Interpretacja indywidualna z dnia 30 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.618.2024.1.KFK
Temat interpretacji
Prawo do częściowego odliczenia podatku VAT przy realizacji projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.
Uzupełnili go Państwo pismem z 23 października 2024 r. (wpływ 23 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) Park Narodowy (dalej (…), Park lub Wnioskodawca) został utworzony na mocy rozporządzenia Rady Ministrów (…). Obecny status prawny parku narodowego reguluje ustawa o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2014 r., na mocy której (…) jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.
Działalność Parku przede wszystkim nakierowana jest na działalność związaną z ochroną przyrody. Do zadań Parku należą w szczególności: (…)
Przedmiotowe cele ochrony przyrody realizowane są w szczególności poprzez:
a)uwzględnianie wymagań ochrony przyrody w polityce ekologicznej państwa, programach ochrony środowiska przyjmowanych przez organy jednostek samorządu terytorialnego, koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, strategiach rozwoju województw, planach zagospodarowania przestrzennego województw, strategiach rozwoju gmin, studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego i planach zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz w działalności gospodarczej i inwestycyjnej;
b)obejmowanie zasobów, tworów i składników przyrody formami ochrony przyrody;
c)opracowywanie i realizację ustaleń planów ochrony dla obszarów podlegających ochronie prawnej, programów ochrony gatunków, siedlisk i szlaków migracji gatunków chronionych;
d)realizację krajowej strategii ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej wraz z programem działań;
e)prowadzenie działalności edukacyjnej, informacyjnej i promocyjnej w dziedzinie ochrony przyrody;
f)prowadzenie badań naukowych nad problemami związanymi z ochroną przyrody.
(…) jako park narodowy prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów wydatki na finansowanie ww. zadań oraz kosztów działalności. (…), stosownie do przepisów ustawy o ochronie przyrody może także prowadzić działalność gospodarczą na zasadach przewidzianych treścią ustawy Prawo przedsiębiorców.
Przychody (…) z perspektywy przepisów ustawy o VAT zasadniczo dzielą się na:
a)przychody dotyczące działalności tzw. statutowej, a więc działalności niemającej charakteru działalności gospodarczej, a która w zasadniczej mierze obejmuje szereg działań związanych z realizacją opisanych na wstępie, tzw. zadań własnych wynikających z ustawy o ochronie przyrody oraz innych działań określonych przez statut Parku. Przychody te obejmują różnego rodzaju dotacje celowe z budżetu państwa, dofinansowania z funduszu leśnego, dofinansowania do projektów z udziałem środków pochodzących z Unii Europejskiej itp.,
b)przychody z działalności gospodarczej opodatkowanej VAT obejmujące w szczególności sprzedaż biletów wstępu, biletów/opłat parkingowych, sprzedaż wydawnictw, kalendarzy oraz różnego rodzaju gadżetów np. oznaczonych logo (…), wynajem i dzierżawa różnego rodzaju obiektów lub powierzchni, czy też różnego rodzaju opłaty za udostępnianie parku (np. opłaty dot. (…), opłaty za fotografowanie lub filmowanie w celach komercyjnych itp.),
c)przychody z działalności gospodarczej zwolnionej z VAT obejmujące w szczególności wynajem mieszkań na cele mieszkaniowe (sprzedaż zwolniona z VAT stanowi marginalną część przychodów Wnioskodawcy).
Zdarzenie przyszłe
(…) wystąpił do (...) z wnioskiem o dofinansowanie w formie dotacji na wykonanie (…) w ramach projektu pn.: „(…)” – dalej jako Inwestycja. Projekt ten stanowi część procesu inwestycyjnego Parku obejmującego działania na rzecz utrzymania, budowy lub modernizacji infrastruktury (…).
Zasadniczym celem planowanej Inwestycji jest (…). Planowana Inwestycja przebiegać będzie niemal w całości, w (…) i obiektów/miejsc będących popularnymi destynacjami dla odwiedzających Park turystów. Tereny te przez cały rok są (…), a wzmożony ruch turystyczny generuje w rejonie (…), co z kolei stanowiło jedną z kluczowych decyzji Wnioskodawcy o podjęciu planowanej Inwestycji. Wnioskodawca pragnie także podkreślić, iż celem planowanej Inwestycji jest zastąpienie dotychczas funkcjonujących (...).
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie m.in. na (…). Będąca przedmiotem Inwestycji infrastruktura (...) realizowana będzie także w celu (…). Inwestycja jak już wskazano ma nadto za zadanie (…).
Przewiduje się także budowę (…). Zaprojektowano (…).
Inwestycja obejmuje nadto budowę (…).
Wnioskodawca pragnie także dodać, iż w warunkach (…). Takie rozwiązanie ma zapewnić bezpieczeństwo oraz niezawodność systemów (...) na obszarze cennym przyrodniczo, zapewnienie możliwie wysokiej obsługi obiektów użytkowanych przez turystów odwiedzających Park i pośrednio także bezpieczeństwo ruchu turystycznego, jak również z uwagi na zlokalizowanie (…).
Wnioskodawca informuje nadto, iż co do zasady nie ma możliwości przyporządkowania poszczególnych wydatków składających się na Inwestycję odpowiednio do sfery działalności gospodarczej (sprzedaży opodatkowanej VAT), jak i do celów tzw. innych niż gospodarcze.
Uzupełnili Państwo opis sprawy poprzez wskazanie:
Przedmiotowa Inwestycja będzie związana z realizacją celów innych niż działalność gospodarcza (nieopodatkowana podatkiem VAT), jak również celów działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT).
Pytanie
W świetle powyższego Wnioskodawca powziął wątpliwości, co do prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy robotach związanych z (…) na obszarze i w zakresie rzeczowym opisanym w przedstawionym na wstępie zdarzeniu przyszłym (Inwestycja) – na zasadach określonych treścią art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, tj. przy zastosowaniu wskaźnika proporcji przewidzianego dla towarów i usług wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a wobec których podatnik nie jest w stanie dokonać jednoznacznego przyporządkowania?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy w okolicznościach przedstawionego zdarzenia przyszłego przysługuje mu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu realizacji planowanej Inwestycji, przy czym z racji sposobu planowanego wykorzystywania tychże przedmiotów Wnioskodawca winien dokonać odliczenia kwoty podatku naliczonego przy zastosowaniu wskaźnika proporcji określonego zgodnie z dyspozycją wynikającą z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (prewspółczynnik).
Uzasadnienie własnego stanowiska
W ocenie Wnioskodawcy, w okolicznościach przedstawionego zdarzenia przyszłego planowana Inwestycja, a w szczególności jej przeznaczenie i pośrednio sposób wykorzystania wskazuje, iż jest/będzie ona związana z realizacją zarówno celów innych niż działalność gospodarcza, jak również do celów działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.
Jak wskazano wcześniej działalność gospodarcza (…) obejmuje m.in. cały szereg czynności związanych z ruchem turystycznym na terenie Parku oraz związaną z nim sprzedażą, m.in. biletów wstępu uprawniających do wejścia na teren Parku i korzystania z określonej infrastruktury Parku, sprzedażą biletów parkingowych, a która to sprzedaż stanowi obrót efektywnie opodatkowany podatkiem VAT (sprzedaż niekorzystająca ze zwolnienia od opodatkowania).
Jak wskazano na wstępie niniejszego wniosku, a więc w opisie tzw. zdarzenia przyszłego planowana Inwestycja w obszarze budowy (…) pozostaje w bezpośrednim związku z ruchem turystycznym na terenie Parku oraz w szczególności, w obszarze objętym niniejszą Inwestycją, tj. w obszarze (…). Wzmożony ruch turystyczny, zwiększona (...), rosnące wymagania w obszarze różnego rodzaju obszarów bezpieczeństwa, które Wnioskodawca jako administrator Parku musi zapewnić odwiedzającym, obliguje do podejmowania różnego rodzaju działań o charakterze inwestycyjnym.
Ruch turystyczny na terenie Parku odbywa się za odpłatnością (bilety wstępu), która to odpłatność stanowi obrót dla celów VAT, a jednocześnie czyni Wnioskodawcę podmiotem odpowiedzialnym za zapewnienie nie tylko bezpieczeństwa ruchu turystycznego, ale także określonego poziomu obsługi w sferze infrastrukturalnej. Realizacja różnego rodzaju inwestycji, w tym także tej która stanowi przedmiot niniejszego wniosku stanowi zatem przejaw aktywności Wnioskodawcy, której celem jest, m.in. zabezpieczenie źródła przychodu w postaci sprzedaży biletów wstępu na teren Parku, czy też sprzedaży miejsc parkingowych dla turystów.
Teren Parku, a w tym także obszar objęty niniejszą Inwestycją cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony turystów, co z kolei zwiększa także wymagania w obszarze gospodarki (...). Inwestycja jak już wskazano ma nadto za zadanie (…).
W efekcie planowanej Inwestycji (…) nabędzie także lepsze pod względem operacyjnym możliwości w zakresie zarządzania infrastrukturą (...) oraz nadzorem nad jej użytecznością i bezpieczeństwem (bieżące monitorowanie, czujniki oraz kontrola różnych parametrów).
Poza wskazanym związkiem przedmiotowej Inwestycji i infrastruktury (...) z celami gospodarczymi i jednocześnie generującymi sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT, przedmiotowa Inwestycja związana jest także z działalnością tzw. statutową Parku, a więc działalnością w obszarze szeroko rozumianej ochrony przyrody, edukacją przyrodniczą itp.
Konsekwentnie mając na uwadze przedstawiony w ramach zdarzenia przyszłego sposób wykorzystania planowanej Inwestycji potwierdza, iż będzie ona wykorzystywana zarówno do celów związanych z działalnością gospodarczą i deklarowaną sprzedażą opodatkowaną, jak i do celów działalności innej niż gospodarcza prowadzonej przez (…). Mając przy tym na względzie fakt, iż Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować w jakim zakresie kwota podatku naliczonego od nabywanych w toku realizacji Inwestycji towarów i usług będzie służyć działalności gospodarczej, a w jakim pozostałym celom (działalności innej niż gospodarcza), toteż dokonując odliczenia podatku VAT zobligowany jest do zastosowania wskaźnika proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (prewspółczynnik).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca umożliwił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.
Jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1) zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2) obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Z kolei z art. 86 ust. 2c ustawy wynika, że:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1) średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2) średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3) roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4) średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Według art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
W myśl art. 90 ust. 2 ustawy:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy:
W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
1) przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
2) nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Należy również wskazać, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. (…) wystąpił do (...) z wnioskiem o dofinansowanie w formie dotacji na wykonanie (…) w ramach projektu pn.: „(…)” – dalej jako Inwestycja. Projekt ten stanowi część procesu inwestycyjnego Parku obejmującego działania na rzecz utrzymania, budowy lub modernizacji infrastruktury (…). Zasadniczym celem planowanej Inwestycji jest (…).
Jak Państwo wskazali przedmiotowa Inwestycja będzie związana z realizacją celów innych niż działalność gospodarcza (nieopodatkowana podatkiem VAT), jak również celów działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT). Nie mają Państwo możliwości przyporządkowania poszczególnych wydatków składających się na Inwestycję odpowiednio do sfery działalności gospodarczej (sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT), jak i do celów tzw. innych niż gospodarcze (nieopodatkowanych podatkiem VAT).
Jak wyżej wskazano decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia podatku VAT, ma związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności, tj. działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, tj. opodatkowanej i zwolnionej oraz działalności innej niż gospodarcza (niepodlegającej opodatkowaniu).
Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną.
Podatnikowi nie przysługuje takie prawo przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu albo zwolnioną od podatku.
Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych. Zatem w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.
Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy stwierdzić, że w stosunku do wydatków związanych z realizacją ww. Inwestycji, będzie Państwu przysługiwać prawo do częściowego odliczenia kwoty podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a – 2g ustawy, tj. przy zastosowaniu wskaźnika proporcji przewidzianego dla towarów i usług wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, wobec których nie będą Państwo w stanie dokonać jednoznacznego przyporządkowania. Przy czym z okoliczności sprawy nie wynika, aby zakupione w ramach realizacji Inwestycji towary i usługi były wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT, zatem uregulowania przepisów art. 90 ustawy nie będą miały w niniejszej sprawie zastosowania.
Wobec powyższego Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14f § 2b pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega zwrotowi wyłącznie w przypadku uiszczenia jej w kwocie wyższej od należnej - w odpowiedniej części.
Z tytułu złożenia niniejszego wniosku wnieśli Państwo opłatę w wysokości 80 zł. Natomiast opłata należna od tego wniosku wynosi 40 zł (40 zł x 1 zdarzenie przyszłe). W związku z tym, opłata w wysokości 40 zł zostanie zwrócona – stosownie do art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej – na rachunek bankowy wskazany przez Państwa we wniosku ORD-IN.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).