Interpretacja indywidualna z dnia 31 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.479.2024.2.AS
Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją Projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją Projektu, tj. (...).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 października 2024 r. (wpływ 1 października 2024 r.), a także pismem z 16 października 2024 r. (wpływ 16 października 2024 r.) oraz pismem z 16 października 2024 r. (wpływ 17 października 2024 r.) oraz pismem z 29 października 2024 r. (wpływ 29 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (...) (dalej jako: „Gmina”, „Wnioskodawca”) jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. 2024 poz. 609 tj. z dnia 2 kwietnia 2024 r.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty, w tym w szczególności w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).
W strukturze organizacyjnej Gminy funkcjonują między innymi następujące jednostki:
·Urząd Gminy w (...) – jako jednostka budżetowa obsługująca jednostkę samorządu terytorialnego;
·Zakład Usług Komunalnych w (...) – funkcjonujący jako samorządowy zakład budżetowy.
Począwszy od 1 stycznia 2017 r., Gmina oraz jej jednostki budżetowe występują jako jeden podatnik podatku VAT, zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o zasadach rozliczeń w podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego. W tym zakresie Gmina traktuje wewnętrzne rozliczenia pomiędzy Urzędem Gminy oraz jednostkami oraz pomiędzy samymi jednostkami jako zdarzenia niepodlegające ustawie o VAT na podstawie art. 15 ust. 1 i ust. 6 ustawy o VAT.
Gmina wraz z partnerstwem (...) Gminy (...) realizuje projekt pt. (...) (dalej „Projekt”) z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (...) (dalej jako: „Inwestycja”, „Zadanie”, „Projekt”) w ramach którego stworzy bezobsługową wypożyczalnie rowerów wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie w tym zakresie. Wydatki ogółem wyniosą (...). Dofinansowanie ma wynieść (...).
Realizację wykonania tego zadania powierzono Urzędowi Gminy, a następnie po zakończeniu inwestycji, efekty inwestycji zostaną przekazane do wykorzystywania jednostce organizacyjnej Gminy – Zakładowi Usług Komunalnych w (...) (zwany dalej: „ZUK”, „Zakładem”).
Głównym założeniem Projektu realizowanym w partnerstwie przez Gminę (...) oraz Gminę (...) jest poprawa dostępności do atrakcji turystycznych o znaczeniu (...) na terenie obydwu Gmin, z wykorzystaniem ekologicznego środka transportu. W tym celu zostaną zakupione i zamontowane (…) bezobsługowe wypożyczalnie rowerów elektrycznych, które będą między innymi stacjami ładowania (łącznie planuje się zakup (…) rowerów wraz z osprzętem). Co więcej, gminy zamierzają zakupić prostą w obsłudze aplikację mobilną (…), która umożliwi wypożyczenie pojazdu, a także jego zwrot.
Rowery będą (...). W ramach Projektu na istniejących już trasach zostanie rozlokowanych (…) stacji ładowania rowerów elektrycznych (…), a na istniejących ścieżkach rowerowych (powstałych w ramach wcześniej zrealizowanych projektów (...)) postawione zostaną tablice informacyjne z mapą regionu – wskazujące aktualną lokalizację oraz ciekawe turystycznie miejsca do odwiedzenia wzdłuż trasy. Atrakcje te wcześniej z uwagi na duże przewyższenia terenu pogranicza mogły być niedostępne dla turystów. Nie zabraknie również informacji o punktach ładowania oraz trudności trasy.
W celu promocji Inwestycji zostanie zorganizowany (...), który jednocześnie będzie otwarciem wypożyczalni jak i rajdem rowerowym. W Projekcie nie zabraknie również innych wspólnych działań promocyjnych i wspólnej identyfikacji wizualnej, wśród których wyróżnić można: kampanie medialne, oznakowanie rowerów i samochodów, opracowanie map rowerowych regionu oraz gadżetów promocyjnych nawiązujących tematycznie do działań Projektu.
(...).
Przedmiotowy wniosek dotyczy następujących wydatków Gminy, które będą wykorzystywane w następujący sposób:
1) Bezobsługowe stacje wypożyczania rowerów (w tym również: zakup rowerów elektrycznych wraz z częściami zamiennymi, kamer służących do monitoringu stacji) – będą służyć do odpłatnego wypożyczania rowerów;
2) (...);
3) Stacje solarne ładowania rowerów – będą udostępniane nieodpłatnie na trasach rowerowych, będą ogólnodostępne dla każdego zainteresowanego;
4) Aplikacja umożliwiająca korzystanie z wypożyczalni – będzie służyć zarówno do odpłatnego wypożyczania rowerów jak i korzystania ze stacji ładowania.
Gmina będzie odprowadzała podatek VAT do urzędu skarbowego z tytułu osiąganego dochodu – w związku z odpłatnym wypożyczaniem rowerów i odpłatnym udostępnianiem carportu. ZUK będzie odpowiedzialny za przyjmowanie opłat i właściwe ich dokumentowanie.
Wszystkie faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach Projektu zostaną wystawione na Gminę. Gmina będzie w stanie wyodrębnić na podstawie otrzymanych faktur, załączników do faktur podatek VAT dotyczący poszczególnych wydatków.
Doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
1. Opis wypożyczania rowerów przez osoby zainteresowane:
Osoba zainteresowana wypożyczeniem roweru elektrycznego będzie zobligowania do pobrania odpowiedniej aplikacji (udostępnionej i administrowanej przez firmę zewnętrzną), po zainstalowaniu aplikacji interesant zostanie poinformowany o konieczności dokonania opłaty.
Na chwilę obecną nie ustalono, czy opłata będzie pobierana przed wypożyczeniem („z góry) czy po zakończeniu („z dołu”). Po zakończeniu wypożyczenia aplikacja zweryfikuje czas wypożyczenia po oddaniu roweru do stacji wypożyczenia. Wszystkie czynności będą się odbywać bezobsługowo. W przypadku awarii systemu lub usterki roweru, konieczna będzie ingerencja pracownika.
Opis korzystania przez osoby zainteresowane ze stacji ładowania rowerów oraz carportu:
Stacje ładowania rowerów będą zlokalizowane w (...) oraz kilku punktach na trasie rowerowej (ścieżce rowerowej). Ładowanie roweru będzie nieodpłatne.
Ładowanie pojazdów w carporcie będzie odpłatne, opłata będzie naliczana podobnie jak w przypadku wypożyczenia roweru, przez stosowną aplikację – usługa zewnętrzna.
2. Pytanie: „W jaki sposób osoby zainteresowane mogą uzyskać dostęp do aplikacji umożliwiającej wypożyczenie rowerów? Prosimy zwięźle opisać”.
Odpowiedź: Informacja dotycząca konieczności pobrania aplikacji zostanie zamieszczona w regulaminie dostępnym w widocznym miejscu w wypożyczalni rowerów. Aplikację będzie można również pobrać skanując QR kod (…).
Dostawca aplikacji zostanie wyłoniony w toku postępowania, a Gmina (...) zakupi jedynie dostęp do gotowego produktu, dostępnego obecnie na rynku (na potrzeby realizacji tego zadanie nie powstanie nowa aplikacja).
Informacja o możliwości i trybie pobrania aplikacji zostanie również zamieszczona na stronie internetowej Urzędu Gminy oraz w lokalnych mediach społecznościowych.
3. Przy pierwszym wypożyczeniu roweru przy pomocy aplikacji, osoby zainteresowane będą zobowiązane do uiszczenia opłaty. Na chwilę obecną nie określono jednak czy opłata za wypożyczenie będzie naliczana „z góry”, czy po zakończonym wynajmie.
4. Pytanie: „Czy odpłatność za wypożyczenie roweru następuje od razu za cały okres korzystania z roweru? Czy przewidziany jest okres, za który używanie roweru jest bezpłatne (np. pierwsze 30 minut od wypożyczenia). Prosimy wyjaśnić”.
Odpowiedź: Nie przewiduje się bezpłatnych okresów wynajmu. Na chwilę obecną Gmina nie zdecydowała czy opłata będzie uiszczana przed rozpoczęciem wypożyczenia „z góry”, czy po zakończonym wynajmie.
5. Ładowanie pojazdów przy użyciu stacji ładowania rowerów oraz carportu wymaga posiadania przez osobę zainteresowaną ww. aplikacji.
6. Pytanie: „Czy stacje solarne ładowania rowerów będą wykorzystywane zarówno przez osoby, które wypożyczyły od Państwa rowery elektryczne, jak i osoby trzecie, z własnymi rowerami elektrycznymi”?
Odpowiedź: Tak, ze stacji ładowania rowerów będą mogli korzystać wszyscy rowerzyści tj. zarówno osoby, które wypożyczyły od Gminy rowery elektryczne, jak i osoby trzecie, z własnymi rowerami elektrycznymi.
7. Pytanie: „Jeżeli z ww. stacji będą korzystały osoby, które wypożyczyły od Państwa rowery elektryczne, to czy wpłynie to na cenę, za którą będą je wypożyczały? Prosimy wyjaśnić”.
Odpowiedź: Nie przewiduje się pobierania opłaty od osób ładujących rowery w stacjach ładowania rowerów elektrycznych, w związku z tym nie wpłynie to na cenę za którą osoby będą wypożyczane rowery.
8. Pytanie: „Czy nieodpłatne udostępnianie stacji ładowania rowerów wynika z realizacji Państwa zadań własnych? Jeżeli tak, to na podstawie jakich dokładnie przepisów? Jeżeli nie, to na jakiej podstawie udostępniają Państwo te stacje nieodpłatnie”?
Odpowiedź: Gmina (...) nie realizuje zadań własnych w obszarze wypożyczania i ładowania rowerów elektrycznych.
Bezpłatne udostępnianie możliwości naładowania roweru wynika z faktu, iż przewiduje się montaż punktów ładowania rowerów elektrycznych zasilanych energią słoneczną, czyli bez dodatkowych kosztów ze strony Gminy (...).
9. Osoby korzystające ze stacji ładowania rowerów nie uiszczają opłaty za pobraną z nich energię elektryczną.
10.Gmina będzie w stanie wyodrębnić na podstawie otrzymanych faktur, załączników do faktur podatek VAT dotyczący poszczególnych wydatków realizowanych w ramach Projektu. W związku z tym Gmina będzie w stanie przyporządkować nabywane towary i usługi do poszczególnych przedsięwzięć realizowanych w ramach Projektu.
11.Otrzymywane przez Gminę faktury pozwolą na przypisanie poniesionych przez Gminę wydatków do realizowanych w ramach Projektu przedsięwzięć.
12.Realizacja pikniku rowerowego (w ramach którego nastąpi otwarcie wypożyczalni i rajd rowerowy) oraz działań promocyjnych, odbywać się będzie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Gminy w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – związaną z wypożyczaniem rowerów.
Gmina pragnie podkreślić, że działania promocyjne, piknik to działanie o celu promocyjnym, nakierowane na uzyskanie większych przychodów z prowadzonej w tym zakresie działalności, mają na celu zwiększenie zainteresowania powstałą infrastrukturą.
W związku z powyższym, wskazane czynności należy klasyfikować jako ściśle związane z działalnością gospodarczą.
13.Poszczególne towary i usługi będą wykorzystywane do czynności:
a) opodatkowanych podatkiem VAT – bezobsługowe stacje wypożyczania rowerów (w tym: zakup rowerów elektrycznych wraz z częściami zamiennymi, kamer służących do monitoringu stacji); (...) ; (...) ; aplikacja umożliwiająca korzystanie z wypożyczalni i stacji ładowania;
b) niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT – stacje solarne ładowania rowerów; aplikacja umożliwiająca korzystanie z wypożyczalni i stacji ładowania.
14.W ramach przedmiotowego projektu jedynie aplikacja umożliwiająca korzystanie z wypożyczalni oraz ładowanie rowerów w stacjach ładowania będzie wykorzystywana zarówno do celów prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. W przypadku tej aplikacji nie jest możliwe przypisanie ponoszonych wydatków w całości do działalności gospodarczej.
15.Poszczególne towary i usługi, zakupione w ramach przedmiotowego Projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności zwolnionych od tego podatku.
16.Pytanie: „Jak rozkłada się finansowanie opisanego we wniosku Projektu, tj. jakie dokładnie kwoty przypadają na:
a)dofinansowanie, w tym jaka kwota z tego dofinansowania przeznaczona zostanie na realizację Państwa zadań w Projekcie;
b)Państwa wkład własny;
c)wkład własny Gminy (...)”?
Odpowiedź: Kwoty przypadające na:
a) dofinansowanie:
Wysokość dofinansowania wynosi: Dofinansowanie UE (...).
Wydatki ogółem (…).
Wydatki kwalifikowalne (...).
Wkład własny:
b) wkład własny Gminy (...): (...).
c) wkład własny Gminy (...): (...).
Wydatki ogółem stanowią kwotę brutto.
17.Pytanie: „Jaka część budżetu przeznaczonego na Projekt zostanie wydatkowana przez Państwa? Prosimy wskazać czy podają Państwo kwotę brutto czy netto”.
Odpowiedź: Dofinansowanie: (...).
18.Pytanie: „Jaka część należnego Państwu budżetu będzie przeznaczona na poszczególne, podejmowane przez Państwa w ramach Projektu przedsięwzięcia (wypożyczanie rowerów, udostępnianie stacji ładowania, piknik rowerowy itd.) oraz przyporządkowane do nich towary i usługi”?
Odpowiedź: W zakresie wydatków ogółem wskazanych we wniosku, wydatki kształtują się następująco:
a)Zakup rowerów elektrycznych – (...),
b)Zakup części zamiennych do rowerów – (...),
c)(...),
d)Utworzenie bezobsługowej stacji wypożyczania rowerów – (...),
e)Zakup wraz z montażem solarnych stacji ładowania rowerów – (...),
f)(...),
g)Aplikacja umożliwiająca korzystanie z wypożyczalni – (...),
h)Zakup kamer służących do monitoringu stacji wypożyczania rowerów – (...),
i)Organizacja wspólnego (...),
19.Pytanie: „Kto będzie odpowiedzialny za majątek powstały w ramach Projektu? Czy będzie to podmiot trzeci? Jeśli tak, to:
a)czy będzie to zewnętrzny podmiot trzeci, spółka gminna, inny, jaki;
b)jeżeli będzie to spółka gminna, to w jakiej wysokości posiadają Państwo w niej udziały;
c)na jakiej podstawie ww. majątek zostanie temu podmiotowi oddany (np. umowa najmu, dzierżawy, inna);
d)czy z tytułu oddania tego majątku podmiotowi trzeciemu otrzymają Państwo wynagrodzenie”?
Odpowiedź: Realizację wykonania zadania powierzono Urzędowi Gminy, a następnie po zakończeniu inwestycji, efekty inwestycji zostaną przekazane do jednostki organizacyjnej Gminy – Zakładu Usług Komunalnych w (...), który będzie zajmował się realizacją zadania w zakresie wypożyczania rowerów. Nie będzie występował w tej sprawie podmiot trzeci.
Na pytania:
20.„W jakiej wysokości zostanie ustalona kwota należności z tytułu udostępniania osobom zainteresowanym majątku zakupionego przez Państwa w ramach realizacji Projektu (rowerów, carportu itd.)? Prosimy wskazać odrębnie w stosunku do poszczególnych składników majątku. Prosimy również wskazać, czy podane kwoty są kwotami brutto czy netto”.
21.„Jak będzie przedstawiał się stosunek poniesionych w ramach Projektu nakładów do rocznej kwoty otrzymanej z tytułu udostępniania ww. obiektów”?
22.„Czy wysokość kwot z tytułu udostępniania ww. obiektów umożliwi Państwu zwrot poniesionych w ramach Projektu nakładów? Jeśli tak, to w jakim horyzoncie czasowym”?
23.„Czy wysokość ww. kwot będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych? Czy wynagrodzenie należne Państwu z tytułu udostępniania majątku będzie niższe od wartości rynkowej, równe wartości rynkowej, czy też wyższe od tej wartości”?
24.„Czy obrót z tytułu udostępnienia majątku będzie znaczący dla Państwa budżetu? Na jakim poziomie będą kształtowały się dochody z tytułu udostępnienia ww. majątku w skali roku w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Gminy”?
25.„Przy uwzględnieniu jakich czynników zostanie dokonana kalkulacja kwoty należnej z tytułu udostępnienia ww. majątku? Należy szczegółowo wymienić wszystkie uwzględnione czynniki”.
26.„Czy wysokość kwoty z tytułu udostępniania majątku będzie ustalana także w oparciu o:
a)stawkę amortyzacji rocznej majątku zakupionego w wyniku realizacji Projektu;
b)długość okresu użytkowania ww. majątku zakupionego w wyniku realizacji Projektu”?
Odpowiedzieli Państwo:
Gmina na chwilę obecną nie ustaliła jeszcze kwoty należności z tytułu udostępniania osobom zainteresowanym majątku zakupionego w ramach realizacji Projektu, obejmującego m.in. rowery oraz carporty. Infrastruktura ta zostanie oddana do użytku dopiero w roku 2026, co oznacza, że na tym etapie Gmina nie posiada informacji umożliwiających precyzyjne odpowiedzi na zadane pytania dotyczące wysokości opłat oraz ich stosunku do nakładów poniesionych w ramach Projektu. Kwoty te zostaną ustalone w późniejszych etapach.
Gmina planuje jednak, aby kwoty związane z udostępnianiem majątku były ustalane z uwzględnieniem realiów rynkowych, w wartościach uśrednionych do stawek rynkowych obowiązujących na rynku w zakresie podobnych usług.
W związku z powyższym, odpowiedzi na pytania 20-26, tj. dotyczące poniesionych nakładów, rocznej kwoty uzyskiwanej z tytułu udostępniania majątku oraz wpływu tych dochodów na budżet Gminy będą mogły zostać określone bliżej momentu oddania infrastruktury do użytku, po przeprowadzeniu odpowiednich analiz.
27.Pytanie: „Czy po udostępnieniu majątku zakupionego w wyniku realizacji Projektu, Państwa Gmina będzie z niego korzystała? Jeśli tak, to należy wskazać, na jakich zasadach Gmina będzie korzystała z ww. majątku, na podstawie jakiej umowy oraz czy odpłatnie, czy nieodpłatnie”?
Odpowiedź: Po zakończeniu inwestycji, efekty inwestycji zostaną przekazane do zarządzania jednostce organizacyjnej Gminy – Zakładowi Usług Komunalnych w (...), który będzie odpowiedzialny za przyjmowanie opłat i właściwe ich dokumentowanie.
28.Pytanie: „Czy po udostępnieniu majątku zakupionego w wyniku realizacji Projektu, będą z niego korzystały Państwa jednostki organizacyjne? Jeśli tak, to należy wskazać, na jakich zasadach jednostki organizacyjne będą korzystały z ww. majątku, na podstawie jakiej umowy oraz czy odpłatnie, czy nieodpłatnie”?
Odpowiedź: Na chwilę obecną Gmina nie przewiduje udostępnienia majątku zakupionego w wyniku realizacji Projektu jednostkom organizacyjnym Gminy.
29.Wydatki poniesione na realizację Projektu stanowią/będą stanowić wydatki bezpośrednio i wyłącznie związane z budowaną infrastrukturą/zakupionym majątkiem.
30.Pytanie: „W jaki sposób jest kalkulowana wartość dofinansowania, od czego jest ona uzależniona”?
Odpowiedź: Wartość projektu została oszacowana na podstawie badania rynku oraz kosztorysów inwestorskich. Następnie w oparciu o stosowną, wymienioną dokumentację został skalkulowany projekt, który następnie został oceniony przez Komitet Monitorujący, który zatwierdził wysokość dofinansowania.
31.Gmina (...) w trakcie realizacji projektu będzie zobowiązana do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych z instytucją dofinansowującą. Gmina będzie składała cykliczne kwartalne rozliczenia finansowe.
32.Za utrzymanie infrastruktury będzie odpowiedzialny Urząd Gminy w (...) w porozumieniu z Zakładem Usług Komunalnych w (...).
W drugim nadesłanym piśmie wskazali Państwo, że:
Na obecnym etapie projektu, Gmina nie zna (...).
(...).
Gmina określi zasady użytkowania (...). Zasady (...) zostaną określone poprzez sporządzenie regulaminu.
Gmina zamierza wprowadzić nadzór nad wykonywaniem obowiązków związanych z użytkowaniem (...) i wykorzystaniem go w działalności gospodarczej. Na chwilę obecną nie określono jeszcze formy kontroli, jednak ma ona zostać wprowadzona.
(...).
Pracownicy nie będą mieli możliwości wykorzystywania (...). Pracownicy nie będą go użytkowali do celów prywatnych. Wszystkie te względy zostaną ujęte w regulaminie użytkowania (...).
Przedmiotowy (...), to nie jest (...) którego konstrukcja wyklucza jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne tj. nie jest to (...), o którym mowa w art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT.
(...).
Gmina będzie prowadzić ewidencję (...). Ewidencja będzie spełniać wymogi określone w art. 86a ust. 6 ustawy VAT oraz będzie zawierać wszystkie elementy wymienione w art. 86a ust. 7 ustawy o VAT.
Gmina złoży naczelnikowi urzędu skarbowego informację (...) (VAT-26) w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesie pierwszy wydatek.
Sposób wykorzystywania (...) przez Gminę, zwłaszcza określony w ustalonych przez Gminę zasadach jego używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez Gminę (...), wykluczy użycie go do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
W związku z powyższym, wykorzystanie (...) do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą będzie wykluczone.
Zdaniem Gminy zaistnieją obiektywne okoliczności potwierdzające brak możliwości wykorzystania pojazdu do celów osobistych pracowników poprzez m.in.:
· wprowadzenie nadzoru nad wykonywaniem obowiązków związanych z użytkowaniem pojazdu i wykorzystaniem go w działalności gospodarczej;
· wprowadzenie regulaminu, który będzie określał zasady użytkowania pojazdu, ze wskazaniem że pojazd jest przeznaczony wyłącznie do użytku w ramach realizowanej działalności, a jego używanie do celów prywatnych jest zabronione;
· prowadzenie ewidencji (...);
· (...).
W kolejnym piśmie wskazali Państwo, że:
Zdaniem Gminy nieodpłatne udostępnianie stacji ładowania rowerów ma związek z realizacją zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, tj. w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Gmina nie będzie monitorowała kto i kiedy ładował rower w stacjach solarnych ładowania rowerów. Można będzie zweryfikować czy rower zakupiony w ramach projektu był ładowany w stacji, ponieważ będzie on posiadał lokalizator GPS, jednak cel projektu nie przewiduje takiego monitorowania i Gmina nie będzie tego ustalać.
Pytanie
Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją Projektu, tj.(...)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Gminy przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT w całości od wydatków związanych z realizacją Projektu w odniesieniu do wydatków na bezobsługową stację wypożyczania rowerów, (...), w części od wydatków na aplikację umożliwiającą korzystanie z wypożyczalni, oraz nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków na stacje solarne ładowania rowerów.
Uzasadnienie Państwa stanowiska w sprawie
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2024 poz. 361 tj. z dnia 9 lutego 2024 r. dalej jako: ,,ustawa o VAT”) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji).
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:
·zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
·pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy powyższe warunki są spełnione łącznie, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. z czynnościami, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2a ustawy o VAT w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Według art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy o VAT – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Zgodnie z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.
Art. 86a ust. 2 ustawy o VAT stanowi, że do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:
1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Art. 86a ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, że przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:
a) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
b) konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej (...) osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
W myśl art. 86a ust. 4 ustawy o VAT pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:
1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.
Podsumowując, Gmina poniesie następujące wydatki, które będą wykorzystywane w następujący sposób:
· Bezobsługowe stacje wypożyczania rowerów (w tym również: zakup rowerów elektrycznych wraz z częściami zamiennymi, kamer służących do monitoringu stacji) – będą służyć do odpłatnego wypożyczania rowerów;
· (...);
· Stacje solarne ładowania rowerów – będą udostępniane nieodpłatnie na trasach rowerowych, będą ogólnodostępne dla każdego zainteresowanego;
· aplikacji umożliwiającej korzystanie z wypożyczalni – będzie służyć zarówno do odpłatnego wypożyczania rowerów jak i korzystania ze stacji ładowania.
Gmina będzie odprowadzała podatek VAT do urzędu skarbowego z tytułu osiąganego dochodu – w związku z odpłatnym wypożyczaniem rowerów i odpłatnym udostępnianiem carportu. ZUK będzie odpowiedzialny za przyjmowanie opłat i właściwe ich dokumentowanie.
Gmina jest w stanie wyodrębnić wydatki na poszczególne elementy Inwestycji na podstawie otrzymanych faktur lub załączników do faktur (np. protokołów) i jest w stanie przyporządkować kwoty na otrzymanych fakturach do poszczególnych wydatków. W związku z tym, zdaniem Gminy w zakresie:
a) bezobsługowej stacji wypożyczania rowerów (w tym również: zakup rowerów elektrycznych wraz z częściami zamiennymi, kamer służących do monitoringu stacji), (...), carportu fotowoltaicznego – Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości, z uwagi na wykorzystywanie ich wyłącznie do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT;
b) stacji solarnych ładowania rowerów, które zostaną rozlokowane na trasach rowerowych, będą ogólnodostępne, udostępniane będą nieodpłatnie dla każdego zainteresowanego, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT;
c) aplikacji umożliwiającej korzystanie z wypożyczalni – która będzie służyć zarówno do odpłatnego wypożyczania rowerów jak i korzystania ze stacji ładowania – Gminie będzie przysługiwać prawo do częściowego odliczenia podatku VAT z wykorzystaniem prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w oparciu o który:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, podatnik może zrealizować w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy.
Z cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Zatem Miasto ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu.
Wyrażoną w cytowanym art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.
Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1) zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2) obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1) średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2) średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3) roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4) średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Przepis art. 86 ust. 2d ustawy wskazuje, że:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie wskazanej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999).
Na podstawie § 1 rozporządzenia:
Rozporządzenie:
1) określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;
2) wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
Stosownie do zapisów § 2 pkt 8 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o: jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:
a) urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
b) jednostkę budżetową,
c) zakład budżetowy.
Według § 3 ust. 1 rozporządzenia:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
Zatem w przypadku jednostki samorządu terytorialnego, sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla:
·urzędu obsługującego jednostki samorządu terytorialnego (tj. urzędu gminy, urzędu miasta, starostwa powiatowego oraz urzędu marszałkowskiego),
·jednostki budżetowej,
·zakładu budżetowego.
Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.
Wyżej wymienione rozporządzenie wprowadza wzory, według których wyznaczane są sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć. Metody te mają charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu „udziałów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą podatku od towarów i usług.
Należy w tym miejscu wskazać, że na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Według art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 str. 1 ze zm.), na mocy którego:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
(…)
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Należy nadmienić, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W świetle art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Wraz z partnerstwem (...) Gminy realizują Państwo Projekt, w ramach którego stworzą Państwo bezobsługową wypożyczalnię rowerów wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Realizację tego zadania powierzono Urzędowi Gminy, a po jego zakończeniu, efekty inwestycji zostaną przekazane do wykorzystywania Zakładowi. Głównym założeniem Projektu jest poprawa dostępności do atrakcji turystycznych o znaczeniu x na terenie obydwu Gmin. W tym celu zostaną zakupione i zamontowane po obu stronach (…) bezobsługowe wypożyczalnie rowerów elektrycznych, które będą między innymi stacjami ładowania (łącznie planuje się zakup (...) rowerów wraz z osprzętem). Co więcej, zamierzają Państwo zakupić prostą w obsłudze aplikację mobilną, która umożliwi wypożyczenie pojazdu, a także jego zwrot. Rowery będą (...). W ramach Projektu na istniejących już trasach zostanie rozlokowanych (...) stacji ładowania rowerów elektrycznych ((…) stacji po stronie (…) oraz (…) po stronie (...)), a na istniejących ścieżkach rowerowych postawione zostaną tablice informacyjne z mapą regionu – wskazujące aktualną lokalizację oraz ciekawe turystycznie miejsca do odwiedzenia wzdłuż trasy. Nie zabraknie również informacji o punktach ładowania oraz trudności trasy. W celu promocji Inwestycji zostanie zorganizowany (...), który jednocześnie będzie otwarciem wypożyczalni jak i rajdem rowerowym. W Projekcie nie zabraknie również innych wspólnych działań promocyjnych i wspólnej identyfikacji wizualnej, wśród których wyróżnić można: kampanie medialne, oznakowanie rowerów i samochodów, opracowanie map rowerowych regionu oraz gadżetów promocyjnych nawiązujących tematycznie do działań Projektu. Po stronie Polskiej planuje się rozlokowanie (...) wypożyczalni rowerów, każda ze stacji będzie wyposażona w (...) rowerów elektrycznych, (...) ogólnodostępnych stacji ładowania. Dodatkowo, zakupią Państwo (...). Przedmiotowy wniosek dotyczy następujących wydatków, które będą wykorzystywane w następujący sposób:
1) Bezobsługowe stacje wypożyczania rowerów (w tym również: zakup rowerów elektrycznych wraz z częściami zamiennymi, kamer służących do monitoringu stacji) – będą służyć do odpłatnego wypożyczania rowerów;
2) (...);
3) Stacje solarne ładowania rowerów – będą udostępniane nieodpłatnie na trasach rowerowych, będą ogólnodostępne dla każdego zainteresowanego;
4) Aplikacja umożliwiająca korzystanie z wypożyczalni – będzie służyć zarówno do odpłatnego wypożyczania rowerów jak i korzystania ze stacji ładowania.
Będą Państwo odprowadzali podatek VAT z tytułu osiąganego dochodu – w związku z odpłatnym wypożyczaniem rowerów i odpłatnym udostępnianiem carportu. Wszystkie faktury dokumentujące wydatki poniesione w ramach Projektu zostaną wystawione na Państwa. Będą Państwo w stanie wyodrębnić na podstawie otrzymanych faktur, załączników do faktur podatek VAT dotyczący poszczególnych wydatków.
Osoba zainteresowana wypożyczeniem roweru elektrycznego będzie zobligowania do pobrania odpowiedniej aplikacji, po jej zainstalowaniu interesant zostanie poinformowany o konieczności dokonania opłaty. Po zakończeniu wypożyczenia aplikacja zweryfikuje czas wypożyczenia po oddaniu roweru do stacji wypożyczenia. Wszystkie czynności będą się odbywać bezobsługowo. Ładowanie pojazdów w carporcie będzie odpłatne, opłata będzie naliczana podobnie jak w przypadku wypożyczenia roweru, przez stosowną aplikację.
Przy pierwszym wypożyczeniu roweru przy pomocy aplikacji, osoby zainteresowane będą zobowiązane do uiszczenia opłaty. Na chwilę obecną nie określono jednak czy opłata za wypożyczenie będzie naliczana „z góry”, czy po zakończonym wynajmie.
Nie przewiduje się bezpłatnych okresów wynajmu rowerów.
Ładowanie pojazdów przy użyciu stacji ładowania rowerów oraz carportu wymaga posiadania przez osobę zainteresowaną ww. aplikacji.
Ze stacji ładowania rowerów będą mogli korzystać wszyscy rowerzyści, tj. zarówno osoby, które wypożyczyły od Państwa rowery elektryczne, jak i osoby trzecie, z własnymi rowerami elektrycznymi.
Nie przewiduje się pobierania opłaty od osób ładujących rowery w stacjach ładowania rowerów elektrycznych, w związku z tym nie wpłynie to na cenę za którą będą wypożyczane rowery.
Osoby korzystające ze stacji ładowania rowerów nie uiszczają opłaty za pobraną z nich energię elektryczną.
Będą Państwo w stanie wyodrębnić na podstawie otrzymanych faktur, załączników do faktur podatek VAT dotyczący poszczególnych wydatków realizowanych w ramach Projektu. W związku z tym będą Państwo w stanie przyporządkować nabywane towary i usługi do poszczególnych przedsięwzięć realizowanych w ramach Projektu.
Otrzymywane przez Państwa faktury pozwolą na przypisanie poniesionych przez Państwa wydatków do realizowanych w ramach Projektu przedsięwzięć.
Realizacja (...) (w ramach którego nastąpi otwarcie wypożyczalni i rajd rowerowy) oraz działań promocyjnych, odbywać się będzie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy – związaną z wypożyczaniem rowerów. Działania promocyjne, (...) to działanie o celu promocyjnym, nakierowane na uzyskanie większych przychodów z prowadzonej w tym zakresie działalności, mają na celu zwiększenie zainteresowania powstałą infrastrukturą.
W związku z powyższym, wskazane czynności należy klasyfikować jako ściśle związane z działalnością gospodarczą.
Poszczególne towary i usługi będą wykorzystywane do czynności:
a) opodatkowanych podatkiem VAT – bezobsługowe stacje wypożyczania rowerów (w tym: zakup rowerów elektrycznych wraz z częściami zamiennymi, kamer służących do monitoringu stacji); (...); aplikacja umożliwiająca korzystanie z wypożyczalni i stacji ładowania;
b) niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT – stacje solarne ładowania rowerów; aplikacja umożliwiająca korzystanie z wypożyczalni i stacji ładowania.
W ramach Projektu jedynie aplikacja umożliwiająca korzystanie z wypożyczalni oraz ładowanie rowerów w stacjach ładowania będzie wykorzystywana zarówno do celów prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. W przypadku tej aplikacji nie jest możliwe przypisanie ponoszonych wydatków w całości do działalności gospodarczej.
Nie ustalili jeszcze Państwo kwoty należności z tytułu udostępniania osobom zainteresowanym majątku zakupionego w ramach realizacji Projektu, obejmującego m.in. rowery oraz carporty. Infrastruktura ta zostanie oddana do użytku dopiero w roku 2026, co oznacza, że na tym etapie nie posiadają Państwo informacji dotyczących wysokości opłat oraz ich stosunku do nakładów poniesionych w ramach Projektu. Kwoty te zostaną ustalone w późniejszych etapach. Planują Państwo jednak, aby kwoty związane z udostępnianiem majątku były ustalane z uwzględnieniem realiów rynkowych, w wartościach uśrednionych do stawek rynkowych obowiązujących na rynku w zakresie podobnych usług.
Po zakończeniu inwestycji, efekty inwestycji zostaną przekazane do zarządzania Państwa jednostce organizacyjnej – Zakładowi Usług Komunalnych, który będzie odpowiedzialny za przyjmowanie opłat i właściwe ich dokumentowanie.
Na chwilę obecną nie przewidują państwo udostępnienia majątku zakupionego w wyniku realizacji Projektu jednostkom organizacyjnym Gminy.
Wydatki poniesione na realizację Projektu stanowią/będą stanowić wydatki bezpośrednio i wyłącznie związane z budowaną infrastrukturą/zakupionym majątkiem.
Wartość Projektu została oszacowana na podstawie badania rynku oraz kosztorysów inwestorskich. Następnie w oparciu o stosowną, wymienioną dokumentację został skalkulowany projekt, który następnie został oceniony przez Komitet Monitorujący, który zatwierdził wysokość dofinansowania.
Zamierzają Państwo nabyć (...). (...). Zasady użytkowania (...) zostaną określone poprzez sporządzenie regulaminu. Zamierzają Państwo wprowadzić nadzór nad wykonywaniem obowiązków związanych z użytkowaniem (...) i wykorzystaniem go w działalności gospodarczej. Na chwilę obecną nie określono jeszcze formy kontroli, jednak ma ona zostać wprowadzona. (...). Pracownicy nie będą go użytkowali do celów prywatnych. Wszystkie te względy zostaną ujęte w regulaminie użytkowania (...). (...). Będą Państwo prowadzić ewidencję (...). Ewidencja będzie spełniać wymogi określone w art. 86a ust. 6 ustawy oraz będzie zawierać wszystkie elementy wymienione w art. 86a ust. 7 ustawy. Złożą Państwo naczelnikowi urzędu skarbowego informację (...) (VAT-26) w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesie pierwszy wydatek związany z tym (...). Sposób wykorzystywania (...), zwłaszcza określony w ustalonych przez Państwa zasadach jego używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez Państwa dla tego (...) ewidencją (...), wykluczy użycie go do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W związku z powyższym, wykorzystanie (...) do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą będzie wykluczone.
Państwa zdaniem zaistnieją obiektywne okoliczności potwierdzające brak możliwości wykorzystania (...) do celów osobistych pracowników poprzez m.in.:
· wprowadzenie nadzoru nad wykonywaniem obowiązków związanych z użytkowaniem (...) i wykorzystaniem go w działalności gospodarczej;
· wprowadzenie regulaminu, który będzie określał zasady użytkowania (...)
· prowadzenie ewidencji (...);
· ograniczenie dostępu do pojazdu poza godzinami pracy – (...).
Nieodpłatne udostępnianie stacji ładowania rowerów ma związek z realizacją Państwa zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, tj. w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Nie będą Państwo monitorowali kto i kiedy ładował rower w stacjach solarnych ładowania rowerów. Można będzie zweryfikować czy rower zakupiony w ramach projektu był ładowany w stacji, ponieważ będzie on posiadał lokalizator GPS, jednak cel projektu nie przewiduje takiego monitorowania i nie będą Państwo tego ustalać.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją Projektu, tj. bezobsługowej stacji wypożyczania rowerów, (...), aplikacji umożliwiającej korzystanie z wypożyczalni oraz stacji solarnych ładowania rowerów.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jak wskazano powyżej, Państwa obowiązkiem w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów działalności (opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT), z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania bezpośredniej alokacji.
Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów działalności gospodarczej, jak również do celów innych niż działalność gospodarcza, gdy brak jest możliwości przypisania tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej, należy w odniesieniu do tych wydatków zastosować proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.
Jak wynika z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy, poszczególne nabyte w ramach Projektu towary i usługi będą wykorzystywane do czynności:
a)opodatkowanych podatkiem VAT:
·bezobsługowe stacje wypożyczania rowerów (w tym: zakup rowerów elektrycznych wraz z częściami zamiennymi, kamer służących do monitoringu stacji);
· (...);
·piknik rowerowy;
·aplikacja umożliwiająca korzystanie z wypożyczalni i stacji ładowania;
b)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT:
·stacje solarne ładowania rowerów;
·aplikacja umożliwiająca korzystanie z wypożyczalni i stacji ładowania.
Jednocześnie wskazali Państwo, że będą Państwo w stanie wyodrębnić na podstawie otrzymanych faktur, załączników do faktur podatek VAT dotyczący poszczególnych wydatków realizowanych w ramach Projektu. W związku z tym będą Państwo w stanie przyporządkować nabywane towary i usługi do poszczególnych przedsięwzięć realizowanych w ramach Projektu. Otrzymywane przez Państwa faktury pozwolą na przypisanie poniesionych przez Państwa wydatków do realizowanych w ramach Projektu przedsięwzięć. Jedynie w przypadku aplikacji nie jest możliwe przypisanie ponoszonych wydatków w całości do działalności gospodarczej.
Zatem w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją opisanego Projektu, w zakresie w jakim poszczególne towary i usługi zakupione w ramach realizacji Projektu będą wykorzystywane w całości wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, należy uznać, że przysługuje Państwu prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od tej części Projektu, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ – jak Państwo wskazali – będą Państwo w stanie przyporządkować nabywane towary i usługi do poszczególnych przedsięwzięć realizowanych w ramach Projektu.
Co więcej, w ramach Projektu będą Państwo również nieodpłatnie udostępniać stacje solarne ładowania rowerów.
Jak wskazano wyżej, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie, w części dotyczącej bezpłatnego udostępniania stacji solarnych ładowania rowerów, warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z wniosku – stacje solarne ładowania rowerów będą udostępniane nieodpłatnie na trasach rowerowych, będą ogólnodostępne dla każdego zainteresowanego. Będą one wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Co istotne – jak ostatecznie Państwo wskazali – nieodpłatne udostępnianie stacji ładowania rowerów ma związek z realizacją Państwa zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym. Nie będą Państwo monitorowali kto i kiedy ładował rower w stacjach solarnych ładowania rowerów.
Tym samym, ponieważ udostępnianie stacji ładowania rowerów będzie nieodpłatne i będzie odbywało się w ramach Państwa zadań własnych, a stacje będą ogólnodostępne, nie mają Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do stacji solarnych ładowania rowerów.
Ponadto, w ramach realizacji Projektu będą Państwo wykorzystywali aplikację umożliwiającą korzystanie z wypożyczalni i stacji ładowania zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak i czynności niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie nie są Państwo w stanie przypisać ponoszonych wydatków na tę aplikację w całości do działalności gospodarczej.
Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia należy wskazać, że przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od poniesionych wydatków w części w jakiej są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Zatem w odniesieniu do wydatków poniesionych na aplikację umożliwiającą korzystanie z wypożyczalni i stacji ładowania w ramach realizowanego Projektu przysługuje Państwu prawo do odliczenia części podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim służy ona do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h ustawy, z uwzględnieniem przepisów cyt. rozporządzenia. Prawo to przysługuje Państwu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy.
Odnosząc się z kolei do zakupu (...) należy wskazać, że kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z pojazdami samochodowymi regulują przepisy art. 86a ustawy.
Art. 2 pkt 34 ustawy stanowi, że:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pojazdach samochodowych – rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy:
W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:
1)wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;
2)należnego z tytułu:
a)świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,
b)dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,
c)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
3)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;
4)wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 oraz art. 34.
W myśl art. 86a ust. 2 ustawy:
Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:
1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Zatem podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.
Dla celów stosowania tego ograniczenia przez wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością, np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”. Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”. Przyjmuje się, że każdy pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony – ze względu na swoje cechy konstrukcyjne – służy co do zasady użytkowi „mieszanemu”, a zatem wszystkie wydatki z nim związane podlegają ograniczeniu w odliczaniu do 50%.
Jednakże, od zasady wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy przewidziano wyjątki.
Stosownie do art. 86a ust. 3 ustawy:
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania:
1) w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:
a) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
b) konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
2) do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.
Jednocześnie, zgodnie z art. 86a ust. 4 ustawy:
Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:
1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.
W myśl art. 86a ust. 5 ustawy:
Warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:
1)przeznaczonych wyłącznie do:
a)odprzedaży,
b)sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,
c)oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze
-jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;
2)w odniesieniu do których:
a)kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub
b)podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.
Użycie wyrazu „wyłącznie” w art. 86a ust. 5 ustawy, wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane – choćby przejściowo – do innych celów (np. jazda próbna, użytek służbowy podatnika, itp.).
Okolicznościami potwierdzającymi obiektywnie brak możliwości użytku prywatnego mogą być przykładowo:
· obowiązek zostawiania po godzinach pracy na parkingach przedsiębiorstwa pojazdów używanych przez pracowników, bez możliwości ich pobrania poza tymi godzinami, w tym w weekendy, na cele inne niż wyłącznie działalność przedsiębiorstwa,
· nadzór nad używaniem pojazdów w trakcie wykonywania obowiązków służbowych, przykładowo za pomocą GPS,
· w przypadku nabywania pojazdów przez podatnika, którego przedmiotem działalności jest odsprzedaż tych pojazdów – brak rejestracji tych pojazdów, uniemożliwiający ich poruszanie się po drogach, a w przypadku ich rejestracji – brak możliwości użycia tych pojazdów na cele prywatne; nie mogą to być zatem np. samochody demonstracyjne używane przez pracownika dealera do dojazdów do pracy,
· w przypadku nabywania pojazdów przez podatnika, którego przedmiotem działalności jest wynajem tych pojazdów – określenie reguł wykluczających użytek prywatny,
· używanie (w przypadku pojazdów tzw. lotniskowych) przez służby lotniska pojazdów do przemieszczania się po płycie lotniska, bez możliwości opuszczania przez te pojazdy terenu lotniska.
Ponadto, jak stanowi art. 86a ust. 6 ustawy:
Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.
Na mocy art. 86a ust. 7 ustawy:
Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:
1) numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;
2) dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;
3) stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;
4) wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:
a) kolejny numer wpisu,
b) datę i cel wyjazdu,
c) opis trasy (skąd - dokąd),
d) liczbę przejechanych kilometrów,
e) imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem
- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;
5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.
W myśl art. 86a ust. 8 ustawy:
W przypadku gdy pojazd samochodowy jest udostępniany osobie niebędącej pracownikiem podatnika, wpis, o którym mowa w ust. 7 pkt 4:
1)jest dokonywany przez osobę, która udostępnia pojazd;
2)obejmuje:
a)kolejny numer wpisu,
b)datę i cel udostępnienia pojazdu,
c)stan licznika na dzień udostępnienia pojazdu,
d)liczbę przejechanych kilometrów,
e)stan licznika na dzień zwrotu pojazdu,
f)imię i nazwisko osoby, której udostępniony został pojazd.
Zgodnie z art. 86a ust. 9 ustawy:
Do pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 4 pkt 2, należą:
1) pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:
a) klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
b) z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;
2) pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
3) pojazdy specjalne, które spełniają również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:
a) agregat elektryczny/spawalniczy,
b) do prac wiertniczych,
c) koparka, koparko-spycharka,
d) ładowarka,
e) podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,
f) żuraw samochodowy
-jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym.
Jak stanowi art. 86a ust. 12 ustawy:
Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
Na mocy art. 86a ust. 13 ustawy:
W przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od pierwszego dnia miesiąca, w którym podatnik złoży tę informację.
Zgodnie z art. 86 ust. 14 ustawy:
W przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego podatnik jest obowiązany do aktualizacji informacji, o której mowa w ust. 12, najpóźniej do końca miesiąca, w którym dokonał tej zmiany.
Stosownie do art. 86a ust. 15 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór informacji, o której mowa w ust. 12, uwzględniając potrzebę zawarcia w niej danych pozwalających na identyfikację pojazdu samochodowego, w szczególności marki, modelu pojazdu i jego numeru rejestracyjnego, jak również daty poniesienia pierwszego wydatku związanego z danym pojazdem, oraz uwzględniając potrzebę umożliwienia prawidłowej aktualizacji złożonej informacji.
Regulacje zawarte w art. 86a ust. 12 ustawy, określają jeden z podstawowych warunków dla możliwości odliczenia 100% podatku VAT od faktur dokumentujących użytkowanie pojazdu. Za pierwszy wydatek związany z pojazdem, o którym mowa w art. 86a ust. 12 ustawy należy uznać czynność, która będzie podlegać ustawie. Z kolei złożenie informacji, o której mowa w art. 86a ust. 12 ustawy (VAT-26) jest jednym z warunków uprawniających do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z (...) wykorzystywanymi wyłącznie do działalności gospodarczej podatników. Przez „poniesienie wydatku” należy rozumieć dokonanie wpłaty zaliczki na poczet zakupu towaru czy usługi lub też nabycie towaru czy usługi, w zależności od tego, która z tych sytuacji wystąpiła jako pierwsza.
W odniesieniu do Państwa wątpliwości w części dotyczącej (...) należy wskazać, że z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z (...) w sytuacji, gdy (...) ten jest wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Dla celów pełnego odliczania VAT fakt jego wykorzystywania wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. W celu dokonania pełnego odliczenia podatku muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tego pojazdu przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach jego używania wyklucza użycie go do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tego pojazdu ewidencją przebiegu (...).
Wskazać należy, że przepisy ustawy nie określają, w jaki sposób podatnik ma zapewnić wyeliminowanie użytku prywatnego używanego w nim (...) dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego. Działania te muszą być dostosowane do specyfiki działalności i sposobu używania dla jego celów (...). Określone przez podatnika zasady używania (...) muszą obiektywnie potwierdzać, że (...) jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku. Przy czym, użytek prywatny należy postrzegać w kategoriach potencjalnej, a nie faktycznej możliwości użytku (...) do celów prywatnych.
Nie można uznać wykorzystywania (...) wyłącznie do celów działalności gospodarczej, gdy np. zostaną ustalone zasady używania (...), jednakże nie istnieją żadne zabezpieczenia gwarantujące ich przestrzeganie; przykładowo istnieje zakaz używania przez pracowników (...) do celów prywatnych, jednakże nikt nie weryfikuje czy zakaz ten jest respektowany.
Dla pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kluczowe jest stwierdzenie, że określone zasady używania (...) obiektywnie potwierdzają, że (...) jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku.
Zauważyć należy, że w rozpatrywanej sprawie są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. (...). Określą Państwo zasady użytkowania (...). Zasady użytkowania (...) zostaną określone poprzez sporządzenie regulaminu. Zamierzają Państwo wprowadzić nadzór nad wykonywaniem obowiązków związanych z użytkowaniem pojazdu i wykorzystaniem go w działalności gospodarczej. Na chwilę obecną nie określono jeszcze formy kontroli, jednak ma ona zostać wprowadzona. (...). Pracownicy nie będą mieli możliwości wykorzystywania (...). (...). Pracownicy nie będą go użytkowali do celów prywatnych. Wszystkie te względy zostaną ujęte w regulaminie użytkowania (...). Będą Państwo prowadzić ewidencję przebiegu (...). Ewidencja będzie spełniać wymogi określone w art. 86a ust. 6 ustawy oraz będzie zawierać wszystkie elementy wymienione w art. 86a ust. 7 ustawy. Złożą Państwo naczelnikowi urzędu skarbowego informację (VAT-26) w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą Państwo pierwszy wydatek. Sposób wykorzystywania (...), zwłaszcza określony w ustalonych przez Państwa zasadach jego używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez Państwa dla tego (...) ewidencją, wykluczy użycie go do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W związku z powyższym, wykorzystanie (...) do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą będzie wykluczone.
Zatem, mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w odniesieniu do opisanego we wniosku (...) będą spełnione przesłanki do uznania, że jest on wykorzystywany wyłącznie do Państwa działalności gospodarczej i w związku z tym mają Państwo prawo do odliczenia całości podatku naliczonego od wydatków związanych z (...) zakupionym w ramach realizacji Projektu.
W konsekwencji, w analizowanym przypadku, z opisanych powyżej względów jest możliwe przyjęcie, że (...) zakupiony przez Państwa w ramach realizacji Projektu będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej.
Zatem będą Państwo uprawnieni do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem samochodu elektrycznego, zgodnie z art. 86 ust. 1 w związku z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy w związku z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy.
Podsumowując, stwierdzam, że:
· przysługuje Państwu pełne prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z bezobsługową stacją wypożyczania rowerów (...);
· przysługuje Państwu częściowe prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z aplikacją umożliwiającą korzystanie z wypożyczalni przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia oraz;
· nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych ze stacjami solarnymi ładowania rowerów.
Tym samym, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, szczególnie na wskazaniu przez Państwa, że „Gmina planuje jednak, aby kwoty związane z udostępnianiem majątku były ustalane z uwzględnieniem realiów rynkowych, w wartościach uśrednionych do stawek rynkowych obowiązujących na rynku w zakresie podobnych usług” oraz, że „Gmina określi zasady użytkowania (...). Zasady użytkowania (...) zostaną określone poprzez sporządzenie regulaminu. Gmina zamierza wprowadzić nadzór nad wykonywaniem obowiązków związanych z użytkowaniem (...) i wykorzystaniem go w działalności gospodarczej. Na chwilę obecną nie określono jeszcze formy kontroli, jednak ma ona zostać wprowadzona”, a także, że „Zdaniem Gminy nieodpłatne udostępnianie stacji ładowania rowerów ma związek z realizacją zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, (…)”.
Z uwagi na specyfikę przedstawionego przez Państwa zdarzenia, w którym nie są jeszcze Państwo w stanie dokładnie określić wszystkich aspektów realizowanego Projektu, interpretacja została wydana przy założeniu, że kwoty za udostępnienie przez Państwa majątku będą ustalone z uwzględnieniem realiów rynkowych, a wprowadzony przez Państwa nadzór nad korzystaniem z samochodu elektrycznego obiektywnie wykluczy jego wykorzystanie do czynności niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie zadanego pytania. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być rozpatrzone. W myśl art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).