Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z modernizacją budynku siedziby OSP, zakupem i montażem pompy ciepła, zbiorników na deszczówkę, domków ... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.589.2024.2.MK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.589.2024.2.MK

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z modernizacją budynku siedziby OSP, zakupem i montażem pompy ciepła, zbiorników na deszczówkę, domków dla owadów oraz zakupem specjalistycznego wyposażenia.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego  w podatku od towarów i usług w braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z modernizacją budynku siedziby OSP w ..., zakupem i montażem pompy ciepła, zbiorników na deszczówkę, domków dla owadów oraz zakupem specjalistycznego wyposażenia jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pn. „...”.

Uzupełnili go Państwo– w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 października 2024 r. (data wpływu 21 października 2024 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina ... jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609). Gmina ... wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz; edukacji publicznej; porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych oraz wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (art. 7 ust. 1 pkt 1, 3, 8, 14. 15 i 17 ustawy o samorządzie gminnym).

Gmina ... otrzymała dofinansowanie z Województwa ... na realizację projektu pn. "...” w ramach Programu Fundusze Europejskie dla ... 2021-2027 Priorytet II Region Przyjazny Środowisku, Działanie 2.7 Adaptacja do zmian klimatu. Przewidywany okres realizacji projektu 01.09.2024 - 31.08.2025 roku.

Głównym celem realizowanego projektu jest wsparcie działań służących adaptacji do zmian klimatu i zapobiegania ryzyku związanemu z klęskami żywiołowymi i katastrofami na obszarze działania Ochotniczej Straży Pożarnej w ... (OSP). Poprzez realizację planowanej inwestycji Wnioskodawca zamierza dążyć do takiego stanu gotowości OSP, dzięki któremu będzie możliwa skuteczniejsza interwencja w zdarzeniach, co w konsekwencji wpłynie na poprawę bezpieczeństwa osób, mienia i środowiska na obszarze jej funkcjonowania.

W ramach realizacji projektu Gmina ... poniesie wydatki na:

-modernizację budynku siedziby OSP w ...,

-zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej oraz pompy ciepła,

-zakup i montaż zbiorników na deszczówkę, domków dla owadów,

-zakup specjalistycznego wyposażenia.

Siedziba Ochotniczej Straży Pożarnej w ... mieści się w budynku pod adresem ...,... .... W budynku tym znajduje się również świetlica ...., która została przekazana w trwały zarząd jednostce organizacyjnej Gminy ... tj. Ośrodkowi Sportu i Rekreacji w ....

Gmina ... zamierza dokonać modernizacji budynku Klubu .... oraz Remizy Ochotniczej Straży Pożarnej wraz z zagospodarowaniem terenu oraz niezbędną infrastrukturą techniczną. Budynek ten jest budynkiem parterowym niepodpiwniczonym, z poddaszem nieużytkowym. Budynek wyposażony jest w instalację elektryczną i wodociągową, brak instalacji kanalizacyjnej. Funkcjonalnie budynek podzielony jest na dwie części: klub .... oraz remizę OSP. W części remizy OSP znajduje się garaż jednostanowiskowy dla wozu bojowego OSP. zaplecze oraz pomieszczenie na skład opału.

W związku z projektowaną inwestycją Wnioskodawca dokona rozbudowy i modernizacji budynku planuje się m.in. powiększenie budynku o garaż dwustanowiskowy dla OSP i wieżę strażacką, wykonanie kanalizacji sanitarnej wraz z dwoma zbiornikami szczelnymi (osobne dla klubu .... i remizy). Plany obejmują również zakup i montaż instalacji fotowoltaicznych oraz pomp ciepła, przy czym Wnioskodawca zamierza zamontować dwie pompy ciepła, a dla instalacji fotowoltaicznej zostaną założone podliczniki.

W ramach dofinansowania z Województwa ... Gmina ... dokona modernizacji wyłącznie części budynku będącej w użytkowaniu Ochotniczej Straży Pożarnej, a modernizację pozostałej części budynku Wnioskodawca pokryje ze środków własnych. Na potrzeby realizacji projektu wszystkie wydatki będą przyporządkowane wyłącznie jednej z inwestycji, tak aby można było wyodrębnić te, które są związane wyłącznie z modernizacją remizy czy klubu ...... Wnioskodawca w ramach tego zdarzenia występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej wyłącznie w części dotyczącej modernizacji siedziby OSP w ....

Modernizacja budynku OSP poprawi warunki lokalowo-garażowe niezbędne do realizacji ratownictwa specjalistycznych na poziomie podstawowym przewidzianym dla jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej w ... w zakresie przechowywania w stanie właściwej gotowości operacyjno-technicznej specjalistycznego sprzętu ratowniczo-gaśniczego, pojazdu służącego do prowadzenia działań ratowniczych w w/w specjalizacjach, zaplecza do prowadzenia doskonalenia zawodowego ratowników. Przebudowa wpłynie pozytywnie także na realizację zadań ustawowych mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia i środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem. W ramach modernizacji budynku oprócz robót budowlanych zostanie również zamontowana instalacja fotowoltaiczna oraz pompa ciepła.

W ramach projektu zaplanowano zakup specjalistycznego wyposażenia: defibrylatora AED, kamery termowizyjnej ręcznej oraz pneumatycznych sań ratowniczych. Zakup specjalistycznego sprzętu ratowniczego pozwoli na niezawodne i szybkie podjęcie działań ratowniczo-gaśniczych, co wpłynie na ograniczenie strat spowodowanych klęskami żywiołowymi.

W wyniku realizacji tego projektu powstanie zmodernizowany obiekt umożliwiający realizację zadań OSP, udział w akcjach oraz szkolenie zarówno mieszkańców jak i strażaków Ochotniczej Straży Pożarnej. Nie planuje się przekazania prawa własności tej części obiektu. Po zrealizowanej inwestycji pozostanie on własnością Gminy ... i przez nią będzie zarządzany.

Zmodernizowany obiekt oraz zakupione w ramach projektu wyposażenie specjalistyczne w zakresie ratownictwa planuje się przekazać Ochotniczej Straży Pożarnej w ... w bezpłatne użytkowanie na podstawie umowy użyczenia.

Faktury za dostawy towarów i usług w ramach projektu będą wystawiane na Gminę .... Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę ... do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Opisana we wniosku inwestycja pn. "..." realizowana będzie wyłącznie w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań własnych wskazanych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2024 r. poz. 609).

Uzupełnienie wniosku

Ad. 1.1

Czy efekty realizacji projektu pn.: „...” zostaną przekazane Ochotniczej Straży Pożarnej w ... w bezpłatne użytkowanie na podstawie umowy użyczenia?

Gmina planuje przekazać Ochotniczej Straży Pożarnej w ... na podstawie umowy użyczenia zmodernizowany obiekt oraz zakupione w ramach projektu wyposażenie.

Ad. 1.2

Czy w związku z montażem instalacji fotowoltaicznej w ramach projektu pn.: „...”, będą Państwo prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1436 ze zm.)?

Tak - Gmina będzie prosumentem energii odnawialnej zgodnie z art. 2 pkt. 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015r. o odnawialnych źródłach energii.

Ad. 1.3

Czy ww. instalacja będzie stanowiła mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii?

Tak - montowana instalacja stanowi mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt. 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Ad. I. 4

Gdzie będzie montowana instalacja fotowoltaiczna (na budynku/poza budynkiem)?

Instalacja fotowoltaiczna będzie montowana na budynku.

Ad. I. 5

Czy została zawarta/będzie zawarta przez Państwa umowa z przedsiębiorstwem energetycznym? Jeżeli umowa z przedsiębiorstwem energetycznym została zawarta, to należy wskazać:

a)jakie zostały/zostaną określone zasady rozliczenia wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej?

b)czy w. umowa przewiduje wynagrodzenie dla Państwa w związku z wyprodukowaną energią elektryczną z instalacji fotowoltaicznej?

Instalacja fotowoltaiczna do chwili obecnej nie została zamontowana (planowany montaż w 2025 r.). W związku z powyższym przypuszczamy, że umowa zostanie zawarta w 2025 roku.

Ad. I. 6

Czy w przypadku instalacji, o której mowa we wniosku, będą Państwo korzystali z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii?

Wobec tego, że Gmina ... nie zawarła jeszcze umów z przedsiębiorstwem energetycznym, nie jest w stanie wskazać zasad rozliczenia wyprodukowanej energii elektrycznej.

Ad. I. 7

Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 6 jest twierdząca, to czy będą Państwo otrzymywali z tego tytułu wynagrodzenie?

Warunki rozliczenia zostaną zawarte w umowie między Gminą, a sprzedawcą energii, która w chwili obecnej nie została jeszcze podpisana. Z obecnych uwarunkowań prawnych wynika, że Gmina nie będzie otrzymywała wynagrodzenia.

Ad. I. 8

Czy w przypadku instalacji, o której mowa we wniosku, będą Państwo korzystali z rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii?

Wobec tego, że Gmina ... nie zawarła jeszcze umów z przedsiębiorstwem energetycznym, nie jest w stanie wskazać zasad rozliczenia wyprodukowanej energii elektrycznej.

Ad. I. 9

Czy ww. instalacja, o której mowa we wniosku, mieści się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii? Jeśli tak, prosimy wskazać konkretny punkt ww. przepisu.

Planowana w 2025r. do zamontowania instalacja nie mieści się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.

Ad. I. 10

Do jakich czynności będzie wykorzystywana przez Państwa instalacja fotowoltaiczna powstała w ramach realizowanego projektu, o którym mowa we wniosku, tj. czy do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (prosimy wskazać jakie to czynności),

b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (prosimy wskazać jakie to czynności),

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (prosimy wskazać jakie to czynności)?

Instalacja fotowoltaiczna zakupiona w związku z realizacją projektu „...” będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Modernizowana część budynku będzie wykorzystywana wyłącznie przez Ochotniczą Straż Pożarną do przechowywania sprzętu ratowniczo-gaśniczego, pojazdu służącego do prowadzenia działań ratowniczych. Zmodernizowany obiekt budynku będzie stanowił zaplecze do prowadzenia doskonalenia zawodowego ratowników.

Ad. I. 11

Czy powstała instalacja fotowoltaiczna wykorzystywana będzie przez Państwa:

a)do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361)? [7]

b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

Powstała instalacja fotowoltaiczna wykorzystywana będzie przez Gminę do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Modernizowana część budynku będzie wykorzystywana wyłącznie przez Ochotniczą Straż Pożarną do przechowywania sprzętu ratowniczo-gaśniczego, pojazdu służącego do prowadzenia działań ratowniczych. Zmodernizowany obiekt będzie stanowił zaplecze do prowadzenia doskonalenia zawodowego ratowników.

Ad. I. 12

W sytuacji, gdy powstała instalacja fotowoltaiczna będzie przez Państwa wykorzystywana zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

Powstała instalacja fotowoltaiczna wykorzystywana będzie przez Gminę do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. I. 13

Czy powstała instalacja fotowoltaiczna będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych od podatku VAT?

Instalacja fotowoltaiczna zakupiona w związku z realizacją projektu „...” będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Modernizowana część budynku będzie wykorzystywana wyłącznie przez Ochotniczą Straż Pożarną do przechowywania sprzętu ratowniczo-gaśniczego, pojazdu służącego do prowadzenia działań ratowniczych. Zmodernizowany obiekt budynku będzie stanowił zaplecze do prowadzenia doskonalenia zawodowego ratowników.

Ad. I. 14

W sytuacji, gdy powstała instalacja fotowoltaiczna będzie przez Państwa wykorzystywana w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać, czy będą Państwo mieli obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

Instalacja fotowoltaiczna zakupiona w związku z realizacją projektu „...” będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad. I. 15

Czy w przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci:

a)mogą/będą Państwo mogli ją wykorzystać w późniejszym terminie? Jeżeli tak. to należy wskazać w jakim terminie?

b)niewykorzystana w określonym terminie nadwyżka „przepada"?

Gmina ..., obecnie nie posiada podpisanej umowy na wyprodukowaną przez instalację fotowoltaiczną energię elektryczną. W związku z powyższym Gmina ... przypuszcza, że będzie miała możliwość wykorzystania nadwyżki ilości wyprodukowanej energii w terminie późniejszym tj. przez okres 12 miesięcy od jej wprowadzenia, natomiast w przypadku jej niewykorzystana w tym terminie nadwyżka „przepada”.

Ad. I. 16

Czy będą Państwo w stanie wyodrębnić ponoszone wydatki, inne niż wydatki na instalację fotowoltaiczną, w ramach ww. projektu?

Gmina ... w ramach realizacji projektu będzie w stanie wyodrębnić wydatki inne niż na instalację fotowoltaiczną.

Ad. I. 17 Do jakich czynności będą Państwo wykorzystywać ww. pozostałe towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu (oprócz instalacji fotowoltaicznej), które powstaną w ramach realizowanego projektu, tj. czy do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Towary i usługi związane z:

-modernizacją budynku siedziby OSP ...,

-zakupem i montażem zbiorników na deszczówkę, domków dla owadów,

-zakupem specjalistycznego sprzętu

będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

Ad. 1. 18 Czy pozostałe towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu (oprócz instalacji fotowoltaicznej) będą wykorzystywane przez Państwa:

a)do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

Towary i usługi związane z:

-modernizacją budynku siedziby OSP ...,

-zakupem i montażem zbiorników na deszczówkę, domków dla owadów,

-zakupem specjalistycznego sprzętu

będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. I. 19 W sytuacji, gdy pozostałe towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu (oprócz instalacji fotowoltaicznej) będą przez Państwa wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, to czy istnieje możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

Towary i usługi związane z:

-modernizacją budynku siedziby OSIP ...,

-zakupem i montażem zbiorników na deszczówkę, domków dla owadów,

-zakupem specjalistycznego sprzętu

będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 1.20 Czy pozostałe towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu (oprócz instalacji fotowoltaicznej) będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych od podatku VAT?

Towary i usługi związane z:

-modernizacją budynku siedziby OSP ...,

-zakupem i montażem zbiorników na deszczówkę, domków dla owadów,

-zakupem specjalistycznego sprzętu

nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ad. 1.21 W sytuacji, gdy pozostałe towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu (oprócz instalacji fotowoltaicznej) będą przez Państwa wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać, czy będą mieli Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku PAT?

Towary i usługi związane z:

-modernizacją budynku siedziby OSP ...,

-zakupem i montażem zbiorników na deszczówkę, domków dla owadów,

-zakupem specjalistycznego sprzętu

nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ad. I. 22 Jaka jednostka organizacyjna Gminy obsługuje/zarządza budynkiem w części będącej w użytkowaniu Ochotniczej Straży Pożarnej, tj.:

a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,

b)jednostka budżetowa,

c)zakład budżetowy?

Budynkiem będącym w użytkowaniu Ochotniczej Straży Pożarnej zarządza Urząd Miejski w ... tj. urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego.

Ad. I. 23 Ile wynosi prewspółczynnik ustalony dla Państwa jednostki organizacyjnej, obsługującej/zarządzającej ww. budynkiem, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy?

Urząd Miejski w ... jako urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego dotychczas nie stosował prewspółczynnika zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy.

Ad. I. 24 W sytuacji, gdy ww. prewspółczynnik nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy uznają Państwo, iż wynosi on 0%?

Nie dotyczy.

Ad. I. 25 Ile wynosi proporcja ustalona dla Państwa jednostki organizacyjnej, obsługującej/zarządzającej ww. budynkiem, zgodnie z art. 90 ust. 2-ust. 9a ustawy o podatku od towarów i usług?

Urząd Miejski w ... jako urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego dotychczas nie stosował proporcji zgodnie z art. 90 ust. 2 - ust. 9a ustawy.

Ad. I. 26 IV sytuacji, gdy proporcja nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy uznają Państwo, że wynosi ona 0%?

Nie dotyczy.

Ad. 1. 27 Czy będziecie Państwo refakturować na OSP koszty zużytego prądu? Jeśli nie to w jaki sposób będziecie się Państwo rozliczać z OSP za zużyty prąd?

Gmina ... nie będzie refakturować na OSP kosztów zużytego prądu.

W ramach realizacji zadania własnego Gminy (art. 10 ust. 1 ustawy z 17.12.2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych) w zakresie ochrony przeciwpożarowej gmina zapewnia, stosownie do posiadanych sił i środków, ochotniczym strażom pożarnym: obiekty, tereny, pojazdy i sprzęt specjalistyczny, środki ochrony indywidualnej, umundurowanie i środki łączności oraz ich utrzymanie. W związku z  powyższym to Gmina będzie ponosić koszty zużycia energii elektrycznej.

Pytanie

Czy Gminie ... będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. „...” w ramach Programu Fundusze Europejskie dla ... 2021-2027 Priorytet II Region Przyjazny Środowisku, Działanie 2.7 Adaptacja do zmian klimatu?

Państwa stanowisko w sprawie

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku o towarów i usług (Dz. U. 2024 poz. 361 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego podatku dokonuje podatnik podatku VAT oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego, związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu, podatkiem od towarów i usług, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2024 poz. 609 z późn. zm.), gmina posiada osobowość prawną, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy zawarty został w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym i mówi, że zaspakajanie potrzeb wspólnoty, należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują w szczególności sprawy z zakresu: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz; edukacji publicznej; porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych oraz wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.

Z opisanego zdarzenia wynika, że ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina ... nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacja projektu.

W związku z powyższym Gminie ... nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wykorzystywanych w ramach opisanego projektu, gdyż nie będzie on związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z modernizacją budynku siedziby OSP w ..., zakupem i montażem pompy ciepła, zbiorników na deszczówkę, domków dla owadów oraz zakupem specjalistycznego wyposażenia jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Gmina wskazała, że w ramach realizacji projektu będzie w stanie wyodrębnić wydatki inne niż na instalację fotowoltaiczną. Niniejsza interpretacja rozstrzyga zatem wyłącznie w zakresie wydatków innych, niż poniesione na montaż instalacji fotowoltaicznej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy o VAT stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy o VAT.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.  

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – towary i usługi nabywane w związku z modernizacją budynku siedziby OSP w ..., zakupem i montażem zbiorników na deszczówkę, domków dla owadów oraz zakupem specjalistycznego wyposażenia będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego od ww. wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o  której mowa w  art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzam, że nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z  modernizacją budynku siedziby OSP w ..., zakupem i montażem zbiorników na deszczówkę, domków dla owadów oraz zakupem specjalistycznego wyposażenia, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z modernizacją budynku siedziby OSP w ..., zakupem i montażem zbiorników na deszczówkę, domków dla owadów oraz zakupem specjalistycznego wyposażenia nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z modernizacją budynku siedziby OSP w ..., zakupem i montażem zbiorników na deszczówkę, domków dla owadów oraz zakupem specjalistycznego wyposażenia uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawili Państwo i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z modernizacją budynku siedziby OSP w ..., zakupem i montażem pompy ciepła, zbiorników na deszczówkę, domków dla owadów oraz zakupem specjalistycznego wyposażenia.

Natomiast w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z zakupem i montażem instalacji fotowoltaicznej wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku Państwa (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej  jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).