Brak prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia Nieruchomości. - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.441.2024.5.AB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 31 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.441.2024.5.AB

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia Nieruchomości.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia Nieruchomości.

Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 6 września 2024 r. i 17 października 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego  

Wnioskodawca jest fundacją rodzinną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 lutego 2023 r. o fundacji rodzinnej wpisaną do Rejestru Fundacji Rodzinnych (dalej Fundacja). Fundacja jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Fundusz założycielski Fundacji wynosi 100.000,00 zł. Ponadto po powstaniu Fundacji w organizacji fundator przeniósł na fundację w drodze darowizny trzy nieruchomości, które obecnie są wynajmowane przez Fundację i przynoszą jej dochody. Ponieważ celem statutowym Fundacji jest gromadzenie mienia oraz zarządzanie nim w interesie beneficjentów, Fundacja zgromadzone środki chce przeznaczyć na dalsze pomnażanie majątku, w tym m.in. zakup kolejnych nieruchomości, które będą przeznaczone pod wynajem, a po kilku latach być może zostaną sprzedane przez Fundację. Niektóre nieruchomości będą zakupione po cenach rynkowych przez Fundację od fundatora lub zstępnych fundatora, którzy zgodnie z zapisami statutu Fundacji po śmierci fundatora staną się beneficjentami.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

 1. Planowany zakup Nieruchomości będzie dotyczyć zakupu Nieruchomości, których nabycie zostanie udokumentowane przez sprzedawcę fakturą VAT.

 2. Sprzedaż Nieruchomości na rzecz Fundacji będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług przy czym będzie zwolnienie zgodnie z art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

 3. Zakupione przez Fundację Nieruchomości będą zaliczone do majątku Fundacji i będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (przeformułowane w piśmie z 17 października 2024 r.)

Czy w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Fundacja dokonując zakupu nieruchomości, w tym zakupu nieruchomości (lokali mieszkalnych), które były wykorzystywane do odpłatnych umów najmu na rzecz osób trzecich i nie były wykorzystywane w działalności gospodarczej, po cenach rynkowych od Fundatora, który jest obecnie beneficjentem Fundacji lub zstępnych Fundatora (jego dzieci), którzy zgodnie z zapisami statutu Fundacji po śmierci Fundatora staną się beneficjentami, w celu wynajmu tych nieruchomości przez Fundację na podobnych zasadach i tym samym podmiotom, jak dotychczas, czyli realizacji celów statutowych Fundacji w postaci gromadzenia mienia oraz zarządzania nim w interesie beneficjentów, Fundacja będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej VAT)?

Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług (przeformułowane w piśmie z 17 października 2024 r.)

Do działalności Fundacji Rodzinnej polegającą między innymi na nabywaniu nieruchomości, w tym zakupu nieruchomości (lokali mieszkalnych), które były wykorzystywane do odpłatnych umów najmu na rzecz osób trzecich i nie były wykorzystywane w działalności gospodarczej, po cenach rynkowych przez Fundację od Fundatora, który jest obecnie beneficjentem Fundacji lub zstępnych Fundatora (jego dzieci), którzy zgodnie z zapisami statutu Fundacji po śmierci Fundatora staną się beneficjentami, w celu wynajmu tych nieruchomości przez Fundację na podobnych zasadach i tym samym podmiotom, jak dotychczas, czyli realizacji celów statutowych Fundacji w postaci gromadzenia mienia oraz zarządzania nim w interesie beneficjentów stosuje się ogólne regulacje ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Ustawa o fundacji rodzinnej nie zawiera przepisów szczególnych odnoszących się do podatku VAT. Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy o fundacji rodzinnej, nie wprowadza ona zmian w zakresie VAT, a skutki podatkowe transakcji i zdarzeń dokonywanych w związku z wprowadzeniem do systemu prawnego fundacji rodzinnej będą określane w konkretnych stanach faktycznych w oparciu o istniejące krajowe przepisy o VAT z uwzględnieniem regulacji wynikających z dyrektywy VAT i innych przepisów unijnych. Do takiej transakcji zastosowanie będą miały zatem ogólne regulacje ustawy o VAT.

W związku z powyższym Fundacja nabywając nieruchomości będzie uprawniona do odliczenia naliczonego podatku od towaru i usług zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko Państwa w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi: suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto art. 86 ust. 1 ustawy wskazuje, że prawo do odliczenia podatku naliczonego  przysługuje podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2  ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność fundacji rodzinnej uregulowana została przepisami ustawy z 21 lutego 2023 r. o fundacji rodzinnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 326 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o fundacji rodzinnej:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Stosowanie do art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej:

Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

W myśl art. 17 ustawy o fundacji rodzinnej:

Fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100.000 zł.

Ponadto, zgodnie z art. 20 ww. ustawy:

Fundacja rodzinna nie może zwracać fundatorowi mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego ani w całości, ani w części, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z opisu sprawy, są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Planują Państwo zakup Nieruchomości. Planowany zakup Nieruchomości będzie dotyczyć zakupu Nieruchomości, których nabycie zostanie udokumentowane przez sprzedawcę fakturą VAT. Sprzedaż Nieruchomości na rzecz Państwa będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług przy czym będzie zwolnienie zgodnie z art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze ww. przepisy oraz przedstawiony przez Państwa opis sprawy stwierdzić należy, że w związku z zakupem Nieruchomości nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Co prawda będzie spełniona przesłanka podmiotowa, gdyż jak Państwo wskazali, są podatnikiem podatku od towarów i usług. Wyjaśnili Państwo również, że zakupione przez Fundację Nieruchomości będą zaliczone do majątku Fundacji i będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednakże na fakturach dokumentujących zakup Nieruchomości nie będzie naliczony podatek VAT, gdyż zakup będzie zwolniony zgodnie z art. 43 ustawy. Tym samym nie wystąpi podatek naliczony do odliczenia z tytułu tych zakupów.

Zatem nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z transakcji zakupu Nieruchomości na zasadach wynikających z art. 86 ustawy.

Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Ocena prawna Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U  z 2024 r., poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co  do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.