Interpretacja indywidualna z dnia 28 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.626.2024.1.MBN
Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur, które będą dokumentować wydatki poniesione na realizację projektu - budowy ciągów pieszo-rowerowych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur, które będą dokumentować wydatki poniesione na realizację projektu pn.: „(...)”, dotyczącego budowy ciągów pieszo-rowerowych wraz z niezbędną infrastrukturą.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto i Gmina (...) (dalej „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje zadania własne, określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609, 721), w tym m.in. w zakresie:
§ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody, oraz gospodarki wodnej,
§gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
§lokalnego transportu zbiorowego,
§ochrony zdrowia,
§kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultur, oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
§kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
§zieleni gminnej i zadrzewień.
W związku z powyższym, Gmina planuje w najbliższym czasie złożyć wniosek o dofinansowanie projektu pn.: „(...)”. Przedmiotowe przedsięwzięcie stanowi składową większego, partnerskiego projektu, którego liderem jest Miasto (...) − „(...)”. Po pozytywnym rozpatrzeniu partnerskiego wniosku przez organizatora konkursu − PARP, zostanie podpisana umowa o dofinansowanie projektu pn.: „(…)”, w ramach Programu Fundusze Europejskie (...).
W ramach inwestycji, Gmina (...) planuje budowę ciągów pieszo-rowerowych wraz z niezbędną infrastrukturą, stanowiących trasy dojazdowe do przystanków komunikacji publicznej (autobusowych i kolejowych), w tym w szczególności:
§ zaprojektowanie i budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż dróg powiatowych (...) wraz Miejscem Obsługi Rowerzysty (MOR);
§ zaprojektowanie i budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż drogi powiatowej (…) wraz z miejscami dla rowerów (...);
§ zaprojektowanie i budowa ciągu pieszo-rowerowego (...);
§ zaprojektowanie i budowa parkingu Park&Ride wraz z niezbędną infrastrukturą (...).
Dodatkowo w ramach nakładów na ww. zadanie inwestycyjne przewidziano usługę nadzoru inwestorskiego oraz działania promocyjne.
Całość zakresu rzeczowego planowanej inwestycji będzie realizowana na terenie Gminy (...). Dwa z ww. zadań będą realizowane w pasach dróg powiatowych i na tę okoliczność została już podjęta uchwała przez Radę Miejską w (…), wyrażająca zgodę na przejęcie w zarządzanie odcinków dróg powiatowych znajdujących się na terenie Miasta i Gminy (...) na potrzeby realizacji planowanego zadania inwestycyjnego. W tej sprawie zostało również podpisane stosowne porozumienie pomiędzy Gminą a Powiatem (…), na podstawie którego Gmina z własnego budżetu (środki własne i zewnętrzne pozyskane) opracuje potrzebną dokumentację i wybuduje ciągi pieszo-rowerowe.
Wszystkie faktury dotyczące realizacji inwestycji pn.: „(...)” będą wystawiane na Miasto i Gminę (...).
Dzięki realizacji projektu nastąpi poprawa poziomu i jakości życia społeczności lokalnej oraz ograniczenie zanieczyszczenia powietrza poprzez rozwój bezpiecznych form niezmotoryzowanego transportu indywidualnego. Poprawa infrastruktury rowerowej na terenie Gminy, poprzez wybudowanie nowych odcinków ciągów pieszo-rowerowych przyczyni się również do zwiększenia aktywności ruchowej mieszkańców, którzy będą korzystać z nowych ścieżek całkowicie bezpłatnie. Dodatkowo, realizacja przedsięwzięcia spowoduje wzrost atrakcyjności miejscowości Gminy, na terenie których inwestycje będą realizowane. Równocześnie dzięki wybudowaniu ścieżek pieszo-rowerowych zwiększy się liczba dostępnych form spędzania wolnego czasu i aktywnego wypoczynku, np. wycieczki rowerowe.
Infrastruktura wytworzona w ramach planowanego przedsięwzięcia będzie cały okres jej użytkowania ogólnodostępna, będzie służyła zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty i nie będzie ona wykorzystywana przez Gminę do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat za korzystanie z nowo powstałej infrastruktury rowerowej. Ponadto teren na którym będzie zlokalizowana inwestycja nie będzie służył żadnym działalnościom odpłatnym, np. najem, dzierżawa, inne umowy o podobnym charakterze.
Towary i usługi zakupione w ramach realizacji tej inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności związanych z działalnością gospodarczą, a to jest jeden z podstawowych warunków, który musi być spełniony, aby ubiegać się o zwrot podatku VAT.
Mając powyższe na uwadze, Miasto i Gmina (...) stoi na stanowisku, iż nie ma możliwości pomniejszenia podatku należnego o wysokość podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych dotyczących przedmiotowej inwestycji.
Część wybudowanej infrastruktury w ramach przedmiotowego projektu będzie stanowić własność Gminy, a część (odcinki ścieżek wzdłuż dróg powiatowych) Gmina będzie miała w zarządzie od Powiatu (...), na czas realizacji projektu oraz w okresie jego trwałości (5 lat od daty ostatniej płatności w ramach projektu, dokonanej przez Instytucję Zarządzającą − PARP).
Poprawa dostępności komunikacyjnej na terenie Gminy (...), poprzez budowę ciągów pieszo-jezdnych oraz miejsca parkingowego P&R i Miejsca Obsługi Rowerzysty będzie należało do zadań własnych Gminy. Realizacja ww. zadań odbywać się będzie w ramach władztwa publicznego i Gmina wykonując te zadania będzie działać jako organ administracji publicznej.
Gmina będzie wykorzystywać towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego zadania inwestycyjnego wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur, które będą dokumentować wydatki poniesione na realizację zadań dotyczących budowy ciągów pieszo-rowerowych wraz z niezbędną infrastrukturą, w ramach realizacji zadań własnych Gminy, w celu poprawy dostępności komunikacyjnej na terenie Gminy (...)?
Państwa stanowisko w sprawie
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy (W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody, oraz gospodarki wodnej; gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; lokalnego transportu zbiorowego; ochrony zdrowia; kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultur, oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych).
Mając na uwadze treść ww. artykułów, w opinii Urzędu Miasta i Gminy (...), planowane zadanie inwestycyjne polegające na budowie ciągów pieszo-rowerowych wraz z niezbędną infrastrukturą, będzie miało charakter realizacji zadania własnego Gminy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jako, że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT.
Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W związku z powyższym wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione dwie przesłanki, tj.: odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary/usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Mając na uwadze powyższe, Gmina ponosząc wydatki na zadania polegające na budowie ciągów pieszo-rowerowych wraz z niezbędną infrastrukturą, nie będzie nabywała towarów/usług do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług VAT i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wydatki będą ponoszone poza działalnością gospodarczą Gminy i nie będzie zatem spełniony warunek dający prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a także do otrzymania zwrotu w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego, ponieważ zadanie nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z treścią ww. przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to więc wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.
Jak wynika z art. 10 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym:
Gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej.
Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur, które będą dokumentować wydatki poniesione na realizację projektu pn: „(...)”, dotyczącego budowy ciągów pieszo-rowerowych wraz z niezbędną infrastrukturą.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Jak wynika z opisu sprawy − infrastruktura wytworzona w ramach planowanego przedsięwzięcia będzie:
§ ogólnodostępna przezcały okres jej użytkowania;
§ służyła zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty.
Ponadto, nie będzie ona wykorzystywana przez Gminę do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat za korzystanie z nowo powstałej infrastruktury rowerowej. Infrastruktura wytworzona w ramach planowanego przedsięwzięcia będzie przez cały okres jej użytkowania ogólnodostępna, będzie służyła zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty i nie będzie ona wykorzystywana przez Gminę do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat za korzystanie z nowo powstałej infrastruktury rowerowej. Ponadto teren na którym będzie zlokalizowana inwestycja nie będzie służył żadnym działalnościom odpłatnym, np. najem, dzierżawa, inne umowy o podobnym charakterze.
We wniosku Państwo wskazali, że poprawa dostępności komunikacyjnej na terenie Gminy (...), poprzez budowę ciągów pieszo-jezdnych oraz miejsca parkingowego P&R i Miejsca Obsługi Rowerzysty, będzie należało do zadań własnych Gminy. Realizacja ww. zadań odbywać się będzie w ramach władztwa publicznego i Gmina wykonując te zadania będzie działać jako organ administracji publicznej.
Dodatkowo, Gmina będzie wykorzystywać towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego zadania inwestycyjnego wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, w analizowanej sprawie podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, bowiem nabywane towary i usługi nie będą przez Gminę wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie będą Państwo mieli możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT.
Podsumowując, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur, które będą dokumentować wydatki poniesione na realizację zadań związanych z projektem pn.: „(...)”, dotyczącego budowy ciągów pieszo-rowerowych wraz z niezbędną infrastrukturą.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie zadanego pytania uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ponadto, zauważyć należy, że w myśl art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W szczególności oparłem się na informacji, że Infrastruktura wytworzona w ramach planowanego przedsięwzięcia będzie przez cały okres jej użytkowania ogólnodostępna, będzie służyła zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty i nie będzie ona wykorzystywana przez Gminę do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat za korzystanie z nowo powstałej infrastruktury rowerowej. Ponadto teren na którym będzie zlokalizowana inwestycja nie będzie służył żadnym działalnościom odpłatnym, np. najem, dzierżawa, inne umowy o podobnym charakterze.
W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).