Interpretacja indywidualna z dnia 30 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.344.2024.2.MW
Temat interpretacji
Ustalenie, czy w przypadku sprzedaży Nieruchomości przez Wnioskodawcę zastosowanie znajdzie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest nieprawidłowe.
Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pana sytuacji podatkowej i nie wywołuje skutków prawnych dla Pana syna oraz małżonki.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pana wniosek z 25 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący ustalenia, czy w przypadku sprzedaży Nieruchomości przez Wnioskodawcę zastosowanie znajdzie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług wpłynął 25 lipca 2024 r.
Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 października 2024 r. (data wpływu 7 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Pan (…) (dalej: „Wnioskodawca”) jest osobą fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie doradztwa. Usługi świadczy na rzecz spółki z o.o., której jest udziałowcem.
Wnioskodawca (wraz z żoną i synem) nabył (nabyli) nieruchomość gruntową od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej do majątku prywatnego, na podstawie umowy sprzedaży zawartej w 1998 r. i 1999 r. W związku z nabyciem tej nieruchomości Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.
W 2002 r. Wnioskodawca we własnym zakresie wybudował na zakupionej nieruchomości gruntowej dwa budynki mieszkalne (dalej łącznie jako: „Nieruchomości”). Nieruchomości znajdują się w (…) i prowadzona jest dla nich księga wieczysta nr (…). Nieruchomości te stanowią majątek prywatny Wnioskodawcy oraz jego żony i syna. Żona i syn otrzymali je aktem notarialnym (…) w dniu 13 września 2022 r. w drodze darowizny. Przedmiotowe Nieruchomości nigdy nie były wykorzystywane w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę lub jego syna działalności gospodarczej, w szczególności nie zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. W Nieruchomościach znajduje się 12 lokali mieszkalnych, jednak nie zostały one prawnie wyodrębnione, zatem nie stanowią odrębnych nieruchomości. Od 2002 r. lokale te są przedmiotem najmu prywatnego, który rozliczany jest w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Od momentu wybudowania budynków na Nieruchomościach nie zostały poniesione wydatki na ulepszenie, które przekraczałyby 30% wartości początkowej Nieruchomości. Wnioskodawca wraz z żoną i synem zamierzają sprzedać Nieruchomości do (…) Spółki z o.o. (dalej: „Spółka”), w której Wnioskodawca jest mniejszościowym udziałowcem oraz pełni funkcję prokurenta. Większościowym udziałowcem spółki jest Pan (…) - syn Pana (…). Cena, za którą Nieruchomości zostaną sprzedane zostanie ustalona na warunkach rynkowych. W związku z tym, Spółka nie będzie miała prawa do odliczenia VAT od nabytych Nieruchomości, ponieważ sprzedaż nie nastąpi w ramach działalności gospodarczej podmiotów zbywających Nieruchomości. Spółka nie będzie dokonywać żadnych nakładów na Nieruchomościach, które mogłyby zwiększać ich wartość.
Po nabyciu Nieruchomości Spółka dokona jedynie prawnego wyodrębnienia lokali mieszkalnych znajdujących się w Nieruchomościach, w efekcie będzie to 12 odrębnych lokali mieszkalnych, nie będą one jednak wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółki. Następnie lokale zostaną przez Spółkę sprzedane na rzecz osób trzecich. Z uwagi na to, że Spółka nie chce zamrażać swoich środków finansowych, zapłata za przedmiotowe Nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy oraz jego żony i syna nastąpi dopiero po sprzedaży poszczególnych lokali przez Spółkę na rzecz osób trzecich.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że:
- Budynki będące przedmiotem planowanej sprzedaży usytuowane są na dwóch ewidencyjnie wydzielonych działkach nr (…) oraz (…).
- Osoby fizyczne będące właścicielami budynków, które mają być przedmiotem sprzedaży wynajmują lokale w ramach majątku prywatnego. Sprzedaż nieruchomości nie nastąpi w ramach działalności gospodarczej podmiotów zbywających w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług najem traktowana jest jako działalność gospodarcza. W związku z powyższym sprzedaż nieruchomość dokonana w przypadku aktualnych właścicieli nastąpi w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT. Zatem w opisie zdarzenia przyszłego nie występuje rozbieżność.
- Budynki, o których mowa we wniosku były wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.
- Budynki zostały wybudowany w 2002 roku. Od momentu wybudowania do momentu planowanej transakcji zbycia upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Ponadto Wnioskodawca nie poniósł i do momentu planowanej transakcji zbycia nie poniesie wydatków na ich ulepszenie stanowiących co najmniej 30% ich wartości początkowej, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
- Zarówno w związku z nabyciem nieruchomości gruntowej jak i wybudowaniem na niej przedmiotowych budynków Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.
Pytanie
Czy w przypadku sprzedaży Nieruchomości przez Wnioskodawcę zastosowanie znajdzie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży Nieruchomości, o której mowa we wniosku zastosowanie znajdzie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Z przytoczonego wyżej przepisu wynika, że aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą zostać spełnione dwa warunki, tj. brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynków, budowli lub ich części oraz brak wydatków na ulepszenie, w stosunku do których sprzedający miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a w przypadku ponoszenia takich wydatków, muszą być one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. Przy czym, aby dostawa budynku, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia z ww. przepisu oba warunki wskazane w tym przepisie muszą być spełnione łącznie. Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz powołany przepis stwierdzić należy, że sprzedaż Nieruchomości będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca nabył w 1998 r. i 1999 r. do majątku prywatnego nieruchomość gruntową od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Następnie w 2022 r. [2002 r. – zgodnie z uzupełnieniem wniosku – przypis Organu]. Wnioskodawca we własnym zakresie wybudował na zakupionej nieruchomości gruntowej dwa budynki mieszkalne. W związku z tym, zarówno w przypadku nabycia nieruchomości gruntowej, jak i w związku z wybudowaniem budynków Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Ponadto, od momentu wybudowania budynków na Nieruchomościach nie zostały poniesione wydatki na ulepszenie, które przekraczałyby 30% wartości początkowej Nieruchomości. Podobnie wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 25 października 2023 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.414.2023.2.KAK.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosowanie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Towarem jest także udział w prawie własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1, ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą VAT”, państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:
1. określone udziały w nieruchomości,
2. prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,
3. udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy:
Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z przepisu tego wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku/budowli.
W przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki, aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisu tego wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do stwierdzenia, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Wątpliwości Pana dotyczą ustalenia, czy w przypadku sprzedaży Nieruchomości zastosowanie znajdzie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że nabył Pan wraz z żoną i synem nieruchomość gruntową do majątku prywatnego, na podstawie umowy sprzedaży zawartej w 1998 r. i 1999 r. W 2002 r. we własnym zakresie wybudował Pan na zakupionej nieruchomości gruntowej dwa budynki mieszkalne. Żona i syn otrzymali przedmiotowe nieruchomości aktem notarialnym w dniu 13 września 2022 r. w drodze darowizny. W Nieruchomościach znajduje się 12 lokali mieszkalnych, jednak nie zostały one prawnie wyodrębnione, zatem nie stanowią odrębnych nieruchomości. Od 2002 r. lokale te są przedmiotem najmu prywatnego, który rozliczany jest w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zamierza Pan wraz z żoną i synem sprzedać Nieruchomości (działki nr (…) zabudowane budynkami) Spółce (…), w której jest Pan mniejszościowym udziałowcem oraz pełni funkcję prokurenta.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że budynki znajdujące się na działkach zostały wybudowane w 2002 roku. Od momentu wybudowania do momentu planowanej transakcji zbycia upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Ponadto nie poniósł Pan i do momentu planowanej transakcji zbycia nie poniesie wydatków na ich ulepszenie stanowiących co najmniej 30% ich wartości początkowej, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
Mając na uwadze konstrukcję zwolnień z podatku VAT, w celu wskazania prawidłowego sposobu opodatkowania dostawy udziału w ww. zabudowanych działkach, kluczowe jest określenie czy i kiedy po wybudowaniu lub ulepszeniu budynków znajdującego się na ww. działkach doszło do ich pierwszego zasiedlenia. Pozwoli to określić, czy transakcja będzie podlegała zwolnieniu z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT.
Z analizy opisanych okoliczności sprawy wynika, że planowana przez Pana dostawa udziału w nieruchomości – działkach nr (…), na których znajdują się budynki, będzie spełniała przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Planowana dostawa udziału w ww. nieruchomości nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, jak również pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą udziału w nieruchomości minie okres dłuższy niż dwa lata. Zatem udziały w nieruchomości – działkach nr (…), na których znajdują się budynki powinny zostać sprzedane z zastosowaniem zwolnienia od podatku, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Należy zauważyć, że wobec zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy do dostawy udziału w nieruchomości – działkach nr (…), na których znajdują się budynki nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Z treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy wynika bowiem jednoznacznie, że zwolnienie od podatku na podstawie tego przepisu ma zastosowanie wyłącznie wówczas, gdy dostawa budynków, budowli lub ich części nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Organ pragnie ponadto zauważyć, że w stanowisku własnym w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego odwołał się Pan do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, który zacytował Pan jednak nie w pełnej wersji zawartej w ustawie o VAT. Pominął bowiem Pan ten fragment przepisu, z którego jednoznacznie wynika, że zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy ma zastosowanie tylko do dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10.
Tym samym stanowisko Pana należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pana sytuacji podatkowej i nie wywołuje skutków prawnych dla Pana syna oraz małżonki.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonującą w obrocie prawnym interpretację indywidualną, Organ pragnie zauważyć, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i odnosi się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjującym tę sprawę wniosku. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.