Opisany we wniosku sposób przesłania klientowi obrazu e-paragonu nie jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawnymi, a w szczególności z art. 111 us... - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.506.2024.2.MBN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.506.2024.2.MBN

Temat interpretacji

Opisany we wniosku sposób przesłania klientowi obrazu e-paragonu nie jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawnymi, a w szczególności z art. 111 ust. 3a ustawy.

Interpretacja indywidualna -stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości dostarczania konsumentom paragonów drogą elektroniczną.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 października 2024 r. (wpływ 1 października 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka akcyjna (dalej jako „Spółka” lub „Wnioskodawca”) posiada siedzibę działalności w Polsce i jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca prowadzi działalność między innymi w zakresie pośrednictwa w sprzedaży biletów na przewóz osób. Spółka swoją działalność prowadzi poprzez serwis internetowy („Serwis”) lub poprzez aplikację mobilną („Aplikacja”), za pomocą których klient („Użytkownik”) może nabyć bilet na przejazd wybranym środkiem komunikacji. W swojej ofercie Spółka posiada przewozy osób oferowane zarówno przez przewoźników autobusowych jak i kolejowych. Spółka sama nie świadczy usług przewozu, a jedynie pośredniczy w sprzedaży biletów na dany przewóz.

Wnioskodawca sprzedaje Bilety za cenę podaną przez przewoźnika, nadto za obsługę sprzedaży biletu pobiera dodatkowo opłatę transakcyjną lub inne opłaty serwisowe. Opłata serwisowa może być pobierana za obsługę np. procesu zmiany danych na bilecie.

Niniejszy wniosek dotyczy sprzedaży biletów za pośrednictwem Serwisu lub Aplikacji prowadzonej na rzecz Użytkowników będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.

Niniejszy wniosek dotyczy wystawiania paragonu wystawianego w związku z opłatą serwisową.

Sprzedaż internetowa u Wnioskodawcy odbywa się na podstawie Regulaminu (dalej „Regulamin”). Aby zamówienie mogło być skutecznie zrealizowane, Użytkownik musi każdorazowo dokonać akceptacji Regulaminu. Akceptacji tej dokonuje się każdorazowo bezpośrednio przed dokonaniem zamówienia. Bez zaakceptowania Regulaminu Użytkownik nie ma możliwości realizacji zamówienia w Serwisie ani w Aplikacji, a tym samym nie ma możliwości nabycia biletu.

Sprzedaż internetowa na rzecz Użytkowników dokumentowana będzie za pomocą kasy rejestrującej, stanowiącej kasę rejestrującą online, objętą potwierdzeniem wydanym przez Prezesa Głównego Miar, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Kasa rejestrująca będzie stanowić kasę on-line określoną w § 2 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących oraz art. 111 ust. 6a ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wystawi paragon na własnej kasie rejestrującej, ewidencjonując obrót obcy, działając na zlecenie przewoźnika oraz w jego imieniu i na jego rzecz. Paragon będzie dotyczył sprzedanego biletu. Dodatkowo Wnioskodawca będzie wystawiał drugi paragon ewidencjonując sprzedaż własną, w swoim imieniu. Paragon będzie dotyczył opłaty serwisowej.

Obecnie Spółka rozważa wprowadzenie nowej funkcjonalności dla konsumentów, jaką jest wystawianie i wydawanie paragonu fiskalnego za opłaty serwisowe wyłącznie w postaci elektronicznej, przesyłanie Użytkownikowi paragonu w sposób z nim uzgodniony, bez dokonywania wydruku paragonu w wersji papierowej dla konsumenta.

Efektem wprowadzenia nowej funkcjonalności będzie zmiana Regulaminu. Jednym z punktów zmienionego Regulaminu będzie zgoda Użytkownika na doręczenie mu nieedytowalnego pliku z graficznym zobrazowaniem treści paragonu, zawierającego wszystkie dane zawarte w paragonie a w szczególności dane określone w § 22 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, pracy i technologii w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących z dnia 12 września 2021 r.

Akceptacja Regulaminu będzie oznaczała, że Użytkownik wyraża zgodę na doręczenie mu paragonu fiskalnego w formie elektronicznej we wskazany powyżej sposób. Ten sam sposób doręczenia będzie akceptowany przez Użytkownika w Aplikacji, tj. nabywając bilet w Aplikacji Użytkownik będzie musiał zaakceptować Regulamin ze wskazaniem, że doręczenie paragonu nastąpi we wskazany powyżej sposób, tj. poprzez konto w Serwisie.

Spółka będzie przechowywać wystawione przez siebie paragony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi przez okres 5 lat. Spółka zamierza udostępniać w koncie Użytkownika możliwość pobrania e-paragonu przez okres 6 miesięcy od daty realizacji sprzedaży.

Uzupełnili Państwo opis sprawy o poniższe informacje:

Przesyłany Użytkownikowi, poprzez konto w Serwisie, plik będzie stanowić wizualizację e-paragonu, tzn. cyfrowe odwzorowanie informacji zawartych w e-paragonie. Plik ten będzie tworzony na podstawie e-paragonu, generowanego przez kasę fiskalną z homologacją. Plik z wizualizacją przesyłany będzie w standardowym, powszechnym w obrocie formacie np. pdf, lub jpg − będzie czytelny − możliwy do otwarcia w standardowych programach biurowych (...). Plik z wizualizacją e-paragonu będzie zapisany w formacie uniemożliwiającym edycję, w takim zakresie, na jaki pozwalają standardowe właściwości danego pliku lub programu, umożliwiającego jego otwarcie (...).

Plik z wizualizacją paragonu będzie zawierał te same informacje, które zawiera Plik e-paragonu (ściślej: graficzne odwzorowanie tych informacji). Plik e-paragonu z kasy fiskalnej − z definicji (ponieważ producent uzyskał homologację na kasę i możliwość emitowania przez nie e-paragonów) zawiera wszystkie elementy paragonu fiskalnego wymaganego przepisami prawa, w szczególności elementy o których mowa w § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.).

Pytanie

Czy sposób przesłania klientowi obrazu paragonu dokumentującego opłatę serwisową jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawnymi, a w szczególności z art. 111 ust. 3a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą VAT.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy VAT:

„Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących”.

Wskazany wyżej przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy świadczeń wykonywanych przez podatnika. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Stosownie do art. 111 ust. 3a ustawy VAT:

„Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:

1)wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a)  w postaci papierowej lub

b)  za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych.

Zasady prowadzenia ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1625) zwanym dalej „Rozporządzeniem w sprawie kas”.

Stosownie do § 2 pkt 1 Rozporządzenia w sprawie kas:

„Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumencie fiskalnym − rozumie się przez to wystawiany przy użyciu kasy, zawierający w szczególności logo fiskalne i numer unikatowy:

a)  w przypadku kas on-line − paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną i raport fiskalny,

b)  w przypadku kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii − paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną, raport fiskalny dobowy, raport fiskalny okresowy, w tym miesięczny, i raport fiskalny rozliczeniowy”.

W myśl § 2 pkt 3 Rozporządzenia w sprawie kas:

„Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumencie w postaci elektronicznej − rozumie się przez to utworzony przez kasę on-line zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych i niefiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej, w formacie określonym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych w przypadku dokumentów fiskalnych”.

W myśl § 2 pkt 16 Rozporządzenia w sprawie kas:

„Ilekroć w rozporządzeniu paragonie fiskalnym albo fakturze − rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży”.

Zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie kas:

„Podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, że kasa spełnia funkcje wymienione odpowiednio w art. 111 ust. 6a lub w art. 145a ust. 2 ustawy oraz wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas, wyłącznie w trybie fiskalnym pracy tej kasy, po dokonaniu jej fiskalizacji”.

Natomiast w myśl § 6 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia w sprawie kas:

„Podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12”.

Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia w sprawie kas:

„Podatnicy, prowadząc ewidencję w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości albo części należności (zapłaty):

a)  w gotówce − wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny z chwilą jej otrzymania,

b)  za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem − wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny niezwłocznie po jej uznaniu na rachunku podatnika, nie później niż z końcem miesiąca, w którym została uznana na rachunku podatnika, a jeżeli przed końcem tego miesiąca dokonano sprzedaży, nie później niż z chwilą jej dokonania”.

Stosownie do § 19 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia w sprawie kas: „Podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kasy on-line, wystawiają paragony fiskalne i paragony fiskalne anulowane w postaci papierowej i w postaci elektronicznej, z zastrzeżeniem § 12 i § 19a”.

Zgodnie z § 19a Rozporządzenia w sprawie kas:

„Podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kas on-line, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny lub fakturę w postaci elektronicznej. Jeżeli rozpoczęta sprzedaż nie zostanie dokonana, podatnik może wystawić paragon fiskalny anulowany lub fakturę anulowaną w postaci elektronicznej”.

Pojęcie „kasa fiskalna on-line” zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 Rozporządzenia w sprawie kas, który odwołuje się do treści ustawy, wskazując, że przez kasę on-line rozumie się kasę, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy VAT.

Zgodnie z art. 111 ust. 6a ustawy VAT:

„Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych”.

W ocenie Wnioskodawcy udostępnienie Użytkownikowi nieedytowalnego pliku z graficznym zobrazowaniem treści paragonu, zawierającym wszystkie dane zawarte w paragonie a w szczególności dane określone w § 22 rozporządzenia ministra rozwoju, pracy i technologii w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących z dnia 12 września 2021 r. stanowi działanie zgodne z art. 111 ust. 3a ustawy VAT.

Stosownie do art. 111 ust. 3a ustawy VAT paragon powinien zostać przesyłany w sposób uzgodniony z nabywcą. Przepisy nie określają przy tym w jaki dokładnie sposób nastąpić ma to uzgodnienie ani też w jaki konkretnie sposób nastąpić ma przesłanie paragonu. Wobec tego, że nabywca wyraża zgodę na postanowienia Regulaminu przed nabyciem biletu, zaś Regulamin zawiera określenie sposobu przekazania graficznego zobrazowania paragonu (poprzez umieszczenie pliku na koncie Użytkownik w Serwisie) to też uznać należy, że wymogi określone w art. 111 ust. 3a ustawy VAT zostaną spełnione. Tym samym uznać należy, że działanie Wnioskodawcy w tym zakresie zgodne jest z przepisami prawa podatkowego.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 29 sierpnia 2022 r. sygn. 0111-KDIB3-2.4012.381.2022.1.MN zgodnie z którą:

„Uznać należy, że wystawienie paragonu elektronicznego w sytuacji gdy będziecie Państwo w posiadaniu kas on-line spełniających wymagania techniczne pozwalające na przesyłanie paragonów w postaci elektronicznej do konsumenta i których funkcjonalność będzie potwierdzona przez Główny Urząd Miar, a Państwa klienci będący osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, poprzez akceptację regulaminu wyrażą zgodę na przesyłanie paragonu w postaci elektronicznej w sposób z nimi uzgodniony tj. na wskazany e-mail lub na konto klienta w sklepie internetowym, będzie zgodne z wymogami określonym w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy. W takim przypadku nie będziecie mieli Państwo również obowiązku wydruku paragonu w wersji papierowej”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Według art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży − rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach − rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na podstawie art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a)w postaci papierowej lub

b)za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych.

Jak stanowi art. 111 ust. 3b ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze albo marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganej przez nich wysokości podstawy opodatkowania i podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Zgodnie z art. 111 ust. 3c ustawy:

Do prowadzenia ewidencji sprzedaży mogą być stosowane wyłącznie kasy rejestrujące, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.

Stosowanie do art. 111 ust. 3d ustawy:

W przypadku gdy dla danego rodzaju czynności, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 7a pkt 1, są przewidziane kasy rejestrujące o zastosowaniu specjalnym − podatnik jest obowiązany stosować te kasy.

W myśl art. 111 ust. 6b ustawy:

Producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących w celu wprowadzenia ich na terytorium kraju do obrotu są obowiązani do uzyskania dla danego typu kas rejestrujących potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a i wymagania techniczne dla kas rejestrujących.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dopuścił możliwość wystawienia w postaci elektronicznej paragonu i przesłania go nabywcy w sposób z nim uzgodniony, po uprzednim uzyskaniu zgody nabywcy oraz uzgodnieniu sposobu przesłania tego paragonu.

Natomiast zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 8 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawiać przy zastosowaniu kas rejestrujących dokumenty inne niż określone w pkt 1 dotyczące sprzedaży lub pracy tych kas.

Zasady prowadzenia ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1625 ze zm.) zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie kas”.

Stosownie do § 2 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumencie fiskalnym − rozumie się przez to wystawiany przy użyciu kasy, zawierający w szczególności logo fiskalne i numer unikatowy:

a)w przypadku kas on-line − paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną i raport fiskalny,

b)w przypadku kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii − paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną, raport fiskalny dobowy, raport fiskalny okresowy, w tym miesięczny, i raport fiskalny rozliczeniowy.

Zgodnie z § 2 pkt 3 Rozporządzenia w sprawie kas:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumencie w postaci elektronicznej − rozumie się przez to utworzony przez kasę on-line zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych i niefiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej, w formacie określonym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych w przypadku dokumentów fiskalnych.

W myśl § 2 pkt 16 rozporządzenia w sprawie kas:

Ilekroć w rozporządzeniu paragonie fiskalnym albo fakturze – rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas:

Podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, że kasa spełnia funkcje wymienione odpowiednio w art. 111 ust. 6a lub w art. 145a ust. 2 ustawy oraz wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas, wyłącznie w trybie fiskalnym pracy tej kasy, po dokonaniu jej fiskalizacji.

Natomiast w myśl § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas:

Podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12; zamiast paragonu fiskalnego podatnicy mogą wystawić fakturę przy użyciu kasy i wydać ją nabywcy.

Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas:

Podatnicy, prowadząc ewidencję w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości albo części należności (zapłaty):

a)w gotówce − wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny z chwilą jej otrzymania,

b)za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem − wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny niezwłocznie po jej uznaniu na rachunku podatnika, nie później niż z końcem miesiąca, w którym została uznana na rachunku podatnika, a jeżeli przed końcem tego miesiąca dokonano sprzedaży, nie później niż z chwilą jej dokonania.

Natomiast w myśl § 6 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:

Podatnicy, prowadząc ewidencję zapewniają stan techniczny kasy gwarantujący czytelny wydruk paragonu fiskalnego lub faktury w postaci papierowej, a w przypadku paragonu fiskalnego lub faktury w postaci elektronicznej - ich czytelny widok, umożliwiający nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży.

Stosownie do § 19 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas:

Podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kasy on-line, wystawiają paragony fiskalne i paragony fiskalne anulowane w postaci papierowej i w postaci elektronicznej, z zastrzeżeniem § 12 i § 19a.

Zgodnie z § 19a rozporządzenia w sprawie kas:

Podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kas on-line, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny lub fakturę w postaci elektronicznej. Jeżeli rozpoczęta sprzedaż nie zostanie dokonana, podatnik może wystawić paragon fiskalny anulowany lub fakturę anulowaną w postaci elektronicznej.

W myśl § 2 pkt 6 rozporządzenia w sprawie kas:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kasie on-line − rozumie się przez to kasę, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.

Zgodnie z art. 111 ust. 6a ustawy:

Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

W myśl art. 111a ust. 3 ustawy:

Kasy rejestrujące łączą się z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej w sposób, który zapewnia:

1.przesyłanie danych z kas rejestrujących do Centralnego Repozytorium Kas w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej;

2.przesyłanie poleceń z Centralnego Repozytorium Kas do kas rejestrujących, dotyczących pracy kas, i ich odbiór przez te kasy:

a)związanych z fiskalizacją kasy rejestrującej,

b)obejmujących określenie:

-sposobu i zakresu przesyłania danych z tej kasy,

-sposobu pracy kasy rejestrującej,

c)zapewniających prawidłowość pracy kasy rejestrującej.

Stosownie do § 25 rozporządzenia w sprawie kas:

W przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji przy użyciu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii paragon fiskalny zawiera co najmniej:

1)  imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a w przypadku sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika;

2)  numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;

3)  numer kolejny wydruku;

4)  datę oraz godzinę i minutę sprzedaży;

5)  oznaczenie ,,PARAGON FISKALNY'';

6)  nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację;

7)  cenę jednostkową towaru lub usługi;

8)  ilość i wartość sumaryczną sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku;

9)  wartość opustów, obniżek lub narzutów, o ile występują;

10)wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku według poszczególnych stawek podatku z oznaczeniem literowym po uwzględnieniu opustów, obniżek lub narzutów;

11)wartość sprzedaży zwolnionej od podatku z oznaczeniem literowym;

12)łączną wysokość podatku;

13)łączną wartość sprzedaży brutto;

14)oznaczenie waluty, w której jest zapisywana sprzedaż, przynajmniej przy łącznej wartości sprzedaży brutto;

15)kolejny numer paragonu fiskalnego;

16)numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym;

17)numer identyfikacji podatkowej (NIP) nabywcy - na żądanie nabywcy;

18)logo fiskalne i numer unikatowy.

Dane zawarte na paragonie fiskalnym powinny znajdować się w kolejności określonej w ust. 1, z wyjątkiem danych o dacie oraz godzinie i minucie sprzedaży, a logo fiskalne i numer unikatowy powinny być umieszczone centralnie w ostatniej linii paragonu fiskalnego.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Państwo, będąc czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, prowadzą działalność gospodarczą między innymi w zakresie pośrednictwa w sprzedaży biletów na przewóz osób. Swoją działalność prowadzą Państwo poprzez serwis internetowy lub poprzez aplikację mobilną, za pomocą których klient może nabyć bilet na przejazd wybranym środkiem komunikacji. W swojej ofercie posiadają Państwo przewozy osób oferowane zarówno przez przewoźników autobusowych jak i kolejowych. Sami Państwo nie świadczą usług przewozu, a jedynie pośredniczą w sprzedaży biletów na dany przewóz.

Opłata serwisowa może być pobierana za obsługę np. procesu zmiany danych na bilecie.

Sprzedaż internetowa u Państwa odbywa się na podstawie Regulaminu. Aby zamówienie mogło być skutecznie zrealizowane, Użytkownik musi każdorazowo dokonać akceptacji Regulaminu. Akceptacji tej dokonuje się każdorazowo bezpośrednio przed dokonaniem zamówienia. Bez zaakceptowania Regulaminu Użytkownik nie ma możliwości realizacji zamówienia w Serwisie ani w Aplikacji, a tym samym nie ma możliwości nabycia biletu.

Sprzedaż internetowa na rzecz Użytkowników dokumentowana będzie za pomocą kasy rejestrującej, stanowiącej kasę rejestrującą online, objętą potwierdzeniem wydanym przez Prezesa Głównego Miar, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Kasa rejestrująca będzie stanowić kasę on-line określoną w § 2 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących oraz art. 111 ust. 6a ustawy o podatku od towarów i usług.

Paragon będzie dotyczył opłaty serwisowej.

Obecnie rozważają Państwo wprowadzenie nowej funkcjonalności dla konsumentów, jaką jest wystawianie i wydawanie paragonu fiskalnego za opłaty serwisowe wyłącznie w postaci elektronicznej, przesyłanie Użytkownikowi paragonu w sposób z nim uzgodniony, bez dokonywania wydruku paragonu w wersji papierowej dla konsumenta.

Efektem wprowadzenia nowej funkcjonalności będzie zmiana Regulaminu. Jednym z punktów zmienionego Regulaminu będzie zgoda Użytkownika na doręczenie mu nieedytowalnego pliku z graficznym zobrazowaniem treści paragonu, zawierającego wszystkie dane zawarte w paragonie a w szczególności dane określone w § 22 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, pracy i technologii w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących z dnia 12 września 2021 r.

Akceptacja Regulaminu będzie oznaczała, że Użytkownik wyraża zgodę na doręczenie mu paragonu fiskalnego w formie elektronicznej we wskazany powyżej sposób. Ten sam sposób doręczenia będzie akceptowany przez Użytkownika w Aplikacji, tj. nabywając bilet w Aplikacji, Użytkownik będzie musiał zaakceptować Regulamin ze wskazaniem, że doręczenie paragon nastąpi we wskazany powyżej sposób, tj. poprzez konto w Serwisie.

Przesyłany Użytkownikowi, poprzez konto w Serwisie, plik będzie stanowić wizualizację e-paragonu, tzn. cyfrowe odwzorowanie informacji zawartych w e-paragonie. Plik ten będzie tworzony na podstawie e-paragonu, generowanego przez kasę fiskalną z homologacją. Plik z wizualizacją przesyłany będzie w standardowym, powszechnym w obrocie formacie np. pdf, lub jpg − będzie czytelny − możliwy do otwarcia w standardowych programach biurowych (...). Plik z wizualizacją e-paragonu będzie zapisany w formacie uniemożliwiającym edycję, w takim zakresie, na jaki pozwalają standardowe właściwości danego pliku lub programu, umożliwiającego jego otwarcie (...).

Plik z wizualizacją paragonu będzie zawierał te same informacje, które zawiera Plik e-paragonu (ściślej: graficzne odwzorowanie tych informacji). Plik e-paragonu z kasy fiskalnej − z definicji (ponieważ producent uzyskał homologację na kasę i możliwość emitowania przez nie e-paragonów) zawiera wszystkie elementy paragonu fiskalnego wymaganego przepisami prawa, w szczególności elementy o których mowa w § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących.

Państwa wątpliwości dotyczą prawidłowości przesłania klientowi drogą elektroniczną obrazu paragonu dokumentującego opłatę serwisową.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa wskazać należy, że podatnik dokonując sprzedaży na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy i prowadząc ewidencję obrotu oraz kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, ma obowiązek, stosownie do zapisu art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy oraz § 6 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, wydania paragonu fiskalnego nabywcy towaru.

Wydanie paragonu może nastąpić – stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy – w postaci papierowej lub w postaci elektronicznej, pod warunkiem, że nabywca wyrazi na to zgodę i dwie strony uzgodnią sposób przesłania tego paragonu.

Podkreślenia wymaga definicja e-paragonu wskazana w rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących. Rozporządzenie określa e-paragon mianem „dokumentu w postaci elektronicznej” − rozumie się przez to utworzony przez kasę online zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych i niefiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej, w formacie określonym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych w przypadku dokumentów fiskalnych.

Przepisy nie standaryzują sposobu wyrażenia zgody przez klienta czy rozsyłania elektronicznych paragonów, wskazują jedynie, że powinien on być uzgodniony z nabywcą. Przekazanie e-paragonu może mieć więc miejsce np. SMS-owo, mailowo lub za pośrednictwem aplikacji należącej do wystawcy lub aplikacji mobilnej z odpowiednią funkcjonalnością.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że czym innym jest wystawienie i wydanie klientowi e-paragonu w postaci zbioru ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych, a czym innym udostępnienie tradycyjnego paragonu fiskalnego w postaci cyfrowego jego odwzorowania (obrazu paragonu fiskalnego w formie nieedytowalnej).

Podkreślenia wymaga to, że przepisy rozporządzenia w sprawie kas (§ 6 ust. 1 pkt 9) nakazują podatnikowi w przypadku wystawienia e-paragonu zapewnić nabywcy czytelny widok, który umożliwi nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży.

Tym samym, samo wydanie e-paragonu w postaci formatu ustrukturyzowanych danych, bez możliwości zapewnienia nabywcy jego czytelnego widoku (możliwości odczytu), nie spełnia wymogu określonego w treści § 6 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia w sprawie kas.

Jak wynika z opisu sprawy przesyłany Użytkownikowi, poprzez konto w Serwisie, plik będzie stanowić jedynie wizualizację e-paragonu, tzn. cyfrowe odwzorowanie informacji zawartych w e-paragonie. Plik ten będzie tworzony na podstawie e-paragonu, generowanego przez kasę fiskalną z homologacją. Plik z wizualizacją przesyłany będzie w standardowym, powszechnym w obrocie formacie np. pdf, lub jpg − będzie czytelny − możliwy do otwarcia w standardowych programach biurowych (...). Plik z wizualizacją e-paragonu będzie zapisany w formacie uniemożliwiającym edycję, w takim zakresie, na jaki pozwalają standardowe właściwości danego pliku lub programu, umożliwiającego jego otwarcie (...).

W tym miejscu należy wskazać, że nie można zrównać obrazu paragonu (rozumianego jako wizualizacja e-paragonu) z paragonem w postaci elektronicznej. Kasa fiskalna on-line wystawia paragony w postaci papierowej i w postaci elektronicznej. Zaznaczamy jednak, że obraz (wizualizacja) paragonu nie stanowi paragonu w postaci elektronicznej (tj. e-paragonu) rozumianego zgodnie z definicją zawartą w § 2 pkt 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako utworzony przez kasę on-line zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych i niefiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej w określonym formacie.

Zatem, przedstawiony przez Państwa sposób dostarczenia pliku jedynie z wizualizacją e-paragonu do nabywcy w wyniku akceptacji Regulaminu na konto Użytkownika w Serwisie nie jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawnymi, a w szczególności z art. 111 ust. 3a ustawy.

Podsumowując, stwierdzam że opisany we wniosku sposób przesłania klientowi obrazu e-paragonu nie jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawnymi, a w szczególności z art. 111 ust. 3a ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnej, wskazuję że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).