Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.635.2024.1.AAR
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(...)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 16 października 2024 r. (wpływ 16 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne, zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1561 ze zm.).
Gmina (...) jest partnerem w projekcie „(...)”, inicjatywy województw Polski (...), które wspólnie pod przewodnictwem województwa (…) przygotowują wniosek o dofinansowanie w ramach programu Fundusze Europejskie dla (...).5.1.
Zrównoważona turystyka „(...)” to koncepcja budowy ponadregionalnego produktu turystycznego, którego rdzeniem będzie rzeka (...) wraz z wybranymi dopływami, wzdłuż której planuje się poprowadzenie szlaku rowerowego, z jednoczesnym uwzględnieniem rozwiązań i infrastruktury dla turystyki kajakowej oraz kamperowej.
Dla Makroregionu Polski (…)„(...)” to okazja i szansa do rozwoju turystyki w obszarach szczególnie atrakcyjnych przyrodniczo i kulturowo, jako przeciwwaga dla obecnie dominujących punktowo większych miast i aglomeracji wzdłuż (…) i jej dopływów.
Poprawne funkcjonowanie projektowanego szlaku przyczyni się do gospodarczego rozwoju także mniejszych miejscowości zlokalizowanych nad (…) lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie, które na ten moment nie stanowią wystarczająco atrakcyjnej alternatywy dla potencjalnych turystów i odwiedzających jednodniowych.
Powiązanie ze sobą szlaku rowerowego z infrastrukturą kajakową i kamperową otwiera możliwość tworzenia pakietów turystycznych dla turystów i odwiedzających jednodniowych chcących łączyć różne formy aktywnego wypoczynku.
Stąd w Gminie (...) zakłada się wyposażenie „(...)” w (...). W zamyśle tego typu infrastruktura przyczyni się do rozwoju lokalnej działalności turystycznej. Projekt może przyczynić się do utworzenia nowych miejsc noclegowych, gastronomii, firm oferujących wycieczki rowerowe, ale także wypożyczalni sprzętu czy serwisów i usług naprawczych - by wymienić tylko te najbardziej oczywiste możliwości. Dla lokalnych samorządów i innych interesariuszy zaangażowanych w lokalny rozwój turystyki stworzy okazję do projektowania i budowy lokalnych szlaków i innych produktów turystycznych łączących się z (...).
Na terenie Województwa (…) projekt będzie realizowany we współpracy z samorządami lokalnymi na szczeblu gmin i powiatów terenów (…). W związku z tym, zostały podpisane stosowne Umowy Partnerskie pomiędzy Województwem (…) a gminami (…), a także powiatami (…). Ustalono podział obowiązków i zadań pomiędzy poszczególne podmioty uczestniczące w porozumieniu. Samorząd województwa zajmie się budową komponentu rowerowego projektu, czyli trasa rowerowa wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Partnerzy lokalni projektu, czyli gminy i powiaty, będą partycypowały w kosztach w kwocie 15% wartości inwestycji za komponenty kajakowy i kamperowy, czyli Gmina (...) nie ponosi kosztów własnych.
Projekt „(...)” w swoim założeniu będzie polegał na stworzeniu nowego, spójnego produktu turystycznego, który we wszystkich swoich komponentach ma być ogólnodostępny, bezpłatny i całoroczny. Będzie dostosowany do specyficznych potrzeb osób aktywnych, dzieci, rodzin oraz osób starszych i z niepełnosprawnościami. Podmioty uczestniczące w inwestycji nie mogą generować przychodów z nowo stworzonej infrastruktury.
Podmioty zaangażowane w realizację projektu to jednostki samorządu terytorialnego. To one będą utrzymywać wytworzoną infrastrukturę, zarówno w okresie projektowym, jak i w okresie tzw. trwałość projektu. Infrastruktura wytworzona nie będzie przeznaczona do działalności gospodarczej (zarobkowej) i komercyjnej dla podmiotów zaangażowanych w realizację projektu.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
W związku z uczestnictwem Miasta (...) w planowanym projekcie „(...)”, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT, od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji. Gmina (...) nie będzie ponosić żadnych kosztów inwestycji, w tym wkładu własnego, czyli żadne faktury z tytułu realizacji projektu nie zostaną wystawione na Gminę. Oznacza to, że nie będzie mogła odliczyć podatku naliczonego z faktur VAT zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka, w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje, ponieważ Gmina (...) nie planuje rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej w związku z tą inwestycją. Efekt końcowy projektu w ramach inwestycji „(...)”, w postaci (...), będzie ogólnodostępny, udostępniany nieodpłatnie, czyli wykorzystywany do niepodatkowych czynności. Po zakończeniu inwestycji powyższy obiekt nie będzie wykorzystywany do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, konsekwentnie nie będą generowane z tego tytułu dochody.
Pytanie
Czy Gminie (...) będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji w ramach projektu „(...)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Według Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji w ramach projektu „(...)”.
Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z jego funkcjonowaniem. Oznacza to, że nie będzie mogła odliczyć podatku naliczonego z faktur VAT dotyczących inwestycji zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie zostaje spełniona podstawowa przesłanka, w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, a mianowicie związek dokonywanego nabycia towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje, ponieważ Gmina (...) nie planuje rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej w związku z tą inwestycją. Stworzenie w ramach inwestycji „(...)” miejsca obsługi rowerów będzie miejscem ogólnodostępnym, za które nie będą pobierane żadne opłaty, konsekwentnie nie będą generowane z tego tytułu dochody.
Po zakończeniu inwestycji powyższy obiekt nie będzie wykorzystywany do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r. Nr 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Na podstawie art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Jak wynika z opisu sprawy, są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Są Państwo partnerem w projekcie „(...)”, inicjatywy województw Polski (...), które wspólnie pod przewodnictwem województwa (…) przygotowują wniosek o dofinansowanie w ramach programu Fundusze Europejskie dla (...).5.1.
Zrównoważona turystyka „(...)” to koncepcja budowy ponadregionalnego produktu turystycznego, którego rdzeniem będzie rzeka (...) wraz z wybranymi dopływami, wzdłuż której planuje się poprowadzenie szlaku rowerowego, z jednoczesnym uwzględnieniem rozwiązań i infrastruktury dla turystyki kajakowej oraz kamperowej.
W Gminie (...) zakłada się wyposażenie „(...)” w (...). W zamyśle tego typu infrastruktura przyczyni się do rozwoju lokalnej działalności turystycznej. Projekt może przyczynić się do utworzenia nowych miejsc noclegowych, gastronomii, firm oferujących wycieczki rowerowe, ale także wypożyczalni sprzętu czy serwisów i usług naprawczych. Dla lokalnych samorządów i innych interesariuszy zaangażowanych w lokalny rozwój turystyki stworzy okazję do projektowania i budowy lokalnych szlaków i innych produktów turystycznych łączących się z (...).
Nie będą Państwo ponosić żadnych kosztów inwestycji, w tym wkładu własnego, czyli żadne faktury z tytułu realizacji projektu nie zostaną wystawione na Państwa. Nie planują Państwo rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej w związku z tą inwestycją. Efekt końcowy projektu w ramach inwestycji „(...)”, w postaci (...), będzie ogólnodostępny, udostępniany nieodpłatnie, czyli wykorzystywany do niepodatkowych czynności. Po zakończeniu inwestycji powyższy obiekt nie będzie wykorzystywany do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, nie będą generowane z tego tytułu dochody.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji w ramach projektu pn.: „(...)”.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie należy przede wszystkim zwrócić uwagę na fakt, że - jak Państwo wskazali - nie będą Państwo ponosić żadnych kosztów inwestycji, w tym wkładu własnego, faktury z tytułu realizacji projektu nie zostaną wystawione na Państwa. Nie planują też Państwo rozpoczęcia żadnej działalności gospodarczej w związku z tą inwestycją, efekt końcowy projektu w ramach inwestycji „(...)”, w postaci (...), będzie ogólnodostępny, udostępniany nieodpłatnie, czyli wykorzystywany do niepodatkowych czynności.
Tym samym, z uwagi na niespełnienie warunków określonych w ww. art. 86 ust. 1 ustawy, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. „(…)”.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy tylko Państwa jako wnioskodawcy, który wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji prawa podatkowego w swojej indywidualnej sprawie, i nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów realizujących Projekt.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).