Prawo do odliczenia podatku VAT od nakładów poniesionych na utworzenie i wyposażenie klubu dziecięcego (art. 43 ust. 1 pkt 24 lit.b) - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.670.2024.2.NW
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT od nakładów poniesionych na utworzenie i wyposażenie klubu dziecięcego (art. 43 ust. 1 pkt 24 lit.b)
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 9 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od nakładów poniesionych na utworzenie i wyposażenie klubu dziecięcego.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 28 października 2024 r. (wpływ 28 października 2024 r., 30 października 2024 r., 31 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan firmę (…) i jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT, i do tej pory świadczył Pan tylko usługi opodatkowane podatkiem VAT. Poszerzył Pan działalność o opiekę dzienną nad dziećmi. Otrzymał Pan dofinansowanie na utworzenie, wyposażenie i prowadzenie klubu dziecięcego do lat 3 w ramach programu „MALUCH+” 2022-2029, finansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Dofinansowanie otrzymał Pan w kwocie netto. Pierwsza transza dofinansowania wpłynęła w miesiącu sierpień 2024 r. i od tego miesiąca są dokonywane zakupy dokumentowane fakturami VAT, na których widnieje nazwa i NIP Pana firmy.
Wyżej wymieniona inwestycja jest prowadzona w budynku, który jest środkiem trwałym Pana firmy. W ramach tego projektu ponosi Pan wydatki na remont i dostosowanie budynku dla potrzeb klubu dziecięcego. Będzie Pan nadal prowadził działalność opodatkowaną podatkiem VAT (…) oraz po zakończeniu inwestycji w roku 2025 będzie Pan świadczył również usługi opieki nad dziećmi do lat 3, które będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy o VAT.
Pana zdaniem przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację powyższej inwestycji, ponieważ we wniosku o otrzymanie dofinansowania zaznaczył Pan, że ma Pan prawną możliwość odliczenia podatku VAT z uwagi na posiadanie statusu podatnika VAT czynnego i tym samym otrzymał Pan dofinansowanie na ten cel w kwocie netto.
Uzupełnił Pan opis sprawy poprzez wskazanie, że nabyte w ramach utworzenia i wyposażenia klubu dziecięcego towary i usługi będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania, tj. opieki dziennej nad dziećmi do lat 3.
Pytanie
Czy przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od nakładów poniesionych na utworzenie i wyposażenie klubu dziecięcego?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację powyższej inwestycji, ponieważ we wniosku o otrzymanie dofinansowania zaznaczył Pan, że ma Pan prawną możliwość odliczenia podatku VAT z uwagi na posiadanie statusu podatnika VAT czynnego i tym samym otrzymał Pan dofinansowanie na ten cel w kwocie netto.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Kwestię odliczenia podatku reguluje przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, zgodnie z którym:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Według art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak wynika z opisu sprawy, prowadzi Pan (…) i jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT, i do tej pory świadczył Pan tylko usługi opodatkowane podatkiem VAT. Poszerzył Pan działalność o opiekę dzienną nad dziećmi. Otrzymał Pan dofinansowanie na utworzenie, wyposażenie i prowadzenie klubu dziecięcego do lat 3 w ramach programu „MALUCH+” 2022-2029, finansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Dofinansowanie otrzymał Pan w kwocie netto. Pierwsza transza dofinansowania wpłynęła w miesiącu sierpień 2024 r. i od tego miesiąca są dokonywane zakupy dokumentowane fakturami VAT, na których widnieje nazwa i NIP Pana firmy. Wyżej wymieniona inwestycja jest prowadzona w budynku, który jest środkiem trwałym Pana firmy. W ramach tego projektu ponosi Pan wydatki na remont i dostosowanie budynku dla potrzeb klubu dziecięcego. Będzie Pan nadal prowadził działalność opodatkowaną podatkiem VAT (…) oraz po zakończeniu inwestycji w roku 2025 będzie Pan świadczył również usługi opieki nad dziećmi do lat 3, które będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy o VAT.
Ponadto wskazał Pan, że nabyte w ramach utworzenia i wyposażenia klubu dziecięcego towary i usługi będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania, tj. opieki dziennej nad dziećmi do lat 3.
Pana wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od nakładów poniesionych na utworzenie i wyposażenie klubu dziecięcego.
Odnosząc się zatem do kwestii budzącej Pana wątpliwość należy stwierdzić, że – na gruncie niniejszej sprawy – odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest tym, aby odliczenia dokonywał podatnik, a nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W omawianej sprawie jeden z warunków uprawniających do odliczenia nie został spełniony, gdyż – choć jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, to w ramach prowadzenia klubu dziecięcego nie wykonuje Pan czynności opodatkowanych, z którymi nakłady poniesione na utworzenie i wyposażenie klubu dziecięcego byłyby związane. Poczynione w ramach projektu „MALUCH+” zakupy nie są wykorzystywane przez Pana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem zostały dokonane wyłącznie na potrzeby prowadzonego przez Pana klubu dziecięcego, świadczącego usługi edukacyjne zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Zatem, nie ma Pan prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od nakładów poniesionych na utworzenie i wyposażenie klubu dziecięcego, gdyż nie są spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie tych towarów i usług związanych z prowadzeniem przez Pana klubu dziecięcego.
Tym samym, Pana stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego, Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).