Interpretacja indywidualna z dnia 29 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.394.2024.2.JSU
Temat interpretacji
Uznanie, że zespół składników materialnych i niematerialnych, składający się na Biznes Hotelowy, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a tym samym Transakcja będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego, w podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek wspólny z 28 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, że zespół składników materialnych i niematerialnych, składający się na Biznes Hotelowy, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a tym samym Transakcja będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, wpłynął 28 sierpnia 2024 r. Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący stroną postępowania:
- A Spółka Akcyjna
2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
- B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
Opis zdarzenia przyszłego
Informacje Ogólne
A Spółka Akcyjna (dalej: „Zbywający” lub „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym z siedzibą w (...). Zbywający podlega (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będzie podlegać) w Polsce obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). Zbywający jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usługi (dalej: „VAT”).
Zbywający jest częścią międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej: „Grupa”), prowadzącej hotele oznaczone różnymi markami, wchodzącymi w skład jednej sieci hotelowej. Jest to grupa operatorów hotelowych, posiadająca wieloletnie doświadczenie związane z prowadzeniem działalności hoteli.
Zbywający prowadzi działalność hotelarską na terytorium Polski i poza jej granicami za pośrednictwem spółek zależnych. Działalność ta polega na świadczeniu usług hotelarskich dla klientów we własnym imieniu w ramach sieci hotelowej. Do Zbywającego należy (…) hoteli w Polsce. Przedmiotem przeważającej działalności Zbywającego jest wykonywanie działalności oznaczonej następującym PKD 55.10.Z tj. hotele i podobne obiekty zakwaterowania.
B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Nabywca”) jest polskim rezydentem podatkowym z siedzibą w (...). Kupujący podlega (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będzie podlegać) w Polsce obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). Nabywca jest i na dzień transakcji będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Przedmiotem przeważającej działalności Nabywcy są hotele i podobne obiekty zakwaterowania (PKD 55.10.Z). Nabywca jest częścią polskiej grupy kapitałowej (dalej: „Grupa”) funkcjonującej w branży hotelarskiej.
Zbywający i Nabywca dalej zwani są łącznie: „Wnioskodawcami”.
Planowana transakcja
Planowana jest transakcja (dalej: „Transakcja”), której przedmiotem będzie sprzedaż opisanych szczegółowo poniżej, należących do Zbywającego materialnych i niematerialnych składników majątku, składających się na biznes (dalej: „Biznes Hotelowy”) prowadzony w oparciu o hotel położony w (...).
Nabywca podjął decyzje o nabyciu Biznesu Hotelowego ze względu na chęć rozszerzenia działalności Grupy na nowe obszary usług oraz generowanie z tego tytułu zysków. Tym samym, decyzja Nabywcy o nabyciu Biznesu Hotelowego jest w pełni motywowana przesłankami komercyjnymi.
Przedmiot transakcji
Wnioskodawcy ustalili, że przedmiotem Transakcji będzie ustrukturyzowana część biznesu Zbywającego, oparta o składniki majątku składające się na Biznes Hotelowy, w skład których wchodzić będą w szczególności:
(i)rzeczowe aktywa, takie jak:
•budynek hotelowy położony w (...) (dalej: „Hotel”),
•grunt (prawo użytkowania wieczystego), na którym Hotel jest usytuowany,
•wszystkie budowle i infrastruktura znajdująca się na gruncie, jak również budowle znajdujące się na gruncie posiadanym przez Zbywającego na podstawie umów dzierżawy (z wyjątkiem elementów infrastruktury będących własnością przedsiębiorstw przesyłowych lub dostawców usług), obsługujące Biznes Hotelowy i będące własnością Zbywającego,
•wszelkie ruchomości znajdujące się w Hotelu lub na gruncie, na którym Hotel jest usytuowany, będące własnością Zbywającego i niezbędne do funkcjonowania Biznesu Hotelowego lub wykorzystywane do jego funkcjonowania, wyposażenie Hotelu, dzieła sztuki w Hotelu,
•zapasy towarów w Hotelu,
(ii)prawa własności intelektualnej, jak m.in.:
•oprogramowanie używane w związku z funkcjonowaniem Biznesu Hotelowego,
•znak towarowy zarejestrowany w Urzędzie Patentowym Polski pod nr (...),
•prawa autorskie do prac projektowych dotyczących budynku Hotelu,
(iii)prawa i obowiązki wynikające z wszelkich umów określających stosunek pracy, w przypadku których Biznes Hotelowy jest zakładem pracy;
(iv)inne prawa, roszczenia, należności, zobowiązania i obowiązki związane z prowadzoną przez Zbywającego działalnością gospodarczą związaną z prowadzeniem Biznesu Hotelowego, jak m.in.:
•wszelkie prawa, roszczenia i wierzytelności (należności) (i) wynikające z lub w związku z przejmowanymi umowami i/lub (ii) w inny sposób związane z Biznesem Hotelowym,
•wszelkie obowiązki i zobowiązania (i) wynikające z lub w związku z przejmowanymi umowami i/lub (ii) w inny sposób związane z Biznesem Hotelowym,
(v)bieżące rezerwacje hotelowe, tj. aktywne/trwające rezerwacje związane z usługami zakwaterowania złożone przez klientów (gości lub osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej);
(vi)bazę danych klientów (gości) Biznesu Hotelowego, tj. elektroniczną bazę danych, zawierającą dane osobowe osób fizycznych (gości) oraz informacje dotyczące pobytu gości w Hotelu, z ostatnich trzech lat. Baza danych gości będzie zawierała bieżące rezerwacje gości, jak również dane klientów będących osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej za ten sam okres, oraz
(vii)środki pieniężne w kasach Hotelu i restauracji;
(viii) środki zgromadzone na rachunku Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
(ix)prawa wynikające z gwarancji budowlanych, tj. gwarancje jakości i rękojmie dotyczące robót budowlanych, jak również wszelkie umowne i ustawowe prawa w stosunku do wykonawców, udzielone na podstawie umów o roboty budowlane.
Przedmiotem transakcji będą również prawa i obowiązki wynikające z umów (dalej: „Przejmowane umowy”) zawartych i obowiązujących na dzień zawarcia umowy przeniesienia Biznesu Hotelowego (dalej: „Umowa sprzedaży”), związane lub wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, co do których nie zachodzą ograniczenia lub wyłączenia dopuszczalności przeniesienia wynikające z przepisów ustawy, braku zgody strony trzeciej na przeniesienia umowy, jeżeli wymóg taki wynika z zastrzeżenia umownego (przy czym, o ile nie jest to wyłączone na podstawie przepisów prawa, zgoda na przeniesienie może być wyrażona w sposób dorozumiany) lub właściwości zobowiązania, w tym związane z Przejmowanymi umowami i wspomniane powyżej:
(i)należności handlowe;
(ii)inne należności krótkoterminowe;
(iii)wszelkie obowiązki i zobowiązania.
W szczególności, następujące umowy zostaną przeniesione:
(i)umowy dzierżawy, tj. umowy dzierżawy parkingu i części plaży zawarte pomiędzy Zbywającym jako dzierżawcą a Gminą Miasta jako wydzierżawiającym;
(ii)umowy najmu, tj. umowy najmu lokali w budynku;
(iii)umowy serwisowe, tj. umowy o świadczenie usług i dostawy mediów, które są związane z funkcjonowaniem Biznesu Hotelowego i mogą zostać przeniesione na Nabywcę,
(iv)umowy licencyjne lub certyfikaty dotyczące oprogramowania;
(v)wszelkie umowy obowiązujące na dzień Transakcji, w tym m.in.:
•o wartości przekraczającej 150.000 PLN netto lub równowartość tej kwoty w innych walutach (rocznie w przypadku umów okresowych), lub
•o okresie obowiązywania dłuższym niż 12-miesięcy, lub
•w przypadku umów zawartych na czas nieoznaczony, o okresie wypowiedzenia dłuższym niż 3 miesiące
- za wyjątkiem umów wyłączonych z przedmiotu sprzedaży, o których mowa poniżej.
Przejęte przez Nabywcę wskutek Transakcji zostaną także zobowiązania związane z prowadzeniem Biznesu Hotelowego, w tym zobowiązania do zapłaty za towary i usługi zamówione, wykorzystane lub niewykorzystane przez Zbywającego do dnia zawarcia Umowy sprzedaży.
Biznes Hotelowy opiera się również o personel związany z obsługą klientów (gości), obsługą administracyjną, obsługą zakupów i sprzedaży. Wobec czego, wszyscy pracownicy Zbywającego zatrudnieni w odniesieniu do Biznesu Hotelowego oraz wszystkie stosunki pracy wynikające z umów o pracę zostaną przeniesione do nowego pracodawcy, tj. do Nabywcy - w związku z Transakcją dojdzie do przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę w rozumieniu art. 231 Kodeksu pracy (Dz. U. z 2024 r. poz. 878; dalej: „Zakład pracy”), wskutek czego Nabywca stanie się pracodawcą w odniesieniu do wszystkich pracowników zatrudnionych w ramach Biznesu Hotelowego na moment transakcji. Należy przy tym zaznaczyć, że przenoszony w ramach Biznesu Hotelowego Zakład Pracy działa w oparciu o ustaloną strukturę zależności służbowych, na czele której stoi Dyrektor Hotelu, odpowiadający za bieżące zarządzanie pozostałymi pracownikami Hotelu oraz bieżącą działalność Biznesu Hotelowego.
Dodatkowo, Nabywca będzie zobowiązany przez okres 2 (dwóch) lat od realizacji Transakcji do nierozwiązywania za wypowiedzeniem umów o pracę z przyczyn niedotyczących pracowników i utrzymania co najmniej tego samego poziomu zatrudnienia w Biznesie Hotelowym jaki istniał w dniu realizacji Transakcji oraz do niepogarszania warunków pracy i płacy przekazywanych pracowników, określonych w szczególności w umowach o pracę, zakładowym układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy oraz regulaminie wynagradzania.
Natomiast, o ile Wnioskodawcy nie uzgodnią inaczej, wszelkie umowy cywilnoprawne z osobami współpracującymi z Wnioskodawcą oraz umowy zlecenia ze zleceniobiorcami Biznesu Hotelowego, zostaną rozwiązane przez Zbywającego, a nowe umowy zostaną zawarte przez Nabywcę.
W ramach przekazania (wydania) Biznesu Hotelowego Wnioskodawca przekaże Nabywcy wszelką posiadaną przez Zbywcę dokumentację dotyczącą Biznesu Hotelowego, w szczególności:
(i)wszystkie klucze, karty i kody dostępu do nieruchomości i ruchomości pozostające w posiadaniu Zbywającego;
(ii)oryginalne kopie dokumentacji prawnej dotyczącej przejmowanych umów;
(iii)wszystkie dokumenty pozwoleń/zezwoleń wydane w odniesieniu do Hotelu oraz jego użytkowania i utrzymania, które będą przenoszone w ramach Umowy sprzedaży;
(iv)wypisy aktów notarialnych dotyczących tytułu prawnego do nieruchomości, służebności i innych spraw dotyczących Hotelu;
(v)oryginalne kopie ksiąg od Urzędu Nadzoru Technicznego dla wind, schodów ruchomych i innych urządzeń;
(vi)świadectwo charakterystyki energetycznej budynku;
(vii)książkę obiektu budowlanego budynku;
(viii) posiadane przez Zbywającego instrukcje konserwacji budynku (wraz z instrukcjami konserwacji i obsługi, instrukcjami dotyczącymi elementów wymagających konserwacji), instrukcje przeciwpożarowe, protokoły z przeprowadzonych przeglądów i rewizji budynku;
(ix)posiadane przez Zbywającego podręcznik i instrukcje odnoszących się do działania ruchomości, nieruchomości lub jakiejkolwiek ich części, lub jakiegokolwiek urządzenia, maszyny lub sprzętu znajdującego się na lub obsługującego Hotel, instrukcje BHP dla budynku pozostające w posiadaniu Zbywającego;
(x)nośniki, na których zapisane są prawa własności intelektualnej.
W ramach Transakcji wyłączone z przedmiotu sprzedaży zostały prawa i obowiązki wynikające z zawartej przez Zbywającego umowy o zarządzanie działalnością hotelarską zawartej (...) r. i powiązanych z nią umów (dalej: „Umowa o Zarządzanie”), bowiem umowa ta zawarta została przez Zbywającego z podmiotem powiązanym z Grupy i nie może zostać przeniesiona na podmiot spoza Grupy. W związku z tym, nie ma możliwości przeniesienia ww. Umowy o Zarządzanie, co podyktowane jest względami biznesowymi. Tym niemniej, po rozwiązaniu Umowy o Zarządzanie przez Zbywającego, zawarta zostanie nowa umowa o zarządzanie działalnością hotelarską pomiędzy Nabywcą a podmiotem dotychczas nim zarządzającym lub podmiotem z nim powiązanym (dalej: „Zarządzający”), na mocy, której Nabywca powierzy Zarządzającemu zarządzanie działalnością hotelarską po dokonaniu Transakcji. Jednocześnie, nowa umowa o zarządzanie Biznesem Hotelowym odpowiadała będzie zakresowi dotychczasowej Umowy o Zarządzanie.
W ramach planowanej Transakcji nie przejdą ze Zbywającego na Nabywcę, a tym samym zostaną wyłączone z przedmiotu sprzedaży następujące składniki:
(i)należności stwierdzone tytułami egzekucyjnymi, które na dzień Transakcji znajdują się na etapie egzekucji;
(ii)prawa i obowiązki wynikające z Umowy o Zarządzanie Biznesem Hotelowym i powiązanych z nią umów, przy czym po rozwiązaniu Umowy o Zarządzanie analogiczna umowa zostanie zawarta między Nabywcą a Zarządzającym;
(iii)wszelkie licencje, zezwolenia, pozwolenia i koncesje, których przeniesienie jest wyłączone na mocy obowiązującego prawa;
(iv)rachunki bankowe Zbywającego;
(v)polisy ubezpieczeniowe Zbywającego;
(vi)prawa i obowiązki wynikające z umów z wykonawcami świadczącymi usługi obejmujące całe przedsiębiorstwo Wnioskodawcy (tj. Biznes Hotelowy i inne hotele Zbywającego), np. umowy związane z usługami kadrowo-płacowymi, umowy związane z usługami księgowymi i finansowymi, centralne umowy z dostawcami energii elektrycznej i innych mediów, umowy na korzystanie z usług technicznych, z zastrzeżeniem Przejmowanych umów - tzn. co do których nie zachodzą ograniczenia lub wyłączenia dopuszczalności przeniesienia;
(vii)wszelkie prawa, roszczenia lub wierzytelności Zbywającego wynikające z umów, które wygasły przed datą zrealizowania Transakcji, w szczególności takie jak kary umowne lub roszczenia odszkodowawcze poniesione przez Zbywającego w wyniku ich naruszenia;
(viii) umowy z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi;
(ix)umowy na dostarczanie sygnału telewizyjnego.
W ramach sprzedaży Biznesu Hotelowego nie przejdzie również związane z nim finansowanie, ponieważ Wnioskodawca nie posiada takich zobowiązań.
W ramach Umowy sprzedaży ustalona została cena za Biznes Hotelowy, do poszczególnych składników majątku składających się na Biznes Hotelowy przypisane mogą zostać odpowiednie części ceny. Ponadto, w związku z przejęciem przez Nabywcę (i) przejmowanych zobowiązań i obowiązków związanych z Biznesem Hotelowym (w tym zobowiązań do zapłaty za towary i usługi zamówione, wykorzystywanych lub nie przez Zbywającego do dnia zawarcia Transakcji) oraz (ii) przejmowanych wierzytelności związanych z Biznesem Hotelowym (w tym wierzytelności pieniężnych za usługi wykonane przez Zbywającego w ramach Biznesu Hotelowego), Wnioskodawca po dacie Transakcji, sporządzi i dostarczy Nabywcy szacunkowy bilans na dzień realizacji Transakcji, obejmujący działalność Biznesu Hotelowego. Jednocześnie, Wnioskodawcy zawrą memorandum rozliczeniowe i umowę kompensacyjną przygotowane dla Biznesu Hotelowego w oparciu o ostateczny bilans na dzień realizacji Transakcji.
Dodatkowo, Wnioskodawcy uzgodnili, że cena za nabycie Biznesu Hotelowego, którą Nabywca zapłaci na rzecz Zbywającego składa się również z kwoty zadatku stanowiącego 10% ceny (dalej: „Zadatek”), który zostanie zaliczony na poczet ceny, jeżeli Transakcja zostanie zawarta. Zadatek został wpłacony przez Nabywcę do depozytu notarialnego i został przekazany przez notariusza na rachunek bankowy Zbywającego.
Wnioskodawcy ustalili, że dołączą do umowy dokumentującej sprzedaż Biznesu Hotelowego wykaz przenoszonych składników majątkowych w ramach ceny za nabycie Biznesu Hotelowego wraz ze wskazaniem ich wartości na datę dokonania Transakcji.
Wyodrębnienie Działalności Biznesu Hotelowego
Działalność Biznesu Hotelowego została wyodrębniona jako jeden z oddziałów Wnioskodawcy, który został wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego pod firmą „A” S.A. Oddział Hotel „D” w (...). Zbywane składniki majątkowe są wyodrębnione geograficznie od pozostałych części przedsiębiorstwa - Hotel wraz z przynależnymi budowlami i infrastrukturą stanowi odrębną nieruchomość składającą się z budynku i zabudowań, zlokalizowaną w (...), Wnioskodawca natomiast prowadzi działalność w całej Polsce. Biznes Hotelowy obsługiwany jest przez zespół przypisanych pracowników, w tym kadrę kierowniczą, którzy jednocześnie nie zostali zatrudnieni do obsługi innych obiektów hotelowych w ramach ogólnej działalności Wnioskodawcy. Do działalności prowadzonej w Biznesie Hotelowym wewnętrznie przypisane zostało także odpowiednie wyposażenie oraz umowy z kontrahentami wykorzystywane do prowadzenia działalności w Biznesie Hotelowym.
Biznes Hotelowy funkcjonuje również w oparciu o przypisane do niego aktywa i pasywa oraz zobowiązania i należności. W szczególności, Wnioskodawca przygotowuje rachunek zysków i strat oraz bilans odrębnie dla każdego z posiadanych hoteli, co oznacza, że w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa identyfikuje - odrębnie dla Biznesu Hotelowego - przychody i koszty oraz aktywa i pasywa związane z Biznesem Hotelowym, w tym m.in. rozliczenia finansowe z klientami (i gośćmi) działalności hotelarskiej, czy zobowiązania pracownicze.
Natomiast, w zakresie tych elementów rachunku zysków i strat oraz bilansu, których nie da się jednoznacznie przypisać do Biznesu Hotelowego, tj. tam, gdzie alokacja na poszczególne jednostki biznesowe Zbywającego nie jest bezpośrednio możliwa, Wnioskodawca ma możliwość zastosowania uzasadnionego biznesowo klucza alokacji. Dzięki temu możliwe jest ustalenie wyniku finansowego działalności gospodarczej prowadzonej poprzez Biznes Hotelowy niezależnie od wyniku finansowego całego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.
Dla Biznesu Hotelowego przygotowywane są oddzielne cele biznesowe (finansowe) oraz budżet (wchodzący w skład całościowego budżetu Wnioskodawcy). Z Biznesem Hotelowym związane są również konkretne umowy zawarte przez Wnioskodawcę z podmiotami trzecimi, które Zbywający zawierał odrębnie w ramach swojego przedsiębiorstwa, a na ich podstawie świadczone są usługi oraz dostarczane towary związane ściśle z Biznesem Hotelowym.
Nabywca, na którego wskutek Transakcji przejdzie Biznes Hotelowy ma zamiar dalszego wykonywania działalności hotelarskiej prowadzonej przez Wnioskodawcę z wykorzystaniem zbywanych przez Wnioskodawcę składników majątkowych, w tym zobowiązań które będą przedmiotem Transakcji. W szczególności, Nabywca nie zamierza ich oddać w całości w dzierżawę podmiotowi trzeciemu, przekształcić na nieruchomości lub działalność o zupełnie innym charakterze oraz nie jest stroną postępowań, które miałyby takiemu przekształceniu służyć.
Nie jest również planowane, aby po transakcji Nabywca zmienił zakres bądź przedmiot przejmowanej działalności.
Nabywca nie planuje angażować dodatkowych składników majątku, np. nie będzie miał potrzeby zatrudniania nowego personelu czy samodzielnego urządzenia Hotelu bezpośrednio po transakcji ani np. wybudowania parkingu czy instalacji dodatkowych istotnych urządzeń, poza planowanym odświeżeniem, remontem Hotelu. Na Nabywcę przejdą także prawa do wszelkich towarów i zapasów niezbędnych do prowadzenia działalności hotelarskiej, np. zapasów żywności i napojów czy wyposażenia hotelu.
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 1)
Czy opisany we wniosku zespół składników materialnych i niematerialnych określany łącznie jako Biznes Hotelowy, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstw w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a tym samym Transakcja będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Przedstawiony zespół składników materialnych i niematerialnych, określany łącznie jako Biznes Hotelowy, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstw w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a tym samym Transakcja będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców w zakresie Pytania 1
Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Mając na względzie powyższy przepis, aby stwierdzić, że określony zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być łącznie spełnione następujące warunki:
(i)musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych obejmujący zobowiązania;
(ii)wyodrębniony zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące samodzielnie wskazane zadania (w niniejszej sprawie jest to działalność hotelarska);
(iii)zespół ten powinien zostać wyodrębniony organizacyjnie (w istniejącym przedsiębiorstwie);
(iv)zespół ten powinien zostać wyodrębniony finansowo (w istniejącym przedsiębiorstwie);
(v)zespół ten powinien być przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalnie).
W związku z tym, że ustawodawca nie precyzuje, w jaki sposób spełnienie powyższych przesłanek powinno być weryfikowane, konieczne jest indywidualne rozpatrzenie każdego przypadku. Jednocześnie, przy ocenie czy dane składniki majątkowe stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa, należy wziąć pod uwagę profil działalności przedsiębiorcy, warunki rynkowe oraz specyfikę branży, w której on funkcjonuje.
Organy podatkowe wielokrotnie podkreślały, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których można prowadzić odrębną działalność, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników. Podstawowym wymogiem jest zatem to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Przykładowo argumenty takie wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) w interpretacjach indywidualnych z dnia:
(i)2 sierpnia 2024 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4012.220.2024.3.AW), tj. „Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego”.
(ii)30 lipca 2024 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.451.2024.2.MŻ), tj. „(...) zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość)”.
(iii)12 kwietnia 2024 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.63.2024.3.DK), tj.: „Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy zbywany majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania)”.
Punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, tj. na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 6 września 2022 roku, sygn. akt I SA/Ke 118/22; dalej: „WSA”).
W dalszej części niniejszego wniosku Wnioskodawcy przedstawili analizę spełnienia przytoczonych przesłanek przez Biznes Hotelowy.
Zespół składników materialnych i niematerialnych obejmujący zobowiązania oraz zdolność do samodzielnego realizowania określonych zadań gospodarczych
Przepisy ustawy o VAT, nie definiują pojęcia zespołu składników materialnych i niematerialnych, które tworzą zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Jednocześnie, jak wskazano powyżej, w interpretacjach indywidualnych prezentowane jest stanowisko, zgodnie z którym określenie „zespół” należy wiązać ze zorganizowanym zbiorem elementów, których wzajemne relacje wskazują, że elementy te nie zostały dobrane w sposób przypadkowy. Powyższe oznacza, że składniki te muszą być ze sobą skorelowane w taki sposób, by po ich wydzieleniu mogły stanowić odrębne przedsiębiorstwo zdolne do realizacji określonych zadań gospodarczych, odrębnych od zadań przypisanych do pozostałej części przedsiębiorstwa, z którego jest wydzielana zorganizowana część przedsiębiorstwa (tak m.in. Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 24 kwietnia 2023 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.150.2023.2.AWY).
Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Biznes Hotelowy stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych, które realizują określone zadania gospodarcze. W ramach Transakcji dojdzie zatem do przeniesienia na Nabywcę szeregu składników materialnych i niematerialnych, w tym w szczególności:
(i)rzeczowe aktywa, takie jak:
•budynek hotelowy położony w (...),
•grunt (prawo użytkowania wieczystego) na którym budynek hotelowy jest usytuowany,
•wszystkie budowle i infrastruktura znajdująca się na gruncie, jak również budowle znajdujące się na gruncie posiadanym przez Zbywającego na podstawie umów dzierżawy (z wyjątkiem elementów infrastruktury będących własnością przedsiębiorstw przesyłowych lub dostawców usług), obsługujące Biznes Hotelowy i będące własnością Zbywającego,
•wszelkie ruchomości znajdujące się w Hotelu lub na gruncie, na którym Hotel jest usytuowany, będące własnością Zbywającego i niezbędne do funkcjonowania Biznesu Hotelowego lub wykorzystywane do jego funkcjonowania, wyposażenie Hotelu,
•zapasy towarów w Hotelu,
(ii)prawa własności intelektualnej, jak m.in. oprogramowanie, znak towarowy, prawa autorskie;
(iii)prawa i obowiązki wynikające z wszelkich umów określających stosunek pracy, w związku z przejściem Zakładu pracy;
(iv)inne prawa, roszczenia, należności, zobowiązania i obowiązki związane z Przejmowanymi umowami;
(v)bieżące rezerwacje hotelowe;
(vi)bazę danych klientów (gości) Biznesu Hotelowego;
(vii)środki pieniężne w kasach i zgromadzone na rachunku Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
(viii)prawa wynikające z gwarancji budowlanych.
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawców, przydzielone Biznesowi Hotelowemu składniki materialne i niematerialne stanowią zorganizowany zespół, zdolny do prowadzenia działalności hotelowej.
Wyodrębnienie organizacyjne
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza zazwyczaj, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział czy oddział. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.
Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza więc, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
W opisywanym zdarzeniu przyszłym, działalność Biznesu Hotelowego została wyodrębniona formalno-prawnie jako jeden z oddziałów Wnioskodawcy, wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego pod firmą „A” S.A. Oddział Hotel „D” w (...).
Biznes Hotelowy posiada również wyodrębnione, szczegółowo określone aktywa oraz pasywa związane z realizowanymi zadaniami, a do działalności prowadzonej w Biznesie Hotelowym wewnętrznie przypisane zostało także odpowiednie wyposażenie oraz umowy z kontrahentami.
Jednocześnie, o wyodrębnieniu organizacyjnym Biznesu Hotelowego świadczy przede wszystkim fakt wykonywania niezależnych zadań gospodarczych poprzez:
(i) pracowników Biznesu Hotelowego, których umowy automatycznie przejdą na Nabywcę, tj. nastąpi przejście Zakładu pracy oraz współpracowników, z którymi Zbywający zawierał odrębne umowy, które dotyczyły tylko Biznesu Hotelowego, a nie także innych części przedsiębiorstwa Zbywającego. Ponadto, Biznes Hotelowy posiada odrębnego od reszty przedsiębiorstwa Zbywającego Dyrektora, dedykowanego wyłącznie do bieżącego zarządzania jego działalnością jak również odpowiadającego za strukturę pracowniczą Biznesu Hotelowego (stojącego na jej czele);
(ii) umowy lokalne zawarte przez Wnioskodawcę z podmiotami trzecimi i związane z Biznesem Hotelowym, które zawierał Zbywający;
(iii) obsługę gości Hotelu (rezerwacji pokoi w Hotelu) przez Biznes Hotelowy, którzy tworzą bazę danych klientów Hotelu.
Mając na uwadze powyższe rozważania, zdaniem Wnioskodawców, działalność Biznesu Hotelowego należy uznać za w pełni wyodrębnioną organizacyjnie.
Wyodrębnienie finansowe
Warunkiem istnienia odrębności finansowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest możliwość przypisania do niej określonych kosztów, przychodów, należności i zobowiązań. W orzecznictwie sądów administracyjnych, podkreśla się, że wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej, lecz sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Takie stanowisko zaprezentował również Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej m.in. z: dnia 2 sierpnia 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.205.2024.3.AW czy w interpretacji indywidualnej z dnia 30 lipca 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.277.2024.2.DK.
Zdaniem Zainteresowanych, Biznes Hotelowy jest wyodrębniony finansowo w ten sposób, że istnieje możliwość ścisłego przypisania do niego zarówno osiąganych przychodów, jak i generowanych kosztów Wnioskodawcy. Zespół składników majątkowych związanych z Biznesem Hotelowym ze względu na odrębność Hotelu generuje odrębne i niezależne grupy przychodów i kosztów u Zbywającego. Poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań dotyczących Biznesu Hotelowego, przez co możliwe jest określenie jego wyniku finansowego.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, możliwa jest również identyfikacja w księgach Zbywającego aktywów oraz pasywów Biznesu Hotelowego.
Innymi słowy, Wnioskodawca przygotowuje rachunek zysków i strat oraz bilans odrębnie dla każdego z posiadanych hoteli, co oznacza, że w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa identyfikuje - odrębnie dla Biznesu Hotelowego- przychody i koszty oraz aktywa i pasywa związane z działalnością Biznesu Hotelowego, w tym m.in. rozliczenia finansowe z klientami (i gośćmi) działalności hotelarskiej, czy zobowiązania pracownicze.
Jednocześnie, w zakresie tych elementów rachunku zysków i strat oraz bilansu, których nie da się jednoznacznie przypisać do Biznesu Hotelowego, tj. tam, gdzie alokacja na poszczególne jednostki biznesowe Wnioskodawcy nie jest bezpośrednio możliwa, Wnioskodawca ma możliwość zastosowania uzasadnionego komercyjnie klucza alokacji.
Co istotne, Biznes Hotelowy posiada również wyodrębniony budżet oraz oddzielne cele finansowe (komercyjne).
Mając na uwadze powyższe rozważania, zdaniem Wnioskodawców na tle przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego zespoły składników składające się na Biznes Hotelowy należy uznać za w pełni wyodrębnione finansowo.
Wyodrębnienie funkcjonalne (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych)
Aby dany zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, musi być również wyodrębniony pod względem funkcjonalnym. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.
Składniki majątkowe materialne i niematerialne, wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. Powyższe podejście znajduje potwierdzenie m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych Dyrektora KIS: z dnia 14 sierpnia 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.248.2024.3.AW, z dnia 24 lipca 2024 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.254.2024.3.AJ, czy z dnia 22 lutego 2024 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.741.2023.4.MŻ, jak również w orzeczeniach sądów administracyjnych, w tym m.in. orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: „NSA”) z dnia 10 października 2020 r., sygn. akt II FSK 1472/18.
W związku z tym kluczowe znaczenie ma możliwość samodzielnego prowadzenia działalności i realizowania zadań przyporządkowanych Biznesowi Hotelowemu. Jak podkreśla się w orzecznictwie sądów administracyjnych, dla zbycia przedsiębiorstwa konieczne jest przeniesienie na nabywcę minimum środków pozwalających na kontynuowanie realizowanej uprzednio w tym przedsiębiorstwie działalności gospodarczej. Tak m.in. WSA w orzeczeniu z dnia 17 listopada 2023 r. czy NSA w orzeczeniu z dnia 14 marca 2023 r., sygn. I FSK 2093/18.
W ocenie Wnioskodawców, o wyodrębnieniu funkcjonalnym Biznesu Hotelowego świadczy m.in. przypisanie do niego odpowiednich zasobów ludzkich, przyjęte w jednostce gospodarczej rozwiązania organizacyjne i finansowe, które umożliwiają realizację przez Biznes Hotelowy określonej działalności gospodarczej, niezależnie od pozostałych jednostek w ramach danego podmiotu gospodarczego, bez konieczności ponoszenia dodatkowych nakładów na wyposażenie lub wprowadzanie istotnych zmian organizacyjnych w celu umożliwienia samodzielnego wykonywania funkcji gospodarczych po wyodrębnieniu działalności Biznesu Hotelowego z takiego podmiotu.
Istotne w tym zakresie jest również to, że Biznes Hotelowy obsługiwany będzie po dniu Transakcji przez cały zespół przypisanych do niego pracowników (w tym Dyrektora), bowiem wraz z dokonaniem Transakcji nastąpi przejście Zakładu pracy, a wraz z nimi również ich dotychczasowa wiedza i umiejętności niezbędne do prowadzenia Biznesu Hotelowego.
O wyodrębnieniu funkcjonalnym Biznesu Hotelowego świadczy również samodzielna realizacja jego podstawowej funkcji gospodarczej, tj. obsługa gości hotelowych. Biznes Hotelowy przy wykorzystaniu posiadanych zasobów jest w stanie niezależnie od pozostałej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy zapewnić bieżącą obsługę gości Hotelu i składanych przez nich rezerwacji - Biznes Hotelowy posiada system rezerwacji, zasoby ludzkie i rzeczowe niezbędne do samodzielnego wykonywania działalności gospodarczej i generowania przychodów.
Biznesowi Hotelowemu zostały alokowane także aktywa, takie jak m.in.:
(i)środki trwałe w postaci w szczególności Hotelu (prawo użytkowania wieczystego) gruntu, wszystkich budowli i infrastruktury znajdujących się na gruncie, jak również budowli znajdujących się na gruncie na podstawie umów dzierżawy z wyjątkiem budynku, ale obsługujących Biznes Hotelowy i będących własnością Zbywającego);
(ii)prawa własności intelektualnej, jak m.in.: oprogramowanie używane w związku z funkcjonowaniem Biznesu Hotelowego (w tym system rezerwacji), znak towarowy, prawa autorskie do prac projektowych dotyczących Hotelu Biznesu Hotelowego;
(iii)Przejmowane umowy związane z działalnością Biznesu Hotelowego.
W świetle powyższego, należy uznać, że zespoły składników majątkowych składające się na Biznes Hotelowy są zdolne do funkcjonowania w obrocie gospodarczym w oparciu o własne zasoby, w tym aktywa oraz wykwalifikowany personel. Należy podkreślić, że Biznes Hotelowy, dysponując własnym personelem, składnikami majątkowymi, a także własnymi należnościami i zobowiązaniami w znaczeniu ekonomicznym, może samodzielnie realizować swoje zadania, a tym samym Nabywca będzie miał możliwość dalszego prowadzenia działalności Biznesu Hotelowego w oparciu o nabywane składniki majątku.
Dodatkowo Wnioskodawcy pragną podkreślić, że przenoszone przez Zbywającego na Nabywcę składniki majątkowe - dzięki ich wyodrębnieniu opisanemu powyżej, tak przed Transakcją tak i po Transakcji - sprawią, że Biznes Hotelowy będzie miał możliwość kontynuacji świadczenia dotychczasowych usług hotelowych na rzecz swoich klientów bez żadnej chwili przerwy (ze względu na przeprowadzoną Transakcję).
Jest to także wynikiem przejścia w ramach Transakcji wszystkich bieżących (niezrealizowanych) rezerwacji pokoi w Hotelu i bazy klientów na nowego właściciela Biznesu Hotelowego.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawców przeniesienie na Nabywcę opisanych składników majątku w ramach transakcji (włączając w to przeniesienie pracowników w formie Zakładu pracy) pozwala na prowadzenie Biznesu Hotelowego jako samodzielnego podmiotu przy zachowaniu jego funkcjonalności.
W ocenie Wnioskodawców nie ma wątpliwości, że Biznes Hotelowy będzie spełniać warunek wyodrębnienia funkcjonalnego, tj. - przeznaczenia Biznesu Hotelowego do realizacji określonych zadań gospodarczych.
Zgodnie z objaśnieniami ministerstwa finansów z 11 grudnia 2018 roku: Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług transakcji zbycia nieruchomości komercyjnych (dalej: „Objaśnienia”), w celu ustalenia, czy przenoszony na nabywcę zespół składników umożliwia kontynuację działalności prowadzonej przez zbywcę, należy ustalić czy oprócz przeniesienia standardowych elementów typowych dla transakcji nieruchomościowych opodatkowanych VAT na nabywcę są przeniesione wszystkie poniżej wskazane elementy:
(i) prawa i obowiązki z umów, na podstawie których udzielono zbywcy finansowania dłużnego na realizację, nabycie, modernizację, adaptację lub przebudowę przenoszonej nieruchomości, o ile zbywca korzystał z takiego finasowania i jest stroną takich umów;
(ii) umowy o zarządzanie nieruchomością;
(iii) umowy zarządzania aktywami;
(iv) należności o charakterze pieniężnym związane z przenoszonym majątkiem.
Jednakże jak wskazano również w Objaśnieniach: „(...) zastrzec należy, że przy ocenie czy zespół składników majątkowych zawiera składniki pozwalające na kontynuowanie działalności gospodarczej nie w każdym przypadku konieczne jest przeniesienie wszystkich elementów wchodzących w skład standardowych elementów typowych dla transakcji nieruchomościowych oraz tych wskazanych w pkt. (i)-(iv) powyżej. Jak podkreśla się w orzecznictwie sądów administracyjnych wystarczające jest przeniesienie na nabywcę minimum środków pozwalających na kontynuowanie realizowanej uprzednio w tym przedsiębiorstwie działalności gospodarczej”.
Przede wszystkim należy podkreślić, że przedmiotowa Transakcja nie jest typową transakcją nieruchomościową, do której odnoszą się Objaśnienia, ponieważ jej istotę stanowi Biznes Hotelowy, którego istotą jest prowadzenie działalności hotelarskiej (wynajem pokoi krótkookresowo na rzecz gości, a nie długoterminowy wynajem powierzchni w budynkach komercyjnych jak biura czy magazyny na rzecz podmiotów trzecich). Jak podkreślano wyżej, należy zwrócić uwagę, że w ramach planowanej Transakcji dojdzie do przekazania składników majątkowych, które będą posiadać zdolność do funkcjonowania umożliwiając Nabywcy podjęcie działalności gospodarczej jako samodzielny podmiot gospodarczy w ramach odrębnego przedsiębiorstwa (nawet jeśli wprost nie obejmują składników wymiecionych w Objaśnieniach, również z tego względu, iż po prostu nie występują one w tego rodzaju Transakcji, jak np. umowy finansowania i zarządzania aktywami).
Co więcej, NSA w orzeczeniu z dnia 12 lutego 2014 r. (sygn. II FSK 607/12) uznał, iż dopuszczalne jest nawet wyłączenie z transakcji zbycia przedsiębiorstwa pewnych elementów, także wymienionych wprost w art. 551 Kodeksu cywilnego, a mimo to czynność prawna może być uznana za mającą za przedmiot przedsiębiorstwo, a pogląd ten należy na zasadzie analogii zastosować dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa. O ile istota przedsiębiorstwa zostanie zachowana, to w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie muszą nawet wchodzić wszelkie zobowiązania przedsiębiorstwa, bowiem z definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynika jedynie, że zespół składników materialnych i niematerialnych musi być na tyle zorganizowany i kompletny, aby mógł funkcjonować jako samodzielne przedsiębiorstwo, prowadzące określony rodzaj działalności gospodarczej.
Dodatkowo, zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, potwierdzonym w szczególności w postanowieniu z dnia 16 stycznia 2023 r. w sprawie C-729/21 „(...) art. 19 akapit pierwszy dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że pojęcie „przekazania całości lub części majątku” obejmuje przeniesienie części przedsiębiorstwa, nawet jeśli nie zostały przeniesione na nabywcę wszystkie składniki materialne i niematerialne, które wchodzą w skład tej części, pod warunkiem że całość przekazanych składników jest wystarczająca dla umożliwienia temu przedsiębiorstwu prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej”. Stanowisko to potwierdza również NSA w wydanym niedawno orzeczeniu (uzasadnienie ustne) z dnia 3 lipca 2024 r., sygn. I FSK 1449/20.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, ze względów biznesowych, uprzednio zawarta między Zbywającym a Zarządzającym (tj. powiązanym podmiotem z Grupy) Umowa o Zarządzanie zostanie rozwiązana (przy czym nie jest to standardowa umowa o zarządzanie nieruchomościami powoływana w Objaśnieniach). Dodatkowo, Nabywca po rozwiązaniu dotychczas obowiązującej Umowy o Zarządzenie przez Zbywającego, zawrze nową umowę o zarządzenie działalnością hotelarską z Zarządzającym, a więc kontynuacja zostanie zachowana w sposób nieprzerwany w zakresie dotychczas obowiązującym. Tym samym, efektywnie - zgodnie z intencją Wnioskodawców - Umowa o Zarządzanie przejdzie niejako na Nabywcę, zachowana bowiem zostanie jej ciągłość a sam zakres umowy nie ulegnie zmianom.
Z tych względów, nie ma podstaw do uznania, że Biznes Hotelowy co do zasady utraci swoją samodzielność jedynie poprzez wyłączenie ze składników majątkowych Umowy o Zarządzanie i innych wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego. Biorąc też pod uwagę wyrażone wyżej stanowisko, że przedsiębiorstwo (jego zorganizowana część) nie jest zatem jedynie sumą poszczególnych składników, lecz zorganizowanym zespołem tych składników z punktu widzenia ich roli w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, to nawet ewentualne wyłączenie danego składnika nie przekreśla statusu zespołu składników majątkowych jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, o ile zbycie obejmuje istotne i podstawowe elementy, które umożliwią nabywcy możliwość dalszego prowadzenia przedsiębiorstwa za pomocą tych składników, pozbawiając przy okazji zbywcę (Wnioskodawcę) takiej możliwości. Decydujące jest więc znaczenie funkcjonalne dla tożsamości i zdolności do dalszego działania zorganizowanej części przedsiębiorstwa . W tym kontekście Biznes Hotelowy jest zdolny do prowadzenia działalności bez wyłączonych z Transakcji składników (nie stanowią one też elementów wskazanych w pkt (i) - (iv) Objaśnień).
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawców w odniesieniu do Biznesu Hotelowego warunek istnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, będzie spełniony na moment Transakcji, a działalność Biznesu Hotelowego będzie w stanie samodzielnie stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące zadania gospodarcze w wyżej wymienionym zakresie.
Zamiar kontynuowania działalności przez nabywcę
Jednocześnie, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, uwzględnić należy również zamiar kontynuowania przez Nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez Zbywającego przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji.
Powyższe wynika m.in. z orzecznictwa sądów administracyjnych, w tym m.in. orzeczenia NSA z dnia 23 października 2023 r., sygn. I FSK 1241/19, w którym sąd wskazał, iż „Ustalenie, że przedmiotem spornej transakcji była zorganizowana część przedsiębiorstwa oraz, że nabywca miał zamiar kontynuowania działalności prowadzonej przez zbywcę w oparciu o zbywane składniki majątkowe uzasadniało zastosowanie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT (...)” oraz wskazane zostało jako warunek uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w Objaśnieniach.
W przedmiotowej sprawie, Nabywca, na którego - wskutek Transakcji - przejdzie własność Biznesu Hotelowego, ma zamiar dalszego wykonywania działalności hotelarskiej prowadzonej dotychczas przez Wnioskodawcę z wykorzystaniem nabytych przez niego składników majątkowych, w tym zobowiązań.
Dodatkowo w tym celu, Nabywca zawrze nową umowę o zarządzanie, a działalność Biznesu Hotelowego będzie możliwa dzięki wiedzy i doświadczeniu dotychczasowych pracowników Zbywającego, którzy przejdą wraz z Zakładem pracy na Nabywcę.
Nabywca nie zamierza również oddać składników majątkowych w całości w dzierżawę podmiotowi trzeciemu, przekształcić Hotel na nieruchomość o innym charakterze oraz nie jest stroną postępowań, które miałyby takiemu przekształceniu służyć. Nie jest również planowane, aby po transakcji Nabywca zmienił zakres bądź przedmiot przejmowanej działalności.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawców na tle przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego zamiar kontynuowania działalności przez Nabywcę należy uznać bezsprzecznie za spełniony.
Podsumowanie stanowiska Wnioskodawców w zakresie Pytania 1
Należy podkreślić, że aby można było mówić o istnieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wszystkie wymienione powyżej przesłanki (tj. istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych obejmującego zobowiązania, wyodrębnienie organizacyjnie, wyodrębnienie finansowe, wyodrębnienie funkcjonalnie oraz zdolność do stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego określone zadania gospodarcze, jak również zamiar kontynuowania działalności przez nabywcę) muszą być spełnione łącznie. W przeciwnym wypadku nie można uznać zbywanego zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
W świetle powyższego, Wnioskodawcy stoją na stanowisku, że Biznes Hotelowy będzie w stanie istnieć (funkcjonalnie, organizacyjnie oraz finansowo) jako niezależne przedsiębiorstwo, które jest przeznaczone do realizacji zadań gospodarczych. Biznes Hotelowy spełnia również warunki niezbędne do kontynuowania i wykonywania zadań niezależnego przedsiębiorstwa po zrealizowaniu Transakcji sprzedaży na rzecz Nabywcy. Jak zostało wyżej wspomniane, Nabywca zamierza kontynuować Biznes Hotelowy po Transakcji.
W świetle argumentów przedstawionych powyżej, zdaniem Wnioskodawców, Biznes Hotelowy na moment sprzedaży będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
Jednocześnie mając na względzie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, w myśl którego przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa - Wnioskodawcy stoją na stanowisku, że przedmiotowa transakcja zbycia będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
W związku z powyższym zapłata ceny za Biznes Hotelowy, w tym Zadatku, jaką Nabywca uiści na rzecz Zbywającego nie podlegają opodatkowaniu VAT.
Reasumując, w ocenie Wnioskodawców:
Biznes Hotelowy obejmujący wskazane w opisie zdarzenia przyszłego składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a tym samym transakcja zbycia Biznesu Hotelowego będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawcy wnoszą o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego powyżej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w zakresie podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Według art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te – chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług – nie podlegają opodatkowaniu.
Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcji zbycia”. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.
Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie umowy sprzedaży lub aportu.
Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
W myśl art. 2 pkt 27e ustawy:
Przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy zbywany majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.
Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana cześć przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.
Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Wskazany wyżej przepis art. 2 pkt 27e ustawy powinien być interpretowany z uwzględnieniem wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie C-497/01.
W wyroku C-497/01 w sprawie Zita Modes Sarl przeciwko Administration de l’Enregistrement et des Domaines, Trybunał zwracając uwagę, że niezgodne z przepisami Dyrektywy jest wprowadzanie przez państwo członkowskie jakichkolwiek ograniczeń – innych niż te, o których mowa w Dyrektywie podkreślił, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz – w zależności od konkretnego przypadku – składnikami niematerialnymi, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Ponadto TSUE stwierdził, iż fakt, że VI Dyrektywa nie zawiera definicji pojęcia przedsiębiorstwa lub jego części, nie oznacza, że państwa członkowskie mają swobodę jego interpretacji. Pojęcia w niej używane powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny od innych przepisów, z wyjątkiem sytuacji, gdy sama Dyrektywa daje państwom członkowskim jasną dyspozycję do zdefiniowania pojęcia w krajowej legislacji. TSUE wskazał też, iż nabywca musi jednak posiadać zamiar kontynuowania działalności gospodarczej przejmowanego przedsiębiorstwa lub jego części, nie zaś jedynie natychmiast likwidować daną działalność i sprzedać przejęte mienie.
Na tę ostatnią okoliczność, czyli przydatność zespołu składników do prowadzenia (kontynuowania) działalności przez nabywcę, zwrócił uwagę TSUE w wyroku C-408/98 (Abbey National Plc), podzielając opinię Rzecznika Generalnego z dnia 13 kwietnia 2000 r., który stwierdził, iż „rozwiązanie przyjęte w Zjednoczonym Królestwie wydaje się rozsądne: gdy aktywa stanowiące część przedsiębiorstwa zdolną do odrębnego funkcjonowania są zbywane w taki sposób, że sprzedana część kontynuuje swoją działalność, ma zastosowanie opcja, z której Zjednoczone Królestwo skorzystało na mocy art. 5(8) VI Dyrektywy i uznaje się, że nie nastąpiła dostawa towarów”.
W kontekście zatem zbycia przedsiębiorstwa, z wyłączenia stosowania przepisów ustawy korzysta przekazanie przedsiębiorstwa lub jego niezależnej części, w tym dóbr materialnych oraz ewentualnie elementów niematerialnych, które razem tworzą przedsiębiorstwo lub jego część zdolne do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Nabywca musi jednakże mieć na celu prowadzenie przekazanego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jedynie natychmiastową likwidację danej działalności lub sprzedanie zapasów zasobów, jeśli istnieją.
Mając na uwadze powyższe orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych. Tym samym, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.
Zatem daną transakcję można uznać za zbycie przedsiębiorstwa lub ZCP, jeżeli na moment jej przeprowadzenia spełnione są łącznie następujące kryteria:
•przenoszony na nabywcę zespół składników zawiera zespół składników majątku (zaplecze) umożliwiający kontynuację działalności prowadzonej przez zbywcę wystarczający do prowadzenia tej działalności,
•nabywca – w ramach swojej działalności – ma zamiar kontynuowania działalności prowadzonej w dotychczasowym zakresie przez zbywcę przy pomocy szeregu składników majątkowych będących przedmiotem transakcji.
Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.
W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany, jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę itp. na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u zbywcy zorganizowany zespół składników gotowych realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po jego zbyciu możliwe musi być kontynuowanie działalności gospodarczej przez nabywcę przedsiębiorstwa.
Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z 10 listopada 2011 r., w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christem Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) V Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie m.in. zbycia samodzielnej części przedsiębiorstwa, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie samodzielnej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. W wyroku tym Trybunał wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.
Podobne stanowisko prezentowane jest w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych, np. w wyroku NSA z 25 czerwca 2013 r. sygn. akt I FSK 955/12, czy z 24 listopada 2016 r., sygn. akt I FSK 1316/15.
O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa lub też jego zorganizowanej części decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik zobowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotem planowanej transakcji będzie sprzedaż materialnych i niematerialnych składników majątku, w skład których wchodzić będą w szczególności:
(i)rzeczowe aktywa, takie jak:
•budynek hotelowy położony w (...),
•grunt (prawo użytkowania wieczystego), na którym Hotel jest usytuowany,
•wszystkie budowle i infrastruktura znajdująca się na gruncie, jak również budowle znajdujące się na gruncie posiadanym przez Zbywającego na podstawie umów dzierżawy (z wyjątkiem elementów infrastruktury będących własnością przedsiębiorstw przesyłowych lub dostawców usług), obsługujące Biznes Hotelowy i będące własnością Zbywającego,
•wszelkie ruchomości znajdujące się w Hotelu lub na gruncie, na którym Hotel jest usytuowany, będące własnością Zbywającego i niezbędne do funkcjonowania Biznesu Hotelowego lub wykorzystywane do jego funkcjonowania, wyposażenie Hotelu, dzieła sztuki w Hotelu,
•zapasy towarów w Hotelu,
(ii)prawa własności intelektualnej, jak m.in.:
•oprogramowanie używane w związku z funkcjonowaniem Biznesu Hotelowego,
•znak towarowy zarejestrowany w Urzędzie Patentowym Polski pod nr (...),
•prawa autorskie do prac projektowych dotyczących budynku Hotelu,
(iii)prawa i obowiązki wynikające z wszelkich umów określających stosunek pracy, w przypadku których Biznes Hotelowy jest zakładem pracy;
(iv)inne prawa, roszczenia, należności, zobowiązania i obowiązki związane z prowadzoną przez Zbywającego działalnością gospodarczą związaną z prowadzeniem Biznesu Hotelowego, jak m.in.:
•wszelkie prawa, roszczenia i wierzytelności (należności) (i) wynikające z lub w związku z przejmowanymi umowami i/lub (ii) w inny sposób związane z Biznesem Hotelowym,
•wszelkie obowiązki i zobowiązania (i) wynikające z lub w związku z przejmowanymi umowami i/lub (ii) w inny sposób związane z Biznesem Hotelowym,
(v)bieżące rezerwacje hotelowe, tj. aktywne/trwające rezerwacje związane z usługami zakwaterowania złożone przez klientów (gości lub osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej);
(vi)bazę danych klientów (gości) Biznesu Hotelowego, tj. elektroniczną bazę danych, zawierającą dane osobowe osób fizycznych (gości) oraz informacje dotyczące pobytu gości w Hotelu, z ostatnich trzech lat. Baza danych gości będzie zawierała bieżące rezerwacje gości, jak również dane klientów będących osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej za ten sam okres, oraz
(vii)środki pieniężne w kasach Hotelu i restauracji;
(viii)środki zgromadzone na rachunku Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
(ix)prawa wynikające z gwarancji budowlanych, tj. gwarancje jakości i rękojmie dotyczące robót budowlanych, jak również wszelkie umowne i ustawowe prawa w stosunku do wykonawców, udzielone na podstawie umów o roboty budowlane.
Przedmiotem transakcji będą również prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych i obowiązujących na dzień zawarcia umowy przeniesienia Biznesu Hotelowego, związane lub wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, co do których nie zachodzą ograniczenia lub wyłączenia dopuszczalności przeniesienia wynikające z przepisów ustawy, braku zgody strony trzeciej na przeniesienia umowy, jeżeli wymóg taki wynika z zastrzeżenia umownego lub właściwości zobowiązania, w tym związane z Przejmowanymi umowami oraz należności handlowe; inne należności krótkoterminowe; wszelkie obowiązki i zobowiązania.
W szczególności zostaną przeniesione:
(i)umowy dzierżawy, tj. umowy dzierżawy parkingu i części plaży zawarte pomiędzy Zbywającym jako dzierżawcą a Gminą Miasta jako wydzierżawiającym;
(ii)umowy najmu, tj. umowy najmu lokali w budynku;
(iii)umowy serwisowe, tj. umowy o świadczenie usług i dostawy mediów, które są związane z funkcjonowaniem Biznesu Hotelowego i mogą zostać przeniesione na Nabywcę,
(iv)umowy licencyjne lub certyfikaty dotyczące oprogramowania;
(v)wszelkie umowy obowiązujące na dzień Transakcji, w tym m.in.:
•o wartości przekraczającej 150.000 PLN netto lub równowartość tej kwoty w innych walutach (rocznie w przypadku umów okresowych), lub
•o okresie obowiązywania dłuższym niż 12-miesięcy, lub
•w przypadku umów zawartych na czas nieoznaczony, o okresie wypowiedzenia dłuższym niż 3 miesiące
- za wyjątkiem umów wyłączonych z przedmiotu sprzedaży.
Przejęte przez Nabywcę zostaną także zobowiązania związane z prowadzeniem Biznesu Hotelowego, w tym zobowiązania do zapłaty za towary i usługi zamówione, wykorzystane lub niewykorzystane przez Zbywającego do dnia zawarcia Umowy sprzedaży.
Ponadto, wszyscy pracownicy zatrudnieni w Biznesie Hotelowym oraz wszystkie stosunki pracy wynikające z umów o pracę zostaną przeniesione do Nabywcy - w związku z Transakcją dojdzie do przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę.
W ramach przekazania (wydania) Biznesu Hotelowego Wnioskodawca przekaże Nabywcy wszelką posiadaną przez Zbywcę dokumentację dotyczącą Biznesu Hotelowego, w szczególności:
(i)wszystkie klucze, karty i kody dostępu do nieruchomości i ruchomości pozostające w posiadaniu Zbywającego;
(ii)oryginalne kopie dokumentacji prawnej dotyczącej przejmowanych umów;
(iii)wszystkie dokumenty pozwoleń/zezwoleń wydane w odniesieniu do Hotelu oraz jego użytkowania i utrzymania, które będą przenoszone w ramach Umowy sprzedaży;
(iv)wypisy aktów notarialnych dotyczących tytułu prawnego do nieruchomości, służebności i innych spraw dotyczących Hotelu;
(v)oryginalne kopie ksiąg od Urzędu Nadzoru Technicznego dla wind, schodów ruchomych i innych urządzeń;
(vi)świadectwo charakterystyki energetycznej budynku;
(vii)książkę obiektu budowlanego budynku;
(viii) posiadane przez Zbywającego instrukcje konserwacji budynku (wraz z instrukcjami konserwacji i obsługi, instrukcjami dotyczącymi elementów wymagających konserwacji), instrukcje przeciwpożarowe, protokoły z przeprowadzonych przeglądów i rewizji budynku;
(ix)posiadane przez Zbywającego podręcznik i instrukcje odnoszących się do działania ruchomości, nieruchomości lub jakiejkolwiek ich części, lub jakiegokolwiek urządzenia, maszyny lub sprzętu znajdującego się na lub obsługującego Hotel, instrukcje BHP dla budynku pozostające w posiadaniu Zbywającego;
(x)nośniki, na których zapisane są prawa własności intelektualnej.
W ramach Transakcji wyłączone z przedmiotu sprzedaży zostały prawa i obowiązki wynikające z zawartej przez Zbywającego umowy o zarządzanie działalnością hotelarską, bowiem umowa ta zawarta została przez Zbywającego z podmiotem powiązanym z Grupy i nie może zostać przeniesiona na podmiot spoza Grupy. Po rozwiązaniu Umowy o Zarządzanie przez Zbywającego, zawarta zostanie nowa umowa o zarządzanie działalnością hotelarską pomiędzy Nabywcą a podmiotem dotychczas nim zarządzającym lub podmiotem z nim powiązanym. Jednocześnie, nowa umowa o zarządzanie Biznesem Hotelowym odpowiadała będzie zakresowi dotychczasowej Umowy o Zarządzanie.
W ramach planowanej Transakcji nie przejdą ze Zbywającego na Nabywcę:
(i)należności stwierdzone tytułami egzekucyjnymi, które na dzień Transakcji znajdują się na etapie egzekucji;
(ii)prawa i obowiązki wynikające z Umowy o Zarządzanie Biznesem Hotelowym i powiązanych z nią umów, przy czym po rozwiązaniu Umowy o Zarządzanie analogiczna umowa zostanie zawarta między Nabywcą a Zarządzającym;
(iii)wszelkie licencje, zezwolenia, pozwolenia i koncesje, których przeniesienie jest wyłączone na mocy obowiązującego prawa;
(iv)rachunki bankowe Zbywającego;
(v)polisy ubezpieczeniowe Zbywającego;
(vi)prawa i obowiązki wynikające z umów z wykonawcami świadczącymi usługi obejmujące całe przedsiębiorstwo Wnioskodawcy (tj. Biznes Hotelowy i inne hotele Zbywającego), np. umowy związane z usługami kadrowo-płacowymi, umowy związane z usługami księgowymi i finansowymi, centralne umowy z dostawcami energii elektrycznej i innych mediów, umowy na korzystanie z usług technicznych, z zastrzeżeniem Przejmowanych umów - tzn. co do których nie zachodzą ograniczenia lub wyłączenia dopuszczalności przeniesienia;
(vii)wszelkie prawa, roszczenia lub wierzytelności Zbywającego wynikające z umów, które wygasły przed datą zrealizowania Transakcji, w szczególności takie jak kary umowne lub roszczenia odszkodowawcze poniesione przez Zbywającego w wyniku ich naruszenia;
(viii) umowy z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi;
(ix)umowy na dostarczanie sygnału telewizyjnego.
Przyszły Nabywca, ma zamiar kontynuowania działalności hotelarskiej prowadzonej przez Wnioskodawcę z wykorzystaniem zbywanych przez Wnioskodawcę składników majątkowych, w tym zobowiązań które będą przedmiotem Transakcji.
Nabywca nie planuje angażować dodatkowych składników majątku, np. nie będzie miał potrzeby zatrudniania nowego personelu czy samodzielnego urządzenia Hotelu bezpośrednio po transakcji ani np. wybudowania parkingu czy instalacji dodatkowych istotnych urządzeń, poza planowanym odświeżeniem, remontem Hotelu. Na Nabywcę przejdą także prawa do wszelkich towarów i zapasów niezbędnych do prowadzenia działalności hotelarskiej, np. zapasów żywności i napojów czy wyposażenia hotelu.
W analizowanej sprawie, Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy zespół składników materialnych i niematerialnych stanowiący Biznes Hotelowy, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstw w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a tym samym czy Transakcja będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług okolicznością determinującą możliwość wyłączenia, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, stosowania przepisów ustawy do czynności zbycia określonego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest takie ich zorganizowanie, żeby wspomniany zespół mógł służyć do prowadzenia działalności gospodarczej. Zespół składników materialnych i niematerialnych obejmować powinien elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem przepisy ustawy nie miały zastosowania do zbywanego zespołu składników, musi on - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w jego skład muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Mając zatem na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że sprzedawany Biznes Hotelowy będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa ze względu na spełnienie przesłanek zawartych w art. 2 pkt 27e ustawy.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Biznes Hotelowy będzie funkcjonował jako wyodrębniony funkcjonalnie, finansowo i organizacyjnie zespół składników materialnych i niematerialnych, możliwy do wyodrębnienia od pozostałej działalności hotelarskiej prowadzonej przez Zbywającego.
W opisie sprawy Zainteresowani wskazali, że działalność Biznesu Hotelowego została wyodrębniona jako jeden z oddziałów Wnioskodawcy, który został wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego pod firmą „A” S.A. Oddział Hotel „D” w (...). Zbywane składniki majątkowe są wyodrębnione geograficznie od pozostałych części przedsiębiorstwa - Hotel wraz z przynależnymi budowlami i infrastrukturą stanowi odrębną nieruchomość składającą się z budynku i zabudowań, zlokalizowaną w (...). Biznes Hotelowy obsługiwany jest przez zespół przypisanych pracowników, w tym kadrę kierowniczą, którzy jednocześnie nie zostali zatrudnieni do obsługi innych obiektów hotelowych w ramach ogólnej działalności Wnioskodawcy. Do działalności prowadzonej w Biznesie Hotelowym wewnętrznie przypisane zostało także odpowiednie wyposażenie oraz umowy z kontrahentami wykorzystywane do prowadzenia działalności w Biznesie Hotelowym.
W ramach przekazania (wydania) Biznesu Hotelowego Wnioskodawca przekaże Nabywcy wszelką posiadaną przez Zbywcę dokumentację dotyczącą Biznesu Hotelowego, a także prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych i obowiązujących na dzień zawarcia umowy przeniesienia Biznesu Hotelowego, związane lub wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej (umowy dzierżawy, najmu, serwisowe, licencyjne lub certyfikaty dotyczące oprogramowania oraz wszelkie inne umowy obowiązujące na dzień Transakcji - za wyjątkiem umów wyłączonych z przedmiotu sprzedaży.
Ponadto, wszyscy pracownicy zatrudnieni w odniesieniu do Biznesu Hotelowego oraz wszystkie stosunki pracy wynikające z umów o pracę zostaną przeniesione do nowego pracodawcy.
Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, zespół składników majątkowych składających się na Biznes Hotelowy będzie na moment sprzedaży wyodrębniony na płaszczyźnie organizacyjnej, tj. będzie stanowił wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych. Jak wynika z opisu sprawy - działalność wydzielana w postaci Hotelu będzie miała swoje miejsce w strukturze organizacyjnej, zatem wymóg wyodrębnienia organizacyjnego zostanie spełniony.
O wyodrębnieniu finansowym świadczy fakt, że Wnioskodawca przygotowuje rachunek zysków i strat oraz bilans odrębnie dla każdego z posiadanych hoteli, co oznacza, że w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa identyfikuje - odrębnie dla Biznesu Hotelowego - przychody i koszty oraz aktywa i pasywa związane z Biznesem Hotelowym, w tym m.in. rozliczenia finansowe z klientami (i gośćmi) działalności hotelarskiej, czy zobowiązania pracownicze.
Zainteresowani wskazali, że w zakresie tych elementów rachunku zysków i strat oraz bilansu, których nie da się jednoznacznie przypisać do Biznesu Hotelowego, tj. tam, gdzie alokacja na poszczególne jednostki biznesowe Zbywającego nie jest bezpośrednio możliwa, Wnioskodawca ma możliwość zastosowania uzasadnionego biznesowo klucza alokacji - dzięki czemu możliwe jest ustalenie wyniku finansowego działalności gospodarczej prowadzonej poprzez Biznes Hotelowy niezależnie od wyniku finansowego całego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Dla Biznesu Hotelowego przygotowywane są oddzielne cele biznesowe (finansowe) oraz budżet (wchodzący w skład całościowego budżetu Wnioskodawcy).
Natomiast w odniesieniu do wyodrębnienia funkcjonalnego, wskazać należy, że zespół składników majątkowych składających się na Hotel będzie stanowił potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Do Biznesu Hotelowego przypisane zostały odpowiednie zasoby ludzkie, przyjęte w jednostce gospodarczej rozwiązania organizacyjne i finansowe, które umożliwiają realizację przez Biznes Hotelowy określonej działalności gospodarczej, niezależnie od pozostałych jednostek w ramach danego podmiotu gospodarczego, bez konieczności ponoszenia dodatkowych nakładów na wyposażenie lub wprowadzanie istotnych zmian organizacyjnych w celu umożliwienia samodzielnego wykonywania funkcji gospodarczych po wyodrębnieniu działalności Biznesu Hotelowego z takiego podmiotu.
Po Transakcji Biznes Hotelowy obsługiwany będzie przez zespół przypisanych do niego pracowników (w tym Dyrektora), bowiem wraz z dokonaniem Transakcji nastąpi przejście Zakładu pracy, a wraz z nimi również ich dotychczasowa wiedza i umiejętności niezbędne do prowadzenia Biznesu Hotelowego.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika także, że Biznes Hotelowy przy wykorzystaniu posiadanych zasobów jest w stanie niezależnie od pozostałej części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy zapewnić bieżącą obsługę gości Hotelu i składanych przez nich rezerwacji - Biznes Hotelowy posiada bowiem zespól składników materialnych i niematerialnych niezbędne do samodzielnego wykonywania działalności gospodarczej.
Podsumowując, analiza zaprezentowanego przez Państwa opisu sprawy w kontekście przytoczonych regulacji prawnych oraz orzecznictwa TSUE, prowadzi do wniosku, że zostaną spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania zespołu składników majątkowych składających się na Biznes Hotelowy za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy. Jak bowiem wynika z wniosku, kontynuowanie tej działalności nie będzie wymagało od Nabywcy angażowania dodatkowych składników. Ponadto, jak wyżej wykazano zespół wydzielanych składników (opisany we wniosku Biznes Hotelowy) będzie na dzień transakcji wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie Zbywającego na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. Dodatkowo będący przedmiotem transakcji zespół składników majątkowych, o którym mowa we wniosku (Biznes Hotelowy), będzie na moment transakcji na tyle zorganizowany, aby mógł samodzielnie wykonywać zadania i prowadzić działalność bez angażowania dodatkowych składników majątku Nabywcy.
Tym samym sprzedaż zespołu składników majątkowych składających się na Biznes Hotelowy stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, i w myśl art. 6 pkt 1 ustawy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem Państwa stanowisko, w zakresie podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanego pytania. Inne kwestie nie objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
A Spółka Akcyjna (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.).