Zwolnienia od podatku dla opłat pobieranych za uczestnictwo w zajęciach sportowych i wydarzeniach sportowych. - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.534.2024.3.SKJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.534.2024.3.SKJ

Temat interpretacji

Zwolnienia od podatku dla opłat pobieranych za uczestnictwo w zajęciach sportowych i wydarzeniach sportowych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w zakresie zajęć sportowych/treningów oraz zawodów sportowych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 października 2024 r. (data wpływu 16 października 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Są Państwo spółdzielnią socjalną - organizacją pozarządową na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych. Spółdzielnia Socjalna prowadzi pierwszą i jedyną Szkołę (…) w (…), która mieści się w (…)

Posiada wpis do rejestru klubów sportowych zrzeszonych w Polskim Związku (…). Zajmuje się upowszechnianiem kultury fizycznej i edukacją sportową. Działalność gospodarczą prowadzi w oparciu o główny kod PKD 85.51.Z. i posiada zwolnienie z VAT ze względu na nieprzekroczenie limitu wartości sprzedaży w ubiegłym roku podatkowym.

Spółdzielnia socjalna prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, na rzecz ogółu społeczności; działalność ta jest wyłączną statutową działalnością Spółdzielni. Terenem działalności Spółdzielni socjalnej jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Spółdzielnia socjalna nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dodatkowo jest zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Celem Spółdzielni socjalnej jest m.in: prowadzenie działalności społecznej, sportowo -turystycznej, kulturalno - oświatowej na rzecz swoich członków, pracowników oraz społeczności lokalnej, a także działalności społecznie użytecznej w sferze działań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Statutowa działalność Spółdzielni w części obejmującej działalność w zakresie społecznej i zawodowej reintegracji oraz działalność, o której mowa w art. 2 ust. 3 ustawy o spółdzielniach socjalnych nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i może być prowadzona jako statutowa działalność odpłatna lub nieodpłatna.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalność odpłatna i nieodpłatna Spółdzielni może być prowadzona w szczególności w następujących zakresach zadań publicznych: działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym; działalności charytatywnej; podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej; ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej; działalności na rzecz osób niepełnosprawnych; działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym; działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych; nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania; działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży; wspierania i upowszechniania kultury fizycznej; przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym; rewitalizacji.

W ramach realizowanej przez Spółdzielnię socjalną działalności zarobkowej, prowadzone są zajęcia sportowe, w tym: prowadzenie Szkoły (…), czyli organizowanie zajęć sportowych dotyczących szeroko pojętego (…) w skład którego wchodzą: (…), (…), (…) i (…).

Działalność upowszechnia różne formy aktywności fizycznej między innymi: dbanie o kondycję fizyczną dzieci, młodzieży, dorosłych, a nawet seniorów, wspiera program edukacji szkolnej oraz stawia na rekreację ruchową, a także na współzawodnictwo sportowe na najwyższym poziomie.

Organizacja i prowadzenie ogólnopolskich i międzynarodowych zawodów sportowych i turniejów. W swojej ofercie Spółdzielnia posiada zajęcia sportowe grupowe i indywidualne dla różnych grup wiekowych:

  • poziom podstawowy tzw. „ABC” - nauka jazdy od podstaw na (…); gdzie adepci zdobywają gruntowne podstawy do bezpiecznego wejścia w tą aktywność/sport,
  • poziom doskonalenia jazdy - treningi dla osób, które posiadają podstawowe umiejętności jazdy i planują rozwijać dalej swoje umiejętności oraz technikę jazdy na (…),
  • poziom średnio zaawansowany - treningi, które pozwalają uczestnikom wybrać specjalizację jazdy tj. (…),
  • poziom zaawansowany - grupa PRO - zajęcia nastawione na maksymalny rozwój uczestnika zajęć, trening pod kątem uzyskania jak najlepszych wyników, profesjonalne przygotowanie do startów w zawodach w wybranej specjalizacji.

Większość odbiorców Spółdzielni socjalnej są to osoby, które jeżdżą na (…) to zajęcia, które na ten moment świadczone są sporadycznie.

Specjalizacją jest (…), a wiodącą dyscypliną jest (…), tj. jazda/wyścig po torze z przeszkodami, wzniesieniami i zakrętami, gdzie Państwa uczniowie reprezentują Waszą szkołę na arenie krajowej zdobywając najlepsze miejsca na podium.

Spółdzielnia socjalna na mapie kraju (...). Wielokrotnie brali Państwo udział w ogólnokrajowych zawodach (...)

Od (…) r. dyscyplina (…) jest oficjalnie pod Polskim Związkiem (…). Starty w zawodach stały się rozgrywkami, które dają możliwość uzyskania tytułu Mistrza Polski, co wiąże się ze wszystkimi gratyfikacjami związanymi z takim tytułem.

Państwa zawodnicy zostali powołani do Kadry Narodowej i mogą reprezentować kraj na arenie międzynarodowej. Z dumą reprezentują Państwa miasto, Państwa klub i ogólnopolską ligę, tym samym mają możliwość wystartowania w Mistrzostwach Świata, które organizowane są przez federację (…) (w 2024 roku MŚ odbywają się w (…) w połowie września).

Ponadto Spółdzielnia socjalna w ramach uruchomionej Szkoły (…) organizuje: wydarzenia i imprezy sportowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych (tj. (…), eventy/inicjatywy na rzecz społeczności lokalnej (…), (…), półkolonie, gry miejskie serwując osobom, które nie wyjechały na wakacje możliwość atrakcyjnie spędzenia czasu, wyjazdy/obozy/kolonie/dla dzieci i dorosłych.

Spółdzielnia prowadzi również projekt miejski „(…)” - jest to kompleks sportowy z różnymi strefami do wszelkiej aktywności fizycznej. Projekt jest realizowany ze środków Budżetu Obywatelskiego i ma na celu upowszechnianie sportu poprzez budowanie darmowych profesjonalnych stref sportowych.

Na chwilę obecną mają Państwo stworzony: (…).

Natomiast w tym roku złożono i zaakceptowano kolejne projekty, tym razem wnioskowali Państwo o dwie nowe strefy: (…) oraz (…) - kolejne ogólnodostępne miejsca, gdzie mieszkańcy miasta (i nie tylko) będą mogli korzystać, doskonalić swoje umiejętności na poziomie rekreacyjnym oraz wyczynowym przez cały rok.

Działania Spółdzielni nie są skierowane na osiągniecie zysków a członkowie spółdzielni nie są nastawieni na maksymalizację zysków i wypłatę dywidend. Ponadto, Spółdzielnia od początku działalności, tj. od 2020 r. cały wypracowany zysk, o ile wystąpił w danym okresie sprawozdawczym, przeznaczyła na finansowanie działalności bieżącej (tj. czynsz, media, wynagrodzenia, ZUS) oraz na działalność w zakresie rozwoju i upowszechnienia sportu, w tym na rozwój sekcji sportowej.

Spółdzielnia Socjalna współpracuje z JST, podmiotami biznesowymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie organizacji inicjatyw prospołecznych, zajęć sportowych, szkoleń/warsztatów. Upowszechnia również alternatywną formę przemieszczania się w przestrzeniach miejskich i pozamiejskich pozostając w zgodzie ze środowiskiem naturalnym. W ramach działalności Spółdzielni socjalnej doskonali się technikę wykonywanych ćwiczeń i przedstawia różne metody treningowe mające na celu poprawę wyników. Zajęcia skupiają się na przygotowaniu motorycznym zawodników/dzieci/dorosłych. Uprawianie sportu, oprócz pozytywnego wpływu na sylwetkę i kondycję fizyczną ma również działanie terapeutyczne. Pomaga w samoakceptacji i podwyższaniu pewności siebie. Podczas zajęć uczestnikom przekazywane są także podstawowe informacje na temat otoczenia sportowego, zasad i przepisów bezpieczeństwa, higieny czy diety.

Spółdzielnia socjalna realizuje swoje cele głównie poprzez organizowanie zajęć sportowych i organizację zawodów sportowych.

Za udział w zajęciach i zawodach sportowych, Spółdzielnia Socjalna pobiera od uczestników zajęć wynagrodzenie. W ramach zajęć sportowych zawodnicy rywalizują ze sobą w przedmiotowej dyscyplinie sportowej.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

1. Czy usługi w zakresie zajęć sportowych/treningów oraz zawodów sportowych są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym?

Tak, usługi w zakresie zajęć sportowych/treningów oraz zawodów sportowych są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

2. Czy usługi w zakresie zajęć sportowych/treningów oraz zawodów sportowych są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim?

Tak.

3. Czy usługi w zakresie zajęć sportowych/treningów oraz zawodów sportowych mają charakter czystego wypoczynku i rozrywki, tj. czy służą wyłącznie rekreacji?

Nie.

4. Czy wynagrodzenie pobierane za uczestnictwo w zajęciach sportowych/treningach oraz zawodach sportowych jest bezpośrednio powiązane z aktywnym uprawianiem sportu?

Tak.

5. Czy usługi, o których mowa we wniosku są związane z usługami związanymi z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługami odpłatnego zakwaterowania związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością?

Nie.

6. Czy wynagrodzenie wnoszone za uczestnictwo w zajęciach sportowych/treningach oraz zawodach sportowych nie stanowi opłaty za usługi wstępu na imprezy sportowe?

Wynagrodzenie wnoszone za uczestnictwo w zajęciach sportowych/treningach oraz zawodach sportowych nie stanowi opłaty za usługi wstępu na imprezy sportowe.

Pytanie

1. Czy wynagrodzenie pobierane za uczestnictwo w zajęciach sportowych/treningach prowadzonych przez Spółdzielnię socjalną podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług?

2. Czy wynagrodzenie pobierane za uczestnictwo w zawodach sportowych prowadzonych przez Spółdzielnię socjalną podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

STANOWISKO PYTANIE 1:

Na podstawie wcześniej wydanych interpretacji i rozeznania własnego, Spółdzielnia socjalna stoi na stanowisku, że prowadzone przez nią zajęcia sportowe powinny być zwolnione z VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy: Zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Według prawa: podmiotami uprawnionymi do skorzystania ze zwolnienia są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, a także inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku.

Przy czym świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.

Jednocześnie usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Spółdzielnia socjalna nie będzie korzystała ze zwolnienia w zakresie: wyłączonych usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo - promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością (o ile takie się pojawią).

Ponadto spółdzielnia socjalna spełnia warunki: zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o sporcie: Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną. Zatem: usługi w formie zajęć sportowych mają ścisły związek z uprawianiem sportu i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport i - jak wskazano powyżej - świadcząc wyżej wymienione usługi Spółdzielnia socjalna nie jest nastawiona na osiąganie zysków, a ewentualne nadwyżki finansowe będą przeznaczane na realizację celów statutowych.

Powtórzenie stanowiska: wobec spełnienia przesłanek podmiotowych, jak też przedmiotowych wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, do organizowanych zajęć sportowych objętych zakresem wniosku ma zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane w wyżej wymienionym przepisie.

W związku z tym, wynagrodzenie pobierane za uczestnictwo w wyżej wymienionych zajęciach sportowych prowadzonych przez Spółdzielnię socjalną podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

STANOWISKO PYTANIE 2:

Na podstawie wcześniej wydanych interpretacji i rozeznania własnego Spółdzielnia socjalna stoi na stanowisku, że wynagrodzenie pobierane za uczestnictwo w zawodach sportowych prowadzonych przez Spółdzielnię socjalną podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl: art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ww. ustawy o sporcie: Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną. Z analizy powołanych wyżej przepisów prawa wynika, że podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT, powinien spełnić przesłanki zarówno o charakterze przedmiotowym, jak i podmiotowym. Przy czym, przesłanka o charakterze podmiotowym jest spełniona wówczas, gdy świadczącym usługę jest podmiot spełniający określone warunki - musi to być klub sportowy, związek sportowy lub związek stowarzyszeń i innych osób prawnych, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Podkreślenia wymaga, że zgodnie z brzmieniem ustawy, zwolnieniu podlegają usługi „ściśle” związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym.

Przepisy ustawy nie zawierają definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Spółdzielnia socjalna nie będzie korzystała ze zwolnienia w zakresie: wyłączonych usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo - promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością (o ile takie się pojawią).

W Państwa opinii świadczone usługi organizacji wydarzeń sportowych, w ramach których pobierane jest wynagrodzenie od uczestników, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Definicja świadczenia usług, stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

– z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przy czym, z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Ponadto, zwolnienie powyższe ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga – są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Co istotne, zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy stanowi wynik implementacji do polskiego porządku prawnego art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą, w świetle którego:

państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Przepisy ustawy nie zawierają jednak definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.

W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się TSUE w wyroku z 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).

Natomiast w wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12 Město Žamberk przeciwko Finanční ředitelství v Hradci Králové, obecnie Odvolací finanční ředitelství, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu”. Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.

Ponadto, wskazać należy, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do niej nie zawierają definicji klubu sportowego oraz definicji sportu. W celu ustalenia prawidłowego rozumienia tych pojęć należy odnieść się do regulacji zawartych w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2048), zwanej dalej ustawą o sporcie.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie:

sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie:

działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.

Klub sportowy działa jako osoba prawna.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo spółdzielnią socjalną, która prowadzi pierwszą i jedyną Szkołę (…) w (…). Zajmują się Państwo upowszechnianiem kultury fizycznej i edukacją sportową. Posiadają Państwo wpis do rejestru klubów sportowych zrzeszonych w Polskim Związku (…). W ramach realizowanej przez Spółdzielnię socjalną działalności zarobkowej, prowadzone są zajęcia sportowe, w tym: prowadzenie Szkoły (…), czyli organizowanie zajęć sportowych dotyczących szeroko pojętego (…) w skład, którego wchodzą: (…). Działalność upowszechnia różne formy aktywności fizycznej między innymi: dbanie o kondycję fizyczną dzieci, młodzieży, dorosłych, a nawet seniorów, wspiera program edukacji szkolnej oraz stawia na rekreację ruchową a także na współzawodnictwo sportowe na najwyższym poziomie. W swojej ofercie posiadają Państwo zajęcia sportowe grupowe i indywidualne dla różnych grup wiekowych. Ponadto w ramach uruchomionej Szkoły (…) organizują Państwo: wydarzenia i imprezy sportowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych, (tj. (…)) eventy/inicjatywy na rzecz społeczności lokalnej (…), zawody sportowe (…), półkolonie, gry miejskie serwując osobom, które nie wyjechały na wakacje możliwość atrakcyjnie spędzenia czasu, wyjazdy/obozy/kolonie/dla dzieci i dorosłych. Podczas zajęć uczestnikom przekazywane są także podstawowe informacje na temat otoczenia sportowego, zasad i przepisów bezpieczeństwa, higieny czy diety. W ramach działalności Spółdzielni socjalnej, doskonali się technikę wykonywanych ćwiczeń i przedstawia różne metody treningowe mające na celu poprawę wyników. Zajęcia skupiają się na przygotowaniu motorycznym zawodników/dzieci/dorosłych. Uprawianie sportu, oprócz pozytywnego wpływu na sylwetkę i kondycję fizyczną ma również działanie terapeutyczne. Pomaga w samoakceptacji i podwyższaniu pewności siebie. Podczas zajęć uczestnikom przekazywane są także podstawowe informacje na temat otoczenia sportowego, zasad i przepisów bezpieczeństwa, higieny czy diety. Realizują Państwo swoje cele głównie poprzez organizowanie zajęć sportowych i organizację zawodów sportowych.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wynagrodzenie pobierane za uczestnictwo w zajęciach sportowych/treningach oraz zawodach sportowych prowadzonych przez Spółdzielnię korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

W odniesieniu do Państwa wątpliwości, dokonując wykładni art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w związku z art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy stwierdzić należy, że w celu skorzystania ze zwolnienia podatnik powinien spełniać przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.

Podmiotami korzystającymi ze zwolnienia od podatku są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, a także inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku. Przy czym, świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Jednocześnie usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Jak wynika z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, które świadczone są przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ustawy, jednakże obwarowane jest to spełnieniem warunków przewidzianych ustawowo. W konsekwencji, zgodnie z przepisami – zarówno przesłanki od strony podmiotowej, jak i przedmiotowej muszą zostać wypełnione, aby dane usługi korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Polskie ustawodawstwo w powyższym zakresie należy jednakże rozpatrywać szczególnie w świetle rozwiązań unijnych i tym samym konieczne jest odniesienie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy, z czego wynika, że zwolnieniem oprócz podmiotów wskazanych w polskiej ustawie objęte mogą być również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku.

W rozpatrywanej sprawie, jak wynika z wniosku, są Państwo spółdzielnią socjalną - organizacją pozarządową na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 r. o  spółdzielniach socjalnych. Prowadzą Państwo pierwszą i jedyną Szkołę (…) w (…). Posiadają Państwo wpis do rejestru klubów sportowych zrzeszonych w Polskim Związku (…). Zatem są Państwo jednym z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Ponadto, Państwa działania nie są skierowane na osiągniecie zysków, a członkowie spółdzielni nie są nastawieni na maksymalizację zysków i wypłatę dywidend. Od początku działalności cały wypracowany zysk, o ile wystąpił w danym okresie sprawozdawczym, przeznaczyli Państwo na finansowanie działalności bieżącej (tj. czynsz, media, wynagrodzenia, ZUS) oraz na działalność w zakresie rozwoju i upowszechnienia sportu, w tym na rozwój sekcji sportowej.

Zatem należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku jest spełniona przesłanka podmiotowa warunkująca zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Jednocześnie z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że spełniają Państwo także przesłankę o charakterze przedmiotowym. Jak wynika z okoliczności sprawy, będące przedmiotem zapytania usługi stanowią usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Usługi w zakresie zajęć sportowych/treningów oraz zawodów sportowych są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Ponadto, usługi te są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.

Ponadto, wskazali Państwo, że wynagrodzenie pobierane za uczestnictwo w zajęciach sportowych/treningach oraz zawodach sportowych jest bezpośrednio powiązane z aktywnym uprawianiem sportu. Usługi w zakresie zajęć sportowych/treningów oraz zawodów sportowych nie mają charakteru czystego wypoczynku i rozrywki, tj. nie służą wyłącznie rekreacji.

Jednocześnie, co istotne, nie świadczą Państwo usługi związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługami odpłatnego zakwaterowania związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Wynagrodzenie wnoszone za uczestnictwo w zajęciach sportowych/treningach oraz zawodach sportowych nie stanowi opłaty za usługi wstępu na imprezy sportowe.

W konsekwencji należy uznać, że wobec spełnienia przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przesłanki o charakterze przedmiotowym, warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku, do świadczonych przez Państwa usług w zakresie zajęć sportowych/treningów oraz zawodów sportowych znajduje zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytana nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii zwolnienia od podatku organizowanych wyjazdów, obozów, kolonii dla dzieci i dorosłych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).