Interpretacja indywidualna z dnia 24 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.515.2024.1.KSA
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu pn. „(...)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (...) (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest jednostką samorządu terytorialnego będącą osobą prawną, która jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej: „podatek VAT” lub „VAT”).
Gmina przystąpiła do realizacji projektu w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…), pod nazwą „(...)” (dalej: „Program”).
Projekt „(...)” (dalej: „Projekt") to inicjatywa województw (…), tj. woj. (…), (…), (…) i (…), które wspólnie pod przewodnictwem województwa (…) przygotowują wniosek o dofinansowanie w ramach Programu.
Projekt to koncepcja budowy podregionalnego produktu turystycznego, którego rdzeniem będzie rzeka (…) wraz z wybranymi dopływami, wzdłuż której planuje się poprowadzenie szlaku rowerowego, z jednoczesnym uwzględnieniem rozwiązań i infrastruktury dla turystyki kajakowej oraz kamperowej. Dla regionu (…) Projekt to okazja i szansa do rozwoju turystyki w obszarach atrakcyjnych przyrodniczo i kulturowo, jako przeciwwaga do obecnie dominujących punktowo większych miast i aglomeracji wzdłuż (…) i (…) dopływów. Poprawne funkcjonowanie projektowanego szlaku przyczyni się do gospodarczego rozwoju także mniejszych miejscowości zlokalizowanych nad (…), (…) czy (…) lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie, które na ten moment nie stanowią wystarczająco atrakcyjnej alternatywy dla potencjalnych turystów i odwiedzających jednostek.
Powiązanie ze sobą szlaku rowerowego z infrastrukturą kajakową i kamperową otwiera możliwość tworzenia pakietów turystycznych dla turystów i odwiedzających jednodniowych chcących łączyć różne formy aktywnego wypoczynku. W związku z powyższym Projekt to (…).
W zamyśle powyższego, infrastruktura przyczyni się do rozwoju lokalnej działalności turystycznej i okołoturystycznej, w postaci miejsc noclegowych, gastronomii, firm oferujących wycieczki rowerowe, spływy kajakowe, ale także wypożyczalni sprzętu czy serwisów i usług naprawczych itp.
Dla samorządów i innych interesariuszy zaangażowanych w lokalny rozwój turystyki stworzona zostanie okazja do projektowania i budowy lokalnych szlaków i innych produktów turystycznych łączących się z Projektem.
Na terenie Województwa (…) Projekt będzie realizowany we współpracy z samorządami lokalnymi na szczeblu gmin i powiatów terenów (…). W związku z powyższym podpisano stosowne Umowy Partnerskie pomiędzy Województwem (…) a gminami. Samorząd województwa zajmie się budową komponentów: rowerowego, kajakowego i kamperowego i utrzymaniem w okresie trwałości komponentu rowerowego projektu, czyli trasą rowerową wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Umowa Partnerska, o której mowa powyżej została podpisana z Wnioskodawcą w dniu (…) 2023 r. Przedmiotem umowy jest określenie podziału kompetencji pomiędzy stronami na etapie przygotowania, realizacji i utrzymania trwałości Projektu.
W ramach Projektu zakłada się realizację: (…).
Wnioskodawca będzie partycypował w kosztach w kwocie 15% wartości inwestycji za komponenty kajakowy i kamperowy.
Projekt w swoim założeniu będzie polegał na stworzeniu nowego, spójnego produktu turystycznego, który we wszystkich swoich komponentach ma być ogólnodostępny, bezpłatny i całoroczny.
Projekt będzie dostosowany do specyficznych potrzeb osób aktywnych, dzieci, rodzin oraz osób starszych z niepełnosprawnościami. Podmioty uczestniczące w Inwestycji nie mogą generować przychodów z nowo stworzonej infrastruktury.
Podmiotami zaangażowanymi w realizację Projektu są jednostki samorządu terytorialnego i to one będą utrzymywać wytworzoną Infrastrukturę w okresie projektowym, jak również w okresie tzw. trwałości.
Wytworzona infrastruktura nie będzie przeznaczona do działalności zarobkowej oraz komercyjnej.
Minister Funduszy i Polityki Regionalnej w dniu 18 listopada 2022 r. wydał Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków 2021-2027 „zapłacony podatek VAT może być uznany za wydatek kwalifikowany wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi ani żadnemu innemu podmiotowi zaangażowanemu w realizację projektu lub wykorzystującemu do działalności opodatkowanej produkty będące efektem realizacji projektu, zarówno w fazie realizacyjnej jak i operacyjnej, ani uczestnikowi projektu, czy innemu podmiotowi otrzymującemu wsparcie z EFS+, zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT. Posiadanie wyżej wymienionego prawa (potencjalnej prawnej możliwości) wyklucza uznanie wydatku za kwalifikowany, nawet jeśli faktycznie zwrot nie nastąpił, np. ze względu na niepodjęcie przez podmiot czynności zmierzających do realizacji tego prawa”.
Podatek VAT w całości projektu będzie kwalifikowany, ponieważ podmioty uczestniczące w Projekcie będą musiały spełniać następujące warunki:
1)zostanie podpisana Umowa o dofinansowanie Projektu,
2)koszty realizacji Projektu zostaną poniesione w okresie kwalifikowalności,
3)koszty zostaną należycie udokumentowane i są możliwe do zweryfikowania,
4)będą niezbędne do realizacji Projektu i zostaną poniesione w związku z realizacją Projektu,
5)zostaną faktycznie poniesione na produkty/usługi,
6)zostaną poniesione w sposób efektywny i racjonalny,
7)zostaną dokonane w sposób gospodarny, tzn. w oparciu o zasadę dążenia do uzyskania określonych efektów przy jak najkorzystniejszej cenie,
8)będą zgodne z obowiązującymi przepisami prawa wspólnotowego oraz prawa krajowego w szczególności z ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
Przewidywane finansowanie realizacji Projektu stanowią środki pochodzące z Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…) w wysokości dofinansowania Projektu wynoszącego maksymalnie 85% oraz wkład własny w wysokości co najmniej 15% pochodzących ze środków budżetu w zakresie Projektu obejmującego (…). Wnioskodawca w ramach swojego budżetu zobowiązał się ponieść wszystkie ewentualne koszty niekwalifikowane, w tym koszty wynikające z zaniedbań w toku realizacji Projektu w zakresie (…).
Pytanie
Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT od nabycia towarów i usług związanych z realizacją Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.), zwanej dalej: „ustawą o VAT”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z kolei, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Według art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 ustawy, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy o VAT.
Zgodnie z cytowanymi przepisami możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona zatem zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
Opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosowne do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługobiorców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne, oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Przy czym, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
Wobec powyższego jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami VAT jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszelkie realizowane przez jednostkę samorządu terytorialnego czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany, najmu, dzierżawy, itd.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 10 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, a także kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego Wnioskodawca w ramach Projektu będzie realizował inwestycje w zakresie (…). Zgodnie z założeniami Projekt będzie polegał na stworzeniu nowego, spójnego produktu turystycznego, który we wszystkich swoich komponentach ma być ogólnodostępny, bezpłatny i całoroczny. Gmina nie będzie wykorzystywać powstałego w ramach Projektu produktu do działalności związanej z uzyskaniem przychodu.
Zdaniem Wnioskodawcy mając na uwadze powyższe przepisy, należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W przedmiotowej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ nabywane w ramach realizacji Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. Towary i usługi nabywane do realizacji Projektu będą związane z czynnościami nieopodatkowanymi. Wszelkie poniesione przez Gminę nakłady służyć będą ogółowi celem realizacji zadania własnego w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, a także kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Potwierdzeniem stanowiska Wnioskodawcy może być Interpretacja Indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji z dnia 27 sierpnia 2024 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.577.2024.1.MŻ, z której wynika, że:
- „w celu rozwoju turystyki na obszarach szczególnie atrakcyjnych przyrodniczo i kulturowo zamierzają Państwo zrealizować projekt pn.: „(…)”,
- przedmiotowy projekt to inicjatywa czterech województw realizowany ze środków uzyskanych w ramach dofinansowania z Funduszy Europejskich na lata 2021-2027,
- projektowany szlak turystyczny to koncepcja budowy ponadregionalnego produktu turystycznego, którego rdzeniem będzie rzeka (…) wraz z wybranymi dopływami, wzdłuż której planuje się poprowadzenie szlaku rowerowego, z jednoczesnym uwzględnieniem rozwiązań i infrastruktury dla turystyki kajakowej oraz kamperowej,
- poprawne funkcjonowanie projektowanego szklaku przyczyni się do rozwoju turystyki a także poprawi rozwój gospodarzy mniejszych miejscowości,
- na terenie Województwa (…) projekt będzie realizowany we współpracy z samorządami lokalnymi na szczeblu gmin terenów (…) w ramach zawartej umowy ramowej o współpracy,
- na podstawie przyjętych uchwał Zarząd Województwa przekazał projekt do realizacji jednostkom, które będą ponosić koszty inwestycji, a także nadzorować i utrzymywać powstałą infrastrukturę w całym okresie,
- utworzony w ramach Projektu szlak turystyczny będzie ogólnodostępny, bezpłatny i całoroczny oraz będzie dostosowany do potrzeb osób aktywnych (tj. dzieci, rodzin, osób starszych i osób z niepełnosprawnościami),
- nowo utworzona infrastruktura nie będzie służyła Państwu do uzyskiwania przychodów, a także efekty projektu będą wykorzystywane – jak wynika z wniosku – do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
- wybudowana infrastruktura zarządzana będzie przez Województwo (…) – (…) Zarząd (…). Państwo będą jednocześnie właścicielem powstałej infrastruktury w okresie trwałości projektu. (…)
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ – jak wynika z wniosku – realizacja projektu nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną. Bowiem jak wynika z okoliczności sprawy, utworzony w ramach Projektu szlak rowerowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie ogólnodostępny dla wszystkich aktywnych osób. Dostęp do powstałej infrastruktury będzie całoroczny i jego udostępnienie nie będzie generować dla Państwa przychodu. Z wniosku nie wynika także, aby efekty projektu były wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym w analizowanym przypadku nie poniosą Państwo wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, lecz w związku z realizacją zadań własnych nałożonych na Państwa przepisami określonymi w ustawie o samorządzie wojewódzkim, z tytułu których nie występują Państwo jako podatnik podatku VAT. Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy uznać, że w analizowanej sprawie nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W konsekwencji, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu pn. „(…)”.”
Ponadto, jak wynika z interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 października 2017 r. (sygn. 0115-KDIT1-3.4012.636.2017.1.AP) odnoszącej się do realizacji projektu budowy szlaku kajakowego:
„Przedmiotem projektu była budowa szlaku kajakowego na rzece X, w tym 9 stanic kajakowych, pozwalających na zagospodarowanie strefy przyrzecznej, co stworzyło warunki rozwoju turystycznego, wykorzystania walorów krajobrazowych i turystycznych rzeki. Budowa bazy uporządkowała obsługę ruchu turystycznego, zapobiegła niekontrolowanemu wykorzystaniu środowiska leśnego i strefy nadkanałowej (…). Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że skoro efekty zrealizowanego projektu nie służyły i nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, to Powiat nie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług”.
Podobne stanowisko zostało wskazane w Interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 7 czerwca 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.251.2024.1.EK, z której wynika, że gmina nie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu związanego z budową infrastruktury hydrologicznej i turystycznej szlaku kajakowego.
W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją Projektu, ponieważ w żaden sposób nie będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a zatem nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące odliczenie VAT wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Główne zasady odliczenia podatku VAT zostały przedstawione w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”. Zgodnie z tym przepisem:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:
- odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz
- towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który umożliwi podatnikowi odliczenie podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeśli związany jest z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czyli zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi).
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik – w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT – ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.
Art. 15 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, kto jest podatnikiem VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, że:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności:
- inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
- mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Wskazali Państwo, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Przystąpili Państwo do realizacji projektu pn. „(...)”. Projekt ten jest inicjatywą kilku województw i stanowi koncepcję budowy podregionalnego produktu turystycznego. Projekt zakłada budowę trasy rowerowej, (…). Powstała infrastruktura przyczyni się do rozwoju lokalnej działalności turystycznej i okołoturystycznej.
Efekty realizacji Projektu mają być ogólnodostępne, bezpłatne i całoroczne. Infrastruktura nie będzie przeznaczona do działalności zarobkowej oraz komercyjnej. Nie będę Państwo uzyskiwać z niej żadnych przychodów.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT od towarów i usług związanych z realizacją Projektu.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
Innymi słowy podstawowym warunkiem, który uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.
W analizowanej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka, która warunkuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ wydatki, które Państwo poniosą w związku z realizacją Projektu, nie będą związane z wykonywanymi przez Państwa czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „(...)”.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).