Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży hulajnóg elektrycznych przy zastosowaniu kasy rejestrującej. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży hulajnóg elektrycznych przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży hulajnóg elektrycznych przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT począwszy od 2011 r.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Zgodnie z odpisem aktualnym KRS przeważającym przedmiotem działalności przedsiębiorcy jest PKD 46.43.Z. "Sprzedaż hurtowa elektrycznych artykułów użytku domowego". Ponadto Wnioskodawca wskazał również następujące kody PKD (jako przedmiot pozostałej działalności przedsiębiorcy):
1.47.42.Z. "Sprzedaż detaliczna sprzętu telekomunikacyjnego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach";
2.47.43.Z. "Sprzedaż detaliczna sprzętu audiowizualnego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach";
3.46.51 Z. "Sprzedaż hurtowa komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania";
4.47.54.Z. "Sprzedaż detaliczna elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach";
5.49.41 Z. "Transport drogowy towarów";
6.52.1 O B. "Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów";
7.52.21 Z. "Działalność usługowa wspomagająca transport lądowy";
8.47.41.Z. "Sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach";
9.46.52.Z. "Sprzedaż hurtowa sprzętu elektronicznego i telekomunikacyjnego oraz części do niego".
Jak można przeczytać na stronie internetowej Wnioskodawcy - jedną z głównych gałęzi jego działalności są pojazdy elektryczne takie jak hulajnogi czy rowery bowiem misją Wnioskodawcy jest dążenie do doskonałości w mikroelektromobilności.
W związku z powyższym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zajmuje się m.in. sprzedażą hulajnóg elektrycznych. Wnioskodawca posiada kasę fiskalną.
Hulajnogi elektryczne są sprzedawane przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - zwanych dalej: "Konsumentami" (B2C). Stąd też Wnioskodawca ewidencjonuje taką sprzedaż przy zastosowaniu kasy rejestrującej - stosownie do treści art. 111 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) - zwanej dalej: "uVAT".
Wnioskodawca sprzedaje hulajnogi Konsumentom poprzez Internet (tj. za pomocą sklepu internetowego). Hulajnogi są dostarczane nabywcom za pomocą poczty lub przesyłki kurierskiej. Wnioskodawca nie dostarcza ich samodzielnie, lecz korzysta z usług podmiotów zewnętrznych. Nabywcy nie mogą odebrać hulajnóg osobiście. Zapłata całej ceny za hulajnogę odbywa się za pomocą systemów płatności bezgotówkowych. Środki trafiają najpierw do tych platform a następnie są przekazywane na konto Wnioskodawcy. Wnioskodawca otrzymuje zestawienia dzięki którym może sprawdzić co jest zapłacone oraz jest w stanie zidentyfikować przelew do danej faktury. Posiadając takie zestawienia i wynikające z nich dane Wnioskodawca ma możliwość ustalenia jaki konkretnie towar i komu został sprzedany.
Przy wykorzystaniu prowadzonej ewidencji oraz dowodów dokumentujących zapłatę (m. in. wyciągi bankowe) Wnioskodawca jest w stanie jednoznacznie przypisać daną płatność do konkretnej dostawy oraz osoby nabywcy (Wnioskodawca będzie posiadał jego dane, w tym adres).
Z uwagi na powyższe okoliczności, w jakich dokonywana jest sprzedaż hulajnóg elektrycznych, Wnioskodawca zastanawia się, czy może zaniechać ewidencjonowania sprzedaży hulajnóg elektrycznych za pomocą kasy rejestrującej na mocy § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2605) - zwanego dalej: „r.s.z.o.p.e.s.p.z.k.r.” w zw. z poz. 36 załącznika do r.s.z.o.p.e.s.p.z.k.r.
Wspomniane hulajnogi elektryczne nie są objęte wyłączeniami od możliwości skorzystania ze zwolnienia, określonych w § 4 ust. 1 pkt 1 r.s.z.o.p.e.s.p.z.k.r.
Wnioskodawca nie świadczy usług.
W konsekwencji zadawane jest następujące pytanie.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do r.s.z.o.p.e.s.p.z.k.r., w stosunku do dostawy hulajnóg elektrycznych?
Państwa stanowisko w sprawie
Stosownie do art. 111 ust. 1 uVAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Jak wynika z art. 2 pkt 22 uVAT ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Z kolei pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 111 ust. 8 uVAT - Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia:
1)wielkość i proporcje sprzedaży zwolnionej od podatku w danej grupie podatników;
2)stosowane przez podatników zasady dokumentowania sprzedaży;
3)możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących;
4)konieczność zapewnienia realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1, przy uwzględnieniu korzyści wynikających z ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz faktu zwrotu podatnikom przez budżet państwa części wydatków na zakup tych kas;
5)konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego ewidencjonowania sprzedaży;
6)konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;
7)konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem sprzedaży przez podatników.
Na podstawie powyższego upoważnienia ustawowego zostało wydane r.s.z.o.p.e.s.p.z.k.r. Stosownie do § 2 ust. 1 tego rozporządzenia zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r„ czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W załączniku do r.s.z.o.p.e.s.p.z.k.r. wymieniono zaś, w pozycji 36, dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn., że dotyczy konkretnych czynności.
Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i świadczenia usług, które zostały wymienione w § 4 ww. rozporządzenia.
Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
1)dostawa towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych będzie miała miejsce w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi)
2)sprzedający otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
3)z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
4)przedmiotem świadczenia nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu (dotyczącego dostawy towarów) przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Ad. 1
Przesłanka dostawy w określony sposób - system wysyłkowy - jest w ocenie Wnioskodawcy spełniona. Jak wynika bowiem ze stanu faktycznego towary są dostarczane nabywcom za pomocą poczty lub przesyłki kurierskiej. Wnioskodawca nie dostarcza ich samodzielnie, lecz korzysta z usług podmiotów zewnętrznych. Nabywcy nie mogą odebrać hulajnóg osobiście. Jest to zatem w całości sprzedaż w systemie wysyłkowym w rozumieniu pozycji 36 załącznika do r.s.z.o.p.e.s.p.z.k.r.
Ad . 2
Przesłanka zapłaty w określony sposób - wyłącznie bezgotówkowe rozumiana jako zapłata za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem) - jest w ocenie Wnioskodawcy spełniona.
Jak wynika bowiem ze stanu faktycznego zapłata całej ceny za towar odbywa się za pomocą systemów płatności bezgotówkowych..... Środki trafiają bezgotówkowo najpierw do tych platform, a następnie są przekazywane na konto bankowe Wnioskodawcy. Od samego początku zapłata jest wykonywana w całości bezgotówkowo przy użyciu kont bankowych: kupującego który wpłaca środki na konta bankowe platform, oraz kont bankowych platform i Wnioskodawcy, na którego to konto bankowe na końcu trafiają środki.
Spełniona jest zatem dyspozycja przepisu pozycji 36 załącznika do r.s.z.o.p.e.s.p.z.k.r.
Ad . 3
Przesłanka posiadania odpowiedniej ewidencji jest w ocenie Wnioskodawcy spełniona. Jak wynika bowiem ze stanu faktycznego Wnioskodawca otrzymuje zestawienia, dzięki którym może sprawdzić co jest zapłacone oraz jest w stanie zidentyfikować przelew do danej faktury. Posiadając takie zestawienia i wynikające z nich dane Wnioskodawca ma możliwość ustalenia jaki konkretnie towar i komu został sprzedany.
Spełniona jest zatem dyspozycja przepisu pozycji 36 załącznika do r.s.z.o.p.e.s.p.z.k.r.
Reasumując z opisu stanu faktycznego wynika, że sprzedaż przez Wnioskodawcę towarów poprzez Internet spełnia cechy dostawy towarów, o której mowa w poz. 36 załącznika do r.s.z.o.p.e.s.p.z.k.r.
W ocenie Wnioskodawcy powyższe potwierdzają następujące interpretacje indywidualne Dyrektora KIS:
1.PISMO Z DNIA 20.05.2021 R. WYDANE PRZEZ DYREKTORA KIS, ZNAK: 0112-KDIL3.4012.43.2021.3.MS
"[...] jeżeli podatnik otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy podatnika, a z ewidencji i dowodów posiadanych przez podatnika dokumentujących te transakcje jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła - to w zakresie tych czynności do dnia 31 grudnia 2021 r. podatnik może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących co wiąże się z brakiem obowiązku wystawiania paragonów fiskalnych. Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem wniosku jest sprzedaż sprzętu AGD, który - jak wskazał Wnioskodawca - nie jest wymieniony w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Ponadto Wnioskodawca otrzymuje w całości zapłatę na rachunek bankowy, a z prowadzonej ewidencji i dowodów zapłaty jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. [...] Zatem, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej - na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia - dla przedmiotowej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych".
2.PISMO Z DNIA 28.08.2020 R., WYDANE PRZEZ DYREKTORA KIS, ZNAK: 0111-KDIB3-2.4012.443.2020.1.AZ
W piśmie tym uznano za prawidłowe w całości stanowisko Wnioskodawcy, że: "Spółka planuje korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej wyłącznie w zakresie sprzedaży towarów innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Płatność za zakupiony towar będzie mogła być realizowana według wyboru Klienta:
1.w formie przedpłaty - nabywca dokonuje zapłaty poprzez płatności online np. przelewem bankowym lub kartą kredytową, za pośrednictwem serwisów .... lub bezpośrednio na firmowy rachunek bankowy, lub
2.za pobraniem - nabywca dokonuje zapłaty w formie gotówkowej kurierowi w momencie doręczenia przesyłki pod wskazany przez nabywcę adres. Przy czym w przypadku wyboru formy "za pobraniem" pobrana przez kuriera przy odbiorze kwota jest wpłacana przez firmę kurierską na firmowy rachunek bankowy Spółki.
W obu przypadkach możliwe więc będzie ustalenie do jakiego konkretnie zamówienia oraz na czyją rzecz (dane nabywcy, w tym jego adres) odnosiła się dana wpłata otrzymana na rachunek firmowy. Nabywca zawsze będzie dokonywał zapłaty za towar wraz z kosztami przesyłki. Na fakturach będą wyszczególnione poszczególne towary (pozycja towaru) i pozycja przesyłki jaką klient wybrał. Towar będzie wysyłany do miejsca wskazanego przez klienta za pośrednictwem firm kurierskich lub poczty. Na całą sprzedaż wysyłkową byłyby wystawiane faktury i przesyłane klientom elektronicznie po zakupie, na podany przez klienta adres e-mail. [...] Uwzględniając powyższe, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Spółka stoi na stanowisku, iż będzie miała możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej w stosunku do sprzedaży wysyłkowej towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Podstawą zwolnienia będzie postanowienie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, gdyż zapłata za ww. towary będzie wpływać na rachunek bankowy podatnika, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie wynikało jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana".
3.PISMO Z DNIA 8.11.2019 R., WYDANE PRZEZ DYREKTORA KIS, 0114-KDIP1-3.4012.428.2019.2.JG
"Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Bowiem - jak wskazano we wniosku - dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym ((...) lub przesyłkami kurierskimi), towary sprzedawane w sklepie internetowym nie stanowią towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów. Płatność za zakupiony towar może zostać zrealizowana: za pobraniem -poprzez zapłatę gotówką kurierowi w momencie doręczenia przesyłki pod wskazany przez Klienta adres, następnie pobrana kwota jest wpłacana na firmowy rachunek bankowy przez firmę kurierską, a także w formie przedpłaty - poprzez płatności online np. przelewem bankowym lub kartą kredytową bezpośrednio na firmowy rachunek bankowy. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę za towar jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana, podane są dane nabywcy i jego adres. Reasumując, Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w oparciu o zapis § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, gdyż zapłata za te towary wpływa na rachunek bankowy podatnika, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. W sklepie stacjonarnym natomiast Wnioskodawca zobowiązany jest ewidencjonować sprzedaż przy zastosowaniu kasy fiskalnej".
Ad. 4
Zgodnie z treścią § 4. ust. 1 pkt 1 r.s.z.o.p.e.s.p.z.k.r. zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy:
a.gazu płynnego,
b.części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c.silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d.nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e.przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),
f.części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g.części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi: pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,
h.komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),
i.sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
j.wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą",
k.zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
l.wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,
m.wyrobów tytoniowych (CN 2401,2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
n.napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
o.perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.
Zdaniem Wnioskodawcy żaden z oferowanych przez niego towarów z pewnością nie jest towarem wymienionym w literach: a)-g) (włącznie) - Wnioskodawca nie sprzedaje bowiem szeroko rozumianych części motoryzacyjnych czy gazu płynnego. Podobnie z tego samego powodu z pewnością żaden z towarów Wnioskodawcy nie jest wymieniony w literach: j) oraz od l)-k) (włącznie).
W ocenie Wnioskodawcy sprzedaży hulajnóg elektrycznych nie można uznać za jakąkolwiek dostawę wymienioną w § 4 ust. 1 pkt 1 r.s.z.o.p.e.s.p.z.k.r. W szczególności nie będzie to dostawa wyrobów elektronicznych (§ 4 ust. 1 pkt 1 lit. h przedmiotowego rozporządzenia). W związku z tym w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę nie znajdzie zastosowania wyłączenie od możliwości skorzystania ze zwolnienia od obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.
Należy nadmienić, że w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z póżn. zm.) - zwanym dalej: "PKWiU" - w nazwach grupowań oraz w opisach do nich w ogóle nie odniesiono się do "hulajnogi elektrycznej". Również w Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) nie wspomniano nic o "hulajnogach elektrycznych".
Ustawy podatkowe, w tym uVAT, nie zawierają definicji ww. przedmiotu. Definicję taką można znaleźć w Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1047 z póżn. zm.) - zwanej dalej: "p.r.d.". Stosownie do art. 2 pkt 47b p.r.d. hulajnoga elektryczna to pojazd napędzany elektrycznie dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.
W ocenie Wnioskodawcy hulajnogi elektrycznej nie można uznać za wyrób elektroniczny. Według wspomnianych wyżej wyjaśnień do PKWiU Dział 26 "Komputery, wyroby elektroniczne i optyczne" obejmuje:
1)komputery, urządzenia peryferyjne do komputerów, sprzętu komunikacyjnego i podobnych urządzeń elektronicznych oraz elementy do nich,
2)elektroniczny sprzęt powszechnego użytku, sprzęt pomiarowy, testujący, nawigacyjny, kontrolny i radiacyjny oraz sprzęt elektromedyczny i elektroterapeutyczny, instrumenty i sprzęt optyczny,
3)elementy i podzespoły elektroniczne stosowane w urządzeniach transmisyjnych, włączając wewnętrzne/zewnętrzne modemy komputerowe,
4)magnetyczne i optyczne nośniki informacji,
5)kable do drukarek, monitorów, do USB (uniwersalnych magistrali szeregowych), złącza itp.
Z całą pewnością hulajnogi elektrycznej nie można zaklasyfikować do żadnych z przedmiotów wymienionych powyżej w pkt 1 oraz 3-5. W ocenie Wnioskodawcy hulajnoga elektryczna nie stanowi także elektronicznego sprzętu powszechnego użytku. Za elektroniczny sprzęt powszechnego użytku uważa się bowiem takie przedmioty, jak np. telewizor, odtwarzacz DVD. magnetowid, sprzęt stereofoniczny, telefon komórkowy, zasilacz, ładowarkę, itp. (zob. https:....)
Warto również wziąć pod uwagę fakt, że w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251. poz. 1885 z póżn. zm.) w ramach podklasy PKD 26.40.Z wymieniono produkcję elektronicznego sprzętu powszechnego użytku. Podklasa ta obejmuje produkcję elektronicznego sprzętu audio i wideo do użytku domowego, w pojazdach samochodowych, do systemów nagłaśniających i wzmocnienia instrumentów muzycznych.
Podklasa ta obejmuje:
1)produkcję magnetowidów i podobnego sprzętu nagrywającego,
2)produkcję odbiorników telewizyjnych,
3)produkcję monitorów i ekranów telewizyjnych,
4)produkcję urządzeń do nagrywania i kopiowania dźwięku,
5)produkcję aparatury stereofonicznej.
6)produkcję odbiorników radiowych,
7)produkcję aparatury nagłaśniającej.
8)produkcję kamer wideo użytku domowego,
9)produkcję szaf grających,
10)produkcję wzmacniaczy do instrumentów muzycznych i systemów nagłaśniających,
11)produkcję mikrofonów,
12)produkcję odtwarzaczy CD i DVD,
13)produkcję sprzętu do karaoke.
14)produkcję słuchawek (np. radiowych, stereofonicznych, komputerowych),
15)produkcję konsoli do gier video.
Jak widać nie wymieniono tu produkcji hulajnóg elektrycznych ani podobnego sprzętu. Nie można zatem uznać hulajnóg elektrycznych za elektroniczny sprzęt powszechnego użytku, a w konsekwencji za wyroby elektroniczne, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od ewidencji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej z uwagi na zastosowanie wyłączenia określonego w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. h r.s.z.o.p.e.s.p.z.k.r.
W konsekwencji Wnioskodawca uważa, że w opisanym stanie faktycznym może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do r.s.z.o.p.e.s.p.z.k.r. W jego sytuacji nie znajdzie bowiem zastosowanie wyłączenie od zwolnienia na podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 r.s.z.o.p.e.s.p.z.k.r., w szczególności na podstawie lit. h tego przepisu.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy powinno zostać uznane za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy,
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. (...).
W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. poz. 2605), zwanego dalej „rozporządzeniem”.
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
§ 2 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Pod poz. 36 załącznika do rozporządzenia została wymieniona:
Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Na mocy § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r.:
1) podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł;
2) podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2023 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia.
Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
-dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
-dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
-z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
-przedmiotem dostawy nie są towary, jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.
Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zajmuje się m.in. sprzedażą hulajnóg elektrycznych. Hulajnogi elektryczne są sprzedawane przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wnioskodawca sprzedaje hulajnogi Konsumentom poprzez Internet (tj. za pomocą sklepu internetowego). Hulajnogi są dostarczane nabywcom za pomocą poczty lub przesyłki kurierskiej. Wnioskodawca nie dostarcza ich samodzielnie, lecz korzysta z usług podmiotów zewnętrznych. Nabywcy nie mogą odebrać hulajnóg osobiście. Zapłata całej ceny za hulajnogę odbywa się za pomocą systemów płatności bezgotówkowych. Środki trafiają najpierw do tych platform a następnie są przekazywane na konto Wnioskodawcy. Wnioskodawca otrzymuje zestawienia dzięki którym może sprawdzić co jest zapłacone oraz jest w stanie zidentyfikować przelew do danej faktury. Posiadając takie zestawienia i wynikające z nich dane Wnioskodawca ma możliwość ustalenia jaki konkretnie towar i komu został sprzedany. Przy wykorzystaniu prowadzonej ewidencji oraz dowodów dokumentujących zapłatę (m.in. wyciągi bankowe) Wnioskodawca jest w stanie jednoznacznie przypisać daną płatność do konkretnej dostawy oraz osoby nabywcy (Wnioskodawca będzie posiadał jego dane, w tym adres). Hulajnogi elektryczne nie są objęte wyłączeniami od możliwości skorzystania ze zwolnienia, określonymi w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wnioskodawca nie świadczy usług.
Odnosząc się zatem do sprzedaży hulajnóg elektrycznych będącej przedmiotem Państwa wątpliwości wskazać należy, że zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające – na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika do niego – zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów. Z wniosku wynika, że prowadzą Państwo sprzedaż w systemie wysyłkowym, zapłata za towar następuje za pomocą operatorów płatności oraz z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnej czynności dotyczyła i kto dokonał płatności. Ponadto przedmiotem sprzedaży nie są towary o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Przy czym, w myśl aktualnie obowiązujących przepisów zwolnienie na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia obowiązuje do 31 grudnia 2024r.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).