Interpretacja indywidualna z dnia 5 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.413.2024.4.SR
Temat interpretacji
Zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku VAT w związku z transakcją nabycia dzieła sztuki na terenie Wielkiej Brytanii.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku zapłaty podatku VAT w związku z transakcją nabycia dzieła sztuki na terenie Wielkiej Brytanii.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 września 2024 r. (wpływ 11 września 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Muzeum (…) działające jako samorządowa instytucja kultury o statusie muzeum w organizacji, zarejestrowane przez Gminę (…) w Rejestrze Instytucji Kultury prowadzonym przez Gminę (…) pod nr (…) (dowód: wypis z RIK w załączeniu) zamierza zakupić w Galerii pod nazwą (…) z siedzibą w Londynie, pojedyncze dzieło (…), artysty (…). Sprzedająca Galeria posiada numer podatkowy Wielkiej Brytanii (…) (w załączeniu). Zakup dzieła nastąpi łącznie z nabyciem autorskich praw majątkowych do dzieła. Wynegocjowano cenę (…) zł brutto. Będzie to jedyny zakup w 2024 r. od tej Galerii. Zakup sfinansowany zostanie w całości z dotacji ministerialnej.
Łączna wartość transakcji w 2024 nie przekroczy 2 mln złotych. Wydanie dzieła nastąpi w Londynie/na terenie Wielkiej Brytanii. Transport przeprowadzi specjalistyczna firma transportowa wynajęta przez Muzeum (…).
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo następujące informacje:
Muzeum jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na Muzeum nie będzie ciążył obowiązek uiszczenia cła z tytułu importu (przywozu) dzieła sztuki, o którym mowa we wniosku.
Import dzieła wskazanego we wniosku będzie zwolniony z cła.
Dzieło, które zamierzają Państwo kupić stanowi dzieło sztuki o charakterze kulturalnym oraz edukacyjnym.
Dzieło nie będzie przeznaczone do odsprzedaży. Wskazane dzieło będzie prezentowane na wystawach i zasili kolekcje zbiorów Muzeum (…).
Galeria (…) jest podatnikiem VAT.
Galeria (…) nie prowadzi na terytorium Polski działalności w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 5 Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, sporządzonej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r.
Na dzień zawarcia transakcji będą Państwo w posiadaniu aktualnego certyfikatu rezydencji.
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług
Czy Muzeum przeprowadzając tę transakcję jest zwolnione z obowiązku:
1. Zapłaty podatku VAT?
Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
Stanowisko Muzeum odnośnie pytania:
1. Zwolnienia z obowiązku zapłaty podatku VAT.
Problematyka międzynarodowego obrotu zabytkami łączy w sobie przede wszystkim przepisy prawa celnego, ale również podatkowego, które przewidują preferencyjne zwolnienia od VAT-u m.in. dla muzeów przywożących dobra kultury z zagranicy w celach wystawienniczych.
W związku z tym, iż działalność muzeów nie jest działalnością gospodarczą, korzystają one ze zwolnienia podmiotowego z opodatkowania podatkiem VAT, oprócz usługi wstępu. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy VAT zwalnia się z podatku: usługi kulturalne świadczone przez: a) podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.
Zwolnienie od podatku VAT wynikające z treści art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT dotyczy m.in. usług kulturalnych (oraz dostaw towarów ściśle z tymi usługami związanych) świadczonych przez podmioty prawa publicznego lub na podstawie innych przepisów, uznane za instytucje kultury, a także wpisane do rejestru instytucji kultury. Można je stosować do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi wykonywanych przez podmioty stanowiące usługi podstawowe. Warunkami korzystania ze zwolnienia – zapisanymi w art. 43 ust. 18 ustawy o VAT – jest brak systematyczności w osiąganiu zysków z takiej działalności lub przeznaczanie całości zysków na jej kontynuację lub doskonalenie. Muzeum może więc skorzystać ze zwolnienia jeśli jednocześnie spełni wymagania przedmiotowe (rodzaj usług), podmiotowe (spełnienie warunków placówki określonych przez ustawodawcę) oraz dotyczące zysków (niesystematyczność lub przeznaczanie na swoje usługi i ich rozwój). Nie ma wątpliwości, iż Wnioskodawca tej interpretacji (Muzeum) spełnia owe warunki.
Ponadto zgodnie z treścią art. 74 ust. 1 pkt 18 ustawy VAT zwalnia się od podatku import artykułów kolekcjonerskich i dzieł sztuki, o charakterze edukacyjnym, naukowym lub kulturalnym, które nie są przeznaczone na sprzedaż, i które są importowane przez muzea, galerie i inne instytucje, pod warunkiem, że artykuły te są przywożone bezpłatnie, a jeżeli za opłatą, to nie są dostarczone przez podatnika. Wyłączając tym samym towar z obrotu konsumenckiego, tzn. ograniczając przeznaczenie tylko do celów wystawienniczych, pozbawiamy go wartości handlowej.
Uzasadnienia takich zwolnień możemy dopatrywać się także w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach, a więc muzea przywożące zabytki w celach wystawienniczych zwolnione są nie tylko z cła, lecz również od podatku VAT.
Muzeum, przeprowadzając opisaną transakcję jest zwolnione z obowiązku zapłaty podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
Według art. 2 pkt 1 i 5 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a;
Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie towarów – rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
Powyższa definicja kładzie nacisk przede wszystkim na czynność faktyczną, czyli przywóz towaru. Dla zaistnienia importu nie ma znaczenia cel przywozu bądź stosunek prawny, w ramach którego dokonano przywozu.
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.
Z kolei w myśl art. 26a ust. 1 ustawy:
Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.
Na podstawie art. 26a ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy towary zostaną objęte z momentem ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej jedną z następujących procedur:
1) uszlachetniania czynnego,
2) odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych,
3) składowania celnego,
4) tranzytu, w tym także składowaniem czasowym przed objęciem towarów jedną z procedur celnych,
5) wolnego obszaru celnego
- miejscem importu takich towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary te przestaną podlegać tym procedurom.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo zakupić w Galerii z siedzibą w Londynie, pojedyncze dzieło (…), artysty (…). Zakup dzieła nastąpi łącznie z nabyciem autorskich praw majątkowych do dzieła.
Państwa wątpliwości dotyczą zwolnienia z obowiązku zapłaty podatku VAT w związku z transakcją nabycia ww. dzieła sztuki na terenie Wielkiej Brytanii.
Zasady zwolnienia od podatku VAT importu towarów określa m.in. art. 74 oraz art. 81 ustawy.
Art. 74 ust. 1 pkt 18 ustawy stanowi, że:
Zwalnia się od podatku, z zastrzeżeniem ust. 2, import artykułów kolekcjonerskich i dzieł sztuki, o charakterze edukacyjnym, naukowym lub kulturalnym, które nie są przeznaczone na sprzedaż i które są importowane przez muzea, galerie i inne instytucje, pod warunkiem że artykuły te są przywożone bezpłatnie, a jeżeli za opłatą, to nie są dostarczone przez podatnika;
Zgodnie z art. 74 ust. 2 ustawy:
Zwolnienie od podatku stosuje się, jeżeli dokumenty i towary określone w ust. 1 nie mają wartości handlowej.
Z powyższego wynika, że jeżeli artykuły kolekcjonerskie i działa sztuki nie będą przeznaczone na sprzedaż, a w przypadku, gdy są przywożone za opłatą nie będą pochodziły od podatnika oraz nie mają wartości handlowej, to będą one spełniały warunki dla przyznania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Natomiast o wartości handlowej, o której mowa w art. 74 ust. 2 ustawy, można mówić w kontekście przeznaczenia towarów do dalszej odsprzedaży.
Jednocześnie na mocy art. 81 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w art. 47-80, stosuje się w przypadku zastosowania zwolnień od cła, z wyjątkiem art. 56 i art. 74 ust. 1 pkt 19.
Z powołanego art. 81 ustawy wynika więc, że uzyskanie zwolnienia w zakresie cła jest jednym z warunków koniecznych dla uzyskania zwolnienia importu artykułów kolekcjonerskich i dzieł sztuki w zakresie podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze powołane przepisy ustawy należy stwierdzić, że zwolnienie importu od podatku VAT przysługuje wówczas gdy:
1) dokonującym importuartykułów kolekcjonerskich i dzieł sztuki będziemuzeum, galeria lub inna instytucja;
2) artykuły kolekcjonerskie i dzieła sztuki nie będą przeznaczone do dalszej sprzedaży;
3) artykuły kolekcjonerskie i dzieła sztuki będą przywożone bezpłatnie, a w przypadku, gdy będą przywożone za opłatą – nie pochodzą od podatnika;
4) import artykułów kolekcjonerskich i dzieł sztuki będzie zwolniony od cła.
Przy tym, należy podkreślić, że prawo do skorzystania ze zwolnienia importu od podatku VAT na podstawie powołanych przepisów przysługuje jedynie wówczas gdy wszystkie ww. warunki są spełnione łącznie.
Zaznaczyć również należy, że warunek związany z odpłatnym przywozem nie odnosi się do każdej opłaty (np. kosztów transportu), lecz dotyczy opłaty poniesionej w związku z nabyciem tych towarów. Oznacza to, że dla celów zastosowania zwolnienia od podatku dostawcą (sprzedającym towary) nie może być podatnik podatku VAT.
Reasumując, jeżeli artykuły kolekcjonerskie i dzieła sztuki o charakterze edukacyjnym, naukowym lub kulturalnym przywożone z państwa trzeciego nie będą przeznaczone na sprzedaż (nie będą miały wartości handlowej), w przypadku odpłatnego przywozu nie będą pochodziły od podatnika oraz zostaną zwolnione od cła stosownie do art. 43 rozporządzenia Rady (WE) nr 1186/2009 z dnia 16 listopada 2009 r. ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych, to będą one wypełniały warunki dla przyznania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że są Państwo samorządową instytucją kultury o statusie muzeum w organizacji. Dzieło, które zamierzają Państwo nabyć od Galerii stanowi dzieło sztuki o charakterze kulturalnym i edukacyjnym. Import dzieła będzie zwolniony z cła. Dzieło nie będzie przeznaczone do odsprzedaży, będzie prezentowane na wystawach i zasili kolekcje Muzeum. Wynegocjowano cenę (…) zł brutto. Galeria jest podatnikiem VAT.
Biorąc zatem pod uwagę przestawione przez Państwa okoliczności sprawy stwierdzić należy, że skoro ww. dzieło zostanie nabyte przez Państwa od Galerii odpłatnie, a sprzedający dzieło (Galeria) jest podatnikiem podatku VAT, nie zostanie spełniony jeden z warunków niezbędnych do zastosowania ww. zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 74 ust. 1 pkt 18 ustawy.
Zatem, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że planowana przez Państwa transakcja nabycia dzieła sztuki od Galerii posiadającej siedzibę w Londynie (import towarów), nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 74 ust. 1 pkt 18 ustawy.
Odnosząc się natomiast do powołanego przez Państwa zwolnienia od podatku od towarów i usług wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, należy zauważyć, że zgodnie z tym przepisem:
Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:
a) podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
b) indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
W myśl art. 43 ust. 18 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Analizując powołane wyżej regulacje dotyczące zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, należy wskazać, że zwolnienie to dotyczy świadczenia usług kulturalnych.
Zatem ww. zwolnienie w analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania. Rozpatrywana sprawa dotyczy bowiem planowanego przez Państwa importu dzieła sztuki, a nie świadczenia przez Państwa usług kulturalnych.
Reasumując, przeprowadzając transakcję nabycia (importu) dzieła sztuki na terenie Wielkiej Brytanii od Galerii będącej podatnikiem VAT nie będą Państwo zwolnieni z obowiązku zapłaty podatku VAT.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.