)nazwę formy płatności;

4)kasa nie wystawia:

a)raportów fiskalnych dobowych,

b)raportów fiskalnych okresowych,

c)raportu fiskalnego rozliczeniowego,

d)łącznych raportów fiskalnych okresowych,

e)łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego,

f)raportów fiskalnych zdarzeń,

g)raportu fiskalnego fiskalizacji,

h)dokumentów niefiskalnych

w postaci papierowej oraz zapewnia możliwość przesłania tych raportów i dokumentów do komputerowych systemów ogólnodostępnych w celu ich zapisu lub wydruku w tych systemach;

5)kasa nie zapewnia wydruku kodu graficznego QR text, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 32;

6)kasa nie wykonuje polecenia dotyczącego włączenia lub wyłączenia drukowania kodu graficznego QR text, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 32;

7)kasa nie zapewnia wydruku kodu weryfikującego, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 33;

8)kasa nie współpracuje z terminalem płatniczym w zakresie polecenia dotyczącego wydruku potwierdzenia transakcji płatniczej oraz raportów związanych z działaniem terminala płatniczego, o którym mowa w § 48 ust. 1 pkt 2;

9)kasa nie udostępnia terminalowi płatniczemu drukarki.

Zgodnie z Wyjaśnieniami do PKWiU Grupa 56.30 Usługi przygotowywania i podawania napojów 56.30.10.0 Usługi przygotowywania i podawania napojów obejmuje:

-usługi podawania przygotowanych napojów, głównie alkoholowych, przez bary, tawerny, piwiarnie i puby, nocne kluby, dyskoteki i podobne obiekty, z działalnością rozrywkową lub bez niej.

Grupowanie to obejmuje także:

-usługi podawania przygotowanych napojów przez bary działające w hotelach i innych obiektach zapewniających zakwaterowanie oraz w środkach transportu (np. w pociągach lub samolotach),

-usługi podawania przygotowanych napojów w ruchomych punktach,

-usługi podawania przygotowanych soków owocowych przez pijalnie, bary,

-usługi podawania przygotowanych napojów przez sklepy z kawą.

Grupowanie to nie obejmuje:

-odsprzedaży gotowych napojów w opakowaniach, sklasyfikowanej w 47.00.25.0, 47.00.26.0,

-sprzedaży detalicznej napojów w automatach sprzedających, sklasyfikowanej w 47.00.26.0,

-usług podawania przygotowanych posiłków i napojów, sklasyfikowanych w 56.10.1,

-usług dyskotek i sal tanecznych, z wyłączeniem serwujących napoje, sklasyfikowanych w 93.29.19.0.

W grupowaniu 47.00.26.0, które zostało oznaczone wyłączone spod grupowania 56.30 znajduje się jedynie sprzedaż detaliczna pozostałych napojów w automatach sprzedających, bez uwzględnienia napojów alkoholowych, które są sklasyfikowane w grupowaniu wcześniejszym 47.00.25.0. Zatem wyłączenie sprzedaży detalicznej napojów w automatach sprzedających z grupowania 56.30 nie dotyczy sprzedaży napojów alkoholowych. Gdyby bowiem miało dotyczyć również sprzedaży napojów alkoholowych, to wskazano by zarówno grupowanie 47.00.26.0, jak i 47.00.25.0.

Zatem usługa podawania przez maszynę przygotowanych napojów alkoholowych jest objęta zakresem zastosowania normy wnikającej z § 1 pkt 25 rozporządzenia w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (tak też wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 23 kwietnia 2024 r. wydany w sprawie o sygn. akt I SA/Wr 15/24, LEX nr 3727449.)

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, może on prowadzić świadczenie usługi podawania przygotowanych napojów, głównie alkoholowych, przy użyciu maszyny, stosującej kasę rejestrującą, o zastosowaniu specjalnym, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1849 z późn. zm.), która nie będzie wydawać paragonów w postaci papierowej, a zamiast tego będzie pokazywać na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży, następujące dane:

a)numer unikatowy;

b)numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;

c)datę sprzedaży;

d)numer kolejny paragonu;

e)łączną wartość sprzedaży brutto;

f)łączną wysokość podatku należnego;

g)typ formy płatności;

h)nazwę formy płatności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Według art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2024 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2023 r. poz. 2605), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Zgodnie z zapisem § 4 ust. 1 pkt 1 lit. n ww. rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

W myśl art. 111 ust. 1b ustawy:

W ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:

1) wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a) w postaci papierowej lub

b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dopuścił możliwość wystawienia w postaci elektronicznej paragonu i przesłania go nabywcy w sposób z nim uzgodniony, po uprzednim uzyskaniu zgody nabywcy oraz uzgodnieniu sposobu przesłania tego paragonu.

W myśl § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.), zwane dalej „rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących”:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumencie fiskalnym rozumie się przez to wystawiany przy użyciu kasy, zawierający w szczególności logo fiskalne i numer unikatowy:

a)w przypadku kas on-line paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną i raport fiskalny,

b)w przypadku kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną, raport fiskalny dobowy, raport fiskalny okresowy, w tym miesięczny, i raport fiskalny rozliczeniowy.

Zgodnie z § 2 pkt 16 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących stanowi, że:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o paragonie fiskalnym albo fakturze rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży.

Na podstawie § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

Podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12; zamiast paragonu fiskalnego podatnicy mogą wystawić fakturę przy użyciu kasy i wydać ją nabywcy.

Stosownie do art. 111b ust. 1-2 ustawy:

1.Ewidencja sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1, w odniesieniu do określonych grup podatników lub rodzajów czynności może być prowadzona przy użyciu kas rejestrujących mających postać oprogramowania, spełniających wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 3 pkt 2.

2.Do kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 111 i art. 111a stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 111b ust. 3 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia:

1)grupy podatników lub rodzaje czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1,

2)wymagania techniczne dla kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1, oraz sposób ich używania, w tym sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy ich użyciu, sposób zakończenia ich używania w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas oraz sposób wystawiania dokumentów z kas rejestrujących i szczególne przypadki wydawania nabywcy dowodu sprzedaży

uwzględniając potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu lub nieprawidłowemu prowadzeniu ewidencji sprzedaży przez podatników oraz zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych, a także bezpiecznego przesyłania tych danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas, konieczność zapewnienia nabywcy prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów i usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość sprawdzenia przez niego prawidłowości zaewidencjonowania sprzedaży i wystawiania dowodu potwierdzającego jej dokonanie oraz optymalne dla danego rodzaju sprzedaży rozwiązania techniczne dla tych kas.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo pub. Zamierzają Państwo świadczyć usługi podawania przygotowanych napojów, głównie alkoholowych, przy użyciu maszyny. Maszyna będzie pobierać płatność elektronicznie.

Mają Państwo wątpliwości, czy mogą Państwo w maszynie, która będzie świadczyć usługi podawania przygotowanych napojów, głównie alkoholowych, zainstalować kasę rejestrującą o zastosowaniu specjalnym, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania, która nie będzie wydawać paragonów w postaci papierowej, a zamiast tego będzie pokazywać na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży, następujące dane:

a)numer unikatowy;

b)numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;

c)datę sprzedaży;

d)numer kolejny paragonu;

e)łączną wartość sprzedaży brutto;

f)łączną wysokość podatku należnego;

g)typ formy płatności;

h)nazwę formy płatności.

W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1849 ze zm.):

Kasy, ze względu na przeznaczenie do prowadzenia ewidencji danego rodzaju sprzedaży lub w dany sposób, dzieli się na następujące kategorie:

1) kasy ogólne kasy przeznaczone do prowadzenia ewidencji w sposób niewymagający stosowania specjalnych funkcji;

2) kasy o zastosowaniu specjalnym kasy, które uwzględniają szczególne zastosowanie tych kas i odpowiadają szczególnym wymaganiom technicznym określonym w rozdziale 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia, związanym ze szczególnymi formami prowadzenia ewidencji sprzedaży określonych towarów i usług, obejmujące kasy:

a) przeznaczone do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób samochodem osobowym, w tym taksówką, z wyjątkiem przewozu okazjonalnego, o którym mowa w art. 18 ust. 4b pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2201, z późn. zm.),

b) przeznaczone do prowadzenia ewidencji przy sprzedaży leków, z funkcją rozliczania recept refundowanych,

c) przeznaczone do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług w zakresie transportu pasażerskiego, zwane dalej „kasami biletowymi”,

d) rozliczające więcej niż jedną transakcję równocześnie,

e) przeznaczone do prowadzenia ewidencji przy sprzedaży towarów i usług w wolnych obszarach celnych lub składach celnych,

f) umieszczane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów lub usług.

§ 53 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania stanowi:

1. Komponent komunikacyjny kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia, może nie umożliwiać komunikacji kasy z drukarką.

2. W przypadku gdy komponent komunikacyjny kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia, nie umożliwia komunikacji kasy z drukarką:

1) kasa nie drukuje danych zapisanych w komputerowych systemach ogólnodostępnych;

2) program pracy kasy nie steruje wydrukiem dokumentów wystawianych przy użyciu kasy;

3) kasa nie wystawia paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej oraz pokazuje na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży następujące dane:

a) numer unikatowy,

b) numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,

c) datę sprzedaży,

d) numer kolejny paragonu,

e) łączną wartość sprzedaży brutto,

f) łączną wysokość podatku należnego,

g) typ formy płatności,

h) nazwę formy płatności;

4) kasa nie wystawia:

a) raportów fiskalnych dobowych,

b) raportów fiskalnych okresowych,

c) raportu fiskalnego rozliczeniowego,

d) łącznych raportów fiskalnych okresowych,

e) łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego,

f) raportów fiskalnych zdarzeń,

g) raportu fiskalnego fiskalizacji,

h) dokumentów niefiskalnych

w postaci papierowej oraz zapewnia możliwość przesłania tych raportów i dokumentów do komputerowych systemów ogólnodostępnych w celu ich zapisu lub wydruku w tych systemach;

5) kasa nie zapewnia wydruku kodu graficznego QR text, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 32;

6) kasa nie wykonuje polecenia dotyczącego włączenia lub wyłączenia drukowania kodu graficznego QR text, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 32;

7) kasa nie zapewnia wydruku kodu weryfikującego, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 33;

8) kasa nie współpracuje z terminalem płatniczym w zakresie polecenia dotyczącego wydruku potwierdzenia transakcji płatniczej oraz raportów związanych z działaniem terminala płatniczego, o którym mowa w § 48 ust. 1 pkt 2;

9) kasa nie udostępnia terminalowi płatniczemu drukarki.

3. W przypadku gdy komponent komunikacyjny kasy, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia, umożliwia komunikację kasy z drukarką, może ona nie wystawiać paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej, jeżeli pokazuje na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży następujące dane:

1) numer unikatowy;

2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;

3) datę sprzedaży;

4) numer kolejny paragonu;

5) łączną wartość sprzedaży brutto;

6) łączną wysokość podatku należnego;

7) typ formy płatności;

8) nazwę formy płatności.

Zgodnie z § 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 maja 2020 r. w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz. U. z 2020 r. poz. 965 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem:

§ 1. Kasy rejestrujące mające postać oprogramowania mogą być używane przez podatników w odniesieniu do następujących czynności:

1) usług przewozu osób samochodem osobowym, w tym taksówką, z wyjątkiem przewozu okazjonalnego, o którym mowa w art. 18 ust. 4b pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 2201, z późn. zm.);

2) usług wynajmu samochodów osobowych z kierowcą (PKWiU 49.32.12.0);

3) usług związanych z przeprowadzkami, świadczonych na rzecz gospodarstw domowych (PKWiU 49.42.11.0);

4) usług transportu drogowego pasażerskiego pojazdami napędzanymi siłą mięśni ludzkich lub ciągnionymi przez zwierzęta (PKWiU 49.39.35.0);

5) usług transportu drogowego pasażerskiego, rozkładowego, międzymiastowego, ogólnodostępnego (PKWiU 49.39.11.0);

6) usług transportu drogowego pasażerskiego, rozkładowego, miejskiego i podmiejskiego (PKWiU 49.31.21.0);

7) usług transportu kolejowego pasażerskiego, miejskiego i podmiejskiego (PKWiU 49.31.10.0);

8) usług transportu kolejowego pasażerskiego międzymiastowego (PKWiU 49.10);

9) usług transportu pasażerskiego, kolejkami linowymi naziemnymi, kolejkami linowymi i wyciągami narciarskimi (PKWiU 49.39.20.0);

10) usług transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego, promowego (PKWiU 50.10.11.0);

11) usług transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego wycieczkowcami (PKWiU 50.10.12.0);

12) usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego, promowego (PKWiU 50.30.11.0);

13) usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego wycieczkowcami (PKWiU 50.30.12.0);

14) usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego łodziami wycieczkowymi (PKWiU 50.30.13.0);

15) usług pozostałego transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego (PKWiU 50.30.19.0);

16) usług transportu lotniczego regularnego krajowego pasażerskiego (PKWiU 51.10.11.0);

17) usług transportu lotniczego nieregularnego krajowego pasażerskiego, z wyłączeniem w celach widokowych (PKWiU 51.10.12.0);

18) usług hotelarskich i podobnych usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU 55.10);

19) usług obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania (PKWiU 55.20);

20) usług świadczonych przez pola kempingowe (włączając pola dla pojazdów kempingowych) i pola namiotowe (PKWiU 55.30);

21) pozostałych usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU 55.90);

22) usług restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych (PKWiU 56.10);

23) usług przygotowywania i dostarczania żywności (katering) dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU 56.21);

24) pozostałych usług gastronomicznych (PKWiU 56.29);

25) usług przygotowywania i podawania napojów (PKWiU 56.30);

26) sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych;

27) usług mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej);

28) dostaw towarów i świadczenia usług przez ochotnicze straże pożarne w rozumieniu ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 194, 658 i 1560);

29) dostaw towarów i świadczenia usług przez koła gospodyń wiejskich w rozumieniu ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich (Dz. U. z 2023 r. poz. 1179).

§ 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 maja 2020 r. w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania stanowi, że:

Do dnia 30 czerwca 2020 r. kasy rejestrujące mające postać oprogramowania mogą być używane przez podatników w odniesieniu do następujących czynności:

1)usług transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego wycieczkowcami obejmującego transport, zakwaterowanie, wyżywienie i inne usługi (PKWiU 50.10.12.0);

2)usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego wycieczkowcami obejmującego transport, zakwaterowanie, wyżywienie i inne usługi (PKWiU 50.30.12.0);

3)usług przygotowywania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) (PKWiU 56.21).

Zaznaczyć należy, że w § 1 i § 2 rozporządzenia w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania, wymienione zostały określone czynności wykonywane przez podatników, w odniesieniu do których możliwe jest dokonywanie ich ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej mającej postać oprogramowania.

Skoro zatem ustawodawca w rozporządzeniu ściśle określił czynności, tj. wskazał konkretne usługi i dostawy określonych towarów, w odniesieniu do których podatnik ma możliwość używania kas rejestrujących mających postać oprogramowania, oznacza to, że ewidencja może dotyczyć wyłącznie tych wymienionych czynności.

W § 1 pkt 25 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania wskazano na możliwość używania kas rejestrujących mających postać oprogramowania w przypadku usług przygotowywania i podawania napojów (PKWiU 56.30).

W przypadku usług wymienionych w ww. § 1 pkt 25 rozporządzenia, inaczej niż w przypadku usług mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0) wskazanych w § 1 pkt 27 rozporządzenia, nie przewidziano wprost możliwości zastosowania kas rejestrujących mających postać oprogramowania w przypadku gdy będą one świadczone przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej). W przepisie tym nie zostały wymienione usługi, które są świadczone przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta w systemie bezobsługowym (tj. automatach, maszynach), w związku z tym nie można tego przepisu stosować rozszerzająco.

Zatem, czynność podawania przygotowanych napojów, głównie alkoholowych, przy użyciu maszyny, nie jest wymieniona wśród rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania.

Zatem, nie będą mogli Państwo prowadzić ewidencji usług podawania przygotowanych napojów, głównie alkoholowych, przy użyciu maszyny stosującej kasę rejestrującą o zastosowaniu specjalnym, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania.

Z treści § 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących wynika, że:

Podatnicy, ze względu na przeznaczenie do prowadzenia ewidencji danego rodzaju sprzedaży lub w dany sposób, używają następujących kas:

1) kasy ogólne przeznaczone do prowadzenia ewidencji w sposób niewymagający stosowania specjalnych funkcji i rozwiązań konstrukcyjnych;

2) kasy o zastosowaniu specjalnym - których konstrukcja i program pracy uwzględniają szczególne zastosowanie tych kas i spełniają szczególne wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas związane ze szczególnymi formami obrotu lub sprzedaży określonych towarów i usług lub potrzebą współpracy kasy z innymi urządzeniami niezbędnymi do stosowania w danym rodzaju działalności, obejmujące kasy:

a) przeznaczone do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami,

b) przeznaczone do prowadzenia ewidencji przy sprzedaży leków, z funkcją rozliczania recept refundowanych,

c) przeznaczone do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług w zakresie transportu pasażerskiego,

d) rozliczające więcej niż jedną transakcję równocześnie,

e) przeznaczone do prowadzenia ewidencji przy sprzedaży towarów i usług w wolnych obszarach celnych lub składach celnych,

f) umieszczane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu podatnicy prowadzący sprzedaż przy zastosowaniu automatów są bowiem zobowiązani stosować kasy o zastosowaniu specjalnym.

Stosownie do § 7 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

Podatnik może używać kasę, która łączy różne kategorie kas, o których mowa w ust. 1, o ile kasa spełnia wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla danej kategorii kas.

W myśl § 7 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących stanowi, że:

W przypadku szczególnego rodzaju sprzedaży lub szczególnego sposobu prowadzenia ewidencji, dla którego jest wymagane prowadzenie ewidencji przy użyciu kas o zastosowaniu specjalnym, podatnicy są obowiązani używać tych kas.

Na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (t. j. Dz. U. poz. 1759 ze zm.), zwane dalej „rozporządzeniem Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii”.

W myśl § 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii:

Kasa jest urządzeniem samodzielnym lub może stanowić część systemu kasowego.

Zgodnie § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii stanowi, że:

Kasy, ze względu na przeznaczenie do prowadzenia ewidencji danego rodzaju sprzedaży lub w dany sposób, dzieli się na następujące kategorie:

1) kasy ogólne kasy przeznaczone do prowadzenia ewidencji w sposób niewymagający stosowania specjalnych funkcji i rozwiązań konstrukcyjnych;

2) kasy o zastosowaniu specjalnym kasy, których konstrukcja i program pracy kasy uwzględniają szczególne zastosowanie tych kas i odpowiadają szczególnym wymaganiom technicznym określonym w rozporządzeniu, związanym ze szczególnymi formami prowadzenia ewidencji sprzedaży lub sprzedaży określonych towarów i usług lub potrzebą współpracy kasy z innymi urządzeniami niezbędnymi do stosowania w danym rodzaju działalności, obejmujące kasy:

a) przeznaczone do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami lub pojazdami samochodowymi innymi niż taksówki,

b) przeznaczone do prowadzenia ewidencji przy sprzedaży leków, z funkcją rozliczania recept refundowanych,

c) przeznaczone do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług w zakresie transportu pasażerskiego, zwane dalej „kasami biletowymi”,

d) rozliczające więcej niż jedną transakcję równocześnie,

e) przeznaczone do prowadzenia ewidencji przy sprzedaży towarów i usług w wolnych obszarach celnych lub składach celnych,

f) umieszczane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług.

Stosownie do § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii:

W kasie mogą być łączone różne kategorie kas, o których mowa w ust. 1, o ile kasa spełnia wymagania techniczne dla każdej z tych kategorii kas.

W myśl § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

W przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji przy użyciu kasy, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 lit. f, gdy kasa nie zawiera drukarki kasy, podatnik nie wystawia paragonu fiskalnego, paragonu fiskalnego anulowanego, faktury i faktury anulowanej w postaci papierowej oraz zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie zgodnie z przepisami o wymaganiach technicznych dla kas.

Natomiast § 52 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii wskazuje, że:

W przypadku gdy kasa, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. f, nie zawiera drukarki kasy, kasa nie wystawia paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej oraz pokazuje na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży następujące dane:

a) numer unikatowy,

b) numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,

c) datę sprzedaży,

d) numer kolejny paragonu,

e) łączną wartość sprzedaży brutto,

f) łączną wysokość podatku należnego,

g) typ formy płatności,

h) nazwę formy płatności.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku świadczenia przez Państwa usług podawania przez automat przygotowanych napojów, głównie alkoholowych będą Państwo zobowiązani do stosowania kasy rejestrującej o zastosowaniu specjalnym, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, przy czym będzie to kasa innego typu niż kasa mająca postać oprogramowania.

Reasumując, w przypadku świadczenia przez Państwa usług podawania przez automat przygotowanych napojów, głównie alkoholowych o PKWiU 56.30.10.0 nie będą Państwo zobowiązani prowadzić ewidencji tych usług, przy użyciu maszyny stosującej kasę rejestrującą o zastosowaniu specjalnym, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Natomiast będą Państwo zobowiązani do stosowania kasy rejestrującej o zastosowaniu specjalnym, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących. Ponadto, w Państwa przypadku, zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących oraz z § 52 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących, możliwe będzie również ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kasy umieszczanej w urządzeniu do automatycznej sprzedaży usług, która nie będzie wydawać paragonów w postaci papierowej, a zamiast tego będzie pokazywać na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży:

a)numer unikatowy,

b)numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,

c)datę sprzedaży,

d)numer kolejny paragonu,

e)łączną wartość sprzedaży brutto,

f)łączną wysokość podatku należnego,

g)typ formy płatności,

h)nazwę formy płatności.

Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno -skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy podkreślić, że nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym, na wniosek zainteresowanego, wydaję, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Państwa we wniosku, które stanowi element zdarzenia przyszłego i nie podlega weryfikacji w postępowaniu interpretacyjnym, co oznacza, że jeżeli w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej, zostanie ustalone odmiennie od przedstawionego we wniosku opisu sprawy – podana klasyfikacja okaże nieprawidłowa, niniejsza interpretacja nie wywrze skutków prawnych. Interpretacja nie wywoła skutków podatkowoprawnych w postaci ochrony, o której mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.

Ponadto, wskazany przez Państwa § 4 pkt 2 lit. f rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania uznano za oczywistą omyłkę, bowiem prawidłowy przepis to § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f ww. rozporządzenia. Powyższa omyłka nie przekreśla jednakże prawidłowości wykładni dokonanej przez Państwa.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).