Prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.566.2024.1.AK
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. "...".
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (…) posiada osobowość prawną i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina (…) jest podatnikiem podatku VAT czynnym w zakresie czynności dotyczących sprzedaży i dzierżawy gruntów, wynajmu lokali użytkowych i mieszkalnych oraz dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
Od początku 2017 roku Gmina stosuje model scentralizowanego rozliczania polegający na wspólnym rozliczaniu podatku VAT ze swoimi jednostkami organizacyjnymi, zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14, czyli składana jest jedna skonsolidowana deklaracja VAT-7 (wspólnie Gmina wraz z jednostkami budżetowymi: brak zakładów budżetowych w Gminie (…)).
Gmina (…) jako jednostka samorządu terytorialnego realizując zadania własne wynikające z ustawy z 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2024 roku poz. 609 z późn. zm.), służących zgodnie z art. 7 wspomnianej ustawy zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina wykonuje zadania własne (określone m.in. w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne.
Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym zadania własne Gminy obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.
Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nią realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych np. czynności sprzedaży, zamiany, wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego.
Gmina świadczy usługi w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców, przedsiębiorców i instytucji (odbiorcy zewnętrzni) oraz dostarcza wodę i odbiera ścieki od Jednostek Organizacyjnych Gminy (odbiorcy wewnętrzni). Do realizacji powyższych zadań służy posiadana przez Gminę infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna. Jednostką organizacyjną odpowiedzialną za zarządzanie infrastrukturą wodociągową i kanalizacyjną, stanowiącą własność Gminy, jest właściwy referat Urzędu.
Gmina poprzez posiadaną infrastrukturę kanalizacyjną odprowadza ścieki do własnej oczyszczalni ścieków, gdzie są one oczyszczane. Usługi te są świadczone na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i są odpłatne. W tym odpłatnym zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usługi.
Gmina (…) zrealizowała projekt pt. „…” w ramach poddziałania „…” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014‑2020.
Celem projektu jest wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich, poprawa warunków życia mieszkańców miejscowości (…) poprzez budowę sieci kanalizacyjnej.
Zakres prac obejmuje:
-roboty ziemne - sieć grawitacyjna,
-roboty montażowe - sieć grawitacyjna,
-roboty ziemne – przyłącza,
-roboty montażowe przyłącza,
-roboty ziemne kanał tłoczny,
-roboty montażowe kanał tłoczny,
-przepompownia (...).
Długość wybudowanej sieci kanalizacyjnej – ok. (...) km.
Na odcinku realizowanej inwestycji, w ramach projektu „…”, nie będzie podłączony żaden odbiorca wewnętrzny (jednostka organizacyjna Gminy). Nowo powstała kanalizacja sanitarna w ramach ww. projektu służyć będzie wyłącznie zewnętrznym odbiorcom, podłączone zostaną wyłącznie nieruchomości należące do mieszkańców. Usługi oferowane przez Wnioskodawcę będą w pełni odpłatne.
Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy infrastruktury kanalizacyjnej wykorzystywanej do odbioru ścieków od odbiorców zewnętrznych. Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.
Przedmiotowa kanalizacja będzie podłączona do obecnie istniejącej sieci. Powstała w ramach powyższych zadań inwestycyjnych infrastruktura stanowić będzie własność Gminy.
Ponoszone przez Gminę wydatki inwestycyjne są niezbędne do tego, aby Gmina mogła świadczyć usługi odbioru ścieków od odbiorców zewnętrznych. Usługi te są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT.
Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu wystawiane są na Gminę (…), będącą czynnym podatnikiem VAT.
Pytanie
Czy Gminie (…) będzie przysługiwać prawo do pełnego (100%) odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług służących realizacji projektu pn. „…” ?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina jest uprawniona do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizowaną inwestycją pn. „…”, gdyż wybudowana infrastruktura kanalizacyjna będzie służyć Gminie w całości do świadczenia odpłatnych usług odbioru ścieków od odbiorców zewnętrznych, tj. działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy w sposób ciągły i nie będzie służyć do odbioru ścieków od odbiorców wewnętrznych.
Warunkami uprawniającymi do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest posiadanie statusu podatnika VAT oraz możliwość przypisania konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i zrealizowali Państwo projekt pn. „…”. Na odcinku realizowanej inwestycji nie będzie podłączony żaden odbiorca wewnętrzny (jednostka organizacyjna Gminy). Nowopowstała kanalizacja sanitarna w ramach ww. projektu służyć będzie wyłącznie zewnętrznym odbiorcom, podłączone zostaną wyłącznie nieruchomości należące do mieszkańców. Usługi oferowane przez Państwa będą w pełni odpłatne. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu wystawiane są na Gminę.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do pełnego (100%) odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.
Jak wskazano powyżej, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy są spełnione, ponieważ Gmina w związku z wykonywaniem czynności w zakresie odprowadzenia ścieków prowadzi działalność gospodarczą, a tym samym działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Ponadto, jak wskazali Państwo w opisie stanu faktycznego, nowopowstała kanalizacja sanitarna służyła będzie wyłącznie zewnętrznym odbiorcom (do wybudowanej sieci kanalizacyjnej podłączone zostaną wyłącznie nieruchomości należące do mieszkańców, nie będzie podłączony żaden odbiorca wewnętrzny). Odpłatna usługa w zakresie odprowadzania ścieków przez Gminę jest czynnością cywilnoprawną, dla której Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Wskazali Państwo również, że nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.
W konsekwencji należy stwierdzić, że będzie Państwu przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. „…”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku są spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina działa jako podatnik VAT, a zakupy związane z realizacją inwestycji są/będą wykorzystywane wyłącznie – co jednoznacznie Państwo podkreślili - do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zaznaczenia wymaga jednak, że będą mogli Państwo zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z treści art. 88 ustawy.
W związku z powyższym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Przedmiotową interpretację wydano w odniesieniu do przedstawionego opisu stanu faktycznego, w którym wskazano, że na odcinku realizowanej inwestycji, w ramach projektu „…”, nie będzie podłączony żaden odbiorca wewnętrzny.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności gdy do będącego przedmiotem wniosku odcinka sieci podłączone będą budynki gminnych jednostek organizacyjnych i w związku z tym służył on będzie też czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.